Klassisk; historisk idag!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Griller-kvartetten spiller Mozart, Bloch og Dvorak i 1947/48. Fantastisk remastering fra Dutton! Høres ut som om det kunne vært fra når-som-helst. Dette var virkelig saker! Jeg er hermed å betrakte som Dutton-entusiast.

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Vidar P skrev:
    Griller-kvartetten spiller Mozart, Bloch og Dvorak i 1947/48. Fantastisk remastering fra Dutton! Høres ut som om det kunne vært fra når-som-helst. Dette var virkelig saker! Jeg er hermed å betrakte som Dutton-entusiast.

Godt å høre! Mange godsaker på Dutton. :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det ramlet endel av de i postkassa igår ja, så jeg begynner å se verdien av selskapet. En gjev katalog tydeligvis.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Fikk også inn en bunke fra Dutton i går. Grunnet mye jobbing har jeg bare fått høre litt mer enn den Bax`en lenger opp her.
    Mahler, 2x Williams, Coates, Shostakovitsh, Ustvolskaya får jeg ta når ting roer seg.
    Men ja, denne labelen virker lovende.

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Abbey Simon sitt komplette Ravel sett på Vox må være ett av de beste på markedet. Har hørt på CD1 gjentatte ganger (Valses Nobles et Sentimentales, Gaspard de la Nuit og Miroirs), og lar meg bergta av den nydelige tonen i pianoet til Simon, presisjonen og at det hele flyter så godt. Selv om det finnes knallsterke versjoner av eksempelvis Gaspard (Samson Francois på Philips, Pogorelich etc), så går det mer på at det er annerledes. Først og fremst er jo komposisjonene til Ravel noe for seg selv, og kan vel gjerne nytes med noen bilder av Monet, Renoir etc samt litt vin i begeret :).

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.098
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Man behøver ikke være britisk for å spille britisk musikk godt:

Gregor Piatigorsky med Boston/Munch spiller Walton og Bloch, RCA/Decca 1966

Men bevares, home ground er ikke en ulempe:

Barbirolli Conducts English String Music - Elgar og Vaughan-Williams, HMV 1963

Nyinnkjøpt gammel vinyl fra Harold Moore låter frydefullt.
    Legendariske innspillinger begge to, og i mint condition. Skatter til kammeret.

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Den siste der er jo en legendarisk LP, jeg vet ikke om du vet det? Ikke selg den billig! Den er "highly sought after" og en av EMI's mest verdifulle (klassiske) titler i tidlig originalutgivelse. Utgitt også på Testament vinyl. Jeg har både den og Testaments reissue på LP. Venter bare på å selge en av de når ebay-prisene når nivået til en ny AT33PTG. Som jeg har lyst på, for å tilføye det.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.098
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Den siste der er jo en legendarisk LP, jeg vet ikke om du vet det? Ikke selg den billig! Den er "highly sought after" og en av EMI's mest verdifulle (klassiske) titler i tidlig originalutgivelse. Utgitt også på Testament vinyl. Jeg har både den og Testaments reissue på LP. Venter bare på å selge en av de når ebay-prisene når nivået til en ny AT33PTG. Som jeg har lyst på, for å tilføye det.
    Selge? Aldri om så ekvator fryser over. Denslags føres i testamentet sammen med bestefarsklokkene.
    Barbirolli sin versjon av Tallis Fantasia har jeg ønsket lenge, og var lykkelig over å finne en i perfekt stand (inkludert cover) til en akseptabel pris. Den kostet ikke mer enn lunchen jeg feiret med på puben vegg i vegg.

Piatigorsky/Munch er også en kjent innspilling, den første av Waltons cellokonsert, som også er tilegnet Piatigorsky, og den samme som er utgitt på Living Stereo (der sammen med Dvorak). Min utgave er merket med Product of The Decca Record Company i liten skrift på baksiden. Den måtte jeg punge ut for, tror det er den dyreste platen jeg har kjøpt til nå. Men den er verd det, har spilt den to ganger gjennom i kveld. En nydelig plate.

Nå: Aaron Copland dirigerer Columbia Symphony Strings i sin egen klarinettkonsert, med Benny Goodman som solist. CBS, tidlig 60-tall tror jeg.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jøgga skrev:
    Piatigorsky/Munch er også en kjent innspilling, den første av Waltons cellokonsert, som også er tilegnet Piatigorsky, og den samme som er utgitt på Living Stereo (der sammen med Dvorak)...
    Inspirerende med slike historiske linjer, som her mellom komponist og solist! Vil bare tilføye litt detaljer siden vi er i historisk-tråden; Piatigorsky/Munch i disse hhv konsertene ble opprinnelig utgitt som to separate album; først LSC-2109 (hhv LPM-2109 i mono) for Walton, og senere LSC-2490 (hhv LPM-2490 i mono) for Dvorak.

Like coverbilder men 2490 var i farger. De to LP-utgivelsene er sammenslått i en CD/SACD idag.

Vedlegg

S

Supertramp

Gjest
    Herved bestilt (SACD) £6,72 inkl frakt!

Takk for supert tips!

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.098
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Mange takk, Vidar P!
    Det er av stor verdi for meg å få satt dette i sammenheng. Min Walton med Piatigorsky er altså den første i stereo, LSC 2109, men sannsynligvis en DECCA pressing fra 60-tallet, siden verk-informasjonen på coveret er c 1966. Det fulle nummeret er RCA Victor Stereo SB-6676 (LSC-2109).

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er helt korrekt; LSC-2109 er såvidt jeg vet førsteinnspillingen av dette verket, innspilt av RCA i 1957. Verket ble forøvrig uroppført tidligere samme år. SB-XXXX er UK utgivelser iht samarbeidet mellom RCA og Decca. De engelske utgivelsene er vanlige i Europa, og låt ikke på langt nær like bra teknisk som RCA-utgivelsene (PSC og LPM), siden de engelske var fra eksporterte n'te-generasjons arbeidskopier av originaltapene. De engelske Decca-pressingene er veldig bra, men totalresultatet lider under at de er fra n'te generasjons taper altså.

Decca sine utgivelser låter imidlertid bedre enn US-ekvivalenter når det dreier seg om Deccas egne innspillinger, disse var (jmf Tony Faulkner, ivrig intervjuobjekt i UK presse før i tiden, og sentral hos Decca) på denne tiden i all hovedsak masteret fra 1.generasjonstapene, i motsetning til US-utgivelsene (titulert "London" i US siden Decca-varemerket allerede var tatt av en countrymusic-label). Så dette er ikke en nasjonsrelatert ting, men mer en ting om at mastertaper gjerne forblir i sine opphavsland.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    God betegnelse på syndromet Vidar P.
    Etter de tre jeg har hørt å dømme, blir ikke disse seks her de siste heller. Williams med Barbirolli i førersetet på "A London Symphony" og Symphony no.8 in D minor er bare :-* for ørene og sjelen. ( den oppe til venstre)
    Så spør jeg igjen: hva har skjedd på opptaksfronten siden 1956?
    Her er mine foreløpige fra Dutton:

Vedlegg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.098
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Dutton er fine greier, og ekstra fint at de får hjelp av HFS.
    Jeg leste rundt omkring om Mike Dutton og registrerte en viss uenighet om lyden på hans remastere, men på dette forum ser det ut som alle oppfatningene trekker i posistiv retning.

Her går det fremdeles i vinyl med historisk sus.
    William Walton satte musikk til dikt av Edith Sitwell, og det ble til et fascinerende surrealistisk tablå med navnet "Facade, an Entertainment".

På denne platen resiterer dikteren selv, Dame Edith, sammen med Peter Pears.

Decca, 1953.
    Fascinerende livaktig opptak, og en spennende opplevelse.

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Gamle EMI-innspillinger dette, fra Abbey Road. Innspillingene EMI gjorde der på denne tiden (i dette tilfellet 1949-52) var svært vellydende.

Det er veldig imponerende lydkvalitet fra disse Dutton-skivene, men etterhvert som tiden går så spør jeg meg om det mangler noe atmosfære og liv? Jeg begynner å lure på om Dutton kjører hardt på EQ og støyreduksjon. Det virker som om de pøser på i lavfrekvensen, og struper litt i høyfrevensen. Men det er bare en vag følelse, og jeg vet jo ikke hvordan akkurat disse Dutton-remasterene sammenlikner direkte med samme innspillinger fra andre remasteringselskaper.

Skal se om jeg finner noen innspillinger som jeg har fra flere hold. Nå er det Boult som dirigerer Vaughan Williams.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.098
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    .....
    Det er veldig imponerende lydkvalitet fra disse Dutton-skivene, men etterhvert som tiden går så spør jeg meg om det mangler noe atmosfære og liv? Jeg begynner å lure på om Dutton kjører hardt på EQ og støyreduksjon.
    .......
    Det gjør han, helt bevisst, og med utstrakt bruk av CEDAR
    http://www.cedar-audio.com/products/cfw2/cfw.html (gammel versjon)
    http://www.cedar-audio.com/bureau/bureau.html

Jeg har søkt og spurt litt om Mike Dutton. Han gjorde mye bra for EMI Abbey Road, flere prisbelønte gjenutgivelser, før han startet sitt eget Dutton Laboratories i 1992. Bl.a. skal han være tungt ansvarlig for innholdet i EMI-boksen Edward Elgar-Collectors Edition.
    http://www.cedar-audio.com/news/dutton.html

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    3.933
    Nyfrelst Duttonist her!

Koser meg veldig med Helge Roswaenge - the king of the high D (!),

Ferriers udødelige Orpheus og, ikke minst, Beechams Zauberflöte

Merker helt klart at de har dratt av i toppen for å minske sus og støy, samt lagt til litt i bånn.

Men vet dere hva - det gjø´kke no´! Litt "atmosfære" går nok tapt, men pytt.

Fantastiske musikalske opplevelser, gjort hørbare - fortsett med det.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    191
    Sted
    Trondheim
    Jøgga;
    Ang. siste plate kjøp..
    "Barbirolli Conducts English String Music - Elgar og Vaughan-Williams, HMV 1963"
    Er dette en stereo utgivelse ?

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.098
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    leon skrev:
    Jøgga;
    Ang. siste plate kjøp..
    "Barbirolli Conducts English String Music - Elgar og Vaughan-Williams, HMV 1963"
    Er dette en stereo utgivelse ?
    Jepp, min er stereo. EMI ASD 521, fra 1963
    Den er så fin at vi kan godt ta et større bildeutsnitt

Forøvrig finnes den samme på CD

Begge sterkt anbefalt.

Jørgen

Vedlegg

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    191
    Sted
    Trondheim
    Vidar P skrev:
    Får du fremdeles kjøpt AT33PTG ?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    I tråden for historisk så er alt mulig, men jeg har da sett PTG her og der. Har lyst å klinke til på en, de har så fine farger. Dessuten hadde det vært moro å ha en reserve som ikke trenger noe justering av noe.

S

Supertramp

Gjest
    er det slike dere snakker om?

(This is the more expensive version of the no longer available AT33PTG.)

Er dette samme produsent som mine ATH-M50 hodetelefoner? Audio-techinca ...

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.139
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kjenner den ikke. Men mener dette er den samme - men da minus sangene (11 CD):

30 £ (fra mdt, den finnes sikkert like rimelig andre steder, og mdt er dyr på frakten) er adskillig mindre penger enn 102 $ .

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.034
    Sted
    Trondheim
    29€ - mva (ca. 24,50€ - altså såvidt under 200-grensen) fra amazon.de. I tillegg kommer 6€ frakt.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.139
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning