Klassisk; historisk idag!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.579
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Sirup flyter lettere... ;)
    Selvsagt, Mengelberg innstiftet jo tradisjonen med framføring av pasjonen, og er soleklart en pionér for Bachs musikk i forrige århundre, og alle hans valg må ses i lys av den framføringspraksis som jo rådet. Jeg skal altså ikke si noe direkte stygt, men bare påpeke at det for dagens ører nok høres gruelig ut. Forresten var side 5 omtrent uspillelig, så nå hører jeg på bind 17 av Supraphons serie "Musica Antiqua Bohemia" der det framføres musikk av Stamic. Atskillig mer moderne og mer i min smak:

Bernt K

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Den der er suveren ja; nå er jeg kun en novise på verket, så kan ikke si så mye fra eller til; men jeg har da visserlig inntrykk av at denne serien fra Supraphon stort sett alltid er eieverdig. Jeg er selv stor tilhenger av gamle Supraphon-skiver i sin allminnelighet; sjelden har jeg hørt annet enn topp kvalitet derfra.

Jeg trenger forresten litt korreksjon og hjelp på det nye forumet hva klassisk musikk angår; skulle være fint å få kyndig bistand i klassisk-avdelingen der :)

www.norskhififorum.no/forum

Mvh Vidar P

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.167
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hva vet du om frakt her?

Og merk: United Artists som har mye flotte gjenutgivelser (Walter i Brahms, Budapest i Beethoven og Haydn, Juillard i Schoenberg, Szell etc) opphører snart pga endringer i fransk copyright, det ser ut som franskmennene bøyer unna for amerikansk press og øker copyright beskyttelsen sin til 95 år (alt dette iflg siste nr av IRR - International Record Review). Hva dette gjør med feks Naxos sine gjenutgivelser av mange franske artister kan man jo også lure på, litt avhengig av hvem som eier originalopptaket tenker jeg.

Her er det vel løp og kjøp....

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    berxter:

Har tråkket de lokalene de siste ukene skal jeg si deg, og den boksen der hadde de også ett eks. av for knappe to uker siden (står her nå, men ikke lyttet på den)
    Da jeg var der i går (bare snartur på vei t byen egentlig....) i 13 tiden, kom det inn en kasse med strøkene klassiske plater OG bokser.
    De fleste av disse står i hylla min nå. klar til gjennomlytting.
    7 bokser (bla. Beethoven symfoniene m Bohm-BPO, Schubert symfoniene-Kertesz-VPO, Verdis Falstaff-Solti, Mozarts Cosi Fan Tutte-Davis, alle komplette verk) 24 dobble og enkle plater med klassisk musikk, samt noen skiver jeg har lett etter lenge i pop, jazz og alternativgenren.

Hva kostet denne "raske stoppen" meg av kronasje?
    Jo, 675,- ;D
    Jeg vil mere!!!!!

Denne var å finne i de vanlige hyllene:
    ( i og med at en slektning er tema litt lenger oppe -verker av Jan Vismas Zelenka, Jiri Antonin Benoa og Godfrey Finger)

Vedlegg

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.579
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Forresten; har du hørt noe om Gunnar nede på Reina i det siste? Lokalene står mørke, men fullt av plater?

Bernt K

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Får ikke kontakt m han på mob.....vet det er mange festivaler som har foregått der han har vært aktiv, men mer vet jeg ikke.
    Synd at han ikke kan holde åpent. Mye bra vinyl og orden i sakene har han på systematisering av dem.

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Vidar P skrev:
    I alle dager. Fikk mail fra Berkshire Record Outlet idag. Liste over en god del bl.a BBC Legends plater; men har du sett på makan for noen priser da? Kan dette stemme da? I så fall ramler vel noen av de snart i postkassa mi :)

http://www.berkshirerecordoutlet.co...ode=&stocknum=&text=&filter=all&submit=Search

Mvh Vidar P
    Jeg bestilte Sviatoslav Richer "Portrait of a Legend" med 4cd'er Aldeburgh live-innpillinger + Edwin Fischer's klassiske Schubert Impromptus på Appian til $6.99. Jeg kan sterkt anbefale de to Edwin Fischer Mozart PC CD'ene på Appian til $6.99 stykket!

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    erato skrev:
    Hva vet du om frakt her?
    Ikke så mye, jeg har kun bestilt en boks derfra og det var helt nylig, denne 4CD Andanteboksen Chopin Vol1.

1. AND 1150-ANDANTE Chopin, A survey of 20th century interpretations. Include...
    Format: CD, Qty: 1, Price: $27.96 ($27.96 ea.) Code: 138392
    Shipping and Charges:=========================================================== Sub Total: $27.96
    State Tax: $0.00 Shipping Type: Foreign Postal
    Shipping Price: $13.30
    Total Charge: $41.26

Den har ikke ankommet ennå. Bestilt 19/8. Men jeg skal prøve å gjøre en bestilling på Berkshire, og se hva frakten på f.eks 5 cd'er kommer på. Kanskje jeg skal vente til jeg mottar Chopin, bare for å sikre at de ikke fører på frakta som en del av totalprisen... og at man må betale moms. Noen som vet om Berkshire gjør dette?

Mvh Vidar P

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Morgentimene er tilbrakt i grotten med
    Guiseppe Verdi - Falstaff
    I denne settingen:

Georg Solti

Geraint Evans (Baritone - Sir John Falstaff)
    Giulietta Simionato (Mezzo Soprano - Mistress Quickly)
    Ilva Ligabue (Soprano - Alice Ford)
    Robert Merrill (Baritone - Ford)
    Mirella Freni (Soprano - Nanneta)
    Alfredo Kraus (Tenor - Fenton)
    Piero de Palma (Tenor)
    John Lanigan (Tenor)
    Rosalind Elias (Mezzo Soprano)
    Giovanni Foiani (Bass)

RCA Italian Opera Orchestra

Dette opptaket fra 1963 har en skremmende god dybde. Føler at jeg sitter og ser på en enormt dyp scene der vokalistene beveger seg innover og utover på scenen. Men selv om jeg ikke vil tro det helt, er dette opptaket gjort i RCA Italian Studios i Roma.
    Det er så godt å sette seg til rette, bla opp i det tykke heftet, som jeg knapt tror har sett menneskehender, og lese alt bagrunnstoff om innspilling, solister, dirigent, orkester og all teksten underveis.
    Dette er mitt første bekjentskap med denne operaen. Liker det jeg har hørt.
    Glad jeg fikk tak i nok en Solti før Chicago perioden hans. :)

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Da har jeg bestilt 5 av disse BBC Legends-cd'ene fra Berkshire, så får vi se. Frakt kom på $14.40 som tilsvarer nkr. 77,-.

Platene er jo avsindig billige; omregnet nkr. 32,- til 37,- for plater som er på salg på MDT for over nkr. 70,- .. på salg!

1.    BBCL 4199-2-BBC Schumann, Carnaval [MONO]. Beethoven, Piano Sonatas 7 & 1... Format: CD, Qty: 1, Price: $6.99 ($6.99 ea.) Code: 138331

2.    BBCL 4188-2-BBC Shostakovich, Symphony #1 [MONO]. Haydn, Symphony #104. B... Format: CD, Qty: 1, Price: $6.99 ($6.99 ea.) Code: 138330

3.    BBCL 4169-2-BBC Mozart, Piano Sonata, K.332. Schubert, Piano Sonata in B-... Format: CD, Qty: 1, Price: $6.99 ($6.99 ea.) Code: 135559

4.    BBCL 4149-2-BBC Brahms, 'Double' Concerto for Violin & Cello {Zino France... Format: CD, Qty: 1, Price: $6.99 ($6.99 ea.) Code: 125776

5.    BBCL 4135-2-BBC Beethoven, Piano Sonata #7. Schumann, Symphonic Etudes. B... Format: CD, Qty: 1, Price: $5.99 ($5.99 ea.) Code: 125127

Shipping and Charges:===========================================================
    Sub Total: $33.95 State Tax: $0.00 Shipping Type: Foreign Postal
    Shipping Price: $14.40
    Total Charge: $48.35
    Dette blir vel spennende? :)

Mvh Vidar P

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.579
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Denne her: Se hvor ung han var en gang. Stygg rift i omslaget, ellers helt fin. Hm; det står faktisk at den er presset i Norge? Hadde EMI produksjon her? Eller er det bare etiketten som er "made in Norway"? Omslaget er made and printed in GB.
    Vidar?

Bernt K

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Såvidt jeg vet stengte man den siste vinylpressa i Norge i 1993. Det har vært en relativt god produksjon i Norge, bl.a ved NTP i Fredrikstad.

Mange plater fra utenlandske labeler er merket "Made in Norway" her i Norge, og vinylpressene sto jo tilgjengelig for alle labeler som ønsket å kjøpe deres tjenester.

Det er mulig jeg er treig, men jeg har nettopp gjort en stor oppdagelse! Jeg har nevnt i panegyrisk vellyst etpar bokser fra Deutsche Grammophon med fortittelen "Original Masters" før, bl.a 5CD-boksen med Schneiderhan. Det viser seg at det er en hel del av disse boksene "Original Masters" fra DGG, men også fra Philips og Decca (som vel er assosiert ift eierskap om dagen?).

Uansett; gå på www.cduniverse.com og modifiser søkemotoren til "Classical - Title" i rullegardinen til venstre for der man legger inn søkeordet. Skriv deretter "original masters" og en hel væla med glitrende gull listes opp! Jøje meg, dette blir dyrt!

Mvh Vidar P

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.167
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    cduniverse er gode greier, men ikke glem 200 grensa når dere kalkulerer hva sluttsummen blir!

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Nå håper jeg at Appian er fine greier, fordi jeg har bestilt plenty på www2.broinc.com av de, men også masse Helios, Hyperion og Deutsche Grammophon. Merk at Berkshire (broinc) faktisk har enkelte av disse famøse "Original Masters"-boksene fra DGG! Til latterlig lave priser. Men søkefunksjonen er litt spesiell, men i grunn er alt den krever at man søker på f.eks verk og artist; og så scanner igjennom.

Akkurat nå er det Brahms cellosonate #1, snarlig etterfulgt av #2 om ikke kona protesterer; med Starker og Sebok. Vet ikke for sikkert når denne er innspilt, men disse Living Presence-platene (som ikke er 35mm tape-innspillinger) ble hovedsaklig utgitt 1958-60 iallefall.

"This is a stunning record. While I own an early original pressing, sonically speaking it doesn't hold a candle to the re-issue. Starker's cello is bold, woodsy and seated with proper perspective near Sebok's piano. The performances recorded here are lively, romantic and heartfelt…An outstanding pair of performances in equally outstanding sound. What more could you want? This is a must own issue!" Recording = 10/10; Music = 10/10 – Richard S Foster, Hi-Fi+, Issue 52

Speakers Corner to the rescue nok en gang, med sin glimrende vinylkatalog. Starker er jo ellers viden kjent for sin fabelaktige syklus av Bachs cellosuiter.

http://store.acousticsounds.com/browse_detail.cfm?Title_ID=32073

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Sitter på hytta på Toten og koser meg med å scanne igjennom mdt. Det viser seg at disse EMI Icon-boksene, som Erato tipset om lengre tilbake i tråden er begynt å komme. Solomon-boksen er allerede blitt MDT Best Seller i juni; jeg bestilte den i ren massesuggesjon jeg også :)

.... og flere. Bruk søkemotoren på www.mdt.co.uk og skriv inn "emi icon".

Mvh Vidar P

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.964
    Torget vurderinger
    4
    Heifetz og Michelangeli skal i hverfall kjøpes inn, men jeg tør ikke forhåndsbestille. Er redd de skal putte dem i samme forsendelse slik at 200-kroners grensen overstiges. Med moms og gebyr for forenklet tollbehandling kommer man vel fort opp i 150-200 avgiftskroner for disse to boksene på til sammen 31£...

Edit.

Michelangeliboksen har jo kommet. Jaja, da er det bare å bestille...

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.167
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    kjoenik skrev:
    Heifetz og Michelangeli skal i hverfall kjøpes inn, men jeg tør ikke forhåndsbestille. Er redd de skal putte dem i samme forsendelse slik at 200-kroners grensen overstiges. Med moms og gebyr for forenklet tollbehandling kommer man vel fort opp i 150-200 avgiftskroner for disse to boksene på til sammen 31£...

Edit.

Michelangeliboksen har jo kommet. Jaja, da er det bare å bestille...
    mdt sender separate ordrer som separate pakker. Spurte de om det en gang og de bekreftet, og det stemmer med egne erfaringer.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.109
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg koser meg med Toscanini og NBC SO live fra Carnegie Hall 2.august 1952

'Toscanini in Concert'
    dell'Arte DA 9010

-Zampa Overture (Herold)
    -Hansel & Gretel Overture (Humperdinck)
    -Oberon Overture (Weber)
    -Preludium til La Wally (Catalani)
    -Vann.nymfenes dans (Catalani)
    -Carmen Suite (Bizet)

Skikkelig pop-konsert og gnistrende fra den gamle maestro på 85 år.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Etter å ha hørt Symphony of Sorrowful Songs litt frem og tilbake nå, ifb med at jeg laget en Aus der Reihe-anbefaling av den, så må man friske seg opp litt... i de senere år har jeg fått mer og mer sansen for David Oistrakh, og vil bare tipse om en Andante-utgivelse jeg nylig har fått i hus hvor han spiller Mozart-sonater; K 306, 360, 454, og 481.

En cd og en dvd i boksen, innspilt i 1972 så det er vel kanskje historisk i en moderne retning av begrepet; men det er da tross alt en Andante-utgivelse, som beskjeftiger seg med historiske innspillinger. Disse er forresten audiofilt masteret fra originale mastertapen, og låter fortreffelig. Jøje meg for en fiolinist! Så markert, transparent, poengtert og sangfull på samme tid. Jeg har ikke rukket å se dvd'en ennå, men gleder meg.

Mvh Vidar P

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Vidar P skrev:
    Etter å ha hørt Symphony of Sorrowful Songs litt frem og tilbake nå, ifb med at jeg laget en Aus der Reihe-anbefaling av den, så må man friske seg opp litt... i de senere år har jeg fått mer og mer sansen for David Oistrakh, og vil bare tipse om en Andante-utgivelse jeg nylig har fått i hus hvor han spiller Mozart-sonater; K 306, 360, 454, og 481.

En cd og en dvd i boksen, innspilt i 1972 så det er vel kanskje historisk i en moderne retning av begrepet; men det er da tross alt en Andante-utgivelse, som beskjeftiger seg med historiske innspillinger. Disse er forresten audiofilt masteret fra originale mastertapen, og låter fortreffelig. Jøje meg for en fiolinist! Så markert, transparent, poengtert og sangfull på samme tid. Jeg har ikke rukket å se dvd'en ennå, men gleder meg.

Mvh Vidar P
    Oistrakh er muligens min favoritt-fiolinist. Jeg synes han har en egen evne til å komme under under huden/nå de store dybdene i verkene ha spiller. Men det er jo andre fiolinister på sånn ca. samme nivå slik som Heifetz (den mest virtuose og teknisk briljante) og Josef Suk (litt mer i Oistrakh-gata). Dette avhenger jo som alltid av repertoaret.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Kibsgard; vi blir visst mer og mer enige; jeg har også pleid å skryte av Suk og Heifetz, og Oistrakh er jo enorm.

Sitter i de små timer og hører på Leonid Kogan, sammen med Rostropovich og Gilels her fra Moskva i Haydn og Beethoven fra 1950 (innspillingene her stammer fra 1950-58);

http://www2.deutschegrammophon.com/webseries/?ID=originalmasters

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//4777476.htm

For et ensemble! Og for en lydkvalitet! Alderen tatt i betraktning vel og merke, selv om det bare er såvidt man behøver å ta slikt forbehold her! For en opplevelse; jeg har benyttet enhver anledning til å skryte av disse DGG (og Decca/Philips) Original Masters; laget sågar en egen tråd om de for allmenn benefit; og de er så bra at jeg kan bare ta av meg hatten.

Det er morsomt med historiske innspillinger i form av lisenserte gjenutgivelser osv; men det er noe helt annet å høre utgivelser fra de originale analoge tape'ene når de er masteret på audiofilt nivå hva kvalitet angår, med det nyeste av digital teknologi, rett fra mastertape! Dette låter fabelaktig! Nuvel, det var lydskrytet. Musikken er selvsagt viktigst; og disse erkelegendene skuffer ikke! Kjøp inn "Original Masters"-seriene!

Mvh Vidar P

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Vidar P skrev:
    Kibsgard; vi blir visst mer og mer enige; jeg har også pleid å skryte av Suk og Heifetz, og Oistrakh er jo enorm.

Sitter i de små timer og hører på Leonid Kogan, sammen med Rostropovich og Gilels her fra Moskva i Haydn og Beethoven fra 1950 (innspillingene her stammer fra 1950-58);

http://www2.deutschegrammophon.com/webseries/?ID=originalmasters

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//4777476.htm

For et ensemble! Og for en lydkvalitet! Alderen tatt i betraktning vel og merke, selv om det bare er såvidt man behøver å ta slikt forbehold her! For en opplevelse; jeg har benyttet enhver anledning til å skryte av disse DGG (og Decca/Philips) Original Masters; laget sågar en egen tråd om de for allmenn benefit; og de er så bra at jeg kan bare ta av meg hatten.

Det er morsomt med historiske innspillinger i form av lisenserte gjenutgivelser osv; men det er noe helt annet å høre utgivelser fra de originale analoge tape'ene når de er masteret på audiofilt nivå hva kvalitet angår, med det nyeste av digital teknologi, rett fra mastertape! Dette låter fabelaktig! Nuvel, det var lydskrytet. Musikken er selvsagt viktigst; og disse erkelegendene skuffer ikke! Kjøp inn "Original Masters"-seriene!

Mvh Vidar P
    Når det gjelder historiske innspillinger (som jeg har en hang til å lytte til) virker det som om vi er ganske enige, ja! :) Og jeg må si at Leonid Kogan er blant de som ikke er så langt bak de tre nevnte fiolinistene (sammen med slike som Campoli, Michael Rabin). Men spesielt som en del av dette super-ensemblet med Rostropovich/Gilels blir det forrykende. Kjempeflott den platen du viser til der! Jeg har også innspillinger av pianotrioer av Tsjaikovskij og Sjostakovitsj med denne trioen som er nært uovertrufne. Imidlertid er de utgitt på selskapet Doremi som har en tendens til å filtere lyden i overkant (slik at instrumentene ikke klinger ordentlig ut). Håper f.eks. DG også kan remastre disse trioene.

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    S. Richter mente at Kogan ble bedre og bedre helt til sykdom knekket ham, men at D. Oistrach var i en klasse for seg. Støtter Vidar Ps hyllest til Universals historiske gjenutgivelser, der lyden ofte er riktig snasen og musiseringen formidabel. På 50-tallet må det ha vært helt utrolig mange talentfulle og dyktige utøvere på den internasjonale musikkscenen. Mye av dette er nå å få tak i.

Det er stor synd at Gilels ikke fikk innspilt mer kammermusikk. Imidlertid spilte Richter inn riktig mye, og særlig med Oistrach og Rostropovich. Dette er spredd på et utall labels, så jeg tror det beste er å søke på verk+utøvere.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er aldeles bergtatt! Henrykt! For en kraft!! Dette er den totale oppvåkningen av Sibelius 4.symfoni! Jeg har ikke ord! Det er helt rått!. Og for en lydkvalitet! Har jeg flere utropstegn å bruke nå?

Decca SXL 6095. Ansermet dirigerer. Suisse Romande spiller inn for Decca i 1963. På CD fra denne boksen;

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product/Special Offers/4758140.htm

Mvh Vidar P

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Sibelius 4. symfoni er noe av det sterkeste som er skrevet av musikk noensinne, og enhver innspilling som kan vekke den til live fortjener ekstatisk omtale, Vidar P. Slik skal det være, og takk for tipset. Suisse Romande og Ansermet er flotte saker; jeg har enkelte av musikkstykkene i den boksen du anbefaler på vinyl. Lyden er helt super, også på Ace of Diamond-utgivelsene. Sibelius' 4. er for meg - så langt - aller best med Lorin Maazel/Pittsburg på Sony, lydlig så vel som interpretatorisk.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Da har Solomons EMI Icon-boks fra dette salget på MDT fått snurret litt rundt i Naim CDS3'en, og jeg har har virkelig sansen! Liker Solomons evne til å holde på melodiene og tempi, og ikke avvike fra tempi annet enn når det er hensiktsmessig. Typisk eksempel er Pathetique-sonaten fra cd nr3 (1951); det er som om man har satt en metronom oppe på klaveret, unntatt i overganger; slikt liker jeg. Det var faktisk ingenting i veien med Beethovens partitur, noe altfor få synes å ha erkjent idag.

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//2061022.htm

Jeg holder jo ellers Edwin Fischer ansvarlig for tidenes største Pathetique, innspilt omtrent samtidig med Solomon.
    Og jeg gjør vel fortsatt det. Stilen hans er utrolig. Slentrende og liksom litt tilfeldig... men ikke det allikevel; en fin kontrast til Solomons erkeslaviske lesing;

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//5748002.htm

Mvh Vidar P

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Den med Fischer spiller jeg mer enn det meste, Vidar. Nå går det i denne før litt kalkun til aftens.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Den der har jeg også; Andante-boksene er jo virkelig morsomme og gode bokser; hva synes du om den der du da?

Mvh Vidar P

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Har ikke rukket å spille den mer enn et par ganger så langt. Synes så langt at det er noe av det flotteste jeg har hørt av klassisk, og det er jo tross alt ikke så mye ennå. Det er noe "ekte vare" over disse gamle innspillingene, det er et slags naturlig drama og stemning over det hele, akkurat som utøverne visste mer om hvordan de skulle tolke stykket, det høres bare så riktig ut. Ikke spør meg hvorfor.

Vidar P skrev:
    Den der har jeg også; Andante-boksene er jo virkelig morsomme og gode bokser; hva synes du om den der du da?

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    MaHa skrev:
    Har ikke rukket å spille den mer enn et par ganger så langt. Synes så langt at det er noe av det flotteste jeg har hørt av klassisk, og det er jo tross alt ikke så mye ennå. Det er noe "ekte vare" over disse gamle innspillingene, det er et slags naturlig drama og stemning over det hele, akkurat som utøverne visste mer om hvordan de skulle tolke stykket, det høres bare så riktig ut. Ikke spør meg hvorfor.
    Det er en observasjon jeg også har gjort; og som først fikk meg interessert i historiske innspillinger. Det er mulig at det har med trender eller "moter" å gjøre i artistmiljøene; det vil vel til alle tider være noe i retning av "gjeldende trender" innen musikkfremføring, nok å se i retning av de skiftende trender innen popmusikk f.eks; hvorfor skulle ikke trender innen klassisk musikk være skiftende? Fokus på forskjellige aspekter ved f.eks en fiolinkonsert kan skifte; en tid skal det være en full tone og artisten må dra maksimalt av tone ut av sitt instrument på bekostning av f.eks tempo, en annen skal det være høy teknisk brillians og tempo på bekostning av tone etc etc..

En annen ting er at endel gamle innspillinger faktisk og utrolig nok ofte kan ha enkelte lydmessige fordeler; aspekter som kanskje ikke er så lett å høre med vanlige hifi-ører, men som kanskje den hifi-uinteresserte musikeren lettere kan høre? Et eksempel på det er å finne i Aus der Reihe-tråden min, Sibelius fiolinkonsert; hør på treblåserne rundt Ginette Neveu vs de rundt Mutter; og legg merke til hvor mye tydeligere avspeilet enkelte av treblåserne er, ikke minst klarinettene.
    Legg også merke til den bedre innsikten i Neveus instrument sin klangbunn man får, mens hos Mutter er det hele mer fjernmic'et og man mister noe av den fine klangbunnen i fiolinen. Ingen tvil; Neveu's 1945-opptak har visse lydmessige fortrinn! Man hører det enda bedre i cd-versjonene på hifi'en.

Enhver hifientusiast vil vel nå sortere meg i bunken blant sprø tullinger; men jeg vil understreke at jeg ikke påstår at det låter bedre totalt sett; men at noen historiske innspillinger kan ha enkelte lydmessige fordeler. Håndverket med å sette opp mic'er osv i en sal er slett ikke bare blitt bedre de siste 50-60 år, iallefall ikke så langt jeg kan høre.

Til sist vil jeg nevne denne Julian Bream-plata fra DGG Original Masters-serien, en serie jeg har skrytt av i en egen tråd; den fikk æren av å trone som "Reissue of the Month" i oktobernummeret av Grammophone nå, og ble skrytt opp i skyene. Jeg har bestilt allerede 3/9, men ikke mottatt ennå; så gleder meg!

http://www.cduniverse.com/productinfo.asp?pid=7687638&style=classical

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Er litt i Chopin-modus om dagen, sitter og hører på en utrolig flott Chopin-spesialist, polske Adam Harasiewicz (f.1932); en legendarisk artist i hjemlandet. Han spilte inn komplett Chopin pianomusikk fra omlag 1958 til ca.1970 for Philips; min 14LP komplette boks er trykt i 1974. Ser slik ut;

Jeg har virkelig sansen for denne mannen, har hatt boksen hans i 15 år, og blir aldri lei. Han er liksom litt med på det at Chopin var en mer avansert komponist enn hva enkelte sviske-artister gir Chopin kredit for; Harasiewicz vektlegger bl.a Chopins kromatiske elementer, såvel dissonante som assonante, i større grad enn mange; som skaper det jeg tror må være den harmoniske helheten Chopin mente med musikken.

Han er så behersket og innsiktsfull, akkurat slik jeg liker det, ikke minst i Nocturnene som er på agendaen i formiddag. Disse og flere fås på cd også, og bør være et glimrende alternativ til min Aus der Reihe anbefaling av den mer verdenskjente Arrau.

http://inkpot.com/classical/harasiewicz.html

Mvh Vidar P

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Da jeg skaffet disse for ca 15 år siden, synes jeg de låt dass!
    Har derfor fått lite spilletid og er mint cond.
    Fant de frem nå:
    Dass?! :eek:
    Det låter faktisk helt ok og vel så det.
    Hmmmm... ;D
    Kanskje ikke de mest åpne innspillingene men moro å høre hvordan Walter bruker paletten på Bruckner.
    Altså Bruckner symf. no4 og 9 - Bruno Walter - Columbia Symphony Orch

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Vidar P skrev:
    Til sist vil jeg nevne denne Julian Bream-plata fra DGG Original Masters-serien, en serie jeg har skrytt av i en egen tråd; den fikk æren av å trone som "Reissue of the Month" i oktobernummeret av Grammophone nå, og ble skrytt opp i skyene. Jeg har bestilt allerede 3/9, men ikke mottatt ennå; så gleder meg!
    Se der ja; da var den vel snurret i cdp'en; og dette var flotte greier! For en flott skive, og for en flott artist! Jeg ble nesten Dowland-entusiast pronto jeg.

Emotikon; fine bilder. Prøv å se om du ikke får hørt Walter i Mahler også!

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Vidar P skrev:
    Pierre Monteux. Født i Paris 1875; Wagner, Brahms, Verdi, Debussy, Tchaikovsky, Franck, Mahler og mange andre levde i beste velgående. Det var f.eks 2 år før Brahms brukte sin sommerferie på å komponere 2.symfonien som ble omtalt over.

Sitter og koser meg en strøken original US førsteutgivelse av RCA Living Stereo LSC-2394, Monteux/VPO (Monteux er passert 70 år) spiller to Haydn-symfonier, nr.94 "Surprise" og 101 "Clock".

"Surprise" kommer av et voldsomt plutselig orkestertutti etter et veldig stille parti i 2.satsen; Haydn hadde i London registrert enkelte søvnige i salen, og fikk lyst å gjøre et pek.
    "Clock" kommer også fra 2.satsen i den respektive symfoni, tikk-takk osv.

(bildet er fra nett, det er ikke en US pressing, men samme coverbilde)

Stravinsky sa engang dette om Monteux etter hans død, i forbindelse med at han hadde dirigerte Vårofferet hans;

Monteux knew his job thoroughly. He knew how to get on with his musicians. Thus he was able to achieve a very clean and finished execution of my score.
    I ask no more of a conductor, for any other attitude on his part turns into interpretation; a thing I have a horror of.

Monteux sier selv om sitt arbeide; The conductors job is to communicate with the orchestra to bring out the conception of the composer.
    En gammeldags og umotens holdning, nokså fjernt fra luftbårne taktstokk-primadonnaer.

Ingen har sett Monteux brekke en taktstokk, aldri dirigert med lukkede øyne, aldri hisset seg opp. Hans takt er klar og uambisiøs. Han har komplett selvtillit og total kontroll over musikerne sine. De var avslappet under ham, og han kunne spille orkesteret som et eneste instrument. En veldig fornøyelig dirigent å følge, dersom man knekker koden hans; musikk for musikkens del, ikke som noen showcase for egen fortreffelighet eller energi.

Mvh Vidar P
    Sitter atter en gang og koser meg med denne; kan ikke få fullrost Monteux nok. Min LP er faktisk en sjeldenhet av de store; en strøken US Shaded Dog 1S/1S-pressing! Coveret ser slik ut (dårlig bilde fra nett);

Det viser seg at det er utgitt en Monteux-boks i serien Original Masters (Decca/Philips-serien); fikk ikke så rent lite lyst på den :)

Mvh Vidar P

Vedlegg

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.167
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    awe skrev:
    Sibelius 4. symfoni er noe av det sterkeste som er skrevet av musikk noensinne, og enhver innspilling som kan vekke den til live fortjener ekstatisk omtale, Vidar P. Slik skal det være, og takk for tipset. Suisse Romande og Ansermet er flotte saker; jeg har enkelte av musikkstykkene i den boksen du anbefaler på vinyl. Lyden er helt super, også på Ace of Diamond-utgivelsene. Sibelius' 4. er for meg - så langt - aller best med Lorin Maazel/Pittsburg på Sony, lydlig så vel som interpretatorisk.
    Har nettopp hørt Maazel og Wienerfilharmonikerne på Decca i Sibelius 4 - en åpenbaring! Settet gies pt praktisk talt bort på mdt.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.167
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hehe. Nye EMI-tilbud på mdt, mye historisk. La nettopp denne opp i wishlist:

price: £11.49 ex.VAT

SOLOMON The Master Pianist plays Beethoven, Mozart, Brahms, Tchaikovsky, Grieg, D. Scarlatti, Liszt, Bach, Scriabin, Bliss etc. EMI ICON 7cds

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Den der har jeg, fikk den for ikke lenge siden (kjøpt til fullpris dum som jeg er) har ikke helt klart å bestemme meg for om jeg er så veldig begeistret for Solomon... men har bare hørt de første to cd'ene der da. Er han litt "kynisk og kald" i stilen tro? Kanskje jeg ikke har hørt nok på ham ennå. Eller er det bare meg som har vent meg til pianister som Edwin Fischer og Dinu Lipatti tro?

Mvh Vidar P

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn