Pierre Monteux. Født i Paris 1875; Wagner, Brahms, Verdi, Debussy, Tchaikovsky, Franck, Mahler og mange andre levde i beste velgående. Det var f.eks 2 år før Brahms brukte sin sommerferie på å komponere 2.symfonien som ble omtalt over.
Sitter og koser meg en strøken original US førsteutgivelse av RCA Living Stereo LSC-2394, Monteux/VPO (Monteux er passert 70 år) spiller to Haydn-symfonier, nr.94 "Surprise" og 101 "Clock".
"Surprise" kommer av et voldsomt plutselig orkestertutti etter et veldig stille parti i 2.satsen; Haydn hadde i London registrert enkelte søvnige i salen, og fikk lyst å gjøre et pek.
"Clock" kommer også fra 2.satsen i den respektive symfoni, tikk-takk osv.
(bildet er fra nett, det er ikke en US pressing, men samme coverbilde)
Stravinsky sa engang dette om Monteux etter hans død, i forbindelse med at han hadde dirigerte Vårofferet hans;
Monteux knew his job thoroughly. He knew how to get on with his musicians. Thus he was able to achieve a very clean and finished execution of my score.
I ask no more of a conductor, for any other attitude on his part turns into interpretation; a thing I have a horror of.
Monteux sier selv om sitt arbeide;
The conductors job is to communicate with the orchestra to bring out the conception of the composer.
En gammeldags og umotens holdning, nokså fjernt fra luftbårne taktstokk-primadonnaer.
Ingen har sett Monteux brekke en taktstokk, aldri dirigert med lukkede øyne, aldri hisset seg opp. Hans takt er klar og uambisiøs. Han har komplett selvtillit og total kontroll over musikerne sine. De var avslappet under ham, og han kunne spille orkesteret som et eneste instrument. En veldig fornøyelig dirigent å følge, dersom man knekker koden hans; musikk for musikkens del, ikke som noen showcase for egen fortreffelighet eller energi.
Mvh Vidar P