Klassisk; historisk idag!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Kjør igang med Vivaldi, det er CD1. Det er så bra at man blir rent glad av å høre på Schneiderhan. Hele boksen er forresten veldig bra imo!

Mvh Vidar P

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    :)
    Da er menyen satt for noen timer fremover.
    (mandag er en dårlig TVkveld likevel...)

VidarP:
    Når det gjelder den Walter -Brahms no4, finner jeg et nummer på selve vinylen og den kongeblå etiketten,
    xlp 5528.
    Gir det meg noen form for ledetråd?

BTW:
    Har denne også

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Nå er ikke jeg noen spesialist på gamle Columbia, men XLP 5528 (altså et annet katalognummer enn originalen ML 5127) er megetsigende om at dette er en gjenutgivelse.

Mvh Vidar P

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Da har vi det på plass :)
    Har forsøkt å tråle nettet for å finne ut mer, men nada treff.
    Takk så langt Vidar.

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.953
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    Råtips følger; mdt har tydeligvis noen form for lavpris på Andante sine luksus-sett; £10 for de er temmelig billig (noe rundt halv pris ift US f.eks); nå som jeg har sikret meg Fischer-settet og sitter i solveggen på terrassen med et glass riesling auslese og nyter Fischer på full guff fra stua, så tør jeg meddele om dette varpet.

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//AN2070.htm
    Mvh Vidar P
    Bestilte denne prompte. Fikk melding fra mdt i dag. Det er tomt.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.647
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    I går kveld, etter Underwater, hjemme hos Parelius:

R. Strauss: Vier letzte Lieder.
    Elizabeth Schwarzkopf, Berliner RSO, Szell.

Gud brutle! for en avslutning på en hyggelig aften.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    kjoenik skrev:
    Vidar P skrev:
    Råtips følger; mdt har tydeligvis noen form for lavpris på Andante sine luksus-sett; £10 for de er temmelig billig (noe rundt halv pris ift US f.eks); nå som jeg har sikret meg Fischer-settet og sitter i solveggen på terrassen med et glass riesling auslese og nyter Fischer på full guff fra stua, så tør jeg meddele om dette varpet.

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//AN2070.htm
    Mvh Vidar P
    Bestilte denne prompte. Fikk melding fra mdt i dag. Det er tomt.
    Hehehe. Ikke uten grunn at jeg bestilte før jeg varslet :)

Valentino; 4 siste er jo alltid verdt å eie mange versjoner av, har Schwarzkopf spilt inn flere? Hvilken er dette?

Mvh Vidar P

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.139
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Valentino; 4 siste er jo alltid verdt å eie mange versjoner av, har Schwarzkopf spilt inn flere? Hvilken er dette?

Mvh Vidar P
    med Szell i stereo og Ackermann i mono. Kjennerne sier at Ackermann skal være best, den har jeg aldri hørt, sverger heller til della Casa under Bøhm.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.647
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er en EMI/Columbia-LP Parelius har, Vidar. Jeg synes det var uendelig vakkert.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Tchaikovskys klaverkonsert no1 med Van Cliburn har jeg blitt glad i.
    Han har en litt fandenivoldsk tilnærming til denne konserten som jeg synes kler musikken.

Innspillingen fra 1958 med Kiril Kondrashin som dirigent for RCA Symphony Orchestra.
    Dette er en RCA Victor Red Seal utgivelse.

Sakset fra nett:
    "The Van Cliburn LP was involved in a minor controversy. Cliburn performed the piece on TV and the album sold like a single. Unfortunately, its sales were assigned to Perry Como's Golden Records until the error was discovered, and Van Cliburn became the first(only?) classical artist with a number 1 album.
    Also without doubt THE most common RCA Red Seal in resale bins."

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Glimrende plate, din er en shaded dog som du ser; den fås også i stereoversjon, LSC-2252 (LPM/LM= Long PLaying Monophonic, LSC=Living Stereo Classical, LSP=Popular osv).

Fås på SACD nå til dags;

Mvh Vidar P

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    En fabelaktig "New World" symfoni fra Ferenc Fricsay/BPO (1960)! Fricsay er også en av disse dirigentene som knapt kan skuffe.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Fricsay er alltid morsomt å høre ja.

Nå er det Menuhin som solist i Mozarts 4. fiolinkonsert, med Van Beinum/Concertgebouw.
    Faktisk fra en turne, innspilt i Musikvereinsaal Wien i 1956.

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//AND4060.htm

Har jeg nevnt disse Andante luksusboksene før? De er gode, og latterlig billig om dagen på mdt.

Menuhin kan jeg som vanlig styre meg, for å si det mildt; ikke for å si noe galt om Tellefsen, men Menuhin er enda verre i mine ører; null progresjon og "schwung", bare sviskete og klissen vakkerklang... helt intetsigende i mine ører iallefall. Heldigvis er boksen full av gode fremførelser forøvrig.

Mvh Vidar P

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Vidar P skrev:
    Har jeg nevnt disse Andante luksusboksene før? De er gode, og latterlig billig om dagen på mdt.

Mvh Vidar P
    Jeg bestilte selv noen av disse, og har mottatt Edwin Fischer, Karl Bøhm/LSO, Mengelberg, Furtwangler/Bøhm "Fidelio"; samt at en Stokowski-boks ligger i rest. Usansynlig lav pris for disse suverene boksene hvor flere allerede er komplett umulig å få tak i. Når det gjelder remastringer er Andante alltid blant de beste.

Her går det på Schubert-symfoniene nr. 8 (1966) og nr. 9 (1963) - den ufullendte og den store - og dette med Karl Bøhm/BPO. Bøhm kan definitivt sin Schubert og makter å få frem Wiener-sjarmen som spesielt åtteren krever. BPO spiller forrykende og lyden liker i alle fall jeg godt.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    I forlengelsen av hva jeg har tatt opp av Stokowski tidligere i tråden, så er jeg svært glad for at Classic Records har tatt over stafettpinnen fra DCC og tatt til seg noen av hans Everest-innspillinger fra 50-tallet. Denne er utgitt 1960 og er en nyhet fra Classic, men dirigentens historikk og platens plassering i denne betraktet, så tror jeg den hører inn under historiske innspillinger allikevel?

http://store.acousticsounds.com/browse_detail.cfm?Title_ID=44928

Så mye som jeg enn misliker amerikanske B-orkestre, så er dette allikevel en nydelig plate; svært velspilt og direkte til poenget med musikken... især andre-siden med Cannings fantasi. Dette var imponerende flott musikk.

Man kan vel argumentere for at Wagners partiturer har landet på notestativene til enda mer habile orkestermedlemmer, men Stokowski HAR et eller annet Disney-aktig attraktivt ved seg; dette låter som flotte melodier og er virkelig en fin innfallsvinkel til disse verkene på skiva.

Mvh Vidar P

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Her går det i Beethoven ikveld, akkurat nå sammenlignes Fischers fremførelse av "Appassionata" med Claudio Arraus tolkning fra 1961. Så langt er det vel 1-0 til Fischer. Han er så utrolig god på de små, vakre poengene når det hele roer seg ned, mens Arrau virker mer glad når det drar seg til litt, og er utrolig god når det går unna.

Når sant skal sies, så er det vel ikke mange jeg har hørt som spiller Beethoven som Fischer i det hele tatt, men nå er det jo veldig mange jeg ikke har hørt, da så. Neste er nå Sonata nr.22 i F-dur, fortsatt Arrau på en Emi/Regal innspilling fra 61.

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    909
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Bare en liten hyllest til Tibor Varga som jager meg gjennom den tidlige fasen av natten med sin Paganini violinconsert nr 1.
    Varga er altså enda en av de mange ungarske violinister som har beriket verden med sitt talent. Først og fremst kjent i sin samtid for å spille nykomponert musikk, og for å urfremføre verker av bla.a Bartok....men jeg syns denne samleserien viser at han også behersket de klassiske mestre, også den mest virtuose av dem alle, Paganini.
    Et til tider høyt tempo mot hva vi er vant med idag, men blennende intenst og teknisk overbevisende.
    I Symphonie Espagnole av Lalo spiller han alle 5 satsene, noe som jo ikke er vanlig idag.
    Dessverre gir ikke dette coveret, i motsetning til noen av de andre, dato for innspillingene, men jeg gjetter en gang på 70 tallet.
    Coveret er vel dessuten utpreget smakløst i forhold til kvaliteten på innspillingen i sin helhet.

Hans kvalifikasjoner for å komme på historisklisten er for meg åpenbare, men det hjelper kanskje å nevne at en av hans mange elever, ble den første kvinnelige violinist i Berlinerphilharmonien, samt at musikkskoler og festivaler fortsatt bærer hans navn etter at han grunnla disse institusjonene.

Vedlegg

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Latterlig godt kjøp, denne boksen. Kommet halvveis, og storkoser meg. Spiller den faktisk på en ghettoblaster, fint som bare det. Takk for tips. :D

Vidar P skrev:
    Fricsay er alltid morsomt å høre ja.

Nå er det Menuhin som solist i Mozarts 4. fiolinkonsert, med Van Beinum/Concertgebouw.
    Faktisk fra en turne, innspilt i Musikvereinsaal Wien i 1956.

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//AND4060.htm

Menuhin kan jeg som vanlig styre meg, for å si det mildt; ikke for å si noe galt om Tellefsen, men Menuhin er enda verre i mine ører; null progresjon og "schwung", bare sviskete og klissen vakkerklang... helt intetsigende i mine ører iallefall. Heldigvis er boksen full av gode fremførelser forøvrig.

Mvh Vidar P

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    En fantastisk Bruckner 8 (min favoritt symfoni!) med Furtwängler/WP fra 24/4-1954, og den beste Bruckner-innspillingen av Furtwängler sammen med hans 5te fra krigsårene. Hans spilte også inn symfoni nr. 8 og 9 i krigsåra, og de er med rette legendariske grunnet sine dramatiske fremtoninger. Men jeg skulle ønske det fantes bedre remastringer av disse. Lydmessig innfrir Andante-innspillingen, og den er ikke langt i fra og høres ut som en femtitalls studio-innspilling. Blåserrekka kan til tider være litt "skarp" og sammentrukket, men treblåserne, strykkerrekka og bass responsen er flott. Jeg hørte nettopp på Sinopoli's versjon av samme symfoni, og jeg var ikke nærheten av å bli grepet i samme grad. Det ble mer en analytisk øvelse (som i og for seg kan være ganske så interessant til tider). Denne derimot griper tak i meg fra start til slutt!

Böhm' Bruckner 7 og Karajan's Bruckner 9 (begge live-innspillinger) finnes også på dette flotte settet. Jeg har ikke fått hørt på de ennå, men de går for å være meget bra. Fremdeles er det mulig å bestille settet for latterlige $28 fra denne plassen (hvor de ofte dumper en del CD'er):

http://www.berkshirerecordoutlet.co...l=ANDANTE&genre=&RPP=25&pprice=&submit=Search

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Verdi: Quattro Pezzi Sacri
    med Moskvas Solistkor og Moskva Philharmoniske Orkester dirigert av Djemal Dalgat i noe som høres ut som en monoinnspilling fra Melodia USSR

Denne versjonen er så levede og så inderlig at jeg får gåsehud med jevne mellomrom.
    Det er noe eget med klangen i disse korene fra gamle USSR.

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Slutter av dagen med
    J. S. Bach - Kantaten nr. 89, 90 og 161 med Helen Watts, Max van Egmond-Concerto Amsterdam, Jaap Schroder fra 1968

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Béla Bartók - Concerto for Orchestra
    med Fritz Reiner og Chicago Symphony Orchestra.

Denne innspillingen låter aldeles fortreffelig. Hvem skulle tro at den er fra 1956.
    Men når dette eksemplaret er fra, vet jeg ikke. Nærmest strøkent cover. Vinylen vil jeg påstå er nærmest uspillt.
    Spennende å sammeligne denne med de jeg har med Oslo PO/Jansons og Chicago/Solti

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    kibsgard skrev:
    En fantastisk Bruckner 8 (min favoritt symfoni!) med Furtwängler/WP fra 24/4-1954........
    Så, endelig hjemom en tur etter ferien. Flere Andante-sett på salg på mdt;

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/search/Special Offers/SO_Andante/Andante0808/

Er det noen som kjenner til disse Medici Arts-masteringene? De skryter av høy lydkvalitet ser jeg. Bestilte disse nå da de er på salg hos mdt de også;

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/search/Special Offers/SO_MediciM/MM0808/

Jeg har virkelig sansen for både Boult og Kletzki som dirigenter generelt, og synes kanskje de havner ufortjent litt i skyggen av andre dirigenter, iallefall i den litt mer mainstream klassiske diskusjon; slett ikke noen grunn til det på musikalsk grunnlag vil jeg si, det er vel snarere et resultat av marketing og profilering, og kanskje størrelsen på produksjonen?

Disse to er iallefall ikke pr-kåte divaer og primadonnaer, snarere hundre prosent musikkorienterte fagfolk og kunstnere av høyeste klasse imo.

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Førstnevnte Medici-plater ankom sammen med noen "bonusplater" jeg unnet meg.

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product/Special Offers/MM0222.htm

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product/Special Offers/MM0142.htm

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product/Special Offers/MM0232.htm

Mens alskens underholdende hifidebatter om "hva som gir best lyd" raser på HFS, så er dette min "historisk idag" meny. Tja, jeg har tidligere skrytt av Andante; idag ramlet også disse fire boksene i postkassa;

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product/Special Offers/AN1190.htm

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product/Special Offers/AN2090.htm

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product/Special Offers/AN1180.htm

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product/Special Offers/AND4030.htm

Kommentarer til fremførelsene er veldig velkomne.

Mvh Vidar P

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Vidar P skrev:
    Jeg har den Böhm/LSO boksen. Jeg har ikke fått hørt gjennom hele, men den inneholder i alle fall en heidundrende Schumann PC med Gilels!

Den Chopin-boksen har jeg også, men har ikke hørt på den heller. Liker du den må du i alle fall plukke opp vol. 1 (før den forsvinner ut av sortimentet). F.eks. piano sonate 2 med Rachmaninov bak klaveret er hypnotisk!!

Jeg har ikke fått sjekket ut den Medici Arts serien, men Klemperer's Bruckner-innspillinger (7 og 8 ) frister veldig. Det blir vel investering før tilbudet går ut :).

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Kibsgard; har du tips til hvor vol1 Chopin kan kjøpes? Tomt på MDT. Berkshire?

Jeg har brukt kvelden til å høre gjennom disse Medici-skivene som snarest; førsteinntrykket er at disse er virkelig energiske gedigne fremførelser, og lydkvaliteten er noe av det beste jeg kan minnes å ha hørt på historiske innspillinger (og deres remasteringer og gjenutgivelser)!

Mvh Vidar P

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Vidar P skrev:
    Kibsgard; har du tips til hvor vol1 Chopin kan kjøpes? Tomt på MDT. Berkshire?

Jeg har brukt kvelden til å høre gjennom disse Medici-skivene som snarest; førsteinntrykket er at disse er virkelig energiske gedigne fremførelser, og lydkvaliteten er noe av det beste jeg kan minnes å ha hørt på historiske innspillinger (og deres remasteringer og gjenutgivelser)!

Mvh Vidar P
    Tror ikke vol. 1 noen gang har vært på tilbud, så da er det i så fall Amazon marketplace til rundt $35. Denne boksen er rett og slett desert island materiale for meg. Inneholder også noen fantastiske preluder med Cortot. Den blir vel ikke lenge på markedet.

http://www.amazon.com/Chopin-Solo-P...=sr_1_6?ie=UTF8&s=music&qid=1219123100&sr=1-6

Den tilhørende Schumann-boksen har i alle fall forsvunnet som dugg for solen. Det virker som om denne innpakningen ble for dyr for Andante. Vel, det finnes et pent brukt eksemplar til $40. Denne inneholder en uovertruffen Carnaval spilt av Rachmaninov. Utrolig at det finnes slike opptak av denne gudbenådete pianisten.

http://www.amazon.com/gp/offer-list...?ie=UTF8&qid=1219134799&sr=1-2&condition=used

Medici Arts tilhører visst samme konseptet som BBC Legends og der finnes det jo svært mye kvalitet!

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Kibsgard, nok en gang takkes det på det ydmykeste. Jeg var heldig og fant AN 1150 (Chopin Vol1 håper jeg) på Berkshire, der koster den $28, så godt under mva-grensa heldigvis. Bestilte selvsagt, så får vi se om det kommer; jeg har aldri handlet der før.

http://www.berkshirerecordoutlet.co...l=ANDANTE&genre=&RPP=25&pprice=&submit=Search

Når det gjelder Medici Arts, og denne serien Medici Masters, så står det på baksidene "From the producers of BB Legends".
    Denne serien virker å holde skyhøy kvalitet så langt. Alle mine seks (så langt) skiver derfra er flunkende nye, merket 2007 og 2008 på baksiden; innspillingenes alder og opphav varierer.

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Var så godt igang nå etter ferien, og merker meg at enkelte av de fine salgene på mdt er på hell, ikke minst EMI Great Recordings; så bestilte noen til derfra;

Må jo gi Slubbert en sjanse;

Cluytens og Shostakovitch kan da umulig bli ille;

Victoria De Los Angeles har jeg alltid sansen for;

Flere kommer sikkert når jeg får kreet meg til det. Har helt til 28/8 på meg :)

Mvh Vidar P

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.139
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Du burde kanskje heller gått for denne:

price: £18.00£15.32 ex.VAT

DE LOS ANGELES, VICTORIA The Voice of an Angel Sings Puccini, Verdi, Massenet, Bizet, Canteloube, Lieder, Zarzuela, Spanish Songs. EMI ICON 7cds

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Der sier du noe. Ser den er på preorder; lite i veien for å kjøpe den også senere, så har lagt den i wishlist :)

Kan jo bruke den jeg har kjøpt til julegave da, dersom innholdet er det samme som på CD7 i boksen. Takk for tips!

Mvh Vidar P

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.139
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    EMI utgir nå enorme mengder med billige bokser av klassiske artister, Richter, Cortot, Oistrakh er in the pipeline, you name it, dette er bare noen jeg husker i forbifarten. Alt kommer, billig. Ulempen er sikkert dokumentasjonen, men siden mye av dette er stoff man har i andre innspillinger tror jeg at jeg kan leve med det.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    César Franck - Symfoni i d-moll med Boston Symphony Orchestra - Charles Munch på RCA fra 1961

Jeg slutter ikke å la meg imponere av hvor godt slike gamle opptak kan låte.
    En annen interessant tråd her på HFS "...the absolute sound...." beskriver litt av det jeg opplever med denne innspillingen.
    Dette låter rimelig likt det jeg opplever i konsertsaler.
    Ikke helt der oppe i oppløsning og støy, men gud bedre så det må ha klaffet med opptaket når det gjelder musikernes plassering. Topp.
    Hvordan har de gjort dette?

Tolkningsmessig kan jeg vanskelig uttale meg, da dette er den første versjonen min.

Vedlegg

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Vidar P skrev:
    Kibsgard, nok en gang takkes det på det ydmykeste. Jeg var heldig og fant AN 1150 (Chopin Vol1 håper jeg) på Berkshire, der koster den $28, så godt under mva-grensa heldigvis. Bestilte selvsagt, så får vi se om det kommer; jeg har aldri handlet der før.

Når det gjelder Medici Arts, og denne serien Medici Masters, så står det på baksidene "From the producers of BB Legends".
    Denne serien virker å holde skyhøy kvalitet så langt. Alle mine seks (så langt) skiver derfra er flunkende nye, merket 2007 og 2008 på baksiden; innspillingenes alder og opphav varierer.

Mvh Vidar P
    Jeg har bestilt fra Berkshire noen ganger og det har fungert meget bra. De har jo de beste prisene på markedet da de mottar restlager fra div. labels. Men man må handle raskt for de har ikke så altfor mange eksemplarer. Slik jeg ser det har du bestilt riktig tittel. Gled deg (hvis du har sansen for Chopin)!!

Det blir nok Klemperer's Bruckner fra Medici Masters, ja :).

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.139
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Alfred Brendel
    Komplette innspillinger på Vox, Turnabout & Vanguard

35 Cder på Brilliant - under lansering!

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Erato; jeg har mange av de på Vox/Turnabout vinyl; de er skikkelig flotte. Men er f.eks Beethoven-sonatene og -konsertene like bra som de nyere på Philips årtiet etter? Kanskje ikke imo. Ikke er de lydmessig like bra heller.

DETTE er virkelig gammelt det; Elgar Conducts Elgar er en liten serie på Naxos, nå sitter jeg på terrassen i over 20gr og hører på 2.symfonien med LSO/Elgar fra juli 1927. En virkelig skattekiste av en symfoni, en av mine absolutte favorittsymfonier som Elgar-afficionado; fremføringen minner meg om Elgars ord til LSO da han skulle dirigere noen av sine marsjer (fra Pomp & Circumstance) i forbindelse markeringen av åpningen av Abbey Road Studios i 1931 (som ble sågar filmet av Pathe);

"Morning gentlemen. Glad to see you all. Very light programme this morning. Please play the tune as though you've never heard it before."

Så intuitivt, så direkte, så no-nonsense, så klassisk engelsk understatement; dette er noe av det flotteste av Elgars musikk på plate; så levner jeg rom for Malcolm Sargents forrykende gode, ja sågar rekordsettende i reell Elgar-ånd, 2.symfoni (BBC 1964) også.

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//8111260.htm

Cellokonserten, med den yndige Beatrice Harrison som solist, er i seg selv verdt investeringen også.

Mvh Vidar P

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.235
    Sted
    Sunnmøre
    Litt halvt i svime innom Platekompaniet på veg heim frå jobb i går. Hugsa at Vidar P hadde nemnt noko om Elgar, og plukka denne med meg. Fiolinkonsert og Enigmavariasjonar. Såg ikkje ein gong på innspelingsåret (1932 og 1926).

Dette var flott. Eg kjende ærleg tala ikkje Elgar frå før, men det er noko umiskjenneleg, æh, britisk over han. Litt slik at eg tenkte dette kunne vera lydsporet til TV-serien Foyle's War. Den rake motsetnaden til den tyske musikken eg plar høyra på (som anten er korrekt, overveldande eller båe delar).

Og eg har nok ein gong fått stadfesta at hifi-høysla mi er elendig, for det tok eit lite kvarter før eg fann ut at dette var spelt inn året etter at farmora mi vart fødd.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Vagstol; prøv å se det slik at lydkvaliteten i seg selv er interessant, da den gir oss et godt innblikk i de tilgjengelige innspillingsressurser på den tiden. Den kan oppleves som additiv istedet for subtraktiv, ettersom hvordan man stiller seg inn. Additiv i den forstand at den i tillegg til musikken gir et tillegg av historisk sus, fordi dette så tydelig preger lyden.

Man kan lese litt her og der om Elgar på Elgar Society sin hjemmeside www.elgar.org (tar litt tid før man skjønner seg på menyene).

Fiolinkonserten (den er vel innspilt med Menuhin som solist og LSO i 1932) skulle egentlig ha hatt Fritz Kreisler som solist, men han takket nei til HMV da han hadde hørt at Elgar var en mindre begavet dirigent... noe som viste seg å være feil.
    Istedet gikk da æren til Menuhin.

Enigmaene var en del av den første elektriske innspillings-session Elgar gjorde med Royal Albert Hall Orchestra i 1926. Før dette ble det altså innspilt rent mekanisk.

Enigmaene er et aldeles fascinerende stykke musikk, hvor hver av variasjonene beskriver en personlighet som passer til en navngitt person (my friends pictured within, identifisert ved initialer av Elgar), og gåtene går på å identifisere disse personene med fullt navn. De var alle relativt offentlige personer i Elgars bekjentskapskrets, og ble tidlig identifisert med god grad av sikkerhet (noen fasit foreligger jo ikke).
    Men det er en gåte over disse gåtene; til dags dato har ingen ennå funnet Elgars underliggende hovedgåte (kanskje du gjør det?);

The enigma I will not explain - its 'dark saying' must be left unguessed, and I warn you that the apparent connection between the Variations and the Theme is often of the slightest texture; further, through and over the whole set another and larger theme 'goes', but is not played.... So the principal Theme never appears, even as in some late dramas ... the chief character is never on stage

Temaet som aldri blir spilt, hovedrolleinnehaveren som aldri er på scenen... hmmm. Søk opp Elgar Enigma på wikipedia, og les det! Bli fascinert! Det er en veldig god artikkel der som også beskriver alle variasjonene, og karakterene hver av de er basert på (my friends pictured within).

Enjoy :)

Mvh Vidar P

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Vidar Ps orientering om Enigma-variasjonene er god. Ellers demonstrerer nettopp dette nøkkelverket den massive påvirkningen fra tysk-østerrisk tradisjon. Elgar låner mer enn de fleste (etter barokken, iallfall), og det er ikke så vanskelig å høre hvem han låner fra, heller. En avgjørende forskjell er det engelske dannelsesidealet om ikke å eksponere sine innerste og mest oppriktige følelser direkte, jfr. Elgars tåketale om Enigma-variasjonene, ja, valget av tittel illustrerer vel poenget, antar jeg.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.573
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg fant denne hos en brukthandel som er i ferd med å opphøre (Sanden, Emotikon! De hadde flere brukbare ting). Et historisk opptak fra 1939 med Mengelberg som leder. Helt fryktelig tolkning etter moderne oppfatning, men vel verd å ha hørt. Selve pressinga er en Philips Microgroove på tjukt materiale. Ingen copyrightdato, men akkurat samme som denne: http://cgi.ebay.com/PHILIPS-A00150-...wItemQQimsxZ20080827?IMSfp=TL0808271248r21406

Helt grei stand.
    Forresten er pressinga fra 1953; altså såvidt eldre enn meg: http://www.soundfountain.com/amb/phmil.html
    Eh, dette er ingen salgsannonse; jeg sitter altså og hører på den.. ;)

Bernt K

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn