Klassisk; historisk idag!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    EDIT; liten quiz; på andresiden av denne LP'en over finner vi Morton Goulds eminente "Spirituals for string choir and orchestra" (1941).

Første spiritual er "Proclamation". Hvor har vi hørt denne før, alle sammen?

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Dokumentar om BPO under krigen på NRK2 nå! Furtwängler & co... trenger ikke si mer :)

Mvh Vidar P

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.953
    Torget vurderinger
    4
    rico skrev:
    http://store.acousticsounds.com/browse_detail.cfm?Title_ID=35324

Denne har jeg også lyst på! Vet du noe om lydkvalitet på denne Vidar, en kan spare 150$ hvis en kan nøye seg med en boks som er unummerert... :)
    Jeg synes også at 150$ for et nummer er litt mye, ihvertfall et sånt nummer...

Vidar P skrev:
    Dokumentar om BPO under krigen på NRK2 nå! Furtwängler & co... trenger ikke si mer :)

Mvh Vidar P
    Fikk bare med meg siste halvdelen, men det var jo veldig spennende. Selv om det nok var enda mer spennende for orkesteret som aldri visste når taket kunne falle ned i hodet på dem!

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Mens jeg sitter og fikler med å montere mitt nye Nikon D80, Mahler #4 med Walter/NYPO i 1945, fra Artone;

Dette var saker :)

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    rico skrev:
    Vidar P skrev:
    Min neste ring blir nok sikkert Keilberth's på Testament, med mindre det kommer en genial ny ring med det første da. Jeg har fryktelig lyst på den på vinyl.

Mvh Vidar P

Denne har jeg også lyst på! Vet du noe om lydkvalitet på denne Vidar, en kan spare 150$ hvis en kan nøye seg med en boks som er unummerert... :)
    Jeg har hørt at den skal låte veldig bra, den har vært jubelombrust både for sin fornøyelige lydkvalitet i tidligstereo og ikke minst for musiseringens fortreffelighet; men har ikke hørt den selv. Den fins også på CD fra Testament

http://www.amazon.co.uk/Ring-Nibelu...=sr_1_1?ie=UTF8&s=music&qid=1210169705&sr=8-1

..noen kroner billigere, ikke fullt så gøy, men sikkert bra nok lyd.

Mvh Vidar P

R

rico

Gjest
    Vidar P skrev:
    rico skrev:
    Vidar P skrev:
    Min neste ring blir nok sikkert Keilberth's på Testament, med mindre det kommer en genial ny ring med det første da. Jeg har fryktelig lyst på den på vinyl.

Mvh Vidar P

Jeg har hørt at den skal låte veldig bra, den har vært jubelombrust både for sin fornøyelige lydkvalitet i tidligstereo og ikke minst for musiseringens fortreffelighet; men har ikke hørt den selv. Den fins også på CD fra Testament

http://www.amazon.co.uk/Ring-Nibelu...=sr_1_1?ie=UTF8&s=music&qid=1210169705&sr=8-1

..noen kroner billigere, ikke fullt så gøy, men sikkert bra nok lyd.

Mvh Vidar P
    Så vet vi jo også at når disse LP boksene er "out of stock" så blir de der, kan ikke tenke meg at de presser denne opp igjen når den er utsolgt. Vi får se ved neste bestilling hva vi gjør.... :)

Mvh

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.572
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Dagens historiske: Janet Baker synger Mahler: Kindertotenlieder, Rückertlieder og Lieder eines fahrenden Gesellen, med Barbirolli svingende taktstokken.
    Dette er hæ'li, dere.

EDIT: Så setter jeg faktisk på FiDi/ Furtwängler i omtrent samme repertoar...

Bernt K
    Så kan det jo diskuteres hvorvidt posten hører til her eller under Mahler generelt...

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Lekre plater det der, Bernt! I det hele tatt er jeg veldig begeistret for at EMI kjører en slik linje med å remastre og gjenutgi historiske innspillinger på den måten de gjør, og til en billig penge attpåtil.

Selv hører jeg på Mahler her også nå; med Mahlers venn Bruno Walter fra 1938 (VPO). Ypperlig.. det var moro å lese om Walters innfallsvinkler til den 9. i Floros-boka også.

Mvh Vidar P

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.131
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    berxter skrev:
    Dagens historiske: Janet Baker synger Mahler: Kindertotenlieder, Rückertlieder og Lieder eines fahrenden Gesellen, med Barbirolli svingende taktstokken.
    Dette er hæ'li, dere.

Vær obs på denne til 13 pund på mdt prerelease for juni.....

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ginette Neveu... akk så flott! Hun kræsjet altså i den eneste fjelltoppen mellom Skottland og NY i '49. Helt utrolig...

Erato; takk for tips; Baker kan man ikke få for mye av. Visste du at hun i et intervju en gang sa at hun under innspilling av Sea Pictures ikke engang likte musikken? Snålt..

Mvh Vidar P

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    909
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Ginette Neveu !!!

Endelig noe annet enn Mahler her. Er jeg den eneste som er totalt imunn mot denne komponisten, uansett hvem som dirigerer eller spiller? Hvilke vitaminer må jeg spise for å endre dette? Eller må jeg lobotomeres?

En som dessverre ble lobotomert eller hjerneoperert var Josef Hassid, her i tospann på samme cd som Neveu....enig i at hun var et stort tap, men det er jo også en status som tilfaller mange musikere som dør unge i alle genre.
    Joseph Chasyd, eller Josef Hassid, har så langt jeg kan høre her, en fantastisk individuell tone, et snev av klarheten til Heifetz, uten sistnevntes tempojag. Hva kunne ikke han ha gjort om han fikk mer enn sine 27 år i live, han spillte bare til han ble 17.

Akutt schizofreni var en tung diagnose på 40 tallet....

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Gunzi; hvor akutt kan en schizofreni-sykdom egentlig være? Den har jo gjerne en snikende debut over flere år, tiltakende merkverdig fra sesong til sesong, vanligvis i slutten av tenårene og tidlig i 20-årene. Velvel, det er ikke tema forsåvidt; men jeg antar at dersom en schizofreni-relatert tilstand skal være akutt, så må det kanskje være en akutt schizofren psykose?

Uansett, psykotisk, nevrotisk eller ei; i min stadig pågående Everest-runddans, og som et svar på noens spørsmålsstilling omkring evig tilbakevendende standard-repertoire; denne fuglen Uirapuru, av fetisjister kalt kjærlighetens konge, en forjetted fugl. Den lokket indianere inn i skogen med sin guddommelige sang. The Happy Huntress som hun ble kalt, en vakker ung jomfru, skjøt denne fuglen med sin pil og bue og den forvandlet seg til en kjekk ung herre, og historien slutter ikke der.. mer å lese om man dypdykker i Villa-Lobos sin legende-verden.

Det er en interessant kobling med Villa-Lobos's symfoniske poem Uirapuru og Stravinski's Firebird her; begge er musikalske portretteringer av forjettede fugler som transformeres til menneskelige vesener, og begge ble skrevet i de respektive komponisters yngre år; begge peker i retning av musikken som skulle komme.

Her hos meg er det iallefall Leopold Stokowski, som jeg redegjorde noe for lengre opp, som dirigerer; og glimrende er det også. Ikke noen musikk for svakhjertede, ei heller for en romantisk halvtime med ens kjære; men musikk som appellerer til de som liker Stravinsky og Prokofiev og desslike vil jeg tro dette er.

Mvh Vidar P

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.572
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    erato skrev:
    berxter skrev:
    Dette er hæ'li, dere.
    Vær obs på denne til 13 pund på mdt prerelease for juni.....

Jasså gitt; pre-ordered på han flækk!
    Tackar så mycket. Tack, tack.

Bernt K

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    909
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Vidar P, det står litt om Hassid ute på en del fora, også på Wikipedia. Der nevnes det at han hadde et større tilfelle av hukommelsestap under konsert med Tchaikovskys violinkonsert i London...dette må ha vært traumatisk, og førte visstnok i neste omgang til et nervøst sammenbrudd.
    Mine medisinske kunnskaper stopper ved påsetting av plaster, så om dette sammenbruddet kan være bakgrunn for, eller første tegn på den diagnosen han etterhvert fikk, det får andre med flere vekttall i medisin bedømme....

Men han spillte fantastisk...
    Kreisler skal ha uttalt at det er hundre år mellom hver Heifetz, men 200 år mellom hver Hassid.....

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg skal jammen høre på denne Hassid; du frister med den siste linja :)

Mvh Vidar P

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    909
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Du finner også noe av Hassid ute på YouTube, selvfølgelig uten levende bilder....

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.131
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Når det gjelder prereleaser er det kanskje også verdt å kjenne til denne som slippes i juni til litt over 14 pund:

SOLOMON

The Master Pianist

Beethoven: Piano Concerto No.3 in C minor, Op.37, No.5 in E flat, Op.73 'Emperor', Piano Sonata No.27 in E minor, Op.90, No.8 in C minor, Op.13 'Pathétique', No.14 in C sharp minor, Op.27 No.2 'Moonlight', No.21 in C, Op.53 'Waldstein', No.26 in E flat, Op.81a 'Les Adieux', No.23 in F minor, Op.57 'Appassionata', No.29 in B flat, Op.106 'Hammerklavier',

Brahms: Piano Concerto No.2 in B flat, Op.83

Tchaikovsky: Piano Concerto No.1 in B flat minor, Op.23

Grieg: Piano Concerto in A minor, Op.16

Schumann: Piano Concerto in A minor, Op.54

D. Scarlatti: Sonata in F, L.384

Bach arr. Busoni: Cantata, BWV140 – Chorus 'Wachet auf!'

Mozart: Piano Sonata No.11 in A, K.331, No.17 in D, K.576

Piano Concerto No.24 in C minor, K.491

Liszt: Hungarian Fantasia

Scriabin: Piano Concerto in F sharp minor, Op.20

Bliss: Piano Concerto in B flat

The great British piano virtuoso Solomon Cutner (known professionally by his first name alone) was born in the East End of London in 1902. He was best known for his performances of the music of Beethoven, of which there are many examples in this 7 CD set. In 1956, whilst in the process of recording the complete Beethoven sonatas for EMI, he experienced a massive stroke which rendered him inactive as a professional musician for the rest of his life. He died in 1988, aged 85 years.

EMI ICON 7cds 2061022

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.131
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Samt ditto for denne til ca 15:

ARNOLD SCHOENBERG

Complete String Quartets

String Quartets 1-4

Berg Lyric Suite, String Quartet Op. 3

Webern Five Movements for String Quartet Op. 5

Uta Graf - soprano
    Juilliard String Quartet

Recorded 1950-1952

Founded by the composer Robert Mann following the inspiration of William Schuman, the Juilliard Quartet, made up entirely of professors from the renowned New York school, was to take centre stage in the history of 20th century musical creativity. The first concert was given on 10th December 1946 before an audience that included Yehudi Menuhin and Zoltán Kodály. The level of excellence and insatiable curiosity of the group soon became something of a legend. The first American versions of Shostakovich's String Quartet No. 15 and Ainsi la Nuit by Henri Dutilleux are also owed to the Juilliard Quartet, as well as world premières of over 60 other American composers including Elliott Carter.

In 1950, the Juilliard Quartet performed Schoenberg's String Quartets in the presence of the composer himself. "Our interpretation was wilder than Schoenberg had expected", explained Mann "and when we played the first quartet for him he declared that it was a way of interpreting it that he had not imagined. We were stunned. Schoenberg burst out laughing and added: 'But play it that way, it's good!'"

United Archives 3cds UAR023

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.572
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Her høres det på Robert Casadesus i Mozart (klaverkonserter 18, 21, 22, 23, 26, 27) akkompagnert av Szell med CSO og Cleveland. Tror det var Kibsgard som ga meg lyst til å prøve ham, og dette er referanser. Gå'kke å prioritere mellom f eks Michelangeli, Haskil, Casadesus m fl, jo flere referanser desto bedre. Lyden er litt tynn på '50-tallsinnspillingene, men det er bare et par stykker, dessuten glemmes lyden når spillet er av en slik klasse. Forøvrig er der med noen aldeles glimrende sonater.

Bernt K

Vedlegg

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    909
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Teresa Berganza's Mozart minner meg på mange måter om min favoritt mezzo-sopran, Magdalena Kozena. Ikke at stemmene er like, det ligger mer i tilnærmingen til operarollene og musikken, selv om de befinner seg mer enn 40 år fra hverandre i opptaksteknikk og musikalske trender. En ujålete og inderlig tolkning, der teknikken ikke blir hovedsaken, men bare verktøyet som skaper uttrykket.

For min egen del så blir Berganza sin VOI CHE SAPETE fra Figaro nesten der oppe sammen Kozena sin. Motstykket i min verden blir Bartoli som i samme stykke imponerer med en fantastisk teknikk, men som dermed setter det lyriske aspektet helt i skyggen.

Hvis nå bare Kozena kan bli ferdig med han dirigenten med krushåret, så skal jeg jaggu fri!!!

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Bernt, Erato, Otare, kibsgard, Gunzi og alle andre; denne tråden har blitt en av mine dyreste; snart konkurrrerer den i kostnad med min følging av tråder på Naim-forum.

Siden det er ubåter fra WW2 på NRK så hører jeg ikke på noe, men tenkte bare å si at dere gjerne kan komme med noen dårlige plater, så jeg slipper å springe rett til mdt eller andre. Man sparer jo til restskatten også må vite :)

Mvh Vidar P

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.034
    Sted
    Trondheim
    Så du så på ubatene du også? Spennende.
    Rett før det hørte jeg imidlertid på dette:

som kom i posten idag. Komplette opptak fra 1948-1954. Jeg hørte 1. og 3. symfoni i dag. Har aldri hatt noe forhold til Beethovens 1. symfoni før, men denne innspilingen skal jeg høre igjen. Opptak fra 1952, men det kunne man ikke høre. Gleder meg allerede til de andre i serien.
    Jeg er ikke noe flink til å beskrive lytteinntrykk. Jeg hører hva som er bra, men er ikke i stand til å
    beskrive hvorfor. Dette var bra.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Furtwängler er til å stole på, som vanlig. Forresten noen som har sett hvor det ble av avataren min? Eller er det bare jeg som ikke finner den igjen?

Jeg har disse symfoniene på EMI, så dette ble et billig innlegg for meg Otare :) Kona til Wilhelm sier at hans aller beste Beethoven-symfonier skjedde i Berlin under krigen, innspilt av Radio Freies Berlin (innspillinger derfra fåa på ypperlig vis både fra Melodiya og DGG); jeg må si at jeg liker Furtwängler i fredstid også jeg; disse EMI-innspillingene er superbe etter hvilken som helst forståelse av begrepet! Som alltid når denne mannen dirigerer.

Mvh Vidar P

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.572
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Den ligger jo hos furtwangler.net, og det ser ut som det er nede for tiden, ihvertfall får jeg nettverksfeil når jeg prøver. Dukker vel opp igjen.

Bernt K

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    909
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Jeg syns Vidar har fått spare penger lenge nok nå.
    Det får være måte på....

Derfor en liten dose Wilhelm igjen, som det er mulig at han ikke har....dette er opptak i privat eie gjort tilgjengelig for plateselskapet etter lang research på åttitallet. Stykkene av Brahms kjenner jeg ikke fra før, her dirigerer forøvrig Busch, men for en stemme Ferrier har.

Ludvig Van sin sin femte er her i en litt annen tapning enn 1944/Berlin versjonen på DG som tidligere er omtalt i en tråd på forumet. Angsten og kruttrøyken her er ikke like påtrengende, Vienna Philharmonic har fått konsolidert seg etter å ha krabbet ut av ruinene etter krigen. Furtwangler gir her litt mer luft, pusterom og mulighet for refleksjon, uten at han slipper strupegrepet på meg som lytter. Jeg føler meg til tider trykt oppetter veggen, deretter filleristet av dirigentens frenetiske kraftutladning.
    Andre satsen spilles langsomt, undrende og fremfor alt modent majestetisk, igjen med de lange åpne rommene som gir tid til å observere meg selv som lytter.
    Tredje sats følger det stemningsleiet som Furtwangler har definert i andre satsen, det oppleves som forholdsvis langsomt, artikulert og nakent, men viser seg delvis bare å være et grep for å tydeliggjøre kontrastene og temposkiftene som kommer.
    Finalen oppleves som en slags motvillig triumf, kraften og potensialet er der, men holdes i tøyler, nesten litt skamfullt...

Det er igjen en innspilling det er umulig å forholde seg likegyldig til....men slik er det jo med denne dirigenten....

Vedlegg

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    909
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Nok en Fürtwangler når vi er i støtet, med Sibelius og Beethovens violinconserter....Beethoven&Röhn (1944) finnes i DG boksen, mens Sibelius&Kulenkampff (1943) har jeg ikke funnet flere steder, selv om innspillingen garantert finnes i andre sammenhenger.

En merkelig Sibelius, som kanskje kunne hørt hjem under den tråden som adresserer stykket akkurat nå, men da hadde jeg måttet anbefale den, og det kan jeg ikke...bare til dedikerte Fürtwanglersamlere med snev av autisme.

Kulenkampff gjør på den annen side en mye bedre Beethoven, tilgjengelig på Teldec fra 1936 med Schmidt-Isserstedt.
    Hans Sibelius blir merkelig, småsurt spillt til tider, sleivete intonasjoner, tempovalg som jeg ikke er sikker på om skyldes Fürtwangler eller solist, uansett syns ikke jeg de valgene som gjøres løfter stykket. En ustrukturert og rotete versjon etter min mening.

Beethoven&Röhn&Fürtwangler kommer mye bedre fra det, en kraftfull og fin versjon uten at Fürtwangler lar sin subjektive tolkning overkjøre solisten. Meget behersket av Fürtwangler, og her presenterer han et mektig orkesteroppspill før kadenzaen i første sats i det 19-20min.
    Flott, sikkert og elegant spillt av Erich Röhn, men etter min mening ingen enestående versjon sett i sammenheng med de utallige flotte innspillinger som finnes der ute. Det betyr ikke at jeg på noen måte ville vært den foruten...en maskulin og viril dokumentasjon av store kunstnere.

Vedlegg

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4

Segovia trakterer Bach historisk godt. Andrès Segovia har denne sjeldne evnen til å være fantastisk god teknisk, men lar samtidig innspillingen tillatte noen små feilgrep, i tillegg til å vise en overlegen musikalsk forståelse av stykket. Jeg har Mca (2520) sin utgivelse på vinyl. Stort vakrere blir vel ikke gitar.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    For å feire at jeg har fått meg vikar for min sykefraværende Wilhelm, siden furtwängler.net er nede, så hadde jeg tenkt å dra opp noe Melodiya-skiver. Men så er det nasjonaldagen og alt. Så under min leting etter noe nasjonalt, ramlet jeg over denne;

http://www.cduniverse.com/productinfo.asp?pid=1057853&style=classical

Vad siger I'herrer om Shura Cherkassky?

Linker til cduniverse på denne; de har et forrykende utvalg av historiske innspillinger (i tillegg til et enda større utvalg av annen musikk og film), og jeg liker godt å handle der; glimrende wishlist-funksjon med bilder og linker, mye bedre wishlist enn på mdt.
    Og prisene er omlag de samme som mdt når det er salg der.

Må begynne å tenke på å spare litt kronasjoner nå som dere ruinerer meg med gode forslag til plater :)

Mvh Vidar P

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Vidar P skrev:
    Vad siger I'herrer om Shura Cherkassky?

Mvh Vidar P
    Jeg kjenner Cherkassky først og fremst som en fremragende Chopinist. Hans tone er meget elegant og vakker. Det finnes rett og slett ikke slike Chopin-pianister lenger (som jeg kjenner til, i alle fall). Nedenstående GPoTC CD er en av de flotteste Chopin CD'ene jeg eier (og jeg har noen etter hvert ;D). De to CD'ene inneholder alle etudene, alle preludene og piano sonata nr. 3 blant annet. Preludene liker jeg like godt som Cortot, men tolkningene er helt annerledes. Cherkassky er ikke viruos, men man blir rørt av denne måten å spille på. Anbefales på det aller varmeste! Det er enda mulig å få tak i denne CD'en, og prisen er også OK til å være fra denne serien.

Jeg er nysgjerrig på den der Tchaikovsky CD'en. Hvordan liker du den i forhold til andre innspillinger?

http://www.amazon.com/Shura-Cherkas...=sr_1_5?ie=UTF8&s=music&qid=1211051691&sr=1-5

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Chopin er notert; det skal bli spennende å sammenlikne uttrykkene hos Lipatti og hos Cherkassy!

Wagners lange sveipende melodilinjer er som skapt for en søndag formiddag; og hvem er vel lengre og mer sveipende enn Knappertsbusch?

Speakers Corner 180g vinyl skuffer sjelden.

http://store.acousticsounds.com/browse_detail.cfm?Title_ID=9219

Even today Wagnerites still rave about the legendary Bayreuth recording of Parsifal whose lengthy score when conducted by Hans Knappertsbusch lasted a whole LP more than his fellow conductors' recordings. But even taken at such a leisurely tempo, no one thought of looking impatiently at the clock. Just sit back and listen to the present recording of Wagner Preludes and you certainly won't find this surprising bar for bar the maestro picks out even the finest particles of the musical structure and gives his Munich ensemble time and space to conjure up a delightful timbre. Just note the warmth and presence of the wind instruments. Whatever sort of sound the engineers had in mind for this recording on the Westminster label, they managed to get fairly close to the acoustical ideal of the Bayreuth Festival opera house. Luckilar lateral effects which abounded in the early days of stereophony. The Wagner coming out of the loudspeakers is dry, analytical and quite, quite natural.
    Mvh Vidar P

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.953
    Torget vurderinger
    4

Liveopptak fra The Royal Festival Hall, 1954 og 1959. Sir Thomas Beecham dirigerer og BBC Symphony Orchestra spiller Sibelius, mens Royal Philharmonic Orchestra spiller Dvorak.
    Min utgave er EMI, Beecham Edition fra 1990. Kommer nå altså i 20 bit remastering fra mastertapene.

Man hører umiddelbart at dette er saker!

Link til omtale:
    http://www.musicweb-international.com/classrev/2004/Sept04/Sibelius2Beecham.htm

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Kjoenik; Beecham og flere av hans kollegaer fra den delen av verdenen er jeg også veldig interessert i; jeg er spesielt begeistret for de beste innspillingene hvor M Sargent dirigerer; i sine lyseste øyeblikk kunne han portrettere hva som helst på den mest meningsfylte måte tenkelig.

Råtips følger; mdt har tydeligvis noen form for lavpris på Andante sine luksus-sett; £10 for de er temmelig billig (noe rundt halv pris ift US f.eks); nå som jeg har sikret meg Fischer-settet og sitter i solveggen på terrassen med et glass riesling auslese og nyter Fischer på full guff fra stua, så tør jeg meddele om dette varpet.

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//AN2070.htm

Man slår opp mdt, så søker man på "andante", så legger man inn begrensing "Label", så titter man på settene med rød linje nederst på coveret, så kjøper man de :)

Overraskende klar og åpen lydkvalitet på de settene jeg har; Andante sies på GMG å være i ferd med å gå "out-of-business", så det spekuleres der i at dette er årsaken til de ultra-lave prisene.

Med Fischer så følger det en 50-60-siders innbundet bok i juvelformat, dette er ikke "kjipe" billigutgivelser, men luksusutgivelser både hva cover og lyd angår. Jeg må erkjenne at Fischer suser en del, men heldigvis klarer hjernen fint å filtrere det bort etter noen sekunder; det er en billig pris å betale for så glitrende god lyd.

Andante selv skryter av "the finest restoration and 24-bit digital remastering from vintage mint 78s".

Jeg har kjøpt noen, men tror jeg skal kjøpe flere ja :)

Mvh Vidar P

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Denne innspillingen av Brahms symfoni nr. 4 op 98 med Bruno Walter- Philharmonic Symphony Orchestera of New York ble litt av det de ble lyttet til i kveld.

Regner med at denne kan komme inn under historisk avdelingen, da denne er en del av Walters første fulle syklus med Brahms symfoniene.
    Opptaket er fra 21. februar 1951.
    Og dette eksemplaret er fra samme tid. ;)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hei. Her er en diskografi av Walter, med detaljer, inndelt etter komponist, samlet av noen av disse ivrige walterianerne :)

http://www.geocities.com/walteriana76/BWrecordsB.htm

Jeg synes forresten det var interessant at du sier denne LP'en er fra samme tid; de fleste Columbia-skiver fra før stereo (MS'ene) hadde vel tegninger ikke bilder på coveret. Ala dette f.eks

Jeg ville ha latt meg lure til å tro at den kunne være en 60-/70-talls gjenutgivelse jeg? Men det gjør den ikke mindre interessant av den grunn :)
    Jeg liker jo godt Walters Brahms 4 fra '59, så tipper denne fra '51 er minst like god; han fikk jo øvd den inn i et liveopptak noen dager før denne studioinnspillingen også.

Mvh Vidar P

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Takk for linken VidarP.

Mulig du her rett mtp. på denne utgivelsen jeg har og jeg var muligens for snar til å skrive at den er fra den tiden.
    Sikret meg med et lite ;)....
    Jeg fant dette nr på cover og plate, Columbia ML 5127.
    Men det forteller kanskje ikke hvilken utgivelse det er (årstall)?
    Ser på listen i linken:

Brahms: Symphony No. 4
    (e) New York Philharmonic
    February 21, 1951; 30th Street Studio
    • LP: Columbia ML 5127

Mulig at et annet nummer et sted kan fortelle mer.
    Hva skal jeg se etter?

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    909
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Det eneste opptak der mesteren selv dirigerer Andante Festivo, med det Finske Radioorkester, fra 1939.

Historisk referanse så det holder....
    Jeg skal ikke prøve å beskrive hverken opptak eller fremførelse, jeg kjenner jeg bare har lyst til å grine.

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    emotikon skrev:
    Jeg fant dette nr på cover og plate, Columbia ML 5127.
    Men det forteller kanskje ikke hvilken utgivelse det er (årstall)?
    Ser på listen i linken:

Brahms: Symphony No. 4
    (e) New York Philharmonic
    February 21, 1951; 30th Street Studio
    • LP: Columbia ML 5127

Mulig at et annet nummer et sted kan fortelle mer.
    Hva skal jeg se etter?
    ML 5127 er nummeret på LP'en ja, også på den originale. Og innspillingen er fra '51.

Plateselskaper gjenutgir ofte innspillinger i årtier etter at de ble innspilt. Men hvordan skal man se etter detaljer om hvilken utgivelse det er?

Det er et stort og vanskelig spørsmål, og et som er nokså generelt for alle slags plateselskaper. F.eks RCA.. shaded dog, white dog etc.. det er ofte bare mulig å skille originalutgivelsen fra senere gjenutgivelser ved hjelp av små detaljer som man som platesamler må kjenne til. Og det er ikke lett.
    Hvor står plateselskapets logo plassert på cover eller label? Hvordan er logoen utformet? Layoyt på cover? Er det linernotes nyere enn originalutgivelsen? Endret platenummer? Annet platenummer på label enn på cover? Noen ganger er det trykket et utgivelsesårstall som er forskjellig fra innspillingsårstallet, gjerne nederst bak på coveret. Mange forskjellige hinst, men man må kjenne til de.

I tilfelle Columbia er jeg ikke noen spesialist (der heller), men alle mine Columbia ML-skiver fra rundt 1950 og frem til stereo-skivene, som "lukter" originale, har ikke slike flotte fargefotocover og Columbia-logoen på den måten, de ser simpelthen helt annerledes ut.
    Selve vinylen er også stivere og blankere.

Jeg skal ikke påstå noe vedr akkurat denne, men husk at det vi finner av slike gamle innspillinger i bruktbutikker oftest faktisk er gjenutgivelser; sjansene er mye større for det. Men det trenger ikke alltid være noen ulempe.

Det går an å snoke litt på google på platenummer, det begynner etterhvert å bli en hel del databaser der, også med bilder mange ganger.

Mvh Vidar P

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Berxter, VidarP og Gunzi:
    Hvor skal jeg begynne i denne boksen??
    (døgnet har da så vidt meg bekjent, bare 24 timer...)

Det er da et hav å ta av! :)

Glemte å spørre Gunzi hva han anbefalte da han var innom i formiddag med mye spennende musikk til meg.
    Bla. denne.

Skal jeg bare kjøre igang med Vivaldi?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn