Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.918
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    MaHa skrev:
    Tror aldri noen av de gode, gamle Supraphon-platene har sviktet. I hvertfall ikke meg. Nå Eroica med Czech SO og Paul Kletzki. Helt topp, det er som å komme hjem hver gang første sats på denne starter.
    Kletzki er bra har jeg hørt, men 28 mann i bandet er nok:

Oh Yeah! Grossmann!

Vedlegg

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.385
    Sted
    Sunnmøre
    Døden og jenta, Jerusalem Qt (HM 2008):

Dette var jammen ikkje dumt. Ikkje så blodig som Alban Berg Qt-innspelinga mi, men veldig bra.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.581
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Selv en fredag kveld hører jeg på Savall, nå med noen La Folia-variasjoner:

Som vanlig når det gjelder den karen; aldeles utmerket.

Bernt K

Vedlegg

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.918
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Har kjørt litt A/B mellom Grossmann og Savall i Eroica. Savall har mer trøkk, men han får trøkket fra flere mikrofoner enn Grossmann, der det enkle opptaket får med konsertsalen til Lobkowitz. Musikalsk er Grossmann helt på høyde, og bør høres.

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.07.2003
    Antall liker
    6
    Årstidene fra den tyske HM boksen. Nyankommet, akkurat i tide for helga.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.385
    Sted
    Sunnmøre
    John Eliot Gardiner og Orchestre Révolutionnaire et Romantique med Schumann-symfoniar frå denne boksen:

(innkjøpt for ein relativt ublu pris på Aktiv Klassisk, etter å ha innsett at Schumann var eit svart hol hjå meg).

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.918
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    vagstol skrev:
    Døden og jenta, Jerusalem Qt (HM 2008):

Dette var jammen ikkje dumt. Ikkje så blodig som Alban Berg Qt-innspelinga mi, men veldig bra.
    Dødsbra cover iallefall. Det lille jeg har hørt fra Jerusalemgjengen tidigere har vært godt, men her i heimen måles at opp mot Hagenkvartetten, som avslutter denne med en skarpskåren aksellererende galopp over kanten av stupet, hvor de slipper deg og det blir stille, mens du faller og faller og faller.

Forresten: Jeg avsluttet kvelden (jaggu ble det sent) med Beethovens op. 59/3 i C-dur. Végh-kvartetten. Dere får tåle bildet en gang til:

Vedlegg

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.918
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Først ut i dag KV414 herfra:

awe har helt rett, jeg er bare treg. Dette er nødvendig Mozart. Så nå må jeg handle plata med KV453 og 467 også.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.093
    Sted
    Trondheim
    Tidlig oppe idag. Kjørte kona til flyplassen kl 0530 og har vært oppe siden. Da blir det mye musikk. Først denne:

Deretter denne:

Og nå går det på denne:

Dette er "løp og kjøp" plater alle sammen. Disse Glossa-innspillingene av Händels italienske kantater fra 1707-08 er fantastiske. Og de som enda ikke har oppdaget Gabriel Pierné har noe stort i vente. Jeg har enda ikke hørt noe av Pierné som jeg ikke uten videre vil karakterisere som vesentlig musikk. Jeg skjønner ikke hvorfor han ikke er mer spilt. Denne platen inneholder "L'an mil", "Les Cathédrals" og "Paysages franciscains".

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Akkurat nå snurrer denne i spilleren. Forøvrig innkjøpt i dag, sammen med mye annet snacks hos Kjell Hilveg.

Der finnes blant mye vakkert, en fabelaktig arie fra Bellinis La Sonnambula.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.581
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det har vært litt av en Beethoven-maraton i den berxterske hule i dag.
    - Først symfoni #3 med hr. Grossmann (takk).
    - Så samme symfoni med Savall.... Vel, holder nok fortsatt en knapp eller 5 på Savalls versjon, den er liksom "råere " i uttrykket, og tjener stort på en "bedre" opptaksteknikk. Grossmanns versjon har bra tempi, men den blir mykere og kanskje mer "ullen" i opptaket. Savall kan jeg reise meg fra sofaen med knyttet hånd for (som Kleibers #5).
    - Etterfulgt av symfoni #4 og 7 i Harnoncourts utgave. Bra #4, Kleibers #7 er nok målestokken.
    - Så Bernstein i #6 (versjonen med WPO, den med NYPO har jeg dessverre ikke).
    - Tror du så ikke jeg slår til med #8 fra Harnoncourt i samme slengen. Anbefalelsesverdig.
    - Blir vel også nr 2 fra Harnoncourt-serien.
    De andre får hvile; #1 skal jeg være motivert for; #5 har jeg hørt litt for ofte (hører for tiden bare på 3 og 4 sats), #9 er høytidsmusikk.

Bernt K

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Da er jeg i gang med Dvorâks Rusalka. En innspilling fra 1998 med Renee Fleming, Ben Heppner og Czech Philharmonic under Sir Charles Mackerras. Verdens beste innspilling i følge Mester Kjell.

Kona er på jobb, malten er kommet i glasset, og jeg spiller rimelig høyt.

Livet er godt.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.093
    Sted
    Trondheim
    Mester Kjell ville vel si det, ja. Han liker jo sopraner med dårlig diksjon ;)
    Fleming og Heppner lyder vel ikke veldig tsjekkisk i den innspillingen. Men Mackerras er jo spesialist på tsjekkisk reportoar, så ut over det er det sikkert lødig nok.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.918
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    berxter skrev:
    Det har vært litt av en Beethoven-maraton i den berxterske hule i dag.
    - Først symfoni #3 med hr. Grossmann (takk).
    - Så samme symfoni med Savall.... Vel, holder nok fortsatt en knapp eller 5 på Savalls versjon, den er liksom "råere " i uttrykket, og tjener stort på en "bedre" opptaksteknikk. Grossmanns versjon har bra tempi, men den blir mykere og kanskje mer "ullen" i opptaket. Savall kan jeg reise meg fra sofaen med knyttet hånd for (som Kleibers #5). [...]
    Analyse av finalesatsen i Dynamikktråden.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    otare skrev:
    Fleming og Heppner lyder vel ikke veldig tsjekkisk i den innspillingen.
    De synger på tjekkisk. Diksjonen er ikke værre enn at jeg hører det. ;)

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.093
    Sted
    Trondheim
    Tviler ikke. Jeg har den innspillngen og spilte den for min kone (som er tsjekkisk). Hun hadde problemer med å skjønne hva de sang (selv om hun kjenner operaen godt - bestemoren hennes var sopran på operaen i Praha på 30-tallet).

Men de synger jo fint, da.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Du verden, det var spesielt. Da kan man si at du har inside information. Jeg bøyer meg i støvet.
    Flott musikk er det uansett. ;)

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.093
    Sted
    Trondheim
    Har ingen favoritt. Synes faktisk at Rusalka er en kjedelig opera :( jeg har den nevnte og Vaclav Neumann med Novák og Benackova på Supraphon fra 1982. Vet ikke om det er så mange alternativer? Neumanns er veldig tsjekkisk, men det er så lenge siden jeg har hørt den at jeg vet ikke om jeg kan anbefale den framfor Mackerras. Er nok ingen ekspert på Rusalka dessverre :(
    Kanskje Hillveg har rett? :D
    Er bare litt lei av å høre alle de "flotte" operainnspillingene han anbefaler der det er komplett umulig å høre hva de synger :( - jeg synes teksten er litt viktig i opera :)

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.581
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo liksom "sangen til månen" som er svisken i Rusalka, og det finnes vel ingen bedre eksponent for den enn Lucia Popp; her på Youtube. Forferdelig synd at hun døde så ung.

Bernt K

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.918
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Dvorak kunne jo skrive låter, iallefall bedre enn Brahms syntes Brahms. Er det andre catchy songs enn den til månen i Rusalka?

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.966
    Torget vurderinger
    4
    Har brukt deler av kvelden på denne

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//5854842.htm

Vidunderlig pianomusikk komponert av den sære pianovirtuosen Charles-Valentin Alkan.
    Hans pianomusikk får Chopins etuder til å fremstå som musikk komponert til pianoleksjoner for parkinsonpasienter.

Dobbelt-cd'en kan virkelig anbefales som et første møte med denne lite fremførte komponistens komposisjoner.

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    909
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Olga Kern spiller transkripsjoner av Rachmaninov - og det gjør hun på alvor.
    Natten er ennå ung, etterpå skal mesteren selv få prøve seg i noen av de samme stykkene, på en gammel RCA utgivelse.
    Jeg må med dårlig skjult håp si at jeg tror hun ikke kommer til kort på noen som helst måte.

Vedlegg

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.093
    Sted
    Trondheim
    Valentino skrev:
    Dvorak kunne jo skrive låter, iallefall bedre enn Brahms syntes Brahms. Er det andre catchy songs enn den til månen i Rusalka?
    Nei, det er vel ikke det. Rusalka er jo en eventyropera med litt drømmende stemning, så selv om handlingen er grusom og dramatisk nok (kunne jo nesten vært hentet fra et av Karel Jaromir Erbens fortellinger) er det nesten noe impresjonistisk over musikken. Så stemningen, ikke melodien, er hovedtema. Jeg så den på nasjonalteateret i Praha for noen år siden og jeg må si at jeg kjedet meg litt. Dvorak ønsket jo veldig sterkt å bli kjent for sine operaer - han ønsket å bli husket som en operakomponist - men han fikk det aldri riktig til.

Nå ble kritikken min i mitt første innlegg litt feil, da jeg kritiserte Fleming og Heppners diksjon. Kritikken skulle nok heller gå på at tsjekkisk er et svært vanskelig språk å synge - uttalen er ganske hard og det er mange vanskelige konsonantsammensetninger som "native speakers" ikke får til - så det er alltid best å høre tsjekkiske sangere i det reportoaret.
    Lucia Popp som ble nevnt i et annet innlegg var jo slovakisk så hun sliter ikke så mye med språket (selv om slovakisk er mye mykere en tsjekkisk og også slovaker kan slite med de harde tsjekkiske konsonantene).

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.918
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har kommet til den erkjennelsen at opera er ikke noe jeg setter meg ned og nilytter til på stereoanlegget, at recitativer er det bare Mozart som kunne skrive ordentlig, men at det er fint å sette på på deilige sommerdager med dørene åpne og rosévinen nært ved. Ekte dipoler som Linkwitz' eller Tangens prototyper kunne vært noe da, de låter langt mer ekte vare utenfor sweetspot enn disse apekistene.

Nuvel. her spiller Michelangeli Chopin i et konsertopptak fra Prato i 1967. Diapason DRCD69.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.200
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Her går det på

HAYDN The Seven Last Words of Christ from the Cross. Sandrine Piau, Ruth Sandhoff, Robert Getchell, Harry Van der Kamp, Accentus, Akademie fur Alte Musik Berlin / Laurence Equilbey. Naïve

Oratorieversjonen på denne CDen:

Meget flott musikk og super musisering.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.918
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Mener du at det ikke står noen grammofon på den hylla, Hagto?
    Er det '63-innspilingen til Karajan av LvB 6 du har der? Den skal visstnok være objectionable, så jeg burde høre den. Liker '77-innspillingen godt.

Her Bach. Kantate 84 Ich bin vergnügt mit meinem Glücke. Suzuki. Den er til 5. søndag etter påske, sånn omtrent nå altså.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.200
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ellers hadde jeg et første møte med Boris Tchaikovskis strykekvartetter i går (en Northern Flowers innspilling kjøpt fra russiancdshop i St Petersburg). Kortere leveringstid enn mdt!

Vakker og interessant musikk. Fikk en strålende anmeldelse på musicweb i sin tid. Mitt eneste møte med komponisten har tidligere vært på denne platen:

med hans orkestervariasjoner som jeg minnes jeg likte. Ellers har den viste platen en SVÆRT interessant versjon av Shostakovich, Dmitri : Symphony no 15 in A major, Op. 141 med Kiril Kondrashin og Dresdner Staatskapelle.

PS Hvor har Vidar P gjort av seg? Noen som vet noe jeg ikke vet? Savner ham her!

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    erato skrev:
    Hagto skrev:
    Jeg kjøpte disse i går, men F.... jeg har jo ikke noe å spille dem på ???
    Har vi ikke en tråd om plater vi er flau over å eie Hagto?

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=27606.0

"Ein klang verzaubert millionen" er vel en god kandidat der?
    Fikk den med, men kjenner den ikke. Har for øyeblikket ikke noe å spille på så jeg får ikke hørt hva det er heller.
    Men tror aldri jeg har vært flau over å eie noe som helst, selv om det nok er noen plater som ikke er de første som blir plukket fram ved besøk.
    Er litt uerfaren i den klassiske verden enda og forsøker meg fram. Blir selvfølgelig en del bomkjøp da.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.200
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hagto skrev:
    Fikk den med, men kjenner den ikke. Har for øyeblikket ikke noe å spille på så jeg får ikke hørt hva det er heller.
    Men tror aldri jeg har vært flau over å eie noe som helst, selv om det nok er noen plater som ikke er de første som blir plukket fram ved besøk.
    Er litt uerfaren i den klassiske verden enda og forsøker meg fram. Blir selvfølgelig en del bomkjøp da.
    Er litt på linje med deg der. Det var nå en liten spøk da; Mantovani (ref den rosa panteren) kan være morsomt det, men det er easy listening!

Hagto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    erato skrev:
    Hagto skrev:
    Er litt på linje med deg der. Det var nå en liten spøk da; Mantovani (ref den rosa panteren) kan være morsomt det, men det er easy listening!
    Alt ok.
    Hørte denne franske plata forrige uke. Den falt meget bra i min smak.
    Håper ikke denne hører til i flautråden, for den likte jeg skikkelig bra.

Vedlegg

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.385
    Sted
    Sunnmøre
    Utvald kyrkjemusikk av Mendelssohn, plata "Sacred choral music", med The Choir of St. John Collage, Cambridge.

Hyperion 2006.

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    erato skrev:
    Her går det på

HAYDN The Seven Last Words of Christ from the Cross. Sandrine Piau, Ruth Sandhoff, Robert Getchell, Harry Van der Kamp, Accentus, Akademie fur Alte Musik Berlin / Laurence Equilbey. Naïve

Oratorieversjonen på denne CDen:

http://www.mdt.co.uk/public/pictures/products/standard/V5045.jpg

Meget flott musikk og super musisering.
    Takk for tipset – bestilte denne nå. Har også veldig sans for Seven Last Words fra Emerson Quartet, morsomt å få alternative tolkninger.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Jeg er også i det "kirkelige" hjørnet i dag.

Händels Messias 1751-versjonen, Academy of Ancient Music og Higginbottom fra Naxos.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.918
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Brahms 1. Bayersk Radiosymfoniorkester og Karl Böhm. Live.

Dette liker jeg godt. Har faktisk aldri hørt Brahms 1 før.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Valentino skrev:
    Har faktisk aldri hørt Brahms 1 før.
    Sjokkerende! Tror faktisk det var den første symfonien jeg hørte fra begynnelse til slutt (i Karajan sin 60-talsinnspilling), og fra da av var det ingen vei tilbake.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn