Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.174
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

På 70-tallet var Andre Gertler en stor favoritt pga flott spill og utrettelig promotering av den gang lite kjent musikk på billige Supraphon-LPer. Bartok komplett, Hartmanns Concerto Funebre, en fantastisk Milhaud no 2, Hindemith, Malipiero (som på min LP er koplet med Milhaud no 2), flotte plater som befinner seg i mitt gamle LP-arkiv.

Han (og Supraphon) spilte en stor rolle i å få meg til å forstå at verden besto av mer enn Brahms and Tchaikovsky. Jeg kjøpte denne CD-en forleden og Malipiero er like flott, lystig, melodiøs, men også tenksom (i sistesatsen), som jeg husker. En herlig konsert som absolutt er materiale for "10 fiolinkonserter du ikke visste du trengte". Casella, som jeg ikke kjenner fra før, gjorde mindre inntrykk.

S

Steinar O

Gjest
    Etter at jeg oppdaget klassisk musikk for kanskje 2 år siden, har det stort sett bare ligget klassisk for avspilling. Har hørt mye flott musikk og mange komponister jeg liker.

Har registrert at "Grace" her på HFS over lengre tid har kalt seg "Brucknerianer" og jeg har hatt en forestilling om at A. Bruckner er noe utilgjengelig.
    Så feil kan man ta, ihvertfall etter å ha hørt igjennom Jochums Brilliantboks, Complete Symphonies etpar ganger, samt utallige besøk i flere av dem. Særlig nr 7 i disse dager.

Denne komponisten har det meste mener jeg og håret har reist seg i nakken flere ganger eller nesten konstant ved lytting.
    Vakkert, sømløse overganger, dramatikk, overraskelser, utstrakt bruk av blåsere, følelse av at hele orkesteret driver musikken fremover.
    Det er denne boksen som har fått gjennomgå. Anbefales :D

http://www.amazon.co.uk/Bruckner-Symphonies-Complete-Anton/dp/B000BLI3LQ/ref=sr_1_6?ie=UTF8&s=music&qid=1252141868&sr=1-6

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Mer vinyl idag

Fin plate, jeg liker spesielt konsert nr. 2.
    Hvor ble det forresten av Shlomo Mintz?

Vedlegg

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.174
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Han ble vel droppet under de store utrenskningene rundt år 2000. Svært mange gode artister mistet kontraktene da, noen dukket opp på mindre labels, men ikke alle. Uansett, det er slutt på den tida da man ble rik på plater.

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    På spillelisten denne formiddagen var bl.a. Haydns "Variasjoner i f-moll", Hob. XVII:6, tillike med den fantastiske konserten i g-dur. Variasjonsverket, for klaversolo, er åtte minutter tettpakket med virtuos, dramatisk musikk. Jeg var så heldig å høre dette med Pletnev (Virgin). Han improviserer kadensene i klaverkonserten også. Med stort hell, vil jeg si.

Det er godt å være dypt inne i Bruckners musikk, Steinar O. Der inne finner vi Jochum helt sentralt. Så mye som du lytter for tiden, ville det trolig være fint å høre Jochums DG-sett også.

Mintz gir ut innspillinger på egen label og får applaus fra kritikerne (det jeg har sett), men har trappet ned konsertvirksomheten av hensyn til familien.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.518
    Under frenetisk leting etter reperasjonssett til Primusen min fant jeg to kompaktplater jeg ikke ante jeg hadde.

Så nå hører jeg på denne

Dernest skal jeg høre hvordan The Chamber Orchestra Of Europe trakterer Bachs Brandenburgkonserter.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.580
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Akkurat nå en fiin gammel innspilling av Lucia di Lammermoor med Sutherland:

Hmm; ikke akkurat noe fiint bilde, men.

Bernt K

Vedlegg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.580
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jøgga skrev:
    berxter skrev:
    Akkurat nå en fiin gammel innspilling av Lucia di Lammermoor med Sutherland:

Hmm; ikke akkurat noe fiint bilde, men.
    Bernt K
    Spennende, siden jeg akkurat har bestilt den kjente versjonen med Sutherland og Pavarotti.
    Er din samme som denne fra 1961?
    http://www.amazon.com/Donizetti-Lammermoor-Sir-John-Pritchard/dp/B000059ZII

Jeg leser at noen mener hun synger enda bedre her enn i den senere versjonen.
    Jepp, det er den samme versjonen. Aldeles utmerket. Cioni var vel ingen Pavarotti, men det er Lucia som er fokusfiguren her.

Bernt K

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.518
    I kveld har the usual suspects vært samlet i stua for å høre Götterdammerung.
    Dramatikken, romkonsumet og volumet har nådd uante høyder.
    Jeg har enten
    ekstremt snille naboer
    ekstremt musikkinteresserte naboer
    ekstremt tunghørte naboer
    ekstremt god lydisolering i murveggene fra 1880.

Morsomt var det åkke som !

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.850
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    "Ta den ring og la den vandre" for voksne ja.

Akkurat ferdig med BWV 4 "Christ lag in Todesbanden". Suzuki og de.
    Nå får det være Mozart. Elvira Madigan, nesten akkurat som hos Jøgga i går.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.850
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Mmm.
    Tar KV467 en gang til. Pollini og Wienerfilharmonikernes nokså nye innspilling. Det er nok den jeg liker best av de jeg har.

niha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    407
    Torget vurderinger
    7
    Akkurat nå, Mendelssohn, Saltarello from Italian Symphony med Orchestre of the Vienna State Opera fra en av mine mange samlebokser med blandede musikkstykker.
    Synes det er vanskelig å få tak i gode innspillinger av hele verk, derfor satset på bokser med varierete stykker som samlebokser fra Beethoven, klassiske favoritter fra Naxos osv.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Valentino skrev:
    "Ta den ring og la den vandre" for voksne ja.......
    Minner meg om at voksne skal vandre til biblioteket og søke Ringen idag. Brent i sølv.

...Elvira Madigan, nesten akkurat som hos Jøgga i går.
    Bare nesten, jeg mangler Netgear vinylspiller.....

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Roberten skrev:
    ...Götterdammerung. Dramatikken, romkonsumet og volumet har.....
    Rom har stor innvirkning på lyden, det har mange erfart.
    Murvegg fra 1880 burde egne seg godt til formidling av Götterdämmerung til folket. Med riktig volumjustering og bruk av rom-effekt spiller det liten rolle hvilken etasje tilhørerene bor i. (mimre, mimre.....)

Men on-topic:
    Her spilles Haydn Op.20 nr.4 om igjen, med Quator Mosaiques, som forberedelse til konsert med Vertavo-kvartetten på tirsdag.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.518
    Fin cdhylle Valentino !

Jøgga skrev:
    Rom har stor innvirkning på lyden, det har mange erfart.
    Vi kjørte meget avansert romkorrigering bestående av lime, sodavann, mynte og is.
    Det roet lydbildet betraktelig og bakgrunnen ble så sort at vi til tider hadde navigasjonsvansker.

Ah, da har jeg sannsynligvis bedrevet Wagnermisjonering for hele huset i natt. Og det er jo utelukkende gode ting.

Siden kirketiden har begynt er jeg her

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.174
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

Hører på utdrag fra denne boksen med Poulencsanger. Jeg har vært svak for franske "melodies" siden jeg ble initrdusert for Faure, og det er mye å velge i, Chausson, Duparc, Hahn.... Dette er bra og veldig fransk, denne typiske mixen av melankoli og sterke følelsesutbrudd i en lett modal og impresjonistisk tonedrakt.

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Roberten skrev:
    Under frenetisk leting etter reperasjonssett til Primusen min fant jeg to kompaktplater jeg ikke ante jeg hadde.

Så nå hører jeg på denne

Dernest skal jeg høre hvordan The Chamber Orchestra Of Europe trakterer Bachs Brandenburgkonserter.
    Hah! Andre som hører på Pletnev på HFS? Sleng meg i veggen. Rachmaninov, ikke sant? Den er flott. Jeg har lyttet til Haydn-sonater i dag igjen, nr. 33, 60 og 62. Finalen i sistnevnte er helt utrolig.

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Mozarts 40. symfoni med Mackerras/PCO (Telarc). Stramt, friskt og levende. Klinger veldig naturlig og åpent. Her spilles alle repetisjoner.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.850
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har bare hans 25, 28 og 29, men det er en utmerket Telarc-plate. Jeg vurderer å handle den bejublede nyinnspillingen av de sene Mozartsymfoniene på Linn.

Men her Dvoraks "amerikanske" strykekvartett. Veronika og gutta spiller.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.518
    Mozart Piano Sonate #6 i D, k284, Uchida.
    Utrolig god avlastning for sjelen etter nattens Wagnerske bravader, men av Mozart og piano er det Andsnes sin Piano Konsert #20 i D som gir meg mest.
    Snart begynner forhåpentligvis Aus Der Reihe platene jeg bestilte å dumpe ned i postkassen.

patro

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    erato skrev:

Hører på utdrag fra denne boksen med Poulencsanger. Jeg har vært svak for franske "melodies" siden jeg ble initrdusert for Faure, og det er mye å velge i, Chausson, Duparc, Hahn.... Dette er bra og veldig fransk, denne typiske mixen av melankoli og sterke følelsesutbrudd i en lett modal og impresjonistisk tonedrakt.
    Igjen må jeg si det; det er så bra med disse sidene at man stadig vekk kommer på ting man ikke har hørt på lenge, eller kanskje aldri har hørt. Eratos Poulencboks minnet meg på denne platen med underlige, men autentiske Bernac. Helt spesiell følelse...

Vedlegg

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.580
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Savall. Battaglie e lamenti. En samling småstykker fra senrenessanse/ tidligbarokk:

Fin seinkveldsmusikk.

Bernt K

Vedlegg

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.518
    Siegfried, første akt. Hodetelefoner. I utgangspunktet en god idé på jobb. En veldig god idé. Men jeg har allerede kommet med et par rop på tysk og vasket kontorveggen ved å slå en vannflaske på tvers av rommet i et plutselig utbrudd av åndelighet, så det er mulig jeg må over på noe mindre engasjerende.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.850
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Bare ikke bruk tastaturet som ambolt når du kommer så langt uti.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Roberten skrev:
    ;D Det hadde virkelig vært noe !
    Håper du har eget kontor til vulkanutbruddene.
    Wagner er fullstendig utelukket til jobblytting her.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.518
    Jøgga skrev:
    Håper du har eget kontor til vulkanutbruddene.
    Dette er virkelig noe å ta opp på neste møte med direktørlinja.
    Det er klart jeg bør ha et eget kontor spesielt egnet for vulkanutbruddene. Det sier seg jo nesten selv.
    Gjerne oppsatt med Gjallarhorn og Ragnarok.
    At jeg ikke ba om dette da jeg fikk nytt kontor er nesten tragisk.

Det funket ikke i lengden her heller Jøgga, jeg gikk over til Brendel. Har vært gjennom samme skive fire ganger på rappen mens jeg koser meg utforming av kravspekk. Jeg må ha mer Brendel. Derom er det ingen tvil.

EDIT:Har noen The Artists Choice Collection: Alfred Brendel ?
    http://www.amazon.co.uk/Artists-Choice-Collection-Alfred-Brendel/dp/B0014I7J88
    Er det eventuelt noe annet jeg heller bør kjøpe ?
    Og jammen er ikke gutten såpass raus at han streamer på www.alfredbrendel.com

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.964
    Torget vurderinger
    4
    Mozart's Haffner og Mauerische Trauermusik, Karl Bøhm med Berliner Phiharmoniker og Wiener Philharmoniker, respektivt.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.850
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Steamer NRK Klassisk @320kbps mens jeg prøver å få tak i hva Bob Stuart har for ideer...

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Tilbake fra en langhelg på Hardangervidda – utpakking akkompagnert av Bertinis Mahlersyklus som lå i postkassen da jeg kom hjem. Tenkte å spille boksen fra start til slutt, nå er jeg midt i M2. Det slår meg hvor balansert dette låter.

vredensgnag skrev:
    Engler som pisker løs på en gammel skrott kan vel knappest assosieres med glade budskap?  ;)
    Godt poeng! Her må min latskap ta skylden, tok første engelen med trompet jeg fant. Men takk for videre betraktninger!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn