Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.149
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    erato skrev:
    Jøss. Finnes det sjapper i Stavanger med slikt på lager?
    Nei, men rett ved, i Sandnes, en svipptur ut fra jobben. Hvis noen er tilreisende på jobb på Forus (og det er jo mange) og har en time eller to til overs anbefaler jeg en visitt hos Skei Musikkhandel i Sandnes. (evt. 12 min. med tog fra Stavanger )En solid familiebedrift av den gamle sorten. Der står klassisk-boksene stablet på hverandre, alle andre sjangre også, og betjeningen er entusiaster med lang erfaring. Jeg rasket med meg Berwald-Brilliant-boksen (99kr) og noen til idag, gikk ifra to FiDi-Schubert-bokser og den svindyre Bernstein/Mahler, og bestilte enda flere til julegaver.

http://unof.no/orkesterforum/artikler/210-skei-musikkhandel-i-sandnes
    http://www.gulesider.no/gs/companyDetails.c?q=skei+musikkhandel&lineId=Z0HCT9GV

I Norge vet jeg bare om denne butikken og to i Oslo som er virkelig seriøse på klassisk.
    - jo mer jeg reklamerer jo lengre overlever denne butikken. :)

ps: de har mange Original Masters inne

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    erato skrev:
    Å nei da. Både Schnitkes 2. og Shostakovich 2. går utenpå med klar margin.... ;)
    Schnitkes konsert har jeg ikke hørt, så der skal jeg ikke mene så meget, men valget av ordet «ekstremt» var bevisst; Dvoraks cellokonsert er en for meg uslåelig kombinasjon av det lyriske og virtuose. Det finnes plenty av ting som er langt drøyere rent teknisk – men synes ingen andre bruker det virtuose til å få frem et emosjonelt poeng slik Dvorak gjør det. VM i noter per minutt vinner han imidlertid ikke.

Planlegger en liten førjulstur nå – tror det blir London (igjen) med en svipptur til Oxford, ser for meg et finfint program:
    19. desember: Händels Messias med Academy of Ancient Music/Richard Egarr i Cadogan Hall (flott sal, forresten)
    21. desember: La boheme i Covent Garden
    22. desember: Der Rosenkavalier i Covent Garden

Så gjenstår det bare å finne noen småkonserter og andre kuriositeter.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.247
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jøgga skrev:
    erato skrev:
    Jøss. Finnes det sjapper i Stavanger med slikt på lager?
    Nei, men rett ved, i Sandnes, en svipptur ut fra jobben. Hvis noen er tilreisende på jobb på Forus (og det er jo mange) og har en time eller to til overs anbefaler jeg en visitt hos Skei Musikkhandel i Sandnes. (evt. 12 min. med tog fra Stavanger )En solid familiebedrift av den gamle sorten. Der står klassisk-boksene stablet på hverandre, alle andre sjangre også, og betjeningen er entusiaster med lang erfaring. Jeg rasket med meg Berwald-Brilliant-boksen og noen til idag, gikk ifra to FiDi-Schubert-bokser og den svindyre Bernstein/Mahler, og bestilte enda flere til julegaver.

I Norge vet jeg bare om denne butikken og to i Oslo som er virkelig seriøse på klassisk.
    - jo mer jeg reklamerer jo lengre overlever denne butikken. :)

ps: de har mange Original Masters inne
    Den i Sandnes kjenner jeg til ja, men tenkte du var i Stavanger og hadde korte lunsjpauser. ;D

Har de webside forresten med oversikt over utvalget?

Det finnes en overlevende i Bergen også, restene av Platons klassiskavdeling finnes i kjelleren hos Apollon, men de sliter og utvalget blir snevrere og snevrere. Men dog; når jeg kan lese på nettet at byer som New York og San Fransisco ikke lenger har en eneste sjappe med skikkelig klassiskutvalg (n vet jeg ikke helt hva debattantene legger i det da) skal vi jamen være glad for de vi har.

Jeg er så "heldig" at jeg er flere ganger i måneden i Oslo Sentrum på jobbreiser, og det har nesten blitt et fast rituale å stikke innom Bøyum. I forrige uke kom jeg hjem med de to siste doble i Gardiners Bachkantateserie, samt en dobbel med Egarr/AAM i Handels op1 sonater. Selv om jeg kunne spart noen tiere ved å kjøpe momsfritt på nettet, trenger vi å holde liv i disse kulturinstitusjonene.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.149
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Igjen, inspirert av en annen tråd, og til ære for en ærverdig HFSer, jeg måtte bare raske med meg denne da jeg så den i hylla idag.
    Skal spilles neste

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.247
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Wright skrev:
    erato skrev:
    Å nei da. Både Schnitkes 2. og Shostakovich 2. går utenpå med klar margin.... ;)
    Schnitkes konsert har jeg ikke hørt, så der skal jeg ikke mene så meget, men valget av ordet «ekstremt» var bevisst; Dvoraks cellokonsert er en for meg uslåelig kombinasjon av det lyriske og virtuose. Det finnes plenty av ting som er langt drøyere rent teknisk – men synes ingen andre bruker det virtuose til å få frem et emosjonelt poeng slik Dvorak gjør det. VM i noter per minutt vinner han imidlertid ikke.
    Det er nok det emosjonelle jeg og tenker på, begge de to nevnte konsertene slår så hardt i mellomgulvet at det nesten gjør vondt. Antall noter i sekundet gir jeg en "rats ass" i, i likhet med deg. Men smak og behag selvsagt, for meg slår det nesten ekspresjonistiske i dette tonespråket mye sterkere enn mer tradisjonelt, romantisk "føleri" - Dvoraks konsert er flott og viktig den, men den føyer seg inn i en tradisjon som for meg kanskje tipper litt for mye over i sentimental retning. Men som sagt, det er individuelt.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.110
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jøgga skrev:
    Igjen, inspirert av en annen tråd, og til ære for en ærverdig HFSer, jeg måtte bare raske med meg denne da jeg så den i hylla idag.
    Skal spilles neste
    Soundtrack til Hugh, ja. Godt valg.

Skal igjennom resten av Véghs LvB op. 18 i ettermiddag. Lang biltur.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.149
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    erato skrev:
    ......... en visitt hos Skei Musikkhandel i Sandnes.
    Har de webside forresten med oversikt over utvalget?.....
    Det har de nok ikke, og ikke bruker de nettet i butikken heller. Den 'gammeldagse' holdningen er kanskje det som gjør at det fortsatt går så bra. Det var forresten en kar inne og kjøpte stifter til 78-plater idag, han trengte nye til sveivegramofonen i bobilen.
    Hvem vet, om et par år kan de kanskje reklamerer med at de er totalt offline?

http://unof.no/orkesterforum/artikler/210-skei-musikkhandel-i-sandnes

Faktisk betaler jeg ofte ikke mer i butikken enn på nettet.
    LvB-CDen nedenfor: 139 i butikken her, £13,69 hos amazon.co.uk
    Berwald-boksen: 99 i butikken, £16 på amazon
    Grei butikk

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.129
    Sted
    Trondheim
    Et par flotte plater som er spilt i det siste:

Spilte Wallaces symfoniske dikt i går ettermiddag. Relativt snill (men meget kompetent skrevet) musikk med et veldig engelsk pastoralt preg. Musikk som ikke skremmer noen, men som jeg gjerne hører igjen.
    Grauns kantate står ikke tilbake for noe Bach skrev. Det er gjennomført flott barokkmusikk i en glimrende innspilling.
    Begge platene er fra Hyperions "Pleaso, someone, buy me...". Det er et supert sted å skaffe seg ukjent musikk.
    Graun inspirerte meg til å sette på:

friedman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2008
    Antall liker
    10
    Bruker Skei innimellom, og handler gjerne der så mye som mulig så lenge prisene er i nærheten av konkurransedyktig - og det er de som regel. Ble fristet til å ta en sykkeltur til Sandnes og stikke innom en tur på lørdag, hvis været tillater.

Hører forøvrig stort sett - som jeg har gjort de siste ukene - på Mozart. Pianokonsert 17 & 18 med Perahia for øyeblikket.

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    erato skrev:
    Det er nok det emosjonelle jeg og tenker på, begge de to nevnte konsertene slår så hardt i mellomgulvet at det nesten gjør vondt. Antall noter i sekundet gir jeg en "rats ass" i, i likhet med deg. Men smak og behag selvsagt, for meg slår det nesten ekspresjonistiske i dette tonespråket mye sterkere enn mer tradisjonelt, romantisk "føleri" - Dvoraks konsert er flott og viktig den, men den føyer seg inn i en tradisjon som for meg kanskje tipper litt for mye over i sentimental retning. Men som sagt, det er individuelt.
    Takk for betraktninger – skal kikke nærmere på begge konserter.

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Slutter meg til alle gode ord om Skei Musikkhandel. Kjøpte mye musikk der de årene jeg bodde på de kanter. Mye av grunnen til at forretningen går så bra, er nok den usedvanlig hyggelige, dyktige og hjelpsomme eieren. Hun må nesten oppleves, altså. Godt utvalg, skaffet det meste, var alltid oppdatert, ble nesten lei seg de få gangene noe ikke lot seg skaffe. Og hun hadde holdt unna nye innspillinger hun visste jeg gjerne ville ha!

Har hørt på Ravels konsert for tohendig klaver og orkester med Michelangeli/Gracis/Philharmonia (EMI) i kveld. Den har jeg hørt mange, mange ganger, men blir like henført hver gang. Den er unik. Argerich og Pollini tok timer hos Michelangeli etter å ha hørt den.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.593
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    De sender Wagner på radio, så jeg hører Bruckner; Symfoni #4 fra Jochum-boksen fra Brilliant. Har jeg måskje nevnt denne boksen før?

Bernt K

Vedlegg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.149
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    berxter skrev:
    De sender Wagner på radio, så jeg hører Bruckner; Symfoni #4 fra Jochum-boksen fra Brilliant. Har jeg måskje nevnt denne boksen før?

Bernt K
    Gode ting kan ikke nevnes for ofte, Bernt. Sånn også med Bruckners fjerde, en favoritt hos meg, riktig en stor kose-Bruckner!
    Jeg ga nylig vekk Karajan-LPen min av denne (kvadrofoni), og sitter igjen med bare Jochum. Jochum er god, men det er for lite med bare en. På Harmonia Mundi web'en spilte de denne symfonien og jeg ble nysgjerrig. Det må være Herreweghe som styrer den, tror jeg. Kanskje enda mer interessant da med Enoch zu Guttenberg og Orchestra of the Sound Bureaucracy på Farao.
    http://www.amazon.co.uk/Bruckner-Sy...=sr_1_5?ie=UTF8&s=music&qid=1253733490&sr=8-5
    Historisk Informert Bruckner, hva skal jeg tro?

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.525
    Jøgga skrev:
    Nei, men rett ved, i Sandnes, en svipptur ut fra jobben. Hvis noen er tilreisende på jobb på Forus (og det er jo mange) og har en time eller to til overs anbefaler jeg en visitt hos Skei Musikkhandel i Sandnes. (evt. 12 min. med tog fra Stavanger )En solid familiebedrift av den gamle sorten. Der står klassisk-boksene stablet på hverandre, alle andre sjangre også, og betjeningen er entusiaster med lang erfaring. Jeg rasket med meg Berwald-Brilliant-boksen (99kr) og noen til idag, gikk ifra to FiDi-Schubert-bokser og den svindyre Bernstein/Mahler, og bestilte enda flere til julegaver.
    Og det sier du nå, dagen etter at jeg var i Stavanger ? :D
    Neida, det var nok like greit, hadde blitt forsvinnende lite tid til å toge til Sandnes, og nå har jeg jo noe å se frem til neste gang jeg skal til byen.

Back to the topic at hand; her gir Rostropovich meg Shostakovichs Concerto no. 2.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.149
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Roberten skrev:
    ............. Og det sier du nå, dagen etter at jeg var i Stavanger ? :D ..........
    Det blir vel ikke siste gang? Hvis du tar kontakt kjører vi gjerne innom en tur etter jobb.
    Small world ;) :-X

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.525
    Jøgga skrev:
    Det blir vel ikke siste gang? Hvis du tar kontakt kjører vi gjerne innom en tur etter jobb.
    Small world ;) :-X
    Det blir nok helt sikkert ikke siste gang. Og da skal fadderordningen stå høyt på kontaktlisten :)
    Verden blir stadig mindre, ja.

S

Steinar O

Gjest
    Bruckner Brilliant er genial.
    Emotikon nevnte en Solti boks, tror det er denne?

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.110
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    (Det avholdes p.t. en ungdomskammermusikkfestival i Egersund. Mine foreldre huser tre søte russerinner. Dere som bor på de knter kunne kanskje benytte anledningen. Er ikke lenger enn timen med toget fra Stavanger til Egersund, og det går ganske titt også.)

Topic: Hagenkvartetten i LvB op. 18/4.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.593
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nå noe "småtteri" fra Busoni (ingen tilfeldighet at den ligger bare et par hakk fra Bruckner i filbehandleren min):

Han skrev ikke kun store klaververker/ parafraserte Bach, den gode Ferruccio.

Bernt K

Vedlegg

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.110
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Spotify:
    Chopin 1. Pollini/Philharmonia/Kletski.
    Internett er digg.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Spotify:
    Chopin 1. Pollini/Philharmonia/Kletski.
    Internett er digg.
    Skuffende lite klassisk på Spotify- eller så er det jeg som ikke kan å lete

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.525
    emotikon skrev:
    Skuffende lite klassisk på Spotify- eller så er det jeg som ikke kan å lete
    Splitte mine bramseil ! Det er da enorme mengder klassisk på Spotify. Ryktene sier faktisk at de måtte flytte serverparken sin til noen nedlagte gruver i Kiruna pga mengden med klassisk. Gigabytene er jo mye tyngre nå enn før.
    Enten det, eller så hører jeg bare på mainstream klassisk. Skrekk og gru !

Brahms, Concerto no. 1, Curon/Szell/LSO. To the max.

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Spotify har mye klassisk – men langt fra alltid det en er ute etter; mange labels mangler helt.

Jeg burde legge meg, men er i stedet langt inne i et nerdehjørne; Bachs verker for lutt; BWV995, 999, 1000 og 1006A. Narciso Yepes spiller barokklutt, utgitt på Archiv.

Fra coveret – for luttinteresserte:
    «The instrument on which Narciso Yepes plays Bach's lute compositions is a theorboed-lute, made for him in 1972. [...] The maker based its construction on several original examples, including a theorboed-lute made by Joachim Tielke (late 17th century) on loan from the Rotschild family to the Art History Museum in Vienna.

Narciso Yepes' instrument has fourteen courses, the two upper ones single-, the rest double-courses. Each of the four theorbo courses consists of a bass- and an octave-string, whilst the other double-courses each consist of two strings in unison. The instrument has nine frets on the fingerboard and three frets on the soundboard. Plain nylon strings are used for the upper courses, metal-covered silk strings for the lower ones.»

Nå vet jeg ikke hva man opprinnelig brukte til strenger på lutt, men i en innspilling som ellers gir inntrykk av å skulle være historisk informert så det holder synes jeg akkurat dette virket rart. Lyden er det ikke noe å si på.

Rhesus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Antall liker
    11
    Synes det er litt vanskelig å søke i klassisken på spotify. Kanskje jeg ikke har riktige teknikken ennå.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.110
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Taggingen kan være litt i hytt og dyne.

Jeg søkte på Pollini og fant Chopinen.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Synes det er mye jeg. Søk på Wilhelm Furtwängler for eksempel. Eller George Szell.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.525
    Jupp, det er voldsomt mye Furtwängler på Spotify. Såpass at jeg faktisk vil koste på meg et jippi !

Takk Gunzi, takk takk takk.

Akkurat nå tror jeg at jeg synes at Accardo er hakket vassere enn Mintz, men sikker er jeg ikke.

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    909
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Arti Roberten.
    Ser frem til å høre hva du syns etter å ha hørt Rabin i Capricciene. Jeg er kanskje en av de få som oftest velger noe annet i Paganinihyllen enn Accardo.
    Forresten så har Niccolo truet med å komme innom igjen hvis jeg ikke slutter å spille kvinnelige violinisters forsøk på å tolke hans første violinkonsert....

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.525
    Det gleder jeg meg til også. Denne

kjøpte jeg på verdsveven i forrige uke, så den er vel snart i postkassen.
    Noen spesiell grunn til at Accardo ikke er din ?

Ah, da satser jeg på at du gjengir passiaren dere imellom til glede for oss.

Wagnersen

Medlem
    Ble medlem
    15.08.2007
    Antall liker
    0
    Wright skrev:
    Spotify har mye klassisk – men langt fra alltid det en er ute etter; mange labels mangler helt.

Jeg burde legge meg, men er i stedet langt inne i et nerdehjørne; Bachs verker for lutt; BWV995, 999, 1000 og 1006A. Narciso Yepes spiller barokklutt, utgitt på Archiv.

Fra coveret – for luttinteresserte:
    «The instrument on which Narciso Yepes plays Bach's lute compositions is a theorboed-lute, made for him in 1972. [...] The maker based its construction on several original examples, including a theorboed-lute made by Joachim Tielke (late 17th century) on loan from the Rotschild family to the Art History Museum in Vienna.

Narciso Yepes' instrument has fourteen courses, the two upper ones single-, the rest double-courses. Each of the four theorbo courses consists of a bass- and an octave-string, whilst the other double-courses each consist of two strings in unison. The instrument has nine frets on the fingerboard and three frets on the soundboard. Plain nylon strings are used for the upper courses, metal-covered silk strings for the lower ones.»

Nå vet jeg ikke hva man opprinnelig brukte til strenger på lutt, men i en innspilling som ellers gir inntrykk av å skulle være historisk informert så det holder synes jeg akkurat dette virket rart. Lyden er det ikke noe å si på.
    I barokken ble kattetarmer brukt- og man spillte ikke med negler,som Yepes gjør.
    Hvis du liker Bach/Yepes, er denne:

serien noe du kanskje bør vurdere å sjekke ut. Kompis av Bach(Weiss,altså)spennende musikk, fantastisk musiker (Barto)
    nydelig lyd,orginal lutt/strenger,og rimelig i anskaffelse. Kan det bli bedre?

Vedlegg

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.110
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Døllt cover. ;)

Karajans Rhingull har gått her. Den er fin. Editeringen er også mer elegant enn på Soltis, hvor enkelte tapesplicer er ganske så hørbare. Til gjengjeld er Donners hammer ikke i nærheten av hva Culshaw stelte til for Solti.

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Wagnersen skrev:
    I barokken ble kattetarmer brukt- og man spillte ikke med negler,som Yepes gjør.
    Hvis du liker Bach/Yepes, er denne:
    (Barto)
    nydelig lyd,orginal lutt/strenger,og rimelig i anskaffelse. Kan det bli bedre?
    Takk for info og tips – skal sjekkes! Skal prøve å ikke nevne det med kattetarmer neste gang jeg møter noen som er glad i katter, men det kan bli vanskelig. ;)

I dag er det torsdag, men jeg er ikke på konsert. Litt fordi jeg har mistet billetten, men mest fordi jeg hørte Mahlers 5. på en gratiskonsert med Bergen filharmoniske i går – i dag spilles i tillegg til Mahler også en trompetkonsert. Gårsdagen var ikke akkurat noen høydare; virket som om det var pliktløp fra ende til annen, livløst og rotete. Og en 1. sats som nesten sto stille. Gikk ikke så veldig inn for å finne igjen billetten i dag.

Da lar jeg heller Jacqueline du Pré varme Naiten og hjertet. Har spilt mye morsomt fra EMI-boksen i hele kveld.

Forresten, om noen her mangler en invite til Spotify har jeg ennå et par igjen.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.247
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Wright skrev:
    I dag er det torsdag, men jeg er ikke på konsert. Litt fordi jeg har mistet billetten, men mest fordi jeg hørte Mahlers 5. på en gratiskonsert med Bergen filharmoniske i går – i dag spilles i tillegg til Mahler også en trompetkonsert. Gårsdagen var ikke akkurat noen høydare; virket som om det var pliktløp fra ende til annen, livløst og rotete. Og en 1. sats som nesten sto stille. Gikk ikke så veldig inn for å finne igjen billetten i dag.
    Jeg var der, og dette er det mest uengasjerende Mahlerspillet jeg har hørt på 30 år med konsertgjengeri. Satt nettopp i bilen med kona på vei hjem og diskuterte hva som var galt. Og den trompetkonserten var stort sett bare tøv. :p

B

buster

Gjest
    Registrerer at Peter Larsen i BT var nokså positiv til gårsdagens konsert i Grieghallen. Spesielt til Mahlers 5. Jeg skal i kveld, så dette blir litt spennende...

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    3.938
    Musikk til arbeidet:

Siegfried med Furtwängler på spotify, mens jeg skriver kjedelige møtereferater og fører reiseregnskap på jobben.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn