Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.144
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

Et sett med høyst originale preludier og fuger for klaver. Ikke helt enkle å bli kloke på.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.144
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Anonym skrev:
    I overkant sært:
    Morsomt sett. Har hatt det siden det ble sluppet på LP en gang på 70-tallet. Hoquetus er ikke for alle nei.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.098
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    La Boheme.
    På NRK TV. Fra Oslo.

Vet ikke hva jeg skal forvente, men det står Gullberg-Jensen og Stefan Herheim.
    Det har kostet penger, sier Remlov. Da har jeg troen, og fyller glasset.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.098
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    torem skrev:
    Ikke noe å si på vinylkvaliteten på denne :)
    Ja, og nydelig musikk.
    Bemerkelsesverdig er Carl Nielsens opus 1.
    Han hadde vel prøvd seg på komposisjon noen år før denne, og var passert 20 år da han hadde sitt gjennombrudd med denne som han satte til op.1
    Veldig fin musikk, i alle fall.

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    839
    ottone skrev:
    torem skrev:
    Ikke noe å si på vinylkvaliteten på denne :)
    Ja, og nydelig musikk.
    Bemerkelsesverdig er Carl Nielsens opus 1.
    Han hadde vel prøvd seg på komposisjon noen år før denne, og var passert 20 år da han hadde sitt gjennombrudd med denne som han satte til op.1
    Veldig fin musikk, i alle fall.
    Strykeorkester er ikke noe jeg hører på til daglig akkurat, men det hjelper å ha det på bra vinyl for meg. Nå har jeg spillt den noen ganger, og kommer til å spille den igjen.
    Samtidig avslører plata svakheter ved min nåværende platespiller/elektronikk. Jeg kunne ha tenkt meg litt mere "ro" og dybde i presentasjonen enn slik det høres ut hjemme hos meg nå, så nå får jeg enda en grunn til å vurdere ny platespiller :)

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.036
    Sted
    Trondheim
    Jeg har hørt på Turandot - live i Olavshallen i Trondheim. Satt på første rad - storslagen oppsetting. De spiller 3 ganger til - alle som kan bør komme seg avgårde!
    Hun som sang Liu var nok den beste sangeren (sammen med Timur), men tenoren gjorde seg definitivt ikke bort.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.036
    Sted
    Trondheim
    Mahlers Kindertotenlieder med Kathleen Ferrier, Wien P.O. og Bruno Walter. Opptak før krigen en gang.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    otare skrev:
    Jeg har hørt på Turandot - live i Olavshallen i Trondheim. Satt på første rad - storslagen oppsetting. De spiller 3 ganger til - alle som kan bør komme seg avgårde!
    Hun som sang Liu var nok den beste sangeren (sammen med Timur), men tenoren gjorde seg definitivt ikke bort.
    Det var strålende. Skal avgårde minst en gang til :)

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    191
    Sted
    Trondheim
    emotikon skrev:
    otare skrev:
    I morgen :)

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    191
    Sted
    Trondheim
    Copland - Applalachian Spring Ballet 1944 LPZ-2034 DCC No.1188
    Gould - Spirituals for String Choir and Orchestra 1941

Vedlegg

M

medlem215396

Gjest
    Enig i at Liu og Timur rollene sang godt/ vakkert. Ellers storslagent og mange "gåsehudperioder", men det tekniske fiksfakseriet som pågikk forstyrret synes nå jeg. Virket som tenoren også var IT ansvarlig? ;)

leon skrev:
    emotikon skrev:
    otare skrev:

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.036
    Sted
    Trondheim
    Jeg satt på første rad, ganske langt til venstre, så jeg ble ikke forstyrret av det som foregikk helt til høyre på scenen. Hele greia skulle jo være et dataspill, et litt mislykket forsøk på å være litt "in". Det forstyrret ikke meg.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    191
    Sted
    Trondheim
    Stover skrev:
    Enig i at Liu og Timur rollene sang godt/ vakkert. Ellers storslagent og mange "gåsehudperioder", men det tekniske fiksfakseriet som pågikk forstyrret synes nå jeg. Virket som tenoren også var IT ansvarlig? ;)

leon skrev:
    emotikon skrev:
    otare skrev:
    Som jeg skulle skrevet det selv Stover. Min første opera kveld i Olavshallen, fungerte veldig fint syntes jeg.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.036
    Sted
    Trondheim
    CD2 i EMIs Bruno Walter ICON-boks. Opptak fra Wien på 30-tallet. Akkurat nå Mozarts symfoni nr. 41 tatt opp i Musikvereinssaal i Wien i januar 1938. Lyden er slettes ikke ille.
    Jeg har en følelse av at mange av de gamle dirigentene ofte brukte langsomme tempi, men Walter er ikke en av dem! Her går det unna! Lett og elegant, slikt som kler Mozart.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    191
    Sted
    Trondheim
    En ting var litt skuffende i går, jeg må jo innrømme Calaf ga meg litt forventninger
    til Turandot sitt vakre ytre!
    Da hun endelig viste seg ble det en ned tur, jeg satt med en følelse over å ha sett henne før, etter litt forsto jeg hvor, hun hadde likhetstrekk med Stemor og Dora fra Tre nøtter til Askepott!

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Tidvis kan det være vanskelig å forstå hvordan den mannlige helten har klart å forelske seg. Her er det Pär Lindskog (Siegfried) som sliter med å overbevise seg selv om at det er Irene Theorin (Brunhilde) som skal vekke ham til dåd.

Den som får assosiasjoner til et slitent NHO Nachspiel er unnskyldt.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    leon skrev:
    En ting var litt skuffende i går, jeg må jo innrømme Calaf ga meg litt forventninger
    Da hun endelig viste seg ble det en ned tur, jeg satt med en følelse over å ha sett henne før, etter litt forsto jeg hvor, hun hadde likhetstrekk med Stemor og Dora fra Tre nøtter til Askepott!
    Hehe, den der skal jeg jaggu formidle videre..... ;D ;)

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.036
    Sted
    Trondheim
    leon skrev:
    Så du satt og ventet på Netrebko? Det hadde vært noe :D

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    191
    Sted
    Trondheim
    otare skrev:
    leon skrev:
    Så du satt og ventet på Netrebko? Det hadde vært noe :D

Jepp ;D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.634
    Torget vurderinger
    23
    Postmannen har vært her med dagens Amazon-fangst. Deriblant denne, som snurrer på PC'en nå:

Edit; Starker er stor - men av en eller annen grunn foretrekker jeg faktisk Jaqueline Du Pree's tolkning av dette repertoaret.

Vedlegg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.634
    Torget vurderinger
    23
    Over på dagens Amazon-fangst II

Edit; Småpent, bra spilt, litt mye svisker kanskje men det får gå. Verdt å ha.

Vedlegg

M

medlem215396

Gjest
    Så uendelig vakkert

Beethoven Violin concerto in D fra LS boksen

V

vredensgnag

Gjest
    En tid tilbake kom jeg over denne på eBay, og siden jeg er nysgjerrig på opptak gjort på 35mm magnetfilm, og en stor beundrer av Richter, ga det seg selv at denne skulle i hus.

Fra 1961 til meg. Det ble gjort to opptak dengang - én av livefremføringen, gjort av BBC. Denne fikk utrolig hard kritikk, og er i ettertid visstnok ansett for å være strålende. Og noen dager etter gikk orkesteret, Richter og Kondrashin i opptak på denne versjonen, der de hadde som mål å banke kritikerne i hodet.

Forøvrig heldig. Den er uavspilt, med forseglingstape på plass. Dvs nå er den brutt.

Vedlegg

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.036
    Sted
    Trondheim
    Koser meg også med Liszt nå:

Hver gang jeg setter på Liszt slår det meg at han er en undervurdert komponist. Alle tenker på hans bravurnummer for klaver, men han er så utrolig mye mer enn det. Disse sangene er jo aldeles strålende. Ingen Schubert, Schumann eller Hugo Wolf kanskje, men sangene hans holder høy kvalitet. Og orkestermusikken hans er flott. Det samme kan man si om kirkemusikken.

BTW: Fikk denne i posten i dag:

12 CDer med kirkemusikk av Sweelinck. Det er noe å glede seg til.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Mens snøen laver ned igjen utenfor vinduene, nytes denne vidunderlige innspillingen av
    Rachmaninov; The Bells op.35
    Natalia Troitskaya - Ryszard Karczykowski - Tom Krause - Concertgebouw Orch./Choir - Ashkenazy
    fra denne boksen

ALT i denne boksen er verdt å få med seg.
    Tonediktene er :-* og 2.symfonien.... :-*

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.098
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Som den glade amatør jeg er har jeg med glede hørt og sett på Virtuos på NRK1 og sendt inn stemme på SMS, og gleden toppes når unge Hr Ringstad på bratsj går til topps med Bartok. Veldig fortjent, og en nytelse å høre på.
    Publikumsprisen til Hans Marius Andersen på trompet har jeg heller ingenting imot, han kommer jo fra mitt miljø, og jeg tipper det var mange korpsungdommer som slengte inn SMS på ham.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.098
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Truls Mørk spiller Rautavaara cellokonsert nr.2 med Helsinki Filharmoniske og dirigent John Storgårds

Ny cellokonsert, komponert for et par år siden, og helt fersk plate fra finske Ondine.

Åpningen på slagverkkonserten "Incantations" har noen sjeldent krasse dissonanser, irriterende stilig å høre på.
    Interessant, vil noen si.

Vedlegg

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Er lyden ok på den ondine-produksjonen, ottone? Fikk "Svanesjøen" fra samme selskap her om dagen (Pletnev/RNO), og der var lyden skrudd meningsløst.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.098
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    awe skrev:
    Er lyden ok på den ondine-produksjonen, ottone? Fikk "Svanesjøen" fra samme selskap her om dagen (Pletnev/RNO), og der var lyden skrudd meningsløst.
    Jeg har ikke analysert den rent lydmessig, prøver å åpne ørene for musikken når jeg hører ny musikk for første gang.
    Men jeg syns det låt klumpete og uklart. Det kan ha med selve musikken å gjøre, Rautavaara kan være litt massiv og ugjennomtrengelig, men jeg syns ny musikk i denne stilen stiller ekstra krav til lydkvalitet.
    Jeg hører en del ny musikk på konsert, spiller en del samtidsmusikk selv også, og opplever stort sett at det bare er på konsert det fungerer. Det har med massive og komplekse lydbilder å gjøre, mye av verdien ligger i opplevelsen av fargerike kaskader av lyd. Jeg vet ikke om jeg skal ha ambisjoner om å gjenskape denslags på hifien hjemme.

Jeg nevnte en ny plate med moderne cellokonserter med Queyras på Harmonia Mundi for ikke lenge siden, den fungerer totalt sett bedre syns jeg, selv om jeg foretrekker Truls Mørk som cellist.

M

medlem215396

Gjest
    Mer Beethoven fra LS boksen idag. Dette liker jeg.
    Får ikke rippet flere av cd`ene fra denne boksen, verken med Mac Mini eller MBP. Godt man har cd spiller.

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det finnes partiturer, instrumenter og akustikker som får mikrofoner til å nå et slags metningspunkt. Store orgler i store kirkerom er et nærliggende eksempel. Der blir opptaket nærmest en rekonstruksjon av den lyden teknikeren - og utøveren - mente han/de hørte. Og hadde det latt seg gjøre, er den lyden man kan få hjemme uansett noe helt annet enn i Notre Dame eller St. Ouen.

Men orkestermusikk er tross alt noe nærmere det opptagbare. Man begynte så smått å lykkes med det på midten av 50-tallet. Pletnev/RNO har gitt oss i bøtter og spann av supre orkesteropptak, f. eks på Pentatone og DG. Ondine skrur strykere og waldhorn langt bort og slagverket frem på kanten av scenen. Rene buekorpset. Så når de unge elskende tar sin liebestod i finalen av "Svanesjøen", får vi stort sett et leven uten like fra perkusjonen og sørgelig lite annet. Jeg tror ikke det skyldes de musikkutøvende.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    191
    Sted
    Trondheim
    Cd spiller må man ha :)

Tchaikovsky - Capriccio Italien LSC-2323
    Rimsky-Korsakoff - Capriccio Espagnol

Vedlegg