Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Denne kom i posten i dag.
    Christina Pluhar; Mediterraneo
    Mísia, Nuria Rial, Vincenzo Capezzuto, Raquel Andueza, Aikaterini Papadopoulou - l'Arpeggiata
    Nydelige musikker nå på våren. Ser frem mot sol og varme.

Gleder meg til å se DVDen i kveld.

01120094783687143R.jpg
    Vis vedlegget 193260

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    191
    Sted
    Trondheim
    Fra gul boksen111, Beethoven - String Quartet no.16 Schubert - String Quartet in D minor CD21
    bilde.jpg

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.579
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg sitter og kvesser høvelstål... Og hører på Savall; trenger noe som gir lise i sjelen mens et skjemt stål føres over en altfor finkornet stein.
    Folder.jpg

(Og før noen andre sier det, jeg bestilte meg også en rett'le grov diamantstein.)

B

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.109
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Mens kona legger stein i hagen åpner far dagens post. Noen må ofre seg og ta seg av det kulturelle også.
    SACD igjen. Rubinstein spiller Chopin sine ballader og scherzoer
    Skjermbilde 2013-04-13 kl. 13.54.07.png

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.167
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    51q7vmm0nwL._SX355_.jpg

Askepott av Frank Martin. Outstanding i siste International Record Review, og de to 5-stjerners anmeldelsenen på amazon har 100% rett.

Kjølig, neoklassisk, vakre melodier, lysende lett og transparent orkestrering, magisk musikk.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Dagens første økt ble lang.
    Borodin; Prince Igor
    Popovich, Heybalova, Zunec, Cvejic, Bugarinovic - Belgrade National Opera Orchestra and Chorus - Danon
    1955

Langt fra perfekt innspilling, men musikken lever hele tiden. Slikt likes her i huset.
    Danon har også en innspilling fra 1962 men da med vestlige sangere som synger russisk.

Borodin Prince Igor Danon.jpg

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.579
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hoff, dette var fælt; A Scherbaum i Haydns trompetkonsert. Så usikker intonasjon at jeg trodde det var naturtrompet...
    Vel, på med noe annet: Arve Tellefsen , RPO/ Menuhin i Nielsen, LP nyinnkjøpt i dag:
    tellefsen_.jpg

Aah, langt bedre. Hverken Tellefsen eller Menuhin er av mine favoritter, men dette var slett ikke verst.

B

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Dette coveret har jeg sett mange ganger B - mulig jeg har den ett eller annet sted her, selv om jeg ikke tror det. Har en del innspillinger med Menuhin men lite fra siste del av hans karriere.
    Er denne verdt å lete etter?

Her ble morgenens første dette:
    Gregson, Hoddinott, Mccabe: Concertos For Orchestra
    Royal Liverpool Philharm Orch. - Bostock

McCabe er mer enn intr. for meg. En komponist jeg skal sjekke ut nærmere.
    Gregson kjenner jeg rimelig godt fra før.

mccabe.jpg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Fasinerende innspillinger dette:
    Fritz (Frederick) Delius; On The Mountains-Symphonic Poem, Seven songs from the Norwegians, Paa Vidderne-Melodrama
    Jan Lund (tenor), Peter Hall (forteller) - Royal Liverpool Philharm.Orch. - Bostock

Delius_in_norway.jpg

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.579
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Dette coveret har jeg sett mange ganger B - mulig jeg har den ett eller annet sted her, selv om jeg ikke tror det. Har en del innspillinger med Menuhin men lite fra siste del av hans karriere.
    Er denne verdt å lete etter?
    Mnja.. jeg vet da søren. Det er godt fremført, det er ikke det, men jeg vil jo gjerne ha litt bitt, aggressivitet og villskap, og det er jo ikke noe man forbinder med disse to herrene. Nå er vel ikke Nielsens fiolinkonsert den villeste og galeste der ute, men Vengerov er nok den jeg tar fram fortsatt...

B

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.109
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Inspirert av Fabio Biondi som spilte Telemann fantasier for solo fiolin på konsert her forrige uke. Han spilte selvfølgelig alle 12, seriøs som han er, og det var et fullverdig konsertprogram.
    Han understreket at dette er et annet tonespråk enn Bach, og likte ikke at disse omtales som tilsvarende Bach sine soloverk for fiolin.
    Da settes de opp på rekke og rad i Spotify, og arbeidsdagen kan begynne.
    rachelpodger.jpg

Først ut er Rachel Podger, slett ikke den verste av dem, foretrekker henne foran f.eks. Arthur Grumiaux i denne musikken.
    Renhet og enkelhet er det som slår meg her, og jeg tenker at dette er også "absolutt musikk" som kan spilles på mange måter og på mange instrumenter. Må nok skaffe noter på dette, ja.

Sist redigert:

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nei, nå altså ottone! Fiolinspilling i heimen også?
    Eller blir det tubaen som får gjennomgå i en transkripsjon..... ;)

Her ble det en sammenligningsøkt mellom disse to i går kveld
    Beethoven; Pianokonsert nr.1
    Barenboim/New Philharm. Orch./Klemperer vs Andsnes/Mahler Chamber Orch.

Vet da søren - tror faktisk at når jeg lar det synke inn, foretrekker jeg til min overraskelse Barenboim-innspillingen fra 1968
    Og så har jeg jo bla. Brendel og Gilels i bakhånd.
    Men bevares, jeg kommer til å spille Andsnes sine tre neste Beethoven-konserter etterhvert som de kommer. Det er noe med disse ferske utgivelsene likevel.

512M5MDJXVL._SX300_.jpg
    8793986.jpg

terryboy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Kjøpte denne for å fylle opp serien, og i håp om å finne den ultimate LvB 5.
    Og så er det Schumann som uventet springer meg friskt i møte, denne konserten som jeg aldri har fått noe særlig utav. Egentlig gav jeg vel opp å høre på den for lenge siden, og har styrt unna i lang tid. Her blir det liv i den igjen, med Van Cliburn og Reiner/CSO
    Vis vedlegget 192993
    Min klare LvB 5 fovoritt er denne

kleiber_beethoven_symphonies_no5_7.jpg

Kleiber styrer her pinnen med et resultat hvor jeg i det minste ikke savner noen åpenbare endringer. Har selvsagt ikke hørt alt av tolkninger der ute, men denne er som sagt musikalsk min favoritt. Et godt andrealternativ er Abbado, hvor lyden er helt i referanseklasse og tolkningen bare et hestehode bak Kleiber.

Beethoven56_Abbado.jpg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.109
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    ........
    Jeg har søkt de mektige instanser om å få skaffe fele til huset, for å leke litt med, men fått gjentatte bastante avslag. Hadde vært jysla kjekt å prøve, men så lenge resten av familien fremdeles er hørende ser det mørkt ut.
    Men fiolinnoter kan brukes på direkten på både store og små blåseinstrumenter, og det brukes til å demonstrere for stivnakkene at blåsemusikk er ikke bare blåsemusikk.
    Og noter, det er ikke vanskelig lengre :)
    http://imslp.org/wiki/12_Fantasias_for_Violin_without_Bass,_TWV_40:14-25_(Telemann,_Georg_Philipp)

terryboy: LvB med Kleiber er fantastisk, den rager meget høyt. Men akkurat denne gangen var det pianokonsert nr.5 jeg tenkte på. Den har jeg ikke funnet noen suverene versjoner av ennå.

Sist redigert:

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    ........
    Jeg har søkt de mektige instanser om å få skaffe fele til huset, for å leke litt med, men fått gjentatte bastante avslag. Hadde vært jysla kjekt å prøve, men så lenge resten av familien fremdeles er hørende ser det mørkt ut.
    Men fiolinnoter kan brukes på direkten på både store og små blåseinstrumenter, og det brukes til å demonstrere for stivnakkene at blåsemusikk er ikke bare blåsemusikk.
    Og noter, det er ikke vanskelig lengre :)
    http://imslp.org/wiki/12_Fantasias_for_Violin_without_Bass,_TWV_40:14-25_(Telemann,_Georg_Philipp)
    Klart det hadde vært jysla kjekt å prøve. (måtte ta litt sånn der rogalendsk jeg også - hadde lunsj med et søskenbarn i går. Hun har bodd i Stavanger i 12 år nå og bærer preg av det.)
    Vi messingblåsere har godt av en slik utfordring. Tok den selv for noen år siden- vi var tre kolleger som dannet en stryketrio (to fioliner og en cello) i anledning juleavslutning. Ble "knallsuksess" Men moro for de fremmøtte virket det som..... ;)
    Nei, dette skal du kaste deg ut i. Og så får du jo dette supre rommet i kjelleren du kan bruke (de første årene) til å øve i.

Takk for linken. IMSLP har på elegant vis unngått radaren min.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hmmmmm...så dukket denne opp og skapte mer spenning i Beeth.nr1 racet mitt.
    Beethoven; Pianokonsert nr.1
    Arrau - Concertgebouw Orch. Amsterdam - Haitink
    Arrau maler med stor pensel når det gjelder rolige partier og tempoforandringer. Sitter med deler av partituret her og Beethoven er tydelig åpen for dette.
    Concertgebouw og Haitink er der hele tiden som den perfekte skygge.
    Så nå blir det å sammenligne tre`ern med noen andre senere i dag - innom biblioteket en tur for å se om de har part. på denne.

Beethoven Pianokonserter Arrau Haitink.jpg

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Har du hørt Michelangeli/WSO/Giulini i nr. 1, emotikon? En del kritikere strever med å bli helt enig med seg selv om tolkningen, men pianistisk er den uslåelig. I tillegg er lyden flott, i alle fall på vinyl. På cd er den i en av utgavene koblet med den fjerde klaversonaten, selve referansen i det verket for min del.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Mulig den står i en hylle her awe. Har enda ikke karet meg til å sortere.....har en del Michelangeli og Giulini i hus. Men nei, husker ikke om jeg har hørt. Er det en DG utgivelse, er sjansen stor for at den er her. Skal gjøre et hederlig forsøk på å finne i morgen tidlig.

Edit. skriveleifer og ufullstendige setninger.

Sist redigert:

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Skeiet ut her i ettermiddag med denne:
    Tchaikovsky; Pique Dame
    Kirov Opera/Orch. St. Petersburg - Gergiev

Bærre lekkert.

Tchaikovsky Pique Dame Gergiev.jpg

D

Danke

Gjest
    Vivaldi de fire årstider, mens jeg nipper til Cognac og smaker på litt melkehjerter..

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Vivaldi de fire årstider, mens jeg nipper til Cognac og smaker på litt melkehjerter..
    Kjekt om du deler hvilken innspilling også med oss.

Om du bare troller (tenker på....`ene etter melkehjerter) så bommer du nok i denne tråden. ;)
    Her er det ikke antydning til melkehjerter - kun hardcore sjokolade og fludium.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Har du hørt Michelangeli/WSO/Giulini i nr. 1, emotikon? En del kritikere strever med å bli helt enig med seg selv om tolkningen, men pianistisk er den uslåelig. I tillegg er lyden flott, i alle fall på vinyl. På cd er den i en av utgavene koblet med den fjerde klaversonaten, selve referansen i det verket for min del.
    Jeg fant jeg fant.
    Er det denne du mente awe?
    Dette er en liveinnspilling fra en TV-konsert i 1979

Beethoven piano1 Michelangeli Giulini.jpg

Skal prøve å få til en lytt ila dagen

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.072
    Sted
    Trondheim
    Jeg har hatt stor glede av ymse romantiske operaer i det siste:

Akkurat nå:

I køen:

pluss noen til.

Så langt har det vært mye å glede seg over. Svært velskrevet musikk. Ikke veldig banebrytende, men hvor mange er det egentlig som er det?

Mens Lortzing ligner veldig på Weber (begge de nevnte operaene kunne like gjerne vært Der Freischütz), får jeg litt tidlig Wagner-vibber av deler av Windsorfruene av Otto Nicolai.

Sist redigert:
    V

vredensgnag

Gjest
    21.10 på Hovedscenen - regner med at folk har fått det med seg, men varsler likevel.

Skjermbilde 2013-04-21 kl. 20.39.31.jpg

V

vredensgnag

Gjest
    "Jeg var nylig i Philharmoniesalen og talte mikrofonene som hang over oss. Det var 61. Det kan jeg vanskelig forestille meg er en klok løsning."

Sier en av deltakerne, Klaus Stoll, etter at han nettopp har kommentert hvor "heldig Karajan var som kom på akkurat rett tidspunkt i forhold til opptaksteknikkens evne til å fange fremførelsen som helhet."

Sist redigert:
    V

vredensgnag

Gjest
    Men den som valgte plate til opptakene klarte å finne en med både sleng og kast, godt gjort, PU skvatt som en ungfole på vårslepp. Flott program og verdt å se. Sikkert tilgjengelig på nett-TV hos NRK en stund.

Og Morten Lindberg fra 2L runder av. Perfekt kveld.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.109
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Men den som valgte plate til opptakene klarte å finne en med både sleng og kast, godt gjort, PU skvatt som en ungfole på vårslepp. Flott program og verdt å se. Sikkert tilgjengelig på nett-TV hos NRK en stund.

Anbefales
    NRK TV - Hovedscenen: Herbert von Karajans andre liv
    Anbefalingen er fulgt og sendes videre; dette bør sees av alle med interesse for musikk! Karajan var den siste Store Dirigenten og hadde en unik posisjon i kulturlivet som kan virke fremmedartet i dag. Mannen iscenesatte seg selv på et vis som får Madonna til på fremstå som amatør; men han hadde et genuint ”prosjekt” og det er som gjør filmen så fascinerende. Artig å høre hans versjon av den tyske idealismen formidlet via orientalsk filosofi – tviler sterkt på om det hadde vært mulig å lage et tilsvarende program om Abbado eller Rattle….

patro

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Mens jeg venter på Boult og Haitinks bokser med symfonier av Ralph Vaughan Williams var jeg innom wimp for å høre Previn og LSO som har fått så mye fin omtale - og jeg må bare si meg enig: Symfoni nr. 5 har gått to ganger her, og er allerede blitt en favoritt!! Virkelig god musikk - og så flott fremført!

Vaughan_Williams_Previn_82876557082_JQ.jpg

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.579
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1

Anbefales
    NRK TV - Hovedscenen: Herbert von Karajans andre liv
    Tusen takk for linken! Lenge siden jeg har sett på ett program i én og en halv time sammenhengende.

B

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.072
    Sted
    Trondheim
    Nicolai, tror jeg. Han framstår som den mest modne av dem. Han peker litt fremover mot Wagner, mens Lortzing lyder veldig som von Weber. Det var spesielt en arie i Weiber von Windsor som minte meg om tidlig Wagner. Men det er flotte innspillinger alle tre og ingen av dem er bomkjøp.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.167
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Will do! Har du kjøpt Kalman platene i serien? Der Czarewitsch feks?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn