Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Tor S

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.10.2005
    Antall liker
    117
    Torget vurderinger
    2
    Neste valg denne søndag-formiddag ble Bruckner symph. no.7, Phillips 1979 utgivelse
    bruckner symph7.jpg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.664
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vivaldi: Catone in Utica
    Skjermbilde 2013-10-13 kl. 18.12.02.png

Nydelig innspilling av en rekonstruert opera av Vivaldi.
    Semihistorisk om krigen mellom Cato og Cesar.
    Historien kan være så som så, men det låter supert.

Torja

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.03.2008
    Antall liker
    1.028
    IL TRITTICO.. Av Opus Arte utgivelse. Fra Royal Opera House. Nå IL Tabarro.. DTS-HD Master.

Torja

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.03.2008
    Antall liker
    1.028
    Nå er det Wiener Philharmoniker Christian Thielemann sin "Richard Strauss" som spiller EINE ALPENSINFONIE..
    Alpensinfonie (4).JPG

Med DTS-HD Master er det nydelig og vakkert å høre på..

Torja

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.03.2008
    Antall liker
    1.028
    IL TRITTICO.. Av Opus Arte utgivelse. Fra Royal Opera House. Nå IL Tabarro.. DTS-HD Master.
    Det ville være en fordel for dine lesere om du kunne være litt mer informativ. De fleste som skriver i denne tråden er normalt bra.
    Opus Arte er en egen utgivelse samling av de beste lyd og bilde-mediemessige av de klassiske samlingene. Home | Opus Arte, the World’s Finest Opera, Ballet, Theatre and Music

Her er: Product Details - Puccini: Il Trittico

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.993
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det ble da noen klassiske toner i kveld også:
    Shostakovich; Symph. no.4 op.43
    London Philharmonic Orchestra - Haitink
    1978

Shosta 4 london Haitink.jpg

Nydelig innspilling.
    Men for meg blir dette for "flytende". Vet at dette går for å være en slags referanse på denne symfonien, av mange. Men jeg tror nok at jeg trenger et par runder til, om jeg ikke sovner.
    Men gudbedre for en klang Haitink fikk til med orkesteret. Spesielt strykerne er fabelaktige i Adagio og Largo-delene. I de hurtigere satsene, synes jeg de ikke har nok fremdrift.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.293
    Torget vurderinger
    4
    En liten oppvarming før konserten på torsdag med Henning Kraggerud som skal spille Sibelius. Har vist et par hull i Shostakovich samlingen for jeg finner ikke Symphony No. 15 som også står på programmet. Kan jo være den er i en boksene som jeg ikke har fått spilt enda, men det er vel heller tivlsomt?

Sibelius Heifetz.jpg

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.690
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det spørs vel hvilke bokser du har? :) En av mine favoritter av hans symfonier, Haitink med Concertgebouw på Decca, Kondrashin med Statskapelle Dresden på Profil og Sanderling med Berlin Symfoniorkester (ikke Filharmoniske) på Berlin Classics er vel favorittinnspillinger.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.293
    Torget vurderinger
    4
    Jeg trodde jeg hadde den med Haitink men jeg mangler et par tre cder i serien bla denne. Kondrashin sto på en liste for en stund siden men det har ikke blitt noe av det kjøpet .Jeg kikket kjappt gjennom noen mindre bokser fra DG, Sony men det var ikke noe der. Eller så står det noen større bokser fra DG (2X111), Phillips, Decca, Hyperion og 3 X Mercury (2 Living Presence og en Living Stereo) her.

EDIT: Fant Haitink's på NAS'en, litt Rossini der i første satsen... Ikke spilt denne symfonien før så det var litt overaskene.

Sist redigert:

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.373
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Her får Schwarzkopf, Gedda & co avslutte aftenen med Smilets Land, i en... nødtørftig.... innspilling:
    folder.jpg

B

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.690
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja den der er virkelig en must for elskere av vakker sang.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.700
    Sted
    Trondheim
    Har vært litt opera her i det siste:

Dargomyzhkys Rusalka - tidlig russisk romantikk. Skrevet ca 1850 etter Pushkins dramatiske diskt.
    Nesslers Der Trompeter - er mer som en operette å regne. Oppført første gang i 1884, men her er det ikke mye Wagner eller lignende å spore. Kanskje litt Johann Strauss med litt mer tysk gemütlichkeit - ikke mye champagne og fest her. Mer øl og litt ompah.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.993
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1

Nesslers Der Trompeter - er mer som en operette å regne. Oppført første gang i 1884, men her er det ikke mye Wagner eller lignende å spore. Kanskje litt Johann Strauss med litt mer tysk gemütlichkeit - ikke mye champagne og fest her. Mer øl og litt ompah.
    Som vi kaller det i mine kretser; Nazi-pop. (øl & ompa altså...)

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.993
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Her kom denne nydelige boksen i hus på lørdag - altså nok en Beethoven syklus.....

Nå i morgentimene har jeg gått igjennom:
    Beethoven; Symphony No. 9 in D minor Op. 125
    Rebmann, Reynolds, de Ridder, Feldhoff, NRC, Concertgebouw Orch. - Jochum
    1967-69

Beethoven symphonies Concert Gebouw Jochum.JPG

Tror aldri jeg har hørt waldhorn og treblås så naturlig gjengitt på noen innspilling, som i denne symfonien.
    Forøvrig fremfører orkesteret og Jochum denne symfonien litt "kjedelig". Merker at jeg er inne i en periode der jeg føler for bevegelse innad i musikkene.

Dette settet skjemmes av knepping det første lille minuttet på på 1. sats i denne symfonien. Men what a heck - resten er da knall, i beste Philips-ånd.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.700
    Sted
    Trondheim
    Fortsetter med opera - dette var noe annet:

Så fra 1850 (Rusalka), via 1884 (Der Trompeter) til 1932 (Der Kreidekreis). Interessant.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.373
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Her kom denne nydelige boksen i hus på lørdag - altså nok en Beethoven syklus.....

1967-69

LVB/ Jochum ...

Tror aldri jeg har hørt waldhorn og treblås så naturlig gjengitt på noen innspilling, som i denne symfonien.
    Forøvrig fremfører orkesteret og Jochum denne symfonien litt "kjedelig". Merker at jeg er inne i en periode der jeg føler for bevegelse innad i musikkene.

Dette settet skjemmes av knepping det første lille minuttet på på 1. sats i denne symfonien. Men what a heck - resten er da knall, i beste Philips-ånd.
    Jasså gitt, det ble du som tok med deg den boksen hjem. Kneppet skremte meg vekk fra den, akkurat i en av de mest atmosfæriske innledningene til en symfoni noensinne...
    Forresten sier de at de har mer klassisk, og det er da visselig plass til et stativ eller to til på gulvet der nede.

B

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.993
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Supre innspillinger:
    Sibelius; Pelléas et Mélisande, incidental music, op. 49 (46) / The tempest op. 109. No. 1 & 2
    Orchestre de la Suisse romande - Horst Stein
    1979

$T2eC16F,!yMFIdSmNft-BSQedQc8r!~~60_12.JPG

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Prøvde meg også på Jochums Concertgebouw-syklus i den tro at dette etter alle målemerker måtte være bra. På cd, riktignok (litt lukket lyd, faktisk), men en del av spenningen i selve musiseringen er simpelthen ikke til stede - slik den bør være i Beethoven. Synd, for det er så velspilt og gjennomtenkt. På vinyl har jeg Mazur, Szell, Maazel, Solti, Klemperer, Krips, Karajan, Karajan, Böhm og Bernstein som sykluser - og de er et strå eller ti hvassere.

FrodeR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Antall liker
    303
    Sted
    Trondheim
    image.jpg

Kanskje ikke så spennende å legge ut her, men jeg som newbe koser meg voldsomt med den akkurat nå :)

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.700
    Sted
    Trondheim

Tor S

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.10.2005
    Antall liker
    117
    Torget vurderinger
    2
    Fant fire fine skiver på et loppemarked i Sverige for et par tre-fire uker sida. Her er to av de fire loppene.
    Fem svenske kroner pr stk må sies å være en hyggelig pris for disse to skinnende oransje Decca-skivene;

lxt2555view.jpg
    lxt2555close.jpg

Denne var det noe knitring på men ikke veldig sjenerende.

lxt6068view.jpg
    lxt6068close.jpg

Denne var helt uten sjenerende knitring :)

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.993
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    De fleste Decca ffrr har denne deilige egenskapen, som den siste der Tor S :)
    Har du mulighet for å ta en grundig vask på den første?

Her gikk jeg hardt ut denne torsdagsmorgenen:
    Bruckner; Symphony no. 8
    Berliner Philharm. - Karajan

1975 Haas
    CD
    (har den på vinyl også)

UDGR_2707085__79678__12282011021314-5571.jpg

Fine greier, men opp mot min referanse kommer ingen andre innspillinger - enda.

Sist redigert:

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.993
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1

1967-69

LVB/ Jochum ...

Jasså gitt, det ble du som tok med deg den boksen hjem. Kneppet skremte meg vekk fra den, akkurat i en av de mest atmosfæriske innledningene til en symfoni noensinne...
    Forresten sier de at de har mer klassisk, og det er da visselig plass til et stativ eller to til på gulvet der nede.

B
    Ærlig gjort at de opplyser om slike ting som knepp. Dumt sted med slikt, men som Sunnmøring, ble det prutet kraftig. Og da ble boksen med hjem, stellt og kjelt med.

V

vredensgnag

Gjest
    Om du avspiller med en mono PU, Tor S, kan det godt være at knitringen forsvinner.

Har du RIAA eller pre som gjør det mulig å sjalte en kanal ut til begge høyttalere, er det også bra for lyden. Det er samme informasjon i begge rillevegger på mono, men om de ligger litt ute av fase, så får du ikke den klare gjengivelsen som mono er i stand til (kan også skje om din PU står bare bittelitt skjevt i forhold til rilleveggene).

Derfor er det smart å legge samme rillevegg ut til begge høyttalere, om man avspiller med stereo-PU.

Sist redigert:

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.993
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Liiitt annen fortsettelse på lytteøkten:
    Webern; Passacaglia Für Orchester Op. 1 / Fünf Sätze Op. 5 / Sechs Stücke Für Orchester Op. 6 / Symphony, Op. 21
    Berliner Philharm. Orch. - Karajan
    1974

Webern Passacaglia Berliner Karajan.jpg

Tor S

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.10.2005
    Antall liker
    117
    Torget vurderinger
    2
    @Emotikon og vredensgnag

Takker for tilbakemeldingene.

Plata var vaska en gang før bilde ble tatt og 1. gjennomspilling. Jeg tok den en runde til i vaskemaskinen nå idag, og det hjalp.
    Mulig man skal vaske slike langtidslagra skiver ekstra godt før spilling:confused:
    Det var ei veldig fin skive som ble avspilt etter vask. Den knitringa som er der nå er vel monoinnspilling som får ta skylda for:rolleyes:

Jeg spilte med mono-innstilling på pre. Forøvrig den eneste ekstrainnstillingen det er mulig å gjøre på forforsterkeren min.

Her er forøvrig cover på de to Decca-skivene:

lxt2555cover.jpg
    lxt6068cover.jpg

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.373
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hohoo.. Jeg er slett ikke sikker på at Nilsson gjør seg med Black-face ;)

B

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.238
    Torget vurderinger
    23
    Har litt etterslep på musikkvedleggene til BBC Music Mag her nå, kjører gjennom følgende cd;

vol 21 11.png

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn