Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.356
    Antall liker
    11.339
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Litt forutsigbart kanskje, men det er nødvendig å roe med med noe lettfattelig fra dagens post etter en lengre femretters med vinmeny. Gulp.
    51yBQlX-eXL.jpg

    Eiji Oue og Minnesota-orkesteret spiller Bernstein. Det er litt Roysen sin skyld.
    Og det låter fabelaktig, til tross for et visst nattlig tåkeslør i lytterommet.
     

    Mangenot

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.11.2012
    Innlegg
    72
    Antall liker
    37
    Sted
    Stockholm
    Akkurat nå hører jeg på:
    image.jpg

    Veldig bra tolkning av ein heldenleben!

    En meget bra, men kanskje litt for dramatisk Netrebko i vier letzte lieder.
    Favoritten av liedene er nok fremdeles:
    image.jpg
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.356
    Antall liker
    11.339
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Reference Recordings låter fabelaktig også uten tåke i lytterommet.
    Hvorfor har jeg ikke oppdaget disse platene før?
    Kjøpte en til i farten, og nyter det.
    51TR04skvfL._SY355_.jpg

    Ikke ofte jeg klarer å lukke øynene og skape orkesterillusjon i heimen, men her funker det faktisk.
    Da sitter jeg og lurer, er anlegget faktisk godt nok, og innspillingene vanligvis problemet? Hm.
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Lydkvaliteten er utvilsomt en spenningsfaktor i seg selv, men hvordan er tolkningen av musikken sammenlignet med de store kanonene?
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Lydkvaliteten er utvilsomt en spenningsfaktor i seg selv, men hvordan er tolkningen av musikken sammenlignet med de store kanonene?
    Et relevant poeng. For en del år siden kjøpte jeg denne, med samme orkester og dirigent...

    bolero!.jpg


    ...og ble litt skuffet. Det var spesielt pga Bolero jeg kjøpte cd'en, og jeg husker at at jeg reagerte litt på bl.a. intonasjonen. Lyden var selvsagt bra, men utover det, nehh. Skal jeg høre Bolero (eller Bollero, som kona liker å kalle den :)), tyr jeg til Pierre Boulez.

    Jeg har ikke hørt på Oue siden jeg kjøpte den, og det kan godt være at jeg har forandret mening totalt, hvis jeg spilte den igjen.
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    898
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Vakkert - men jeg er jo forholdsvis ukritisk til alt denne damen utgir, og bør derfor egentlig holde kjeft.
    Det er upåklagelig på alle måter, og jeg syns hun sammen med Christian Schmitt lykkes i intensjonen i å gi sakral musikk en tolkning og et liv også utenfor kirkerommet.
    Ok da, så er det ikke så veldig spennende at det gjør noe, men hva så?

    Tror det snart er på tide å hente frem jul-cd'en hennes faktisk.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.971
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Engelen vår.
    ja, gjør det, G.
    Her ligger den klar, sammen med etterlengtet julemarsipan - klar til avspilling og nytelse i morgen kveld.
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2


    Pollinis ferskeste, og siste byggekloss i hans Beethoven-syklus. Han er ikke lenger teknisk ufeilbarlig, men kompenserer rikelig med dybde og lidenskap. Jeg får samme smak i munnen som når jeg ser og opplever billedkunst fra renessansens mestre: Det er mange og betagende vakre detaljer der, men de er underordnet helheten og en større sammenheng.


    Kaldt analytisk? Ingenting kunne være fjernere fra sannheten.
     
    Sist redigert:

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.971
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Lenge siden jeg har hørt på Bell, så denne ble funnet frem nå;

    Nicholas Maw; Concerto for Violin and Orchestra
    Bell - London Philharm. Orch. - Norrington

    Sony 1998

    Bell Maw violin concerto.jpg


    Joshua Bell har noe for seg i slike verk som dette. Slutten av 3.sats, spiller han så tandert, at det grenser mot det uspillbare.
    Aller best synes jeg at han er når ha spiller Bernstein og fransk musikk.
     
    Sist redigert:

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Hørte Bell både som solist og spillende leder med ASMF i høst, i et spennende program med tittelen "Dark Destinations". Minneverdig både i Mendelssohns fiolinkonsert og i Mahlers strykeorkesterversjon av Schuberts "Piken og døden".



    Ellers er jeg midt i denne boksen. Mye er overraskende og uforutsigbart i Thielemanns Brahms, men slik musisering engasjerer. Og orkesteret hans, Staatskapelle Dresden, er i form for tiden.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.971
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Heldiggris, awe. Er orkesteret like godt som "i gamle dager"?

    Her har jeg funnet frem både Pollini og Thielemann for spilling ved anledning.

    Det ble en formiddagsopera på meg;
    Moussorgsky; Khovanshchina
    Mariinsky Chorus and Orch. St Petersburg - Gergiev


    Moussorgsky Khovanshcina Gergiev.jpg


    Har blitt veldig glad i disse Philips/Mariinsky-innspillingene til Gergiev.
    De får meg til å føle at jeg er tilstede på en forestilling.
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Ja, ASMF spiller fremdeles flott. Som i Sir Nevilles dager, har det musikalske uttrykket et kontrollert, balansert og effektivt preg. Samtidig en godt merkbar energi og konsentrasjon. Ingen billige effekter eller "heart on sleeve" der i gården. Ryddig, åpent og presist. Tilhøreren får selv finne ut av hjerte/smerte-faktoren. Flott klang i Cadogan Hall, der jeg satt i alle fall.



    I tillegg til Brahms, er jeg også i gang med Shostakovich-symfoniene med Gergiev/Mariinsky. Det er widescreen, både lydmessig og interpretatorisk. Gergiev har både overblikket og orkesteret til å realisere disse voldsomme partiturene. Som en arkitekt bygger han de lange linjene og de mektige klangbildene. Han har en imponerende kontroll, og taper aldri hodet på grunn av innfall eller misforstått inspirasjon. Med ham er det lettere å få uanstrengt oversikt over temaer, utvikling og helhet. Dessuten er dette gode eksempler på nytteverdien av SACD.
     
    Sist redigert:

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.971
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Godt at arven etter Sir N. er ivaretatt.

    Vi deler tydeligvis mye av opplevelsen som Gergiev gir oss som lyttere.
    En kan si mye rart om ham, men en stor kunstner i de store formater, er han - stort sett.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg spiller en wav-fil med et opptak som Kristin Fossheim har sendt meg der hun spiller sonate i B-dur opus 36 av Henry Vieuxtemps sammen med en student fra Norges Musikkhøyskole. Det er herlig å høre et så enkelt tomikrofonsopptak i fin kvalitet av vakker musikk som dette. Siden det ikke er noe cover å vise til får det holde med et fint bilde av Kristin. :)

    kristin_fossheim.jpg
     
    Sist redigert:

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.971
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det ble opera i morgentimene i dag også.
    Som en erstatning for at jeg ikke fikk sett/hørt en god bekjent av meg dirigere denne i Teatro dell`opera sist uke, fikk denne fine versjonen være en godt erstatning;
    Dvoràk; Rusalka
    Prague National Theatre Ballet, Chorus and Orch. - Chalabala

    Dvorak Rusalka Chabala.jpg





    Og så måtte jeg sammenligne med denne innspillingen til Flemming og Mackerras;

    Dvorak Ruslanka Flemming .jpg


    Fin og jeg tror nok at denne operaen er undervurdert.

     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.774
    Antall liker
    10.196
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gullberg Jensen? Gift med en tidligere kollega av meg.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.356
    Antall liker
    11.339
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det er tid for å boltre seg i det helt tradisjonelle.
    Som Herreweghe med Juleoratoriet.
    Skjermbilde 2014-12-07 kl. 10.45.36.png

    Veldig fin versjon, kan anbefales for de som ønsker flere enn Gardiner og Monteverdikoret. Eller René Jacobs på HM.

    Eller som en kommentator på amazon så omstendelig sier det: Buy it!
    (koster GBP 3,99 på amazon.co.uk)
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.356
    Antall liker
    11.339
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Og ikke nok med det.
    41X8agIVICL._SX425_.jpg


    Zwingt die Saiten i Cythara
    Und laßt die süße Musica
    Ganz freudenreich erschallen
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Dette er bra saker:



    Meget stilsikre og superkompetente fremførelser fra denne etter hvert etablerte duoen. Fausts (!) tone er slank og med beskjeden vibrato, Melnikov er en av de få pianistene med så gedigen teknikk at han realiserer det tempo og den dynamikk han ønsker helt uten lugg. Det gir en for meg uimotståelig flow. Omtrent samme tekniske dreiemoment som Pletnev og Volodos, og samtidig 100% ydmyk. Intensiteten her kommer ikke fra romantisk schmaltz eller rubato, men friske tempi, krystallklar artikulasjon og drivende linjer. Og intenst er det. Lyden er av beste HM-merke.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.546
    Antall liker
    785
    Dette er bra saker:

    Meget stilsikre og superkompetente fremførelser fra denne etter hvert etablerte duoen. Fausts (!) tone er slank og med beskjeden vibrato, Melnikov er en av de få pianistene med så gedigen teknikk at han realiserer det tempo og den dynamikk han ønsker helt uten lugg. Det gir en for meg uimotståelig flow. Omtrent samme tekniske dreiemoment som Pletnev og Volodos, og samtidig 100% ydmyk. Intensiteten her kommer ikke fra romantisk schmaltz eller rubato, men friske tempi, krystallklar artikulasjon og drivende linjer. Og intenst er det. Lyden er av beste HM-merke.
    Takk for fint tips. Finnes det egentlig dårlige utgivelser, lyd og musikkmessig, fra dette selskapet (HM)?
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Nei, Daniel62, ikke egentlig dårlig, men HM er ikke markedsledere innenfor alle tider og sjangre. I gjennomsnitt er de meget sterke på tidligere musikk, altså til og med barokken og gjerne før romantikken, men det finnes gode eksempler på det motsatte også. Dessuten har de mange referanseinnspillinger på periodeinstrumenter eller historisk informert fremføringspraksis. Melnikov er historisk orientert, men klemmer likevel til med nyere musikk på moderne instrumenter. Den nye typen artist på HM, ville jeg si.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.380
    Antall liker
    17.134
    Torget vurderinger
    2
    Arseny Tarsevitch-Nicolayev har nettopp gjennomført Griegs pianokonsert på P2. Inni steike helvete bra gjennomført av pianist og orkester, og et utrolig godt opptak. Sikkert tilgjengelig fremover på nettradio.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.971
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jepp, awe. HM har mye snadder innen "tidligmusikk"
    Her er en innspilling jeg startet til morgenkaffen i dag;
    Handel alla Turca - Amor Oriental
    Ensembles L`artedel mondo Pera

    DHM 2001

    Handel alla Turca.jpg


    Joda, vi snakker periodeinstrumenter og dette er vest-europeisk musikk med en herlig vri.
    Dette er en klassisk "like eller ikke like"-innspilling.
     
    Sist redigert:

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.971
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Mer fra DHM midt mellom to jobber i dag;
    Thomas Arne; The Masque of Alfred
    Smith, Brandes, MacDougall, Daniels - Philharm. Baroque Orch. - Philharm. Chorale - McGegan

    DHM 1999

    Thomas Arne Alfred Mc Gegan.jpg


    Den desidert røffeste og mest interessante innspillingen jeg har hørt av dette verket - og så DEN avslutningen da; orginalversjon av "Rule Britannia"
    Nesten så en blir Anglofil...
     
    Sist redigert:

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.546
    Antall liker
    785
    Å, jada!
    Gluck - Orfeo & Euridice
    Jacobs, Fink, Cangemi, Kiehr
    Freiburger Barockorchester, RIAS-Kammerchor
    Harmonia Mundi
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.546
    Antall liker
    785
    Denne, emotikon, vedlegget ditt var det noe problemer med... ???

    image.jpg
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke hørt "Orientalsk kjærlighet", emotikon, men omslaget ser unektelig lovende ut. Så forskjellige Bach og Händel var: Den ene luthersk protestantisk (Luther var meget skeptisk til tyrkere), den andre a man of the world - Church of England i mer tudorsk forstand. Men komposisjonsteknikk kunne de som nesten ingen andre, og noter fløy ut av penneskaftene som ville dyr.

    Noe ganske annet:


    At ekstrem-virtuosen Volodos skal begå et så lavmælt og inderlig album, kan i første omgang virke underlig. Men vi har hørt ham spille Schubert sart og tenksomt, uten å nå helt frem, kanskje. Med Mompou gjør han det; usedvanlig uttrykksfullt og med så sofistikert klangbehandling at hans like snarere kan telles på en hånd enn to.

    Mompous høyst individuelle og private tonespråk, en unik blanding av impresjonisme, ekspresjonisme og surrealisme, er ofte ikke lett tilgjengelig. Volodos åpner dørene på vidt gap, og det er et spennende sted å være. Teknikerne har fått med det hele, men du må ha stillhet rundt deg.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.971
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke hørt "Orientalsk kjærlighet", emotikon, men omslaget ser unektelig lovende ut. Så forskjellige Bach og Händel var: Den ene luthersk protestantisk (Luther var meget skeptisk til tyrkere), den andre a man of the world - Church of England i mer tudorsk forstand. Men komposisjonsteknikk kunne de som nesten ingen andre, og noter fløy ut av penneskaftene som ville dyr.

    Noe ganske annet:


    At ekstrem-virtuosen Volodos skal begå et så lavmælt og inderlig album, kan i første omgang virke underlig. Men vi har hørt ham spille Schubert sart og tenksomt, uten å nå helt frem, kanskje. Med Mompou gjør han det; usedvanlig uttrykksfullt og med så sofistikert klangbehandling at hans like snarere kan telles på en hånd enn to.

    Mompous høyst individuelle og private tonespråk, en unik blanding av impresjonisme, ekspresjonisme og surrealisme, er ofte ikke lett tilgjengelig. Volodos åpner dørene på vidt gap, og det er et spennende sted å være. Teknikerne har fått med det hele, men du må ha stillhet rundt deg.
    Takk for herlig "beskrivelse" av B og H over her.

    Så artig at du også har kommet over Volodus sin Mompou-skive.
    Hørte gjennom den et par ganger for noen dager siden (da på Wimp) Er så enig så enig. For meg er han nærmest ukjent, bare en jeg har sett navnet på. Så dukket denne innspillingen opp. Jepp, den ligger godt fremme i pannebrasken nå.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.971
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Og så "noe annet" ;)

    Dagens første ble denne;
    The Eton Choirbook; Sutton, Horewud, Sturton, Browne, Wylkynson
    Huelgas Ensemble - van Nevel

    DHM 2012

    The Eton Choirbook.jpg


    Som awe nevner i et tidligere innlegg, og jeg tolker det fritt - så finnes det vel knapt noen store katastrofer i HM sin katalog (som vi vet om) og denne innspillingen her, er intet unntak.
    Har nevnt det før også; innspillinger som får meg til å føle at jeg er tilstede der musikken fremføres, gjør meg glad og har lysst til å høre mer. Så får det heller av og til fare at det er noen skavanker her og der på bla. det fremføringsmessige (teknisk) planet.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.546
    Antall liker
    785
    Den ja.
    Pga. at bilder av og til kan forsvinne, er jeg rimelig nøye med å skrive hva jeg hører på..... ;)
    Coveret på din plate var mye flottere enn den jeg fant på Spotify.
    Master & Commander klasse over det coveret ditt.
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Takk til emotikon for stødig forsyning av spennende forslag. De blir lest med stor interesse.

    HM har åpnet mange skattekamre av gammel, duggfrisk musikk - og med det en mangfoldig og kreativ klangverden. Etter hvert har den gjenopplivede instrumentparken blitt et arnested for klangsugne og lekelystne musikere. Dogmatiske HIPere kommer mer i bakgrunnen, spennende ensembler og solister - ofte av høy standard - kommer mer i forgrunnen. HM fører fremdeles an.


    Denne lille boksen gir fine glimt inn i HMs historie.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn