Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.523
    Antall liker
    2.979
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Bare hyggelig.

    Den "lille boksen" der, mangler jeg - av en eller annen grunn.... må sjekke om det blir for mange dublikater.

    HM.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.523
    Antall liker
    2.979
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Noen innspillinger vi kjøper og hører rundt om er "gørr kjedelig" fremført. Flatt og svinger lite. Slik er det med denne - en stund.
    Vet seff. ikke i hvilken rekkefølge ensemblet har spilt inn disse Concerti Grossiene, men det blir bedre etterhvert - langt bedre.
    Vet heller ikke om den godeste Sigiswald viftet med noe annet enn dirigentpinnen.....

    Corelli; Concerti Grossi op.6 1-6
    La Petite Bande - Kuijken
    HM 1976

    Corelli Concerti grossi 1-6 Kuijken.jpg
     
    Sist redigert:

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror du har det meste der, emotikon. Det fine med en, flere eller alle av disse boksene er at de passer for alle. Nysgjerrig nybegynner eller erfaren liebhaber, alle finner sitt. Med dagens valutakurser kan det ofte være like greit å bestille fra norsk leverandør.

    Jeg vet det er en tendens til misjonering her. Imidlertid tror jeg mange ville få seg ikke så få musikalske og lydlige kick av en runde i et slikt mini-bibliotek.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.843
    Antall liker
    10.311
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Men merk at Deutsche Harmonia Mundi er et helt annet selskap enn HM. Boksen awe viste til er DHM.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.659
    Antall liker
    17.672
    Torget vurderinger
    2
    Punkt 7-9 her. Kan andre klassisk-entusiaster vennligst bekrefte at mine ører fungerer som de skal?
    Jeg syns det er en overmåte god balanse mellom klaver og orkester her, og at soloinstrumentet kommer gjennom så det er en fryd. Fra gårsdagens sending på P2:

    NRK Radio - Klassisk tirsdag - 09.12.2014
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Musikk som passer både inne i denne kategorien og Musikk generelt, Arne Nordheims Electric (1968 ).

    CS1351754-02A-BIG.jpg
     
    Sist redigert:

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Men merk at Deutsche Harmonia Mundi er et helt annet selskap enn HM. Boksen awe viste til er DHM.
    Ja, du store tid. Det franske selskapet Harmonia Mundi har bredere stall og repertoar, mens Deutsche Harmonia Mundi er myntet på musikk før romantikken på periodeinstrumenter.

    Den før omtalte "lille boksen" fås for øvrig i mindre utgave:



    DHM.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Punkt 7-9 her. Kan andre klassisk-entusiaster vennligst bekrefte at mine ører fungerer som de skal?
    Jeg syns det er en overmåte god balanse mellom klaver og orkester her, og at soloinstrumentet kommer gjennom så det er en fryd. Fra gårsdagens sending på P2:

    NRK Radio - Klassisk tirsdag - 09.12.2014
    Pent spilt, flott anslag og frasering - og godt produsert (lyd).
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.209
    Antall liker
    10.200
    Sted
    Trondheim
    Det er litt ondt blod mellom HM og DHM. Da Harmonia Mundi startet opp trengte de distributører, og i Tyskland fikk de en som etter en stund begynte å gi ut sine egne innspillinger. Den tyske distributøren bestemte seg da for å bruke Harmonia Mundi navnet for å få litt drahjelp ved å bruke et kjent navn, men satte Deutsche foran. Da sa HM opp avtalen med DHM og krevde at DHM skulle skifte navn for å ikke forveksles med HM. Noe DHM ikke gjorde. Det har vært noen rettsaker omkring dette. Og som dere ser er det lett å ta feil...
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.523
    Antall liker
    2.979
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det er lett å ta feil otare, og det gjorde jeg også først.
    Har vært klar over dette med DHM og HM - og repertoarfokuset, men har valgt å la dem stå under samme "label" hos meg.

    awe; det er den lille "lille" boksen jeg har. Den kostet 199,- på Platekompaniet i sin tid.
    Er fristende å se om jeg finner den store til en grei pris ett eller annet sted.

    Den store hvite boksen på bildet av disse boksene, er også DHM, og anbefales. Mange fine innspillinger å finne der. Totalkost levert på døra, var ca 500,-

    Bla. annet denne;
    Kapsberger, Bonizzi, Bertali
    Los Otros

    2009

    Kasbergiana Los Otros.jpg


    Glassklar innspilling- kanskje i meste laget på det området. Tror jeg kan høre om det er villgris eller husgris de bruker i strengene....
     
    Sist redigert:

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    En del HM- og DHM-innspillinger kommer i mange konstellasjoner, og mer så etter at Sony kjøpte DHM. Ikke alt er gull, men en får mye kvalitet per krone i hvilken som helst av disse boksene.

    Ferske HM-utgivelser med tunge navn har mer og mer fått en aura av prestisje, litt a la ECM.

    Den kanskje heteste boksen akkurat nå, i mine øyne, er denne:




    Ingen svake ledd, flere referanser og nesten et helt kunstnerliv. 399,- hos Platekompaniet. Det er mye for pengene.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.393
    Antall liker
    11.450
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det var litt snakk om Joshua Bell her for en stund siden.
    Omtrent på den tiden han spilte konsert her i byen, jeg var forhindret (var så forbannet og lei at jeg kunne ikke skrive det ut på HFS heller).
    Måtte sende kona istedet. Ryktene sier at det ble spilt fabelaktig.

    Idag kan jeg sette på en plate jeg ikke har spilt før.
    41M5taybQSL.jpg

    The Red Violin Concerto, av John Corigliano.
    Joshua Bell med Baltimore SO, dirigent Marin Alsop.

    Konserten basert på musikken til filmen The Red Violin
    51RM8MQ0KTL.jpg


    Moderne tonespråk ,men meget hørverdig, virtuost og underholdende. Og flott lyd med voldsom dynamikk, tatt opp på konsert i Meyerhoff Symphony Hall.

    Joshua Bell var også en bekjent av våre venner i Baltimore, og CDen var en av gavene de gamle sendte med oss fra egen hylle. Enda et kjært minne.
     
    Sist redigert:

    Heimdall

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    568
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Noen som har noen gode konkrete forslag til Bachs juleoratorie? På tide å komme i stemning.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Noen som har noen gode konkrete forslag til Bachs juleoratorie? På tide å komme i stemning.
    Dette verket er ikke det jeg kjenner best, men man trår vel ikke så veldig feil med denne?

    schreier.jpg


    Edit: Selv kunne jeg tenke meg anbefalinger autentiske fremføringer, så jeg kommer til å følge dette med interesse. Kanskje Gardiner, siden vi skal henge opp nye i stuen i dag?
     
    Sist redigert:

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Noen gode innspillinger går uforklarlig fort i glemmeboka. Ikke helt, men i ufortjent stor grad.



    Berglund på sitt beste med Bournemouth SO. Selv om han ikke er best på struktur i Sibelius (der Maazel er overveldende (Sony, ikke Decca) og Karajan (både EMI og DG) veldig god), er dette tolkninger som kommuniserer sterkt. Som ved mannen selv, får man et inntrykk av forstilt, latent og potensielt eruptiv energi. Det koker under overflaten, det lengter etter å komme ut, men kan ikke riktig bryte lenkene.

    Når trykket blir for stort, skjer det noe, men hos Berglund blir Sibelius stående og vakle mellom skriket og stillheten. På den måten får musikken et mer eksistensielt enn estetisk preg: Det handler mer om angst for det kaos som kan inntreffe hvis en kapper ankeret, enn hva slags form en skal velge å uttrykke seg gjennom. Denne balanseringen er intens, avgrunnen er nærværende.

    Både orkesteret og lyden er mer enn tilstrekkelig, og boksen er nesten gratis.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.393
    Antall liker
    11.450
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Noen som har noen gode konkrete forslag til Bachs juleoratorie? På tide å komme i stemning.
    Gramophone har sett på saken
    Bach's Christmas Oratorio – which recording is best? | gramophone.co.uk

    Min favoritt har så langt vært Herreweghe, kona holder på Gardiner.
    Gramophone sin favoritt Harnoncourt har jeg ikke hørt og den ligger nå i bestilling.

    Jeg har fra flere informerte kilder at den versjonen som anbefales på DVD, med Gardiner fra Weimar i 1999, skal være helt spesiell. Tror ikke den finnes på CD.
    Ikke at det betyr alt, men Juleoratoriet har litt gøy på trompet, og Weimar-DVDen har godguttene Frode Jakobsen og Niklas Eklund på barokktrompet -for de med legning mot den siden av medaljen, altså blanke messingen.
     
    Sist redigert:

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.787
    Antall liker
    12.502
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Siden jeg nettopp har lest Haruki Murakamis siste, ble jeg inspirert til å spille denne.

    lazar berman liszt.jpg
     

    patro

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Innlegg
    499
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Noen gode innspillinger går uforklarlig fort i glemmeboka. Ikke helt, men i ufortjent stor grad.



    Berglund på sitt beste med Bournemouth SO. Selv om han ikke er best på struktur i Sibelius (der Maazel er overveldende (Sony, ikke Decca) og Karajan (både EMI og DG) veldig god), er dette tolkninger som kommuniserer sterkt. Som ved mannen selv, får man et inntrykk av forstilt, latent og potensielt eruptiv energi. Det koker under overflaten, det lengter etter å komme ut, men kan ikke riktig bryte lenkene.

    Når trykket blir for stort, skjer det noe, men hos Berglund blir Sibelius stående og vakle mellom skriket og stillheten. På den måten får musikken et mer eksistensielt enn estetisk preg: Det handler mer om angst for det kaos som kan inntreffe hvis en kapper ankeret, enn hva slags form en skal velge å uttrykke seg gjennom. Denne balanseringen er intens, avgrunnen er nærværende.

    Både orkesteret og lyden er mer enn tilstrekkelig, og boksen er nesten gratis.
    Da er den bestilt uhørt, awe. Det er umulig ikke å bestille med (enda) en slik omtale, til tross for flere samlinger med Sibelius symfonier i hylla. Berglund og Helsinki er en favoritt fra før (det er i grunn mange av innspillingene med disse symfoniene), og her er han kanskje enda friere, Bournemouth er sikkert ikke så "innspilt" som Helsinki sikkert er med sin nasjonalmusikk. Takk igjen, og ikke anbefal altfor ofte, da, selv om det er billig ...
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Hei, patro. Det er en stund siden vi utvekslet musikktips sist, så dette er et hyggelig gjensyn. Berglund og Bournemouth er knallgode i Grieg op. 64 også. Akkurat nå er jeg i sving med tredje runde med denne boksen:



    Også et av de store kuppene for tiden.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.841
    Antall liker
    4.151
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Akk, da er det den tiden igjen. Møkklei av de samme juletingene omattogomatt på radioen. Vel, siden jeg ikke slipper unna, la oss høre på
    kvalitetsjulemusikkmitprädikatundgrosserchorundorgel:

    folder.jpg

    Ach, du lieber Augustin, dette var noe annet enn dagens 34e Glade Jul!

    EDIT: Hva i heiteste? ble ordet for langt for HFS' system, jeg insisterer på at siste del er orgel, og ikke or gel.

    B
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.523
    Antall liker
    2.979
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nå går jeg inn i siste nest siste uken med...julemusikker, på jobb.

    Kobler av med noe helt annet for tiden
    Herrmann; Music from Hitchcock Movie Thrillers
    London Philharm. Orch. - Herrmann

    Decca 1969

    Great movie thrillers.jpg
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.523
    Antall liker
    2.979
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Mer fra samme komponist
    Herrmann; Journey to the Centre of the Earth, The Seventh Voyage of Sinbad, The Day the Earth Stood Still, Fahrenheit 45!
    National Philharm. Orch. - Herrmann

    Decca 1974

    Hermann Film World.jpg


    Artig skive å høre gjennom
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Dagens "funn" på NMS Gjenbruk. Helt strøkent eksemplar.
    Demantius - Johannes-passion
    Side 2 er diverse motetter av von Bruck, Schütz, Burgk, Praetorius og Lechner - bare kjendiser :)
    Deutche Harmonia Mundi 1C065 99745
     

    Vedlegg

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.393
    Antall liker
    11.450
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ser ut som en nydelig plate du har funnet der, Daniel62. Sånn går det når man stadig kikker etter vinyl og er litt våken.

    Her er mye av julemusikken fordøyd flere ganger, inkludert den fantastiske plata som berxter viser, med Praetorius. Den spilles i stall og stue, og i bil, gjerne siste sporet på litt ekstra høyt volum.

    Så nå må det velges noe annet. Men fortsetter med McCreesh og gamlekara på Archiv. Nå Gabrieli, og hans Musikk for San Rocco.
    417JK319B8L.jpg
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.841
    Antall liker
    4.151
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Disse æ'kke borte heller:
    Folder.jpg

    Det er fire av dem. Første i går, andre i dag.

    B
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.393
    Antall liker
    11.450
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.523
    Antall liker
    2.979
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ikke spilt LPene med Erich Leinsdorf og Los Angeles Philharmonic på Sheffield Lab på mange år, de er blant mine kjæreste eiendeler og spares. Nå klarte jeg ikke la være å sjekke hvordan dette låter på CD. Får se på det som en slags backup.
    Vis vedlegget 295669
    The Leinsdorf Sessions. Dobbel CD med Prokofiev, Debussy, Stravinsky og Wagner.
    The Leinsdorf Sessions: Erich Leinsdorf Centennial // Sheffield Lab Audiophile Recordings | The reference standard for musical and sonic excellence

    Bare "måtte" lete ham opp på Wimp. Masse fint å velge i der....
    Lytte over ved anledning.
    Har noen skiver med ham i kjelleren.
     

    Goggen8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Innlegg
    2.395
    Antall liker
    962
    Sted
    Oslo
    Hører på Brahms klarinettkvintett op. 115. Fantastisk musikk. Spiller fra Wimp, de har noen ulike utgivelser, startet med Emerson s.q. og David Shifrin.

    Noen som vet om noen spesielt gode innspillinger?
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.523
    Antall liker
    2.979
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Fin den der Mackerras-innspillingen, ollie. En av de mange Messiah som finnes på vinyl eller annet fysisk format her i huset.

    Her har denne fått sin andre gjennomgang i morgentimene;
    Händel; Messiah
    Dresdner Kammerchor - Lautten Compagney - Katschner

    Handel Messias Katschner.jpg



    Fantastisk innspilling på det lydmessige plan. Ryddig i instrumentering og vokal kommer tydelig frem - dette gjelder også kor.
    På det musikalske plan, sitter jeg igjen med en liten følelse av "kjedsomhet" Det blir for stillestående og punktvis etter min smak.
    Men bevares, innspillingen er absolutt hørverdig. Og ja, det spilles på periodeinstrumenter.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn