Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • liliya

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    751
    Antall liker
    489
    Torget vurderinger
    14
    Hans E

    Likte du Mozart klarinettkonsert så bør du prøve deg på hans klarinettkvintett. Jeg vender stadig tilbake til andrestasen, som er noe av det vakreste jeg overhodet vet om. Min kjærlighet til den har kanskje med å gjøre at den var en av to som jeg la opp til eksamen i hovedinstrument.

    Eivind S
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.808
    Antall liker
    10.258
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1


    Et veldig fint opptak, noen av de mer perifere solioistene er litt hooty, men for 3 euro fra jpc er dette et fint tilskudd til Telemannsamlingen min.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.135
    Antall liker
    10.070
    Sted
    Trondheim
    Jeg starter dagen med denne som ankom på fredag:



    Det slo meg at det faktisk er svært lenge siden jeg har hørt denne musikken. Flott innspilling fra Linn.

    PS: Er det en gammel Hungaroton-innspilling, erato? Jeg har en del Capella Savaria/Pál Nemeth på Hungaroton LPer som jeg kjøpte på det ungarske kulturhuset i Praha på 80-tallet.
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Hans E og Eivind S, stas å treffe på to topp-DIYere i klassisk-avdelingen. Som nybegynner i den tralten leser jeg med stigende interesse om hva dere driver med.

    Mozarts klarinettkvintett KV 581 er et av kammermusikkens absolutte mesterverk. Musikken hans fikk større bredde og dybde i klangen etter at klarinetten gjorde sitt inntog, og fra 1784 (særlig med KV 482, kvintetten for blåsere og klaver) får den en inderlig, sjelfull og alvorlig rolle, nesten et motstykke til oboens lysere og mer utadvendte preg.

    Mine to favoritt-innspillinger av KV 581 er



    , med periodeinstrumenter og super lydkvalitet. Basset-klarinett med ekstra toner i bunn-registeret, utviklet av Stadler året før en åpenbart inspirert Mozart skrev verket. Med på kjøpet følger "Kegelstatt-trioen" KV 498, et annet hovedverk for klarinett fra Mozart.



    Virkelig flott versjon med moderne instrumenter.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.135
    Antall liker
    10.070
    Sted
    Trondheim
    Jeg har ingen av de innspillingene, men heldigvis er begge tilgjengelige på Apple Music, så alt er ikke tapt... Hører på Hagen nå.
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2


    Dess mer jeg hører på denne fremragende komplett-utgaven, dess mer mening gir den. Tilbakeholdenhet kan gi intensitet, subtile proporsjoner og stor innlevelse. Det vet Skrowaczewski mye om.

    Komplett betyr her ikke det samme som samlemani. 00, 0 ++ gir musikalsk uttelling så det suser, samt verdifull innsikt i hvordan Bruckner setter opp veven for å skape et nytt kapittel i symfoniens historie.

    Tysk amazon solgte den for rundt 250 kr. sist jeg sjekket.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg liker godt Clara Schumanns sanger, men begikk den tabben å kjøpe feil innspilling. Craxton/Djeddikar på Naxos mangler engasjement og innlevelse, spesielt fra Craxtons side. Den havnet kjapt bakerst i bunkene og nå vet jeg ikke helt sikkert hvor den ligger lenger. Heldigvis har jeg fått Tidal siden den gang, og da har jeg et betydelig bedre valg i denne.

    clara schumann complete clara.jpg
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Hvis innspillingen er uengasjert og flat, er det muligens ikke så nøye om du har glemt hvor den ligger, baluba? 8)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvis innspillingen er uengasjert og flat, er det muligens ikke så nøye om du har glemt hvor den ligger, baluba? 8)
    Sant nok. Men den blir værende i huset som eneste fysiske eksemplar av Clara Schumanns liedere. Fram til jeg kjøper en bedre, da ryker den rett til Fretex eller et loppemarked. :rolleyes:
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    347
    Antall liker
    310
    Takk for fin tråd.

    Det er referert til Vivaldi Edition fra Naïve flere steder i denne tråden. Jeg bruker Tidal og det er jammen ikke lett å finne fram, kan ikke forstå annet enn at den av strømmetjenestene som forbedret søkemulighetene måtte ha et fortrinn.

    Basert på denne listen av The Vivaldi Edition Naïve har jeg laget en spilleliste i Tidal. Nr. 7, 9, 12 og 51 fant jeg ikke. Håper spillelisten kan komme til nytte.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Takk for fin tråd.

    Det er referert til Vivaldi Edition fra Naïve flere steder i denne tråden. Jeg bruker Tidal og det er jammen ikke lett å finne fram, kan ikke forstå annet enn at den av strømmetjenestene som forbedret søkemulighetene måtte ha et fortrinn.

    Basert på denne listen av The Vivaldi Edition Naïve har jeg laget en spilleliste i Tidal. Nr. 7, 9, 12 og 51 fant jeg ikke. Håper spillelisten kan komme til nytte.
    Her er en spilleliste fra Spotify som du kan overføre til Tidal.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.363
    Antall liker
    11.353
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Og der kom jeg på at jeg har prøveabonnement på Tidal som jeg aldri har prøvd.
    Funker det på iPad?
    Har en ny iPad i musikkrommet som kanskje kan brukes til mer enn noter (forscore) og nettsludring. Og en uåpnet AppleTV.

    Nei, får tenke på det og gå og spille litt klassisk vinyl. Smetana på Supraphon, Ancerl.
    Har litt å feire idag, så det må gå fort.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.808
    Antall liker
    10.258
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og der kom jeg på at jeg har prøveabonnement på Tidal som jeg aldri har prøvd.
    Funker det på iPad?
    Har en ny iPad i musikkrommet som kanskje kan brukes til mer enn noter (forscore) og nettsludring. Og en uåpnet AppleTV.

    Nei, får tenke på det og gå og spille litt klassisk vinyl. Smetana på Supraphon, Ancerl.
    Har litt å feire idag, så det må gå fort.
    Spille den på 78 rpm?
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Selvfølgelig funker det på iPad, ottone. Vel, det sluttet å funke på min iPad denne måneden fordi den er så gammel at den ikke lenger har støtte i iOS.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Og der kom jeg på at jeg har prøveabonnement på Tidal som jeg aldri har prøvd.
    Funker det på iPad?
    Har en ny iPad i musikkrommet som kanskje kan brukes til mer enn noter (forscore) og nettsludring. Og en uåpnet AppleTV.

    Nei, får tenke på det og gå og spille litt klassisk vinyl. Smetana på Supraphon, Ancerl.
    Har litt å feire idag, så det må gå fort.
    Oppoen din støtter vel Tidal?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.363
    Antall liker
    11.353
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Den gjør vel gjerne det. Alltid skal det være noe

    Nå først et par nyvaskete mono LPer.
    Shneiderhahn spiller Mendelssohn, og så Mravinsky med Tsjaikovkij. DGG mono.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Når du har litt tid søk her inne etter BubbleUPnP (eller google) med denne så kan du styre/ spille av Tidal/nettverks musikk fra f.eks Blu Ray spiller, Smart TV osv og styre det fra Ipaden med Linns Kazoo eller Lumins app.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Den gjør vel gjerne det. Alltid skal det være noe

    Nå først et par nyvaskete mono LPer.
    Shneiderhahn spiller Mendelssohn, og så Mravinsky med Tsjaikovkij. DGG mono.
    Mono undervurderes av de stereotypiske. ;) Snart skal jeg spille noe jeg ikke har spilt på et par år. Gidder ikke finne fram CD-en som står et sted nedi en eller annen kasse, har faktisk lett i minst fem minutter nå, så det blir fra Tidal. Mischa Maisky kan man ikke mislike, selv om han har gitt ut mange sviskeaktige plater. Han er en mester, og noen ganger er det flott å høre Schuberts sanger med cello istedenfor stemme. Så Songs Without Words av Maisky og Hovora blir det her i krypten i kveld.

    maisky songs without words.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.808
    Antall liker
    10.258
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og for de som ikke streamer er det en stor og relativt velpriset Kremer boks på vei hvor jeg mener denne er inkludert. Prøv New Releases på mdt.co.uk.
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Etter dagens musikk-bestillinger (Uchida i Mozart fra Cleveland), ble Klemperers udødelige Mozart-innspillinger satt i rotasjon. Det slår meg at dette er nødvendig medisin og motvekt til den konstante strømmen av opprørende bilder fra menneskeskjebner i krigsområder eller på flukt. For den bipolare Klemperer var ingen ting rutine og livet en kamp, mens Mozart kjempet for et hardt vunnet balanse mellom avgrunn og skaperkraft.

    Klemperers Mozart er alltid å få et eller annet sted for lommerusk. Den kunstneriske verdien er imidlertid skyhøy, enten vi hører dem første eller tyvende gang.

     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    816 kbps? Er ca. det som Tidal bruker på vanlig cd kvalitet (flac). Hvilket format bruker her?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.363
    Antall liker
    11.353
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    816 kbps? Er ca. det som Tidal bruker på vanlig cd kvalitet (flac). Hvilket format bruker her?
    Aner ikke. Det var min første test av streaming på classicsonline.com, på kontormaskin (ja vet det,
    Logger inn med FBkonto, får prøveperiode automatisk, velger High Res-knappen for avspilling, og vips er det lyd.
    Låter bra også, gjennom Nuforce HDP og AKGK550, men vet ikke om den yter forskjellig bitrate på forskjellige systemer.
    Testing testing testing, det tar aldri slutt.
    Kjekt med data og musikk, men det minner litt mye om jobb...
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Selv gidder jeg ikke styre med Nuforce HDP på jobb mer da Iphonen min har tilsvarende lydkvalitet. Tester rimelig trådløst headesett nå og det fungerer greit nok til jobb.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Dette har jeg hørt på i det siste.

    Trondheimsolistene Souvernir

    Jeg spiller av DTS hd master audio 5.1
    IMG_20161026_080147.jpg
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.363
    Antall liker
    11.353
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Classicsonline.com strømming igjen, med høy oppløsning
    Macbook fungerer ikke, uvisst hvorfor. Ser greit ut men strømming kommer ikke igang.
    Idag tester vi på Sony Z3. Android app, og Z3 kan spille høyoppløselige filer. Det ble litt andre tall, ja.
    Screenshot_20161029-160752.jpg

    Det låter greit på lette hodetlf, men lite trøkk fra telefonen.
    Digitalt på kabel i high res ut fra telefon? Eller iPad?
    Lite fokus på musikken akkurat der, men det kommer.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.808
    Antall liker
    10.258
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fabelaktig innspilling. Lurer på om mine tidligere favoritter Suk/Katchen ble parkert nå:

     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.363
    Antall liker
    11.353
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Inspirert etter å høre fin konsert igår, med bl.a. Bruckners messe i e-moll for blåsere og kor.
    Vidunderlig vakker musikk, og av en eller annen grunn den messen av Bruckner jeg har hørt minst på.
    Da drar man til musikkhandleren på lørdagshandel og spør etter flere innspillinger. Kan ikke sitte med bare Jochum heller.
    Skjermbilde 2016-10-29 kl. 17.33.00.png

    Her er det en annen følelse. Lys og klarhet, og klarere lyd enn på den gamle med Jochum og bayerne.
    Men det er vanskelig å bevege seg vekk fra tolkninger som man har utviklet et sterkt forhold til.
    Iderligheten, varmen, og det grandiose i Jochums versjon på DGG er fremdeles ikke overgått.
     
    M

    Medlem 1792

    Gjest
    Har akkurat begynt på denne Fritz Reiner boksen, en av mine favoritt dirigenter:

    reiner-cso-cd-set.jpg
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Inspirert etter å høre fin konsert igår, med bl.a. Bruckners messe i e-moll for blåsere og kor.
    Vidunderlig vakker musikk, og av en eller annen grunn den messen av Bruckner jeg har hørt minst på.
    Da drar man til musikkhandleren på lørdagshandel og spør etter flere innspillinger. Kan ikke sitte med bare Jochum heller.
    Vis vedlegget 407566
    Her er det en annen følelse. Lys og klarhet, og klarere lyd enn på den gamle med Jochum og bayerne.
    Men det er vanskelig å bevege seg vekk fra tolkninger som man har utviklet et sterkt forhold til.
    Iderligheten, varmen, og det grandiose i Jochums versjon på DGG er fremdeles ikke overgått.
    Det var det albumet som gjorde meg oppmerksom på Bruckners korverker. Så skaffet jeg meg hans Requiem tillegg. Jeg ser det ligger en boks med 3 cd-er med disse utøverne hos Hyperion.
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Å nei, far: Bruckner inntas på fastende hjerte og med senket blikk, det være seg i Bergen eller Bayern.

    Forresten, briter og Bruckner er jevnt over ikke 10/10: Vi må nesten tilbake til Klemperers indiske sommer med Philharmonia for rike forekomster av den slags. I Tyskland kverner ethvert radiosymfoniorkester med respekt for seg selv ut en syklus eller to rett som det er, og i Amsterdam, München, Dresden, Wien eller Berlin er det nærmest non stop Bruckner-show. Ja, det er ikke langt unna at muskelorkesteret i Chicago har like mange Bruckner-hits alene som London-orkestrene til sammen. Food for thought? Aber selbstverständlich!

    Da kunne det vel kanskje passe å slå en 10/10-innspilling i bordet?



    Saftig, lidenskapelig og superkonsentrert fra første til siste tone. Youngs Bruckner er historien om en overveldende begavet outsider som nekter å gi seg til tross for all verdens motgang. Her dreier det seg mindre om religiøs mystikk, katolske hundekunster eller Wagner kontra Brahms enn kampen for genuint kunstneriske ambisjoner og retten til å bli hørt. Han fornemmer hvor vanartet han er - på en begrenset, og samtidig dypt innsiktsfull, ulykkelig måte, men vet han har gull i hendene. Buksene er både bokstavelig og billedlig talt for korte, men han må skrive ned det han hører.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Å nei, far: Bruckner inntas på fastende hjerte og med senket blikk, det være seg i Bergen eller Bayern.

    Forresten, briter og Bruckner er jevnt over ikke 10/10: Vi må nesten tilbake til Klemperers indiske sommer med Philharmonia for rike forekomster av den slags. I Tyskland kverner ethvert radiosymfoniorkester med respekt for seg selv ut en syklus eller to rett som det er, og i Amsterdam, München, Dresden, Wien eller Berlin er det nærmest non stop Bruckner-show. Ja, det er ikke langt unna at muskelorkesteret i Chicago har like mange Bruckner-hits alene som London-orkestrene til sammen. Food for thought? Aber selbstverständlich!

    Da kunne det vel kanskje passe å slå en 10/10-innspilling i bordet?



    Saftig, lidenskapelig og superkonsentrert fra første til siste tone. Youngs Bruckner er historien om en overveldende begavet outsider som nekter å gi seg til tross for all verdens motgang. Her dreier det seg mindre om religiøs mystikk, katolske hundekunster eller Wagner kontra Brahms enn kampen for genuint kunstneriske ambisjoner og retten til å bli hørt. Han fornemmer hvor vanartet han er - på en begrenset, og samtidig dypt innsiktsfull, ulykkelig måte, men vet han har gull i hendene. Buksene er både bokstavelig og billedlig talt for korte, men han må skrive ned det han hører.
    Jeg så til min store skrekk at mitt utvalg av Bruckner-symfonier er noget skrint - noen løsaktige innspillinger, men langt fra komplett. Men,

    Jeg så til min store glede at damen har spilt inn samtlige, og jeg har nå bestilt boksen med 12 cd'er fra JPC. De var håret billigere enn MDT denne gangen.

    Symfoniene kan også lastes ned fra Presto Classical, men det blir frøktelig dyrt i forhold.
     
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.971
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Om det blir nydelig innevær i morgen, skal jeg prøve meg på Simone Youngs "Ringen"
    (i det minste deler av den....)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.363
    Antall liker
    11.353
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Nydelig innevær er det her, og en time ekstra til rolig morgenstund.

    Ny komponist i samlingen, en jeg aldri har hørt om, og han er norsk.
    Halfdan Cleve. Helt ukjent for meg. Skamme meg skulle jeg.
    _20161030_084257.JPG

    For det låter faktisk riktig flott av denne A-moll-konserten.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.808
    Antall liker
    10.258
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Uforståelig at Norsk Kulturråd ikke har dumpet tapene til denne serien, som vel er kjøpt og betalt med skattepenger, til en eller annen label som kan gi de ut i en rimelig reissueboks, eller for download fra Kulturrådets hjemmesider:

    http://www.kulturradet.no/
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn