H
Første satsen var ikke akkurat "sprek", så jeg gruer meg litt til hvor bedagelig andresatsen blirFestspillene i Bergen, men ikke helt som før, på NRK2 nå.
Venter på Grieg sin A-moll konsert, fra Grieghallen. Solisten Vikingur Olafson sitter på Island.
Spennende.
På tide å finne den frem igjen og lytte på mine nyanskaffede Sonus Faber Elipsa SE som stråler på denne type musikk.Godlyd fra Michael Noone og O. of the Renaissance: Francisco Guerreros Requiem:
![]()
Super lyd på platen.
Kan tenke meg det. Vurderte dem faktisk selv, men så at jeg hadde heller for mange høyttalere ihuset enn for få....nyanskaffede Sonus Faber Elipsa SE som stråler...
Gratulerer med nydelige nye Elipsa. Låter nok like godt som utseende. Et av Franco Serblins vidunderbarn. Selv har jeg nylig anskaffet Accordo. Disse spiller som dine bare flott. Musikalsk er vel et noe underlig begrep. Men det er akkurat det de er... flotte musikkformidlere. Og det er vel det viktigste.Takk for det Ottone. Bortsett fra at de er vidunderlig vakre å se på, så har de noen flotte egenskaper:
- Trives ekstremt godt i min svært store stue
- Er ekstremt lite plasseringsfølsomme (pga kontrollert diffraksjon antar jeg)
- Hyggelig forsterkerlast
- Maler opp et uhyre stort og presist lydbilde
- Særdeles lite tendens til å fokusere lydbildet i noe "sweet spot"
- Veldig godt integrert lydbilde uten å fokusere på noen særskilte frekvenser
Kunne sikkert vært mer imponerende i ytterfløyene, men det er ikke det det dreier seg om. De spiller musikk så det holder.
Hvis det er noen her som har kontakter i NRK ville det vært fint om de hadde fortalt de som jobber i NRK klassisk at Smetana har skrevet annet enn Vltava!
Barbirolli dirigerer, ja.Lenge siden jeg har hørt den, men Elgars cellokonsert er jo en av de store cellokonsertene. du Pré og Barbirolli kan ikke bli veldig feil i den konserten (regner med at det er Barbirolli-innspillingen, eller er det den der Barenboim dirigerer?).