Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    I og med at jeg våknet tidlig i dag og det nærmer seg julaften, så har jeg fått hørt gjennom hele
    J.S. Bachs Weihnachts- Oriatorium - Karl Richter

Dette er en innspilling fra 1965 og er en av mine favoritter av dette verket.
    Richter gjennomførte (etter hva jeg har fått med meg) hele sin alt for korte dirigentgjerning (døde bare 54 år gammel) og store Bachproduksjon, med å bare bruke moderne instrumenter.

I denne innspillingen er Fritz Wunderlich fantastisk som Evangelisten, Gundula Janowitz strålende og når orkesteret blir toppet med Maurice André på den viktige trompetstemmen som jager opp kor og orkester, er jeg gulle fornøyd.

Ok, det kan i noen veldig få passasjer bli noe stivt og dermed stillestående, men det er bagateller i denne 3 LP boksen fra Archiv Produktion.

En fin morgen :)

Vedlegg

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.580
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Her går det på de tre op 31-sonatene til Beethoven, i Gilels' utsøkte tapning:

Bernt K

Vedlegg

patro

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Har nettopp fått denne i hus, og det er en fantastisk opplevelse; og utrolig bra kombinasjon - unge, glimrende musikere og en vis og vital maestro. Anbefales, med andre ord!

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Enkelte (langt ifra alle) mener Curzon/LPO/Szell sin Emperor-konsert fra 1949 man finner på CD 1 i denne boksen er den svakeste innspillingen i denne rekken av 4 Curzon-bokser i Original Masters-serien, Clifford Curzon Decca Recordings Vol 1-4 for å være nøyaktig.

I så fall blir det en sterk tur videre gjennom denne og de tre neste boksene. Jeg synes dette var glimrende jeg.

Lista er nedover på siden her; http://www.deccaclassics.com/music/originalmasters/index.asp

Litt morsomt i disse boksene er at man stadig finner innspillinger som enten aldri er utgitt på CD før, eller som her en hel CD full av innspillinger som aldri er utgitt overhodet. Nemlig CD4 som inneholder Mozarts pianokonserter 23 og 27, med Szell/Wiener innspilt i Sofiensaal i 1964.

Mvh Vidar P

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Den uforlignelige stemmen til Maria Cristina Kiehr er godt selskap på en søndag:

PS: Det er ikke henne på coveret.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Mary Lympany, som ble med sin mor på flyttelasset som barn fra Plymouth til St.Petersburg hvor mor skulle undervise i engelsk, fikk russisk kultur inn så og si med morsmelken; en anglo-russisk artist by heart altså, som sågar endret sitt fornavn fra Mary til det mer russisk-klingende Moura etterhvert også.

I dag spiller hun Rachmaninov (24 preluder) og Khachaturian (pianokonsert), hhv 1951 og 1952.

Mvh Vidar P

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Første og annen sats av denne rakk jeg akkurat før bussen til jobb, helt suveren. Synes Karajan her er ganske lett og ikke så tungt "melankolsk" som han kan være enkelte ganger.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Pussig du skulle nevne Bruckners 7. med Berlinerne; jeg satt nemlig med akkurat samme symfoni og orkester på iPod'en, hørte på den på trening i går og måtte fortsette idag; den er så flott.

Mvh Vidar P

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.851
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Bachs Magnificat i Herreweghes innspilling

mens jeg kan telle 10 rådyr på åkeren midt i mot. Itte ille. God kaffe også.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.580
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo omtrent jul, så

(Jeg foretrekker nok fortsatt Marriners gamle på Argo, gjenutgitt senere på cd.. En fantastisk "He was despised")
    Bernt K

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Rakk meg gjennom litt Svendsen idag, dog ikke hjemme. Har oppdaget gledene ved bærbar musikk, via iPod Nano 4G (16 Gb) og AKG K319, til bruk på trening osv. Man rekker seg gjennom mye ila en uke på den måten.

Svendsen-symfoniene er jo glimrende under Järvis direksjon!

Mvh Vidar P

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.865
    Torget vurderinger
    1
    Siste kjøp. Utrolig hva du kan få for 300kr av brukt(?) vinyl. Jeg tror ingen av disse har vært spillt før! Platene er fra 1964, 1968/1976, 1974 og 1982. Rodrigoboksen er ypperlig; musikken ypperlig på alle. Lyden formidabel på alle bortsett fra digitalinnspillingen fra 1982 som bare er OK ;)

Vedlegg

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.174
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har nettopp hørt Honeggers 3 strykekvartetter på Timpani. Den første var litt for hektisk for min smak, men nr 2 og 3 frister til snarlig gjenhør. Next one up er Mikis Theodorakis store oratorium Canto General fra dette settet:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Cecilia Bartoli synger "Casta Diva" for meg, i all hemmelighet når kona sover. "Norma", Bellini.
    :-X

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.851
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kona sover fremdeles og jeg danser med Janine Jansen.  :-X

Partita nr. 2 i d-moll for solofiolin, BWV 1004.

Reklamesnutt for platen:

Musicweb International mener her.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Valentino skrev:
    Kona sover fremdeles og jeg danser med Janine Jansen. :-X

Partita nr. 2 i d-moll for solofiolin, BWV 1004.
    Hun er så søt med det smilet sitt! I skammekroken med meg for at jeg har kastet bort flere anledninger til å se henne på festspillene i Bergen.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Herlig, Lille_Adam, kom gjerne med mer.

Her går det i en salig blanding av Editor's choices fra desember-cd'en til Gramophone.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    I anledning høytiden har de to dobbelte jule-cd'ene fra Original Masters-serien selvsagt snurret gjennom dagen, nå er det ypperlig Bach-kantate (Unser Mund sei voll Lachens, BWV 110) fremført på en ypperlig måte av de deltakende på denne BBC MM-cd'en.

http://www.bbcmusicmagazine.com/coverCDBI.asp?issue_no=49

Abonnenter, finn frem denne cd'en, og la den berike julen!

Mvh Vidar P

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    909
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Vakker, luftig og grasiøs musikk for midnattstimen....
    Akkurat det motsatte av slik jeg føler meg der jeg sprader rundt i trang dress som i tillegg har krympet siden ifjor. Dårlig skapluft....

Vedlegg

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.851
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Resten av morgenen har vært viet denne fyren og ripping av pianokonsertene hans:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Valentino skrev:
    Resten av morgenen har vært viet denne fyren og ripping av pianokonsertene hans:

Fin fyr.

Pianokonsertene på boks lå under treet her, så jeg går i gang med denne

Og jeg lurer på hvordan Barenboim takler dette. Han får tøff konkurrranse fra Ashkenazy, Moravec og Andsnes her hos oss.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Mer Mozart her også;

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//4744242.htm

Ang Barenboim i Mozart-konsertene; jeg har kun noen av den EMI-serien på LP, men har ikke hørt de på år og dag. Imidlertid kjøpte jeg Barenboims Warner-syklus med Berliner;

Den likte jeg ikke. Jeg likte den faktisk så lite at jeg gav den videre. Synes Barenboim var altfor "rough & tough" i de myke partiene; klasket hardhendt mer enn spilte på tangentene synes jeg, det gikk igjen i hele syklusen, til slutt irriterte jeg meg så mye på det at jeg ikke orket å høre den mer. Det skal liksom så lite til for å ødelegge disse konsertene synes jeg; Mozart er så vanskelig å spille. Ikke for det; Barenboim er en drivende god pianist, og gjør eksvisitte Bach-tolkninger bl.a, men i disse konsertene og de innspillingene ble det altfor unyansert og ufølsomt.

Ikke for å disse EMI-serien, kan hende den er mye bedre, jeg skal fiske opp en LP-plate eller to fra audioteket og gi ham en ny sjanse.

Mvh Vidar P

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.086
    Sted
    Trondheim
    Her har det gått på Gustav Leonhardt og Tchaikovsky denne morgenen:

og

Leonhardt og Kuijken-brødrene i fransk barokkmusikk og Telemanns Pariskvartetter. Svært hyggelig tidlig-1.juledags-musikk.
    Tchaikovsky lodder ikke de store dybdene i sin klavermusikk, så det er også fin tidlig-på-dagen-før-fruen-har-våknet musikk.

Akkurat nå spiller jeg den ene CDen jeg fikk til jul:

Den første platen Linda lagde etter bruddet med Richard, men dette hører ikke hjemme i denne tråden.

Senere idag blir det mer julegaver på video:

men det hører i hvertfall ikke til her i denne tråden :D

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Endelig tid til å sette meg ned med en opera:

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.851
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vertavokvartetten spiller Beethovens strykekvartett op. 135 (Es muß sein!) i et puristisk tokanals konsertopptak fra Stange Kirke under Elverumsfestspillene i 2007.

Nailhead

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2008
    Antall liker
    334
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jeg nettopp spilt Joseph Jongen (1873-1953). Symphonie Concertante op.81(1926). Virgil Fox på orgel.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Nå rett før pinnekjøttet er klart; kona trakterer lystig i bakgrunnen ispedd litt tralling, og Sibelius renner ut KEF'ene, spilt av Georg Kulenkampff og BPO under Furtwängler i februardagene 1943 i Berlin. Innspillinger rappet av russerne fra Radio Freies Berlin i 1945, og transportert pr fot til Moskva, derav Melodiya-remasteringer.

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//MELCD1001109.htm

Mvh Vidar P

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Fra den store bunken under treet henter vi fram

Grieg :den store balladen, med Leif Ove selvfølgelig

Balladen er jo faktisk stor, den.

Og Mozart sine konserter med Barenboim surrer og går innimellom, og jeg må innrømme at jeg liker det. Han er en robust og kraftfull pianist, men det mangler ikke på nyanser og varme her syns jeg. Dessuten setter jeg pris på å ha forskjellige tolkninger i samlingen, Mozart tåler å bli 'håndtert' (med unntak av Gould, han var slem !) så denne kommer jeg til å leve godt med. Innspillingene er fra 1967-74 og gjort i Abbey Road, klare og fine uten å bli for tørt.ed:Førsteinntrykket er at de tidligere konsertene kler den robuste stilen best. Syklusen med Berlinerne har jeg ikke hørt, men det var synd at Vidar P gav den bort, han kunne heller sendt den til meg ;D

Disse EMI-boksene har jeg gode erfaringer med, og nå må jeg bestille Sibelius-boksen med Berglund, Bruckner med Jochum og Strauss med Rudolf Kempe. Her snakker vi om spesialister på hver sine! Jeg gleder meg faktisk veldig til den siste. Og jula varer helt til påske.......

Kaffen er tom, og nå er det ut på tur med Haydns Årstidene på iPoden. For et liv.

J

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn