Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• room

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Antall liker
    373
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    skammer meg overhode ikke. når sant skal sies så er det vel ofte orkestermusikk som gjør en god film enda bedre, og da er det vel ikke noe i veien for og høre musikken uten bilde IMO.
    Begynner og få klassisk sånn passe til etterhvert. Morro lell.

Mvh
    Room

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    En rolig kveld i godstolen, et glass smakrik brunello i rødvinsglasset, og litt god og oppbyggelig lektyre (ie siste HifiWorld med strålende Naim-tester). Mozart kammermusikk innspilt live ved Salzburgfestivalen, i dette tilfelle strykekvartett i E K428, spilt av den eminente Smetana-kvartetten i 1956.

http://www.amazon.co.uk/Mozart-Cham...=sr_1_1?ie=UTF8&s=music&qid=1230659020&sr=1-1

Boksen inneholder innspillinger gjort av østerrisk radio (ORF) i Salzburg altså, fra 1956-91. Forskjellige ensembler. Nydelig.

Mvh Vidar P

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    dette her har eg ingen peiling på,men spiller en gammel vinyl med glimrande lyd.
    ludvig van beethoven,concerto for violin and orchestra,igor oistrakh.en re majeur,op 61
    vienna symphony orcestra,david oistrakh.in d major,op 61
    made inn ussr.
    vidar p mfl veit kanskje ka innspilling det er?

helsing arild.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    .. og så tikker heldigvis Andante-boksene inn.

Gudbevaremegvel, Schoenbergs Gurrelieder er ufattelig vakre! Jeg må erkjenne at jeg aldri har hørt de vakrere enn i denne innspillingen gjort av Victor i Metropolitan Opera House i 1932, med Stokowski på podiet.
    Paul Althouse er Waldemar og Jeanette Vreeland er Tove.

http://www.amazon.co.uk/Leopold-Sto...=sr_1_1?ie=UTF8&s=music&qid=1230672632&sr=8-1

Artister fra gamle dager, javel, men jeg trekker frem disse vidunderlige og ubetalelig enjoyable (fins det et godt norsk ord for det?) skivene/boksene nå som jeg har gjort med Original Masters-serien, fordi jeg vet at de er på randen til å forsvinne, dvs bli OOP og svinedyre å kjøpe. Dette blir "collectibles".

Arild; det er antakelig pressingen som er laget i USSR. Wienerne var ikke ofte der, Oistrakh var derimot mye mer i Wien. Dirigent og plateselskap takk? :)
    Dersom det er Oistrakh selv som dirigerer, og det er utgitt på Melodiya (eller lisensert på Eterna fra DDR) så er det antakelig disse 1966-konsertene som Oistrakh gjorde i Wien.

Mvh Vidar P

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    hei vidar,takker for svar.

dirrigent var nok david oistrakh.
    plataselskapet er nok melodiya som du også antyder,alt står på russisk,men det er ein M med ringer rundt.
    russisk prislapp på den!
    inspillingsår står ikkje som eg kan se,men det er etter 62 at oistrakh begynte å dirrigere står det å lese på coveret,så da er det vel 66- som du antok.
    fantastisk lyd ihvertfall og ok musikk også.er nok ingen racer på klassisk enda.

helsing arild.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.580
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Klemperer i Schubert #9 her; dette kunne han! Detaljer kom fram i 2. sats ( i messingen) jeg ikke har lagt merke til. Tempoet passer utmerket til denne symfonien.

Bernt K

Vedlegg

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.176
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Erkki Melartins symfonier (nr 1 & 2 nå) i noen ekstremt velklingende opptak fra Ondine.

Jaerbu

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2003
    Antall liker
    583
    Idag har jeg dristet meg til å høre Opera På laboratoriet. Funket da på ett vis det. :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det var en frisk start Jaerbu; men det er kanskje like godt å hoppe i det. Finfin versjon det der.

Her går det i Beethoven #5 med Kleiber/Wiener, på original vinyl. Ypperlig.

Mvh Vidar P

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.112
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Nå gjør vi klar for Händel 'Music for the Royal Fireworks'
    Ikke bestemt innspilling ennå...

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.580
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Bachs nyttårskantate BWV28; Gottlob! Nun geht das Jahr zu Ende! Harnoncourt. (Og et usalig bråk fra naboen!)

Bernt K

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.854
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Godt nyttår!

Nå Mozarts kvintett for piano og blåsere. Gaudierensemblet spiller.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Gounods Faust, Covent Garden/Gibson. Fantastisk plate! Min er fra denne RCA Living Stereo-serien fra Classic Records.

http://store.acousticsounds.com/browse_detail.cfm?Title_ID=11491

Jeg kjøpte hele serien i sin tid da den kom ut, og den er (sammen med mange andre serier i samlingen) en solid serie som idag er verd sin vekt i gull synes jeg. Fantastisk lydkvalitet også i disse platene, skulle ønske dagens klassiske plater låt like bra.

Mvh Vidar P

Nailhead

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2008
    Antall liker
    334
    Torget vurderinger
    1
    Godt nyttår! Beethoven sin 7.symfoni passer bra på en dag som denne..

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Muti, mannen med det store ego, lykkes veldig godt i å skape musikk sammen med Wiener filharmonikerne på disse innspillingene:

En frisk tur i skiløypa med nysnø på morgenen og resten av dagen avsatt til Schubert. En god start på 2009.

Ønsker dere alle et godt musikkår i 2009.

Mvh

Vedlegg

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.086
    Sted
    Trondheim
    Her går det på junior som synger sammen med Nidarosdomens Guttekor. Og tidligere ble det junior 2 som sang i Nidarosdomens Jentekor. Men de synger ikke der lenger, noen av dem...
    Nidarosdomens Jentekor har forøvrig en nydelig innspilling av Vivaldis Gloria, visstnok den første innspillingen med originalbesetning (bare jentestemmer), der min datter deltar.

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Var selv i NG en periode. Noen år siden, riktig nok. Dirigent Moe kunne kunsten å organisere et drøyt 80-talls sangere den gangen, som nå. Blir ikke riktig julestemning uten Gloria i domen.

Mvh

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Litt Mahler med Boulez/Wiener før jeg planlegger å gå over til Rita Streich (The Viennese Nightingale), og jeg har funnet frem Fidelio med Furtwängler til etter det.

En omrokering på rommet har gitt meg en annen høyttalerplassering, og jeg er hektet! Aldri opplevd makan. 4 meter mellom høyttalere, og 4 meter fra hver høyttaler til lytteposisjon. Ikke antydning til "hull i midten"! Skala og åpenhet til en ny dimensjon; jeg visste jo at det ikke var optimalt i utgangspunktet selvsagt, men nå er jeg benket med platebunker konstant. Håper kona bestemmer seg for at sofaene osv ser fint ut der de står :)

Mvh Vidar P

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.854
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Nok en seier for de store KEFenes spredningskarakteristikk det der. :)

Her er det ikke dagen for de store dynamiske utsving:

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Vidar P: Min Mahler rekke har et hull på nummer 2 som burde fylles. Hvordan synes du denne innspillingen med Boulez står seg mot andre?

Mvh

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Den der så utrolig spennende ut Valentino! Man hører gjerne en ørliten beskrivelse og/eller evaluering. Jeg har blitt litt på det der kjøret selv, bl.a etter de uendelige gledene som er å finne f.eks i cd'er fra Susanne Heinrich og også hos Julian Bream;

KEF'ene viser seg stadig fra nye sider ja, den ene mer imponerende enn den andre. Dette at man kan få et slikt fullskala panorama uten antydning til huller var nesten uventet; jeg har aldri hatt høyttalere hjemme som har klart det samme. For en erkefryd å snuse rundt i orkesterene i lifelike scale!

I så måte er jeg litt skuffet over nå-snurrende Mahler; de laget da virkelig langt bedre opptak før i tiden. En lyd-sammenlikning mellom f.eks den over 50 år gamle Faust-plata jeg viste på forrige side og den nye Mahleren ender slett ikke i favør den nye! For å si det slik. Slikt er morsomt å reflektere over... skyldes det dagens teknologi? Eller dagens teknologibrukere? Hmmm...

Når det så er sagt; Toref, til ditt spørsmål; jeg er ingen generell fan av Boulez i Mahler, og synes han i tidligere tider ble for klinisk og stakkato for min smak; men jeg hører da at han gjør gode ting om dagen; de nyeste platene hans synes jeg er glitrende, og denne #2 i særklasse. Dette ville ha vært en av mine foretrukne moderne M2'er om jeg ikke hadde noen. Kanskje ved siden av Gielen sin.

Mvh Vidar P

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.176
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ikke hørt Boulez, men har hørt MANGE Mahler 2-ere opp gjennom årene - og vil (igjen) anbefale Ivan Fischer sin på Channel Classics. Til overmål tilghengelig som en hybrid SACD for de som vil ha det ypperste i lyd.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.854
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Luttboka er en av de 29 skivene i HM50-boksen.
    Jeg har tatt den frem og nydt den med stor glede noen ganger i løpet av fjoråret. Jeg har ikke det store sammenlikningsgrunnlaget, men mener da at O'Dette spiller med innlevelse og evne til både PR&T.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Noen som vet noe om Nathan Milsteins fiolinvalg? Noe må det være med enten denne fyren eller hans instrument. Det slår meg bestandig jeg hører ham hvilken spesiell tone han har; særlig på E-strengen synes jeg det er en spesielt "stringy" klang ift andre fiolinister, og forsåvidt ift min egen fiolin også. Jeg klarer liksom ikke å bli fortrolig med klangen hans; nedover i registerene (særlig mot D og G-strengen) synes jeg han er distinkt vagere enn høyest, en slags manglende homogenitet; vet som sagt ikke om det skyldes teknikk eller instrument, noen som vet?

Hører på Glazunov-konserten forresten;

http://store.acousticsounds.com/browse_detail.cfm?Title_ID=10290

Mvh Vidar P

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.580
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Han spilte normalt på en 1716 Stradivarius han kjøpte(/fikk fatt i/ acquired) i 1945, før kjent som "ex-Goldmann", men Milstein ga den navnet "Maria Teresa" etter datteren Maria og kona Teresa. Den lyder ihvertfall mye rikere på G enn den "tyske fabrikkfiolinen" min.
    Forøvrig har jeg nettopp hørt Geminianis "La Folia", og nå er det Heinichen med Göbel & co som står for den hjemlige underholdningen.

Bernt K

Vedlegg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.112
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Noen som vet noe om Nathan Milsteins fiolinvalg? Noe må det være med enten denne fyren eller hans instrument. Det slår meg bestandig jeg hører ham hvilken spesiell tone han har; særlig på E-strengen synes jeg det er en spesielt "stringy" klang ift andre fiolinister, og forsåvidt ift min egen fiolin også. Jeg klarer liksom ikke å bli fortrolig med klangen hans; nedover i registerene (særlig mot D og G-strengen) synes jeg han er distinkt vagere enn høyest, en slags manglende homogenitet; vet som sagt ikke om det skyldes teknikk eller instrument, noen som vet?.
    .............

Mvh Vidar P
    Vidar
    Jeg mener å ha hørt i et intervju at Milstein spilte på en Stradivarius, og et nettsøk gir meg denne
    http://www.cozio.com/Instrument.aspx?id=1292
    med eksakt info. Ed: Ops, Berxter kom fint inn foran

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.854
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Etter Miles Davis må Reiner legge tapasen i riktig posisjon over vinglasset igjen her:

Fallas El amor Brujo.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Inspirert av tråden snurrer denne litt til Kenyansk kaffe før det er ut og se på ny sykkel til fruen

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.112
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Syv timer i bil i glitrende solskinn langs blikkstille Vestlandsfjorder gikk fort takket være Beethoven og Klemperer på boks. Symfoniene 1,2,3 og 6, klaverkonsertene 1,2 og 4 klarte jeg, pluss litt til. Klemperer var stor.
    Det er første gang jeg spiller denne versjonen av Pastoralesymfonien, den er vidunderlig og reddet dagen for meg.

J

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Her har jeg nettopp spilt Brahms fjerde symfoni, med Bruno Walter og Columbia Symphony Orchestra. Synes fremdeles ikke at den yngre garde har klart å "overta" Brahms.

Nå går det i Dvoraks niende, med Carlo Maria Giulini, som jo har fått mye skryt tidligere i denne tråden.

Begge på vinyl forresten.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.854
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Mozarts 22. pianokonsert KV482. Perahia og ECO.
    Slående kontrast mellom den dramatiske langsomme satsen med de lange Harmonienmusik-partiene og finalen som drikker på dansegulvet.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Don Carlos' Dronningballett akkurat nå med Abbado på DG/Galleria

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    F. Mendelssohn - Bartholdy, symfony nr 4 m. George Szell/Cleveland Orch. på Cbs.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Mahler #4 Reiner/CSO. På LP fra Classic Records. En favoritt ved siden av Paul Kletzki's EMI-innspilling.

Mvh Vidar P

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn