Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.112
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det er slutt på julefreden. Jeg har lenge tenkt at jeg må gi Arne Nordheim en sjanse, så i dag hører jeg på

"Tenebrae" for cello & orkester, og "Magma". Truls Mørk, Oslo Filharmonien, Yaov Talmi. På Aurora 1991.
    Dette er ikke kosemusikk til sofakroken.
    Liker jeg det ? Vi får la det modne litt, uansett ligger "Stormen" klar

LydGeir

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2006
    Antall liker
    25
    Sted
    Tromsø
    Vivaldi har snurret på cd-spilleren i ettermiddag.

Først Concerti pour Hautbois, Basson et Cordes med L'Armonia e l'inventione

Deretter Concerti per Luto e Mandolino med Il Giardino Armonico

Så blir det vel også tid til Le Quattro Stagioni, med Mullova/Abbado

Vedlegg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.112
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Johan Svendsens symfonier nr. 1 og 2

Dette er ganske ukjent materiale for meg, og så langt lover det godt. Vi har altså en skikkelig symfoniker fra Norge likevel. Jeg prøvde meg på Fartein Valens hele serie ifjor, men det ble til slutt for mye av det gode onde, 'den ensommes angst' i hver takt.

BIS fornekter seg ikke, de lager orkesterklang som låter så fint så fint hos meg. Jeg lurer på om de typsik bruker større avstand fra orkester til mikrofoner. Noen Chandos orkester-plater (f.eks.) gir samme følelsen, spesielt strykerne låter mer som 'nede i salen'.

J

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.581
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Litt Buxtehude her før natt'a. Jos van Immerseel leder an:
    Forståelig at Bach gikk i ukesvis for å lære ved hans føtter.
    EDIT: Så ble det plass til Tomas Luis de Victoria; Cantica Beatae Vergine også:

Bernt K

Vedlegg

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Var akkurat ferdig med konsert nr 20 av Mozart, arr. Edwin Fischer, Daniel B./Eco (Emi 1967) og skulle til å snu plata og høre nr 23, men fant ut at Aus der Reihe - tråden var i gang igjen, og ser nå You Tube-snutter om Schumann :)

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.177
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hyperion er på tilbud til 27. januar! Er mye jeg skal handle der.....

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    erato skrev:
    Hyperion er på tilbud til 27. januar! Er mye jeg skal handle der.....
    Det er de. Merkelig nok så var det hva jeg mente å si, det var derfor jeg skulle nevne det, men det ble helt feil gitt :) Tenkte "slik som", skrev "ikke" av en eller annen grunn. Får skylde på konas mas i bakgrunnen :)

Mvh Vidar P

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.086
    Sted
    Trondheim
    Mer Callas. Verdis Rigoletto og Il trovatore. Dette tror jeg ikke kan gjøres bedre. Tito Gobbi som Rigoletto er helt genial. Gilda skal være en uskyldig ung jente, og det klarer ikke Callas - hun synger godt, men dette er ikke ikke stemmen til en ungjente), men ellers er det ikke mye å klage på. Dette er "øde øy" innspillinger. Skal du ha bare en Rigoletto er det denne du skal ha.

Innspillingen av Il trovatore har en nerve man ikke skulle tro en opera med denne librettoen kunne ha. Fantastisk sangkunst, og et driv jeg sjelden har hørt. Skal du høre Il trovatore, er det denne innspillingen du skal få med deg!

Disse to operaene er nesten verdt prisen for hele Callasboksen fra EMI alene!

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Fortsatt nyttårsstemning her, med Johann Strauss' operette Die Fledermaus, Wiener/Boskovsky spiller og Gedda, Fassbaender, Rothenberger, FiDi mfl synger ypperlig. Min er en original UK EMI Angel 2LP boks.

Mvh Vidar P

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Debussys nydelige La Mer og Prélude à l'après-midi d'un faune med Karajan/BPO fra denne boksen

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.581
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Etter impuls fra Vidars tråd; først Brahms' klaverkonsert #1 med Curzon, så #2 med Gilels/ Jochum, nå Janet Baker som synger Vier Ernst Gesänge, men så får det holde med Brahms, og noen Bachkantater står vel for tur.
    Finner ikke coverbilder av akkurat platene mine, men Gilels er koblet med Haydnvariasjonene, og Baker synger også Schumannduetter med FiDi.
    EDIT: Baker/FiDi er fra denne dobbeltcd-en:

Nok en EDIT: Finner pokker'n ikke bilæte på nett (og cd-en er bortgjemt); det nærmeste jeg kommer er fra dobbelt-cden:
    Uansett; Gilels er etter min mening uslått i #2, noen vil mene at det han gjorde med Reiner var hakket hvassere..

Bernt K

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Går ut ifra at du bifaller Curzon som en av de beste? Noen synes den blir for dramatisk og pågående; da er Pollini/Bøhm et svært godt valg; men jeg har hørt på mange av alternativene i årtier siden dette er favorittkonserten min; og kan ikke forstå at noen har gjort dette bedre enn Curzon og Pollini så langt.

Forøvrig søler jeg bort dagen med å høre Kreutzer med Kulenkampff. For de som kan dechiffrere det :)

Mvh Vidar P

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.581
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Åh ja! Fatter egentlig ikke hvorfor Curzon nå synes nesten glemt.

Bernt K

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.112
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Carl Nielsen symfonier 3 og 5 med Bernstein fra 60-tallet

Nr.5 er stor med New York Philharmonic, nr.3 litt mer puslete med danskene. Litt bayer tidlig på dagen hos messingen kanskje?

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jøgga skrev:
    Carl Nielsen symfonier 3 og 5 med Bernstein fra 60-tallet

Nr.5 er stor med New York Philharmonic, nr.3 litt mer puslete med danskene. Litt bayer tidlig på dagen hos messingen kanskje?
    Var vel normen det ja....i allefall for noen år siden ;)

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.855
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    berxter skrev:
    Prøver å starte en forhåpentligvis lang tråd i klassiskdelen, i direkte konkurranse med likelydende tråd i Musikk generelt, så får vi se om det er liv laga, eller ikke.
    Ikke ikke. ;D

Hjemme med sykt barn.
    Morgenens forskningsesultat: OD på Mozarts KV466 er ikke mulig. Michelangeli, Solti, Andsnes, Pletnev og Bilson klarer det ikke iallefall.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.581
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Får jeg lov til å sitere en annen: "Jeg vil ha egen avdeling for klassisk musikk"... Hmmm. Hvem var nå det som startet det initiativet? "kbwh" eller noe sånt...
    Denne tråden ble langt bedre enn trådstarter kunne forestille seg.
    Faktisk har hele klassiskdelforumet utviklet seg til å bli et direkte koselig sted å være, med enorm kunnskap som gladelig deles, og en omgangstone som er bortimot perfekt. Og for en musikksmak!
    Jeg sitter her med rennende nese og sår hals, og hører på de Falla il Tricorno, el Amor brujo osv i en uidentifisert tapning, men det er bra for det.
    EDIT: Det irriterte meg slik at jeg hadde gjort en dårlig rippe/taggejobb at jeg fant fram cd-en; det er denne, rettnok med et annet cover:
    En aldeles glimrende innspilling, men nå er det faktisk Gilbert & Sullivan; The Mikado, som går:

Bernt K

Vedlegg

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.855
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    God bedring!

Akkurat nå finalen av Savalls heidundrende gode innspilling av Beethovens 3. symfoni. Lurer meg på om ikke denne er øde øy-innspillingen min.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Takk for glimrende tråd, ja. Klarer meg egentlig fint med denne og Naim-tråden, strengt tatt.

Tydeligvis tiden, berxter. Samme her, nå til Schuberts Unvollendete med Wienerfilharmonikerne og Furtwängler. Om det er den flotteste versjonen jeg har hørt tør jeg ikke si, men den er meget kontrastrik, hvis det går an å si. Alt er så mye tydeligere med en god dirigent, rett og slett. Neste ut på samme plate er Berlinerfirharmonikerne og Furtwängler som sammen med Menuhin skal spille Mendelssohns konsert for violin og orkester, hvis ikke det heller blir nypete, sofa, pledd og Miami Vice sesong to.

Litt gammel vinylsak dette. Usikker på årstall, men utgitt på Dacapo/Kristall.

edit: Menuhin er fantastisk her og, for en stemningsformidler.

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har visst kommentert på Menuhin litt for mye på disse sidene, så skal ikke si mer. Men han var bedre i yngre dager; bl.a som første solist i Elgars fiolinkonsert dirigert av komponisten selv :)

For å holde en rød tråd; her er det lekker(!) Elgar;

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//CDH55301.htm

Mens lutefisken står og bakes i ovnen, og jeg har en barbera d'Alba i glasset som aperitizer. Nam.

Mvh Vidar P

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.855
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ingen rød tråd, bare silke og pudder:

Mozarts divertimento KV251. Ton Koopman og Amsterdam Barokkorkester.

Praktfull innspilling, platen har KV136-138 også. Derfor en Aus der Reihe-kandidat om jeg tør være så freidig. Satieplaten er forøvrig i bestilling, Vidar P.

LydGeir

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2006
    Antall liker
    25
    Sted
    Tromsø
    Siden klaverkonsertene til Brahms ble nevnt måtte jeg sette på den versjonen jeg har: med Zimerman på klaver, og Bernstein som dirigerer Wiener Philharmoniker. Det er en tredobbel cd med alle Brahms' konserter, Kremer i fiolinkonserten, og med Maisky på cello i dobbelkonserten.

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Du trenger Pollini/Bøhm eller Curzon/Szell i den første klaverkonserten! Zimerman swinger ikke. Iallefall ikke på langt nær like mye. Imo selvsagt. Og lagt til i beste mening, for din optimale nytelse av konserten selvsagt :)

Mvh Vidar P

LydGeir

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2006
    Antall liker
    25
    Sted
    Tromsø
    Vidar P skrev:
    Du trenger Pollini/Bøhm eller Curzon/Szell i den første klaverkonserten! Zimerman swinger ikke. Iallefall ikke på langt nær like mye. Imo selvsagt. Og lagt til i beste mening, for din optimale nytelse av konserten selvsagt :)

Mvh Vidar P
    Takk for tips. Synes for så vidt ikke denne er så verst, men da har jeg jo noe å se fram til.

Edit: det skal sies at jeg hørte på nr. 2 da jeg skrev innlegget mitt, nr. 1 fra denne cd-en har jeg ikke hørt på en stund.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    geiraa skrev:
    Vidar P skrev:

Mvh Vidar P
    Takk for tips. Synes for så vidt ikke denne er så verst, men da har jeg jo noe å se fram til.

Edit: det skal sies at jeg hørte på nr. 2 da jeg skrev innlegget mitt, nr. 1 fra denne cd-en har jeg ikke hørt på en stund.
    Se på linker for Brahms first rackit i Aus der Reihe-tråden :)

Mvh Vidar P

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.581
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Og jeg satte på Freire/ Chailly i #1, men Vidar har rett. Curzon/Szell "rocker". Freire spiller så vakkert så vakkert, men det blir liksom litt nølende..., og i adagiosatsen blir det nesten stillstand til tider. Gramophone var i sin tid nesten ekstatisk over Freire, og bevares det er rikt, men ... Ettersom jeg har Gilels/Jochum på vinyl i #1, tror jeg nesten jeg unner meg den også til en liten Gaston de Casteljac. jeppjepp.

Bernt K

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.855
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Barnet er ennå sykt, og finanskrisen kriser videre. Hva passer vel da bedre enn Croesus av Reinhard Keiser? En av skattene i HM50-boksen, René Jacobs dirigerer.

Originalcoveret. Skal du ha operaen løst koster den det samme som hele HM50.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Hører på debutplaten til den israelske Daniel Adni. Her spiller han sine favoritter av Chopin. Snodig spillestil, han er på en egen måte helt i sin egen verden til tider, virker det som. Eller så er det jeg som surrer og har feber.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Barnet er ennå sykt, og finanskrisen kriser videre. Hva passer vel da bedre enn Croesus av Reinhard Keiser? En av skattene i HM50-boksen, René Jacobs dirigerer.

Originalcoveret. Skal du ha operaen løst koster den det samme som hele HM50.
    Fin innspilling dette. Og verdt pengene, selv i "løs vekt"
    Hør på panoramaet i bredde og ikke minst dybde bla. på spor 9 på cd 1. Nice :)

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.855
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ja, den er flott!

Vidar P's feil: Janos Starker spiller Bachs 6. suite for solocello, og så blir det natta.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Her går det i noe av verdens nydeligste gitarmusikk. Akkurat nå Brittens The Courtly Dances fra "Gloriana". Julian Bream er gitaristen. Dette er en gammel innspilling med en helt fantastisk lyd. Rca Victor/Teldec masteropptak.

Vedlegg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.112
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    But hark! a grand mysterious harmony
    It floods me, like the deep and solemn sound
    Of many waters

Mitt første møte med "The Dream of Gerontius" av Elgar idag, postverket bøtter inn fra verdenshjørnene her. Versjonen fra 1972 er interessant: LSO dirigeres av Benjamin Britten, og Gerontius synges av Peter Pears, Brittens venn og partner. Sannsynligvis ikke den beste versjon av Gerontius, kunne også tenke meg den siste med Terfel.

Inkluderer også Sea Drift av Delius (LSO/Hickox) og The Hymn of Jesus av Holst (BBC/Boult).
    Mye stor musikk for lite penger.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.581
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Mozartsymfonier; de siste 6-7 fra denne boksen som Pinnock gjorde for en god stund siden:
    Synes da dette er helt greit, jeg.

Bernt K

Vedlegg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.112
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Siste bruktkjøp fra butikken nedi gata, tenk at det fremdeles går an, LP for 35kr

Lytefri og låter fint. Musikken må fordøyes, for dette har jeg faktisk aldri hørt før, men jeg kommer nok til å like denne.

LP-Spilleliste for resten av kvelden er klar

Copland er fin, han skal jeg studere nærmere en vakker dag.

Tar litt lett på det i kveld siden jeg er alene hjemme 8)

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Jeg hører denne for første gang og synes det er en meget god moderne versjon av denne symfonien. Førstesatsen har driv og er rytmisk, Adagio'et er lyrisk fremført. Sinopoli er ikke HIP og benytter et stort kor/orkester, men balansen er fin og sangerne kan høres tydelig. Jeg synes Sinopli spesielt her lykkes svært godt med sensitiv frasering og godt driv. Man kan nesten høre at det er en dirigent med mye suksess innen opera som styrer skuta her. Staatskapelle Dresden produserer flotte lyder som alltid. Uforståelig at de ikke var ranket blant de tre beste orkestrene i Gramophone!

Dette er merkelig nok den eneste CD-innspillingen med Sinopoli i Beethoven.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    I dag har dagen stort sett vært dedikert til "forholdsvis" gammel musikk, bla. denne:

Metamorphoses Fidei - Jordi Savall m flere

og nok en gjennomgang av Valentinos anbefalte

Croesus - Reinhard Keiser

samt
    Trumpet Music - Biber, Schmelzer - New London Consort - Philip Pickett

Vedlegg

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.855
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Nedlastede samplere fra 2L i tokanals 24/96. Tone Wik og Barokkanerne i Vivaldi og Divertimentiplaten til TrondheimSolistene blir det nok til nedlasting av, gitt.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    8.404
    Sted
    Holmestrand
    Fra svensk bensinstasjon: Chill with Satie (Naxos). Vakker stemningsetter. Glimrende vorspiel før Pop-Quiz.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn