Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• LydGeir

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2006
    Antall liker
    25
    Sted
    Tromsø
    CD-en vedlagt januarnr. av BBC Music Magazine:
    Händel: Concerti Grossi Op. 3 No. 1 & 2 + Chandos Anthems No. 6 & 10

Hadde litt Händel på LP i sin tid, men ingenting på CD. Skal se litt på anbefalinger i dette bladet samt på nett (har også kikket innom Händel-tråden).

Edit: byttet bilde

Vedlegg

LydGeir

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2006
    Antall liker
    25
    Sted
    Tromsø
    Bach_Man skrev:
    Denne kan du kjøpe uten å nøle:
    Har byttet til et litt større bilde for å vise at det faktisk er Egarr og Academy of Ancient Music som spiller på BBC-cd'en. Cd-en du anbefaler er dessuten referert til i teksten i cd-coveret.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.200
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Nedlastede samplere fra 2L i tokanals 24/96. Tone Wik og Barokkanerne i Vivaldi og Divertimentiplaten til TrondheimSolistene blir den nok til nedlasting av, gitt.
    2L katalogen er på tilbud på europadisc.co.uk. 10 momsfrie pund. Noe jeg MÅ ha?

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Synes Bartokplaten med Charles Manson-coveret er bra. Har ikke altfor mye erfaring med denne katalogen.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.581
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    erato skrev:
    Valentino skrev:
    Nedlastede samplere fra 2L i tokanals 24/96. Tone Wik og Barokkanerne i Vivaldi og Divertimentiplaten til TrondheimSolistene blir den nok til nedlasting av, gitt.
    2L katalogen er på tilbud på europadisc.co.uk. 10 momsfrie pund. Noe jeg MÅ ha?
    Tja, jeg synes at både Divertimento og Mozart/Marianne Thorsen m/ Trondheimsolistene er utsøkte. Har vel aldri hørt Brittens Simple Symphony blitt spilt slik før, og måten det smekker i slagverket i den "tyrkiske" (ørlite ute av takt, kanskje?, utrolig artig) bringer gleden fram i hverdagen hos meg.

Bernt K

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.888
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Liker også Thorsen i Mozart, men tror jeg rangerer vesle-Anne-Sophie og HvK foran i nr. 3 og 5. Men Divertimentoplaten har verker jeg ikke har fra før og Wik/Barrokanerne høres ut som de har skjønt hva som skal til i Vivaldi.

Nå denne:

Foreløpig synes jeg den er kuriøs. Men jeg lover at jeg ikke skal gi meg så lett, erato!

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje forsøke å fokusere på notene, ikke på klangene? Bare en tanke. Blåserne gjør den veldig transparent. Den krever noe mental omjustering; enig at den kan høres "rar" ut når man er oppfostret på "vanlige" kunster, men det er visserlig argumenter for hvorfor dette arrangementet har mye for seg.

Mvh Vidar P

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.888
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Du er nok ved kjernen, Vidar P. Vekslingen mellom messing-, treblås og orgel er foreløpig forstyrrende. Men Vigneron-systemet har noe for seg.
    Jeg svært svak for gambeorkesteret Fretworks merkelig dansante monotoni i dette verket.
    Kanskje jeg bare skulle lese notene og høre musikken i hodet...

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Op. 131 og Op. 135 med Vegh Quartet. Dette er mitt foretrukne "moderne" sett av Beethoven's strykerkvartetter. Komplementerer Busch Qt og Budapest Qt på en fin måte. Spesielt Op. 130 fra dette settet er utrolig flott.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.888
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Den frister, kibsgard. Herlig coverbilde, forresten.

Her er det vintermorgen:

Føler ikke behovet for ytterligere innspillinger av denne. Karajan har jeg hørt, men ingen av de andre oftenevnte.

Den franske innspillingen av Fugens kunst har begynt å fungere for meg også. Fine greier. Mothårsmusikk er den mest tilfredsstillende over tid.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.888
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ah, Mozart!

Arturo Benedetti Michelangeli spiller pianokonsert nr.13 KV415. Finnes i Tråden for anbefalte samlinger (bankerskjøp) eller som enkeltCD sammen med nr.15.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.118
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Den franske Harmonia Mundi-boksen kom i hus samtidig med en EC4.7II, og de liker seg godt sammen.
    Litt av en lyd i de der franske barokk-orglene, spenstig konrast til de nord-tyske jeg kjenner fra før.

Nå er det Haydn cellokonsert fra boksen. Deilig.

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Trondheim
    Mozart: Piano Concertos 20 & 21 / Uchida, Tate. Brilliant til dampet torsk!

Mvh Ola

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Klemperer's Bruckner 5 er støpt i granitt og har godt driv, men kan være noe stakkato til tider. Jeg liker den meget godt, men det er noen alternativer jeg foretrekker (blant annet samme manns fremførelse med WP).

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Kibsgard; nå slutter du med det der greiene der! Er det noe jeg ikke kan motstå så er det platene du til stadighet gjør meg oppmerksom på mangler i hylla. Dessverre så er de alltid så voldsomt gode de jeg kjøper etter dine innlegg, så jeg klarer liksom ikke la være heller. Vegh-kvartetten blir f.eks kostbar, dersom den ikke kommer i print igjen da.

Selv hører jeg på Amadeus-kvartetten, spiller Haydn og ymse i Køln 1953-57, ypperlig ensemble, innspilt av WDR. Diapason D'Or og greier. Og gudbevaremegvel hvor vellydende de er disse Andante-skivene som er remasteret rett fra 1.generasjons mastertape!

http://www.amazon.co.uk/Beethoven-H...r_1_17?ie=UTF8&s=music&qid=1231694674&sr=8-17

Kvartetten og alle disse voldsomt gode platene med de som er utgitt med dem de siste årene, både i Original Masters-serien, Andante og ellers, fortjener jo egentlig en mer omfattende omtale i "Klassisk; historisk idag!"-tråden.

Mvh Vidar P

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Ja, takk det samme må jeg nesten si ;D. Her er det mange som kommer med gode råd, og blir alle fulgt kan det bli ganske dyrt og plasskrevende til slutt :). Tror ikke Vegh Qt er OOP, men den har ikke veldig god distribusjon heller. Her er noen alternativ:

http://www.amazon.co.uk/Beethoven-C...=sr_1_1?ie=UTF8&s=music&qid=1231700386&sr=1-1

http://www.jpc.de/jpcng/classic/detail/-/hnum/3614743?rk=classic&rsk=hitlist

Tror ikke det er mulig å finne boksen under tollgrensa uansett. Boksen er unødvendig stor, men det er ofte disse Naive-boksene.

Jeg har nettopp bestilt en 7CD'ers EMI Icon boks fra amazon.co .uk med pianisten Youri Egorov til utrolige £13.17 som var Temporarily Out of Stock, men det ble sendt meg ikke lenger etterpå. Ser frem til den!

Skulle du forresten finne Schumann-boksen på Andante til en OK pris er det bare å handle; i alle fall hvis du liker Chopin-boksene. Den inneholder bl. annet en utrolig Carnaval med Rachmaninov i bra remastering (med tanke på hvor gammelt opptaket er).

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.581
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Amazon var "Temporarily out of stock", ellers ville den vært på vei hjem til meg, men jeg bestilte da Takacskvt..
    Forøvrig hører jeg på Purcells "King Arthur" m/ Gardiner og venner:

Bernt K

Vedlegg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.118
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Claudio Abbados russiske aften fra Luzern på NRK2
    med Helen Grimaud

Tchaikovsky: Stormen (den var bra)
    Rachmaninoff: pianokonsert nr.2
    Stravinsky: Ildfuglen

Verdt å se

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.888
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Michelangeli spiller Chopin-masurkaer. De finnes oppi her disse også:

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Litt vakkersang idag, to av Frankrikes mer prominente historiske sangartister møtes via Charpentier;

.. og siden vi er i Frankrike så går det jo gjerne som det ofte gjør der har jeg forstått;

This legendary 1935 recording of Charpentier’s Louise brings together possibly the two greatest French opera stars of their or any era: Georges Thill and Ninon Vallin.

This was intended to be a complete recording of Charpentier’s opera, but during the sessions Vallin and Thill appear to have argued so badly that Vallin walked out, leaving Columbia Records with a disjointed set of recordings. Vallin refused to divulge any details on the falling-out, saying only that Thill was ‘ridiculous...a big baby, and a bad colleague.’
    Naxos Historical er på salg hos MDT.

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//8110225.htm

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    William Dawsons "Negro Folk Symphony" er en veldig flott liten symfoni. Urfremført av Philadelphia Orchestra i 1943. Innspillingen jeg liker best er gjort av Leopold Stokowski/American Symphony for US Decca i 1963, original-LP'en ser slik ut;

Disse folketoneaktige melodilinjene er veldig tydelige i denne versjonen, Stokowski hadde jo en egen evne til slikt. Dette "let my people go"-temaet går igjen i begge de to første satsene. Det er også en veldig flott lydinnspilling, med usedvanlig imponerende blåsere i denne remasteringen. Innspillingen fins på denne CD'en fra Original Masters-serien, sammen med mye annen spennende musikk;

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//4776502.htm

Denne 2CD'en anbefales virkelig.

Mvh Vidar P

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.118
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jøgga skrev:
    Gabrieli og messing ..............

The Antiphonal Music of Gabrieli.
    Messing-seksjonene fra Philadelphia, Cleveland og Chicago. På LP innspilt ca 1968. .....................
    .................
    J
    Nå har jeg fått begge CD-utgaven fra amazon.com, kjøpte begge remaster for å være sikker.
    Denne nyeste 'utilizing DSD and SDM Direct' fra 2004 låter slett ikke verst ;)

I forhold til LPen fra 1968 har disse lagt til noen 1959-innpspillinger med orgel og The New England Brass Ensemble (Boston) og tilsvarende musikk av Girolamo Frescobaldi.

Hele flokken er, for ordens skyld
    The Chicago Brass Ensemble:
    Adolph Herseth, Vincent Cichowicz(trompet), Dale Clevenger(horn), Jay Friedman, Frank Crisafulli(trombone), Glenn Dodson(euphonium), Arnold Jacobs(tuba)
    The Philadelphia Brass Ensemble:
    Gilbert Johnson, Seymour Rosenfeld(trompet), Mason Jones(horn), Henry Charles Smith, Tyrone Breuninger(trombone), M. Dee Stewart(euphonium), Abe Torchinsky(tuba)
    The Cleveland Brass Ensemble:
    Bernard Adelstein, Thomas Wohlwender (trompet), Myron Bloom (horn), Robert Boyd (trombone), Ronald Bishop (tuba)

".... Did I have the sense it was going to be something special? No question about it. The quality of brass playing at that moment in the major American orchestras was tremendous. The record doesn't show off the pyrotechnics these guys were capable of, but I think it really created an interest in the music of Gabrieli. When I heard the result I was floored! ..." (Abe Torchinsky, tubaist i The Philly)

J.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.581
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Og jeg hører på Rostropovich og Emersonqt i Schubert D965:

Utmerket musisering, dette.

Bernt K

Vedlegg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.118
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Sibelius symfoni nr.4 med Paavo Berglund og Helsinki Filharmoniske,
    fra EMI-boksen som kom idag.

Sibelius på sitt kanskje mest spennende, syns jeg.

J.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Ikke særlig spennende kanskje, men etter et gjensyn med Andsnes sin innspilling av Mozarts konserter nr. 9 og 18 kan jeg bare konstatere at denne innspillingen er langt mer vellykket enn etterfølgeren med nr. 17 og 20.

Spitzenklasse!

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.118
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Alexander Skryabin: Sonate nummer 3, opus 23

Skryabin(1872-1915), samtidig og venn med Rachmaninoff, har spennende musikk å by på. Sær type var han visst, men jeg syns musikken er subtil og har en annen type dybde enn Rachmaninoff.

Håkon Austbø, vår egen klangmaler.
    ed: Hør ham i Debussy og Messiaen!

friedman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2008
    Antall liker
    10
    Monterverdi's Vespers er fantastisk. Jeg er spent på å høre Jordi Savall's innspilling med en visstnok helt annen mystikk, men har den foreløpig ikke tilgjengelig.

Vedlegg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.118
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    friedman skrev:
    Monterverdi's Vespers er fantastisk
    -....-
    Rachmaninoff sin også.
    Dette koret, St.Petersburg Kammerkor, sang dette i Domkirken i Stavanger under kammermusikkfestivalen, og vi glemmer det aldri!

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.200
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    friedman skrev:
    Monterverdi's Vespers er fantastisk.
    Det er så sant som det er sagt.

Selv spiller jeg for 2 gang gjennom min syklus med symfonier av finnen Erkki Melartin og er nå kommet til nr 4 (nettopp spilt). Dette er bra saker, etter min mening bedre enn symfoniene til folk som Peterson-Berger og Alfven, stoffet har individualitet og yter motstand.

Akkurat nå går renessansepolyfoni av Lassus - en av de mest smektende av alle 1500-tallskomponister fra denne sublime platen:

Rolls-Royce produksjon av Harmonia Mundi, og når ensemblet er det beste av alle - Huelgas under van Nevel - sier det seg selv at dette er en feststund (plata kom nettopp inn i postkassa fra mdt's Harmonia Mundi salg).

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.090
    Sted
    Trondheim
    Tysk barokk her, også fra MDTs Harmonia Mundi-salg:

Dette er noe av det flotteste jeg har hørt av tysk barokk. Det går Bach en høy gang! Løp og kjøp!

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.200
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jøgga skrev:
    Rachmaninoff sin også.
    Det er så sant som det er sagt. ;D Hadde Olympialabelen vært i live, skulle jeg anbefalt deg Paliashvili sin storslåtte St Johannesliturgi i samme stil, og i en avsindig flott produksjon. Får håpe den dukker opp på Regis, Brilliant eller et annet billigmerke en dag.

otare skrev:

Dette er noe av det flotteste jeg har hørt av tysk barokk. Det går Bach en høy gang! Løp og kjøp!
    Det er så sant som det er sagt. ;D ;D Schutz er en avsindig flott komponist, men man må tåle det noe mere nakent og mindre forsirt enn i Bach. Stilistisk ligger det ett eller annet sted i skjæringspunktet mellom Mariavesperen og Bach. Og plata har jeg selvsagt kjøpt for mange år siden.

Bestillte nettopp en Senflplate på det samme salget, samt en plate med kormusikk av Mendelssohn med RIAA kammerkor som har fått storveise anmeldelser.

Fikk også i går lyttet (men bare litt) på denne:

kjøpt til latterlige 11 pund for en dobbel.

Dette er også så tett på referanse i renessansemusikk som jeg kan tenke meg etter 30 års lytting på stoffet.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.581
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    otare skrev:

Visseligen, sikkerligen, i sannhet. Også må man ha hans Musikalische Exequien, Herreweghe der óg.

Bernt K

Vedlegg

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.888
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Og jeg hører Benjamin Brittens Simple Symphony med TrondheimSolistene i glorious nynedlastet 24/96 stereo.

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    erato skrev:
    Frister veldig de platene med Lassus og Schütz nevnt i postene ovenfor. Schütz-platene kan jeg låne på biblioteket.

Men nå Haydn's Seven Last Words i strykerkvartett-arrangementet med Quatours Mosaiques.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.090
    Sted
    Trondheim
    Re: Schütz/Bach

Det blir litt feil å sammenligne Bach med Schütz (som jeg gjorde lenger opp). Schütz døde tross alt 13 år før Bach ble født!
    Likevel må jeg si at når det gjelder tysk barokk, går Schütz Bach en høy gang. Kanskje fordi Schütz levde mens barokken var ung og ny, mens Bach på mange måte føles som en etternøler som tviholder på den gamle stilen.

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Første gang jeg hører noe av Boccherini og denne musikken/CD'en ga skikkelig mersmak. Jeg liker at det er litt gitar; samt at stemningen i musikken er spansk (burde kanskje vært italiensk), og det gir gjerne mye kudos hos meg! :) Noe tips til noe annet i samme sjanger?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.200
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Virginplatene til Rinaldo Allesandrini med Boccherini er virkelig flotte.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn