Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Som en mellomstasjon og inspirasjon... :D mellom dagens korps seminar og programmet ORPS.......(ja, jeg er litt forpliktet til å følge med) spiller jeg igjennom:
    Beethoven: Symphony No. 2 - Karl Böhm - Vienna Philharmonic Orchestra

Vedlegg

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.585
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nærmer meg full gjennomlytting av Deutsche HM-boksen (og for et skattkammer for de fleste..), nå er det Bach, motetter, Singet den Herrn, osv med Cantus Cölln/ Junghänel:
    Aldeles glimrende; avsluttet forøvrig nettopp h-mollmessen fra samme boks.

Bernt K

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    berxter skrev:
    Nærmer meg full gjennomlytting av Deutsche HM-boksen (og for et skattkammer for de fleste..), nå er det Bach, motetter, Singet den Herrn, osv med Cantus Cölln/ Junghänel:

Bernt K
    Vurderer sterkt å skaffe meg denne boksen også B ;)

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.928
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1

Janine ønsker god morgen! ;D
    Altså: Janine Jansen spiller Bachs tostemmige invensjoner sammen med Maxim Rysanov.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.125
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Valentino skrev:

Janine ønsker god morgen! ;D
    Altså: Janine Jansen spiller Bachs tostemmige invensjoner sammen med Maxim Rysanov.
    Veldig fin fiolinist....

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Regner med hun spiller bra også, i og med at Valentino ikke har nevnt noe annet.
    Er hun bra Valentino?
    (på fiolin altså....)

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Hadde jeg ikke visst bedre Valentino, hadde jeg trodd du var slik ein cover-shoppar ;)

Her går det i Jussi B, fantastisk.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.585
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    emotikon skrev:
    berxter skrev:

Bernt K
    Vurderer sterkt å skaffe meg denne boksen også B ;)
    Du har PM..

Bernt K

patro

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Peter Maxwell Davies, The Martyrdom of St Magnus i den eneste, så vidt jeg vet, innspillingen av dette stykket.

Husker jeg så en engelsk produksjon i Trefoldighetskirken under Oslo Kammermusikkfestival for noen år siden, og satt helt stum igjen etter forestilling. Rett og slett et veldig bra stykke - og en veldig bra innspilling her. Man hører at sangerne og musikerne har gjort stykket mye, organisk og godt frasert fra de fleste. Godt å høre, mye ny musikk blir fryktelig teknisk og flinkt fremført, mest fordi man ikke har tid til å konsertere med det. Men lager man en scenisk produksjon har man jo som oftest masse tid...

Vedlegg

Nailhead

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2008
    Antall liker
    334
    Torget vurderinger
    1
    Inspirert av Jøgga har jeg nå spilt Dennis Brain - The Art of the French Horn -

Dette var Brain sitt siste BBC-opptak. Plata (vinyl) jeg har inneholder opptak fra 1956 og 1957 og har komposisjoner fra Brahms,Mozart og Marais.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.928
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Beethoven. Strykekvartett op. 18/3. Endellion nå. Blir sikkert både Italiano og Takács etterpå. Festlig liten kvartett dette her.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.928
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Repin og Argerich i Beethovens "Kreutzer"-sonate. Kan det bli bedre enn dette? Tror ikke det.

Ellers får man jo følelsen av å gå til bunns med intellektuelle betongsko når man hører på dette. Ikke på grunn av Beethovens musikk, riktignok.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.100
    Sted
    Trondheim
    Jeg har hørt på "fasiten" i "Klar en klassiker". Måtte sjekke at jeg hadde rett :)
    Men hva det er jeg har hørt på må dere nok gjette. ;D

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Bruckners fjerde i d-moll var jaggu lang. Kjørte fra Nordstrand til Tønsberg igår kveld og hørte den på P2. Den var ennå ikke ferdig når jeg kjørte inn i garasjen. Men, flott var den.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.928
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Beethovens pianosonate op. 7. Michelangeli.

For å få SqueezeCenter til å legge sonatene i riktig rekkefølge heter den sonate op. 007 her.

-I'm Pussy Galore.
    -But of course you are.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Akkurat ferdig med Beethoven: Symphony No. 3 - Karl Böhm - Vienna Philharmonic Orchestra

Slike bokser er skumle å begynne på....blir stående fremme, og vips så MÅ man bare spille en symfoni til.
    Men når de blir presentert slik som her, så er det bare deilig og tiden går så alt for fort.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.100
    Sted
    Trondheim
    Jeg har nettopp begynt på en 3 CDers boks med orkestermusikk av Sir Hamilton Harty:

"The children of Lir", for orkester og sopran.
    Det føyer seg greit inn i et relativt tradisjonelt engelsk tonespråk. Skrevet i 1938. Det er lite som skiller det fra andre britiske (Harty var ire) komponister fra den samme perioden. Men vel verdt en lytt.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.100
    Sted
    Trondheim
    Og i går kveld ble det orgelmusikk av Dietrich Buxtehude (eller Diderik Buxtehude som danskene sikkert kaller ham):

Jeg skjønner hvorfor Bach gikk "mil-etter-mil" for å høre ham. Jeg har lenge hatt ett litt vanskelig forhold til orgelmusikk, men dette gikk rett hjem.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Magnard symfoni no.1 C-moll op 4 her idag, dette er nydelige symfonier;

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//93712.htm

Kan jeg forresten fri enda en gang til de fransktalende orakler iblant oss; "non autorise" på en ordre hørtes alarmerende ut; sakser litt her, med spørsmål om dette betyr at jeg må gjøre et eller annet?

Paiement non autorise (commande 736-3806984-8672332)?
    Fra: Amazon.fr Payments (messages-amzpayments@amazon.fr)
    Sendt: 26. januar 2009 15:43:19
    Cher internaute, Nous vous écrivons au sujet de la commande suivante : Commande n°736-3806984-8672332 auprès de Caiman 1 ex. de Philips and Decca Recordings, 1961-1979 (Limited Edition) [Coffret] [Import... Votre paiement par carte bancaire pour cette commande a échoué. Il arrive que la banque émettrice refuse de débiter une carte bancaire si les noms, date d'expiration ou code postal communiqués à Amazon.fr ne correspondent pas exactement à ses propres données. C'est pourquoi nous vous prions de bien vouloir vous rendre dans Votre Compte, dans la rubrique « Modifier ou supprimer un mode de paiement » dans les 3 jours suivant l'achat, afin de verifier et modifier si necessaire les coordonnées de votre carte de paiement. Passé ce délai, votre commande sera annulée et le vendeur pourra remettre l'article en vente. Veuillez noter que, pour la sécurité de votre compte, une seconde tentative de paiement infructueuse entraînerait l'annulation de la commande. Une fois que vous aurez vérifié vos coordonnées bancaires, merci d'utiliser le lien ci-dessous pour soumettre à nouveau votre paiement. Sinon, vous pouvez passer une nouvelle commande, puisque votre commande d'origine sera automatiquement annulee dans les trois (3) jours en cas d'absence de donnees bancaires valides. Pour consulter à tout moment l'état de vos transactions en ligne, cliquez ici : https://payments.amazon.co.uk/exec/login?c=A3NFQTC519SSOW&t=1&o=5 Nous espérons que ces indications vous permettront de valider votre paiement rapidement. Merci d'avoir choisi Amazon.fr. Marketplace Amazon.fr - Amazon Services Europe SarlVendez vos occasions !http://www.amazon.fr/marketplace
    Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Forresten, ang lesehjelp fra de fransklesende horder, det blir visst ikke nødvendig; etter en aktivering av egne cerebrale nevroners irrganger, så fremgikk det at jeg måtte forandre på en kortdetalj; som sagt så gjort, og nå er boksen på vei.

Mvh Vidar P

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Huff, jaggu "lå" 5`ern klar også i denne Beethovenboksen, rett under 3`ern....der skulle den ikke være.
    Men jeg måtte jo bare da....

Og så inspirert av otare fant jeg frem en av mine Hartyskiver.
    Hamilton Harty - The Children of Lir, Ode to a Nightingale - Harper, Thomson, Ulster Orchestra

Joda, dette er erkebritisk, men du verden så vakker musikk og nydelig fremføring.
    Dette er musikk jeg tar frem med ujevne mellomrom.
    Får spille noen deler av denne når den først er fremme igjen ;)

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P:
    Sånn, der fikk jeg endelig somlet meg til å bestille Magnardboksen :)
    Gleder meg.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Har ikke den der, Vidar. Men, har en med Skryabin som er suveren. Nå er det Haydn

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.100
    Sted
    Trondheim
    Tchaikovskys 4. med Szell er jo legendarisk. Den sistesatsen er så fyrrig at man ikke skulle tro det var mulig å spille sånn.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    otare skrev:
    Tchaikovskys 4. med Szell er jo legendarisk. Den sistesatsen er så fyrrig at man ikke skulle tro det var mulig å spille sånn.
    Szell spilte jo ikke inn Tchaikovsky så mye; denne 4.symfonien er innspilt september 1962 av den erkelegendariske lydmannen Kenneth Wilkinson for Decca, Szell dirigerer LSO, og den ble utgitt neste år som SPA 206, og den er vel litt sjeldent å finne på LP nå til dags.

Her er et (dårlig) ebaybilde av originalen;

Veldig bra låter det iallefall. Szell hadde en viss.... schwung?

Mvh Vidar P

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.928
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Beethoven. Op. 59/1. Endellion String Quartet.

Nåfortiden høres Italiano sørgelig gammeldagse ut.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Mozartz "Prague" som jeg ikke rakk igår kveld på HM50 boksen. Veldig kvikk og fin til morgenkaffen i morges.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.928
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kjørte Jacobs mot Tate i Prag-symfonien for ikke så lenge siden, og det styrket min oppfatning om at sistnevnte ikke skulle hatt lisens til å dirigere Mozart. Jacobs har derimot det som skal til og vel så det.

Endellion-kvartetten gjør Beethovens op. 59 nr. 2 her.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nok en plate jeg ikke kan skjønne hvorfor jeg ikke har brukt mer tid på:
    William Walton - Belshazzar's Feast, Suite from Henry V - Baryton: Benjamin Luxon , Previn, Royal Philharmonic Orchestra, Brighton Festival Chorus, Collegium Musicum of London

Dette opptaket må da være helt der oppe i verdensklasse når det gjelder sound, klarhet, rom etc etc?
    Dynamiske utsving i begge ender er godt på plass her hos meg. Blir nesten skremt og redd for keramikkelementene mine i de plutselige utsvingene......

Plata er utgitt på RPO`s eget "plateselskap" og er innspillt i 1986

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Walton har mye flott musikk emotikon!

Her lener jeg meg tilbake med Faure's fiolinsonate nr.1 i A-dur op.13, med eminente Arthur Grumiaux (Istvan Hajdu på piano), innspilt tydeligvis etter alle kunstens regler av Philips i Bachzaal i Amsterdam july 1962. Dette er flotte greier!

I denne boksen;

http://www.deccaclassics.com/music/originalmasters/473104.html

Mvh Vidar P

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn