Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    berxter skrev:
    Vidar: Vet du om Brilliant har remastret Denoninnspillingen, eller om den er som originalt?
    Det står ikke noe om noen remastering noe sted, hverken på hjemmesidene eller på cd'en. Det er jo digitale mastere i utgangspunktet iallefall, så det er kanskje ikke det helt store behovet for remastering?

http://music.brilliantclassics.com

Selv hører jeg Edwin Fischer spille Schuberts Wanderer-fantasie D760 i London i mai 1934; sitter nede på hjemmekontoret med min Meridian F80 og koser meg, mens jeg lager skriftlige oppgaver til eksamen i et kurs jeg skal holde til uka. Det har ingenting med hifi å gjøre.. men Edwin er en trofast følgesvenn i arbeidets sved..

Dette er en aldeles fantastisk 4CD boks for Fischer-elskere, som fortsatt er tilgjengelig;

http://www.amazon.co.uk/Edwin-Fisch...=sr_1_2?ie=UTF8&s=music&qid=1233496936&sr=8-2

Mvh Vidar P

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Konsert nr. 1 og 4 fra dette settet. Utsøkt spill fra Sherman og Czech PO. Fortsetter dette i samme gate har jeg kanskje en ny favoritt til komplett Beethoven PC sett.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.947
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    16-10. Fülle der Liebe ("Ein sehnend Streben teilt mir"), song for voice & piano, D. 854Lieder, Disc 16 (1969)
    Franz Schubert, Dietrich Fischer-Dieskau, Gerald Moore

Also sprach SqueezeCenter, som spiller tilfeldig klassisk miks. Jetzt spricht SqueezeCenter:

2. Piano Sonata No. 1 in F minor, Op. 2/1: AdagioPianosonater op.1 nr1-3
    Beethoven, Brendel, Alfred, Alfred Brendel

Grisete tagging, feil til og med. Pyttsann! Fikset fsf i dBpoweramp.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.947
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Denne er ikke dum!

Men ikke be meg rangere den mot Hogwood, Gardiner og Dunedin/Butt.

friedman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2008
    Antall liker
    10
    Kan du rangere dem? Jeg har kun den avbildede innspillingen.

Mvh friedman

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.947
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Gardiner har bedre solister (og kanskje også kor) enn McCreesh.
    McCreesh er morsommere, mer boogie. Jeg liker boogie.
    Dunedin/Butt er litt som McCreesh på morrofaktor, til gjengjeld er solistene ikke helt på høyden. Men Linnlyden og at det er Dublinversjonen teller for samleren.
    Hogwood er traust. Noen ganger er det helt ok.

Jøss, det ble nesten en rangering!

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.104
    Sted
    Trondheim
    Selv har jeg hørt på Webern fra disse 2 boksene idag:

(den siste i Brilliant-versjon.)
    Og jeg som trodde Webern var vanskelig! Dette var jo bare vakkert!

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Denne snurrer endelig etter mye venting, bestilte den 19/12 (!!!). Men, knallgod er den, og fin lyd har den og. Takk for tips

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.588
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Da jeg syntes Prokofievs symf 1 på NRK Klassisk var litt... , satte jeg på Gergievs versjon, og den er ikke litt... . (Kan selvsagt hende at jeg lurer meg selv, og at nrk faktisk spiller Gergiev; slik jeg lurte meg selv her til en nagende tvil om det var Jackie/ Barbirolli i Elgar de spilte før her; og det var det selvsagt.) I såfall får jeg skylde på signalkvaliteten fra nettradio.

Bernt K

Vedlegg

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.588
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Webern? Berg, ja. Schönberg til nød; forresten strykekvartettene hans er flotte (særlig nr 2; det er vel der damestemmen kommer oppå), men Webern? Hmm, kanskje jeg lider av litt gammel-vane forutinntatthet jeg også? På liste.

Bernt K

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.205
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    berxter skrev:
    Webern? Berg, ja. Schönberg til nød; forresten strykekvartettene hans er flotte (særlig nr 2; det er vel der damestemmen kommer oppå), men Webern? Hmm, kanskje jeg lider av litt gammel-vane forutinntatthet jeg også? På liste.

Bernt K
    Webern og Schønberg er ekstremt forskjellige komponister. De har nesten ikke noe annet til felles enn at de skriver i 12-tone teknikk i en del av skaperverket sitt. Jeg har alltid funnet Webern lettere tilgjengelig enn Schønberg i 12 tonemodus, mer transparent, elegant og fargerik.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.588
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    erato skrev:
    berxter skrev:

Bernt K
    Webern og Schønberg er ekstremt forskjellige komponister. De har nesten ikke noe annet til felles enn at de skriver i 12-tone teknikk i en del av skaperverket sitt. Jeg har alltid funnet Webern lettere tilgjengelig enn Schønberg i 12 tonemodus, mer transparent, elegant og fargerik.
    Ja, Webern har alltid skremt meg, til forskjell fra Schönberg, som bare har vært "rar", men nå skal han til pers. Uansett; denne Brilliantboksen med 4 cd-er til 9,05 £ (hos MDT) er nå bestilt.
    Forresten ble det flere Prokofievsymfonier fra Gergiev-settet.

B

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.947
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vår mann Bøyum har LaSalle-boksen til 129,-. Får stryke innom ham en dag.

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    impulse skrev:
    Som gammel formgiver må jeg bare ta av meg hatten. Hvilket fantastisk cover! :D
    Og musikken står absolutt ikke tilbake for coveret :). Et av de absolutt beste DSCH-settene. Lydmssig er det kanskje noen sykluser som er bedre. Men intensitet og russisk krydder kan Kondrashin by på i bøtter og spann.

Nå piano-konsert nr. 2 og 3 fra dette fantastiske settet!

S

Steinar O

Gjest
    Litt utenom.....

Det er vanvittig mye cd`er til salgs for en rimelig penge. jeg kjemper imot og tenker det fort kan bli hyllefyll også.
    Leter litt blandt dirigenter, komponister, orkestre som jeg kjenner til.

F. eks denne må vel være et godt kjøp, selv om moms tilkommer?
    50 cd`er for £38 + moms

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    "The Collectors Edition"-boksene fra EMI (søk på f.eks MDT eller amazon UK) er en serie med flere komponister; de har fått sånn halvveis mottakelse ser jeg; og selv synes jeg ikke alle er spesielt interessante (Schubert-listene så bra ut synes jeg).

Men jeg har ikke hørt annet enn de platene jeg har på LP fra de forskjellige boksene; men selv hadde jeg nok brukt mine £38 på andre ting; ikke minst på noen av de Brilliant-albumene jeg linket til litt over her. Mozart finner man alltid i stort utvalg, så ingen grunn til å fylle opp med hyllefyll som du sier. Det er nå min mening iallefall. Men om man ønsker noen av versjonene, så er det jo svinebillig.

Men mye av de cd'ene som er svinebillig i høyest tenkelige masteringkvalitet idag er IKKE å regne som hyllefyll! For meg som har vært interessert i historisk signifikante innspillinger i årtier, så synes det som om det er rene Klondyke idag; og mye av det som underbys er av ypperste kvalitet på alle måter.

Mvh Vidar P

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.392
    Sted
    Sunnmøre
    Vidar P skrev:
    Men mye av de cd'ene som er svinebillig i høyest tenkelige masteringkvalitet idag er IKKE å regne som hyllefyll! For meg som har vært interessert i historisk signifikante innspillinger i årtier, så synes det som om det er rene Klondyke idag; og mye av det som underbys er av ypperste kvalitet på alle måter.
    Berre for å ha sagt det, som ein "lurker" her i desse trådene:

Eg set utruleg stor pris på at du tilsynelatande kjøper inn det meste som vert utgjeve i desse "Original Masters"-seriene, og strør om deg med gode tips og tilrådingar. Ei sak er at det å forhalda seg til 60-70 med innspelingshistorie gjer klassisk musikk særleg artig, ei anna sak er at eg opplever at slike boksar kan vera fin-fine inngangar til verk og komponistar. Altså, innspelingane har ikkje berre historisk verdi.

Dessutan: Eg har merkt meg at boksar ganske snøgt går frå "4 left in stock" til "temporary out of stock" hjå amazon.co.uk etter at du har omtala dei her.

OT: I dag har eg lytta til 1951-57-boksen med Amadeus-kvartetten, etter råd frå, ja, nettopp, Vidar P.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hei og takker for vennlige ord; jeg er hjertens enig med deg i at slike innspillinger er glitrende innfallsvinkler til klassisk musikk; især når de som i Original Masters-seriene er noe av det flotteste som er spilt inn musikalsk, og attpåtil låter veldig (!) tilfredsstillende lydmessig!

Jeg er jo så trang i synet at jeg mener at hele Original Masters-seriene er så eieverdige at de bør snarest hankes inn; gud vet når vi igjen får se disse store innspillingene i betalbare versjoner! Jeg vil poengtere at Universal, som eier DGG, Decca og Philips, har to serier av "Original Masters"; den ene er kun DGG, den andre er Decca OG Philips;

http://www2.deutschegrammophon.com/webseries/?ID=originalmasters

http://www.deccaclassics.com/music/originalmasters/index.asp

Selv er jeg i den heldige situasjon at jeg har fulltallighet i hyllene med disse to seriene; og jeg klarer ikke å finne noen svakheter. Nå på tampen av deres tilgjengelighet er det betimelig å minne om storheten i disse boksene, og påny oppfordre alle til å gå systematisk gjennom listene i disse "limited edition"-seriene, og så prøve å finne hver enkelt plate til en rimelig penge hos mdt, amazon (uk, fr, com), BRO eller liknende. De er vel verdt hver krone, og er vel den plateserien gjennom tidene som har imponert meg mest personlig, med sin voldsomme impact av kombinasjonen noen av historiens fremste artister i sine topp versjoner av topp innspillinger i topp up-to-date audiofilnivå remastere.

Klipp fra DGG;

In a historical series like Original Masters, our great advantage is our access - unlike many labels who issue historical recordings - to the original mastertapes of the recordings released. In other words, DGG can use original source material, not shellacs or LPs, as the basis of the transfers to disc. This makes for an enormous gain in the quality of the sound that can be offered on Original Masters CD releases. Even in the case of live radio recordings (as in the Furtwängler set), here too we had access to radio tapes.
    Mvh Vidar P

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    909
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Lekre saker å kose seg med på hjemmekontoret en sen aften, rent så man glemmer det man skulle få gjort på pc'en før imorra.
    Jeg har ikke duplisert disse verkene i samlingen, og tror sannelig ikke jeg kjenner trangen med det første, dette oppleves som genuin vare.
    Disse Archiveinnspillingene fra DG gir eierglede i massevis, trippelutbrett, sydd cover, eget innlegg med specs...dessverre har jeg ikke mange LP'er fra denne serien.
    Nok en grunn til å tråle antikvariater når man er på turne et eller annet sted.
    Så banalt det enn kan høres ut så blir musikken morsommere å lytte til når produktet er så generøst fremstillt. Nedlasting fra nett? Like sjarmerende som en vraps på bensinstasjonen.

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Gamle Archiv-skiver er lekre så det holder; og så mye opplysninger de kommer med da gitt! For moro skyld, endel av DGG sine skiver fra samme tid (de som du idag kjøper på cd bl.a i Musik.. Sprache der Welt-serien) hadde også tilsvarende flott presentasjon. Man finner de innimellom på bruktbutikker; faktisk kjøpte jeg et drøyt hundretall av DGG/Archiv av denne typen på en låve på Gotland i fjor; ikke bare ser de bra ut, men de inneholder jo super musikk med glitrende lydkvalitet også.

Vraps på bensinstasjonen ja. Godt sagt. Skal tro når eller om vi atter igjen får så flotte plater med så flott teknisk kvalitet.

PS; etter bildet å dømme, dersom "Grand Prix du Disque"-labelen er i trykket, så er din sannsynligvis en gjenutgivelse; på 50- og 60-tallet pleide DGG å klistre "Grand Prix"-labeler på som klistremerker på de tidlige utgavene; litt senere nytrykk ble forsynt med labelen i trykket. Men bildene kan jo lyve, kan hende er det klistremerke vi ser.

Mvh Vidar P

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    909
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Takk for info Vidar - det er et klistremerke på coveret. Helhetsinntrykket er originalutgivelse. Skulle gjerne snublet over samlingen før deg på Gotland, men nå ligger dessverre ikke den øya på noen av reiserutene mine, så jeg får saumfare andre strøk i jakten.

Resten av kvelden skal brukes på å gå igjenom noen "white-labels" fra Phillips.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ja det burde ha ant meg at det var et klistremerke; nytrykkene hadde jo ikke søm.
    Flotte plater, virkelig "objects of desire" :)

Du vet at et tyvetalls av disse klenodiene (DGG-skiver ikke Archiv, men det er jo tilsvarende, bare nyere muskkk) er å få på CD i Musik.. Sprache der Welt-serien? Og ytterligere noen i The Originals-serien. Virkelig verdt å søke opp disse gullskattene.

Mvh Vidar P

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    909
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Takk igjen Vidar - jeg har merket meg din entusisme for disse gjenutgivelsene, og kjenner angsten når du påpeker at slike snart forsvinner fra nettbutikkene. Skulle neste tro du hadde provisjon ;)
    Jeg kjenner allerede gullkortet vibrere i lutter forventning....

Bare for å holde topic; nå spilles Johan Cristopf Vogel - Sinfonia Concertante in Cmajor på Supraphon.
    Phillips "White Label" på vent med J.C. Bach / Sinfonia B-Moll / New Philharmonia / Raymond Leppard

Mvh G

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.205
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vil ikke bli forundret om hele serien med tid og stunder blir tilgjengelig på billigmerker som Brilliant, slik som Amadeuskvartettens innspillinger 1951 - 57 har blitt det, og slik feks LaSalle kvartettens innspillinger av 2 wieneskole nylig har blitt det. Tida får vise og ingen bør selvsagt gamble på det dersom dette er stoff en føler en MÅ ha, men jeg vil ikke blir forundret.

Selv kjøper jeg bare ting dersom repertoaret er av interesse, og det er en definitiv grense for hvor mange versjoner av Beethovensymfonier eller Mozartkonserter jeg er interessert i å eie. Jeg kjøpte feks Schneiderhanboksen fordi jeg var interessert i Martinkonserten som er på denne, og fordi jeg syntes jeg hadde rom for noen tradisjonell Bach/Vivaldi tolkninger til å supplere de mer moderne jeg allerede hadde, mens andre av disse boksene er av liten interesse for meg fordi de inneholder repertoar hvor jeg har nådd metningspunktet, uansett kvaliteten på fremførelsene.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.947
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Bach. Kantate 51 "Jauchzet Gott in allen Landen".
    Gardiner, Monteverdikoret, EBS og den uforliknelige Emma Kirkby.

Fantastisk.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    erato skrev:
    .. Jeg kjøpte feks Schneiderhanboksen fordi jeg var interessert i Martinkonserten som er på denne, og fordi jeg syntes jeg hadde rom for noen tradisjonell Bach/Vivaldi tolkninger til å supplere de mer moderne jeg allerede hadde, mens andre av disse boksene er av liten interesse for meg fordi de inneholder repertoar hvor jeg har nådd metningspunktet, uansett kvaliteten på fremførelsene.
    Hverken "Sprache.." eller "The Originals"-seriene er bokser; det er enkeltcd'er. Ikke å forveksle med Original Masters-seriene.

Mvh Vidar P

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.205
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    erato skrev:
    .. Jeg kjøpte feks Schneiderhanboksen fordi jeg var interessert i Martinkonserten som er på denne, og fordi jeg syntes jeg hadde rom for noen tradisjonell Bach/Vivaldi tolkninger til å supplere de mer moderne jeg allerede hadde, mens andre av disse boksene er av liten interesse for meg fordi de inneholder repertoar hvor jeg har nådd metningspunktet, uansett kvaliteten på fremførelsene.
    Hverken "Sprache.." eller "The Originals"-seriene er bokser; det er enkeltcd'er. Ikke å forveksle med Original Masters-seriene.

Mvh Vidar P
    Det vet jeg - min kommentar gikk mot boksene (var kanskje litt utydelig der). Har mange av de enkle selv, som sagt, for meg blir boksene for mye dublering av repertoire uansett kvalitet på fremførelser. Min interesse ligger i å oppdage repertoiret, og jeg går veldig lett mett på gjentatt lytting på standardrepertoiret - selv om mange av mine favorittverker ligger der (mine favorittkonmponister er Brahms, Beethoven og Bach).

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.104
    Sted
    Trondheim
    Enig i mye av det du sier, erato, men det spennende i større bokser ligger bl.a. i at man får gjenhør med musikk man kanskje ikke ville satt på en gang til selv om det er musikk skrevet av ens favorittkomponister. Når man bare er ute etter å utvide reportoaret blir favorittene spilt mindre og mindre (mangel på tid), og slike bokser er en glimrende anledning til å høre igjen musikk man kjenner, men kanskje ikke har hørt på en stund.
    Jeg sitter nå og hører Marcelle Meyer-boksen som inneholder mye forskjellig, både ukjent og kjent, og koser meg med kjent musikk som jeg ikke har hørt på lenge fordi det er så mye ukjent musikk som jeg vanligvis prioriterer. Og jeg kan ikke annet enn å undre meg over at Marcelle Meyer er så lite kjent utenfor Frankrike, for dette er fantastisk godt spilt. Har nå hørt på klavermusikk av Chabrier, Bach, Ravel og Debussy. Lyden er slett ikke verst heller.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.104
    Sted
    Trondheim
    Nei. 17£ fra amazon.co.uk
    Det blir 1£ pr. CD. Hun er strålende i Debussy og Ravel. Hører på Images akkurat nå. Hørte nettopp noe Bach (Engelsk suite BWV 809) og hun gjorde seg definitivt ikke bort i det reportoaret heller.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.947
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kom mai du skjønne milde! Aber plötzlich!

Alfred Brendel spiller Mozarts siste pianokonsert, KV595, der finalesatsen er Kom mai du skjønne milde, som også finnes som sang på et eller annen Köchel-Verzeichnisnummer jeg ikke husker.
    Jeg fant en merkverdig utgivelse, men samme opptaket er nok i boksen avbildet over. Brendel ledsages av orkesteret til Wiener Volksoper og Paul Angerer.

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Suitner noe i briskeste laget for meg i denne symfonien. Jeg savner mer drama, flyt og at det hele låter som et massivt orgel.

Nailhead

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2008
    Antall liker
    334
    Torget vurderinger
    1
    Händel i kveld - orgelkonsert nr.14-15-16.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    kibsgard skrev:
    Suitner noe i briskeste laget for meg i denne symfonien. Jeg savner mer drama, flyt og at det hele låter som et massivt orgel.

Otmar begynner å bli en gammel mann... han hadde f.eks noen glitrende Peer Gynt-suiter sammen med Bambergerne, nå å få i "Musik.. Sprache der Welt"-serien, den tiden de begge var på høyden, men det begynner å bli lenge siden.

Fikk nesten lyst å høre den... så jeg slipper frustrasjonen med de frustrerte fruers jamring på TV.

http://www.amazon.co.uk/Grieg-Peer-...=sr_1_1?ie=UTF8&s=music&qid=1233695297&sr=8-1

Mvh Vidar P

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn