Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.919
    Sted
    Oslo
    Vidar P skrev:
    Ikke en nettbutikk vel?

Mvh Vidar P
    EB-games nederst i Karl Johan. De kjøpte opp Free Recordshop og dumpet ut lageret siden de ikke selger musikk.
    Dessverre den eneste klassiske skiva jeg fant. Kunne vært et eldorado det gitt.
    Har ikke sjekket ut avdelinga på Egertorget, kanskje de har gjort det samme? Fxxxx! tenkte på det først nå. :-\

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.128
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Frokostmusikk passelig kl.06.30:
    Haydn symfonier nr.14 og 15, Toronto Camerata, Naxos (vol.30)
    Lys og lett, hjelper mot alt.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    De siste to timene har jeg brukt til å høre to versjoner noen ganger av Leonard Bernsteins Symfoniske danser fra West Side Story
    Den ene dirigerer Bernstein selv og i den andre er det Seji Ozawa som svinger taktstokken.

Forskjell?
    Ja, så definitivt!
    Bernstein går ut i gatene med kjærlighet og noen småsleipe triks som sitt sterkeste våpen mens Ozawa kaster seg ut i gateslagsmålene med nyslipte kniver og andre mindre fine våpen.
    Hvem liker jeg best?
    Nei, si det......
    Men dette er av de mange versjonene jeg har hørt, jeg hittil har likt best.

Vedlegg

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.204
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Første symfonien. Helst med Previn. Monumental.

Så vidt jeg vet er det IKKE Previn som dirigerer symfoniene på dette settet, som ellers ser interessant ut.

Fiolinkonserten er gode greier:

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.943
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    emotikon skrev:
    Valentino skrev:
    Patetisk fra Gilels!

NOT. Men han spiller LvB op. 13.
    ??? :eek:
    Den kunne misforstås skjønner jeg. Dårlig vits da.
    Gilels spilte sonate "Pathetique", og det finnes jo de som tror at ordet "patetisk" har samme mening.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.587
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Heh.
    Fikk beistet av en Haydnboks i dag (150 CDer), så jeg ripper som en helt, mens jeg hører på symfoniene fra ca nr 70. Disse symfoniinnspillingene med det Østerriksk-ungarske orkesteret fikk da visst positiv kritikk da de kom på NIMBUS, NIMBUS (osv 100 ganger) for noen tid siden, og må vel sies å være verdt prisen for boksen alene.

EDIT: Huff, her var det endel rart når det gjelder metainfo (tags) på nett. Symfoniene var greie, men konsertplatene var det visst verre med, men det går vel.
    Svært som jeg redigerer da: EDIT Hyperion rettet til Nimbus.

Bernt K

Vedlegg

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.204
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    berxter skrev:
    Heh.
    Fikk beistet av en Haydnboks i dag (150 CDer), så jeg ripper som en helt, mens jeg hører på symfoniene fra ca nr 70. Disse symfoniinnspillingene med det Østerriksk-ungarske orkesteret fikk da visst positiv kritikk da de kom på Hyperion for noen tid siden,
    Nimbus om jeg må be. ;D

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    En fin German Requiem med Kempe/BPO og meget gode solister i Elizabeth Gruemmer og Fischer-Dieskau. Kor/orkester er hele tiden under meget følsom ledelse av Kempe. Men jeg er nok litt imprintet på Klemperer og savner noe mer punch og drama som f.eks i "Denn alles Fleisch es ist wie Gras".

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.943
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Åh. Er det bra, Jøgga? Må ha-bra?

Det har gått i Dvorak her. Tsjekkisk suite og Prag-valser. Detroit SO og Antal Dorati. Prima greier; Jeg er nok litt svak for den lette store orkestermusikken til Dvorak. 70-talls Deccalyd også, nam.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.128
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jøgga skrev:
    Dette verket må jeg fordøye litt, jeg har aldri hørt det før og er ikke på langt nær gjennom ennå, det er litt på samme måten som jeg ikke visste hva jeg syntes om en viss Goldberg-tolkning første gangen. Lurer på hva Gould hadde fått ut av Diabelli-variasjonene. Men lyden ligger sannsyligvis over godkjent+ på Valetino-skalaen, bedre enn det meste jeg har av pianoplater. Klar og lettflytende pianoklang med god dynamikk som skaper litt forvirring rundt volum-fjernstyringen på bordet her.
    ----før midtveis tar det musikalske overhånd for meg og jeg sier ok, denne må du ha!

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.943
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har de to Bachplatene hans, og spesielt Virginplaten har en ganske pussig-kul pianolyd. Det er brukt både nærmikker og fjernmikker, slik at man får både nærfeltsdynamikk og romklang.

Jeg stormdigger Anderszewskis Bach, og siden jeg kun har sen Brendel i Diabelli blir jeg sugen, ja.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Tsk tsk.. disse ungdommene. Vet ikke å verdsette høyverdig kunst :)

Mvh Vidar P

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.128
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Valentino skrev:
    Jeg har de to Bachplatene hans, og spesielt Virginplaten har en ganske pussig-kul pianolyd. Det er brukt både nærmikker og fjernmikker, slik at man får både nærfeltsdynamikk og romklang.

Jeg stormdigger Anderszewskis Bach, og siden jeg kun har sen Brendel i Diabelli blir jeg sugen, ja.
    Snodig det der for jeg satt akkurat og tenkte: I det siste har jeg lagt merke til hvor tydelig jeg kan identifisere akustikken i rommet på en del kammermusikk og piano-innspillinger, og de behøver ikke ha super-lyd generelt. Men her er det vanskelig, jeg hører akustikken i min egen stue, for den er relativt livlig, men innpillingen plasserer ikke pianoet i rommet, nesten som om noen kjører pianoet fram og tilbake og løfter og senker lokket mens han spiller. Pianolyd er vanskelig, kanskje det vanskeligste syns jeg, og denne låter faktisk flott, så det er mulig jeg redigerer denne...
    Men anbefalingen er aller mest for musiikken, altså

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.128
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Tsk tsk.. disse ungdommene. Vet ikke å verdsette høyverdig kunst :)

Mvh Vidar P
    Ut med språket, Vidar, hva er tidenes innpilling av Diabelli'en?
    Musikken er umiddelbart stemplet som god nok til å samle flere innspillinger.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ah... det evige spørsmål... hvor langt når kunsten i erkjennelsen av ens indre jeg... hvilken av de mange versjoner av sannheten er den ekte... hvilket er det sanne uttrykk for den opphøyde frelse.

Disse verkene har blitt spilt i ~200 år, så svaret ligger nok et sted i stjernene... :)

Mvh Vidar P

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Jeg vender stadig tilbake til Mozarts Requiem.

Det er alltid med et visst vemod jeg hører den fantastiske Lacrimosa, det siste Mozart skrev. I følge enkelte, skrev han dette på dødsleiet, og resten ble fullført av andre, uten at jeg har tatt meg bryet med å finne ut hvem det kan ha vært.
    Vakkert er det i alle fall.

Ha en fortsatt fin fredag.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    emotikon skrev:
    Valentino skrev:
    Patetisk fra Gilels!

NOT. Men han spiller LvB op. 13.
    ??? :eek:
    Den kunne misforstås skjønner jeg. Dårlig vits da.
    Gilels spilte sonate "Pathetique", og det finnes jo de som tror at ordet "patetisk" har samme mening.
    Slik går det med slike som meg som bare tenker Symph. Pathetique...så sonate var det seff altså :-[
    Så egentlig var det ikke en dårlig vits Val ;)

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Pianokonsert nr. 1, 2 og 5 med Lupu/Mehta/Israel PO. Jeg synes Lupu spiller friskt og flott i de ytre satsene og han har en flott pianotone. På den annen side har jeg hørt en del andre pianister som lodder dypere i de rolige satsene. Absolutt bra, men konkurransen er hard og det finnes bedre.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.943
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hewitt i Bachs Veltempererte bok 1. Hun er litt for lik Andras Schiff til å være et egentlig alternativ. Jeg må kanskje søke opp Vidar Ps anbefaling i mattetråden.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Valentino skrev:
    Hewitt i Bachs Veltempererte bok 1. Hun er litt for lik Andras Schiff til å være et egentlig alternativ. Jeg må kanskje søke opp Vidar Ps anbefaling i mattetråden.
    Var det "1001"-tråden? Barenboim og Fischer? Må minne om at Fischer er historiske innspillinger. Men han låter jo best :)
    Barenboim er neppe verdensmester, så ta det ikke som noen spesifikk anbefaling. Men han låter bra han også, og det er jo ingen hvem-som-helst.

Hewitt har jeg virkelig forsøkt å like, også i konsertene, og jeg vet at noen ivrige skribenter (subjektivt) har hyllet henne med awards; men akk... det blir for "over-the-top" for meg. Dessverre.

Mvh Vidar P

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.943
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Tenkte på Fischer, ja.
    Ang. likheten mellom Schiff og Hewitt går den nok mest på at de begge spiller moderne med flott klaverklang og at ingen av dem røsker til. Jeg er ute etter en virkelig kontrast. Bachs noter gir stort rom for tolkning.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Vet ikke om du vil like Fischer; han gjør jo ikke sirkus av musikken. Men han yter Bach rettferdighet.

Skal du ha en virkelig stor stor innspilling av Fischer, så skaff deg hans Beethoven Pathetique for EMI. Det råeste pianospill tenkelig herfra og halveis til himmelen.

Ser slik ut;

http://www.amazon.co.uk/Beethoven-P...=sr_1_1?ie=UTF8&s=music&qid=1233353425&sr=8-1

PS; de andre småstykkene er heller ikke verst :)

Mvh Vidar P

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.943
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kan tenke meg at å ha VMW (Vår Mann Wilhelm) til å styre Philharmonia for seg må være inspirerende, ja.

C

Cyber

Gjest
    Som en nybegynner i faget sitter jeg og hører på Jansen spille Vivaldis årstider fra SACD, funker bra det.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.943
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Fin jente det der. Har ikke Vivaldiplaten, men Bachplaten hennes, og den har jeg skrytt mye av her.

Går i Bachkantater her. BWV 4, 5, 12, og 21. Herreweghe og Suzuki, alt ettersom.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Rakk litt av den yngre Manon før PopQuiz nå 11:08, dette er innspillingen som ble omtalt med Monteux som "Manon of Choice" i februarnummeret av Grammophone. Det ble nevnt at den er mono, og at Sills/Gedda og Rudels Manon fra 1970 er den første stereoinnspillingen.

Men merkelig nok er min originale EMI SLS5119 en stereo pressing, EDIT; så akkurat at det var reprodusert stereo fra mono taper.

En kuriositet er at den på dette tidspunktet 81 år gamle Monteux hadde en sofa i orkesterhallen slik at han kunne ta en blund i ny og ne, når dirigeringen ble for slitsom.

Mvh Vidar P

Vedlegg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.128
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Stabat Mater av Vivaldi
    Andreas Scholl og Ensemble 415
    Harmonia Mundi på boks

Du verden, slik vellyd !

Monteverdi og Biber på samme ble også godkjent.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.587
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Mstislav Rostropovich i Brilliant sin russerserie. Det må jeg si; jeg har aldri hørt en versjon av Haydns 1. cellokonsert som har rocket så mye som denne, med Moskva kammerorkester under Barshai. Kjempe!

Bernt K

Vedlegg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.128
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    John Tavener, ny plate fra Naxos

Høytidelig og vakkert. Ikke dårlig nyutgivelse til 49 kroner i butikk!

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Bernt; jeg samler også på de der boksene om dagen, noen få overlapp med Melodiya jeg har på LP, men det er så lite at jeg ikke bryr meg om. Masse flott materiale i de boksene der, og MDT er veldig billige på de synes jeg, iallefall ift andre selgere.

Sitter med AKG K701 godt plassert på planeten, og koser meg gløgg ihjel med en glitrende 2CD fra Brilliant, disse Chandos-innspillingene av Alphons Diepenbrock's orkestermusikk. Dette er flotte greier, tusen takk for tips i Brilliant-tråden!

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//93412.htm

Hva skal dette Diepenbrock -navnet bety tro? Regner med at det ikke er snakk om et dypt/stort brokk, kanskje noe ala en dyp bekk/elv? "Brock" er vel et av ordene for en liten elv på engelsk? Hmmm.. http://translate.google.com var ikke til stor hjelp. Jaja.

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ferdig med Diepenbrock for idag; mens jeg fortsatt sitter med K701 trygt plassert på knotten så har jeg byttet til neste Brilliant-sett, Schoenbergs nydelige Gurrelieder, fortryllende sanger til tekst av Jens Peter Jacobsen; her spilt av ymse tyske radioensembler dirigert av Eliahu Inbal.

Jeg skrøt jo av Stokowski's glitrende og legendariske Gurrelieder på Andante i historisk-tråden, denne Brilliant-utgivelsen er en moderne innspilling i forhold. Men Paul Frey er en flott Waldemar, og Elisabeth Connell en finfin Tove.

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//8156.htm

Dersom de uheldige som ikke har dette verket, og Diepenbrocks verker i innlegget over, har en drøy hundrelapp til overs til musikk, så tror jeg man vil bli usigelig gledelig overrasket!

Mvh Vidar P

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.587
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det er noe eget med Gurre-Lieder. De som får nervøse rykninger og tremens bare ved tanken på den andre Wiener-skolen, med Schönberg, Berg og Webern, har intet å frykte her. Dette er mer i stil med Mahler; jeg er høggsikker på at Schönberg kikker direkte på Mahlers ånd når solen går opp.
    Vidar: Vet du om Brilliant har remastret Denoninnspillingen, eller om den er som originalt?

Bernt K

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn