Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    otare skrev:
    Her er det Schütz på morgenkvisten:

Det er et eller annet med Schütz som treffer meg midt i hjertet. Jeg blir aldri lei av den komponisten. Bach og Monteverdi er flott, men jeg kommer alltid tilbake til Schütz. Det er et eller annet ærlig og kanskje naivt med musikken som appellerer til meg.
    Denne CDen finnes på Harmonia Mundi salget på MDT fram til 27/1. 10£ for denne dobbeltCDen bør flere koste på seg.
    Hørte på klipp på jpc.de fra denne og det hørtes vakkert ut! Noen flere Schütz plater i samme stil? "Opus..." CD'en med Herreweghe får jeg lånt på biblioteket.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.120
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    På tide å bli kjent med Henryk Gorecki, denne 3.symfonien er vel en grei start siden den ble en sånn enorm suksess

Absolutt verd å høre mer på

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jøgga skrev:
    På tide å bli kjent med Henryk Gorecki, denne 3.symfonien er vel en grei start siden den ble en sånn enorm suksess

Absolutt verd å høre mer på
    Det der er rette versjonen ja! Fra Aus der Reihe, som du kanskje har sett, den opprinnelige bestselgeren som tok en hel klassisk-verden på senga så det holdt, folk sto praktisk talt i kø for å kjøpe den. Jeg også :)

Det fins flere fine versjoner, men for meg vil de ikke røre de samme strengene.

Selv er jeg travel med å gjennomgå mine Artone-bokser, mens jeg forsøker å sikre meg de som er tilgjengelig ennå til en anstendig penge; og det er jo endel.

Mvh Vidar P

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.924
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Og her spiller Quatuor Mosaïques Haydn. Op 76/6 i Ess-dur. Nyyyyydelig. Verdens beste (hei hei, Herr Vadseth!) Haydnband!

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.924
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ennå en Vadsethreferanse. Teaterlyd:

Dette er godt, som Vadseth også skrev i Fidelity for et par numre siden.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.120
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Jøgga skrev:
    ........................................................

............................
    Det der er rette versjonen ja! Fra Aus der Reihe, som du kanskje har sett, den opprinnelige bestselgeren som tok en hel klassisk-verden på senga så det holdt, folk sto praktisk talt i kø for å kjøpe den. Jeg også :)
    ................................
    Mvh Vidar P
    Da dere sto i kø slet nok jeg med bleieskift og satt i tidsklemma, men tar igjen etter beste evne nå :D
    Jeg leser med fryd beretningen om den 2-siders annonsen for denne CDen i Gramophone, der en side bare refererer kritikerslakt og den andre salgsstatistikk. Noen som har et bilde/link med denne?

Ellers hører jeg Mozart-symfonier på rekke og rad på jobb på min nye lille Sennheiser PX100 og fryder meg over hvor mye bedre den er enn Koss PortaPro (billigere også).

Og enda en gang har jeg funnet noe jeg tror kan være det egentlige temaet som ble til gåten i Elgars Enigma-variasjoner. Kanskje det er bare meg som tror det er fra Wolfgang.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Skuespilleren som ikke viser seg på scenen, melodien som aldri blir spilt? Jøje meg, løser du den så er du god :)

Mvh Vidar P

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.120
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Skuespilleren som ikke viser seg på scenen, melodien som aldri blir spilt? Jøje meg, løser du den så er du god :)

Mvh Vidar P
    Det var den melodien som Elgar gikk og surret på. Det kom vel kanskje fra hans eget hode når han ropte
    .....something like "Dar-ling, I'm home"...
    Men det bare slo meg at det finnes et lite parti i en Mozart-symfoni... ??

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.581
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Lykke til med forskningen, Jøgga !
    Selv sitter jeg her med en nyrippet DHM-boks, for øyeblikket går Caccini: "Le nuove Musiche" med Savall & co, et av originalcoverne:

Nesten like bra som fransk HM-boksen, dette. OK: Like bra, det er bare at jeg har mer av dette stoffet fra før enn jeg hadde i den franske boksen.

Bernt K

Vedlegg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.120
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    En liten gåte dette her:
    Jeg hører fremdeles Mozart, og finner dette lille temaet

Hva er det for noe?

OT, OK....
    J.

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jøgga skrev:
    Vidar P skrev:

Mvh Vidar P
    Det var den melodien som Elgar gikk og surret på. Det kom vel kanskje fra hans eget hode når han ropte
    .....something like "Dar-ling, I'm home"...
    Men det bare slo meg at det finnes et lite parti i en Mozart-symfoni... ??
    Det der er vel Enigmas hovedtema? Den store gåten er jo den melodien som aldri blir spilt... det er jo ikke "Darling.." etc :)

Mvh Vidar P

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.120
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    .................................
    Det der er vel Enigmas hovedtema? Den store gåten er jo den melodien som aldri blir spilt... det er jo ikke "Darling.." etc :)

Mvh Vidar P
    Jeg løser nok ikke gåten i kveld, likevel, nei. Så ble det bare til en liten gåte om hvilken Mozart-symfoni.

Imens lytter jeg lettsindig videre, nå til Brahms/Menuhin/Furtwängler fra gode gamle dager.

Menuhin høres ut som han mener alvor i Brahms-konserten. Jeg trodde denne var fra 1949, men det står jo faktisk 1936.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.924
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kodálykvartetten i Haydn op. 9/5, courtesy of (drum roll...) Stange Bibliotek!

Ah, the joys of ripping.

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Beethoven pianokonsert 1 og 2 med Serkin/Kubelik/BRSO. Serkin spiller elegant og med en flott varm tone. Og det er bonus å ha et orkester som BRSO og en dirigent som Kubelik til å akkompagnere det hele!

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Jeg lånte denne Schütz-platen fra biblioteket, og musikken falt godt i smak. Ut i fra tidligere erfaring i lignende repertoare tror jeg riktignok at jeg vil foretrekke Herreweghe fremfor Gardiners som også her er lit rå og "brisk".

atonal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Antall liker
    425
    Sted
    Friedrichstadt
    Lytter til Préludes - Book 1 av Debussy, med Youri Egorov. Nydelig, drømmende musikk formidlet gjennom en fin klang fra flygelet. Fra boksen som jeg mottok i dag

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.581
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Holder på med DHM-boksen, jeg. Turen er kommet til Marais: Fantaisie Champestre med Ensemble Rebel. Får ikke helt "fot", men bevares helt fint.

Bernt K

EDIT: Men fot fikk jeg av Rebels triosonater fra samme boks.

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Blant annet Beethoven: Symphony No. 6 og 7 - Karl Böhm - Vienna Philharmonic Orchestra fra denne boksen har stått på menyen i formiddag.

Vedlegg

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.924
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen.

Eller kantate nr. 12 av JS Bach. Herreweghes innspilling. Alldeles praktfullt.

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Schubert D566 and D894. Kanskje Richter var aller best som Schubert-pianist? Dette er til tider dynamitt; spesielt D894! Selv fruen ble litt revet med av Allegretton :).

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.120
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Skikkelig opera er det lenge siden jeg har spilt, så i kveld smeller jeg til med godsaker på LP.
    Umberto Giordano: Andrea Chenier
    Med Pavarotti og Caballe i storform

Denne har jeg ikke spilt på 20 år, og jeg er ikke sikker på hvorfor. En litt slitsom Montserrat Caballe, kanskje? Vi får prøve, jeg har akkurat satt igang.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.924
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har fått Beethoven op. 18/5-kick. Den Andante cantabile-variasjonssatsen er til å flire seg skakk av.

Quartetto Italiano
    Takács Quartet
    Prazak-kvartetten
    Endellion String Quartet

Alt jeg har av innspillinger mao.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.924
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    For aller første gang; Jeg tror jag aldri før har hørt Beethovens strykekvintett i C-dur op. 29 før akkurat nå. Herfra, som vanlig:

The Endellion String Quartet Beethoven Cycle, no less!  ;D

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.120
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Valentino skrev:
    Jeg har fått Beethoven op. 18/5-kick. Den Andante cantabile-variasjonssatsen er til å flire seg skakk av.

Quartetto Italiano
    Takács Quartet
    Prazak-kvartetten
    Endellion String Quartet

Alt jeg har av innspillinger mao.
    Opus 18 har jeg nylig blitt kjent med gjennom Sharon-kvartetten, fra den store Beethoven-boksen fra Brilliant. Det er den eneste innpillingen jeg har av disse kvartettene, så jeg har ikke mye sammenligningsgrunnlag, men syns likevel disse låter nydelig. Ellers har jeg de sene kvartettene med Takacs og liker de godt, men det er som fra en annen verden. Alt dette er musikk jeg kommer til å fortsette med lenge, lenge.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.120
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Valentino skrev:
    Du minner meg om at det ikke er mer enn tre år siden jeg startet denne tråden, Jøgga. Jeg digger dette forum...
    Haha, dette er en fryd å lese. Som relativt ny slave av HFS klassisk har jeg glede av å grave i tråder fra bare et par år tilbake, da jeg ikke kjente til forumet. Der kan jeg lese rask utvikling hos deltakerne, skifte i stil og formulering, og klare holdningsendringer som følger av erfaring. Og folk lærer av hverandre og påvirkes gjensidig. Hipp hurra. Og de fleste har klart passert ungdomsskolealder, da det sies at holdninger og smak etableres. Oppløftende er det, intet mindre. :) :)

og hva jeg hører på: måtte prøve en mystisk billig "best of" boks med Callas, merket Demon, kjøpt i en bakgårdsbutikk i London. Jeg måtte sjekke den igjen etter å ha hørt nydelige Callas/Serafin igjen på NRK P1. Det viser seg at min boks har så dårlig lyd at jeg bestemmer for at den går rett i søpla. Hvordan går det an å spre slike fæle kopier? Jeg vil ikke en gang gi den til skolekorpsets loppemarked, den bør fjernes. Altså må jeg begynne på nytt med Callas.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    I dag er det dagen for Haydn-symfonier. Først nr. 91 med René Jacobs, så nr. 104 og nr. 93, med Colin Davis og Concertgebouw, begge de siste på brukt vinyl som jeg var veldig heldig med. Tror jeg skal få tak i flere plater i den serien.

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Beethoven Op. 90-109-110-111. Det er bare å nyte alt man kan finne av Richter's Beethoven 8). Lyden er helt kurant.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jøgga skrev:
    .. og hva jeg hører på: måtte prøve en mystisk billig "best of" boks med Callas, merket Demon, kjøpt i en bakgårdsbutikk i London. Jeg måtte sjekke den igjen etter å ha hørt nydelige Callas/Serafin igjen på NRK P1. Det viser seg at min boks har så dårlig lyd at jeg bestemmer for at den går rett i søpla. Hvordan går det an å spre slike fæle kopier? Jeg vil ikke en gang gi den til skolekorpsets loppemarked, den bør fjernes. Altså må jeg begynne på nytt med Callas.
    Da kan du gjøre det verre enn denne komplette 70CD EMI-boksen som jeg fikk MVA-fritt hjem for under 200,-.

Selv er det Lindsay-kvartetten som spiller dissonanser fra Salzburg. Gjett det den som kan :)

Mvh Vidar P

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Vidar P skrev:
    Da kan du gjøre det verre enn denne komplette 70CD EMI-boksen som jeg fikk MVA-fritt hjem for under 200,-.

Selv er det Lindsay-kvartetten som spiller dissonanser fra Salzburg. Gjett det den som kan :)

Mvh Vidar P
    Jeg måtte ut med 70 NOK i forenklet tollbehandling. "You win some and you lose some" i forhold til denne gjengen. Men uansett er jo prisen direkte latterlig. Man får nesten dårlig samvittighet.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.200
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Jøgga skrev:
    .. og hva jeg hører på: måtte prøve en mystisk billig "best of" boks med Callas, merket Demon, kjøpt i en bakgårdsbutikk i London. Jeg måtte sjekke den igjen etter å ha hørt nydelige Callas/Serafin igjen på NRK P1. Det viser seg at min boks har så dårlig lyd at jeg bestemmer for at den går rett i søpla. Hvordan går det an å spre slike fæle kopier? Jeg vil ikke en gang gi den til skolekorpsets loppemarked, den bør fjernes. Altså må jeg begynne på nytt med Callas.

Mvh Vidar P
    Vil gjerne høre litt om dette settet som du vel fikk meget gunstig fra prestoclassical etter tips fra meg.....

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Schnabel og Schubert er en match made in heaven. Men lyden er over-filtrert og tørr. Det er ikke umulig at Music & Arts settet med Schnabel's komplette Schubert havner i handlevognen. Der har trollmannen Mark Obert-Thorn skrudd på knottene.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Valentino og erato dere har rett; og jeg skal gjerne komme med mine opplevelser med Lindsay-settet, men må få hørt det litt først :)

Nå går det i russiske historiske arkiver fra Brilliant, etpar-tre dager igjen av salget, og man får jo alle disse 10CD-settene hver av de for under mva-grensa (£18.30).

MVh Vidar P

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn