Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Cortots Chopin sitter rett i sikringsboksen for mitt vedkommende, og remasteren på Biddulph av Ward marston er meget god. Her er det mye personlighet fra Cortots side, og det på en attraktiv måte. Denne CD'en er en desidert highlight i den etter hvert så store Chopin-samlingen.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.115
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Inspirert av tråden: DSCH 15 med Jansons og LPO. Fra komplettboksen.

Cover fra originalutgivelsen.

Vedlegg

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Moravec må være en av nåtidens beste Chopin-pianister (han er også svært god i Beethoven, Schumann, Debussy, Mozart + også); kanskje sammen med Kemal Gekic. Jeg hadde lyst til å se ham i Paris 8. april, men det var ingen billige flybilleter i påska :'(. Og det passet litt dårlig med fruens turnus. Jeg får nøye meg med denne flotte innspillingen.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.593
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Og jeg hører på Pollini i sen Schubert. Lekkert. Rettnok fra DG Originals; her er originalcoveret:

Bernt K

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Sitter og koser meg med en barbaresco av fin herkomst (Cigliuti) og hører på Vadim Salmanov's glimrende 2.symfoni (1959). Fyren var glad i trær. Mravinsky's egen boks på Brilliant er rik på opplevelser.

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//8593.htm

(Erato; du som er glad i repertoire utenfor mainstream; noe for deg? :) )

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Glazunov Symfoni nr.4 (innspilt 1948/49, og med imponerende lydkvalitet!), fra samme boks er akkurat ferdig, nydelig var den også, via hodetelefoner for anledningen, av hensyn til de småvokstes skjønnhetssøvn.

Så må jeg erkjenne at jeg ikke helt klarer å stenge CDS3 da de neste fire spor er Rimsky-Korsakov "Tale of the invisible city of Kitezh". Innspilt 1965, og med enda mer imponerende lydkvalitet; musikken er aldeles nydelig, Mravinsky's varme og innsikt er bare til å ta av seg hatten for.

Mvh Vidar P

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.115
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Nymotens.

Weberns strykekvartett op. 28 med LaSalle Quartet
    Bartoks Kontraster for klarinett, fiolin og piano med Ensemble Walter Boykens

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Vidar P skrev:
    Glazunov Symfoni nr.4 (innspilt 1948/49, og med imponerende lydkvalitet!), fra samme boks er akkurat ferdig, nydelig var den også, via hodetelefoner for anledningen, av hensyn til de småvokstes skjønnhetssøvn.

Så må jeg erkjenne at jeg ikke helt klarer å stenge CDS3 da de neste fire spor er Rimsky-Korsakov "Tale of the invisible city of Kitezh". Innspilt 1965, og med enda mer imponerende lydkvalitet; musikken er aldeles nydelig, Mravinsky's varme og innsikt er bare til å ta av seg hatten for.

Mvh Vidar P
    Spørs om jeg må hanke inn den boksen der...

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.247
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ser hvorfor noen av de sutrer, selv har jeg har ikke hørt mer av settet enn to cd'er. Men de to jeg hørte (nevnt over) var spennende repertoire, og en Mravinsky som imponerte med å gi innsikt i disse verkene;
    ja jøss, jeg hører da at orkesteret ikke er så polert som på de mest høyglansede studioinnspillinger. Men slik er det jo ofte på konsert også, og jeg synes det bringer en ekstra dimensjon av nærhet, ektehet og menneskelig organisk sjarm jeg :)

Man får lytte seg videre gjennom boksen etterhvert.

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har handlet 10-15 stk av disse ~10CD-settene med russiske historiske innspillinger fra Brilliant i det siste (salg på MDT ikke sant!), har brukt litt tid på Oistrakh idag, han skuffer sjelden, heller ikke i sin kammermusikkboks;

Nå har jeg imidlertid sprettet champagnen, og da passer naturligvis denne bedre;

http://www.amazon.com/Vienna-Hybrid...bs_sr_1?ie=UTF8&s=music&qid=1234030506&sr=8-1

Mvh Vidar P

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.593
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Lite, om noe, er så direkte godt å høre på som Lislevand på lutt/ theorbe i Kapsberger:

Jeg går selvsagt ut fra at dere alle har denne.

Bernt K

Vedlegg

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    909
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Her trengs bare et ord for å beskrive fremførelsen: Delikat....

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Har (nok en gang) kommet meg til vol 3 i denne serien med 3 stk LP-bokser fra Philips, Haydns komplette pianotrioer med Beaux Arts fra 70-tallet. Hvilken fryd. Gleder meg til Haydn Trio Eisenstadt sin splitter nye 8CD-boks (til latterlige £17) med samme musikk havner i postkassa.

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Slik ser LP-boksen ut forresten;

.. og litt nærmere;

Fås på en CD-boks komplett fra Philips idag, og beskrevet i Aus der Reihe.

Mvh Vidar P

Vedlegg

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Pent LP-boks-stativ...

Her har jeg litt kvalitetstid sammen med La Venxiana sin innspilling av den åttende boken i Monteverdri sin madrigalserie.

V

vredensgnag

Gjest
    berxter skrev:
    Lite, om noe, er så direkte godt å høre på som Lislevand på lutt/ theorbe i Kapsberger:

Jeg går selvsagt ut fra at dere alle har denne.

Bernt K
    Den er vidunderlig. Har nesten alle hans innspillinger - en fryd. Kan anbefale denne.

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Beethoven's piano sonater er et forsømt område for mitt vedkommende. Så nå går jeg løs på Annie Fischer's syklus på Hungaroton. Første volum lover meget godt!

Spørs om jeg ikke hanker inn hele syklusen til Schnabel på Naxos Historical før salget slutter.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Janácèk-cd'en fra siste Bbc MM koser jeg med med

og nå Rossini Sonate a quattro fra HM50 boksen, flott sak.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    kibsgard skrev:
    Beethoven's piano sonater er et forsømt område for mitt vedkommende. Så nå går jeg løs på Annie Fischer's syklus på Hungaroton. Første volum lover meget godt!

Spørs om jeg ikke hanker inn hele syklusen til Schnabel på Naxos Historical før salget slutter...
    Schnabel er jo legendarisk. Men det fins gode alternativer med mer moderne lyd; selv har jeg pleid å like Brendels 70-talls boks; men innser at den har svakheter. Har nettopp bestilt meg Backhaus sin stereo-syklus fra 50/60-tallet (fra 3.part hos amazon UK for £35), som også er en legendarisk syklus. Har etpar LP'er, og de er virkelig gode.

http://www.amazon.com/Wilhelm-Backh...bs_sr_1?ie=UTF8&s=music&qid=1234099819&sr=8-1

Gleder meg til denne. Det står noen omtaler nede på siden.

Mvh Vidar P

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Vidar P skrev:
    Har nettopp bestilt meg Backhaus sin stereo-syklus fra 50/60-tallet (fra 3.part hos amazon UK for £35), som også er en legendarisk syklus. Har etpar LP'er, og de er virkelig gode.

Mvh Vidar P
    Backhaus-syklusen er jeg ganske nær "Add to Shopping Cart" knappen på, ja :). En kompliserende faktor er at han også har gitt ut en mono-syklus (med dårligere lyd...) som har styrker og svakheter i forhold til stereo-syklusen. Den er en god del dyrere, men blir vel enda raskere OOP.

Og mer Annie Fischer på sin vellydende Bösendorfer.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Har sett andre igjen som mener at mono- og stereosyklusene er nokså like og ekvivalente rent musikalsk. Ikke godt å vite hva man skal tro. Backhaus hadde jo spilt disse sonatene i over 30 år da han spilte de inn i stereo, han var EMI's andrevalg da Schnabel spilte inn sin rundt tredve år tidligere, så det er vel ingen overdrivelse å kalle ham rutinert og veloverveid på dette tidspunktet for innspillingene.. ;)

Mvh Vidar P

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Denne mannen kan også sin Beethoven! Har hørt på Op. 8 (Pathetique), Op. 10/3, Op. 28 (Pastoral), Op. 111 og Fantasia Op. 77. Spesielt Pastoral'en er nydelig.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.150
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3

Stor mann med stor stemme. Kjekk kar var han også.
    Dramatikk og varme på boks.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.593
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Men fisj for en frisyre...
    Her er det den gamle Milstein som avslutter karrieren:

Ingen er vel i tvil om hva jeg mener om dette?

Bernt K

Vedlegg

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    909
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Ble inspirert av Milstein henvisningen din, Berxter.
    Stahlhammer har vært elev av Milstein ( og av mange andre fremtagende violinister )
    Sjelden vi hører om andre enn Sjøgren, Stenhammar og et par andre navn fra Sverige når det handler om komponister.
    Semmy Stahlhammer tar her for seg en del forholdsvis nye navn på denne skiva, som alle fortsatt levde og skrev noter på 1900 tallet.

Poetisk og vakker musikk, av navn som Löthman, Karkoff, Rangström, Jarnefelt, Rosell, Sjøgren og Eklund.....

Alltid inspirasjon å hente her på Sentralen :)

Vedlegg

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Mendelssohns 2. symfoni med Abbado. Fra denne boksen:

Stort og dramatisk, det skal han ha.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Sitter her og koser meg med denne fine Boccherini-innspillingen som har vært oppe et par ganger før i denne tråden:

Det er sjelden det er så mye samsvar mellom coveret og musikken som her. Her er det kjempestemning hele veien, virkelig trivelig orkester.

Og fantastisk dokumentasjon i tekstheftet.

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Annie loser meg gjennom Op. 31/3 og Hammerklaveret på en fortreffelig måte.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    En av de beste LP-investeringer i Bach og i cellomusikk man kan gjøre, av Aus der Reihe berømmelse også intet mindre; Starkers to siste suiter står på menyen i kveld når man nå har fått seg en stakket stund.

http://store.acousticsounds.com/browse_detail.cfm?Title_ID=14235

De to siste suitene er jo noe mer alvorstyngede enn de 4 foregående, men deler oppbyggingsmodell eller struktur om du vil. Det litt morsomme med c-moll-suiten (no.5) som jeg begynner med er jo denne scordatura'en (A-strengen stemmes en heltone ned til G), som gir anledning for noen virkelig morsomme akkorder som er nær umulige på en normalt stemt cello. Morsomme rytmer blir oss også til del, i franskstilistisk 3/2-deler (istedet for de mer vanlige italiensk-stilede 3/4-deler som ellers er vanlig i tilsvarende musikk). Den avsluttende gig'en (Gigue, se Aus der Reihe) er i tilnærmet siciliansk stilistisk som en triplet i 3/8-deler. Fabelaktige suiter.

Mvh Vidar P

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.593
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Enig med Vidar der. Jeg trodde lenge at jeg hadde Starker i toppform i den RCA-innspillingen han gjorde, men da jeg fikk Mercury-innspillingen i hus skjønte jeg hva jeg hadde gått glipp av. Perfekt.
    Her er det Haydns Sieben Letzten Worte i oratorieutgaven fra Brilliantboksen:

Bernt K

Vedlegg

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.115
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    PMI: Hvem er det som spiller og synger, Bernt?

Vilkårlig i SC endte jeg opp med Marais' La Gamme med London Baroque og Charles Medlam. Fra HM50, den skatten.

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11

Igjen. Og sikkert igjen i morra, kjenner jeg meg rett. Tchaikovskys 5., selvfølgelig. Utrolig nydelig. Gleder meg til å få Mravinskys versjon, hvis den er bedre, vet jeg ikke helt hvor jeg skal gjøre av meg.

Samt de tre første sonatene fra denne:

Vakkert og elegant.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Den der serien med 50 års jubileum for Philips er verdt å merke seg for de som er interessert i cd'er med udødelige stereoinnspillinger av sentral klassisk musikk! Jeg skulle gjerne hatt flere i hylla; især nå som Philips ser ut til å muligens avslutte sin virksomhet som plateselskap. Virkelig gode remastere er de også, iallefall de jeg har hørt. Men jeg har så mye av det på LP fra gamle dager at jeg er godt forsynt personlig.

Her fikk jeg ikke nok av Starker, så beveget meg over på Lalo's konsert, akkompagnert av ingen ringere enn Stanislaw Skrowaczewski som dirigerer LSO

http://store.acousticsounds.com/browse_detail.cfm?Title_ID=39927

Jeg må erkjenne at Lalo's cellokonsert ikke faller innenfor den kategorien jeg kaller stor musikk. Det er i mitt humble syn kjedelig, forutsigbart og basalt i motsetnibg til noe av det andre han har komponert; Starker har ingen mulighet til å gjøre konserten større enn den er. Så over til førstesiden, hvor Schumann viser helt andre takter bokstavelig talt, en mye sterkere komponert konsert; men hvor Starker antakelig ikke gir den sterkeste fremførelse som er festet til tape her. Ikke SC's sterkeste LP, men et verdig bidrag forsåvidt til deres Mercury-katalog. Imo.

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Nei, vi bytter katalognummer i Mercury Living Presence-serien; til SR90246. En plate som har dukket opp i bruktbutikker i Oslo en sjelden gang, men til priser så høye at det ikke er moro, annet enn moroa man har ved å se de da. Aaron Copland "Appalachian Spring".. en ballett for Martha intet mindre. Med Billy The Kid på samme skive gitt.

http://store.acousticsounds.com/browse_detail.cfm?Title_ID=38594

Med Antal Dorati/LSO gitt. Kan det bli bedre?

Mvh Vidar P

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn