Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Op. 18 no. 1, 2 og 3 fra dette settet. Første gang jeg hører disse tidlige kvartettene.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.593
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hører på Roberto Szidon som spiller Liszts Ungarske Rapsodier i en glimrende DG-pressing.

Bernt K

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Emperor og flotte bagateller fra dette supre settet.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Følte for en "klassiker". Hmm, ordspill det der.
    B. Walter/Columbia SO spiller Eine Kleine og andre perler. Cbs Classics 1976

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    MaHa skrev:
    Bare for ordens skyld; Walter døde i 1962 :)

Mvh Vidar P

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.114
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Spooky! ;D

Her går det i Haydn. Paukenmesse, fra Harnoncourtboksen.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Fourniers Dvorak Elgar-konsert, med Wallenstein som dirigerer Berliner i oktober 1966, utgitt på den da nye og mer moderne 139-serien av LP'er fra DGG. Men denne gangen fra denne boksen;

Veldig artikulert og... aristokratisk? Veldig flott versjon, en av de beste. Ikke så mye emosjonelt "sug" og elgariansk stemning som hos DuPre med Barbirolli, i min mening da. Fourniers største feil er vel at han tar litt lett på dramaet mellom liv og død i denne konserten, og gjør den litt for "snill" og klassisistisk.

Mvh Vidar P

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.593
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    "Sekunda" vare fra en prima komponist: Messa di Gloria av Puccini; denne gang med Inbal som dirigerer på Philips. Ungdomsverk som absolutt har sin sjarm.

Bernt K

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11

Tchaikovskys 5. fra denne boksen. Det var virkelig strålende. Mistenker at jeg burde kjøpe den andre boksen som er gitt ut med han på Decca også? Men det var skrekkelig mye Wagner der og jeg har jo 33 CD'r med Wagner som venter på meg...

Edit: den biten jeg skreiv om Wagner hørtes jo ut som en vag trussel. 8)

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    ;)
    Jeg vet. Men, utgivelsen er fra da. Dvs: det står 1962 på den også.

Vidar P skrev:
    MaHa skrev:
    Bare for ordens skyld; Walter døde i 1962 :)

Mvh Vidar P

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.247
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har vært lite musikkspilling en periode nå. Men har planer om å gjøre noe med det.

Onsdag kveld spilt: Jonas Kaufmann i Straussanger på HM (99 kr på aktivklassisk), en flott sanger. Det er vist få her som hører på rom,ansesang. Det burde dere gjøre noe med. Samt Benjamin Frankels 2 symfoni. Blanding av Fartein Valen og Alan Petterson stilistisk er mitt førsteinntrykk. Interessant. Britenes kanskje største filmkomponist BTW.

Torsdag kveld spilt: Marta Argerich i Bach på DG En Toccata, en Partita og en Engelsk suite. Smidige og kjappe fingre på den damen, det er jo musikk jeg kjenner svært godt, men Argerich og Pogorelich er to piansiter det alltid er interessant å høre på. Synes Bachspillet hennes minner litt om Gould gitt. I tillegg lyrisk suite av Berg på LaSalle boksen på Brilliant. En meget høreverdig boks. Liker så langt Lasalle bedre enn Juillard i dette repertoaret.

Nå trekker jeg ørepluggene på og finner frem Mikis Theodorakis' 2. symfoni.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.247
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    PS: Og nå sier ryktene (dvs N Lebrecht) at Decca pakker inn årene. Vet jo ikke om dette er sant, men er det noe dere bør ha, så tank gjennom det nå. Grillerkvartettens doble med Bloch feks. Syns med L'Oiseau-Lyre rereleasene i så fall, forhåpentligvis dukker de opp et annet sted.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Pakket ikke Warner sammen for noen år siden? Virker ikke som om det har påvirket antall billige Warner-bokser på mdt. Jeg klarer ikke å se eksistensberettigelsen til de store plateselskapene. Virker som om de tror det er en grei forretnignsidé å spille inn det samme igjen og igjen, med nye overbetalte ansikter på omslaget hver gang.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Akkurat nå? Mozarts fiolinkonserter med Mutter. Nydelig. Rart den ikke omtales mer, i grunnen. "Litt Mozart hver dag", for å gjøre den gode awes ord til mine.... ;)

Vedlegg

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.247
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Bach_Man skrev:
    Pakket ikke Warner sammen for noen år siden? Virker ikke som om det har påvirket antall billige Warner-bokser på mdt. Jeg klarer ikke å se eksistensberettigelsen til de store plateselskapene. Virker som om de tror det er en grei forretnignsidé å spille inn det samme igjen og igjen, med nye overbetalte ansikter på omslaget hver gang.
    Warner pakket ikke sammen, men la ned klassiskdivisjonen og har siden i hovedsak recyclet gammelt materiale. Og ellers er jeg enig i det du sier, bare det gamle gullet deres er tilgjengelig er det greitt.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.247
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og nå går Honeggers kontrabassonate. Hindemith har også skrevet en som jeg tror jeg har. Noen andre der ute? Edgar Meyer kanskje?

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Selv ikke Edwin Fischer klarer å overbevise meg om at denne musikken passer for piano. Etter 60 min kjeder jeg meg litt. Mulig jeg må prøve en moderne versjon hvor pianoklangen er mer fremtredende.

Foreløpig foretrekker jeg helt klart Helmut Walcha og hans cembalo.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.114
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Schoenbergs strykekvartett nr. 1 op. 7.

LaSalle Quartet spiller, fra Brilliantboksen. (Når jeg ripper viser AMG coverarten fra DG-boksutgivelsen fra '87.)

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.593
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Gilels som spiller Tchaikovskys 2. klaverkonsert sammen med Maazel i en tolerabel Eurodiscpressing. (1-er'n er det lenge mellom hver gang blir spilt her, gitt.)
    Og så ligger Previn i Rachmaninoffs 2. symfoni klar i køen.

Bernt K

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    En meget god DSCH 10 fra Sanderling. Uten hysteriet og den intense energien til Kondrashin/Mranvsinky, men dette er velspilt, mørkt og dramatisk.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Apropos russiske konserter; hører Rachmaninovs andre med Van Cliburn fra 1962, en uhyre sterk fremførelse av et etterhvert standard verk, på CD for anledningen;

http://www.amazon.co.uk/Rachmaninov...r_1_16?ie=UTF8&s=music&qid=1233853858&sr=8-16

Som alltid er disse nye Living Stereo-hybridene fabelaktig VFM for enkeltutgivelser, historiske signifikante innspillinger som de er nær sagt alle som en; her er to komplette Living Stereo-LP'er på en CD nok en gang (jeg liker Tchaikovsky's 1. veldig godt jeg), og dette er glimrende remasteringer, selv om de selvsagt ikke holder følge med f.eks Classic Records sine dyre audiofile 200g-versjoner på LP.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.150
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Denne kom i posten idag, sammen med flere fra samme serie.

Dette er stor musikk. Takk HFS'ere for å lede meg inn i fristelse!

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.247
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    kibsgard skrev:
    En meget god DSCH 10 fra Sanderling. Uten hysteriet og den intense energien til Kondrashin/Mranvsinky, men dette er velspilt, mørkt og dramatisk.

Hans nr 15 (en av mine favorittsymfonier av Shostakovich) skal visst også være spesiell. Les den siste anmelderen her, hans kommentarer speiler dine litt synes jeg:

http://www.amazon.com/Schostakowitsch-Symphony-No-15/dp/B0000035RY/ref=pd_sim_m_1

Men nå har jeg allerede 5 versjoner; Haitink, Barshai, Kondrashn (2 forkjellige!), Janson......

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.247
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Som alltid er disse nye Living Stereo-hybridene fabelaktig VFM for enkeltutgivelser, historiske signifikante innspillinger som de er nær sagt alle som en;
    VFM = Very Fucking Marvellous? ;D

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    erato skrev:
    VFM = Very Fucking Marvellous?   ;D
    Hehe. God variant av uk forkortelse for "value for money"  :)

Har hoppet videre innen pianokonserter, har alltid vært helt betuttet av Brahms 1. og så langt har jeg utrolig nok ikke hørt nok av den, tross instendige forsøk i årtier, har notene til den på pianoet selv rett som det er, og klunker litt i ny og ne, men vinner neppe noen award; Kubelik og Arrau er jo imidlertid en morsom (og litt utradisjonell?) kobling av artister;

http://www.amazon.co.uk/Brahms-Klav...=sr_1_2?ie=UTF8&s=music&qid=1233856421&sr=8-2

Lekker innspilling av Bayerischen Rundfunks i Herculesaal i Munchen i april 1964... synes jeg hører suset fra de bayerske alper i bakgrunnen (kan være TDK-tapen de har tatt opp på), og kjenner lukten av svineknoker og surkål i en saus av bayersk høykultur. Man skjønner etterhvert at det ikke er rart at disse menneskene setter sammen de beste bilene i menneskets automobile historie.

Mvh Vidar P

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    erato skrev:
    Hans nr 15 (en av mine favorittsymfonier av Shostakovich) skal visst også være spesiell. Les den siste anmelderen her, hans kommentarer speiler dine litt synes jeg:

http://www.amazon.com/Schostakowitsch-Symphony-No-15/dp/B0000035RY/ref=pd_sim_m_1

Men nå har jeg allerede 5 versjoner; Haitink, Barshai, Kondrashn (2 forkjellige!), Janson......
    Jeg har settet til Sanderling med Berliner SO, men symfoni nr. 15 er den eneste jeg ikke har fått hørt på ennå. Jeg kan godt tenke meg at Sanderlings stil passer godt også til dette verket. Du har Kondrashin med Staatskapelle Dresden også? Hvordan er den i forhold til versjonen i syklusen hans? Jeg kunne godt tenke meg å høre Maxim i denne symfonien, men den beste fremførelsen hans er vel bare gitt ut på LP.

56fwb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    :) Heisann..

Er akkurat ferdig med å høre på denne..
    Jose Careras - Passion
    Nyydeleg plate som anbefales!!!
    På mange måter syns jeg at Carreras har den mest musikalske stemmen av de tre tenorer ;)
    og derfor liker jeg HAM best av de tre... I allefall har han en nyyyydelig stemme.. :D

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Valentino skrev:
    Vidar P skrev:
    de beste bilene i menneskets automobile historie.
    Nå fikk du meg til å google "kleiber bmw", og jaggu kom det ikke opp en nekrolog!
    Interessant lese. Ikke minst er det også interessant, fra et faglig ståsted vel å merke, hvor koblingen "Kleiber" kom inn i bildet med BMW. Skjønt; begge er jo mestere innen sin kunstart, så man bør jo gi deg kredit for å tenke i de baner :)

Mvh Vidar P

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.114
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vår Mann og Vår Bil sokner begge til München. Jeg danset samba i München en gang...

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Valentino skrev:
    Vår Mann og Vår Bil sokner begge til München. Jeg danset samba i München en gang...
    Veldig bra den danseformen. Jeg danser bayersk samba daglig; slett ikke noen uting, også gitt alle de flotte cd-boksene man kan spille underveis; disse bayerne kan mer enn å sy lederhosen :)

Her går det i Tarantinos siste "Hell Ride" forresten; klassisk så det holder.

Mvh Vidar P

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.247
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    kibsgard skrev:
    Jeg kan godt tenke meg at Sanderlings stil passer godt også til dette verket. Du har Kondrashin med Staatskapelle Dresden også? Hvordan er den i forhold til versjonen i syklusen hans?
    Lenge siden jeg har hørt syklusen . men Kondrashins versjon med Staatskapelle er svært fin, og definitivt i mye bedre lyd.

kibsgard skrev:
    Jeg kunne godt tenke meg å høre Maxim i denne symfonien, men den beste fremførelsen hans er vel bare gitt ut på LP.
    Det var Gramophone sin favoritt i en komparativ artikkel.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.114
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Arnold Schoenbergs annen strykekvartett, den med sopran.

LaSalle Quartet og Margaret Price, fra Neue Brilliantschule.

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11

Igjen. Tchaikovskys 5. Nå hører jeg på Ricardo Mutis versjon av selvsamme symfoni, fra en boks fra Brilliant Classics. Savner litt av det intense drivet som Stokowski pisker opp. Noen som vil mene om jeg trenger andre versjoner av den 5. enn de to jeg har?

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.593
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Joda, du trenger Mravinsky (DG, Tchaik 4-5-6; http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//4775911.htm), i tillegg til flere bokser i den der serien.

EDIT: Her spiller Rubinstein Mozarts klaverkonserter 21 og 23 i en såder RCA-pressing fra 1962 (sikkert ikke noe gæernt fra fabrikken, men en tidligere eier synes å ha anvendt grovt anleggsmaskineri til avspilling).

Bernt K

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.114
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Pjotr drakk for lite og så hadde han alt for få guttevenner.

Endellion String Quartet fikk avslutte kvelden med Beethovens H34 etter pianosonate op. 14/1, etter sigende gjenglemt på en Londonbuss av Vikram Seth. Men gutta i solstolene fant den!

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Valentino skrev:
    Pjotr drakk for lite...
    Ja, han var jo æresmedlem i den russiske avholdsforeningen (ikke en veldig omfangsrik organisasjon på den tiden :) ), sammen med bl.a Mussorgsky.

Her er det Andante-session nok en gang. Så mye bra der at jeg vil ikke røpe det før jeg har støvsuget nettsteder  :)

Mvh Vidar P

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Flere bokser i serien er på vei, etterhvert som jeg finner dem til overlevbare priser. Har også bestilt den tyske Harmoni Mundi boksen etter litt om og men (var usikker på om jeg trengte den og om jeg kom til å høre på den, men faen ta, jeg er tross alt ung og har livet foran meg så en eller annen gang blir jeg glad for at jeg kjøpte den).

Mravinsky er bestilt.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn