Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Bruno Walter både spiller piano og dirigerer VPO i Mozarts K466 i Wien i 1937. En aldri så liten raritet, og veldig morsom fremførelse. Denne boksen;

Mvh Vidar P

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.635
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nå hører jeg på disc 23; Puccini-arier, fra den store, nyrippede Callas-boksen. Enormt! Andre sopraner, som f eks Tebaldi, hadde vel "vakrere" stemme, men Callas ER den rollen hun synger. Noen dubletter ble det vel, men hva gjør vel det; 70 CD-er til under MVA-grensen fra Amazon.fr.
    Bilde fra tidligere utgave:

Bernt K

Vedlegg

friedman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2008
    Antall liker
    10
    "70 CD-er til under MVA-grensen fra Amazon.fr."

- Hmm, var interessert, men ser at prisen er rett i underkant av 30 EURO. Og det skuffet meg! ;) Men er nok et godt kjøp åkke som.

Mvh friedman

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.635
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det kom seg på 25.07 € pluss 7,82 i porto, og det ser ut som det gikk akkurat, ettersom jeg ikke ble avkrevd mva. Eurokursen er vel akkurat nå for høy til at det går. Kommer ikke inn på tollvesenets valutasider for dobbelsjekk.

Bernt K

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Gjeldende Eurokurs iflg toll.no er 8.79, så da havner den på omtrent 220. Men det er nå ikke så hakkene galt per time musikkglede åkkesom ...

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.635
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Da var jeg enten heldig, eller kursen der og da var slik. Tilbake til topic: Som avslutning på kvelden spilte jeg gjennom Turandot fra boksen. Calaf var dessverre ikke i samme klasse som Pavarotti... , så favoritten er fortsatt Mehta.

Bernt K

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    berxter skrev:
    Det kom seg på 25.07 € pluss 7,82 i porto, og det ser ut som det gikk akkurat, ettersom jeg ikke ble avkrevd mva. Eurokursen er vel akkurat nå for høy til at det går. Kommer ikke inn på tollvesenets valutasider for dobbelsjekk.

Bernt K
    Samme her også, den snek seg unna mva. Litt av en bragd for 70 glitrende cd'er.

Mvh Vidar P

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Denne for meg ukjente israelske pianisten Daniel Adni - Mendelssohn Pianokonsert no 1 op.25 , Saint Saens Pianokonsert no2 op.22
    Begge disse konsertene går i g-moll og Adni spiller dette sammen med Royal Liverpool Philharmonic Orchestera - Sir Charles Groves i dette opptaket fra 1976 på en lettflytende og behagelig måte.
    Dette er rett og slett en oppvisning i eminent teknikk, men også desverre uten de helt store musikalske opplevelsene for meg.
    En fin plate om en har tenkt å innstudere disse ellers fine verkene av Mendelssohn og Saint-Saens, fordi alt fra pianostemme til orkesterstemmer er meget oversiktlig.
    Som dirigent er det faktisk skjelden jeg har hatt gleden av å høre alt så gjennomført utkrystalisert i et opptak.

Vedlegg

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Har en med Adni hvor han spiller sine Chopin-favoritter. Strålende, synes jeg. Glimrende teknisk, men også veldig uttrykksfull, i det minste på den platen.

Forøvrig helt enig i den Grieg Lyric Pieces plata, emotikon. Den er topp.

Denne 70-cd boksen med Callas, link til den, anyone?

emotikon skrev:
    Denne for meg ukjente israelske pianisten Daniel Adni - Mendelssohn Pianokonsert no 1 op.25 , Saint Saens Pianokonsert no2 op.22
    Begge disse konsertene går i g-moll og Adni spiller dette sammen med Royal Liverpool Philharmonic Orchestera - Sir Charles Groves i dette opptaket fra 1976 på en lettflytende og behagelig måte.
    Dette er rett og slett en oppvisning i eminent teknikk, men også desverre uten de helt store musikalske opplevelsene for meg.
    En fin plate om en har tenkt å innstudere disse ellers fine verkene av Mendelssohn og Saint-Saens, fordi alt fra pianostemme til orkesterstemmer er meget oversiktlig.
    Som dirigent er det faktisk skjelden jeg har hatt gleden av å høre alt så gjennomført utkrystalisert i et opptak.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.152
    Sted
    Trondheim
    Adni var aktiv på platemarkedet på 70-tallet, men var tydeligvis ikke med i de store selskapenes overgang til den digitale alderen. Jeg ser at jeg har en LP der han spiller Debussy. Han er jo ikke gamle karen - født i 1951. Så disse tingene fra 70-tallet var kanskje en del av en premie fra en eller annen konkuranse?

Selv har jeg hørt på noen barytontrioer av Haydn. Relativt enkle ting (men det måtte det sikkert være siden fyrst Esterhazy skulle kunne spille det) men hyggelig nok. Litt ensformig med baryton, cello og fiolin - lite kontrast her, men når det er Haydn blir det aldri kjedelig.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.635
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    MaHa skrev:
    Har en med Adni hvor han spiller sine Chopin-favoritter. Strålende, synes jeg. Glimrende teknisk, men også veldig uttrykksfull, i det minste på den platen.

Forøvrig helt enig i den Grieg Lyric Pieces plata, emotikon. Den er topp.

Denne 70-cd boksen med Callas, link til den, anyone?
    http://www.amazon.fr/Maria-Callas-L...49-1969/dp/B000TIO4Z0/ref=reg_hu-wl_list-recs

Kibsgards link fra 12.01 i tråden anbefalte samlinger. Dersom du ikke kommer fram ved å klikke på linken; klipp og lim i nettleseren.

Bernt K

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Endelig får jeg begynt på denne boksen
    Igor Stravinsky - Works of Igor Stravinsky

Og jeg begynner like godt med cd no 18 på grunn av Oedipus Rex som er en opera-orientarie i to akter.
    Dette er det mange år siden jeg hørte, og har lett lenge etter dette opptaket der Stravinsky dirigerer selv.

Jeg kommer til å få mange fine timer med denne skattekisten av en boks.

(hørte jeg 18 pund levert på døra? ;D)

Vedlegg

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Mer utforsking av DHM 50-boksen her. Blåserkonserter av telemann (cd 45), Rameau-suiter (cd 39) og concerto grosso op. 6 nr. 6 av Handel.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Marcelle Meyer (fra den famøse boksen) spiller Rameau på kontoret idag.. nydelig!

Mvh Vidar P

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Vidar P skrev:
    Marcelle Meyer (fra den famøse boksen) spiller Rameau på kontoret idag.. nydelig!

Mvh Vidar P
    Hun er jo spesielt kjent for sin Rameau og Scarlatti. Ser virkelig frem til å høre på det!

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.223
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Ypperlige Beethoven-sonater!
    Samme her.
    Har blitt pådyttet András Schiff i opp. 90, 101 og Hammerklaver. Han viser nye innfallsvinkler, og opptaket er referanseklasse.

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    HIP Beethoven. Pastoral'en er ganske så fin, mens jeg foretrekker Norringtons mer kontroversielle 5'er hvis den først skal fremføres i denne stilen.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.635
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hører på luttmusikk av Dowland, jeg. Aldeles utmerket følge til en 18 år gammel Talisker (og omvendt).

Bernt K

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    berxter skrev:
    Hører på luttmusikk av Dowland, jeg. Aldeles utmerket følge til en 18 år gammel Talisker (og omvendt).

Bernt K
    Dette kan du B :)
    Skal følge ditt eksempel i løpet av helgen.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    emotikon skrev:
    berxter skrev:

Bernt K
    Dette kan du B :)
    Skal følge ditt eksempel i løpet av helgen.
    Den der er også utgitt på Brilliant, men det vet dere sikkert. Mye flott der. Fikk lyst å finne den frem selv.. man blir liksom veldig glad i Dowland når man først "klikker" med ham.

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//93698.htm

Mvh Vidar P

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.267
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Personlig synes jeg det er sangene som er det essensielle ved Dowland (alt som er gjort på L'Oiseau-Lyre er anbefalt), samt hans serie av miserabelt sørgelige Lachrymae (eller tårer) for gambekonsort. Og skulle dere slumpe til å høre Brittens Nocturnal, er den en serie variasjoner for gitar over Dowlands "Come, heavy sleep" - og det flotteste gitarverket jeg kjenner (ved siden av Machine Gun av Hendrix da ;D)

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.223
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Rock 'n' roll control.

Nå går jeg og maler. Kanskje litt løsemidler er det som skal åpne bihulene. Sing it, Don Alfonso!

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ypperlig ypperlig RVW "A London Symphony". I opprinnelig 1913-versjon også, for første gang på plate. RVW reviderte jo denne nokså grundig i 1933.

Fra Chandos 30-boksen. Som jeg etterhvert har skjønt at alle bør ha! Nettopp sluppet på markedet, og et funn av en boks.

Mvh Vidar P

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.635
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Stravinsky fra boksen, jeg: Småsuiter, konserter og miniatyrer. En boks som bør eies, som tidligere nevnt.

Bernt K

Vedlegg

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    En nær perfekt innspilling av Chopins nocturner.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ah... Rachmaninovs elegiske trioer. Elegi (av gresk elegos - klagesang), lengten etter noe, vemod.. Vakkert er det iallefall. Fra Chandos 30-boksen igjen. Voldsomt bra fra både Sergei selv og Borodin Trio.

Mvh Vidar P

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.185
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Inspirasjon fra Vidar P igjen

Vaughan Williams nr. 6 og 8

Jeg har flere av platene i denne serien, liker disse innpillingene godt.
    Noen av de er innpilt i All Saints Church, og det funker. De fra Barbican har jeg ikke hørt, salen er kjent for å være vanskelig.
    De finnes også på SACD og som lossless WMA fra
    http://www.theclassicalshop.net/searchres05.asp?Action=SACD

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.223
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Tsjaikovskijs pianokonsert er nok ikke for meg.
    Famous last words. ;D

Endelig noen som har forstått hvordan denne skal spilles.

(Jeg var i Sao Paolo en gang. 6-stjernes hotell hvor uteliggerne sov på baldakinen om natta. Taxisjåføren trodde han var Ayrton Senna.)

patro

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Den siste uken har det vært mye av disse -

Zinmans Beethoven, på oppfordring fra Norman Lebrecht

Stokowskis original masters med masse "lush life" innspillinger - Phase 4 til tider litt forvirrende kanskje

Og denne boksen er virkelig en skatt!

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er tre cd'er med Scarlatti i Meyer-boksen; jeg synes personlig de er veldig givende jeg; riktignok spiller hun ikke Scarlatti like energisk fresende og sydende som enkelte andre, f.eks ABM.
    Men hun er svært transparent og deilig artikulert, med nydelig balansert dynamikk og stor modenhet i fraseringer, og ikke for mye bruk av rubato, som veldig fort blir problematisk med Scarlatti synes jeg. Jo, jeg liker hennes Scarlatti veldig godt jeg personlig.

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Den yndige Marcelle har klimpret ivei på Scarlatti hele dagen, nå er det en stille stund på kontoret for refleksjon og papirarbeide; egnet musikk er Elgars 1.symfoni, her med BBC SO/Adrian Boult fra BBC MM Vol 14/12. Fin den.

Mvh Vidar P

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Svetlanov og USSR State SO i Tsjaikovskijs første symfoni (live innspilling fra 1990 i Tokyo). En høydare!

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Og det følges opp med "Little Russian" (live 1990, Tokyo). Dette er en syklus etter min smak!

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Vidar P skrev:
    ASD 549 ferdig; men det som er farlig med virkelig god vinylavspilling er at man klarer aldri slutte. Det er bergtakende. Flere enn meg som liker Rachmaninovs The Bells?

Previn/LSO har gjort mye svært bra innspillinger for EMI; jeg har sikkert skrytt overmåte av deres Manfred-symfoni for å ta et lite eksempel. Min versjon av ASD 3284 er en 180g audiofil pressing fra Alto, og har serienummer 1-1663. Lekkert.

Mvh Vidar P
    ------

Valentino skrev:
    Nærmeste jeg kommer er en viss AC/DC-plate. Hullet bør tettes.
    Fin måte å tette akkurat det hullet er på salg om dagen;

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//3815132.htm

Mvh Vidar P

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Femmer'n sitter også godt selv om Mravinsky regjerer i dette territtoriet.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn