Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Das Rheingold (som egentlig er beregnet å være en Vorabend fra Wagners hånd, resten av de tre aftenene i Ringen utgjør følgelig en trilogi) er gjennomspilt to ganger, så nå er jeg igang med Erste Abend.. Die Walküre!

Jeg tror aldri jeg kommer til å angre på kjøpet av denne komplette boksen. Coverbildene fra de separate boksene;

Mvh Vidar P

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.635
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Du driver en effektiv propaganda, Vidar. Du får til og med meg, gamle Wagner-skeptikeren, til å seriøst overveie anskaffelse. Venter dog til du har hørt Siegfried og Götterdammerung, og gitt uttrykk for den endelige dom, før jeg trykker "buy".
    Ellers er det nå Sch(l)ub(b)erts kvintett D956, med Slava og Emersonqt som gleder min sjel. Ikke for første gang heller. Han var så pokker ingen musikalsk slubbert!

Berfnt K

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Symfoni no. 1 og 3 med Jochum/BPO. Dette er jo gode fremførelser, men for meg blir det litt for mye fokus på de berømte strykerne til BPO. Og noen utpreget strengemann er jeg ikke.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    kibsgard skrev:
    Symfoni no. 1 og 3 med Jochum/BPO...
    Hører på Jochum selv jeg nå; måtte legge vekk Die Walküre midlertidig etter tredje akt, etter påpakk fra kona. Timesvis med Wagner på 100dB er visst ikke hva hun hadde sett for seg å bruke søndagen på.

Liker ham svært godt med Concertgebouw i denne stereosyklusen hans. Syns egentlig den virker akkurat like bra som den tidligere monosyklusen jeg, men uten å ha sammenliknet direkte ennå. Smooth og innsiktsfull. Strålende lydkvalitet forresten.

http://www.amazon.co.uk/Beethoven-T...=sr_1_1?ie=UTF8&s=music&qid=1235309780&sr=8-1

Bernt; hyggelig at du lar deg friste av de platene jeg hører på. Men det er ikke ment som propaganda; det er nå engang bare en beretning om hva jeg lytter på :)
    Når det gjelder Original Masters-boksene, ja da kan det minne mer om propaganda kanskje. Men de er jo så gode at jeg klarer liksom ikke la være å oppfordre til anskaffelse av de :)

Mvh Vidar P

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Jeg kom til å skaffe meg begge Beethoven-syklusene til Jochum selv også. De har jo begge fått gode omtaler og forsvinner vel snart fra markedet. Jeg skal gi meg i kast med dem ganske snart. Concertgebouw er et orkester jeg liker meget godt; spesielt når de får frem den mørke klangen de var kjent for på 60- og 70 og kanskje 80-tallet. BPO er jo også et av de fremre orkestrene. Men det er enkelte innspillinger med BPO hvor det blir litt for mye strykerfokus for min smak. Helst skal balansen mellom instrumentseksjonene være perfekt, men jeg har kanskje lettere for å tilgi litt for mye messingblåser- eller treblåserfokus. Vel, dette blir jo bare smak og behag.

Symfoni nr. 2 og 3 med Vänskä/Lahti SO. Meget bra og detaljerte, transparente freførelser dette. Finske landskap dukker titt og ofte opp på netthinnen :).

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.635
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Les nå propaganda i hermeteikn, Vidar. Jeg mangler dessverre fortsatt noen Original Masters-bokser, men jobber med det; det er jo så altfor mye en må kjøpe ellers! Fournier, Simoneau og Wunderlich ser ut til å bli neste på lista, hvis jeg ikke blakker meg på det jeg kjøper av Universal Doubles på salget hos MDT 8)

Bernt K

H

Hugh

Gjest
    Vidar P skrev:
    Hører på Jochum selv jeg nå; måtte legge vekk Die Walküre midlertidig etter tredje akt, etter påpakk fra kona. Timesvis med Wagner på 100dB er visst ikke hva hun hadde sett for seg å bruke søndagen på.
    Fælt å si, men det er godt å høre at det ikke bare er her man lever i en diktaturstat.
    Må legge til at jeg har en viss sympati med Generalissimoen akkurat her.

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Till Eulenspiegel, Don Juan og Ein Heldenleben fra denne essensielle boksen. Jeg kunne nok klart meg fint medbare Kempe og Staatskapelle Dresden i Strauss hvis jeg måtte.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.223
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Spuriosa: Mozarts (?) Sinfonia Concertante for obo, klarinett, horn og fagott KV297b. Capella Istropolitana og Richard Edlinger på Naxos. Kjekt med bibliotek.

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Symfoni nr. 2 og 3 fra dette settet. Skal man ha et "moderne" sett med Brahms tror jeg dette vil være min fremste kandidat. Gnistrende spill fra Concertgebouw med forholdsvis bred penselføring.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.223
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Glasers Mozartsonater ga meg ikke noe ønske om å høre om igjen.
    Hvordan er hennes Grieg?

Her spiller Trio Fontenay Mozarts siste pianotrio, KV564 i G-dur. Riktig godt, fra en svinbillig Warner Elatus dobbelCD med de komplette pianotrioene.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Glasers Mozartsonater ga meg ikke noe ønske om å høre om igjen.
    Hvordan er hennes Grieg?
    Nå tror jeg ikke at jeg har hørt Glaser spille Mozart, men hun passer etter min mening meget godt i denne Griegverdenen.
    Jeg liker disse tolkningene godt. Hun har den "rette swingen" på de rette stedene og den lyriske biten tar hun seg godt av uten å bli for "sentimental"
    Hvis jeg sammenligner foreks. op65 med en annen norsk pianist, Eva Knardahl, vil jeg si at Glaser spiller vel så utryksfullt og nyansert men Knardahl er dystrere foreks i "Tungsinn"
    Knardahl spiller foreks. "Bryllupsdag på Trollhaugen" litt raskere en Glaser samt holder pedalene nede litt lenger.
    Synes faktisk Glaser spiller mer "norskt" enn Knardahl.

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Jeg har hørt litt på dette settet i det siste. For meg plasseres det like under mine favoritt sykluser. Men fremførelsen av den første symfonien er superb. Det virker som om Klemperer's stoiske, "stø som fjell" stil passer veldig godt her. Haydn-variasjonene er også betagende.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.185
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    kibsgard skrev:
    Till Eulenspiegel, Don Juan og Ein Heldenleben fra denne essensielle boksen. Jeg kunne nok klart meg fint medbare Kempe og Staatskapelle Dresden i Strauss hvis jeg måtte.

Heldig du.
    :-[ Denne var 'out of stock' og jeg har nå ventet på den i flere måneder. :'(

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Poulencs Gloria, Messiaens L’Ascension og Stravinskys Symphony of Psalms fra BBC CD'en. Symphony of Psalms ga virkelig mersmak. Jeg må grave frem versjonen med Ancerl/Czech PO snarest, og generelt sette av mer tid til Stravinsky og 22 CD'ers boksen som venter på hylla. Polencs Gloria er også spennende, mens jeg har liten tro på at jeg kommer til å bli noen Messiaen tilhenger med det første. Det blir noe for abstrakt/modernistisk for meg.

Og så mer BBC med Josef Suks Pohadka - A Fairy Tale, Prokofievs The Love for Three oranges (Suite) og Ravels Mother Goose (Suite). Spesielt Pohadka tiltaler meg med sine tydelige tsjekkiske folk elementer.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    kibsgard skrev:
    .. Spesielt Pohadka tiltaler meg med sine tydelige tsjekkiske folk elementer.

Samme her også; har hørt Pohadka i bilen mange ganger; koser meg med den; abonnementet på BBC MM har betalt seg mange ganger.

Mvh Vidar P

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.185
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    erato skrev:
    Den finnes gjenutgitt på Brilliant også!
    Det stemmer på en prikk, her er den;

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//7591.htm
    På salg til og med. Har hatt fingeren på avtrekkeren en stund.. men jeg har jo mye av dette på LP da. Derav ekspektans.
    Mvh Vidar P
    Ja ja, det er akkurat den som er problemet, og fra nettopp MDT!
    Lett å finne på listen over Previous Orders
    Jeg bestilte den 26.desember, fikk denne e-posten 16.januar:

"Regarding your order -xxxx-, MDT regret to inform you that the following item is out of stock at our supplier.
    Please do not re-order this item as it will follow when stock becomes available. You have not yet been charged for this item.
    7591: STRAUSS Orchestral Works. Malcolm Frager, Ulf Hoelscher, de Staatskapelle Dresden / Rudolf Kempe. Brilliant Classics 9cds"

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.223
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Har såvidt lånt øre til denne:

Alexandre Tharaud spiller Bach. "Italienske konserter" på piano. Oj oj oj. Denne kommer jeg til å bli glad i.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Veldig fin skive det der, Valentino! Men så til litt OT. Hva skyldes bruken av det usannsynlig lite heldige bildet i avataren? Juliette på en "bad hair day" med et ansiktsuttrykk som om hun har drukket tran og kysset Sputnik......

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Se der, ja! Man reagerer raskt på denslags tilbakemeldinger oppe på Stange... :D

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Da var det på tide å sprette forseglingen på denne:
    Beethoven - Sonate no29 op106 - Daniel Barenboim
    Denne innspillingen er gjort på 35mm magnetic film i stedet for 1/4" eller 1/2" tape.
    Avspilling skjemmes av det som antagelig er "grums" fra pressing. Jeg er jo den første som spiller dette eksemplaret.
    Men den unge Barenboim spiller Beethoven han.

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Grieg - Norske Danser op35 for firhendig klaver,
    Sinding - Variasjoner for to klaver ess-moll op2 - Robert Levin og Kjell Bækkelund

Dette er gøy å høre på.
    Det svinger fint av disse to gutta som muligens var på sitt beste på denne tiden denne plata ble innspillt.

Hvem som spiller i hvilken kanal på Sinding, er jeg ikke kar om å finne ut av...

Vedlegg

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.223
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Tharaud spiller Bach e. Vivaldi o.a. fremdeles. Hekta.
    Dvs: Jeg og yngstemann som egentlig er litt syk slik som jeg er har vært ute på ski en runde også. Praktfullt vær.

Men nå blir det ABM. Schuberts pianosonate D537 i a-moll som trøst fordi at det akkurat dumpet inn en mail fra MDT om at det ikke kan levere Queyras' Dvorakplate. Merde!

B

buster

Gjest
    Hører nå på Dvoraks 9. med Baltimore Symphony Orchestra- Marin Alsop. Naxos
    Dette er den beste jeg noengang har hørt! Fantastisk framført og svært godt produsert.
    Ser og at renommerte BBC-Classic Music har den som en av kandidatene til årets utgivelse innen orkestermusikk. Billig er den og...
    Bjørn

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.635
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Og her er det Vänskäs Kullervo som går. Fin framføring, men det går da så tregt? 2. satsen: "Kullervos ungdom" stopper da nesten helt opp nu og da.

Bernt K

Vedlegg

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.223
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Og DER gjorde Philippe Herreweghe & Co. seg akkurat ferdige med Bachs messe BWV233. Den var fin.
    Da kan de få gjøre neste på listen også. Nydelig dansant Kyrie på denne BWV234. Se for dere Valentino som elegant stiller sine ben på kirkegulvet. Får jeg lov, Frue?

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Min favoritt-innspilling av Tsjaikovskijs pianokonsert! Og det foran navn som Byron Janis, Van Cliburn, Argerich o.s.v. Jeg kunne egentlig kassere de andre da de ikke helt tilfredstiller mine preferanser; bortsett fra at de har gode koblinger. Jeg har ennå ikke fått hørt på enkelte i hylla som Igor Zhukov og Yevgeni Sudbin (som visstnok skal være meget gode).

M

musicus

Gjest
    Hyggelig å høre Kibsgard! har selv fler utgivelser av denne konserten, men denne fant jeg på MediaMarkt igår til 79,- Sek, undrer om ikke det dags å dra tilbake å plukke noen fler, de har (noen ganger) overraskende bra utvalg i hyllene...

mvh

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Ja, den der er heller ikke så lett å finne som andre RCA Living Stereo. Er det Mediamarkt i Tyskland? Jeg har vært en del på Mediamarkt i Polen og funnet noen billige, bra CD'er.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.223
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har også den innspillingen.

Jeg fikser ikke den heller. Tsjaikovskijs pianokonsert er nok ikke for meg. Akkurat nå går Bachs Matteuspasjon i Herreweghes innspilling. Veldig i min gate, denne. Transporterens VU-metere danser samtykkende.

Vedlegg

M

musicus

Gjest
    kibsgard skrev:
    Ja, den der er heller ikke så lett å finne som andre RCA Living Stereo. Er det Mediamarkt i Tyskland? Jeg har vært en del på Mediamarkt i Polen og funnet noen billige, bra CD'er.
    Det er Tyske MediaMarkt som har etablert seg ganske bra iaf her i Gøteborg, de hadde andre spennende Living Stereo innspillinger til 59,-/79,- stk, så det dukker opp noen gullkorn med jevne mellomrom.

mvh

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Liflig musikk strømmer ut av høyttalerne. Piotr Anderszewski spiller Fransk Overture i H-moll av Johann Sebastian Bach, og jeg sitter i sofaen med espresso i koppen. Kan man ha det bedre?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn