Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.538
    Antall liker
    4.366
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    Enda en billig plate her. Lydian var vel en underavdeling av Naxos en gang i tiden for spesielt billige utgivelser av musikk.
    20240409_161555.jpg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.850
    Antall liker
    21.835
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    En dyr en nå, verd alle pengene.
    IMG_4812.jpeg
    Begynte med Tabor-Blanik, nå Fra Bøhmens skoger og enger. Det er så bra så bra. Lett å like, catchy tunes, lekker orkestrering og lyden fra Boston er stratosfærisk god. Skulle jeg anbefale en eneste DG TOS til en klassisk vinylusikker er det denne.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.744
    Antall liker
    9.395
    Sted
    Trondheim
    Jeg har vært alle de stedene. Tabor er en vakker by på veien mellom Praha og Linz (og i sin tid hovedsenteret for Husitteropprøret). Like ved Blaník (som er en åskam) giftet en av mine nieser seg (og jeg var selvfølgelig i bryllupet som sto i Louňovice pod Blánikem). Vyšehrad besøker jeg hver gang jeg er i Praha. Jeg har vært ved Vltavas kilder like ved landsbyen Kvilda i Šumava (og selvfølgelig sett Vltava i Česky Krumlov og i Orlík og mange andre steder). I Bøhmens skoger og enger har jeg vandret mange ganger og skal en tur dit (Šumava) om en måneds tid. Šárka beskriver vel krigerkvinnen som beseiret Ctirad i kvinneopprøret, men det er jo også en elv som renner ned til Vltava omtrent fra flyplassen i Praha. Akkurat hvor kampene mellom kvinnehæren og prins Ctirad skjedde er det vel ingen som vet, men ut fra det jeg har lest skal det tradisjonelt ha skjedd omtrent der Barrandov ligger nå (hvis det overhodet har skjedd og ikke bare er en myte).
    Man kan vel trygt si at jeg har et spesielt forhold til det verket.
     
    Sist redigert:

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.673
    Antall liker
    1.267
    De siste par dagen har det blitt litt Nielsen (symfoni 2 og 3 med Gilbert), nå nr 4 herfra:
    nielsen.jpg
    Har alle 6 med Oramo, Gilbert og Luisi, og de er uniformt bra. I hvert fall lydmessig.
    Utførelse er litt ulikt fra symfoni til symfoni, men jeg kan ikke si hvilke jeg liker best.
    Denne nr 4 er meget bra.

    Ellers er nr 3 og 4 med Gardner og Bergen bestilt på bakgrunn av denne anmeldelsen.
    Og ja, musikken er mer en god nok til å forsvare å ha flere innspillinger.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.291
    Antall liker
    11.108
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    .....
    Ellers er nr 3 og 4 med Gardner og Bergen bestilt på bakgrunn av denne anmeldelsen.
    Og ja, musikken er mer en god nok til å forsvare å ha flere innspillinger.
    Takk for tips. Usedvanlig positiv omtale der. BIS SACD fra Grieghallen liker jeg. Og jeg er fremdeles fan av det orkesteret, selv om mine gamle venner der har gått av med pensjon.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.673
    Antall liker
    1.267
    Var på konsert med SSO i går. Sibelius fiolin konsert før pausen.
    Publikum var tilsynelatende svært så fornøyd, stående applaus, jeg var heller kald (ikke min "cup of tea").
    (ekstra nummeret var mye bedre ... )
    Så til morgen kaffen en Sibelius slik den skal spilles.
    sibelius.jpg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.850
    Antall liker
    21.835
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    890
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Tillater meg et lite referat fra konsert igår kveld, den sitter i kroppen ennå.
    Gil Shaham med Beethovens violinkonsert i Olavshallen med Tr.heim Symfoniorkester.

    Jeg hadde jo visse forventninger, men dette var jo spennvilt.
    Et vanligvis sedat og noe tamt trønderpublikum går i brakende applaus etter første sats, aldri opplevd det før.....og slik fortsatte det.
    Ellevilt, med en solist som balanserte ydmykhet med selvtillit, og som ledet både orkester og dirigent gjennom de tre satsene.
    Han-na Chang holdt på å spidde ham med taktstokken da han var helt oppe i henne og sikret at de var helt på linje og åndet samme dynamikk. Han stod med tærne helt inntil dirigentpodiet, fremoverlent mot henne....
    Han drev første-violinene fremover underveis ved å gå helt opp i dem også. Det var en helt uvanlig opplevelse.
    Den kvinnelige konsertmesteren ble etterhvert ildrød, svette og tårer rant ( jeg satt på tredje rad) og etter siste sats gråt hun åpenlyst, da hadde hun spilt så hestehårene slang fra buen, og hårspennen hadde løsna.
    Shaham hadde også lagt inn en uventet dialog med mannen på paukene - de hilste hverandre med noter som Beethoven aldri har skrevet - et aldri så lite frislipp og som en kommentar/tribute fra Shaham i slutten på andre sats. Og underveis klarte han også å ha øyekontakt med publikum ,og med de som satt bakerst i orkesteret - for en tilstedeværelse. Tårene rant av meg også gjennom første sats, til jeg ble tom og satt og småhikstet.
    Fikk bekreftet av kjente i orkesteret at dette hadde de øvd inn, altså dialogen mellom violin og pauker - og at øvelsene og konserten var minner for livet også for orkesteret.

    Publikum gav seg ikke, og fikk et solostykket skrevet for Shaham av samtidskomponist under pandemien som extranummer. Shaham snakket og fortalte - helt rått!

     
    Sist redigert:

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.962
    Antall liker
    13.311
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    jeg kjøper kun på LP
    røyk på to til akkurat nå
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.879
    Antall liker
    10.711
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har hengt meg opp i denne som spilles her nå:

    IMG_0082.jpeg




    Heller et mid-fi anlegg med Handel
    enn et Hi-Fi anlegg uten!
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.879
    Antall liker
    10.711
    Torget vurderinger
    10
    Prøver meg på denne. Digital hos meg er Tidal via Roon.

    IMG_0083.jpeg
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.850
    Antall liker
    21.835
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Eroica med Ensemble 28 er fabelaktig.
    Neste ut bør være nr. 5 med Wienerfilharmonikerne og Carlos Kleiber på DG.
    Så Nr. 8 med London Classical Players og Norrington på EMI/Warner.
     
    Sist redigert:

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.725
    Antall liker
    3.890
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Klaversonatene! Du kan like gjerne begynne her:
    image_2024-04-13_064619476.png
    Så gjerne sonatene for klaver og fiolin, jeg liker Perlman/ Ashkenazy: Meget lett og underholdende; ikke den mest utfordrende Beethoven, men søkke god musikk.
    image_2024-04-13_064801825.png

    Er å få fatt i på vinyl også... Så er det tid for de sene strykekvartettene, f.o.m nr 95. Et utall av strålende bokser der ute. Klaverkonsertene: Du MÅ ha nr 4 og 5.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    873
    Antall liker
    2.171
    Torget vurderinger
    1
    Tillater meg et lite referat fra konsert igår kveld, den sitter i kroppen ennå.
    Gil Shaham med Beethovens violinkonsert i Olavshallen med Tr.heim Symfoniorkester.

    Jeg hadde jo visse forventninger, men dette var jo spennvilt.
    Dette både gleder meg enormt og gjør meg ganske trist samtidig. Jeg har sett frem til denne konserten siden den ble annonsert, billetter på plass. Litt senere fikk jeg beskjed om at jeg skulle på kurs i Bergen hele denne uken, stadige forsøk på å endre dato, uten hell. Vurderte å trøste meg selv med Wynton Marsalis og Tsjaikovskijs fiolinkonsert i Harmonien på torsdag, men det ble ikke slik heller.

    Veldig fint og godt referat fra deg Gunzi som bekrefter det jeg hadde sett frem til, så jeg får glede meg på vegne av dere som var der.
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.396
    Antall liker
    11.139
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Kom på at jeg har vært opphengt i denne sonaten siden adagio herfra dukket opp i filmen Byzantium og gjorde et uutslettelig inntrykk på meg.
    Brendel plays Beethoven: Piano Sonata No. 3 in C Major, Op. 2 No. 3
    1713033999834.png
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.396
    Antall liker
    11.139
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    no.4. Kona ute av huset, så dette er kun for min skyld, men jeg liker det jeg hører. Presist orkester i godt samspill med en dirigent som vet hvordan han vil ha sin Beethoven. (Og min)
    1713091854268.png

    Edit: Kona dukket opp akkurat i tide til No.5. Jeg liker disse! (Kleiber får vente til en annen dag)
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn