Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    316
    Antall liker
    490
    Rolig kveld med vår venninne, Janet Baker med A Previn på tangenter.

    Litt skeiv EMI, men fin lyd. Venter litt på sibilianter, men de kommer ikke helt frem. Enda godt.

    20240807_201715.JPG
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.719
    Antall liker
    1.348
    Relativt typisk engelsk - på en måte... men fin musikk likevel...
    bliss.jpg

    Ellers hadde jeg en interessant opplevelse på kammermusikken i går kveld i St.Petri (SVG).
    Concerto Copenhagen var der med 14 musikere + leder og spilte Haydn (bla annet).
    Haydn har skrevet 104 symfonier og mange (de fleste?) er skrevet for 50-60 musikere (nå gjengir jeg det som ble sagt fra scenen).
    Imidlertid ble noen symfonier, for eksempel nr 44, spilt i går, komponert for musikerne på Esterhazy som var 14 i tallet, så vi fikk denne oppført (omtrent?) som den ble originalt.

    Med så få musikere hører man hver stemme mer individuelt, mer "kammer musikalsk" (klangen mer heterogen).
    Nå har jeg ikke hørt mye Haydn live, men sammenlignet med det jeg har av innspillinger så var dette det klart (nest) beste jeg har hørt Haydn.
    Faktisk gåsehud faktor og genialiteten til Haydn kom klart fram på en måte som jeg ikke alltid hører hjemme fra disk.

    Konserten ble avsluttet med cello konserten i C-dur (nr 1) av Haydn med Andreas Brantelid som solist.
    Det fungerte også helt fantastisk godt (best) - en stor opplevelse og for et musikk stykke.
    Poenget mitt her er bare at ensemble størrelse kan fungere ulikt og noen ganger kan færre musikere være mye bedre enn mange.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.912
    Antall liker
    24.120
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Innen hermetisert musikk har jeg et vannskille i LvB3; før og etter at jeg hørte Ensemble 28, gjort med det samme antall musikere som ved urframføringen:
    1723098347533.png

    Ikke alltid den mest spektakulære eller virtuose musiseringen (det finnes fryktelig mange innspilinger der ute) men lyden de fikk til må høres.
     
    Sist redigert:

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.822
    Antall liker
    4.101
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jepp. Jeg ville svært gjerne ha hørt dem i 4, 7 og 8 også, men Grossmann valgte å prioritere annerledes. Kanskje 6ern, men 5 og 9 krever vel egentlig noe mer fylde, selv om det jo hadde vært "artig" med 5-ern...
    Savalls "nye" serie var i hvertfall ikke mye å applaudere for, mener nu jeg.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.799
    Antall liker
    10.244
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Lemminkainen suiten fra BIS sin Sibelius serie. De hildrande du for en musikk!

    Og har nettopp startet med å lytte gjennom denne serien, første CD spilt i formiddag:

    myaskovsky_complete_string_quartets.jpg
     

    krrm

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    30.12.2013
    Innlegg
    99
    Antall liker
    137
    Beethoven i mindre format: Siste konsert jeg var på før covid traff var Det norske kammerorkester i Universitetets aula med Beethoven 7. Fant den, til min store glede, på youtube, så nå både hører jeg og ser på den.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    897
    Antall liker
    2.247
    Torget vurderinger
    1
    Fortsatt ferie, lite hfs, dog mer tid til musikk.
    Gjengangerne de siste ukene her synes å være Mahler og Sibelius, to av sorten ble med hjem etter å ha ruslet i byens bruktbutikker i dag. Behørlig vasket og står til tørk, før de skal spilles etter middag. Sibelius kryper mer og mer inn for hver gang han spilles, blir spennende å høre hva svenskene har begått på denne innspillingen.

    Silbelius & Mahler.png
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.165
    Antall liker
    1.462
    Dorati har noen fine utgivelser fra slutten av sekstiåra og godt inn på syttitallet med musikerne fra Stockholm. Mange av disse er live-opptak av svensk musikk, og især Petterssons no.7 er en sann fornøyelse. For øvrig en innspilling jeg prøver å pushe hver gang det byr seg en mulighet ;).
    Steen
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.822
    Antall liker
    4.101
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Har vært i denne fiiine LP-boksen et par dager nå (8 LPer for en slikk og nulla hos en bruktsjappe) ettersom jeg gjerne vil høre både tilstand og musisering før jeg setter den i hylla. Helt upåklagelig!
    Sannsynligvis sliter jeg mer på boksen ved å sette den i stativet enn den har vært utsatt for de siste 40 årene
    folder.jpg
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.822
    Antall liker
    4.101
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Forurensning, du lissom...
    Vel, sammen med Schubert-en nevnt over trakk Nils T (Todal på Den Sorte Lademo) fram denne her også, og tilbød den til samme utrolig billige penge, og hvem er vel jeg til å motstå fristelser? Blir spilt over et par tre dager. Jeg hadde fra før kun et par plater fra serien, men nu har jeg alle.
    Samme her også; det eneste tegnet til at de overhodet har blitt spilt er at rekkefølgen til skivene i boksen er litt i uorden.
    folder.jpg
     
    Sist redigert:

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.912
    Antall liker
    24.120
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Beethoven i mindre format: Siste konsert jeg var på før covid traff var Det norske kammerorkester i Universitetets aula med Beethoven 7. Fant den, til min store glede, på youtube, så nå både hører jeg og ser på den.
    Tusen takk for tips! Den gikk til ettermiddagskaffen nå. O glede/Let's dance!
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.115
    Antall liker
    10.035
    Sted
    Trondheim
    Idag ble det litt mer Elgar - The Music makers og The sanguine fan
    I går:
    Cimarosas L'Olimpiade:

    1723502844495.png
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.719
    Antall liker
    1.348
    Til morgen kaffen nå - noe nytt for meg, Henselt sin piano konsert.
    bronsart.jpg
    "klassisk" (eller erke typisk) romantisk piano konsert av høy klasse... vanlig BIS lyd (god 2 kanal SACD) og utmerket spilt.
    Review - Bronsart and Henselt Piano Concertos (Paul Wee)

    Ellers i samme sending var det Horenstein sin Mahler 3 (Unicorn CD) som jeg fikk hørt for et par dager siden.
    Må sjekke lyden opp mot andre utgivelser før jeg har en mening (ok i utgangspunktet), men jeg forstår godt den posisjonen denne innspillingen har rent musikalsk.
    Svært bra og kjekt å høre igjen.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.912
    Antall liker
    24.120
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Alkoholfritt øl, Jarlsberg, Stranda-skinke, pikant salami, TUC-kjeks,
    IMG_5065.jpeg

    og Gundula og Hebbe i R. Strauss’ Fire siste sanger på den bredeste platespilleren som har vært i hus her noen gang.
     
    Sist redigert:

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.719
    Antall liker
    1.348
    Til morgen kaffen i dag det første stykket på denne cd'en (quintetto);
    castel.jpg
    kammermusikk med gitar. Fint og melodiøst og litt annerledes enn de vanlige kvintettene...
    Ellers, i går kveld ble denne spilt (2 kanal SACD).
    mahler.jpg
    Tja, hva skal jeg si? Førsteinntrykket harmonerer med de anmeldelsene jeg har lest.
    Topp lyd og utmerket spilt.
    Men det går kanskje litt tregt til tider...?
    Siste satsen synes jeg spesielt er markert bedre hos for eksempel Horenstein...
    men må nok høre litt mer på begge samt andre for å bli helt enig med meg selv...
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.912
    Antall liker
    24.120
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    God morgen! Femmeren er den beste i settet i følge Mark Ward hos Tracking Angle, så da får vi massere både Sennheisere, Phonaker og ører:

    1723790025976.png

    24/192 og digital klangboks. ❤ Ikke noen nymotens helanalog tapeforsinket trappehusklang her nei!
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.912
    Antall liker
    24.120
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    1723837772500.png
    Jeg hører på en CD-rip. Ikke si det til noen. Bruckner 1 er kul. Verd en lytt eller tre.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.912
    Antall liker
    24.120
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Våknet alt for tidlig og fant en marsj på internett. Indiana Jones. :)

     

    Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    316
    Antall liker
    490
    Klevstrand og Stensvold spiller stykker som ikke var skrevet for gitar. Spilt inn i Haslum kirke januar 1983 og Fornebu ble stengt om natten. De takker luftfartsverket. Fant en uspilt versjon på Rock&Rolls.
    Tipper verdens eneste plate med både Geir Tveitt og Andrew Lloyd Webber på samme side.
    20240817_074118.JPG
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    897
    Antall liker
    2.247
    Torget vurderinger
    1
    Startet dagen med litt Grieg og herr Bekkelund på klaviaturet, nå er det tid for en av komponistene som står høyt i kurs hos meg. Jeg har tidligere erkjent min svakhet for requiem, i går fant jeg to utgaver av Fauré som ble med hjem, begge franske innspillinger. I skrivende stund er det 1972 utgaven fra Erato som spilles, nydelig lyd, innspilling og stemning.

    På innsiden av dette omslaget siteres Fauré":"My Requiem... expresses not som much the fear of death as the peacefulness of eternal rest."
    Utvilsomt en kontrast til eksempelvis Verdi sitt requiem, som jeg også setter svært stor pris på.

    Fauré Requiem .png





     

    Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    316
    Antall liker
    490
    Startet dagen med litt Grieg og herr Bekkelund på klaviaturet, nå er det tid for en av komponistene som står høyt i kurs hos meg. Jeg har tidligere erkjent min svakhet for requiem, i går fant jeg to utgaver av Fauré som ble med hjem, begge franske innspillinger. I skrivende stund er det 1972 utgaven fra Erato som spilles, nydelig lyd, innspilling og stemning.

    På innsiden av dette omslaget siteres Fauré":"My Requiem... expresses not som much the fear of death as the peacefulness of eternal rest."
    Utvilsomt en kontrast til eksempelvis Verdi sitt requiem, som jeg også setter svært stor pris på.

    Vis vedlegget 1048227




    Verdi sitt Requiem er ubeskrivelig vakkert. Men Fauré sitt kjenner jeg overhodet ikke til. PS. Har en følelse av at Erato gjorde mye korrekt ved både innspilinger og mastring av vinyl.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.912
    Antall liker
    24.120
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Verdis er flott, men jeg innrømmer at jeg bare har hørt ordentlig etter på Karajan på DG TOS. Dies Irae derfra er "- Hør hva platespilleren min kan!".
     

    Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    316
    Antall liker
    490
    Abbado med Berliner Filharmoniker låter også veldig bra. Finnes på vinyl (warner) og er på ønskelisten.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    897
    Antall liker
    2.247
    Torget vurderinger
    1
    Fauré er å anbefale, såvel hans Requiem som mye annet av hans musikk.

    Jeg var for sen til å sikre meg en DG TOS av Verdi, så jeg får trøste meg med to andre innspillinger/bokser av verket, herunder en innspilling med Abbado på DG fra 1980, den låter også veldig bra.
    Verdi Requiem.png

     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.799
    Antall liker
    10.244
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Moten S: Faure er en skatt. Sangene og kammermusikken er toppklasse. Jeg har slitt litt mer med pianomusikken, men nærmer meg en forståelse av den etter en del lytting gjennom årene.

    Men jeg har ikke vært involvert i noe arbeid med mastering av plateinnspillinger, det må være noen andre.
     

    Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    316
    Antall liker
    490
    Moten S: Faure er en skatt. Sangene og kammermusikken er toppklasse. Jeg har slitt litt mer med pianomusikken, men nærmer meg en forståelse av den etter en del lytting gjennom årene.

    Men jeg har ikke vært involvert i noe arbeid med mastering av plateinnspillinger, det må være noen andre.
    Ja, tenkte en smule mer på franske labelen Erato her 😉
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.799
    Antall liker
    10.244
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror nok jeg skjønte det, måtte bare komme med en blødme (jeg har blitt kalt en blødmemester av folk som kjenner meg). :)
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.668
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Sunndalsøra
    Er for tiden på bobiltur i Trøndelag, og ser på på nrk1 og Eurovision Young musicians. Utrolig nivå på disse unge musikerne. Jeg like godt denne fiolinisten. Han hadde denne "sørgmodige" klangen som David Oistrach hadde. Gammelt og godt instrument. Ikke noe å si på lyden på 5.1 anlegget( 2 kanal med sub nå) God lyd på opptaket! Hva synes dere om programmet og lyden på nrk1?
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.912
    Antall liker
    24.120
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Mezzo TV nå: Blomstedt og Wienerfilharmonikerne fra Salzburgfrstspillene. Honeggers «liturgiske» symfoni. Aldri hørt før. Åpningsdatoen Dies Irae høres ut som om Gud har tatt i bruk Pacific 231 som syndernes transportmiddel til Helvete.
     

    Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    316
    Antall liker
    490
    Er for tiden på bobiltur i Trøndelag, og ser på på nrk1 og Eurovision Young musicians. Utrolig nivå på disse unge musikerne. Jeg like godt denne fiolinisten. Han hadde denne "sørgmodige" klangen som David Oistrach hadde. Gammelt og godt instrument. Ikke noe å si på lyden på 5.1 anlegget( 2 kanal med sub nå) God lyd på opptaket! Hva synes dere om programmet og lyden på nrk1?
    Jeg synes umiddelbart det er flott lyd og ikke minst mye talent - enig angående østerrikerne på fiolin. Men lyden er nok litt barbert i henhold til dynamikk - tilpasset tv-stua til Ola Nordmann.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn