Relativt typisk engelsk - på en måte... men fin musikk likevel...
Ellers hadde jeg en interessant opplevelse på kammermusikken i går kveld i St.Petri (SVG).
Concerto Copenhagen var der med 14 musikere + leder og spilte Haydn (bla annet).
Haydn har skrevet 104 symfonier og mange (de fleste?) er skrevet for 50-60 musikere (nå gjengir jeg det som ble sagt fra scenen).
Imidlertid ble noen symfonier, for eksempel nr 44, spilt i går, komponert for musikerne på Esterhazy som var 14 i tallet, så vi fikk denne oppført (omtrent?) som den ble originalt.
Med så få musikere hører man hver stemme mer individuelt, mer "kammer musikalsk" (klangen mer heterogen).
Nå har jeg ikke hørt mye Haydn live, men sammenlignet med det jeg har av innspillinger så var dette det klart (nest) beste jeg har hørt Haydn.
Faktisk gåsehud faktor og genialiteten til Haydn kom klart fram på en måte som jeg ikke alltid hører hjemme fra disk.
Konserten ble avsluttet med cello konserten i C-dur (nr 1) av Haydn med Andreas Brantelid som solist.
Det fungerte også helt fantastisk godt (best) - en stor opplevelse og for et musikk stykke.
Poenget mitt her er bare at ensemble størrelse kan fungere ulikt og noen ganger kan færre musikere være mye bedre enn mange.
Innen hermetisert musikk har jeg et vannskille i LvB3; før og etter at jeg hørte Ensemble 28, gjort med det samme antall musikere som ved urframføringen:
Ikke alltid den mest spektakulære eller virtuose musiseringen (det finnes fryktelig mange innspilinger der ute) men lyden de fikk til må høres.
Jepp. Jeg ville svært gjerne ha hørt dem i 4, 7 og 8 også, men Grossmann valgte å prioritere annerledes. Kanskje 6ern, men 5 og 9 krever vel egentlig noe mer fylde, selv om det jo hadde vært "artig" med 5-ern...
Savalls "nye" serie var i hvertfall ikke mye å applaudere for, mener nu jeg.
Beethoven i mindre format: Siste konsert jeg var på før covid traff var Det norske kammerorkester i Universitetets aula med Beethoven 7. Fant den, til min store glede, på youtube, så nå både hører jeg og ser på den.
Fortsatt ferie, lite hfs, dog mer tid til musikk.
Gjengangerne de siste ukene her synes å være Mahler og Sibelius, to av sorten ble med hjem etter å ha ruslet i byens bruktbutikker i dag. Behørlig vasket og står til tørk, før de skal spilles etter middag. Sibelius kryper mer og mer inn for hver gang han spilles, blir spennende å høre hva svenskene har begått på denne innspillingen.
Dorati har noen fine utgivelser fra slutten av sekstiåra og godt inn på syttitallet med musikerne fra Stockholm. Mange av disse er live-opptak av svensk musikk, og især Petterssons no.7 er en sann fornøyelse. For øvrig en innspilling jeg prøver å pushe hver gang det byr seg en mulighet .
Steen
Har vært i denne fiiine LP-boksen et par dager nå (8 LPer for en slikk og nulla hos en bruktsjappe) ettersom jeg gjerne vil høre både tilstand og musisering før jeg setter den i hylla. Helt upåklagelig!
Sannsynligvis sliter jeg mer på boksen ved å sette den i stativet enn den har vært utsatt for de siste 40 årene
Forurensning, du lissom...
Vel, sammen med Schubert-en nevnt over trakk Nils T (Todal på Den Sorte Lademo) fram denne her også, og tilbød den til samme utrolig billige penge, og hvem er vel jeg til å motstå fristelser? Blir spilt over et par tre dager. Jeg hadde fra før kun et par plater fra serien, men nu har jeg alle.
Samme her også; det eneste tegnet til at de overhodet har blitt spilt er at rekkefølgen til skivene i boksen er litt i uorden.
Beethoven i mindre format: Siste konsert jeg var på før covid traff var Det norske kammerorkester i Universitetets aula med Beethoven 7. Fant den, til min store glede, på youtube, så nå både hører jeg og ser på den.
Til morgen kaffen nå - noe nytt for meg, Henselt sin piano konsert.
"klassisk" (eller erke typisk) romantisk piano konsert av høy klasse... vanlig BIS lyd (god 2 kanal SACD) og utmerket spilt. Review - Bronsart and Henselt Piano Concertos (Paul Wee)
Ellers i samme sending var det Horenstein sin Mahler 3 (Unicorn CD) som jeg fikk hørt for et par dager siden.
Må sjekke lyden opp mot andre utgivelser før jeg har en mening (ok i utgangspunktet), men jeg forstår godt den posisjonen denne innspillingen har rent musikalsk.
Svært bra og kjekt å høre igjen.
Til morgen kaffen i dag det første stykket på denne cd'en (quintetto);
kammermusikk med gitar. Fint og melodiøst og litt annerledes enn de vanlige kvintettene...
Ellers, i går kveld ble denne spilt (2 kanal SACD).
Tja, hva skal jeg si? Førsteinntrykket harmonerer med de anmeldelsene jeg har lest.
Topp lyd og utmerket spilt.
Men det går kanskje litt tregt til tider...?
Siste satsen synes jeg spesielt er markert bedre hos for eksempel Horenstein...
men må nok høre litt mer på begge samt andre for å bli helt enig med meg selv...
Klevstrand og Stensvold spiller stykker som ikke var skrevet for gitar. Spilt inn i Haslum kirke januar 1983 og Fornebu ble stengt om natten. De takker luftfartsverket. Fant en uspilt versjon på Rock&Rolls.
Tipper verdens eneste plate med både Geir Tveitt og Andrew Lloyd Webber på samme side.
Startet dagen med litt Grieg og herr Bekkelund på klaviaturet, nå er det tid for en av komponistene som står høyt i kurs hos meg. Jeg har tidligere erkjent min svakhet for requiem, i går fant jeg to utgaver av Fauré som ble med hjem, begge franske innspillinger. I skrivende stund er det 1972 utgaven fra Erato som spilles, nydelig lyd, innspilling og stemning.
På innsiden av dette omslaget siteres Fauré":"My Requiem... expresses not som much the fear of death as the peacefulness of eternal rest."
Utvilsomt en kontrast til eksempelvis Verdi sitt requiem, som jeg også setter svært stor pris på.
Startet dagen med litt Grieg og herr Bekkelund på klaviaturet, nå er det tid for en av komponistene som står høyt i kurs hos meg. Jeg har tidligere erkjent min svakhet for requiem, i går fant jeg to utgaver av Fauré som ble med hjem, begge franske innspillinger. I skrivende stund er det 1972 utgaven fra Erato som spilles, nydelig lyd, innspilling og stemning.
På innsiden av dette omslaget siteres Fauré":"My Requiem... expresses not som much the fear of death as the peacefulness of eternal rest."
Utvilsomt en kontrast til eksempelvis Verdi sitt requiem, som jeg også setter svært stor pris på.
Verdi sitt Requiem er ubeskrivelig vakkert. Men Fauré sitt kjenner jeg overhodet ikke til. PS. Har en følelse av at Erato gjorde mye korrekt ved både innspilinger og mastring av vinyl.
Fauré er å anbefale, såvel hans Requiem som mye annet av hans musikk.
Jeg var for sen til å sikre meg en DG TOS av Verdi, så jeg får trøste meg med to andre innspillinger/bokser av verket, herunder en innspilling med Abbado på DG fra 1980, den låter også veldig bra.
Moten S: Faure er en skatt. Sangene og kammermusikken er toppklasse. Jeg har slitt litt mer med pianomusikken, men nærmer meg en forståelse av den etter en del lytting gjennom årene.
Men jeg har ikke vært involvert i noe arbeid med mastering av plateinnspillinger, det må være noen andre.
Moten S: Faure er en skatt. Sangene og kammermusikken er toppklasse. Jeg har slitt litt mer med pianomusikken, men nærmer meg en forståelse av den etter en del lytting gjennom årene.
Men jeg har ikke vært involvert i noe arbeid med mastering av plateinnspillinger, det må være noen andre.
Er for tiden på bobiltur i Trøndelag, og ser på på nrk1 og Eurovision Young musicians. Utrolig nivå på disse unge musikerne. Jeg like godt denne fiolinisten. Han hadde denne "sørgmodige" klangen som David Oistrach hadde. Gammelt og godt instrument. Ikke noe å si på lyden på 5.1 anlegget( 2 kanal med sub nå) God lyd på opptaket! Hva synes dere om programmet og lyden på nrk1?
God tolvte søndag etter treenighetsøndag! Jeg har ikke BWV 69a i den lokal samlingen, så da blir det BWV 35 med Fink, Freiburger og Müllejeans og 137 med BCJ og gamle-Suzuki til morgenkaffen.
Tillegg: Den siste korsatsen i BWV 137 har alle hørt og de fleste sunget skulle jeg mene.
Mezzo TV nå: Blomstedt og Wienerfilharmonikerne fra Salzburgfrstspillene. Honeggers «liturgiske» symfoni. Aldri hørt før. Åpningsdatoen Dies Irae høres ut som om Gud har tatt i bruk Pacific 231 som syndernes transportmiddel til Helvete.
Er for tiden på bobiltur i Trøndelag, og ser på på nrk1 og Eurovision Young musicians. Utrolig nivå på disse unge musikerne. Jeg like godt denne fiolinisten. Han hadde denne "sørgmodige" klangen som David Oistrach hadde. Gammelt og godt instrument. Ikke noe å si på lyden på 5.1 anlegget( 2 kanal med sub nå) God lyd på opptaket! Hva synes dere om programmet og lyden på nrk1?
Jeg synes umiddelbart det er flott lyd og ikke minst mye talent - enig angående østerrikerne på fiolin. Men lyden er nok litt barbert i henhold til dynamikk - tilpasset tv-stua til Ola Nordmann.