Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.262
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Først en disc fra denne:

Sweelinck Chansons.

Så disc 9 fra record of singing vol 1-4 - masse flott fra tiden rundt 2. verdenskrig.

Nå denne:

Vakker og velformet klavermusikk, min andre gjennomspilling etter at den ankom for noen dager siden. Vel verdt å lytte på.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.167
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Brain-boksen frister, selv om jeg har flere versjoner av Mozart- og Strauss-innspillingene fra før. Resten kjenner jeg ikke, og det er grunn god nok til å bestille.

Nå mer Mozart. Tidlige kirkemusikk-verk med Harnoncourt

Ed: Harnoncourt har snøring på dette, ensemblet også!
    Mozart var vel 13 eller så da han skrev K.49, vel og bra, men det ble skikkelig sus over det da han hadde prøvd noen år. K194 og K220 er fullvoksen kunst av format.

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Litt ny fastoptikk til kameraet i dag, hva er vel mer naturlig motiv enn ny musikk?

Synes det låter fortreffelig – som forventet. Richard Egarr og Academy of Ancient Music har jeg sans for.

Det jeg trodde var et beist av en booklet var Harmonia Mundi-katalogen for 2009. De gir visst ut en del musikk.

Vedlegg

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.537
    Det har vært spennende, gøy, morsomt og givende hver gang en skive fra Aus Der Reihe har dumpet ned i postkassen, MEN, i dag har det vært høytidsstund.
    Denne hadde timet sin ankomst perfekt

åpnet postkassen etter en tur for å plukke opp et par flasker chablis, og der lå den. En av skivene jeg har hatt absolutt størst forventning til. Den har innfridd så til de grader, og på toppen av det hele har jeg kunnet kose meg med www.furtwangler.net

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.151
    Sted
    Trondheim
    Roberten skrev:
    Det har vært spennende, gøy, morsomt og givende hver gang en skive fra Aus Der Reihe har dumpet ned i postkassen, MEN, i dag har det vært høytidsstund.

åpnet postkassen etter en tur for å plukke opp et par flasker chablis, og der lå den. En av skivene jeg har hatt absolutt størst forventning til. Den har innfridd så til de grader, og på toppen av det hele har jeg kunnet kose meg med www.furtwangler.net
    Furtwänglers innspilling av Schumanns 4. er legendarisk. Det blir ikke mye bedre enn det.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.167
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Mozarts nydelige kirkemusikk surrer videre

Korguttene fra Bad Tölz fornekter seg ikke, og god lydproduksjon, men orkesteret er kanskje ikke helt på Harnoncourt-nivå.

Og litt kammermusikk innimellom gjør seg når de luftige spente mebraner er i sving

Meget sterkt album fra Quator Ébène.

Jørgen

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Roberten skrev:

Den der er helt enormt bra, jeg tviler på at denne symfonien vil bli tilgjengeliggjort på plate i en versjon som i større grad pløyer dens musikalske dybde. Den ultimate Schumanns fjerde, derom er det ingen tvil i mitt sinn! Den måtte bare inkluderes i Aus Der Reihe, selv om man risikerer å bli uaktuell-gjort for å fokusere på historiske innspillinger. Men si meg Roberten; når du hører på fiolinene, andrefiolinene, bratsjene, treblåsere, messing, cello osv... hva har du å si om lydkvaliteten i slike innspillinger? Bare nysgjerrig..

Som en som har spilt i orkester selv, så er jeg lydmessig langt mer opptatt (fra min sitteposisjon) av å høre alle instrumentgrupper så tydelig som mulig og med riktig nivåforhold seg imellom, langt mindre dette som noen kaller "holografi" og "stereoperspektiv"... for meg som musiker i fiolinistposisjon på det tidspunktet så ville slike aspekter ved vårt orkesters (Kristiansund Symfoniorkester) ytelse vært aldeles latterlig... ja, jeg ville ha lurt på hvilken usannsynlig innleggingsklar lunatic som virkelig satt å hørte på slike out-there ting.. ting som gjennom måneder med kollektive øvelser ikke engang har slått eller streifet et eneste av orkestermedlemmene.. ja, og jeg visst er fortsatt av samme holdning.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.537
    Vidar P skrev:
    Men si meg Roberten; når du hører på fiolinene, andrefiolinene, bratsjene, treblåsere, messing, cello osv... hva har du å si om lydkvaliteten i slike innspillinger? Bare nysgjerrig..
    Det der er et spørsmål jeg har fundert mye på i det siste Vidar, og som åpner mange dører. Essensen må vel bli, selv så dumt det kanskje høres ut, at når musikk bedrives på et så fantastisk nivå klarer jeg ikke å legge merke til lydkvalitet. Jeg har forsøkt, tro du meg(jfr. post i dirigenten...) men jeg klarer ikke å unngå å bli forført, revet med og beveget på et så grunnleggende plan at jeg rett og slett ikke legger merke til lydkvaliteten. Jeg kan gjerne se at det ikke hadde gjort noe med en mer "korrekt," eller "bedre," lydkvalitet, men jeg klarer rett og slett ikke å merke det eller bry meg om det. Musikken snakker så sterkt til meg at lyd er det aller siste jeg tenker på.

Ta for eks Furtwänglers arbeid med Beethovens 9. Jeg har to innspillinger av denne som for meg går langt utenpå det Klemperer, Karajan, Fricsay og Jochum har levert. Nå mener jeg ikke å si at disse ikke har levert meget sterkt arbeid som gir meg stort utbytte, for det har de, og lydkvaliteten er nok objektivt sett mye bedre enn på de to versjonene jeg har dirigert av Furtwängler, men allikevel så er det en nerve og tilstedeværelse i innspillingene med Furtwängler som gjør at jeg ikke registrerer eventuelle "mangler," i lydkvaliteten.

Så, for å summere veldig kort, lydkvaliteten er helt uvesentlig for meg når det gjelder utbyttet jeg får av slike innspillinger. Det er mulig det er i utakt med den gjengse oppfatning her på HFS, og jeg ønsker ikke å si at det er nødt til å være slik for alle, men for meg blir det klarere og klarere at hifiparametre har forsvinnende lite å si for utbyttet jeg får av musikk.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Godt innlegg Roberten. det å fokusere på "hifilyd" når man lytter er ødeleggende. en annen sak er at et godt hifianlegg lettere drar deg inn i musikken. Lytter forøvrig til Håvard Gimse spille Grieg. En fantastisk pianist som klarer å formidle mye følelser og nerve

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.194
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Særdeles velformulert, Roberten.

Starter dagen med litt barokkboogie til ære for Bach_Mans nye boks. Amandine Beyer spiller Bach.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.194
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Mer Bach. Kantate 182 Himmelskönig sei willkommen. Suzuki. Kanskje for "pent" for noen; Jeg synes det er just right.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Valentino skrev:
    Særdeles velformulert, Roberten.

Starter dagen med litt barokkboogie til ære for Bach_Mans nye boks. Amandine Beyer spiller Bach.
    Hoi! Det er jo selve sjefsplaten. The big dog! Og de japanske Bachfortolkingene er også musikk av aller høyeste rang.

Selv prøver jeg meg på denne nyanskaffelsen. Haydn har for meg alltid vært korrekt for søndager:

De brilliante F-mollvariasjonene her kunne ikke vært mer forskjellig fra Demidenko sin begravelsestunge men nydelige versjon fra Wigmore Hall som er min standardinnspilling. Men begge variantene føles like gyldige.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.167
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Takács spiller Brahms igjen.

Jeg syns de har en intens klang som kler Brahms godt.

Betraktningene fra Vidar P og Roberten om lytting og lydkvalitet er veldig interessante, og peker på viktige ting. Siste Fidelity hadde en fin artikkel med bidrag fra psykolog Mats Larsen, der han beskriver tre måter å lytte på: hifi-analytisk, musikk-analytisk og 'hengivende' lytting dominert av ren musikalsk opplevelse. Disse tre behøver ikke utelukke hverandre, men jeg tror nok at den siste kan være den mange egentlig ønsker seg. Den blir selvfølgelig lettere med 'god lyd'-anlegg, men det kan virke som folk med sterkt forhold til selve musikken og praktisk erfaring (utøver eller konsert-publikum) lettere får til å skape ilusjon om tilstedeværelse og dermed kan få sterke opplevleser selv med store mangler i hifi-utstyret.

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Beethovenklaverkonserter – nå op. 19. Fin nerve i denne innspillingen – ikke sedat, men samtidig ikke noe som konstant roper meg i øret. Drama der det skal være dramatisk.

Vedlegg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.167
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Franz Berwald

nå først symfoni nr. 1 i G-moll, "Sinfonie Serieuse"
    Takk til Vredensgnag for anbefaling, dette er delikat musikk.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.537
    Denne er også, for min del, courtesy of vreden

Feiende flott musikk mens jeg leser om Furtwängler(takk for link Vidar P !) og kaster et blikk på sykkelvm fra tid til annen.
    Multitasking så det virkelig forslår en søndags formiddag her altså.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.167
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Capriccio espagñol (Kaprichchio na ispankskiye temï), for orkester, Op. 34
    Nikolay Andreyevich Rimsky-Korsakov

Gnistrende underholdning, og gnistrende gammelt opptak ordnet av Wilma Cozart

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Den boksen er fortryllende bra Minutten; ingen noen sinne har spilt inn Brahms lyseste øyeblikk på jord, poco allegretto-satsen fra 3.symfonien, som vår mann Furtwängler. Hans versjon fra disse 40-tallsinnspillingene i Original Masters-serien er som opium for liebhaveren. Her er en smakebit med andre artister (WDR Sinfonieorchester Köln, Dirigent: S. Bychkov);

Her går det i Gulda-boksen på min Meridian F80 på Oppdal; sakte men sikkert tråles den gjennom med stor glede, skiftet akkurat til CD5, og det er enda flere å glede seg til. Det er sjelden at det er slik lett tilgjengelig fryd å jobbe seg gjennom de komplette Beethoven-sonatene.

http://deccaclassics.com/music/originalmasters/4756835.html

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Har ikke denne boksen hjemme, søkte litt på Spotify og måtte bare sjekke den ut.
    Som du sier, det høres veldig bra ut.
    Ellers så var min første plate med Brahms nr.1 Karajan på DG.
    Synes denne er bra, selv om enkelte ikke liker han.
    Klemperer er vel den jeg har spilt mest i det siste.

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Da synes jeg du skal fiske frem denne boksen fra hylla;

.. og sette på CD3 track 7. Om du mot formodning ikke har den, så fins en snutt på hjemmesiden her;

http://www2.deutschegrammophon.com/webseries/index.htms?ID=originalmasters

søk på "furtwängler" oppe i søkefeltet, klikk på "An Anniversary Tribute"-boksen, og klikk på "Track listing" oppe til venstre. Så ser du en høyttaler til høyre for hvert av kuttene. Enjoy!

Fortsatt Gulda/Beethoven her forresten.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Jo, den Furtwangler boksen har jeg.
    Får finne den frem når jeg kommer hjem, fortsatt på jobb.

Minutten

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Beethoven Symphony No. 3 'Eroica.

Hviken innspilling er anbefalt fra Furtwangler?
    Jeg har hørt gjennom 1 satsen fra disse, og live versjonen fra 53 fra "Conductors" er nok den jeg foretrekker av disse to. Tror den andre er en studioinspilling fra 52, er begrenset med info fra Spotify.
    Er det andre jeg bør sjekke ut?

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Minutten skrev:
    Hviken innspilling er anbefalt fra Furtwangler?
    Jeg har hørt gjennom 1 satsen fra disse, og live versjonen fra 53 fra "Conductors" er nok den jeg foretrekker av disse to. Tror den andre er en studioinspilling fra 52, er begrenset med info fra Spotify.
    Er det andre jeg bør sjekke ut?
    http://www.furtwangler.net/bestchoice.html#essential

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Bach-kick i hele dag. Karajan har messet i H-moll, kantater fra Gardiner, Herreweghe og Harnoncourt har gått i ett, Branderburgerkonsertene 2, 3 og 5 har jeg også vært innom – i tillegg til en del småting jeg ikke husker i farten. På dager som dette skjønner jeg ikke hvordan jeg skulle bli lyttetrett noen gang. Det måtte i tilfelle være fordi verden gikk tom for gode Bach-innspillinger jeg har til gode å utforske. Og faren for det er ikke-eksisterende.

Nå blir det Rheingold med Solti resten av kvelden.

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Wright skrev:
    Nå blir det Rheingold med Solti resten av kvelden.

Alles was ist, endet.
    Ein düstrer Tag, dämmert den Göttern:
    dir rat' ich, meide den Ring!

Lurer av og til på hvorfor jeg ikke dropper alle andre aktiviteter og dedikerer livet mitt til Wagner.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.607
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg unner meg en H-mollmesse, jeg også, i mitt tilfelle under Richard Hickox:

Bernt K

Vedlegg

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.964
    Torget vurderinger
    4
    Meget flott pianokonsert nr1 i d-moll!

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Hjertelig gjenhør med mai-cd'en fra BBC Music Magazine, Beethoven String Quartets, spilt av Pavel Haas Quartet. Supre saker.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.167
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Bruckner laget vakker kormusikk, og her spilles Eugen Jochum igjen

De ti motettene her er eksempler på dette, og Psalm 150 et sant mesterverk.

Jørgen

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Til arbeidet er det fint med Nrk Klassisk - Ottorino Respighi: Concerto Gregoriano. Fiolinisten Takako Nishizaki er solist med Singapore symfoniorkester, dirigent Choo Hoeu.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Musikkmentalt helt på felgen etter siste dagers strabaser.

Nullstiller med skiver hentet ut fra "uspilt" hylla.
    Finner ikke coveret på nett, men følgende står å lese:

Il Maestro Di Capella - Fernando Corena - Basia Retchitzka
    (Collegium Academicum de Geneve - Robert Dunand)

Concert Hall - Guide Internationale Disque SMS2650

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.537
    Synes du skal være stolt av deg selv for at du i det hele tatt har stått opp i dag, Eros.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Joda Roberten, fikk lov til å ligge på leeeenge igår, så søvn er ikke et tema lengre. Men man blir skikkelig tom innvending når det hele er over. Utlada rett og slett. ;)

Fortsetter det klassiske sporet.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn