Jubelberusende bra! En fantastisk fin idé å kombinere opera, minimalistisk musikk og Mao-tidens propagandascenerier.Nixon in China var virkelig bra!
Enig re Mendelssohn og Mandelring - har vol 1,2 og 4. Får skaffe meg 3.Mandelring på Audite klinger jo alltid i toppklasse. Har ikke denne syklusen, men deres Mendelssohn er jo toppklasse. Og om jeg ikke husker feil, er vel nr 5 den beste av de tidlige (dvs før nr 8 i mitt univers) Shostakovich kvartettene? Etter nr 8 åpner jo noen ny visjoner seg gradvis......
Noe annen tsjekkisk klavermusikk som spilles alt for sjelden er Dvořák. Hans klavermusikk er utgitt på 4 CDer spilt av Radoslav Kvapil. Veldig fin, om kanskje noe tannløs, musikk.Det er mye bra i den boksen der, og det mest verdifulle med den er at den inneholder en del tsjekkisk musikk som ikke akkurat er overinnspilt.
Jeg burde gjøre det samme. Det er ikke så mye musikk som "sitter" med en gang. Det krever ofte flere gjennomspillinger. Jeg har en del Cras, men husker at jeg var litt skuffet etter første gjennomhøring. Kanskje den vil vokse? En annen jeg likte bedre ved første gangs gjennomspilling var Gabriel Pierné. Har en del plater med musikk av ham. Kanskje jeg skulle hente dem fram?Selv har jeg funnet frem alle platene mine med Jean Cras' musikk på Timpani og spiller gjennom de.