Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.297
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Denne på vinyl. Synes det er bra saker, man kan svært lite om klassisk.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    emotikon skrev:
    Tragisk er det :'(

Om dere klarer å holde ut til slutten, skjønner man hvorfor noen ikke makter å høre på klassisk musikk, om dette her er det de fikk høre som førstegangslytter....
    Hvem er disse klovnene? På opptaket av øvingen satt han og sang celloparten, og det var renere enn han spilte den. Var nødt til å sette på Du Pré/Barenboim for å komme meg. Litt annen klasse over den innspillingen.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Denne kom endelig i posten:

Sjarmerende friskt. Mye "lettere" i stllen enn senere i karrieren synes jeg.

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Berlioz sin Symphonie Fantastique fra denne boksen:

Ikke hørt den annet enn live før, men jeg syns dette funker godt, jeg. Mye annet spennende på denne boksen, ser jeg.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    berxter skrev:
    Louis Lortie som spiller Chopin-etyder fra Chandosboksen:

Bernt K
    Ah. Gratulerer med ny boks; det er litt av en boks det der, eller hva ?!

Mvh Vidar P

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.651
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jepp. Har ikke hørt mer enn en 3-4 plater ennå (nå er det Delius: Sea Drift mm som går), men dette synes å holde høy klasse, ja svært høy. Mange av tingene er nye for meg også, så her venter nok noen timer med musikkglede.

Bernt K

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.254
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    En Haydnkvartett passer meg så godt som alltid.

Op. 64/1 i C-dur. Quatuor Mosaïques, Haydnbandet.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.651
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    En ørende liten symfoni som ble meg overrakt av det eiegode mennesket hos Posten i dag:

Liveopptak, må vite, og foreløpig er det Pastorale for full guffe.
    Bekken var nok i vårløsning, men pippippene i (3) var like flotte som noen jeg har hørt. Det var da et forferdelig vær som dukket opp. Presisjon som en kan vente av Kleiber, lyden typisk live.

Bernt K

Vedlegg

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    Brahms tyske rekviem med Giulini/WP. Soloistene inkluderer Barbara Bonney og Andreas Schmidt, og denne fremførelsen er bredpenslet, organisk og emosjonell. Den flyter nesten avgårde som lava. Absolutt en av mine favoritter når det kommer til dette verket (som jeg setter høyt!).

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hører på Babi Yar (nr.13) fra denne 10CD komplette boksen;

Musikken gir mye mening i disse versjonene, og Maxim Shostakovich vet å penetrere de musikalske poengene og presentere de på både en flott og en logisk måte.
    Boksen var jo litt av et varp til £13.64 (+£1.88 frakt) fra amazon uk for litt siden, nå koster den 3-4 ganger så mye ser jeg. Innspillingene er gjort fra 1995 til 2006.

Mvh Vidar P

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.254
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    berxter skrev:
    En ørende liten symfoni ... Kleiber...
    Oj. Den visste ikke jeg at fantes.

Hørte på "A Portrait" med Cecilia Bartoli i går kveld, kom jeg plutselig på. Jeg liker visst ikke Cecilia Bartoli.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.187
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Hører på Babi Yar (nr.13) fra denne 10CD komplette boksen;

Musikken gir mye mening i disse versjonene, og Maxim Shostakovich vet å penetrere de musikalske poengene og presentere de på både en flott og en logisk måte.
    Boksen var jo litt av et varp til £13.64 (+£1.88 frakt) fra amazon uk for litt siden, nå koster den 3-4 ganger så mye ser jeg. Innspillingene er gjort fra 1995 til 2006.
    Mvh Vidar P
    Akkurat, Vidar P, du er alltid et lite hode foran :)
    Denne boksen fikk jeg i posten idag etter lang tids venting, og nettopp til den gamle prisen. Bestille tidlig hvis boksen er billig, og la bestillingen henge hvis det er 'out of stock'.
    Forsøkte nr.1 til middagen, men det 'falt ikke i smak', så nå prøver jeg igjen. Med fornyet impulsrespons.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Enig med deg Jøgga, det er sjelden at svinebillige bokser blir enda billigere senere. Det er bare å bestille når det byr seg en god pris.

Apropos svinebillige bokser; hører på trio op.97 "Erzherzog" fra Haydn Trio Eisenstadt; misvisende navn på mange måter siden man lett lar seg begeistre av de i Beethoven også. Dette er flunkende nye innspillinger.
    Jeg får mer og mer sansen for denne trioen; de er så... hva skal man si, "unhurried" og innsiktsgivende. Dype rike klanger og tonal artikulasjon heller enn harpiks og pønk. Litt overlegen "cool cat" følelse over deres kontroll på repertoiret. De rusher ikke på fordi de behøver det; deres fremførelser er så rike at de tør bruke nødvendig tid uten å frykte å bli avkledt. Nesten litt som Beaux Arts i sine velmaktsdager.

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//122PHOENIX.htm

Mvh Vidar P

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Schuberts kvartett i D-moll, "Døden og piken" med Talichkvartetten. Her er jammen en gruppe som ikke prøver å fremstå som et rockeband i denne dramatiske komposisjonen. Mye å like her egentlig, cellisten har min fulle oppmerksomhet.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.651
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har hørt Kiri synge Canteloube aldeles utmerket:

og Arrau spille sen Schubert, minst like flott:

Begge på Universal Doubles (Decca og Philips) som også kom inn gjennom døra i dag fra salget hos MDT.

Bernt K

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    277
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Michelangeli fra EMI Icon-boksen, med bl.a Bach, Scarlatti, Beethoven, Brahms, Grieg osv på spillelista;

Mvh Vidar P

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.254
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Takácskvartetten i Schuberts "Rosamunde" D804. Er ikke dette fabelaktig godt spilt tar jeg feil. Men det gjør jeg ikke.

Plass til den på coveret var det ikke. Der stikker døden av med den peneste jenta.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.501
    Sted
    Sunnmøre
    Alban Berg Qt er dei eg tykkjer gjer desse powermetal-kvartettane til Schubert best, Valentino, men når eg tenkjer meg om trur eg berre at eg har samanlikna Amadeus Qt og Qt Mosaïques.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.254
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Mosaïques har jeg bare hørt live i Schubert (D&P-kvartetten, vi var vel på samme konsert?), og jeg synes kanskje de er bedre til melankoli enn desperasjon. Det er en avveining. Jeg holder en knapp på Hagenkvartetten i Schubert (også) for ren emosjonell voldsutøvelse.

Men hver dag sitt band. Amadeus og Alban Berg har jeg ikke hørt i Schubert forresten.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.501
    Sted
    Sunnmøre
    Valentino skrev:
    Mosaïques har jeg bare hørt live i Schubert (D&P-kvartetten, vi var vel på samme konsert?)
    Frogner kirke, ja. Det ser ikkje ut som om dei har hermetisert Schubert (tek eg feil? I såfall er eg lukkeleg om nokon peikar på det).

Valentino skrev:
    , og jeg synes kanskje de er bedre til melankoli enn desperasjon. Det er en avveining. Jeg holder en knapp på Hagenkvartetten i Schubert (også) for ren emosjonell voldsutøvelse. Men hver dag sitt band. Amadeus og Alban Berg har jeg ikke hørt i Schubert forresten.
    Eg trur det er same grunnen til at eg liker Alban Berg. Burde nok prøvd Hagen òg, då, sjølv om eg ikkje liker det dei har gjort med Mozart så godt.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.254
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    vagstol skrev:
    Burde nok prøvd Hagen òg, då, sjølv om eg ikkje liker det dei har gjort med Mozart så godt.
    Da kunne du prøve Mosaïques i Mozarts ti siste. Tilgjengelig i boks til grei pris om du leter litt omkring i nettbutikkene.

Her spiller Arturo Benedetti Michelangeli Mozarts 23. pianokonsert, KV488 i A-dur. Mozart funker fint i marmorbruddet synes jeg.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.297
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8

Plata til høyre er virkelig god. Noen med tips om skiver i samme kategori?

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.254
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Den til høyre er skikkelig side a/side b.

For Bachfiolinkonserter på en helt annen måte enn med Heifetz kan du prøve denne bejublede:

Har du Kreutzersonaten må du ha Vårsonaten. Jeg er godt fornøyd ned Kremer og Argerich.

Jeg har heldigvis ikke dette coveret.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.501
    Sted
    Sunnmøre
    Mozart/Mosaïques står på lista. Mozart har eg prioritert ned siste tida, men har ein fin Andande-boks på veg over frå Amazon.uk.

No spelar Amadeus Schubert D804, D887 og D810 frå DG Original Masters 1951-57-boksen, som eg plutseleg ikkje finn att nokon stad, men som eg lurer på om er den same som òg finst på Brilliant

Det stadfester iallfall det eg hugsa om at det er litt for tandert for Schubert.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.254
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det var da så lite. Nå går den Bach/Beyerplata jeg anbefalte. Barock'n'roll som røsker i både basser og diskanter.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.268
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    vagstol skrev:
    Mozart/Mosaïques står på lista. Mozart har eg prioritert ned siste tida, men har ein fin Andande-boks på veg over frå Amazon.uk.

No spelar Amadeus Schubert D804, D887 og D810 frå DG Original Masters 1951-57-boksen, som eg plutseleg ikkje finn att nokon stad, men som eg lurer på om er den same som òg finst på Brilliant
    Det er den samme. Jeg har en mistanke om at mange av disse boksene vil komme på Brilliant etter hvert.......men for all del, det er bare en følelse.

Har hørt Ligeti i dag. Melodien, Klaverkonsert og Mysteries of the Macabre. Rare greier, tidivs meget vakkert, og ALDRI kjedelig!

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    27.254
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    erato skrev:
    Jeg har en mistanke om at mange av disse boksene vil komme på Brilliant etter hvert.......men for all del, det er bare en følelse.
    Brilliantboksen jeg kjøpte med LaSalle Quartet i Neue/Zweite Wienerschule kom opp med DG-coveret da jeg rippet den med dBpoweramp. Ikke store forskjellen der mao.

Det kommer sikkert flere.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.157
    Sted
    Trondheim
    Sitter og hører på Amadeusboksen nå. Det slår meg at det har skjedd mye i hvordan vi liker/forventer å høre kammermusikk siden dette ble innspilt. De takler ikke helt Haydn og Schubert (i mine ører), men Brahms lyder framifrå.
    Sikkert eksepsjonelt i sin tid, men moderne kvartetter gjør stort sett dette bedre. Synes nå jeg da.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.157
    Sted
    Trondheim
    Javisst. Og alle fortjener å høre Kreisler og Rachmaninov i Grieg, Schubert og Beethoven. Det er "outstanding" som en her på forumet ofte sier. Og Amadeuskvartetten er langt fra dårlig, det er bare at jeg synes dette spilles bedre av andre. Men mange vil helt sikkert være uenig med meg - det kommer an på ens preferanser. I mine ører hører det ut som om det senromantiske repertoaret passer bedre for dem. De spiller Brahms med en glød og innlevelse som jeg savner i Schubert og Haydnspillet deres.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.501
    Sted
    Sunnmøre
    otare skrev:
    De spiller Brahms med en glød og innlevelse som jeg savner i Schubert og Haydnspillet deres.
    No har eg kome meg vidare i boksen, som eg på eit heldig tidspunkt hadde rippa til kontor-PCen min. Ja, du har rett, Brahms-kvartettane er verkeleg flotte.

No spelar Janos Starker cellokonserten til Dvorak her:

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.268
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    otare skrev:
    Sitter og hører på Amadeusboksen nå. Det slår meg at det har skjedd mye i hvordan vi liker/forventer å høre kammermusikk siden dette ble innspilt. De takler ikke helt Haydn og Schubert (i mine ører), men Brahms lyder framifrå.
    Sikkert eksepsjonelt i sin tid, men moderne kvartetter gjør stort sett dette bedre. Synes nå jeg da.
    Interessant å høre, jeg har alltid likt de i Brahms (har boksen med brahms med de på både CD og LP) men har hørt de i lite annet. De har en meget "emosjonell" og romantisert spillestil som ofrer klarhet og presisjon til fordel for store følelser og store utsving, så det er kanskje ikke helt uventet at det er slik.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.501
    Sted
    Sunnmøre
    erato skrev:
    De har en meget "emosjonell" og romantisert spillestil som ofrer klarhet og presisjon til fordel for store følelser og store utsving, så det er kanskje ikke helt uventet at det er slik.
    For å vera heilt ærleg trur eg at det er kjenslene og utsvinga eg saknar i Schubert-innspelingane.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.157
    Sted
    Trondheim
    Har hørt mer på dem nå, og de er bedre i Haydn enn i Schubert. Men det er litt bredt og romantisk spilt. Det kan virke som om Haydn tåler det bedre enn Schubert.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.268
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    vagstol skrev:
    erato skrev:
    De har en meget "emosjonell" og romantisert spillestil som ofrer klarhet og presisjon til fordel for store følelser og store utsving, så det er kanskje ikke helt uventet at det er slik.
    For å vera heilt ærleg trur eg at det er kjenslene og utsvinga eg saknar i Schubert-innspelingane.
    Interessant. I min erfaring profiterer Schubert på en naken og klar spillestil, nettopp fordi musikken er så følelsesladd i seg selv. Mens er mindre ladet musikk som feks Haydn nok bør tåle det bedre, som sådan kan det stemme med otares observasjon.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.501
    Sted
    Sunnmøre
    Før du vert alt for interessert, erato, vil eg gjerne presisera at eg aldri er heilt sikker på om det er verket, utøvarane eller innspelinga eg høyrer. Slik er det å vera nybyrjar. Dessutan skortar det sikkert på referansane mine òg.

Når det er sagt, så merker eg (jf. Amadeus-boksen) at eg liker Brahms godt, tykkjer Haydn er OK (men ikkje så klar og open han er med Qt Mosaïques) men tykkjer dei speler Schubert med, øh, for lite drama.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.268
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    vagstol skrev:
    Før du vert alt for interessert, erato, vil eg gjerne presisera at eg aldri er heilt sikker på om det er verket, utøvarane eller innspelinga eg høyrer. Slik er det å vera nybyrjar. Dessutan skortar det sikkert på referansane mine òg.

Når det er sagt, så merker eg (jf. Amadeus-boksen) at eg liker Brahms godt, tykkjer Haydn er OK (men ikkje så klar og open han er med Qt Mosaïques) men tykkjer dei speler Schubert med, øh, for lite drama.
    Det som er interessant er at det finnes ulike måter å lytte på musikken på. Her er jeg 100% subjektivist og åpen for at ulike tilnærmingsmåter kan belyse musikken på ulike måter.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn