Politikk, religion og samfunn KLIMAFORSKERE REGNER FEIL

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.114
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Honkey-Chateau skrev:
    Both. Det er hele cluet. Økende CO2 har en (svakt) temperaturdrivende effekt. Det helt spesielle i dagens situasjon er at vi har et stort innslag av antropogent indusert CO2. Trigger man systemet på en eller annen måte vil feedback-effektene være økende avdamping med økende vanndamp i atmosfæren som resultat. Vanndamp har en MYE sterkere drivhuseffekt enn CO2. Dermed er sirkuset i gang. Når havet blir varmere slipper det lettere CO2, når permafrosten tiner frigjøres enorme mengder CO2 og metan. Vi får økende avdamping og økende mengde drivhusgasser ... og så bortetter.
    Er det bare mine ører det skurrer i når det fremsettes påstander om at atmosfæren i hovedsak styres av mekanismer med positiv feedback?

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    652
    Hvis du sjekker hva Roy Spencer publiserer, får du et litt annet syn på det. Han argumenterer svært troverdig, ut fra omforent datagrunnlag, at det er negativ feedback på grunn av skydekkets betydning.

Du finner ham på nettet.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    oddgeir skrev:
    Haha , artig ;D
    Det blir spennende å se på at klimahysterikerne kommer til å ødelegge privat næringsvirksomhet,som sannsynligvis også er hensikten til kreftene som er i sving bak i kulissene,og om 150år viser det seg at temperaturer fortsatt svinger både opp og ned,isen både smelter og vokser,havnivået stiger og synker ,og at vi fortsatt har stormer og orkaner uavhengig av om vi i 2010 går over til hest og kjerre som transportmiddel og skyter alle dyra som fiser CO2.........

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    coolbiz skrev:
    Honkey-Chateau skrev:
    Both. Det er hele cluet. Økende CO2 har en (svakt) temperaturdrivende effekt. Det helt spesielle i dagens situasjon er at vi har et stort innslag av antropogent indusert CO2. Trigger man systemet på en eller annen måte vil feedback-effektene være økende avdamping med økende vanndamp i atmosfæren som resultat. Vanndamp har en MYE sterkere drivhuseffekt enn CO2. Dermed er sirkuset i gang. Når havet blir varmere slipper det lettere CO2, når permafrosten tiner frigjøres enorme mengder CO2 og metan. Vi får økende avdamping og økende mengde drivhusgasser ... og så bortetter.
    Er det bare mine ører det skurrer i når det fremsettes påstander om at atmosfæren i hovedsak styres av mekanismer med positiv feedback?
    Kan du utdype litt; jeg er litt usikker på hva du sikter til her?

Honkey

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Honkey-Chateau skrev:
    coolbiz skrev:
    Honkey-Chateau skrev:
    Kan du utdype litt; jeg er litt usikker på hva du sikter til her?

Honkey

Ser ikke- hører ikke.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    oddgeir skrev:
    En norsk kvinne som er meget god i engelsk i det minste.
    Jeg for øvrig er også nokså imponert over denne kvinnens ro og saklighet i denne overkjørslen. Lorden er en god retoriker. Lord Moncton besitter kunnskaper og tolkninger av disse, som strider med mange andre vitenskapelige oppfatninger av situasjonen. Som blant annet IPCC og deres premissgivere. Og Lord Moncton forbigår i stillhet en del nokså åpenbare facts som har med solaktiviteten å gjøre. Samt havtemperaturer. Samt det at det finnes gode teorier på tidligere klimasvningninger. Samt det at vi har målt det varmeste tiåret noensinne i Norge http://www.dagbladet.no/2009/12/08/nyheter/innenriks/klima/temperaturer/ver/9400123/ og en masse annet som det hersker uenighet om.
    Så det "morsomme" med dette var at vi opplevde om lag det samme som når jeg møter en fra Jehovas Vitner. Han kan, uten unntak, sette meg fast på samtlige bibelske spørsmål. Men fortsatt tror jeg ikke en dritt av det han sier.

Honkey

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.385
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Rune S skrev:
    oddgeir skrev:
    Haha , artig ;D
    Det blir spennende å se på at klimahysterikerne kommer til å ødelegge privat næringsvirksomhet,som sannsynligvis også er hensikten til kreftene som er i sving bak i kulissene,og om 150år viser det seg at temperaturer fortsatt svinger både opp og ned,isen både smelter og vokser,havnivået stiger og synker ,og at vi fortsatt har stormer og orkaner uavhengig av om vi i 2010 går over til hest og kjerre som transportmiddel og skyter alle dyra som fiser CO2.........
    Vi veit iallfall kva generasjon som får skulda etterpå, når alt (eventuelt) har gått gale.....

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.448
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Audiophile-Arve skrev:
    Rune S skrev:
    oddgeir skrev:
    Haha , artig ;D
    Vi veit iallfall kva generasjon som får skulda etterpå, når alt (eventuelt) har gått gale.....
    Jeg skal faen meg ikke ha noe som helst skyld i at Norge og resten av vesten går på en økonomisk kollaps som noen rike løgnere tjener på.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Skink_123 skrev:
    Audiophile-Arve skrev:
    Rune S skrev:
    oddgeir skrev:
    Haha , artig ;D
    Jeg skal faen meg ikke ha noe som helst skyld i at Norge og resten av vesten går på en økonomisk kollaps som noen rike løgnere tjener på.
    Superkapitalistene og deres guruer greier da så visst å gå på trynet fullstendig uten hjelp fra klimaet og / eller vitenskapelige holdninger til dette. Økonomisystemet er betydelig mindre stabilt enn klimaet, og økonomene spekulerer så det holder. Betydelig lettere å forstå at menneskelig påvirkning roter det til i økonomien enn i økologien, dog. Men jeg tror ikke du skal tillegge klimatiltak enda et problem, det er i prinsipp ikke så annerledes om det lages en bil eller en CO2-spiser. Økonomien behøver aktivitet for å gå rundt.

Honkey

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    orso skrev:
    oddgeir skrev:
    Fantastisk bra.

Mange har behov for å aktivisere seg for noe som i utgangspunktet virker som en god sak. Det ligger litt i menneskers natur. Om det stemmer eller ikke, er jo ikke så nøye. Det får en uansett til å føle seg bra.
    Hvorfor er det "fantastisk bra"? Hva skiller Lord Moncton's troverdighet fra Gore's? De har om lag samme type politisk, ikkevitenskapelig bakgrunn, og kan om lag like mye om saken. De har bare endt med nokså forskjellig ståsted. Og Gore kunne garantert gjort om lag nøyaktig det samme, om gata var hans talestol. Det er ikke fantastisk på noen måte, kun dreven retorikk.

Honkey

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.383
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Vel, vi får håpe at klimaentusiastene er flinkere til å regne enn de er til å arrangere konferanser.....50 000 med "inngangspass" og 15000 plasser! ;D ;D

Mvh
    OMF

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Honkey-Chateau skrev:
    http://www.vg.no/nyheter/utenriks/klimatrusselen/artikkel.php?artid=599317

Amatørmessig av Gore, og sånt tjener slett ikke saken hans. Tvert om.

Honkey
    Det er ikke så lenge siden han fikk fredprisen, den gangen han hevdet at havet ville stige med 7 meter.
    Da tenkte han vel at noe mindre enn 2 meter kan han jo ikke gå ut med.

Jeg har litt medfølelse med mannen jeg. For hva skal en stakkar gjøre når kartet ikke stemmer med terrenget, og han har bestilt sendetid på all verdens tv-kanaler?

Da må man jo bløffe litt igjen. Det gikk jo så bra sist...
    Dette er jo tross alt levebrødet hans.

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.448
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    652
    Honkey-Chateau skrev:
    orso skrev:
    oddgeir skrev:
    Fantastisk bra.

Mange har behov for å aktivisere seg for noe som i utgangspunktet virker som en god sak. Det ligger litt i menneskers natur. Om det stemmer eller ikke, er jo ikke så nøye. Det får en uansett til å føle seg bra.
    Hvorfor er det "fantastisk bra"? Hva skiller Lord Moncton's troverdighet fra Gore's? De har om lag samme type politisk, ikkevitenskapelig bakgrunn, og kan om lag like mye om saken. De har bare endt med nokså forskjellig ståsted. Og Gore kunne garantert gjort om lag nøyaktig det samme, om gata var hans talestol. Det er ikke fantastisk på noen måte, kun dreven retorikk.

Honkey
    Hvert lag har sin heiagjeng!

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Barbaresco skrev:
    Honkey-Chateau skrev:
    orso skrev:
    oddgeir skrev:
    Fantastisk bra.

Honkey
    Hvert lag har sin heiagjeng!
    Ja, og akkurat det er temmelig meningsløst. Det er vel litt bedre å søke etter mest mulig informasjon, i stedet for å henge seg på et idol...? Dette er da faen ikke noe realityshow!

Honkey

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.383
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Honkey - synes du ikke at det er litt bekymringsfullt at til og med såpass profilerte klima"folk" som Al Gore faktisk ikke greier å legge frem kvalitets-sikrede data på årets store klimafest! Og når han da heller ikke vet hvilket land som deler presentasjonen....s åhar vel jeg lyst til å spørre...hvor oppdatert er egentlig den fyren...er det bare om å gjøre å sikre seg selv mest mulig oppmerksomhet og være først i køen på lunchbuffeen som gjelder...P?

Hvorfor greier man ikke å legge frem noe troverdig og korrekt på en slik konferanse...?

Mvh
    OMF

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    OMF skrev:
    Honkey - synes du ikke at det er litt bekymringsfullt at til og med såpass profilerte klima"folk" som Al Gore faktisk ikke greier å legge frem kvalitets-sikrede data på årets store klimafest! Og når han da heller ikke vet hvilket land som deler presentasjonen....s åhar vel jeg lyst til å spørre...hvor oppdatert er egentlig den fyren...er det bare om å gjøre å sikre seg selv mest mulig oppmerksomhet og være først i køen på lunchbuffeen som gjelder...P?

Hvorfor greier man ikke å legge frem noe troverdig og korrekt på en slik konferanse...?

Mvh
    OMF
    Det er bekymringsverdig og tåpelig på grensen til det patetiske. Han får til h..... begynne å gjøre hjemmeleksene sine, eller finne seg noe annet å gjøre. Det er virkelig nok av saker å ta fatt i, uansett om man tilhører den ene eller andre overbevisning, det er torpedering av sin egen sak han nå bedriver med sitt slurv.

Honkey

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Honkey-Chateau skrev:
    OMF skrev:

Mvh
    OMF
    Det er bekymringsverdig og tåpelig på grensen til det patetiske. Han får til h..... begynne å gjøre hjemmeleksene sine, eller finne seg noe annet å gjøre. Det er virkelig nok av saker å ta fatt i, uansett om man tilhører den ene eller andre overbevisning, det er torpedering av sin egen sak han nå bedriver med sitt slurv.

Honkey
    Det der er ikke mye slurv. Det er bevisst villedning av publikum.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    oddgeir skrev:
    Honkey-Chateau skrev:
    OMF skrev:

Mvh
    OMF

Honkey
    En påstand du neppe kan underbygge. Jeg tviler sterkt på at Støre og Gore (eller var det Store og Gøre?) er så retarderte at de bevisst velger å bruke gammelt oppsop i en slik sak, når de VET at en hel verden av siklende blodhunder kommer til å sjekke hver mikrometer av deres rapport. Spesielt nå, midt i den pågående "Climategate"-skandalen. Som du selv så tok det ca 24 timer før møkka traff vifta, og nå vet alle at Gore brukte dårlige data, og dermed serverte uinteressant svada.
    Det hadde vel vært bedre om han snakket med herrene bak denne rapporten: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/klimatrusselen/artikkel.php?artid=599325

Honkey

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Honkey-Chateau skrev:
    oddgeir skrev:
    Honkey-Chateau skrev:
    OMF skrev:

Mvh
    OMF

Honkey
    En påstand du neppe kan underbygge. Jeg tviler sterkt på at Støre og Gore (eller var det Store og Gøre?) er så retarderte at de bevisst velger å bruke gammelt oppsop i en slik sak, når de VET at en hel verden av siklende blodhunder kommer til å sjekke hver mikrometer av deres rapport. Spesielt nå, midt i den pågående "Climategate"-skandalen. Som du selv så tok det ca 24 timer før møkka traff vifta, og nå vet alle at Gore brukte dårlige data, og dermed serverte uinteressant svada.
    Det hadde vel vært bedre om han snakket med herrene bak denne rapporten: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/klimatrusselen/artikkel.php?artid=599325

Honkey
    Nei jeg kan ikke underbygge det. Men
    1. hvor stor er sjansen for at man stiller uforberedt opp på dette 10-årets største klimabegivenhet, med et budskap man brenner for (og lever fett av ), foran alle verdens tv-kameraer?
    2. hva er sannsynligheten for d'herrer gore&store stiller opp på dette jippoet uten å ha mottatt hjelp til å skrive taler, evt. trekke ut sammendrag fra teksten?

Liten, vil jeg tro. Svært liten.
    Dette var tross alt ikke et foredrag til styret i det lokale borettslaget.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    oddgeir skrev:
    Nei jeg kan ikke underbygge det. Men
    1. hvor stor er sjansen for at man stiller uforberedt opp på dette 10-årets største klimabegivenhet, med et budskap man brenner for (og lever fett av ), foran alle verdens tv-kameraer?
    2. hva er sannsynligheten for d'herrer gore&store stiller opp på dette jippoet uten å ha mottatt hjelp til å skrive taler, evt. trekke ut sammendrag fra teksten?

Liten, vil jeg tro. Svært liten.
    Dette var tross alt ikke et foredrag til styret i det lokale borettslaget.
    1. Umulig å si, men beviselig har Gore begått denne elendige research av en eller annen årsak. Jeg kan like gjerne returnere med å spørre: Hvor stor er sjansen for at han bevisst bruker ubrukelige data, når hele verdens pressekorps kommer til å sjekke det uansett?
    2. De har helt sikkert fått assistanse. Derfor er dette enda mer mystisk. Jeg er overbevist om at de brenner for saken, som du sier, dermed vil de ikke under noen omstendighet finne på å torpedere den med vilje. Her har noe gått helt galt i research-jobben.

Honkey

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    652
    OMF skrev:

Mvh
    OMF
    Han er vel av dem som arbeider best med nederste del av hodet.....

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Honkey-Chateau skrev:
    1. Umulig å si, men beviselig har Gore begått denne elendige research av en eller annen årsak. Jeg kan like gjerne returnere med å spørre: Hvor stor er sjansen for at han bevisst bruker ubrukelige data, når hele verdens pressekorps kommer til å sjekke det uansett?
    2. De har helt sikkert fått assistanse. Derfor er dette enda mer mystisk. Jeg er overbevist om at de brenner for saken, som du sier, dermed vil de ikke under noen omstendighet finne på å torpedere den med vilje. Her har noe gått helt galt i research-jobben.

Honkey
    The great climate swindle!

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Et kunstnerisk innspill, siden det snart er Jul.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Noen av kommentarene var like interessante som selve artikkelen.

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    KLIMAPROFITØRENE

Hauge (Bellona) (Båter, dyre dresser, reiser, en hel karriere basert på manglende utdannelse kombinert med bløffmakeri).
    Oddekalv (Køddekalv) ( en brutal tulling som snakker høyt, flippet ut etter ungdomsskolen, båt sponset av næringslivet)
    Gore (feit, teit, svære biler, gigantisk hus, over-rated)
    Solheim (bare dum, forhatt i Sri Lanka, lot tamilene blø)

Disse slimålene med sine feite profittglis har i årevis levd fett på "klimatrusselen".
    Overdrivelsene og dramaturgien gjør dem totalt utroverdige.
    De er svindlere og sjarlataner.

V

vredensgnag

Gjest
    KLIMAPROFITØRENE

BBking skrev:
    Hauge (Bellona) (Båter, dyre dresser, reiser, en hel karriere basert på manglende utdannelse kombinert med bløffmakeri).
    Oddekalv (Køddekalv) ( en brutal tulling som snakker høyt, flippet ut etter ungdomsskolen, båt sponset av næringslivet)
    Gore (feit, teit, svære biler, gigantisk hus, over-rated)
    Solheim (bare dum, forhatt i Sri Lanka, lot tamilene blø)

Disse slimålene med sine feite profittglis har i årevis levd fett på "klimatrusselen".
    Overdrivelsene og dramaturgien gjør dem totalt utroverdige.
    De er svindlere og sjarlataner.
    Her skjærer du veldig over én kam, BBking.

Solheim har jeg hatt anledning til å både overvære, lytte til og møte -- det siste jeg ville kalt ham er dum. Han er sylskarp - Sri Lanka er det vanskelig å sette på hans skuldre. Nordmenn har vært naive så det holder der nede. Hatet folkegruppene mellom er slik at lite vil nytte. Den ene gruppen har som mål å utrydde tamilene ...
    Solheim har stått for en rekke riktig gode initiativer både innen mer effektiv u-hjelp og på miljøsiden, og er overbevist om at løsningen ligger gjennom å frigjøre målrettet innsats fra næringslivet, innenfor rammer samfunnet kan leve med.

Bellona-Hauge har jeg lite til overs for, og der leverer du kanskje noen treffende karakteristikker. Han ble godt beskrevet i en Dagsnytt 18 sending, der Torbjørn Berntsen tok for seg Hauge. Programleder sa at Hauge "ledet miljøbevegelsen." Da lo Berntsen godt, og sa at Hauge er en smart konsulent som leder et konsulentfirma som har solgt seg til næringslivet, for å hjelpe dette med å få redusert motstand fra nettopp miljøbevegelsen. Godt sagt.
    Et lavpunkt for SV var da Halvorsen kom til valgvake etter å ha blitt kjørt i Hauges Tesla ... hun var i ekstase og meldte at "slike biler var framtida." Gudene vet hva hun mente.

Gore er blitt en enkel skyteskive - han har levert mye godt og gjennomtenkt, men er også mellom to stoler, der han er i ferd med å posisjonere seg for å tjene på miljøinnsatsen. Og da kan man fort sette spørsmålstegn ved de egentlige motivene.

Men om jeg skal velge mellom dem som vil tjene på å få fortsette å svine til og forurense, og dem som vil tjene på å rydde opp - så blir det et enkelt valg.

Oddekalv skal jeg ikke uttale meg om, annet enn at han er en allerhelvetes dyktig hjortejeger, og da er mye tilgitt fra min side. ;D

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    KLIMAPROFITØRENE

vredensgnag skrev:
    Oddekalv skal jeg ikke uttale meg om, annet enn at han er en allerhelvetes dyktig hjortejeger, og da er mye tilgitt fra min side. ;D
    Høyrøstede små menn med med bart har en lei tendens til å bli bråkmakere.

V

vredensgnag

Gjest
    I serien man kunne skrevet om forvrengte "data" er dette kanskje interessant:

http://deepclimate.org/2009/12/17/wegman-report-ghostwriter-revealed/

The 2006 report was the work of a mysterious “ad hoc” committee led by George Mason University statistics professor Edward Wegman, along with David Scott and Yasmin Said. With its near-veneration for putative hockey-stick destroyers Steve McIntyre and Ross McKitrick, and its scornful denunciation of Michael Mann and his “social network” of like-minded researchers, the report has been a touchstone for contrarians.

But then I started thinking about something that had always bothered me. How could a trio of statistical experts, all on their own, hope to write a report on a field, climate science, of which they had no previous knowledge or experience?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.385
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    KLIMAPROFITØRENE

BBking skrev:
    vredensgnag skrev:
    Høyrøstede små menn med med bart har en lei tendens til å bli bråkmakere.
    Passe seg!
    Hugs at mange av desse har børse...

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Chavez, Morales og bin Saudi ødela klimamøtet. Putin ga ganske enkelt faen.
    Hvor er alle helter hen?

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    BBking skrev:
    Chavez, Morales og bin Saudi ødela klimamøtet. Putin ga ganske enkelt faen.
    Hvor er alle helter hen?
    Her har du en:

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn