Politikk, religion og samfunn KLIMAFORSKERE REGNER FEIL

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    OMF skrev:
    Honkey-Chateau skrev:
    Det er feeback-effektene som er den største påvirkeren av temperaturen, ikke CO2 i seg selv.

Honkey
    Du skjønner at det du nå beskriver er et ustabilt system. Og at hvis dette var realiteten så skulle temperaturene svinge langt mer.
    Det ser til til at folk glemmer at solen uten sidestykke er viktiges faktor.
    Og for drivhuseffekten så er vanndamp langt langt viktigere enn CO2.
    Og når det kommer til CO2 - så står vel menneskene for omlag 10% av den mengden som er i atmosfæren.....

Også snakker du om at det er feedback effekten av dette flatbanka fluefittehåret av påvirkning vi kan gjøre som skal velte jorden i menneskenes dissfavør.
    Hva med feedback effekten av det som faktisk betyr noe...solen...?

Mvh
    OMF
    Ingen benekter at sola er den som gjør verden varm, OMF.
    Men resten av det su skriver her over, viser med all mulig tydelighet (atter en gang) at du ikke har satt deg inn i CO2-kretsløp, årsakssammenhenger, feedbackeffekter og balanse.
    Men bortsett fra dette, ønsker jeg deg en god og hvit jul! :)

Honkey

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.375
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

God Jul ja.... ;D ;D Vi har knallhvit jul her i Bergen...

Poenget mitt var vel at hvis man har et system hvor feedback effekten er større enn den direkte effekten, så blir system veldig ustabilt. Og man ville forevente å se langt større svingninger.

Mvh
    OMF

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.448
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Honkey-Chateau skrev:
    Skink_123 skrev:
    Edruelighet?

Vi har fått høre at økt Co2 gjør at havet stiger, kriger startes, temperaturen går opp, dyrearter dør etc, så kommer det FORSKNING som sier at DET SKJER IKKE.

HVORFOR er det da ingen som sier, jøss, det høres FANTASTISK UT!?!

Problemet er at mange VIL at det skal være et problem, selv når alle data peker på noe annet.
    Dersom det er dette du har fått høre, skjønner jeg at du er skeptisk.
    Jeg synes du skulle begynne å lese litt om emnene vi diskuterer, så skal du nok se at det er litt annerledes enn du hittil har trodd.

Honkey
    Jeg husker iallefall hva du skriver, husker du hva jeg har skrevet? Og om du tror jeg ikke leser så bør du ta deg et par boller.

Ta heller å svar på siste del.

Grunnen til at det er så "varmt" er jo at en har tatt kun data fra de varme plassene. Tar en med de kalde så kommer en ca i null. Russland er jo en heidundranes rød flekk på global oppvarmingskartet. Bildet blir anderledes om en tar med "The whole picture".

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Skink_123 skrev:
    Honkey-Chateau skrev:
    Skink_123 skrev:
    Edruelighet?

Vi har fått høre at økt Co2 gjør at havet stiger, kriger startes, temperaturen går opp, dyrearter dør etc, så kommer det FORSKNING som sier at DET SKJER IKKE.

Problemet er at mange VIL at det skal være et problem, selv når alle data peker på noe annet.
    Jeg synes du skulle begynne å lese litt om emnene vi diskuterer, så skal du nok se at det er litt annerledes enn du hittil har trodd.

Honkey
    Jeg husker iallefall hva du skriver, husker du hva jeg har skrevet? Og om du tror jeg ikke leser så bør du ta deg et par boller.

Grunnen til at det er så "varmt" er jo at en har tatt kun data fra de varme plassene. Tar en med de kalde så kommer en ca i null. Russland er jo en heidundranes rød flekk på global oppvarmingskartet. Bildet blir anderledes om en tar med "The whole picture".
    Poenget mitt var i grunn at jeg ikke deler din virkelighetsoppfatning. Når noe går bra er selvsagt folk glade for det. Problemet er, så langt jeg er i stand til oppfatte det, at du er temmelig konsekvent når det gjelder avskrivning av enkelte data, mens andre data er selve sannheten. Denne oppfatningen deler jeg ikke; anser bildet for å være noe mer komplekst. Når dataene gir forskjellige resultater, kan det være en god ide å se på andre indikatorer. Som for eksempel at innhøstingen av druer i Bordeaux foregår noen uker tidligere nå enn for 40 år siden. Tilfeldig? Neppe. Det er ingen tvil om at temaene vi diskuterer er kontroversielle, og at det er mye økonmomi og viarierende motiver som bakteppe. Dette medfører dessverre mye uheldig omgang med data, og innblanding av personlige motiver vi helst skulle vært for uten. Jeg har dog ingen tro på at den ene siden er mer renhårig enn den andre, i det hele tatt finner jeg det nesten utrolig at det i det hele tatt finnes "sider" i en slik debatt; vi burde ha en felles målsetting om å finne ut hvordan virkeligheten faktisk ER.
    Og som tidligere nevnt, temperatur er kun en del av komplekset, dessverre er menneskelig aktivitet også opphav til flere andre fenomener som er potensielt dødlige over tid.

Honkey

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.448
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Honkey-Chateau skrev:
    Skink_123 skrev:
    Honkey-Chateau skrev:
    Skink_123 skrev:
    Edruelighet?

Honkey

Poenget mitt var i grunn at jeg ikke deler din virkelighetsoppfatning. Når noe går bra er selvsagt folk glade for det. Problemet er, så langt jeg er i stand til oppfatte det, at du er temmelig konsekvent når det gjelder avskrivning av enkelte data, mens andre data er selve sannheten. Denne oppfatningen deler jeg ikke; anser bildet for å være noe mer komplekst. Når dataene gir forskjellige resultater, kan det være en god ide å se på andre indikatorer. Som for eksempel at innhøstingen av druer i Bordeaux foregår noen uker tidligere nå enn for 40 år siden. Tilfeldig? Neppe. Det er ingen tvil om at temaene vi diskuterer er kontroversielle, og at det er mye økonmomi og viarierende motiver som bakteppe. Dette medfører dessverre mye uheldig omgang med data, og innblanding av personlige motiver vi helst skulle vært for uten. Jeg har dog ingen tro på at den ene siden er mer renhårig enn den andre, i det hele tatt finner jeg det nesten utrolig at det i det hele tatt finnes "sider" i en slik debatt; vi burde ha en felles målsetting om å finne ut hvordan virkeligheten faktisk ER.
    Og som tidligere nevnt, temperatur er kun en del av komplekset, dessverre er menneskelig aktivitet også opphav til flere andre fenomener som er potensielt dødlige over tid.

Honkey
    Det med vindruene er rimelig om en ser på temperaturen i området nå kontra da. 40 år siden var det kjøligere enn i dag! Men for 70 år siden var det ca like høy temperatur som nå! Ca.

Jeg ønsker ikke å avskrive en del data, mer bruken av de. Det er jo som å si at jeg hadde silkeglatt hud i puberteten med å kun måle der jeg hadde silkeglatt hud, -i mellom kvisene som var i ansiktet...

Du skriver vi burde ha en felles målsetning, men jubler ikke når det går bra. Må den felles oppfatningen være at alt går til hundene?

Du nevner menneskelig aktivitet. Hva mener du vi skal gjøre med det? Skal all menneskelig aktivitet slutte nå?

Problemet er at en kan ta med Co2 i en hver sammenheng på jorden, nettopp fordi dette er en gass som er med på det meste som skjer på planeten. Men det er ikke sagt at de som har funnet denne ene tingen de kan enes om er så enig i alt annet.

Ok: Du sier bildet er komplekst. La oss dele bilde opp i rutenett og jobbe oss igjennom det bit for bit.

Mvh
    Øystein

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Skink_123 skrev:
    Det med vindruene er rimelig om en ser på temperaturen i området nå kontra da. 40 år siden var det kjøligere enn i dag! Men for 70 år siden var det ca like høy temperatur som nå! Ca.
    Nei, dette er feil. I tiden rundt 1940 var det ca like varmt som i 1980, men ikke så varmt som i dag. Jeg går dog ut fra at du vil trekke fram antallet målestasjoner disses plassering som argument, og det ER klart mulig at dette har noe for seg. Men jeg har til gode å se dette ugjendrivelig bevist. Det er dessuten litt vanskeligere å argumentere seg rundt et varmere hav, da dette er målinger blant annet utført med en stor mengde skip i fart på de 7 hav. Dessuten er det varmere i havet også på dypt vann enn noensinnne tidligere målt, så akkurat dette punktet innebærer at vi har det varmere totalt sett på kloden enn noensinne. Jeg er fullt klar over at dette er kontroversielt, og kan ikke si at dette er utenfor debatt, men jeg heller dog til at det er den sikreste kunnskap pr. nu. Og jeg har vondt for å si at f.eks. Nasa er svindlere helt og holdent. http://data.giss.nasa.gov/gistemp/graphs/

Jeg ønsker ikke å avskrive en del data, mer bruken av de. Det er jo som å si at jeg hadde silkeglatt hud i puberteten med å kun måle der jeg hadde silkeglatt hud, -i mellom kvisene som var i ansiktet...
    Dette er en virkelighetsoppfatning jeg ganske enkelt ikke deler. Du hevder med rimelig grunn at det er debatt rundt målingene av temperatur i atmosfæren, og at det av forskjellige årsaker hersker tvil om den fulle sannhet kommer fram. Fair. Men vi har så mange andre indikatorer som peker på at temperaturmålingene inneholder mye sannhet, f.eks. strømningshastighet i isbreer verden over. Og innhøstingstid av avlinger. Og spredning av dyrearter nordover. etc.

Du skriver vi burde ha en felles målsetning, men jubler ikke når det går bra. Må den felles oppfatningen være at alt går til hundene?
    Nei. Og kan du ugjendrivelig vise til at det hele går bra, er jeg selvsagt glad. Men jeg er ikke glad bare fordi en lord benekter alle målinger og tolkningene av dem. Jeg tar det med som en del av vurderingsgrunnlaget, og håper han har mer rett enn det jeg tror. Jeg vil intet annet enn at han har rett. Men litt for mye av det jeg leser tyder på noe annet. Dessverre.

Du nevner menneskelig aktivitet. Hva mener du vi skal gjøre med det? Skal all menneskelig aktivitet slutte nå?
    Nei, det går ikke, med mindre vi utsettes for noe så drastisk at vi knapt har evne til å forestille oss det. Så det få vi håpe vi unngår. Men jeg mener vi sterkt må vurdere om vi har valgt rett aktivitetsnivå og -type. Og det er en tung skute å snu, så vi må forvente om lag det vi ser; bortforklaringer, svindelmistanker, latterliggjøring etc. VI kan neppe bare sitte med hendene i fanget, da dette teoretisk sett kan være oppskriften på katastrofe.

Problemet er at en kan ta med Co2 i en hver sammenheng på jorden, nettopp fordi dette er en gass som er med på det meste som skjer på planeten. Men det er ikke sagt at de som har funnet denne ene tingen de kan enes om er så enig i alt annet.
    Garantert ikke enige i så mye annet. Og som du bemerker, det er også positive sider med CO2. Som det er med vann. Dog vil vi ikke ha det over alt i ukontrollerbare mengder. Og plantene reagerer litt for langsomt til å ta kontroll over begivenhetene når vi pumper ut såpass store mengder hele tiden. Og sånt får fort konsekvenser som vi knapt aner rekkevidden av pr. i dag.

Ok: Du sier bildet er komplekst. La oss dele bilde opp i rutenett og jobbe oss igjennom det bit for bit.

Mvh
    Øystein
    Fine. Where do we start?

Honkey

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Vi kan begynne med å bli enige om hvordan temperaturen har utviklet seg på jorden de siste 1000 årene. Klarer vi det, klarer vi kanskje å bli enige om temperaturutviklingen de siste 100 også.

Hvordan var temperaturen i 1934 i forhold til i dag?
    Hvordan har temperaturen utviklet seg de siste 15 årene.
    Hva var temperaturen for 1000 år siden?

Så kan vi se på havnivå?

Hvordan har havnivået utviklet seg de siste 100 år i Norge?

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    oddgeir skrev:
    Vi kan begynne med å bli enige om hvordan temperaturen har utviklet seg på jorden de siste 1000 årene. Klarer vi det, klarer vi kanskje å bli enige om temperaturutviklingen de siste 100 også.

Hvordan var temperaturen i 1934 i forhold til i dag?
    Ca 0,6 grader kaldere.

Hvordan har temperaturen utviklet seg de siste 15 årene.
    Litt omdiskutert, litt avhengig av geografisk plassering. De fleste heller til at vi har hatt en svak stigning de siste 15 år, hvorav den størst delen av stigningen ble unnagjort de første årene av denne 15-års perioden.

Hva var temperaturen for 1000 år siden?
    Ca 0,4 grader kaldere enn nå.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Temperature_record_of_the_past_1000_years
    Angående temperatur, er det viktig å få med seg at en ting er temperaturen i seg selv, noe annet og i denne sammenheng vel så viktig, er tempoet de observerte endringene skjer med.

Så kan vi se på havnivå?
    Hvordan har havnivået utviklet seg de siste 100 år i Norge?
    Ned i mot intet. I hvert fall sett i forhold til landhevning.

Honkey

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    http://www.abcnyheter.no/node/102105

Lenge siden vi har hatt såpass kaldt jamnt ver på nordvestlandet også.
    Aner ikke om det har noen betydning,men noe sier meg at kanskje jeg skal vente litt med å slå bedriften konkurs.
    Fiskere meldte også ifjor jamnt over lavere sjøtemperaturer i forhold til seneste årene.

Ikke misforstå,jeg tror vi har godt av å tenke oss om hvordan vi lever,med sløsing av energi og mat,men da spørs jo det litt om klimaprofetene har tenkt over hva det vil innebære av lavere levestandard.... Tror det ligger mye grådige pengefolk i kulissene her,som ser profitt i hele miljøsirkuset,uten at jeg har oversikt.Vil også anta viss dette kjøret fortsetter så vil det bety enda tøffere tider for privat næringsdrift, og det jo fint det,litt slik som ungdommen lika...
    Vanskelig å si om dette er noe av drivkraften bak de voldsomme overdrivelsene om at vi står på kanten av stupet,en dreining mot mer statlig kontroll.... ? Jai ikke vite ......
    Temperaturene har kanskje økt siste årene,men hvorfor anntar man at det er en statisk tilstand ? Jorden har vist, og viser, en fantastisk balanse,den lever og pulserer,temperaturer stiger sakte og de synker sakte i sykluser.....
    Tror jeg da :)

Rasofiel

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.08.2007
    Antall liker
    0
    Havnivået synker alså fordi landmassene stiger fortere enn havnivået .
    I Norge

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.375
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Honkey-Chateau skrev:
    Angående temperatur, er det viktig å få med seg at en ting er temperaturen i seg selv, noe annet og i denne sammenheng vel så viktig, er tempoet de observerte endringene skjer med.
    Honkey
    Er det ikke relativt almenn enighet om at temperaturen ikke har steget de siste 10 årene....?

Jeg fortsetter jo også til stadighet med å minne om at en eventuell stigende global temperatur i det store og hele har svært liten relevans for kausalitet mellom menneskeskapte CO2 utslipp og global temperatur. Det virker som mange av "klimaentusiastene" er mest opptatt av å bevise at temperaturen stiger...mens jeg ihvertfall er mest opptatt av å finne ut hvorfor den stiger....

Mvh
    OMF

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    OMF skrev:
    Honkey-Chateau skrev:
    Honkey
    Er det ikke relativt almenn enighet om at temperaturen ikke har steget de siste 10 årene....?
    Jeg TROR det. Men på nordkalotten fortsetter tempen å stige ser det ut til.
    http://www.yr.no/klima/1.6900532

Jeg fortsetter jo også til stadighet med å minne om at en eventuell stigende global temperatur i det store og hele har svært liten relevans for kausalitet mellom menneskeskapte CO2 utslipp og global temperatur. Det virker som mange av "klimaentusiastene" er mest opptatt av å bevise at temperaturen stiger...mens jeg ihvertfall er mest opptatt av å finne ut hvorfor den stiger....

Mvh
    OMF
    Vi kan gjerne enes om dette. Men vi VET ikke hvorvidt vår påvirkning er selve problemet, eller om det er bare en liten del av det. Så langt vi pr i dag har funnet ut, ser det ut til at vi har litt for mye med det å gjøre. Men vi kan ikke si at dette er feridig forsket. Mye arbeid gjenstår for å forstå dette ekstremt kompliserte systemet.

Honkey

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Denne julen er kaldere enn fjorårets. Panikken er fjollete. Vi vet fortsatt alt for lite om solen til å forstå eventuelle klimaendringer. På 1980-tallet var det ozonlaget hysterikerne fryktet. Vi vet nå at det hele var tøv. Nå er det "klimaet" som skal ta knekken på oss.

Vi bør flytte fokus til folks grunnleggende levekår. Pkt 1 er å øke handelen med u-landene slik at disse kan moderniseres og ta del i den økonomiske veksten. U-hjelpen går bort i korrupsjon og ødsling, og er noe venstresida har funnet opp for å unngå at hjemlige velgere skal måtte konkurrere med u-landsarbeidere. U-hjelp ("bistand") fører til stagnasjon, ikke utvikling. Vi kan hjelpe u-landene med sykdomsbekjempelse og oppbygging av utdanningsinstitusjoner på alle nivåer. Utrydde malaria, sovesyke, gul feber osv. Pkt 2 er å knekke islamistene, slik at muslimske land kan moderniseres til sekulære stater.

G

Gjestemedlem

Gjest
    BBking skrev:
    Vi bør flytte fokus til folks grunnleggende levekår. Pkt 1 er å øke handelen med u-landene slik at disse kan moderniseres og ta del i den økonomiske veksten. U-hjelpen går bort i korrupsjon og ødsling, og er noe venstresida har funnet opp for å unngå at hjemlige velgere skal måtte konkurrere med u-landsarbeidere. U-hjelp ("bistand") fører til stagnasjon, ikke utvikling. Vi kan hjelpe u-landene med sykdomsbekjempelse og oppbygging av utdanningsinstitusjoner på alle nivåer. Utrydde malaria, sovesyke, gul feber osv. Pkt 2 er å knekke islamistene, slik at muslimske land kan moderniseres til sekulære stater.
    Handel er utrolig mye viktigere på sikt enn uhjelp. Det hjelper så begredelig lite å sende litt penger nå og da hvis vi samtidig opprettholder de høye tollmurene vi har på produkter til Norge og Europa forøvrig. Straffetoll og avgifter på produkter fra fattigere tjener kun oss selv, vår landbruksmafia vår egen industri og dens aksjonærer.

Kampen mot religiøst styre og prestemakt i alle dens former er også en av de viktigste kampene menneskeheten står overfor i det neste århundret. Religion er den største hemsko verdens sivilisasjoner må slite med. Religion er faktisk en mye større trussel mot menneskeheten enn global oppvarming og klimaendringer.

Hvorfor er det sett på som en menneskerett å forbli feilinformert?

Handel, opplysning, sekularisme og samarbeid!

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.102
    Torget vurderinger
    0
    Rasofiel skrev:
    I Norge
    Så trist, jeg gamblet på å være eier av strandtomt om ikke så mange år !

Steinkare

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Antall liker
    379
    Torget vurderinger
    10
    Så hullet i ozonlaget var bare tull det altså!??
    Hvor dum går det egentlig an å bli!?
    Alt som er ubeleilig og ekkelt det bryr vi oss ikke om ,ikke sant?Er BB sponset av kjøleskap produsenter og av produsenter av fossilt brennstoff?Så mye dumt som det kommer ut derfra så kan man lure?

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.448
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Steinkare skrev:
    Så hullet i ozonlaget var bare tull det altså!??
    Hvor dum går det egentlig an å bli!?
    Alt som er ubeleilig og ekkelt det bryr vi oss ikke om ,ikke sant?Er BB sponset av kjøleskap produsenter og av produsenter av fossilt brennstoff?Så mye dumt som det kommer ut derfra så kan man lure?
    Saklig?

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    15
    Klimaforskerne regner nok feil, men hvilken vei ???

Mvh. RS

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Spiralis skrev:
    Rasofiel skrev:
    I Norge
    Så trist, jeg gamblet på å være eier av strandtomt om ikke så mange år !
    For å være helt korrekt - senterpunkt for denne effekten er i Østersjøen, helt presist i Bottniska viken. Det skyldes at landmassene ble presset ned under forrige istid.
    Arkeologer pleier holde det hemmelig at dersom man ønsker å lete etter vikingenes utskipingssteder og rorbuer så skal man noen meter opp i den delen av Norge som berøres..
    Men effekten avtar fra dette senterpunktet, og mens man i Bottniska viken registrerer opp til 13mm i året (!) så snakker vi om 7-9mm i året i Oslofjorden, og så forsvinner effekten når vi nærmer oss fjellkjedene i Norge.
    Den som kjøpte min strandeiendom var bekymret over stigende havnivå, og jeg beroliget ham ved å vise til denne effekten, som han aldri hadde hørt om.

N

nb

Gjest
    vredensgnag skrev:
    For å være helt korrekt - senterpunkt for denne effekten er i Østersjøen, helt presist i Bottniska viken. Det skyldes at landmassene ble presset ned under forrige istid.
    Arkeologer pleier holde det hemmelig at dersom man ønsker å lete etter vikingenes utskipingssteder og rorbuer så skal man noen meter opp i den delen av Norge som berøres..
    Men effekten avtar fra dette senterpunktet, og mens man i Bottniska viken registrerer opp til 13mm i året (!) så snakker vi om 7-9mm i året i Oslofjorden, og så forsvinner effekten når vi nærmer oss fjellkjedene i Norge.
    Den som kjøpte min strandeiendom var bekymret over stigende havnivå, og jeg beroliget ham ved å vise til denne effekten, som han aldri hadde hørt om.
    Jepp, litt andre tall her, men samme fenomen
    http://www.forskning.no/artikler/2009/desember/238600

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Barbaresco skrev:
    .....

Dette, sammen med Svensmark, er godt nok for meg!
    Det som fortsatt undrer meg i debatter med deg og dine likesinnede er hvor lite vekt dere legger på dokumentasjon, så lenge det er deres eget syn som fremføres.
    1000 forskere som mener CO2 virker temperaturdrivende? Tull og tant! 2 forskere som mener det er spraybokser? Aha! Endelig noen som kommer med sannheten!

Jeg gjentar gjerne også at jeg ikke skal motsi verken Svensmark eller disse nye teorier om sprayboksenes effekter, men det er lov å vente litt til med å avblåse noe som helst.

Honkey

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.765
    Torget vurderinger
    1
    Honkey-Chateau skrev:
    Det som fortsatt undrer meg i debatter med deg og dine likesinnede er hvor lite vekt dere legger på dokumentasjon, så lenge det er deres eget syn som fremføres.!
    Det er ikke sant at de fleste forskere abonnerer på hypotesen om menneskeskapt klimaendring. Det er bare majoriteten av forskere media selekterer for å fortelle en god tabloid historie om globale katastrofer. Katastrofer selger som kjent aviser. Dette har stor appell til politikere som alle drømmer om et påskudd om å få redde verden.
    Les kildematerialet (vitenskapelige publikasjoner) istedet for VG eller Dagbladet og følg referansene for se hvor "tung" dokumentasjonen egentlig er! Dette er en hypotese; ikke engang en teori. Den også svært usannsynlig da alle observerte klimaendringer er godt innenfor planetens naturlige variasjoner. Dette faktum er hva som gjør at de fleste som markerer seg som kritiske til politikerskapte klimaendringer har høyere naturvitenskapelig bakgrunn.

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Voff skrev:
    Honkey-Chateau skrev:
    Det som fortsatt undrer meg i debatter med deg og dine likesinnede er hvor lite vekt dere legger på dokumentasjon, så lenge det er deres eget syn som fremføres.!
    Det er ikke sant at de fleste forskere abonnerer på hypotesen om menneskeskapt klimaendring. Det er bare majoriteten av forskere media selekterer for å fortelle en god tabloid historie om globale katastrofer. Katastrofer selger som kjent aviser. Dette har stor appell til politikere som alle drømmer om et påskudd om å få redde verden.
    Les kildematerialet (vitenskapelige publikasjoner) istedet for VG eller Dagbladet og følg referansene for se hvor "tung" dokumentasjonen egentlig er! Dette er en hypotese; ikke engang en teori. Den også svært usannsynlig da alle observerte klimaendringer er godt innenfor planetens naturlige variasjoner. Dette faktum er hva som gjør at de fleste som markerer seg som kritiske til politikerskapte klimaendringer har høyere naturvitenskapelig bakgrunn.
    Word!
    Disse forskerne får jo bare tro hva de vil - Det er meldt 40 minus nå - tror jeg trenger en kjempediger røramp snart for å unngå å fryse ørene av meg ;)

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.114
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Denne fant jeg på nettet et sted:

Jeg sitter og hutrer og fyrer med ved.
    Forbanner vinter, kulde og sne.
    Rimfrosten dekker busker og kratt.
    Islagte veier og helvetes glatt
    På tv'n snakkes om oppvarmet klode.
    De er nok fullstendig forskrudd i sitt hode.
    Steng igjen trekken og fyr så det soter,
    og bruk ikke penger på klimakvoter.
    Jeg gikk etter posten, jeg hutra og skalv,
    jeg forbannet herr Hauge og Oddekalv.
    Klimadebatten den gir meg angst.
    Jeg driter i Solheimens CO2 fangst.
    På sommer og varme og sol er jeg hekta
    Nå spør jeg hvor faen er drivhuseffekta?

;D

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Voff skrev:
    Honkey-Chateau skrev:
    Har fulgt så mange linker og lest så mange rapproter at jeg holder på å spy til tider, Voff. En del av dem går dessverre over hodet på meg, men som oftest forstår jeg sammedragene. Og sprayboksteoriene samt Svensmarks gode teorier er også kun hypoteser på linje med CO2-hypotesene. Og jeg deler ikke din oppfatning om at verdens forskere er sånn ca delt på midten i synet på hva som skjer, men det blir uansett en påstand-mot-påstand-situasjon som ikke fører noen steds hen, så den kan vi la ligge.
    Så til din påstand om klodens naturlige variasjoner; denne har jeg bedt deg kommentere tidligere uten hell, og jeg mener fortsatt det er fullstendig misforstått, all den tid kloden var i en helt annen situasjon sist det var tilsvarende temperaturer som det vi finner i dag. Dessuten er det som tidligere nevnt flere hundre tusen år siden sist kloden hadde et CO2-nivå på høyde med dagens (anslagsvis 800 000 år), og endringene den gang foregikk i et betydlig langsommere tempo enn i dagens situasjon. Så akkurat dette med å postulere "klodens naturlige variasjoner" uten å komme med kriteriene, er ren forkludring av de faktiske forhold.

Honkey

yellow

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    261
    Dette er en konspirasjon iscenesatt av verdens politikere. Egentlig ganske genialt, de dynger oss ned i miljøavgifter som ikke blir øremerket. De blir ikke enige om noen ting som har med klima å gjøre, ref. København. Man kjøper avlat gjennom klimakvoter. De fleste løsningsforslag er "for dyre". Ingenting av betydning skjer.
    Kort sagt: Klimakrisen eksisterer ikke!

//y

Ps. Håper dere tar ironien. Ironi blandet med desperasjon...

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    652
    Honkey-Chateau skrev:
    Barbaresco skrev:
    .....

Dette, sammen med Svensmark, er godt nok for meg!
    Det som fortsatt undrer meg i debatter med deg og dine likesinnede er hvor lite vekt dere legger på dokumentasjon, så lenge det er deres eget syn som fremføres.
    1000 forskere som mener CO2 virker temperaturdrivende? Tull og tant! 2 forskere som mener det er spraybokser? Aha! Endelig noen som kommer med sannheten!

Jeg gjentar gjerne også at jeg ikke skal motsi verken Svensmark eller disse nye teorier om sprayboksenes effekter, men det er lov å vente litt til med å avblåse noe som helst.

Honkey
    ja la oss vente litt, så skal du også se....

V

vredensgnag

Gjest
    Man skal passe seg for Karma, det er en sterk kraft.*

Etter å ha ligget i opplag i fjorten år må Thorbjørn ut og åpne farbar lei. Danskene må undre hva de har gjort galt, som etter fiaskokonferansen Nopenhagen nå også må se isbrytere i aksjon.

*
    In Eastern beliefs, the karmic effects of all deeds are viewed as actively shaping past, present, and future experiences.

Vedlegg

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.448
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    vredensgnag skrev:
    Man skal passe seg for Karma, det er en sterk kraft.*

Etter å ha ligget i opplag i fjorten år må Thorbjørn ut og åpne farbar lei. Danskene må undre hva de har gjort galt, som etter fiaskokonferansen Nopenhagen nå også må se isbrytere i aksjon.

*
    In Eastern beliefs, the karmic effects of all deeds are viewed as actively shaping past, present, and future experiences.
    Ja det er rart. De klarte jo ikke å bryte isen på konferansen, så de måtte dra fram litt tyngre skyts, isbrytere for å få fart på samtalene om global oppvarming ;P

N

nb

Gjest
    Påstandene om at isbreene i Himalaya er i ferd med å forsvinne muligens tatt ut av løse luften:

http://www.nettavisen.no/nyheter/article2804803.ece

<i>
    Nå innrømmer ifølge Times Online vitenskapsmennene bak advarselen, som ble publisert i en større rapport om isbreer, at påstanden sannsynligvis mangler rot i virkeligheten.

Påstanden skal ha basert seg på en artikkel i New Scientist som ble publisert i 1999.

Denne artikkelen ble igjen basert på et kort telefonintervju som journalisten hadde hatt med en ukjent vitenskapsmann, Syed Hasnain, ved Jawaharlal Nehru University i Delhi.

Hasnain har nå innrømmet at hans påstander var ren spekulasjon, og ikke var understøttet av noen formell forskning.

Den originale rapporten inneholder heller ikke noen påstand om at det vil skje innen 2035.
    </i>

Det burde være nok faktiske ting å ta tak i.

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    coolbiz skrev:
    Denne fant jeg på nettet et sted:

Jeg sitter og hutrer og fyrer med ved.
    Forbanner vinter, kulde og sne.
    Rimfrosten dekker busker og kratt.
    Islagte veier og helvetes glatt
    På tv'n snakkes om oppvarmet klode.
    De er nok fullstendig forskrudd i sitt hode.
    Steng igjen trekken og fyr så det soter,
    og bruk ikke penger på klimakvoter.
    Jeg gikk etter posten, jeg hutra og skalv,
    jeg forbannet herr Hauge og Oddekalv.
    Klimadebatten den gir meg angst.
    Jeg driter i Solheimens CO2 fangst.
    På sommer og varme og sol er jeg hekta
    Nå spør jeg hvor faen er drivhuseffekta?

;D
    Praktfull og kraftfull poesi.
    Må jeg si.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Har de en så svak sak at de må lyve hele tiden?

http://www.nettavisen.no/nyheter/article2804803.ece

Og nå ser det ut til at en ny skandale er på vei: For drøyt to år siden gikk FNs klimapanel (IPCC) ut og advarte om at alle isbreene i Himalaya med over 90 prosent sannsynlighet ville smelte innen 2035.

Har benyttet spekulative påstander
    Nå innrømmer ifølge Times Online vitenskapsmennene bak advarselen, som ble publisert i en større rapport om isbreer, at påstanden sannsynligvis mangler rot i virkeligheten.
    Det har vært mye latter om klima i det siste. Nå må jeg le igjen, for nå ramler snart hele korthuset sammen.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.375
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er jo godt å vite at kvalitetsikringen av arbeidet er bra....

Jeg er ikke en ekspert på isbreer. Jeg har ikke besøkt regionen, så jeg må baserer meg på troverdige offentliggjorte forskningsrapporter. Kommentarene i WWF-rapporten var gjort av en respektert indisk vitenskapsmann, og det var fornuftig å anta at han visste hva han snakket om, ser Lal .

Mvh
    OMF

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    På denne siden (HFS Off-topic) er det altså undertegnede som må bære byrdene som dissendent; her latterliggjøres, avfeies og neglisjeres over en lav sko. Nu vel. :)
    Ofte har "vi", som kjærlig benevnes som klimahysterikere, blitt beskyldt for å benytte enkeltstående værfenomener som tegn på klimaendringer. Mine herrer, vi har den første seriøse vinterkulde på nesten 30 år, og dere setter i gang å le dere til plukkfisk fordi dere har fått rett! Tilgi meg, dette blir litt for useriøst, selv for en hysteriker. Det er TRENDER vi snakker om, the proof is in the pudding, som dere vet, og vi har nettopp lagt bak oss det varmeste tiåret noensinne målt i Norge og nordområdene. Dernest er i en historisk lav solaktivitet, og vi måtte forvente en periode med kaldere vær, før det igjen kommer opp om noen få år.

Når det gjelder isbreene verden over, finnes det etter hvert ganske mange som viser de samme TRENDER. Når det er sagt er jeg lykkelig dersom de skulle vise seg å være feil.

Honkey

N

nb

Gjest
    Honkey-Chateau skrev:
    Når det gjelder isbreene verden over, finnes det etter hvert ganske mange som viser de samme TRENDER. Når det er sagt er jeg lykkelig dersom de skulle vise seg å være feil.

Honkey
    Ikke uenig i det. Men jeg synest det er trist at slikt som denne Himalaya-saken dukker opp, om det som står i avsiene i dag skulle vise seg å være rikitg. Skal det gjennomføres storstillte endringer i folks livsvaner er de som skal få folk til å akseptere det avhengige av svært stor troverdighet. Slike saker hjelper ikke akkurat i den sammenheng.

Og siden dette kom i 1999 synest jeg det er smått utrolig at ingen har reagert før nå. Peer Reviews og slikt pleier vel å være litt mer effektive enn dette.

Og at det er forskjell på vær og klima trodde jeg alle voksne mennesker visste.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn