Skink_123 skrev:
Det med vindruene er rimelig om en ser på temperaturen i området nå kontra da. 40 år siden var det kjøligere enn i dag! Men for 70 år siden var det ca like høy temperatur som nå! Ca.
Nei, dette er feil. I tiden rundt 1940 var det ca like varmt som i 1980, men ikke så varmt som i dag. Jeg går dog ut fra at du vil trekke fram antallet målestasjoner disses plassering som argument, og det ER klart mulig at dette har noe for seg. Men jeg har til gode å se dette ugjendrivelig bevist. Det er dessuten litt vanskeligere å argumentere seg rundt et varmere hav, da dette er målinger blant annet utført med en stor mengde skip i fart på de 7 hav. Dessuten er det varmere i havet også på dypt vann enn noensinnne tidligere målt, så akkurat dette punktet innebærer at vi har det varmere totalt sett på kloden enn noensinne. Jeg er fullt klar over at dette er kontroversielt, og kan ikke si at dette er utenfor debatt, men jeg heller dog til at det er den sikreste kunnskap pr. nu. Og jeg har vondt for å si at f.eks. Nasa er svindlere helt og holdent.
http://data.giss.nasa.gov/gistemp/graphs/
Jeg ønsker ikke å avskrive en del data, mer bruken av de. Det er jo som å si at jeg hadde silkeglatt hud i puberteten med å kun måle der jeg hadde silkeglatt hud, -i mellom kvisene som var i ansiktet...
Dette er en virkelighetsoppfatning jeg ganske enkelt ikke deler. Du hevder med rimelig grunn at det er debatt rundt målingene av temperatur i atmosfæren, og at det av forskjellige årsaker hersker tvil om den fulle sannhet kommer fram. Fair. Men vi har så mange andre indikatorer som peker på at temperaturmålingene inneholder mye sannhet, f.eks. strømningshastighet i isbreer verden over. Og innhøstingstid av avlinger. Og spredning av dyrearter nordover. etc.
Du skriver vi burde ha en felles målsetning, men jubler ikke når det går bra. Må den felles oppfatningen være at alt går til hundene?
Nei. Og kan du ugjendrivelig vise til at det hele går bra, er jeg selvsagt glad. Men jeg er ikke glad bare fordi en lord benekter alle målinger og tolkningene av dem. Jeg tar det med som en del av vurderingsgrunnlaget, og håper han har mer rett enn det jeg tror. Jeg vil intet annet enn at han har rett. Men litt for mye av det jeg leser tyder på noe annet. Dessverre.
Du nevner menneskelig aktivitet. Hva mener du vi skal gjøre med det? Skal all menneskelig aktivitet slutte nå?
Nei, det går ikke, med mindre vi utsettes for noe så drastisk at vi knapt har evne til å forestille oss det. Så det få vi håpe vi unngår. Men jeg mener vi sterkt må vurdere om vi har valgt rett aktivitetsnivå og -type. Og det er en tung skute å snu, så vi må forvente om lag det vi ser; bortforklaringer, svindelmistanker, latterliggjøring etc. VI kan neppe bare sitte med hendene i fanget, da dette teoretisk sett kan være oppskriften på katastrofe.
Problemet er at en kan ta med Co2 i en hver sammenheng på jorden, nettopp fordi dette er en gass som er med på det meste som skjer på planeten. Men det er ikke sagt at de som har funnet denne ene tingen de kan enes om er så enig i alt annet.
Garantert ikke enige i så mye annet. Og som du bemerker, det er også positive sider med CO2. Som det er med vann. Dog vil vi ikke ha det over alt i ukontrollerbare mengder. Og plantene reagerer litt for langsomt til å ta kontroll over begivenhetene når vi pumper ut såpass store mengder hele tiden. Og sånt får fort konsekvenser som vi knapt aner rekkevidden av pr. i dag.
Ok: Du sier bildet er komplekst. La oss dele bilde opp i rutenett og jobbe oss igjennom det bit for bit.
Mvh
Øystein
Fine. Where do we start?
Honkey