Politikk, religion og samfunn KLIMAFORSKERE REGNER FEIL

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Vinterkulden har lite med dette å gjøre. Jeg ler fordi nok en del av den såkalte dokumentasjonen til IPCC faller død og maktesløs til jorden. Det er hysterikerne som mener å VITE, vi som tviler, gjør nettopp det. Vi tviler. Og så ler vi litt når tvilen viser seg å være velfundert.

Legger ellers merke til at det ikke lenger heter climate warmth, nå heter det climate change. En eller annen har kanskje tenkt at det er best å være føre var? Så når middeltemperaturen fortsetter å falle de nærmeste årene, kan de slå seg på brystet å si, hva var det vi sa! ;)

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.375
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    vredensgnag skrev:
    16. januar 2010 er den varmeste dagen som noensinne er målt, i verden.
    Basert på et datasett som går helt tilbake til 1998. ;D ;D

Han har også regnet ut at temperaturen stiger med 4 grader pr 100 år. Han har selvsagt ikke brydd seg om å ta med 1998 som var det varmeste året noensinne.

Mvh
    OMF

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Den kurven ligner ikke på noe annet jeg har sett for samme tidsrom, så denne sliter jeg med.

V

vredensgnag

Gjest
    "Han" er UAH satelittoveråkingsprosjektet, som er i stand til å måle temperaturer globalt, dynamisk og kontinuerlig. At kurven går tilbake til '99 skyldes at dette er tidsrommet som disse har vært aktive - men man har "jämnfört" med tidligere datagrunnlag, som var mindre sofistikerte.
    Mens det er kaldt her på nordkalotten, er det himla varmt der nede i sør. Og omvendt. So it goes.

(Nå har jeg referert til Mitt liv som hund og God Bless You, Mr. Rosewater!)

Som tidligere nevnt er jeg skeptisk til hvordan dette er blitt politisert, av begge parter. Men samtidig stiller jeg meg åpen til data fra begge parter. Forøvrig en merkelig ting at det er to parter i en "klimafeide." Det burde vel gi grunn til skepsis overalt?

Ett eksempel på politisering:

WWF slår til med at tregrensen i Norge stiger, som følge av klimaendringer. Dette resonnerer med folk som faktisk har opplevd dette. Har du jaktet i samme terreng i noen år, vil du merke at hytta som en gang lå med bart fjell rundt nå kanskje er omgitt av skog - har hendt flere steder.
    http://www.wwf.no/?4700

Dette kan man se på som verdt å ta i betraktning, men finnes det motstemmer eller innsigelser? Dir. for Naturforvaltning har noen tanker om emnet.
    http://www.dirnat.no/content.ap?thisId=500009870&language=0

Ulempen er at meningspåvirkere så bruker den ene eller den andres utsagn for å slå i hjel hele problemet, mens problemet faktisk er der fortsatt.
    Så må man spørre hvilke motiver de ulike partene har for å agere som de gjør, og deretter ev. vurdere om man skal stille seg nøytral til striden, eller ta side.
    Men tar man side på dårlig fundert basis - fordi man er "anti-government", fordi dette er et sosialist-komplott, fordi det handler om NGOer som er på jakt etter midler, osv - kan det godt være man likevel blir sittende med Svarte-Per fordi klimaet uansett endret seg, og diskusjonen gjorde at vi ikke forberedte oss på hva det vil bety.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    vredensgnag skrev:
    Men tar man side på dårlig fundert basis - fordi man er "anti-government", fordi dette er et sosialist-komplott, fordi det handler om NGOer som er på jakt etter midler, osv - kan det godt være man likevel blir sittende med Svarte-Per fordi klimaet uansett endret seg, og diskusjonen gjorde at vi ikke forberedte oss på hva det vil bety.
    Selvfølgelig endrer klimaet seg. Det har det da alltid gjort. Spørsmålet er om det er menneskeskapt CO2 som trigger endringene eller ikke? Om det ikke er det, er det mye bedre å bruke ressursene på å forberede oss på endringene, enn å forsøke å stoppe dem.

Foreløbig ser det ut som om hysterikerne er villige til å lyve for å skape blest om sin agenda, nemlig at endringene skyldes menneskeskapt CO2. Så langt har de ikke klart å bevvise det, så da kan manipulering av data være en lettvint løsning ser det ut til.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    oddgeir skrev:
    vredensgnag skrev:
    Selvfølgelig endrer klimaet seg. Det har det da alltid gjort. Spørsmålet er om det er menneskeskapt CO2 som trigger endringene eller ikke? Om det ikke er det, er det mye bedre å bruke ressursene på å forberede oss på endringene, enn å forsøke å stoppe dem.

Foreløbig ser det ut som om hysterikerne er villige til å lyve for å skape blest om sin agenda, nemlig at endringene skyldes menneskeskapt CO2. Så langt har de ikke klart å bevvise det, så da kan manipulering av data være en lettvint løsning ser det ut til.
    Forgive me, jeg er bare så drita lei av den konstante nedrakkingen av andre folks standpunkter. Harde fakta er at så vel din som min holdning er basert i telegnet kunnskap om temaet, jeg vil med dette insistere på at du (og dine meningsfeller) gir jamt faen i dette hysteribegrepet. Det bidrar til kun EN ting; forsøpling av debatten.
    Jeg aksepterer at du mener det du gjør om saken, jeg er i det store og hele enig i betraktningene her over. Vi må velge om vi skal forsøke å endre livsstil, eller forberede oss på resultatene av å IKKE gjøre det.
    På samme sett som folk som har en jevn vektøkning. De må velge. Skal de endre livsstil, eller skal de forberede seg på et helt annerledes liv? Problemet er at de gjør ingen av delene! Og nettopp det er problemet vårt også; vi VENTER OG SER. For hver dag ser vi litt mer, men vi venter fortsatt.
    Det er likegyldig om klimaet endres av OSS eller ei, så lenge det skjer. Verden har aldri før hatt så mange folk, ei heller en slik konsentrasjon av folk i byer, ofte helt nede ved havet. Vi har overhodet ikke forberedt oss for noe som helst.
    Og mens vi venter blir havet surere. Det er hevet over tvil at det er menneskeskapt.

Honkey

N

nb

Gjest
    Honkey-Chateau skrev:
    Det er likegyldig om klimaet endres av OSS eller ei, så lenge det skjer.
    Det er det absolutt ikke. Dvs tilpasningene som må gjøres er nok mange av de samme, men det er absolutt ikke irrelevant om samfunnet skal bruke enorme ressurser på noe som ikke virker eller ikke. Om de ikke virker, så er det mer hensiktsmessig å bruke de samme enorme ressursene på å tilpasse seg endringene som kommer uansett hva man gjør.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    vredensgnag skrev:
    (Climate warmth har jeg aldri hørt, Oddgeir. Det er veldig uengelsk.
    Det har du evig rett i. Jeg forsøkte å skrive global warmth, som er et mye brukt uttrykk, men slik er det når man har hastverk, og skriver både på inn- og utpust.

Global warming er mer korrekt ja.

V

vredensgnag

Gjest
    I likhet med flere her inne har jeg tatt biologi.
    Ble spesielt fascinert av det å dyrke bakteriekulturer i petriskåler på agar-gele.

Brukte ulike bakteriestammer, og utsatte disse for eksperimenter. Hva skjer ved temperaturendringer? Ulike stammer i samme kultur? Liten og stor vekstflate? Vil de dekke en stor skål, om de settes på en slik?

Det lærte jeg mye av, bla. at organismer vokser uten å ta hensyn til ev. knapphetshorisont. Og at de er ekstremt vare for endringer i vekstbetingelser.

Her har vi en diskusjon der det siste alarmistene vil er å ha rett. Et fint paradoks.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    nb skrev:
    Honkey-Chateau skrev:
    Det er likegyldig om klimaet endres av OSS eller ei, så lenge det skjer.
    Det er det absolutt ikke. Dvs tilpasningene som må gjøres er nok mange av de samme, men det er absolutt ikke irrelevant om samfunnet skal bruke enorme ressurser på noe som ikke virker eller ikke. Om de ikke virker, så er det mer hensiktsmessig å bruke de samme enorme ressursene på å tilpasse seg endringene som kommer uansett hva man gjør.
    La meg refrasere. Det jeg mente var at for resultatet er det uviktig om vi har skylda eller ei. Konsekvensene blir de samme. Om det vi gjør virker, er et litt annet spørsmål. Uavhengig av om det er vår skyld eller ei, kan det godt være at vi rent faktisk HAR muligheter til å påvirke klimaet. Så må vi forsøke å enes om den minst ødeleggende politikken, da.

Honkey

N

nb

Gjest
    Honkey-Chateau skrev:
    La meg refrasere. Det jeg mente var at for resultatet er det uviktig om vi har skylda eller ei. Konsekvensene blir de samme. Om det vi gjør virker, er et litt annet spørsmål. Uavhengig av om det er vår skyld eller ei, kan det godt være at vi rent faktisk HAR muligheter til å påvirke klimaet. Så må vi forsøke å enes om den minst ødeleggende politikken, da.

Honkey
    Da er vi mer på linje.

En kompis av meg i energibransjen kom for øvrig med et artig trivia her om dagen - i Norge er det "klimaverstingpartiet" FrP som har de mest klimavennlige velgerene i Norge. Grunnen er selvsat ikke at de er så fryktelig opptatt av miljøvern i forhold til andre velgere, men at de har lavere disponibel inntekt som gruppe og følgelig generelt forbruker mindre, reiser mindre osv.

Her, som ellers, er det ganske stor avstand mellom liv og lære hos en del av de mest ivrige selvoppnevnte opplyste klimaentusiastene. Det blir litt som Happy-Tom fra Turboneger sa: Det er kun charterfly til Mallorca som forurenser, rutefly til Toscana gjør det ikke.

Kronikk i Aftenposten her om dagen som påpekte det samme fenoment - de som er ivrigst på å drive med småting som å brette melkekartonger er det største forbrukerene av ting som virkelig bidrar negatvit som lange feriereiser.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Huff og huff. Hvor skal dette ende. ;D

Brear i vekst
    Jostedalsbreen har lagt på seg. Både i 2007 og 2008 vaks ismassane på den største breen i landet.
    På meg kom dette overraskande, seier Tom Dybwad, sakshandsamar for Jostedalsbreen nasjonalpark hos Fylkesmannen i Sogn og Fjordane
    Nei du sier ikke det.
    ;)

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.448
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    oddgeir skrev:

Brear i vekst
    Jostedalsbreen har lagt på seg. Både i 2007 og 2008 vaks ismassane på den største breen i landet.
    På meg kom dette overraskande, seier Tom Dybwad, sakshandsamar for Jostedalsbreen nasjonalpark hos Fylkesmannen i Sogn og Fjordane
    Nei du sier ikke det.
    ;)
    Gladnyhet!

V

vredensgnag

Gjest
    Her har vi et godt eksempel på uærlig bruk av datapunkt fremfor trendlinjer. Oddgeir kan godt ta med siste avsnitt i artikkelen, da blir det ærligere. Men det passer diskusjonen rundt bordet i kantiner landet rundt bedre å si "Nå vokser ta meg faen ogå isbreene. Den oppvarminga er bare jug." Præ-hæ-hæ!

Det er et spill.

N

nb

Gjest
    Alle som har kjørt Vallé Blanche i Chamonix kan lett se at isbreen har trekt seg tilbake de siste 10-årene. For å komme tilbake til Chamonix (det er stort sett ikke snø helt ned) må man ta en stolheis opp til en togstasjon. Bunnstasjonen på den stolheisen ligger nå langt oppe i fjellsiden. Franske ingniører er ikke dumme, men da heisen ble bygget, så var det der breen lå. Guiden sa at de måtte bygge på trappen opp med noen meter hvert eneste år slik at turistene kunne komme seg opp til heisen.

Edit: Ble fortalt at de har bygget ny gondol der nå, det er noen år siden jeg var der.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    oddgeir skrev:

Brear i vekst
    Nei du sier ikke det.
    ;)
    Fine greier, og ikke overraskende, som nevnt er sola på historisk lavnivå aktivitetsmessig.

Honkey

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Jordens undergang har aldri vært nærmere. Likevel er det all grunn til å være optimist. Naturligvis.

V

vredensgnag

Gjest
    Rent rasjonelt er ditt utsagn 100% korrekt, BB.
    I tillegg varsler den mer psykisk betingede avslutningen for en oppløftende fremtidstro. Fortrinnlig.

Alt er uansett bedre enn å en dag brått måtte gi tre dagslønner for en bussbillett.
    Haiti deler øya Hispaniola med Den dominikanske republikken.
    Sistnevnte er velfungerende, demokratisk og med en jevn velferdsstigning.

Haiti? En pågående katastrofe, avløst av akutte ditto.

Litt som verden forøvrig, i enkeltes øyne. Striden står mellom to måter å styre de samme forutsetningene på. I Haiti har Den sterkeste rett sviktet, men akkurat nå er det likevel den som gjelder.

http://m.db.no/2010/01/19/nyheter/utenriks/jordskjelv/haiti/mat/9996748/

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    vredensgnag skrev:
    Her har vi et godt eksempel på uærlig bruk av datapunkt fremfor trendlinjer. Oddgeir kan godt ta med siste avsnitt i artikkelen, da blir det ærligere. Men det passer diskusjonen rundt bordet i kantiner landet rundt bedre å si "Nå vokser ta meg faen ogå isbreene. Den oppvarminga er bare jug." Præ-hæ-hæ!

Det er et spill.
    Nå må du ikke ta det så alvorlig da. Jeg la jo ved linken.

Dette var et lett humoristisk innspill. Ikke en doktoravhandling. ;D

Hvordan er trenden egentlig? Bresmeltingstrenden altså?

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    oddgeir skrev:
    Hvordan er trenden egentlig? Bresmeltingstrenden altså?
    Dette kan være interessant lesning for noen.

http://www.john-daly.com/polar/arctic.htm

"It will without doubt have come to your Lordship's knowledge that a considerable change of climate, inexplicable at present to us, must have taken place in the Circumpolar Regions, by which the severity of the cold that has for centuries past enclosed the seas in the high northern latitudes in an impenetrable barrier of ice has been during the last two years, greatly abated.

(This) affords ample proof that new sources of warmth have been opened and give us leave to hope that the Arctic Seas may at this time be more accessible than they have been for centuries past, and that discoveries may now be made in them not only interesting to the advancement of science but also to the future intercourse of mankind and the commerce of distant nations."
    President of the Royal Society, London, to the Admiralty, 20th November, 1817

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Jeg kom over denne siden fra University of Illinois. De er visstnok spesialister på dette med polis.

Mange interessante grafer, også trendgrafer Vreden. :)

http://arctic.atmos.uiuc.edu/cryosphere/

Her er de siste 2 årene sammenlignet med snittet for de siste 30 årene.

V

vredensgnag

Gjest
    Man skal være forsiktig med hva man finner på nettet, Oddgeir.

George Will, kjent kommentator i amerikanske media, fikk problemer da han siterte opplysninger fra nettopp den gruppen.

Polar Research Group har ingen formell assosiasjon til universitetet de arbeider i, men er en sammenslutning vitenskapsmenn med en agenda:

http://wonkroom.thinkprogress.org/2009/04/07/will-fake-center/

P

Parelius

Gjest
    Fra vår egen lille dam:

http://universitas.no/kultur/54312/forskningens-klimakjettere-/

Dette synes jeg var trist lese:

Likevel fikk han (= Tom V. Segalstad, førsteamanuensis i geologi ved Naturhistorisk museum) erfare at meningene hans sto i veien for ham da han i samarbeid med andre forskere søkte finansiering fra EUs klimaforskningsprogram.
    – Vi fikk avslag med den begrunnelsen at midlene fra forskningsprogrammet skulle gå til å skape et vitenskapelig grunnlag for innføringen av miljøavgifter i EU. De hadde altså på forhånd bestemt seg for hvilke resultater de ønsket at forskningen skulle produsere, og disse resultatene kunne ikke vi frembringe, sier han.

V

vredensgnag

Gjest
    Helt enig. Tendensøs "forskning" skal vi være på vakt mot, uansett fløy eller motiver.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    vredensgnag skrev:
    Man skal være forsiktig med hva man finner på nettet, Oddgeir.

George Will, kjent kommentator i amerikanske media, fikk problemer da han siterte opplysninger fra nettopp den gruppen.

Polar Research Group har ingen formell assosiasjon til universitetet de arbeider i, men er en sammenslutning vitenskapsmenn med en agenda:

http://wonkroom.thinkprogress.org/2009/04/07/will-fake-center/
    Det var da ikke så veldig overbevisende? Så de er ikke formelt knyttet til universitetet, men består av forskere og studenter ansatt ved universitetet. Hva med faktafeil?
    Er det påvist faktafeil på siden jeg henviste til?

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.764
    Torget vurderinger
    1
    Parelius skrev:
    Dette synes jeg var trist lese:
    Klima er blitt politikk. Derfor har vi begrepet klimapolitikk...

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Til tross for tidligere advarsler, tar jeg sjansen på å henet mer info fra nettet. ;)

Denne grafen viser mengden av sjøis de siste årene med sesongvariasjoner. Ingen dramatikk der heller.

Når dere har beundret grafen i ro og mak in the comfort of your own home, så kan dere lese denne fine artikkelen, som beskriver hvordan noe av forskningsjukset er gjennomført.

http://wattsupwiththat.com/2010/01/22/american-thinker-on-cru-giss-and-climategate/

Ha en fin dag.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    En spiker til. ;)

http://www.timesonline.co.uk/tol/news/environment/article7000063.ece

THE United Nations climate science panel faces new controversy for wrongly linking global warming to an increase in the number and severity of natural disasters such as hurricanes and floods.

It based the claims on an unpublished report that had not been subjected to routine scientific scrutiny — and ignored warnings from scientific advisers that the evidence supporting the link too weak. The report's own authors later withdrew the claim because they felt the evidence was not strong enough.

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.448
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    oddgeir skrev:
    Til tross for tidligere advarsler, tar jeg sjansen på å henet mer info fra nettet. ;)

Denne grafen viser mengden av sjøis de siste årene med sesongvariasjoner. Ingen dramatikk der heller.

Når dere har beundret grafen i ro og mak in the comfort of your own home, så kan dere lese denne fine artikkelen, som beskriver hvordan noe av forskningsjukset er gjennomført.

http://wattsupwiththat.com/2010/01/22/american-thinker-on-cru-giss-and-climategate/

Ha en fin dag.
    Leser :)

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    For den som ønsker å berike sitt sinn i helgen, er denne rapporten gjort tilgjengelig i disse dager.

SURFACE TEMPERATURE RECORDS:
    POLICY DRIVEN DECEPTION?

SUMMARY FOR POLICYMAKERS

1. Instrumental temperature data for the pre-satellite era (1850-1980) have been so widely, systematically, and unidirectionally tampered with that it cannot be credibly asserted there has been any significant “global warming” in the 20th century.
    2. All terrestrial surface-temperature databases exhibit very serious problems that render them useless for determining accurate long-term temperature trends.
    3. All of the problems have skewed the data so as greatly to overstate observed warming both regionally and globally.
    4. Global terrestrial temperature data are gravely compromised because more than three-quarters of the 6,000 stations that once existed are no longer reporting.
    5. There has been a severe bias towards removing higher-altitude, higher-latitude, and rural stations, leading to a further serious overstatement of warming.
    6. Contamination by urbanization, changes in land use, improper siting, and inadequately-calibrated instrument upgrades further overstates warming.
    7. Numerous peer-reviewed papers in recent years have shown the overstatement of observed longer term warming is 30-50% from heat-island contamination alone.
    8. Cherry-picking of observing sites combined with interpolation to vacant data grids may make heat-island bias greater than 50% of 20th-century warming.
    9. In the oceans, data are missing and uncertainties are substantial. Comprehensive coverage has only been available since 2003, and shows no warming.
    10. Satellite temperature monitoring has provided an alternative to terrestrial stations in compiling the global lower-troposphere temperature record. Their findings are increasingly diverging from the station-based constructions in a manner consistent with evidence of a warm bias in the surface temperature record.
    11. NOAA and NASA, along with CRU, were the driving forces behind the systematic hyping of 20th-century “global warming”.
    12. Changes have been made to alter the historical record to mask cyclical changes that could be readily explained by natural factors like multidecadal ocean and solar changes.
    13. Global terrestrial data bases are seriously flawed and can no longer be trusted to assess climate trends or VALIDATE model forecasts.
    14. An inclusive external assessment is essential of the surface temperature record of CRU, GISS and NCDC “chaired and paneled by mutually agreed to climate scientists who do not have a vested interest in the outcome of the evaluations.”
    15. Reliance on the global data by both the UNIPCC and the US GCRP/CCSP also requires a full investigation and audit.
    Det begynner å bli mye spiker nå.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    oddgeir skrev:
    For den som ønsker å berike sitt sinn i helgen, er denne rapporten gjort tilgjengelig i disse dager.

Det begynner å bli mye spiker nå.
    Det der var i sannhet ingen spiker. Det var en rad med påstander det ikke på noen måte hersker enighet om, dessuten er noen av dem rimelig kontroversielle.
    Anbefaler ellers både mer og mindre skeptiske å lytte på "Verdt å vite"-sendingen på NRK fra 27. januar; mye å tygge på for alle leire i det programmet.
    http://www.nrk.no/programmer/sider/verdt_aa_vite/ Lytt på programmet fra 27.01 kl 12:30

Honkey

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Honkey-Chateau skrev:
    Det der var i sannhet ingen spiker. Det var en rad med påstander det ikke på noen måte hersker enighet om, dessuten er noen av dem rimelig kontroversielle.
    Anbefaler ellers både mer og mindre skeptiske å lytte på "Verdt å vite"-sendingen på NRK fra 27. januar; mye å tygge på for alle leire i det programmet.
    http://www.nrk.no/programmer/sider/verdt_aa_vite/ Lytt på programmet fra 27.01 kl 12:30

Honkey
    Hvis du tar deg bryet med å lese rapporten, eller eventuelt om du har fulgt med i "gate" epidemien de siste månedene, vil du se at sammendraget jeg siterte er godt fundamentert.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn