Politikk, religion og samfunn KLIMAFORSKERE REGNER FEIL

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.856
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Spørsmålet er vel om vi skal sette os ned og lukke øya og vente, eller om vi skal forsøke å endre på noen av årsakene, som vi vel uten tvil er delaktige i.
    Nå er det vel riktig at det norske bidraget i dette puslespillet er forsvinnende lite i den store sammenhengen, men dog....... mange av de norske uspillene fra bla MDG virker både populistiske og urealistiske etter min mening, og dreier seg kanskje i beste fall om Oslo-grytas ve og vel. Ute i disktrikts-Noreg blir resultatene fullsetendig urealistiske,- et eksempel på dette er kollektivtrafikk, som i grisgrendte strøk ofte er nesten ikke-eksisterende, Et par busser for dagen er ikke et alternativ.

Gary Moore...... nja...... bob,bob.....

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.715
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Spørsmålet er vel om vi skal sette os ned og lukke øya og vente, eller om vi skal forsøke å endre på noen av årsakene, som vi vel uten tvil er delaktige i.
    Nå er det vel riktig at det norske bidraget i dette puslespillet er forsvinnende lite i den store sammenhengen, men dog....... mange av de norske uspillene fra bla MDG virker både populistiske og urealistiske etter min mening, og dreier seg kanskje i beste fall om Oslo-grytas ve og vel. Ute i disktrikts-Noreg blir resultatene fullsetendig urealistiske,- et eksempel på dette er kollektivtrafikk, som i grisgrendte strøk ofte er nesten ikke-eksisterende, Et par busser for dagen er ikke et alternativ.

Gary Moore...... nja...... bob,bob.....
    Men øl og pølse..;)

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.715
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    MDG fokus på lokale forhold er prisverdig. Skal det bli bedre luft i Oslo så må man gjøre noen tiltak som kan være upopulære.
    Og man kan selvfølgelig applaudere lignende tiltak i verdens storbyer. Mye å si for helsen lokalt, men Arktis smelter like fordømt. Skal vi greie å gjøre noe med den globale oppvarmingen og C02 økningen i atmosfæren så må vi jo gjøre så store endringer at det overhodet ikke er realistisk. Jeg vil tro at et halvering av jordas befolkning og en overgang til fisk og grøntfor for de som er igjen vil hjelpe. Hvis vi tillegg sykler og går dit vi skal, bra. Og fly? Nei, det vil kun være mulig å fly oversjøisk. All transport ellers vil måtte gå elektrisk i en eller annen form. Hadde vi gjort dette så hadde vi kanskje sett resultatet av dette om femti år......Men realistisk nei. Det er bare å holde på hatten og tjore fast sjarken.;)

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.856
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Er vel likevel noe som kan gjøres. DEt er jo faktisk riktig at å erstatte europeisk kullkraft med norsk gass gir både effektive og relativt store utslippsreduksjoner.
    Jeg har absolutt forståelse for lokale luftproblemer i de større byene, men å blindt agitere for nedbygging av norsk oljeindustri virker rimelig misforstått.
    Forøvrig - nok av sjarker her jeg bor... og de fleste trenger heller ikke beises...... aluminimum eller plast, må vite.. :)

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.592
    Torget vurderinger
    2
    Lurer på hvor lang tid det vil ta før det siger inn, alvoret ...

The global temperature in March has shattered a century-long record and by the greatest margin yet seen for any month.February was far above the long-term average globally, driven largely by climate change, and was described by scientists as a “shocker” and signalling “a kind of climate emergency”. But data released by the Japan Meteorological Agency (JMA) shows that March was even hotter.

March temperature smashes 100-year global record | Environment | The Guardian

Skjermbilde 2016-04-17 kl. 13.43.36.jpg

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Må da vere bra viss dette betyr at noen mennesker unngår å fryse ihel i Russland ? Eller?

Og bildet viser vel at det har blitt kaldere i Antarktis?

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.715
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    @Fela, Du og jeg er jo enige om alvoret i situasjonen. Men har du en løsning som du tror er mulig å få til ?
    Jeg har ikke det, men det hadde vært fint om de som bringer ting til torgs også har en løsning....

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.592
    Torget vurderinger
    2
    @Fela, Du og jeg er jo enige om alvoret i situasjonen. Men har du en løsning som du tror er mulig å få til ?
    Jeg har ikke det, men det hadde vært fint om de som bringer ting til torgs også har en løsning....
    Løsningen er brutal og kommer aldri til å bli gjennomført. Vi har gjort oss fullstendig avhengige av olje og gass. Vår verdenssivillisasjon kunne ikke eksistert uten og følgelig har Tord Lien rett - så smertelig det måtte være - når han sier: Den nordmann er ikke født som slår av lyset på norsk sokkel.

Vi kommer oss ikke ut av hjørnet vi har malt oss inn i. Roy Scranton har skrevet en bok med en ytterst deprimerende tittel, der han oppsummerer problemet som i bildet under. Han mener at det er umulig for noen politiker å regne med støtte fra folket for tiltakene som er nødvendige. Det har han rett i.

13001264_10154114169886660_8538021335815890400_n.jpg

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.715
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Et lite tankekors, hvert 5. Menneske på jorda er en kineser. Og alle disse ønsker seg biff til middag og en Mercedes til kvelds, iblandet en ferietur til Thailand et par ganger i året. Det blir C02 av sånt.:eek:

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.592
    Torget vurderinger
    2
    Carbon is Forever - skriver Nature, verdens mest velansette utgiver av vitenskapelige forskningsresultater.

Driveregenskapene (forcing agency) av drivhusgassene vi allerede har i atmosfæren får vi slite med i årtusener. Med Business as Usual scenariet vi nå er i gang med, får vi en oppvarming på 5 grader C over før-industrielt nivå. Så verden vi er på vei inn i (våre barn er på vei inn i) er en annen enn den vi overtok.

200 år med fråtsing i fossil energi viste seg å ha en pris ...

Carbon is forever : article : Nature Reports Climate Change

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.715
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Opplever vi en havstigning på f.eks. 3 meter i løpet av noen få år så tror jeg ikke verdensøkonomien vil tåle det. Da snakker vi om milliarder av mennesket som må flytte. Ufattelige verdier som går til helvete. Og jeg personlig har ikke tatt takhøyde for det heller. Mitt feriehus vil stå under vann og jeg tror jaggu meg jeg blir våt på beina her hjemme i Østfold også. Men som sagt tidligere dette får vi ikke gjort noe med. Derfor velger jeg å skyve det bort.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.592
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke sett noen havstigningsprognoser på 3 meter på noen få år, heldigvis. Men over de neste hundre årene kan vi godt se mer enn det.

Nederlenderne har jo ikke stort å gå på. Dikene klarer ikke hva som helst, så jeg skjønner godt at de ligger i tet når det gjelder å oppfordre til innsats. Her i området spøker vi litt med alle nederlenderne som har emigrert hit - de ville så langt opp som mulig fra havnivået.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Spørs om ikke man har røkt litt for mye sentralsløvende når man bygger huset under vannlinja...

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.640
    Jeg var på bymuseet i Amserdam for en del år siden, på et foredrag der ble det påpekt at dersom man hadde lett i hele Europa etter et mindre egnet sted å legge en by ville man hatt problemer med å finne et værre sted enn Amsterdam. Høyde over havet - eller mangel på sådan var langfra det eneste problemet.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.849
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg var på bymuseet i Amserdam for en del år siden, på et foredrag der ble det påpekt at dersom man hadde lett i hele Europa etter et mindre egnet sted å legge en by ville man hatt problemer med å finne et værre sted enn Amsterdam.
    Jeg tror kanskje jeg har svaret i Venezia.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.592
    Torget vurderinger
    2
    Delstatsadvokaten i New York har makt. Tidligere i år ble det innledet etterforskning mot Exxon-Mobil med utgangspunkt i avsløringer som viser at fossilindustrien brukte tobakksindustriens strategi for å så tvil om menneskeskapte klimaendringer. En propagandainnsats som ble påbegynt så tidlig som på 1970-tallet.

Når virksomhetsledere utspørres i føderale og delstatskammer, bruker de gjerne "to the best of my knowledge" som en måte å gi seg selv dekning på. Om det nå kan bevises at de var inneforståtte kan man også anklage dem for bedrageri mot offentligheten.

Det er alvorlig.
    [video]https://vimeo.com/user50953561/smokeandfumes[/video]

Naturligvis trist for alle som har kjøpt propagandaen og som gjorde seg til fossilindustriens nyttige idioter.

http://www.huffingtonpost.com/entry...be4b0ffa5937df6ce?utm_hp_ref=cli mate-change

Sist redigert:

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.383
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Synd de ikke har ukesmålinger - da burde vi jo nærmes oss 50 ukers jubileum, som vi alle kunne feire med å sitte i mørke en time. Eller hva med dagmålinger - da kan vi ha ny rekord hver dag...livet blir en fest!

Ellers er det vanskelig å være uenig med klimaforskeren i følgende "At så mange rekorder inntreffer etter hverandre er nærmest umulig uten global oppvarming"...han tror altså at årsaken til alle varmerekordene er at jorden er blitt varmere. Jøss....og for å skape sikkerhet rundt egen forskning tropper han opp med 1/10^(10475) som sannsynligheten for at dette skjer uten global oppvarming. Sannsynlighetsregning er trolig ikke hans sterke side - det kan synes som han har glemt en av forutsetningne for binomiske tallserier....uavhengige observasjoner!

Har noen forresten sett et nyere svar enn felas 2011 variant på grafene jeg postet....det har i så fall jeg godt glipp av!

Mvh
    OMF

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.592
    Torget vurderinger
    2
    Synd de ikke har ukesmålinger - da burde vi jo nærmes oss 50 ukers jubileum, som vi alle kunne feire med å sitte i mørke en time. Eller hva med dagmålinger - da kan vi ha ny rekord hver dag...livet blir en fest!

Ellers er det vanskelig å være uenig med klimaforskeren i følgende "At så mange rekorder inntreffer etter hverandre er nærmest umulig uten global oppvarming"...han tror altså at årsaken til alle varmerekordene er at jorden er blitt varmere. Jøss....og for å skape sikkerhet rundt egen forskning tropper han opp med 1/10^(10475) som sannsynligheten for at dette skjer uten global oppvarming. Sannsynlighetsregning er trolig ikke hans sterke side - det kan synes som han har glemt en av forutsetningne for binomiske tallserier....uavhengige observasjoner!

Har noen forresten sett et nyere svar enn felas 2011 variant på grafene jeg postet....det har i så fall jeg godt glipp av!

Mvh
    OMF
    Det kan du naturligvis enkelt finne selv, men du tviholder jo på dette klimamodelltøyset ditt.

There’s a common myth that models are unreliable, often based on apples-to-oranges comparisons, like looking at satellite estimates of temperatures higher in the atmosphere versus modeled surface air temperatures. Or, some contrarians like John Christy will only consider the temperature high in the atmosphere, where satellite estimates are less reliable, and where people don’t live.
    This new study has shown that when we do an apples-to-apples comparison, climate models have done a good job projecting the observed temperatures where humans live. And those models predict that unless we take serious and immediate action to reduce human carbon pollution, global warming will continue to accelerate into dangerous territory.

Climate models are even more accurate than you thought | Dana Nuccitelli | Environment | The Guardian

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.251
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Det ser ut som jorda tar hevn med jordskjelv både her og der om dagen, men der virker jo ikke for alle skal grave opp gjen og fås på bena. Jeg er sikker på om man plottet antall mennesker på jorda mot gjennomsnittstemperaturen så ville man sett en direkte sammenheng.

Dette er det dog ingen som tør å snakke om.....

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.383
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14

Mvh
    OMF
    Det kan du naturligvis enkelt finne selv, men du tviholder jo på dette klimamodelltøyset ditt.

There’s a common myth that models are unreliable, often based on apples-to-oranges comparisons, like looking at satellite estimates of temperatures higher in the atmosphere versus modeled surface air temperatures. Or, some contrarians like John Christy will only consider the temperature high in the atmosphere, where satellite estimates are less reliable, and where people don’t live.
    This new study has shown that when we do an apples-to-apples comparison, climate models have done a good job projecting the observed temperatures where humans live. And those models predict that unless we take serious and immediate action to reduce human carbon pollution, global warming will continue to accelerate into dangerous territory.

Climate models are even more accurate than you thought | Dana Nuccitelli | Environment | The Guardian
    Dette er jo i grunn et veldig godt eksempel....kunne ikke funnet et bedre selv!

Den første linken til artikkelen - viser jo bare tilbake til de samme gamle linkene som du har henvist til før. Men så omhandler jo denne artikkelen en ny forskningsrapport - som ble publisert for ca 6 mnd siden.

Så det interessant her er jo - at frem til for 6 mnd siden - så er det altså den øverste grafen som er riktig, hvor faktisk målte temperaturer havner helt i bunn av utfallsrommet til modellene og faktisk også utenfor.
    Dette er da basert på ti-år med forskning og tusenvis av forskere.
    I denne rapporten skrevet av en håndfull forskere, så har man funnet ut av måten man regner gjennomsnittsremperatur på er feil - så jsuterer man litt påtallene her og der - og vipps - så har man fjernet 38% av avviket - og fått grafen nederst - og da ser alt bedre ut.

Det er åpenbart lettere å få modellen til å stemme når man har fasit.

Men - for meg (åpenbart ikke for deg) så dukker det jo opp noen spørsmål:
    1) Hvor mange av verdens klimaforskere jobber med "forutsetninger/antakelser/justeringer" som kan gi motsatt effekt - jeg vil tro det er mer interessant å lete blant tusentalls antakelser ogforutsetninger etter noe som gjør at modellen treffer bedre.
    2) Det er åpenbart ikke så lett å måle en "global gjennomsnittstemperatur". Med alle satelittmålinger, tusenvis av målestasjoner så har vi åpenbart ikke greid det spesiellt godt frem til nå. Hvor usikre tror du ikke målingene før satelittene var, og ikke minst - hvor mange "synsinger" tror du det er knyttet til å hente inn noen titalls målepunkter på 1800 tallet og omgjøre det til global temerpatur.'
    3) Er vi nå sikre på at dette er riktig - eller tror du det kommer en revisjon til...?

Mvh
    OMF

Grafer.jpg

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.592
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror det kommer mengder av revisjoner. Slik er den vitenskapelige prosessen.

Revisjonen jeg håper på, inderlig, er at global snittemperatur går ned til før-industrielt nivå. At absolutt alle målinger var feil og at vi ikke har hatt en temperaturøkning. Men det er en ønskedrøm.

Revisjonene skyldes at man forsøker å eliminere feilkilder, for å oppnå presisjon. Med økt presisjon er man sikrere på når tersklene for ulike kommende konsekvenser nås. Er det om ti år, femti eller hundre?

Det finnes studier som viser at klimaforskerne har vært for forsiktige, fordi man har fått æda-bæda kritikk fra idioter når for tidlige anslag ikke har gått inn. Kanskje forklarer det nyheten om forsuringen i Nordishavet, som nå er hvor man trodde nivået ville være i 2100.

Jeg kaller klimamodellmaset ditt for tøys fordi du velger å se bort fra at forskerne selv erkjenner at det er modeller og at det er usikkerhet ved dem.

Her har du noen ulike - der man ser på scenarier som Business as Usual, kontra uttrekk av CO2 i ulik grad. Klimasporet som ble vedtatt i Paris er en modell der man forutsetter fremtidig og nå ukjent teknologi som skal hjelpe oss å oppnå betydelig uttrekk av CO2. Om ikke vil verden blåse godt forbi togradersmålet.

Nå erkjenner man at togradersmålet er for høyt, om vi vil unngå store konsekvenser. På 1990-tallet ble det satt av EUs miljøministre av to grunner. Man skjønte det var for sent å sikte mot én grad og man ønsket ikke å hemme økonomisk vekst.

Alt dengang advarte instituttet som definerte tersklene om at selv én grads økning over før-industrielt nivå ville medføre irreversible og ikke-lineære klimaendringer. Der er vi nå. El Nino har bidratt til vinterens hausse, vi får håpe La Nina drar ned snittet litt når hun overtar. Men det går bare én vei - og det burde være innlysende.

Her skal du få se usikre klimamodeller - jeg bruker en skeptikerillustrasjon. Men ta en kikk her: http://www.skepticalscience.com/ipcc-overestimate-global-warming.htm

image.jpg

Sist redigert:

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.592
    Torget vurderinger
    2
    Litt fornøyelig, om man har tid. Bill Nye er USAs "på roteloftet" vitenskapsformidler. Han har utfordret Mark Morano med noen veddemål, som Mark Morano ikke vil ta fordi han mener vitenskapelig utførte temperaturmålinger klusses med og er løgn. Morano er betalt desinformatør og har en film ute om klimabløffen. Den hadde premiere nylig og Sarah Palin stilte opp for å applaudere Moranos gode arbeid.
    http://www.theguardian.com/us-news/2016/apr/15/sarah-palin-bill-nye-climate-change-hustle-film

Nye la ut melding om veddemålet på Facebook. Øyeblikkelig kom fornekterne på banen. Men det gjorde også NASA.

The rest is fun. Her får man forøvrig servert alle mulige tulleargument fra fornekterne, men det går ikke så bra.

https://www.facebook.com/billnye/posts/10154205766015362

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.383
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg kaller klimamodellmaset ditt for tøys fordi du velger å se bort fra at forskerne selv erkjenner at det er modeller og at det er usikkerhet ved dem.
    Vel - det er nå engang dette med perpektiv.

Du har uttalige ganger trekk frem den enorme konsesus og nøysomlige arbeidet som ligger bak klimamodellen - og du fremstiller alle som sier at det fortsatt er usikkerhet og at modellen har overpredikert for klovner og idioter. Men - svaret på hvorfor 97% av modellkjøringen viser høyere temperatur enn observert er altså " en modell er en modell"....

Nå finleste jeg ikke helt hva denne nye studien har vist, men jeg forstår det slik at det er små korreksjonsfaktorer på temperaturmålingene i de ulike kvadrater man har delt opp jorden i. Totalt 4800 så vidt jeg forstår, og i noen av disse - blant annet de med overflate is - så har man endret noen "korreksjonsfaktorer" for hvordan temperaturen skal summeres inn i "global average". Og det gir ganske store utslag....

Så - i en tid med satelittmåling av hele jorden, tusenvis av forskere som har jobbet med dette i titalls år - så kan man ved å justere et par faktorer gjøre betydelige endringer på hva vi oppfatter som "gjennomsnittstemperatur".

Hvordan tror du det stilte seg før man fikk satelittmålinger - eller tilbake til grafen som strekker seg fra 1850, hvor man vel sikkert ikke har mer enn et titalls målinger tatt på land et eller annet sted - også fremstiller man dette tallet som om det er noe vitdenskapelig sikkert.....

Hvis man skal snakke med sikkerhet om temperaturutviklingen her på jorden så har vi vel ikke sikre tall mer en en håndfull tiår bakover i tiden.... Eller...kanskje vi ikke hardet en gang, når dukker neste revisjon opp.....

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.592
    Torget vurderinger
    2
    Guvernør Brown i California med et ganske infamt brev til sin kollega Guvernør Scott fra Florida. Sistnevnte har vært i California for å prøve å lokke virksomheter til delstaten med tilbud om gunstige vilkår. Brown minner Scott om at California er verdens 7. største økonomi og konkurrerer i en annen vektklasse. Han minner også om at Scott har påbudt delstatsansatte å ikke snakke om klimaendringer eller global oppvarming og at det er på tide at Floridaguvernøren får hodet opp av sanden.

Morsomt brev - og en klok link om hva som truer sørøststatene i USA og Texas.
    http://riskybusiness.org/site/assets/uploads/2015/09/Climate-Risk-in-Southeast-and-Texas.pdf

Letter-to-Gov.-Scott-5.2.16.jpg

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.203
    Torget vurderinger
    1
    Nå skal vel ikke guvernøren i California være så breial da. El Nino gir vel akkurat nå staten et lite pusterom i den pågående langvarige tørken, men på sikt ser det ikke bra ut.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.592
    Torget vurderinger
    2
    Sarah Palin promoverer en konspirasjonsdokumemtar om klimaendringer, som påstår at vitenskapsfolk verden over fusker og lyver.

Jimmy Kimmel gir henne bank.

[video]https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=9UCdFbyL8y0[/video]

Sist redigert:

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.849
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nå skal vel ikke guvernøren i California være så breial da. El Nino gir vel akkurat nå staten et lite pusterom i den pågående langvarige tørken, men på sikt ser det ikke bra ut.
    Det er enklere å vanne (joda, jeg ser problemet) enn å stoppe havet.....

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.965
    Torget vurderinger
    23

“There is a cult of ignorance in the United States, and there has always been. The strain of anti-intellectualism has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that 'my ignorance is just as good as your knowledge.”--Issac Asimov

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.849
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    My knowledge is better than your ignorance. :)

Han heter Isaac Asimov

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.592
    Torget vurderinger
    2

Vedlegg

D

Danke

Gjest
    Jeg koser meg med den globale oppvarmingen så lenge jeg kan.

Jeg skulle spurt foreldrene mine, men jeg kan ikke huske en varmere start på Mai.

Jeg er pro enviroment, jeg tror vi må senke CO2 egentlig tror jeg det er for sent og at stormene kommer og at havet stiger. Bye bye Danmark og Nederland.
    Men jeg tror bortsett fra ekstremstormene så er Norge veldig godt stilt mot global oppvarming. Vi lever på rett plass for å si det sånn.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.715
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg koser meg med den globale oppvarmingen så lenge jeg kan.

Jeg skulle spurt foreldrene mine, men jeg kan ikke huske en varmere start på Mai.

Jeg er pro enviroment, jeg tror vi må senke CO2 egentlig tror jeg det er for sent og at stormene kommer og at havet stiger. Bye bye Danmark og Nederland.
    Men jeg tror bortsett fra ekstremstormene så er Norge veldig godt stilt mot global oppvarming. Vi lever på rett plass for å si det sånn.
    Spot On :)

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.592
    Torget vurderinger
    2
    Dessverre mener våre forskere at Norge ikke ligger på rett sted.
    De mener vi får dramatiske værvariasjoner, enorm nedbør, storflom med høy frekvens og sterkt økt rasfare fordi områder kulden har holdt stabil kommer i bevegelse.
    Men vi kommer nok til å ligge etter verre endringer lenger sør, hvilket betyr potensiale for folkevandringer som vil kreve sitt. Midt Østen gjennomgår den verste tørkeperioden på 900 år, det har vi kun sett begynnelsen på.

Men når jeg kikker i speilet ser jeg at jeg er nøttebrun. Og nå sitter jeg på terrassen og nyter en god whisky.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.715
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Dessverre mener våre forskere at Norge ikke ligger på rett sted.
    De mener vi får dramatiske værvariasjoner, enorm nedbør, storflom med høy frekvens og sterkt økt rasfare fordi områder kulden har holdt stabil kommer i bevegelse.
    Men vi kommer nok til å ligge etter verre endringer lenger sør, hvilket betyr potensiale for folkevandringer som vil kreve sitt. Midt Østen gjennomgår den verste tørkeperioden på 900 år, det har vi kun sett begynnelsen på.

Men når jeg kikker i speilet ser jeg at jeg er nøttebrun. Og nå sitter jeg på terrassen og nyter en god whisky.
    Deler av Norge får nok kjørt seg i fremtiden, men Danke og undertegnede holder jo hus i Østfold og litt nedenfor og i disse områdene ser det ut til å bli få eller ingen negative effekter snarere tvert i mot. Og som kjent så mener jo jeg at vi ikke får gjort noe som helst for å bremse utviklingen som skjer. Derfor; La oss nyte fordelene av klimaendringene, det er nok av annet å bekymre seg for.:)

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.849
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Deler av Norge får nok kjørt seg i fremtiden, men Danke og undertegnede holder jo hus i Østfold og litt nedenfor og i disse områdene ser det ut til å bli få eller ingen negative effekter snarere tvert i mot.
    Dette er det første stedet svenskene invaderer når tørken i Skåne tvinger de nordover.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.592
    Torget vurderinger
    2
    Deler av Norge får nok kjørt seg i fremtiden, men Danke og undertegnede holder jo hus i Østfold og litt nedenfor og i disse områdene ser det ut til å bli få eller ingen negative effekter snarere tvert i mot.
    Dette er det første stedet svenskene invaderer når tørken i Skåne tvinger de nordover.
    Skanseland.

Planter har ganske snevre vekstområder når det gjelder temperatursvingning, og mye nedbør er ikke å trakte etter.

Vet da faen. Foruroligende utvikling i Arktis, det er motoren som driver utviklingen i vår del av verden.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn