Politikk, religion og samfunn KLIMAFORSKERE REGNER FEIL

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Siden alle ti-talls (trolig hundretalls) milliardene som brukes årlig i dag verden over for å redusere utslipp av CO2, blir brukt med den forklaringen at man skal motvirke global oppvarming. Så synes jeg det er relevant å avklare hvorvidt CO2 påvirker temepraturen på jorden signifikant eller ikke.

Forsuring av havet er et annet problem, og jeg vil anta at det på samme måte som for klimaet, så finnes det alternative løsnigner til å redusere CO2 utslippene.

Det hadde i det store og hele vært litt forfriskende hvis folk løftet blikket litt. Jeg føler meg rimelig trygg på at vi får en dramatisk mangel på olje lenge før disse selvpålagte restriksjonene trer i kraft". Gode intensjoner fra den rød grønne regjeringen hjelper lite i forhold til en oljepris på 200 eller 500 doallr fatet!

Hva med å se på en fremtidsrettet løsning, fremfor å prøve å stoppe et tog som uansett er inne på et blindspor - og enden er nær!

Mvh
    OMF

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    Barbaresco skrev:
    Før vi kan gjøre tiltak må vi finne ut om vi skal motvirke oppvarming eller avkjøling!

Det er på det spørsmålet juryen fortsatt er ute.

Og det er ikke alltid at vitenskapelige spørsmål avgjøres med simpelt flertall.
    Ikke enig i at spørsmålet dreier seg om enten oppvarming eller nedkjøling. For meg er det ikke et spørsmål om varmere eller kaldere, men om været har blitt mer ustabilt, altså at ekstremsvingningene er blitt større enn før. Jeg for min del synes ihvertfall meldingene om ekstremvær har kommet mye tettere de siste 10-20 årene enn tidligere.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    OMF skrev:
    Siden alle ti-talls (trolig hundretalls) milliardene som brukes årlig i dag verden over for å redusere utslipp av CO2, blir brukt med den forklaringen at man skal motvirke global oppvarming. Så synes jeg det er relevant å avklare hvorvidt CO2 påvirker temepraturen på jorden signifikant eller ikke.

Forsuring av havet er et annet problem, og jeg vil anta at det på samme måte som for klimaet, så finnes det alternative løsnigner til å redusere CO2 utslippene.

Det hadde i det store og hele vært litt forfriskende hvis folk løftet blikket litt. Jeg føler meg rimelig trygg på at vi får en dramatisk mangel på olje lenge før disse selvpålagte restriksjonene trer i kraft". Gode intensjoner fra den rød grønne regjeringen hjelper lite i forhold til en oljepris på 200 eller 500 doallr fatet!

Hva med å se på en fremtidsrettet løsning, fremfor å prøve å stoppe et tog som uansett er inne på et blindspor - og enden er nær!

Mvh
    OMF
    Jeg tror definitivt SAMTLIGE impliserte i dette spørsmålet ser etter nettopp en framtidsrettet løsning! Og jeg undrer meg litt over hvordan det kan sees på som annerledes å begrense CO2-utslipp grunnet havet i forhold til luften?
    Ellers ser også jeg et visst håp i det faktum at oljen tross alt tar slutt relativt snart, hvilket betyr automatiske drastiske kutt i bruk av fossilt brennstoff. Om ikke kullreservene overtar igjen, vel å merke. For da er vi VIRKELIG ute å kjøre.

Honkey

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    roffe skrev:
    [Jeg for min del synes ihvertfall meldingene om ekstremvær har kommet mye tettere de siste 10-20 årene enn tidligere.
    Jeg for min del synes været er akkurat like lite ekstremt som det har pleid å være de siste 40 årene. Klimatilhengerne hausser opp hver minste regnbyge til noe som ikke er "normalt".

V

vredensgnag

Gjest
    BBking skrev:
    roffe skrev:
    [Jeg for min del synes ihvertfall meldingene om ekstremvær har kommet mye tettere de siste 10-20 årene enn tidligere.
    Jeg for min del synes været er akkurat like lite ekstremt som det har pleid å være de siste 40 årene. Klimatilhengerne hausser opp hver minste regnbyge til noe som ikke er "normalt".
    Hvem har mest å tape på en feilvurdering av været?

Forsikringsselskapene.

Dersom været ikke har endret seg over de siste førti årene så skulle forsikringspremiene være relativt uendret.
    Det er de ikke - værforsikring har skutt i været, grunnet atypisk ekstremvær i alle verdensdeler.

http://moneyfeatures.blogs.money.cn...lame-rising-home-car-premiums-on-the-weather/

I Australia:
    http://www.smh.com.au/business/executives-defend-rise-in-premiums-20091011-gsd7.html?skin=text-only

I England har både forsikringspremier og byggeomkostninger skutt i været, siden forsikringsselskapene forlanger ekstra sikring mot værrelaterte skader.

Osv.

Så du får prøve å huske litt bedre, BBking. Forsikringsselskap kødder ikke - og les i det minste denne artikkelen:

http://www.guardian.co.uk/business/2009/jul/30/global-warming-building-insurance-premiums

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.069
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    BBking skrev:
    roffe skrev:
    Det het jo "mot normalt" i L. Justers velmakts-dager!

Arne K

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.448
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Litt av problemet ligger i at folk tar i bruk land som man før ikke brukte, nettopp fordi klima var dårlig på de stedene. Litt den greia med å bygge på sand etc, men å bygge på fjell er best.

N

nb

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Dersom været ikke har endret seg over de siste førti årene så skulle forsikringspremiene være relativt uendret.
    Det er de ikke - værforsikring har skutt i været, grunnet atypisk ekstremvær i alle verdensdeler.
    Nei, nei, nei, nei og atter nei. Om man antar konstant risiko for en eller annen hendelse (la oss si flomskade av et boligområde) så skulle premiene endres med hva det koster å fikse det, sannsynligvis noe i nærheten av endring i verdien på fast eiendom i aktuelt område eller byggekost eller hva man nå finner formålstjenelig. De skulle i alle fall vært alt annet enn konstante.

En annen alternativ forklaring er at folk tar ut mer omfattende dekninger etter en naturkatastrofe ett eller annet sted i verden eller at de tar ut mer dekning på bakgrunn av frykten for at noe slikt skulle skje.

Ellers enig. Forsikringsselskap kødder ikke.

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.448
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Det året New Orleans ble tatt av orkanen, var det faktisk bunnotering på antall orkaner i USA, bare leit at en av de som kom traff så kjært.

V

vredensgnag

Gjest
    nb skrev:
    vredensgnag skrev:
    Nei, nei, nei, nei og atter nei. Om man antar konstant risiko for en eller annen hendelse (la oss si flomskade av et boligområde) så skulle premiene endres med hva det koster å fikse det, sannsynligvis noe i nærheten av endring i verdien på fast eiendom i aktuelt område eller byggekost eller hva man nå finner formålstjenelig. De skulle i alle fall vært alt annet enn konstante.

Ellers enig. Forsikringsselskap kødder ikke.
    "være relativt uendret" - på norsk betyr ordet relativt at det står i forhold til noe, i dette tilfeller skadegrunnlaget. Når dette endrer seg, så endrer også premiene seg.

Men om BBking har rett i at været har stått stille over 40 år, så burde den relative endringen være minimal, om derimot været har endret seg ekstremt, slik at skadegrunnlaget også har økt, så er den relative endringen tilsvarende ekstrem - og det er altså dette som har skjedd.

N

nb

Gjest
    vredensgnag skrev:
    "være relativt uendret" - på norsk betyr ordet relativt at det står i forhold til noe, i dette tilfeller skadegrunnlaget. Når dette endrer seg, så endrer også premiene seg.

Men om BBking har rett i at været har stått stille over 40 år, så burde den relative endringen være minimal, om derimot været har endret seg ekstremt, slik at skadegrunnlaget også har økt, så er den relative endringen tilsvarende ekstrem - og det er altså dette som har skjedd.
    Da er vi neppe veldig uenige.

Husk også på at en grunn til at slik forsikring kan øke mye i pris er "adverse selection", dvs at de som det er mest sannsynlig at vil trenge den en gang, tar den ut, mens de som høyst sannsynlig ikke trenger den, lar være å tegne forsikring. Litt det samme som "ekstremsportforsikring" - den som kjøper slikt er garantert en høyrisikokunde og prisen (om han i det hele får forsikring) blir deretter.

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    vredensgnag skrev:
    Hvem har mest å tape på en feilvurdering av været? Forsikringsselskapene. Dersom været ikke har endret seg over de siste førti årene så skulle forsikringspremiene være relativt uendret.
    Vidunderlig! Ja, trekk endelig forsikringsbransjen inn i den store samtalen her. Bedre blir det ikke!

V

vredensgnag

Gjest
    BBking skrev:
    vredensgnag skrev:
    Hvem har mest å tape på en feilvurdering av været? Forsikringsselskapene. Dersom været ikke har endret seg over de siste førti årene så skulle forsikringspremiene være relativt uendret.
    Vidunderlig! Ja, trekk endelig forsikringsbransjen inn i den store samtalen her. Bedre blir det ikke!
    Det er da faktisk et meget godt mål, BBking. Din sedvanlige taktikk med å forsøke å latterliggjøre eller banalisere motargumenter du står svarløs overfor fungerer ikke her heller.

N

nb

Gjest
    BBking skrev:
    Tja, i mostetning til de fleste andre er hele deres forretningsidé basert på en rasjonell og korrekt vurdering av riskio, så helt borte i natta er de nok ikke på slike tema. De må dag ut og dag inn vurdere sannsynligheten for ymse hendelse, samt potensiell payout til kundene i tilfelle en slik hendelse skulle inntreffe.

Av og til kan de dog bomme grovt. British Petroleum vurderte å forsikre oljeplattformer mot "tusenårsbølger" men de konkluderte med at forsikringsselskap har liten erfaring med å prise den risikoen samt få mulighter til å diversifisere bort risikoen, så BP konkluderte med at det var bedre for de å være selvassurandør da de hadde råd til å miste en plattform og sannsynligheten for at så skulle skje var svært liten.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Uten at jeg har så veldig mye kunnskap om teamet (Det har ikke stoppet meg før heller).....så synes jeg vel at forsikringsutbetalinger er en lite troverdig målingen av utvikling i klima/naturkatastrofer.

*Vet man at utbetalingsgraden har vært lik i hele den omtalte perioden?
    *Vet man at forsikringsdekningen/bestemmelsen har vært like i den omtalte peridoen?
    *Er kundegrunnlaget likt, eller har man i dag kunder som er mer utsatt?
    *Er holdningen til å "bruke forsikringen" uendret i perioden...?
    *Hva med nedslagsfeltet til naturkatatrofene - New Orleans er nevnt - er det sikre årsakssammenhenger mellom "nivå på" naturkatastrofer og utbetalinger
    *Hvordan er byggekostander korrigert for i en slik sammenheng. Forsikringskostandene vil jo korrelere med skadekostandene som avhenger av lønnsnivå, byggekostander, levestandard, og ikke en ordinær "Inflasjonsindeks".

Fra mitt ståsted så vil jeg vel anta at både kunnskapen om og betalingsevnen for en naturskadeforsikring var liten for 30-40 år siden, mens den i dag er høyere, og at flere som "trenger" en slik forsikring tegner den.

Mvh
    OMF

P.S. Som en liten anekdote til dette med at petroleumsselskapene ønsker å være selvassurandør. De fleste oljeselskaper betaler en ekstra oljeskatt - slik er det ihvertfall i Norge hvor de betaler 78% skatt. Det gjør derimot ikke forsikringssleskaper. Ved å opprette egne forsikringsselskaper kan StatoilHydro betale meget høye forsikringsåremier til seg selv, slik at de får disse pengen trukket fra i "oljedelen" med høy marginalskatt - så kan "forsikringsdelen" gå med dundrende overskudd til 28% skatt.

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    vredensgnag skrev:
    BBking skrev:
    vredensgnag skrev:
    Det er da faktisk et meget godt mål, BBking. Din sedvanlige taktikk med å forsøke å latterliggjøre eller banalisere motargumenter du står svarløs overfor fungerer ikke her heller.
    For å bruke en analogi vedr "forsikringsbeviset" ditt: Tror du det faktum at jeg har skaffet meg skadedyrforsikring gjenspeiler en reel økning i antallet skadedyr?
    Latter er forøvrig gunstig.

V

vredensgnag

Gjest
    BBking skrev:
    vredensgnag skrev:
    BBking skrev:
    vredensgnag skrev:
    For å bruke en analogi vedr "forsikringsbeviset" ditt: Tror du det faktum at jeg har skaffet meg skadedyrforsikring gjenspeiler en reel økning i antallet skadedyr?
    Latter er forøvrig gunstig.
    Her forvrenger du det som har skjedd.

Antallet værrelaterte skader har økt, følgelig har forsikringspremiene økt. Om du tegner slik forsikring vedkommer ikke den dynamikken.

Du setter vognen før hesten med ditt spørsmål. Du kunne like gjerne spurt "Tror du det faktum at jeg har skaffet meg forsikring mot å bli bortført av en UFO, gjenspeiler en økning i slike bortførelser?"
    Spørsmålet ditt er like dumt.

Det er den sterke økningen i premier og hvorfor økningen er skjedd, som er viktig.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Er noget usikker på relevansen i forsikringsutbetalingene. Disse kan også speile følgende:
    • Byggeskikk som dyrere materialer, ekstravaganse, og ikke minst plassering av bygninger (i vannkanten f.eks)
    • Dyrere arbeidskraft i høykonjunkturperioder
    • Generell levestandard og dermed økte kostnader ved skader (folk eier mer enn før)
    • Generell skjødesløshet, manglende sikring av verdifulle gjenstander etc

Tror vi kan finne andre og bedre verdier for å underbygge eventuelle økte naturskader som er naturens "skyld" og ikke vår egen.

Honkey

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Er det ikke en aktuar på dette forumet? Aktuarer foretar nettopp slike beregninger over sannsynlighet for gitte hendelser, og setter prisen (premien ) på forsikringen deretter. En ting er iallefall sikkert: Jeg er overbevist om at all verdens forsikringssselskaper er like usikre på eventuelle framtidige effekter av klimatiske endringer som de såkalte klimaforskerne er. Jeg er også overbevist om at "klimakrisen" er som manna fra oven for en rekke forskningsinstitusjoner og forskere. Det har nemlig ført til milliarder i forskningkassene, skyhøge honorarer og mange interresante oppdrag. F.eks. et halvårs opphold i Antarktis. Det kunne vært greitt nok det, gitt at man fikk medbringe en stor kasse vinyl og et fett hifi-oppsett!!

Jeg har etterhvert passert de første 50, men jeg kan fortsatt huske noen temmelig storm- og regnfulle høster heime i Lofoten på -60-tallet. Jeg kan også huske noen temmelig milde vintre - såpass milde at en dugnadsopparbeidd skøytebane på et lite vatn midt i bygda, ble fullstendig rasert av regn og mildvær. Jeg kan ikke la være å stille spørsmålet som mange med meg stiller seg: Er de endringene vi nå ser et blaff, en knapt målbar svingning, eller er det noe mer vedvarende? Svingninger har skjedd før, temmelig dramatiske sådanne, men er det noe som bærer preg av å være vedvarende, er det lang meir illevarslende for kommende generasjoner. Litt ruskevær som vi har nå for tida, er jo bare peanuts i den store sammenhengen. Ikke er det så ille for oss heller. De som virkelig får det ille, er de lut fattige menneskene i India, Indonesia og områdene rundt Det Indiske hav. Det er de vi virkelig bør tenke på.

Jeg har også noen sesonger på hvalfangst og fiske i arktiske strøk bak meg, og jeg har sett Vesterisen og Østisen mindre og større enn hva som har vært tilfelle de seinere årene. Men føre-var prinsippet tilsier at menneskeskapt forurensing bør / må begrenses. Norges bidrag skal i den sammenheng være å pålegge oss i grisgrendte strøk, uten noe særlig kollektivtilbud, avgifter på diesel og på biler slik at vi omtrent ikke har råd til å transportere ongan på sportslige aktiviteter osv. De burde heller vurdere å slukke alle faklene på bore- og produksjonsplattformer, og på div. raffinerier og gassanlegg, f.eks. Melkøya. Det året de virkelig faklet på Melkøya ( flammesøyle på 120 meter ), forurensa fakkelen aleine meir enn hele den norske bilparken pr. døgn. Sjølsagt er dette flåsete sagt, men man må se sammenheng i ting og man må se alvor i ting som skjer. Og i den sammenheng, forundrer det meg at ingen makter å legge tyngde bak kravene fra det globale samfunnet overfor nasjoner som virkelig forurenser...les U.S.A., Kina og Russland. Det virker som om lederne i disse nasjonene, tildelt div. fredspriser eller ikke, gir blanke f...i global forurensing. Det er iallefall helt tydelig at den siste idioten fortsatt ikke er født! Også i denne sammenheng.

PS: Hvem kan føre bevis for den påstanden som en anna skribent her på forumet førte til torgs om at "normalsituasjonen" for polområdene, er en isfri tilstand? Jeg vil tro at bevisførselen for sånne påstander, er omtrent like troverdige som å bevise teorien om at kloden en gang i sitt livsløp skal ha tippa 90 grader på lengdeaksen - hvilket skal forklare hvorfor man finner fossiler fra varmekjære arter og vekster i polare strøk, bl.a. på Svalbard.

;D

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Følgende uttrykk er eksempler på meningsløs tabloid new talk:

1. Føre var-prinsipp
    2. Bærekraftig
    3. Klimagass
    4. Ekstremvær

La oss unngå dem.

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    BBking skrev:

1. Føre var-prinsipp
    2. Bærekraftig
    3. Klimagass
    4. Ekstremvær

La oss unngå dem.
    I og for seg enig, men det er ikke alle av oss som er like bevandra i korreekte vitenskapelige termer. Jeg brukte bevisst betegnelsen "Føre-var prinsippet" nettopp ut fra at dette er et godt kjent begrep, kraftig (mis)brukt av politikere og tabloidpressa. Kunne kanskje likså godt sagt "Nyere forskning tilsier at..." eller "Enhver med en smule sunn fornuft i behold må skjønne at menneskeskapt forurensing må / bør begrenses"...osv.

Meininga blir omtrent den samme, tror jeg...

De andre begrepene du never, skal jeg styre unna!

;D

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.448
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    VilhelmW skrev:
    BBking skrev:

1. Føre var-prinsipp
    2. Bærekraftig
    3. Klimagass
    4. Ekstremvær

La oss unngå dem.
    I og for seg enig, men det er ikke alle av oss som er like bevandra i korreekte vitenskapelige termer. Jeg brukte bevisst betegnelsen "Føre-var prinsippet" nettopp ut fra at dette er et godt kjent begrep, kraftig (mis)brukt av politikere og tabloidpressa. Kunne kanskje likså godt sagt "Nyere forskning tilsier at..." eller "Enhver med en smule sunn fornuft i behold må skjønne at menneskeskapt forurensing må / bør begrenses"...osv.

Meininga blir omtrent den samme, tror jeg...

De andre begrepene du never, skal jeg styre unna!

;D
    Hei! Først vil jeg si kult at du har vært med på hvalfangst! Selv har jeg hval i fryseren ;)

Men jeg mener det er viktig å skille mellom forurensing og global oppvarming. Det ene fører ikke nødvendigvis til det andre, som jeg gang på gang har sagt.

Forurensing tror jeg vi alle er enige i at bør begrenses.

Hva fører menneskelig aktivitet til, og hva er akseptabelt? Det ville det vært interessant å høre hva dere mener.

V

vredensgnag

Gjest
    Vel - et temmelig stort område ble evakuert rundt Tsjernobyl. Byen Pripyat ligger forlatt.

Dyr har flyttet inn - og klarer seg utmerket, selv om de etterhvert betaler en pris pga nivåene med radioaktivitet. Forskere er fullstendig forbløffet over hvilken enorm aktivitet det er i området - spesielt når det gjelder veksten i fuglearter (som skyldes at det ikke sprøytes lenger, samt at fuglene får ro.)

Film i fem deler - del 1:

http://www.youtube.com/watch?v=zVv1vsZxV00

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.448
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    vredensgnag skrev:
    Vel - et temmelig stort område ble evakuert rundt Tsjernobyl. Byen Pripyat ligger forlatt.

Dyr har flyttet inn - og klarer seg utmerket, selv om de etterhvert betaler en pris pga nivåene med radioaktivitet. Forskere er fullstendig forbløffet over hvilken enorm aktivitet det er i området - spesielt når det gjelder veksten i fuglearter (som skyldes at det ikke sprøytes lenger, samt at fuglene får ro.)

Film i fem deler - del 1:

http://www.youtube.com/watch?v=zVv1vsZxV00
    Dette blir off topic, men er det ikke slik at radioaktivitet er bra i mindre doser?

V

vredensgnag

Gjest
    Dyrene vet kun at det ikke er mennesker der, og tiltrekkes til området. (Å se bjørner som bryter seg inn og ut av hus er ganske spesielt.)

Men pga næringskjeden tar de opp radioaktivitet, og man har allerede sett en del mutasjoner. Flere av disse har svekket dyrene, så de har dødd før de kunne avle. I noen tilfeller regner man også med at dyrene dør av naturlige årsaker eller predasjon før radioaktiviteten har kunnet innvirke på dem, slik den ville gjort på mennesker som lever lenger.
    Mange forskere er meget forvirret over at dyrene klarer seg såpass bra, og man er i gang med studier for å finne ut av hvor reell økningen i vilttetthet er.
    http://www.telegraph.co.uk/science/6118036/The-mystery-of-Chernobyl.html

G

Gjestemedlem

Gjest
    Skink_123 skrev:
    Dette blir off topic, men er det ikke slik at radioaktivitet er bra i mindre doser?
    Selvsagt. Alt er jo farlig i store doser, selv vann. Og vannskrekk er jo ikke noe å trakte etter heller. Dette med at radioaktivitet er farlig er jo et halvkommunistisk skremmekomplott for å skape frykt og kunne kontrollere og dominere den frie befolkningen og stikke kjepper i hjulene for den hardtarbeidene avfallsindustrien og generere jobber for søppelpressen som lever av å skrive slikt vås.

Jeg ser at du har ristet av den de fryktsomme illusjoner om at dette er noe å bekymre seg over.

Får jeg foreslå et kosttilskudd for ekte menn?

http://www.orau.org/ptp/collection/quackcures/quackcures.htm

Vedlegg

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.448
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Gjestemedlem skrev:
    Skink_123 skrev:
    Selvsagt. Alt er jo farlig i store doser, selv vann. Og vannskrekk er jo ikke noe å trakte etter heller. Dette med at radioaktivitet er farlig er jo et halvkommunistisk skremmekomplott for å skape frykt og kunne kontrollere og dominere den frie befolkningen og stikke kjepper i hjulene for den hardtarbeidene avfallsindustrien og generere jobber for søppelpressen som lever av å skrive slikt vås.

Jeg ser at du har ristet av den de fryktsomme illusjoner om at dette er noe å bekymre seg over.

Får jeg foreslå et kosttilskudd for ekte menn?

http://www.orau.org/ptp/collection/quackcures/quackcures.htm

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Jeg finner det passende å igjen bruke det fantastiske, Nord-norske universal-visdomsordet "Og sånn går nu dagan"... greitt nok at vi skal opprettholde og ta vare på humoren, den er kanskje det sterkeste virkemidlet vi har for å komme oss gjennom diverse kriser, uår, dumme politiske vedtak som får dramatiske konsekvenser for samfunn og mennesker osv. osv. Men vi skal ikke fleipe med det faktum at vi utarmer og ødelegger kloden vår. Det blir nesten en pervers form for galgenhumor, på kommende generasjoners bekostning. Radioaktiv "viagra"...hørt sånt sprøyt! Man bør heller være opptatt av hva det er som gjør at fleir og fleir langt yngre mennesker enn meg, må ha kunstige greier for å løfte kølla....

Tilbake til temaet for tråden: Hva betyr det om klimaforskerne regner feil? Spiller det noen rolle om de bommer med 50 år? 100 år? 200 år? Eller skal vi våge å tenke tanken på at vi kanskje må gi slipp på forbrukshysteriet vårt for at framtidige generasjoner også skal kunne oppleve skiturer, bade i høvelig reine fjellvann, spise rein fisk, og våge å gå en tur ut i forhåpentligvis frisk luft UTEN luftfilter og latexdrakt med innebygd solfilter. Har vi egentlig lov til å bagatellisere denne type spørsmål? Trur jeg tar meg en dram for å døyve depresjonsspøkelset! Iallefall en luftetur med irsksetter'n i dritværet!

;D

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    VilhelmW skrev:
    Tilbake til temaet for tråden: Hva betyr det om klimaforskerne regner feil? Spiller det noen rolle om de bommer med 50 år? 100 år? 200 år? Eller skal vi våge å tenke tanken på at vi kanskje må gi slipp på forbrukshysteriet vårt for at framtidige generasjoner også skal kunne oppleve skiturer, bade i høvelig reine fjellvann, spise rein fisk, og våge å gå en tur ut i forhåpentligvis frisk luft UTEN luftfilter og latexdrakt med innebygd solfilter.
    Tja...du skriver tilbake til tema, men du holder deg jo ikke til tema.
    Hva betyr det om klimaforskerne regner feil...tja, det kan jo bety at menneskeskapt Co2 ikke påvirker klima - og alle pengene vi bruker på det er bortkastet.
    Så nevner du ren fisk, reine fjellvann osv.
    I dag så tar vi oss ikke råd til å heve ubåten utenfor Fedje som er full av kvikksølv, de gjorde vel helelr ikke fullgod jobb når de fjernet PCB i Oslofjorden, den støste forurensningen vi har hatt er Tjernobyl (Kjernekraft blir det mer av skal man gjøre noe med CO2), og det er i mine øyne et skrikende behov for mer miljøvern. Men vi har ikke råd....likefullt bruker vi titalls milliarder på CO2 rensing og bekjemping.....
    Hva gjør det om klimaforskerene regner feil spør du....at vi ikke får oppleve skiturer, bade i høvelig reine fjellvann, spise rein fisk, og våge å gå en tur ut i forhåpentligvis frisk luft UTEN luftfilter og latexdrakt med innebygd solfilter er en mulig konsekvens....

Er det for mye forlangt at man skiller mellom miljøvern og global oppvarming....?

Mvh
    OMF

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Er det noen som kjenner e-mail adressen til FN`s klimapanel? Jeg vurderer nemlig å sende dem en link til dette forum. Det bør kunne spare disse idiotiske forskerne en masse arbeid..

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.448
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Karma skrev:
    Er det noen som kjenner e-mail adressen til FN`s klimapanel? Jeg vurderer nemlig å sende dem en link til dette forum. Det bør kunne spare disse idiotiske forskerne en masse arbeid..
    HAHA, de hører ikke en gang på sine egne forskere. Du kan spare deg.

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    BBking skrev:

1. Føre var-prinsipp
    2. Bærekraftig
    3. Klimagass
    4. Ekstremvær

La oss unngå dem.
    Uenig. Jeg synes faktisk at et føre var-prinsipp er på sin plass når det er såpass mange forskere som mener at klimaet påvirkes merkbart av menneskeskapte gassutslipp. Jeg ser ingen grunn til å unngå ord dersom de er meningsbærende i sammenhengen de anvendes. At ordene anvendes av tabloidene betyr ikke at ordene er uten mening i alle sammenhenger.

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    roffe skrev:
    BBking skrev:

1. Føre var-prinsipp
    2. Bærekraftig
    3. Klimagass
    4. Ekstremvær

La oss unngå dem.
    Uenig. Jeg synes faktisk at et føre var-prinsipp er på sin plass når det er såpass mange forskere som mener at klimaet påvirkes merkbart av menneskeskapte gassutslipp. Jeg ser ingen grunn til å unngå ord dersom de er meningsbærende i sammenhengen de anvendes. At ordene anvendes av tabloidene betyr ikke at ordene er uten mening i alle sammenhenger.
    Men, de er vel ikke meningsbærende idet de ikke har noen entydig mening.

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.448
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    VilhelmW skrev:
    OMF skrev:
    Er det for mye forlangt at man skiller mellom miljøvern og global oppvarming....?

Mvh
    OMF
    Neiii.................men det kan av og til være veldig vanskelig.

;D
    Ja, det er ikke alltid like lett : )

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.120
    Torget vurderinger
    0
    VilhelmW skrev:
    Skink_123 skrev:
    VilhelmW skrev:
    OMF skrev:

Mvh
    OMF
    Neiii.................men det kan av og til være veldig vanskelig.

;D
    Ja, det er ikke alltid like lett : )
    ;D Æ fyre med varmepumpe, men kjører rundt i diesel-Caravelle.
    Da går det jo på sett og vis "sett opp i opp". ;D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn