Politikk, religion og samfunn KLIMAFORSKERE REGNER FEIL

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• OKA

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Antall liker
    442
    Sted
    Bergen
    Skink_123 skrev:
    OKA skrev:
    Skink_123 skrev:
    OKA skrev:
    Skink_123 skrev:
    OKA skrev:
    Jøss, 14 sider med vitenskapsfornekting!

Klimafornektere: den nye tids religiøsitet. ;D ;D

Religion og vitenskap kan ikke diskutere med hverandre på like premisser. Vitenskap handler om å lage falsifiserbare hypoteser og trekke konklusjoner utfra empiri. Disse klimafornekterne har derimot en religiøs tilnærming men misbruker vitenskapelige begreper for å gi selv økt kredibilitet. Men ingen falsifiserbare påstander eller noe som kan etterprøves...

Trist at slikt brer om seg i Norge også, hva blir det neste: bøttevis med konspirasjonsteorier og flat earthers for ikke å snakke om kreasjonisme?!...
    Vær så snill.

Leste du det som var skrevet?
    Mitt innlegg var ikke en kommentar til ditt innlegg, men til denne tråden her på 14 lange sider.
    Har du leste de 14 sidene du kommenterte?
    Nei, det var dessverre nok å skumme litt gjennom det. Jeg har heller ikke tenkt å lese samlede utgaver av Vakttårnet før jeg bestemmer meg for ikke å være med i Jehovas vitner...
    Det paradoksale ved dine uttalelser er at religiøsiteten befinner seg på andre siden som regel. Til de som nekter å lese fakta. Men forholde seg til tro.

I dette spørsmålet må en vite, og vet du ikke, hold kjeft til du har lest deg opp/forsket på tema.
    Du trenger ikke være ufin i språkbruken. De som forsker på dette derimot har spådd oppvarmingen, dokumentert at den er underveis og forlengst kommet med varsku til verdenssamfunnet. Det er respektløst å bare se bort fra dette.

Jeg har en vitenskaplig utdannelse innenfor et annet fagfelt enn dette. Jeg stoler på dem som følger vitenskaplig metode og har gjennomført gode og etterprøvbare målinger.
    Disse fornekterne har varierende motiver og ingen bakgrunn fra fagfeltet. Jeg ser heller ikke at verdens fagkunnskap er representert her på OT avdeling for hifi, så kom ikke her og belær meg om forskning (når du mener lese ørkesløse klipp og lim innlegg)

Over og ut!

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.448
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    La oss ta Mann sin triksing med data, noe IPCC selv innrømmer. Hockeystick grafen ble brukt i undervisningen ved høyskolen jeg går på dette semesteret uten at en eneste reagerte, bortsett fra meg.

Kjenner du til denne saken?

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.401
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    OKA skrev:
    Det er respektløst å bare se bort fra dette.

Jeg har en vitenskaplig utdannelse innenfor et annet fagfelt enn dette. Jeg stoler på dem som følger vitenskaplig metode og har gjennomført gode og etterprøvbare målinger.
    En ting jeg synes er litt interessant er filmen til Al Gore.
    Det brukes i filmen nærmere 15 minutter på å vise en graf som viser innehold av CO2 og temperatur på jorden - grafene følger hverandre helt slavisk - dette gjør Gore et stort poeng ut av - og han bruker til og med en "heavy duty" lift for å løfte den digre kroppen sin oppunder taket for å vise den siste CO2 utviklingen.

Her har altså den "etablerte vitenskapen" gitt nobelsprisen for dette arbeidet. Men det er feil - årsakssammenhengen er stikk motsatt.

Hvor mange "feil" må avdekkes i denne rapporten før folk begynner på tvile....
    *"Hockey-sticken" er tilbakevist..?
    *Det er usikkerhet om hva som er de faktiske riktige måledataene på temperaturutviklingen....
    *Man ser ikke disse "Hot-spotene!" som modellen forutsier
    *Svensmark sine arbeider viser veldig andre variabler som forklarer temperaturendringer som ikke er med i klimapanelet sin modell...

Verden bruker som sagt snart mer på CO2 rensing enn U-hjelp....og da er det greit å være sikker i sin sak synes nå jeg.....

Mvh
    OMF

OKA

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Antall liker
    442
    Sted
    Bergen
    Hvilken Nobelpris OMF?

Korreleringen mellom CO2 og temperatur er kjent og meget klar. Årsaksammenhengen derimot er mer kompleks. Havets evne til å holde på CO2 minker med temperaturen, dermed øker CO2 med økende temperatur. (jeg har sett Al Gore filmen for lenge siden og mente han nevnte også dette) Nå stiger CO2 av andre årsaker (økt utslipp). CO2 er en klimagass vi har (delvis) kontroll på og den vi kan gjøre noe med. Den økte temperaturen gir forsterkende effekt ved økt CO2 fra havet (til nå har havet maskert delvis effekten ved å absorbere rundt 1/3 av utslippene) dessuten er det uklart hvordan en smeltet tundra vil føre til med CO2 og metan (CH4 har langt sterkere virkning som klimagass). Disse forsterkende effekter er bl a det som kan føre ting ut av kontroll dersom temperaturstigningen går for langt og som gjør at vi har begrenset tidsrom til å rette opp utslippene. De neste 40 år er ved dagens modeller allerede klarlagt, det er årene etter der igjen vi vil se effekten av de nødvendige tiltak vi må gjøre i dag.

Det er lange perspektiv på ubalanse fremover. Hvem vet hvor lenge?! 200 år, 10000 år?, hvem vet?!

Så forresten er interessant program om Ozonhullet. Det var den samme støyen dengang fra industrien og nyttige idioter (men vi hadde ikke internettforum dengang ;D) som laget masse FUD om problemet ( nei dette kan vi ikke være sikker på, vi trenger ikke gjøre noe nå, menneske utslipp kan umulig påvirke atmosfæren, dette koster for mange arbeidsplasser, dette har vi ikke 100% entydige målinger på , det er ikke en kjent sammenheng mellom UV og ozonlag etc. etc)

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.448
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    OKA skrev:
    Hvilken Nobelpris OMF?

Korreleringen mellom CO2 og temperatur er kjent og meget klar. Årsaksammenhengen derimot er mer kompleks. Havets evne til å holde på CO2 minker med temperaturen, dermed øker CO2 med økende temperatur. (jeg har sett Al Gore filmen for lenge siden og mente han nevnte også dette) Nå stiger CO2 av andre årsaker (økt utslipp). CO2 er en klimagass vi har (delvis) kontroll på og den vi kan gjøre noe med. Den økte temperaturen gir forsterkende effekt ved økt CO2 fra havet (til nå har havet maskert delvis effekten ved å absorbere rundt 1/3 av utslippene) dessuten er det uklart hvordan en smeltet tundra vil føre til med CO2 og metan (CH4 har langt sterkere virkning som klimagass). Disse forsterkende effekter er bl a det som kan føre ting ut av kontroll dersom temperaturstigningen går for langt og som gjør at vi har begrenset tidsrom til å rette opp utslippene. De neste 40 år er ved dagens modeller allerede klarlagt, det er årene etter der igjen vi vil se effekten av de nødvendige tiltak vi må gjøre i dag.

Det er lange perspektiv på ubalanse fremover. Hvem vet hvor lenge?! 200 år, 10000 år?, hvem vet?!

Så forresten er interessant program om Ozonhullet. Det var den samme støyen dengang fra industrien og nyttige idioter (men vi hadde ikke internettforum dengang ;D) som laget masse FUD om problemet ( nei dette kan vi ikke være sikker på, vi trenger ikke gjøre noe nå, menneske utslipp kan umulig påvirke atmosfæren, dette koster for mange arbeidsplasser, dette har vi ikke 100% entydige målinger på , det er ikke en kjent sammenheng mellom UV og ozonlag etc. etc)
    Hei OKA

Det er snakk om nobelprisen som gikk til Al Gore.

Det forekommer meg at du har lest svært lite siden det eneste du gjør er å ramse opp det media sier.

Rett etter at Al Gore fikk sin pris dømte en britisk rett at filmen hans ikke kunne vises uten at det fulgte med et skriv om alle de direkte feilene som forekom i filmen, og det er ikke reint få!

Her en en link jeg i farten fant på google. Og husk, denne linken er ikke spesial funnet for å kaste mest mulig glans over det jeg står for. Det var den første.

http://www.foxnews.com/story/0,2933,301067,00.html

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Skink_123 skrev:
    Hei OKA

Det forekommer meg at du har lest svært lite siden det eneste du gjør er å ramse opp det media sier.

Rett etter at Al Gore fikk sin pris dømte en britisk rett at filmen hans ikke kunne vises uten at det fulgte med et skriv om alle de direkte feilene som forekom i filmen, og det er ikke reint få!

Her en en link jeg i farten fant på google. Og husk, denne linken er ikke spesial funnet for å kaste mest mulig glans over det jeg står for. Det var den første.

Det er ingen tvil om at det er mange faktiske feil, eller punkter det hersker uenighet om i Gore's film / foredrag. Likeledes hersker det heller ingen tvil om at mange av opplysningene er helt riktige og etterprøvbare så det holder.
    Dessuten er atmosfærens og havets CO2-nivå høyere enn på flere hundretusen ÅR(!!), og det er klart etterprøvbart at mye av dette er et resultat av menneskelig aktivitet. Havet blir surere, og det ER svært problematisk. Så får tempen bli det den blir, av hvilken årsak som helst, men fra det til å neglisjere vår villmansferd; det er et stort sprang!

Honkey

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.448
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Honkey-Chateau skrev:
    Skink_123 skrev:
    Hei OKA

Det er ingen tvil om at det er mange faktiske feil, eller punkter det hersker uenighet om i Gore's film / foredrag. Likeledes hersker det heller ingen tvil om at mange av opplysningene er helt riktige og etterprøvbare så det holder.
    Dessuten er atmosfærens og havets CO2-nivå høyere enn på flere hundretusen ÅR(!!), og det er klart etterprøvbart at mye av dette er et resultat av menneskelig aktivitet. Havet blir surere, og det ER svært problematisk. Så får tempen bli det den blir, av hvilken årsak som helst, men fra det til å neglisjere vår villmansferd; det er et stort sprang!

Honkey
    Hvordan forklarer du at det er mer sammenheng mellom solens aktivitet og co2 nivå?

Men kansje glem det spørsmålet, hvilken temperatur vi får er vel ikke så farlig sier du?

Og hva med havnivå?

Kan du beskrive "vår"(eller din) villmannsferd?

OKA

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Antall liker
    442
    Sted
    Bergen
    Skink_123 skrev:
    OKA skrev:
    Hvilken Nobelpris OMF?

Hei OKA

Den prisen ja ;D Det er jo ingen pris for vitenskaplig arbeid. Gore er heller ingen forsker, men en samvittighetsfull politiker som under utdannelsen sin tidlig ble klar over problemstillingen.

Hva jeg har lest og ikke lest har du ingen forutsetning for å uttale deg om, likeledes som du kan avfeie hva som er av forskning på området.

Jeg så på den linken din og den sa ikke så mye. Altså: en britisk legmann mener at Al Gore sin film er mer en politisk pamplett enn vitenskaplig avhandling. Ja det er vel ikke så urimelig å si.

Britiske dommere at det er mer sannsynlig vil bruke 1000 år på å smelte is fra innlandsisen i Antarktis ( a la vannstigning 7 m.) enn at dette kan skje langt raskere. Hva f**n vet britisk dommere om dette? Slike ikke-lineære modeller er svært vanskelig å spå, men min erfaring med slike modeller er at det skjer langt mer dramatisk og fortere enn hva man tror intuitivt.

Golf strømmen vil stanse påståes det.

Så vidt jeg husker kom ikke dette som påstand i filmen (og hva har det i dette hele tatt med debatten om klimautslipp å gjøre) men henviste til kompleksiteten i klimamodellene. Ra-istiden som rammet skandinavia sterkt (jeg har selv tatt ut boreprøver og sett overgangen istid, nedsmelting og ra-istid) kom som et ettersleng da vannmasser fra nord amerika stoppet drivkraften i golfstrømmen. Om Grønlandsisen kan gjøre noe tilsvarende er ikke det som bekymrer meg mest. Men igjen: hva har dette med motvilje mot å innse den globale oppvarmingen?

Nedsmelting av Kilimanjaro eller andre ismassiv ikke tilstrekkelig bevist. Neivel?! Hva er kriteriene for dette? Det står ikke i FOX news linken din.

Hva med litt angrep på forskingen og forskningsdataene som klimaforskerne har kommet frem til? Vise til målinger og modeller som viser at vi kan fortsette som før uten å bry oss? Vise til reelt forskningsarbeid av dem som jobber med fagfeltet og ikke bristiske lastebilsjåfører og dommere som kommenteren en ex-presidents foredrag om temaet (som jeg forøvrig syntes var bra til sitt bruk)

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.448
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    OKA skrev:
    Skink_123 skrev:
    OKA skrev:
    Hvilken Nobelpris OMF?

Hei OKA

Den prisen ja ;D Det er jo ingen pris for vitenskaplig arbeid. Gore er heller ingen forsker, men en samvittighetsfull politiker som under utdannelsen sin tidlig ble klar over problemstillingen.

Hva jeg har lest og ikke lest har du ingen forutsetning for å uttale deg om, likeledes som du kan avfeie hva som er av forskning på området.

Jeg så på den linken din og den sa ikke så mye. Altså: en britisk legmann mener at Al Gore sin film er mer en politisk pamplett enn vitenskaplig avhandling. Ja det er vel ikke så urimelig å si.

Britiske dommere at det er mer sannsynlig vil bruke 1000 år på å smelte is fra innlandsisen i Antarktis ( a la vannstigning 7 m.) enn at dette kan skje langt raskere. Hva f**n vet britisk dommere om dette? Slike ikke-lineære modeller er svært vanskelig å spå, men min erfaring med slike modeller er at det skjer langt mer dramatisk og fortere enn hva man tror intuitivt.

Så vidt jeg husker kom ikke dette som påstand i filmen (og hva har det i dette hele tatt med debatten om klimautslipp å gjøre) men henviste til kompleksiteten i klimamodellene. Ra-istiden som rammet skandinavia sterkt (jeg har selv tatt ut boreprøver og sett overgangen istid, nedsmelting og ra-istid) kom som et ettersleng da vannmasser fra nord amerika stoppet drivkraften i golfstrømmen. Om Grønlandsisen kan gjøre noe tilsvarende er ikke det som bekymrer meg mest. Men igjen: hva har dette med motvilje mot å innse den globale oppvarmingen?

Nedsmelting av Kilimanjaro eller andre ismassiv ikke tilstrekkelig bevist. Neivel?! Hva er kriteriene for dette? Det står ikke i FOX news linken din.

Hva med litt angrep på forskingen og forskningsdataene som klimaforskerne har kommet frem til? Vise til målinger og modeller som viser at vi kan fortsette som før uten å bry oss? Vise til reelt forskningsarbeid av dem som jobber med fagfeltet og ikke bristiske lastebilsjåfører og dommere som kommenteren en ex-presidents foredrag om temaet (som jeg forøvrig syntes var bra til sitt bruk)
    Når en ser på hva du skriver er det veldig enkelt å se hva du ikke har lest iallefall.

Du sier en dommer er ikke tilstrekkelig, men en ex-president er?

Har du sett presidentens karakterer? Vet du hvordan dommen falt? Gjorde ikke artikkelen deg nysgjerrig på hvordan dommeren kom fram til disse konklusjonene?

Du sier filmen er bra til sitt bruk, er det da løgn du snakker om? Om så er er jeg helt enig :)

Og hva er fortsette som før? Er det noe du har dårlig samvittighet for at du selv gjør?

Og hvilke kriterier er oppfyllt/må oppfylles for å kunne gripe inn med slik kraft som nå gjøres i folks liv?

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.401
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    OKA - synes du det er viktig å skille mellom global oppvarming og menneskeskapt global oppvarming...?

Mvh
    OMF

OKA

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Antall liker
    442
    Sted
    Bergen
    Skink_123 skrev:
    OKA skrev:
    Skink_123 skrev:
    OKA skrev:
    Hvilken Nobelpris OMF?

Hei OKA

Når en ser på hva du skriver er det veldig enkelt å se hva du ikke har lest iallefall.
    Nei, jeg har tydeligvis ikke lest dine tendensiøse kilder. Men hvorfor skulle jeg det? Det holder med å se på konklusjonen på dem som har fagkunnskapen.

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.448
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    OKA skrev:
    Skink_123 skrev:
    OKA skrev:
    Skink_123 skrev:
    OKA skrev:
    Hvilken Nobelpris OMF?

Hei OKA

Nei, jeg har tydeligvis ikke lest dine tendensiøse kilder. Men hvorfor skulle jeg det? Det holder med å se på konklusjonen på dem som har fagkunnskapen.
    Og hvem har så fagkunnskapen. Eventuelt hvordan ville du gått fram for å finne svaret på det spørsmålet.

OKA

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Antall liker
    442
    Sted
    Bergen
    OMF skrev:
    OKA - synes du det er viktig å skille mellom global oppvarming og menneskeskapt global oppvarming...?

Mvh
    OMF
    Ja selvfølgelig. Vi kommer til å se den raskeste oppvarming i historisk tid. Startkomponenten er lenge varslet og den er menneskeskapt. Det er den menneskeskapte vi kan gjøre noe med. Solflekkaktivitet fint lite, men nå går vi inn i en rolig periode derfra. Neste 11-års syklus vil virke oppvarmende. Jordhelningsaksen kan vi heller ikke gjøre noe med, men den er mer i istidsmodus uansett (vi er nærmest solen om vinteren, mens når nordlige sfære er nærmest om sommeren vil den gi oppvarming)

Hva er så tungt å se? Verdens forskere er så klar i sine konklusjoner som kan være.

På den ene siden verdens forskere -

på den andre noen internettdebattanter, i USA ultra-høyresiden a la Foxs målgruppe i Norge merkelig nok Frpere. Frp som innkaller til klimakonferanse uten fagfolk! Helt utrolig!

Men dette får være siste ord fra meg. Kanskje jeg får grave frem tråden om 30-40 år og prate om dengang da Ole Martin ;).

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.448
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    OKA skrev:
    OMF skrev:

Mvh
    OMF
    Ja selvfølgelig. Vi kommer til å se den raskeste oppvarming i historisk tid. Startkomponenten er lenge varslet og den er menneskeskapt. Det er den menneskeskapte vi kan gjøre noe med. Solflekkaktivitet fint lite, men nå går vi inn i en rolig periode derfra. Neste 11-års syklus vil virke oppvarmende. Jordhelningsaksen kan vi heller ikke gjøre noe med, men den er mer i istidsmodus uansett (vi er nærmest solen om vinteren, mens når nordlige sfære er nærmest om sommeren vil den gi oppvarming)

Hva er så tungt å se? Verdens forskere er så klar i sine konklusjoner som kan være.

På den ene siden verdens forskere -

på den andre noen internettdebattanter, i USA ultra-høyresiden a la Foxs målgruppe i Norge merkelig nok Frpere. Frp som innkaller til klimakonferanse uten fagfolk! Helt utrolig!

Men dette får være siste ord fra meg. Kanskje jeg får grave frem tråden om 30-40 år og prate om dengang da Ole Martin ;).
    Du avslutter med et spørsmål og så trekker du deg fra å diskutere svaret?

Problemet ligger vel i at forskerne er på den andre siden av gjerdet av det du forfekter.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Her er forordet i en artikkel offentliggjort i høst, der det pekes på at CO2 har en mye kortere oppholdstid i atmosfæren (ca 5 år) enn det IPCC bruker i sine modeller. (bortimot uendelig)

Guest Editorial by Tom V. Segalstad
    Associate Professor of Resource and Environmental Geology
    The University of Oslo, Norway

Volume 12, Number 31: 5 August 2009

In a paper recently published in the international peer-reviewed journal Energy & Fuels, Dr. Robert H. Essenhigh (2009), Professor of Energy Conversion at The Ohio State University, addresses the residence time (RT) of anthropogenic CO2 in the air. He finds that the RT for bulk atmospheric CO2, the molecule 12CO2, is ~5 years, in good agreement with other cited sources (Segalstad, 1998), while the RT for the trace molecule 14CO2 is ~16 years. Both of these residence times are much shorter than what is claimed by the IPCC. The rising concentration of atmospheric CO2 in the last century is not consistent with supply from anthropogenic sources. Such anthropogenic sources account for less than 5% of the present atmosphere, compared to the major input/output from natural sources (~95%). Hence, anthropogenic CO2 is too small to be a significant or relevant factor in the global warming process, particularly when comparing with the far more potent greenhouse gas water vapor. The rising atmospheric CO2 is the outcome of rising temperature rather than vice versa. Correspondingly, Dr. Essenhigh concludes that the politically driven target of capture and sequestration of carbon from combustion sources would be a major and pointless waste of physical and financial resources.
    Les hele artikkelen her:

http://www.co2science.org/articles/V12/N31/EDIT.php

Jeg beklager om noen ikke finner co2science.org seriøst. Artikkelen ligger på et utall steder, dette var det første jeg fant. ;)

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Jeg sliter litt med å beregne klimaet selv...

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    BT skrev:
    Jeg sliter litt med å beregne klimaet selv...
    Vel, som røyker må jeg ut på terrassen fra tid til annen, og min mening, basert på empiriske data, er at det helt klart er blitt kjøligere den siste måneden.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.401
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    OKA skrev:
    Kanskje jeg får grave frem tråden om 30-40 år og prate om dengang da Ole Martin ;).
    Jeg tviler på at det kommer til å gå så lang tid...jeg vil nok tro at vi kommer til å se ganske store endringer i synet på klimaedndringer i løpet av de neste 5 årene....

Mvh
    OMF

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Denne tråden viser egentlig på en grei måte at menigmann foreløpig ikke trenger tenke på CO2. Undergangen er utsatt denne gangen også.
    Naturligvis.

Steinkare

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Antall liker
    396
    Torget vurderinger
    10
    Hva dersom de regner riktig da??
    Noen som har hørt om førevar?,hvis man tenker litt og ser hva som blir spydd opp i lufta så trenger man ikke være rakettforsker for å skjønne at det som blir spydd ut må gjøre ett eller annet med været og klimaet!!

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Steinkare skrev:
    Hva dersom de regner riktig da??
    Noen som har hørt om førevar?,hvis man tenker litt og ser hva som blir spydd opp i lufta så trenger man ikke være rakettforsker for å skjønne at det som blir spydd ut må gjøre ett eller annet med været og klimaet!!
    Dr. Essenhigh concludes that the politically driven target of capture and sequestration of carbon from combustion sources would be a major and pointless waste of physical and financial resources.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Dette er jo lovende, også for norske vindyrkere. Min ungdoms GK og Fuhrfino kunne trenge litt konkurranse. ;)

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    656
    Ikke for å være paranoid (men det kan godt hende de er ute etter oss likevel):

Her er et eksempel på en webside fra NOAA som plutselig ble borte:

NOAA deletes an “inconvenient” kids science web page

http://wattsupwiththat.com/2009/11/03/noaa-deletes-an-inconvenient-kids-science-web-page/

Den hadde blitt sitert i en klimadebatt, og det sto et par setninger der om at CO2 ikke var bevist å stå for global oppvarming. Poff, så var den vekk. Men ting lar seg ikke fjerne i vår tid!

Tror dere dette skjedde tilfeldig? Tror dere på tannfeen?

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.448
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Noen som kjenner noen eller som selv har hatt noe å gjøre med IPCC her?

V

vredensgnag

Gjest
    13 år siden danske isbrytere sist var i bruk i danske farvann. Vanlige skip er kraftige nok til å ta den isen man seiler gjennom nå.

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2009/11/04/080351.htm

På 13. år ligger isbryderne i dvale.

Sidst de tre danske statsisbrydere "Thorbjørn" og søsterskibene "Danbjørn" og "Isbjørn" med base i Frederikshavn var på arbejde i danske farvande var i 1996.

En omlægning eller afskaffelse af den danske isbrydningstjeneste indgår igen som en udløber af årets finanslovforhandlinger.

Forberedelser fortsætter
    Foreløbig fortsætter forberedelserne til vinterens isberedskab dog uændret. Én isbryder skal kunne være klar til assistance i løbet af 48 timer, to andre i løbet af fem døgn efter den 15. december, oplyser isofficer Kim Møller Petersen fra SOK.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.401
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Igjen....

Er det ikke relevant å skille mellom global oppvarming og menneskeskapt global oppvarming...?

Mvh
    OMF

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    KLIMAFORSKERE REGNER ?

vredensgnag skrev:
    13 år siden danske isbrytere sist var i bruk i danske farvann. Vanlige skip er kraftige nok til å ta den isen man seiler gjennom nå. http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2009/11/04/080351.htm
    På 13. år ligger isbryderne i dvale.
    Sidst de tre danske statsisbrydere "Thorbjørn" og søsterskibene "Danbjørn" og "Isbjørn" med base i Frederikshavn var på arbejde i danske farvande var i 1996.

Eh, Franz Adolf, er dette bare en orienteringssak?

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.448
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    OMF skrev:
    Igjen....

Er det ikke relevant å skille mellom global oppvarming og menneseskapt global oppvarming...?

Mvh
    OMF
    La oss holde oppvarming ute av bildet, men la oss heller spørre hva menneskelig aktivitet fører med seg.

V

vredensgnag

Gjest
    BB - det er interessante saksopplysninger:

I 1987 var det 100 villsvin i Södermannland. De hadde rømt fra svenske oppdrettsanlegg.
    Nå er bestanden ca. 80.000 - og de er på vei tilbake til Norge. Om det ikke var for togsporene ...

Villsvin fantes langs kysten i Sør-Norge for 7 000 år siden. Det bekrefter tallrike funn etter boplasser og jegerfolk fra eldre steinalder. Ved overgangen mellom yngre steinalder og bronsealder forsvant (trolig) villsvinet fra Vestlandskysten, men det antas at temmede villsvin fortsatt ble holdt der. Det er uklart akkurat når det ble utryddet i resten av Norge, men det kan ha skjedd omkring år 500 f.Kr.

I de senere årene har enkeltdyr (streifdyr) blitt observert i grensetraktene mot Sverige, blant annet i søndre del av Hedmark, Akershus og Østfold. I de siste årene har det også blitt skutt et mindre antall villsvin på norsk side av grensen hvert år, men i øyeblikket finnes det ingen oversikt over hvor mange dyr som befinner seg i her.

Den svenske villsvinstammen talte trolig omkring 80 000 dyr i 2006, da det ble felt over 25 000 dyr der. Mange mener derfor at villsvinet relativt hurtig også vil etablere seg i Norge.

Ellers vokser fasanbestandene i Øst- og Vestfold så det er en fryd.

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    vredensgnag skrev:
    Den svenske villsvinstammen talte trolig omkring 80 000 dyr i 2006, da det ble felt over 25 000 dyr der. Mange mener derfor at villsvinet relativt hurtig også vil etablere seg i Norge. Mårhunden er også på vei inn i norsk fauna - og den vil utbre seg hurtig. Vanlig med 15 valper i kullet hos disse.
    Jeg gir meg over, Franz Adolf.

Dette er jo vidunderlig ! Nydelig kjøtt. Og sunt!
    Fasan også, sier du. Praktfullt. Jeg får vann i munnen.

V

vredensgnag

Gjest
    Se! Vi er enige! Isfrie farvann, dansk rødvin (og det er folk i Norge som har planer om å dyrke vindruer, for å lage boblevin!)

I tillegg villsvin og fasan! Herlig, spør du meg!

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.448
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    vredensgnag skrev:
    Se! Vi er enige! Isfri farvann, dansk rødvin (og det er folk i Norge som har planer om å dyrke vindruer, for å lage boblevin!)

I tillegg villsvin og fasan! Herlig, spør du meg!
    Enig!

G

Gjestemedlem

Gjest
    vredensgnag skrev:
    (og det er folk i Norge som har planer om å dyrke vindruer, for å lage boblevin!)
    Det var norskprodusert rødvin på pollistene for endel år siden. Dyre var de også. Mulig produksjonen er lagt ned nå for alt jeg vet, men det var litt ståhei rundt dette en tid.

Det er forøvrig mange vinstokker som med hell kan dyrkes på friland i Norge på gode lokaliteter.

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    656
    Det var også bekymringer om oppvarmingen av Arktis tidlig på 1900-tallet, les her:

The Circumstances of the Arctic Warming in the early 20th Century

http://www.klima2009.net/en/papers/2/5

Er det ikke dette som er klima? Setter inn konklusjonen her (hyggelig med en referanse til Nansen) :

Conclusion
    The sudden warming of the Arctic in the early 20th Century is presumably not as puzzling as elsewhere assumed if investigated on three parameters, namely winter temperature observation in the region, the prevailing sea ice conditions, and the impact the sea has on air temperatures at high latitudes during the sunless winter season. The observed temperature profile at several representative coastal stations in the Northern North Atlantic, indicate that the most northern station on Spitsbergen observed the change into a warmer stage first and most pronounced. As this change came with an unknown suddenness, and the temperature increase had evidently not been carried from outside the Arctic Ocean and Northern North Atlantic into the Spitsbergen region, the source of the warming is the West Spitsbergen Current, which must have seen a substantial system shift within a very short period of time. Particularly the explosion of the temperatures and showing up in the subsequent winters until 1940 leave little room for any other option. The circumstances of the Arctic warming since the winter 1918/19 are ocean related in general, and the West Spitsbergen Current in particular. How the shift came about so suddenly is not to be answered here, but the observation published by J. Schokalsky in 1936, that “the surface layer of cold water which was 200 meters thick in Nansen’s time, has now been reduced to less than 100 meters in thickness“, could have happened over a time period of 2-3 dozen years, but also within a period of several months. The sudden thinning of the sea surface layer in the high North could be an interesting starting point to bring more light in the early Arctic warming.

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    656
    How Long Will Our Sun Remain Quiet and Cosmic Rays Increase? by Linda Moulton Howe

http://www.solarcycle25.com/index.php?id=113&linkbox=true

What has happened to our sun? NASA’s Heliospheric Team Leader, David Hathaway, says he cannot find another solar minimum in the past that has acted quite like this one that has put out only a few sunspots since Solar Cycle 24 officially began at the end of 2008. Our sun is so quiet that solar physicists from around the world gathered in September to discuss whether we are entering a period similar to the Maunder Minimum of 1645 to 1715, when for 70 years the sun was spotless and there was a mini-ice age. There was no ACE satellite then, but measurements of beryllium concentrations in ice layers indicate that during the Maunder Minimum, cosmic rays were 2.5 times what they are now. Dr. Hathaway points out that Earth scientists did not start measuring cosmic rays until the beginning of the modern Space Age in the early 1960s, and that for the past five decades, our sun might have been unusually active.

bber

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Antall liker
    20
    Ja, Al Gore fremstår mer og mer som en landsbytulling. Sara Palin virker nærmest lærd i sammenligning.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn