Politikk, religion og samfunn KLIMAFORSKERE REGNER FEIL

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• S

Slubbert

Gjest
    Debatten burde handle om hvordan man får ned utslipp som driver klimaendringer.
    Still waiting.
    Det er bare å sette seg ned og sette seg inn i saken, fremfor å flåse.
    Hva er da hensikten med tråden? Dette er ikke noen debatt, men et bombardement av linker. Noen med data, noen med anekdoter/meningsytringer, mange med slagside mot politiske miljøer eller forretningsmiljøer. Hva vil du frem til? At vi er fordømt? At oljeselskapene er slemme (neppe den mest kontroversielle påstanden i vår tid)? At vi skal "våkne"? Som sagt, vil du starte en vekkelsesbølge synes jeg du velger en uheldig retorisk form for å oppnå dette (å idiotforklare alle spørsmål og innvendinger er sjelden formålstjenlig). Men også som sagt, målet med monologen synes uklar.

U

Utgatt24668

Gjest
    Hardingfele går hardt ut mot dem som vurderer situasjonen på en annen måte enn ham - selv om avstanden er liten og lite kontroversiell. Å mene noe annet betyr bl.a. at man et helt uimottakelig for statistikk. Når Hardingfele er uenig med andre så er man ikke bare uenig – men man er en skremselspropagandist som angivelig bruker debatteknikker som er utviklet av det onde Sovjetunionen: "Whataboutism" (dårlig funderte fakta som ikke er underbygget av statistikk). Hvis ikke er man inspirert av Trump og alternative fakta. Sjeldent samtykker han i andres innlegg.

Stort sett er det snakk om voldsomme anklager av den eller dem som ønsker debatt.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.251
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Hardingfele går hardt ut mot dem som vurderer situasjonen på en annen måte enn ham - selv om avstanden er liten og lite kontroversiell. Å mene noe annet betyr bl.a. at man et helt uimottakelig for statistikk. Når Hardingfele er uenig med andre så er man ikke bare uenig – men man er en skremselspropagandist som angivelig bruker debatteknikker som er utviklet av det onde Sovjetunionen: "Whataboutism" (dårlig funderte fakta som ikke er underbygget av statistikk). Hvis ikke er man inspirert av Trump og alternative fakta. Sjeldent samtykker han i andres innlegg.

Stort sett er det snakk om voldsomme anklager av den eller dem som ønsker debatt.
    Jepp, han har nok gode hensikter men er redd virkningen er motsatt.....

John Smits, meteorologen, sa på NRK nylig at om vi slutter å slippe ut CO2 i dag vil det fortsatt gå 50 år før vi vil se virkningen på andelen CO2 i atmosfæren. Ganske skremmende om vi skulle få til gjøre noe drastisk og så måtte vente 50 år på virkningen. Da kan man vel like godt kjøre på...

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.590
    Torget vurderinger
    2

Jepp, han har nok gode hensikter men er redd virkningen er motsatt.....

John Smits, meteorologen, sa på NRK nylig at om vi slutter å slippe ut CO2 i dag vil det fortsatt gå 50 år før vi vil se virkningen på andelen CO2 i atmosfæren. Ganske skremmende om vi skulle få til gjøre noe drastisk og så måtte vente 50 år på virkningen. Da kan man vel like godt kjøre på...
    Da har man misforstått, eller ikke lest hva jeg skriver.
    Slubbert har forstått - jeg ser ganske fatalistisk på situasjonen menneskeheten er kommet i.

Her er mitt andre innlegg i tråden -- som ble påbegynt i 2009, kort før klimatoppmøtet i København. Da var det angrep på bred front mot klimaforskernes integritet, verden over, noe som ble toneangivende for klimatoppmøtet. Angrep var tydeligvis også nødvendig her inne:

Skjermbilde 2017-03-24 kl. 08.39.30.jpg

Jeg har ikke behov eller ønske om å endre noens oppfatninger. En HFSer påtok seg sysifosgjerningen å gå tilbake til trådstart og lese på. Han kunne konstatere at folks oppfatninger ikke var endret stort og at enkelte burde få fortjenestemedalje for sin evne til å unngå å ta inn fakta.

Dette handler om personlig moral og ansvarsfølelse, kontra vår tids hang til øyeblikkelig belønning gjennom å leve over evne. Så lenge man ikke visste bedre eller var i tvil, var det også mulig å gå utenom ansvaret. Vissheten er konkret og ugjendrivelig, likevel arbeides det for å skape tvil, i slik utstrekning at lederen for verdens største oljeselskap må bruke pseudonym når han skal diskutere alvoret med styremedlemmene.

Hva RRR eller du måtte ha av oppfatninger og standpunkt er uinteressant for meg å skulle betvinge i annen retning. Men sakligheten i argumentene som anvendes må det være lov å kikke på, her som i andre sammenhenger.

Tråden ble kalt "KLIMAFORSKERE REGNER FEIL". Det gjør de, dessverre, ikke. På dette området vil menneskeapens hang til å prioritere kortsiktig tilfredsstillelse over langsiktig måloppnåelse føre til en sivilisasjonstruende tragedie. Den er slow-motion og uvegerlig, hvilket betyr at vi vil få med oss utviklingen i alle dens detaljer.

Enkelte steder merker det før andre:

King Tide swamps South Florida | Miami Herald

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: ePi

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.849
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har lyst å sakse noe min gamle sjef Hans Geelmuyden skrev:

Oslo | Hans Geelmuyden - 19/03

Med de tre siste statsbudsjettene har vi fått plastposeavgift, flyseteavgift, og et vedtak om at 20 prosent av alt drivstoff som brukes til veigående transport skal være biodrivstoff i 2020. Med slike vedtak blir miljøpolitikk tøysepolitikk.

Politikk handler blant annet om å gi stemme til svake grupper og saker som overhøres. Miljøet har ingen stemme med mindre vi gir det en. Derfor er arbeidet miljøorganisasjonene gjør viktig.

Søtten år gammel stiftet Frederic Hauge Bellona i 1986. Før det hadde han en bakgrunn i Natur og Ungdom. På de tredve årene som er gått, har det utviklet seg en flott bukett miljøorganisasjoner. Bellona er den største med 41 ansatte, så følger Naturvernforbundet med 35 ansatte, WWF med 33 ansatte, og Zero med 13 ansatte, alt ifølge nettsidene deres. Alle organisasjonene mottar betydelig offentlig støtte. I tillegg sponses de av bedrifter, og private aktører. Bellona har 96 bedrifter som gir pengestøtte, Zero har 140 støttespillere, og WWF holder seg med 4 hovedsamarbeidspartnere og har et begrenset samarbeid med 11 andre bedrifter. Naturvernforbundet henter 10% av inntektene fra medlemskontingent, i overkant av 30% er grunnstøtte fra Miljøverndepartementet, 40% er annen offentlig støtte, og resten kommer fra bedrifter. Miljøorganisasjonene er mye engasjement, men det er også business.

I gamle dager assosierte vi miljøsaker med Alta-utbygging, lenkegjenger og politiaksjoner. Senere ga Hauge miljøsaken et ansikt når han klatret i fabrikkpiper eller gravde i gjørme. I vår tid er miljøaktivistene lettest å få øye på utenfor internasjonale konferanser der politikere diskuterer bærekraft og klima. Ofte minner aktivistene om Fred Flintstone når Flintstone hamrer på døren til huset sitt mens han roper; -Wilma, open that door and let me in!

Den siste uken har Aftenposten beskrevet hva som kan skje når politikerne åpner døren, og lar miljøaktivister og lobbyister slippe inn. Vi har fått et godt innblikk i hvordan det var mulig å få på plass vedtaket om biodrivstoff i statsbudsjettet i 12. time høsten 2016. Vedtaket kom på plass etter iherdig innsats fra senterpartimannen Marius Holm som leder Zero, og Skogeierforbundet. Som alltid når bioøkonomi diskuteres, kan vi ane at den gamle hedersmannen og tidligere landbruksminister for Høyre Johan C. Løken tusler i kulissene. Så vidt jeg kan se er da også norske landbruks- og skoginteresser de eneste som vil tjene på vedtaket dersom det i det hele tatt lar seg sette ut i livet. Ekspertene er enige om at effektene for miljøet er høyst diskutable. Det er virkelig ikke grønt alt som glimrer.

Vi er mange som er bekymret for klodens fremtid. Derfor er det uendelig trist når særinteresse kamuflert som miljøinteresse vinner frem på Stortinget i sene nattetimer. Det bringer miljøpolitikken i vanry. Som Frederic Hauge sier til Aftenposten 16. mars; -Det er fort gjort med lettvinte løsninger og symboler. Det er skandaløst at dette (les biodieselvedtaket) brukes til å få budsjettforhandlinger til å gå opp. Vedtaket er ikke konsekvens utredet. De har ikke sørget for å ha faktagrunnlaget. Vi trenger biodrivstoff, men bare til tungtransport, sjøfart og luftfart, sier Hauge.

La meg foreslå en politisk lærdom og en konklusjon i kjølvannet av denne saken. Lærdommen først; Miljøbevegelsen representerer også særinteresser, og enhver særinteresse må møtes med den største skepsis av politikere. Så til konklusjonen; Norsk landbruk er landets i særklasse dyktigste lobbyister. Ingen er så flinke til å finne sugerør inn i statskassen, og til å omdanne sugerør til helautomatiserte pumpeverk på rekordtid. Jeg blir grønn av misunnelse!

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.590
    Torget vurderinger
    2
    Dette kan man le av, selv om det er "alvorlig som en infarkt":

A supervisor at the Energy Department's international climate office told staff this week not to use the phrases "climate change," "emissions reduction" or "Paris Agreement" in written memos, briefings or other written communication, sources have told POLITICO. Employees of DOE’s Office of International Climate and Clean Energy learned of the ban at a meeting Tuesday, the same day President Donald Trump signed an executive order at EPA headquarters to reverse most of former President Barack Obama's climate regulatory initiatives. Officials at the State Department and in other DOE offices said they had not been given a banned words list, but they had started avoiding climate-related terms in their memos and briefings given the new administration's direction on climate change.

Energy Department climate office bans use of phrase ‘climate change’ - POLITICO

Dette er alvor. Forskningsartiklers referanser går opp i røyk:

https://www.theguardian.com/comment...researcher-donald-trump-deleting-my-citations

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.590
    Torget vurderinger
    2

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.590
    Torget vurderinger
    2

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.590
    Torget vurderinger
    2
    Wayne Tracker, også kjent som Rex Tillerson, løy til Exxons aksjonærer om klimarisiko mot selskapets reserver, i følge New Yorks statsadvokat. Wayne Tracker var pseudonymet Tillerson anvendte når han skulle diskutere Exxon-affærer med styret, uten at disse diskusjonene ble tilgjengelige for investorer gjennom due diligence regler.

Decades ago, Exxon's own scientists concluded that carbon dioxide emissions, an inevitable byproduct of burning fossil fuels, are causing climate change. Yet the company buried those findings and instead funded pseudo-scientific studies purporting to deny or downplay legitimate science. Investigators in the New York attorney general's office suspect this wasn't just a colossal crime against the environment; it might also be a massive financial fraud.

Exxon hadde frist til i går til å finne "de tapte" e-postene.

The contents of the emails may lead to personal consequences for "Secretary Tracker" himself. If it emerges that he privately acknowledged larger climate risks to the company's business than what was disclosed in SEC filings, he could face criminal penalties under the Sarbanes-Oxley Act. He doesn't enjoy immunity from prosecution as a public official because his actions as CEO of Exxon-Mobil were not in relation to his position as secretary of state.

Rex Tillerson May Be in Hot Water Over ExxonMobil Emails

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.590
    Torget vurderinger
    2
    Amerikanere har brått skjønt at man ikke kan sitte på gjerdet når det gjelder global oppvarming. Trump som president, og alle de uansvarlige utspillene fra hans administrasjon, har avklart gruppen som var "usikre i midten".

America is suddenly a country of believers. And they can thank President Trump.

A new study from Gallup finds that the percentage of Americans who self-identify as “concerned believers” in global warming has jumped to 50 percent (from just 37 percent in 2015), with the organization explaining:

A number of factors may influence Americans' attitudes about global warming, including the prominence of various pro- and anti-global-warming arguments, the sitting president's stance on the issue, the perceived reliability of climate science data, the state of the economy and unseasonably high or low temperatures leading up to Gallup's annual Environment poll.

Gallup says it’s the first time that a majority of Americans are now believers in the effects of global climate change.

https://www.good.is/articles/majority-americans-global-warming-believers

Skjermbilde 2017-04-01 kl. 17.12.38.jpg

Sist redigert:

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.590
    Torget vurderinger
    2
    CICERO har heldagsmøte om klimainnsats. Det kan man følge direkte.

CICERO

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.611
    6438114254851.jpg

Jeg kjøpte en pære tilsvarende denne idag. Pæren måler ca 3x1x1 cm. Forpakningen 10x12x5 cm. Er det noe rart vi drukner i søppel?

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.289
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Når vi nå snakker om LED-pærer.

Hvorfor i helsikke skal de lages så ubrukelig ustandard i effekter og størrelser?!?

Mange LED-pærer har hadd udde størelse på selve de ytre glasskuplene, slik at de er enten større eller mindre enn tilsvarende glørpærer. Dette gir igjen problemer ift lampene de skal i.

Det største problemet er alike forskjellen i lysstyrke - spesielt på småpærene.

Ta f.eks. Ozon-pærene - disse små dekorpærene til bruk i mindre lamper.
    Disse har typisk vært 15W glødepærer. Jeg hadde bunkra opp ei bra ladning, men nå begynner jeg å rett og slett å bli fri for disse.

Hva er alternativet fra Osram? Joda - tilsvarende 20W står det på pakken. Effektiv lysstyrke virker på meg til å være nesten det dobbelte, og mye hvitere. Grrr...

Johan-Kr

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.611
    Jeg har ikke hatt de problemene der, Fenalaar. Jeg kjøper oftest pærer på Clas Ohlson, de har stort utvalg av LED. Det virker som om Osram har havnet litt i bakevja ang. LED. Har de gått i samme fellen som Kodak?

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Jeg trodde LED-pærer har solid levetid og man sjeldent må skifte dem? Sånn i motsetning til en halogenpære.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.289
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jeg hadde et bra lager med gammeldagse pærer, men iom at ozon-pærer med glødetråd har levetid på bare 1000-1500t, så er lageret begynt å bli tomt, og da må jeg til med å finne LED-pærer.

En ting er at en kan finne en og anna butikk som har tilstrekkelig svake pærer, men det er som f. at det er bare de alt for sterke pærene de selger på vanlige dagligvarebutikker.

Gjett hvilken av de tre lampene som har LED?
    IMG_2404.JPG

Johan-Kr

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.611
    Jeg trodde LED-pærer har solid levetid og man sjeldent må skifte dem? Sånn i motsetning til en halogenpære.
    Riktig det, jeg har ikke byttet ut en eneste LED-pære siden jeg faset ut glødepærer. Halogen er forbudt i mitt hus, makan til skit skal man lete lenge etter.

atledreier

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    PRoblemet mitt med LED er dimming. I stua og rundt om har jeg en del "vanlige" dimmere og det er helt greit, men i kinoen har jeg en firekanals programmerbar dimmer som kan dimme svært "mykt". Men dimbare LED-lamper har en klar terskel der de ikke lar seg dimme. De er enten av, eller omtrent 50% lyse, og kan dimmes "vanlig" over dette. Det ser fryktelig ut når man dimmer jevnt ned over 30-40 sekunder, og så *plopp*, svart....

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.590
    Torget vurderinger
    2
    Australia begynner å kjenne klimaendringene. Byggstandard er tilpasset andre forhold og etter at deler av landet ble uten elektrisitet pga overbelastning, denne sommeren, har man innsett at "bigger and better air-conditioners" ikke er løsningen.

Nå ser man på mulighetene i passive løsninger for å redusere temperaturen i bygg. Ideelt sett ønsker man å oppnå fransk standard - maksimum 260 timer i året med mer enn 28C innetemperatur. Nå kokes en del australiere i egne bygg.

“Everyone has been naive, so people have been ignoring climate change – they thought they could deal with it with bigger and bigger air conditioners,” McLeod says. “Until what happened in South Australia last year, no one had pondered the possibility that our grid would fail, and of course you need to allow for that possibility.”He’s investigating the idea of heat refuges in co-housing – for example, a basement communal room with a high-efficiency air conditioner that can run on solar in emergencies.Andrew Maynard, co-director of Austin Maynard Architects, isn’t surprised by the results of the study. “We know the health risks from some of the studies coming out about suburban living, but then to see that these things just turn into ovens and cook people, that’s alarming,” he says. The recommendations are encouraging, he adds. “There’s a way out.”Maynard says the liveability of apartments in Australia suffers because they’re seen as commodities rather than homes.

https://www.theguardian.com/sustain...-need-air-conditioning-weve-designed-it-wrong

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.382
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Australia begynner å kjenne klimaendringene.
    Nå er vel problemet du linker til her i større grad knyttet til ubalanser i energimarkedet (som i stor grad skyldes innfasing av grønn energi). Så her er problemet klimatiltakene og ikke klimaet.

Mvh
    OMF

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.289
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    En god del hus i Australia er svært dårlig isolerte, og fikser problemet med høy temperatur med XXL aircondition. Nå har periodene med høye temperaturer blitt lengre og varmere, flere hus har fått (store) A/C-anlegg, så både peak load, og langvarig last er problemer, men det er peak load som fører til brown- og blackouts.

Johan-Kr

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.382
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    En god del hus i Australia er svært dårlig isolerte, og fikser problemet med høy temperatur med XXL aircondition. Nå har periodene med høye temperaturer blitt lengre og varmere, flere hus har fått (store) A/C-anlegg, så både peak load, og langvarig last er problemer, men det er peak load som fører til brown- og blackouts.

Johan-Kr
    Googlet litt på det, og det virket som problemet var knyttet til at eierne av "peak load gassturbiner" tjente mere penger på å levere halv effekt til skyhøy pris, enn å tilby maks effekt og unngå krisen.

Hvis det er AC som er hovedproblemet på lastsiden, skulle man jo tro dette var lett å løse med solceller på taket. Ellers har vel Elron sagt han løser problemet med en batteripakke på 100 dager.

Poenget mitt er vel i de store og hele at Australierne ikke er uten strøm pga klimaendringer, men pga et dårlig utbygd/regulert kraftnett.

Mvh
    OMF

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.849
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Eksponensielle kurver ender vanligvis med fordervelse.....

ThomAus

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.06.2011
    Antall liker
    31
    Sted
    Det store utland

Johan-Kr
    Googlet litt på det, og det virket som problemet var knyttet til at eierne av "peak load gassturbiner" tjente mere penger på å levere halv effekt til skyhøy pris, enn å tilby maks effekt og unngå krisen.

Hvis det er AC som er hovedproblemet på lastsiden, skulle man jo tro dette var lett å løse med solceller på taket. Ellers har vel Elron sagt han løser problemet med en batteripakke på 100 dager.

Poenget mitt er vel i de store og hele at Australierne ikke er uten strøm pga klimaendringer, men pga et dårlig utbygd/regulert kraftnett.

Mvh
    OMF
    Hovedproblemet er manglende nasjonal energipolitikk, et energimarked som ikke er effektivt og hvor det er utilstrekkelig og uklart oversyn. Som du sier så har aktører i South Australia misbrukt sin markedsmakt for å maksimere inntjening. Fremfør å ta tak i dette, har SA blitt en politisk skyteskive og benyttes som et skrekkeksempel på hva som kan skje dersom en delstat har høy andel fornybar energi. Dette Youtube klippet av SA delstatsminister Weatherill (Labor) og nasjonal energiminister Frydenberg (Liberal) viser på en eminent måte hvorfor vi har energiproblemer her i landet (legg merke til gliset til personen bakerst til ventre når Weatherill snakker).

Når det gjelder Tesla så er deres mulige innvolvering kun begrenset til SA og gjelder ikke andre delstater/nasjonalt.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.590
    Torget vurderinger
    2
    Poenget er nok at Australias byggstandard ikke tar høyde for temperaturutviklingen i landet, uavhengig av kapasitet til strømleveranse.

I 2013 la man nye farger til temperaturkartet som meteorologene bruker, fordi økningen ikke lenger kunne anses som et blaff. Høye temperaturer om sommeren var nå standard:
    Bureau Of Meteorology Weather Chart | Deep Purple

I flere år har det vært byggebonanza i Australia, men landet har ikke god regulering når det gjelder standarder og det er nærmest fritt opp til entreprenørene hvordan de bygger. Resultatet har blitt dårlig plassering/orientering av bygg; feil bruk av vinduer; for små rom; dårlig passiv ventilasjon, etc.

"We'll just put in bigger air-cons," har vært løsningen. Inntil man får strømstans, noe som kan skyldes typisk manipulasjon av kapasitet ved produsenter, overbelastning eller "freak storms", som de også sliter med. Da hadde det vært greit å unngå at folk "kokes" i sine hjem. Frankrike tok konsekvensen av hetebølgen i 2003, der nesten 15.000 mistet livet (over 30.000 i Europa), ved å innføre krav om maksimum antall timer over 28 grader, innendørs, med strategier for å oppnå dette også i eldre bygg.

I Australia er store deler av det politiske apparatet opptatt med å fornekte klimaendringer og følgelig ikke interessert i å tilrettelegge for konsekvensene av at de skjer.

Skjermbilde 2017-04-12 kl. 07.37.42.jpg

Sist redigert:

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.382
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Poenget er nok at Australias byggstandard ikke tar høyde for temperaturutviklingen i landet, uavhengig av kapasitet til strømleveranse.
    Vel - for deg har jo alle spørsmål samme svar.

Her hvor jeg bor, kommer det til stadighet nye byggeforskrifter - og det blir mer og mer isolasjon, og mindre krav til energiforbruk - til tross for at det skal bli varmere og AC ikke spiller nevneverdig rolle her.

Er du sikker på at strømproblemene i Australia utelukkende skyldes global oppvarming og at ikke feks: 1) at AC har blitt betydelig billigere og at flere derfor har installert det 2) At økt kjøpekraft gjør at flere investerer i bedre inneklima 3) At befolkningen har økt betydelig- spesiellt i South Australia. 4) At man har prioritert å innfase grønn energi som er mindre pålitelig.

Mvh
    OMF

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.590
    Torget vurderinger
    2

Her hvor jeg bor, kommer det til stadighet nye byggeforskrifter - og det blir mer og mer isolasjon, og mindre krav til energiforbruk - til tross for at det skal bli varmere og AC ikke spiller nevneverdig rolle her.

Er du sikker på at strømproblemene i Australia utelukkende skyldes global oppvarming og at ikke feks: 1) at AC har blitt betydelig billigere og at flere derfor har installert det 2) At økt kjøpekraft gjør at flere investerer i bedre inneklima 3) At befolkningen har økt betydelig- spesiellt i South Australia. 4) At man har prioritert å innfase grønn energi som er mindre pålitelig.

Mvh
    OMF
    Om det handlet om hva jeg måtte mene eller ha av svar, var det vel ikke stort å bekymre seg over? Eller stusse over?

Minner om at man i Australia klinte til med nye farger for de nye topp-temperaturene, i 2013. Slikt har konsekvenser, å gjøre noe med dem er ikke en lineær utfordring, men en eksponentiell, spesielt pga hvordan kroppen takler slike temperaturer.

Vi driver nå og endrer på planetens biosfære i ekstrem grad -- når det gjelder klima forårsaker vi en endring som er større og hurtigere enn hva Jorden har opplevd på 50 millioner år.
    https://www.theguardian.com/environ...ng-earths-fastest-climate-change-in-50m-years

Interesserte kan stusse over hvorfor det er varmere på Venus enn på Merkur, til tross for at Merkur er langt tettere på Solen.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.849
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.382
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Om det handlet om hva jeg måtte mene eller ha av svar, var det vel ikke stort å bekymre seg over?
    Nå er jeg ikke så veldig bekymret heller, men jeg registerere at du er det.

Jeg er fortsatt teknologioptimist - så jeg tror nok menneskeheten fortsetter omtrent som før. Jeg ser selvsagt en del utfordringer, men varmere klima er ikke på min liste.

Det mest spennende og kanskje også skremmende er farten i teknologiutvikling om dagen - og det er en utfordring i en global verden hvor de fleste menneskene er enkle sjeler med mye følelser.

Mvh
    OMF

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.590
    Torget vurderinger
    2
    Bloomberg med Del I/III om geopolitiske konsekvenser av at Arktis er i ferd med å bli Arkt. Putin posisjonerer seg for å utnytte mulighetene og Bloomberg går meget grundig til verks.
    I mars var snittemperaturene i Arktis 12C over langtidsnormalen.

https://www.bloomberg.com/graphics/2017-arctic/

Skjermbilde 2017-04-20 kl. 15.00.39.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn