Hardingfele
Æresmedlem
Det er ikke klimaforskerne som har et problem.Overraskende svar fra deg....
Lytt til sak 1.
https://radio.nrk.no/serie/ekko/MDSP25018917/21-09-2017
Det er ikke klimaforskerne som har et problem.Overraskende svar fra deg....
Heilt sant, og det har vorte verre. Etter nyttårsorkanen i 1992 var det framleis råd å høyre på radio, og det gjekk an å handle i butikkane, sjølv om straumen var borte.Gammeldags radiosamband, inkl Morse, burde kanskje gjeninnføres.
Samfunnets avanserte teknologi er sårbar.
Three Key Questions Puerto Rico Faces In Its Recovery – Mother Jones
Dette er et område der hvor det er uklokt å konkludere for bastant. Modellene har en trend for å ikke stemme - men på samme tid er det en rekke urovekkende målinger. Det er jo et meget stort tema som jeg er meget ydmyk for - men min opplevelse er at det ikke finnes rom for å diskutere noe som helst her inne - på akkurat dette området.Og hvilke data benytter du for å trekke dine konklusjoner?
Startet de på de verdiene, eller avsluttet de? Må man ikke anvende flere verdier pr. gass for å få en endring?Det sies ved 1:32 i videoen. De repliserer nivåene noen år tilbake. Nå er CO2 over 400, men de anvender 350ppm. Metan på 1800ppb.Noen som vet hvor mye CO2 som ble tilført under dette eksperimentet? Finner ingen informasjon.
Dette gjentar opprinnelige forsøk fra tidlig 1800-tall og midten av 1800-tallet, det seneste ved Tyndal. Men dette er gjennomforsket så totalt at det er null grunn til å betvile sammenhengen.
Her er et greit sted å begynne og lete når noe synes å velte om på 150 år med forskning i forholdet mellom CO2 og global oppvarming:
https://agwobserver.wordpress.com/anti-agw-papers-debunked/
Se filmen. De har kontrollkamre for begge gassene - og kan sammenligne mot atmosfære uten den økningen i CO2 og metan som er skjedd siden før-industriell tid.Startet de på de verdiene, eller avsluttet de? Må man ikke anvende flere verdier pr. gass for å få en endring?Det sies ved 1:32 i videoen. De repliserer nivåene noen år tilbake. Nå er CO2 over 400, men de anvender 350ppm. Metan på 1800ppb.Noen som vet hvor mye CO2 som ble tilført under dette eksperimentet? Finner ingen informasjon.
Dette gjentar opprinnelige forsøk fra tidlig 1800-tall og midten av 1800-tallet, det seneste ved Tyndal. Men dette er gjennomforsket så totalt at det er null grunn til å betvile sammenhengen.
Her er et greit sted å begynne og lete når noe synes å velte om på 150 år med forskning i forholdet mellom CO2 og global oppvarming:
https://agwobserver.wordpress.com/anti-agw-papers-debunked/
Eller startet de på 0 ppm for begge gassene og økte til 350 og 1800 ppm?
Du skriver jo dette: "hvis man kan og tør oppdatere sine meninger og tiltak fortløpende basert på empiriske data" Hvilke konklusjoner har du truffet basert på de seneste empiriske data (for å bruke dine ord) Konsekvenser av eventuelle klimaendringer. Hvordan skal vi vokse oss ut av det?Dette er et område der hvor det er uklokt å konkludere for bastant. Modellene har en trend for å ikke stemme - men på samme tid er det en rekke urovekkende målinger. Det er jo et meget stort tema som jeg er meget ydmyk for - men min opplevelse er at det ikke finnes rom for å diskutere noe som helst her inne - på akkurat dette området.Og hvilke data benytter du for å trekke dine konklusjoner?
Nå som jeg likevel er ute og anbefaler filmer. Jørgen Randers er en person som deler litt av deres negative syn på menneskeheten og global oppvarming - men hans bøker er ikke så ille. Det er et minus i min bok at han støtter MDG sin økonomiske politikk - men en person med akademisk karriere (en meget god sådan) er tilgitt når man ikke er nok eksponert mot privat sektor
Jeg sier også at det ikke er klima for å diskutere klima her. Heldigvis har vi Mythbusters som kan brukes som sannhetsvitnerDu skriver jo dette: "hvis man kan og tør oppdatere sine meninger og tiltak fortløpende basert på empiriske data" Hvilke konklusjoner har du truffet basert på de seneste empiriske data (for å bruke dine ord) Konsekvenser av eventuelle klimaendringer. Hvordan skal vi vokse oss ut av det?Dette er et område der hvor det er uklokt å konkludere for bastant. Modellene har en trend for å ikke stemme - men på samme tid er det en rekke urovekkende målinger. Det er jo et meget stort tema som jeg er meget ydmyk for - men min opplevelse er at det ikke finnes rom for å diskutere noe som helst her inne - på akkurat dette området.Og hvilke data benytter du for å trekke dine konklusjoner?
Nå som jeg likevel er ute og anbefaler filmer. Jørgen Randers er en person som deler litt av deres negative syn på menneskeheten og global oppvarming - men hans bøker er ikke så ille. Det er et minus i min bok at han støtter MDG sin økonomiske politikk - men en person med akademisk karriere (en meget god sådan) er tilgitt når man ikke er nok eksponert mot privat sektor
Det har da vært klima for å diskutere klima i flere år på HFS. At du ikke får gjennomslag for dine mange vrangforestillinger og misforståelser omkring klimaforskningen, eller dine tåpelige innspill uten underbygning (som ditt innlegg om vulkanger på Antarktis), betyr ikke annet enn at du har usedvanlig lav overbevisningskraft, men sier lite om klimadiskusjonsklimaet (som er varierende).Jeg sier også at det ikke er klima for å diskutere klima her. Heldigvis har vi Mythbusters som kan brukes som sannhetsvitnerDu skriver jo dette: "hvis man kan og tør oppdatere sine meninger og tiltak fortløpende basert på empiriske data" Hvilke konklusjoner har du truffet basert på de seneste empiriske data (for å bruke dine ord) Konsekvenser av eventuelle klimaendringer. Hvordan skal vi vokse oss ut av det?Dette er et område der hvor det er uklokt å konkludere for bastant. Modellene har en trend for å ikke stemme - men på samme tid er det en rekke urovekkende målinger. Det er jo et meget stort tema som jeg er meget ydmyk for - men min opplevelse er at det ikke finnes rom for å diskutere noe som helst her inne - på akkurat dette området.Og hvilke data benytter du for å trekke dine konklusjoner?
Tenker du på rapporten fra Allen og Millar, m.fl.? De er begge fortvilte over hvordan den er blitt feilaktig fremstilt -- fornektermedia har rapportert at "1,5C er mulig", uten å ta med hva forskerne mener man må gjøre for å få det til: en global mobilisering mot fossil energi vi p.t. ikke ser snurten av.Interessant med den ganske fraværende diskusjonen om den nye Nature Geoscience-artikkelen som vel hevder å vise at økning i global gjennomsnittstemperatur per mengde utsluppet CO2 er langt mindre enn det som synes å ha vært en slags konsensus. Min evige kjepphest er at det er et langt steg fra å akseptere at CO2 er en drivhusgass og at dagens state of the klimamodeller nok er det beste vi har tilgjengelig for klimafremskrivinger til å hevde at gjennomsnittet av fremskrivingene fra modellene gitt ulike utslippsscenarier er egnet til planlegging eller utforming av politikk. Usikkerhetene om hvordan klimaet blir fremover kommer fra hvor godt eller dårlig man har forstått klimasystemet og hvordan verden vil gå sin skjeve og i liten grad politisk styrte gang. Betydningen av FrP, Lan Marie og Parisintensjonsavtaler: inte så micket.
Vi aner ikke hvordan verden vil være om 50 år, og selv om vi hadde visst om FrP eller MDG vil ha makta fremover ville vi vært like på jordet. Er det så åpenbart at det forholder seg slik at ingen gidder å diskutere det, eller mener nesten alle andre at vi politisk kan velge mellom ulike utslippsscenarier som kan oversettes til forutsigbare klimatrajektorier, og at vi bare er noen få "skeptikere" som ikke aksepterer det?
CICERO
Millar et al skriver om CO2-utslipp og temperaturøkning og dette kan de nok en del om. Jeg kan ikke mye om det, og har bare lest abstract og figurer, men jeg antar av det er etterrettelig og ordentlig gjort. Hva Millar et al. mener må til av internasjonal mobilisering for å oppnå en eller annen målstning er jeg ikke så interessert i. Det er kanskje heller ikke på klimapolitikkfeltet Millar er en kapasitet. Mer interessant er at forfatterne estimerer at 1.5C økning (over førindustrielt nivå) vil nås når det er sluppet ut 880Gt karbon etter 2015. Estimatet fra IPCCs forrige rapport er 240Gt.Tenker du på rapporten fra Allen og Millar, m.fl.? De er begge fortvilte over hvordan den er blitt feilaktig fremstilt -- fornektermedia har rapportert at "1,5C er mulig", uten å ta med hva forskerne mener man må gjøre for å få det til: en global mobilisering mot fossil energi vi p.t. ikke ser snurten av.Interessant med den ganske fraværende diskusjonen om den nye Nature Geoscience-artikkelen som vel hevder å vise at økning i global gjennomsnittstemperatur per mengde utsluppet CO2 er langt mindre enn det som synes å ha vært en slags konsensus. Min evige kjepphest er at det er et langt steg fra å akseptere at CO2 er en drivhusgass og at dagens state of the klimamodeller nok er det beste vi har tilgjengelig for klimafremskrivinger til å hevde at gjennomsnittet av fremskrivingene fra modellene gitt ulike utslippsscenarier er egnet til planlegging eller utforming av politikk. Usikkerhetene om hvordan klimaet blir fremover kommer fra hvor godt eller dårlig man har forstått klimasystemet og hvordan verden vil gå sin skjeve og i liten grad politisk styrte gang. Betydningen av FrP, Lan Marie og Parisintensjonsavtaler: inte så micket.
Vi aner ikke hvordan verden vil være om 50 år, og selv om vi hadde visst om FrP eller MDG vil ha makta fremover ville vi vært like på jordet. Er det så åpenbart at det forholder seg slik at ingen gidder å diskutere det, eller mener nesten alle andre at vi politisk kan velge mellom ulike utslippsscenarier som kan oversettes til forutsigbare klimatrajektorier, og at vi bare er noen få "skeptikere" som ikke aksepterer det?
CICERO
Med en slik global mobilisering ville man klart 1,5C, innenfor gjeldende karbonbudsjett. Men så lenge nåværende bruk er høyt over kvoten blir det en papirøvelse.
Allen og Millar skrev en artikkel om hvordan Delingpole og andre misbrukte deres rapport for å så tvil. Slik sett ganske illustrerende for hvor åpne druknende er for halmstrå, selv når de er innbilte.
Greiest å gå til kilden. Også link til studien i artikkelen:
https://www.theguardian.com/environ...resent-our-climate-research-we-must-speak-out
On Monday, we published a paper in the scientific journal Nature Geoscience that re-evaluated how much carbon dioxide we can still afford, collectively, to emit into the atmosphere and still retain some hope of achieving the ambitious goals of the Paris climate agreement to “pursue efforts” to keep global temperatures to 1.5C above pre-industrial levels. The carbon budget we found, to yield a two-in-three chance of meeting this goal, was equivalent to starting CO2 emission reductions immediately and continuing in a straight line to zero in less than 40 years: a formidable challenge.
Formidable, but not inconceivable. The distinction matters, because if it were already completely impossible to achieve the Paris ambition, many might argue there was no point in pursuing those efforts in the first place – or that the only option left is immediately starting to cool the planet with artificial volcanoes.
snip
So after reasonably accurate initial reporting, suddenly our paper was about a downgrading of the threat of climate change, when it was actually nothing of the kind: our predictions for warming rates over the coming decades are identical to those of the IPCC, and we do not assess the impacts of climate change for any warming level. And then, of course, these ideas were picked up by sympathetic editors all over the world.
Who really loses from all this? While Delingpole and Stringer were making out that our paper was about something it wasn’t, it seems to have prompted much more interesting conversations among scientists around the world about what the true level of human-induced warming really is, and what the Paris goal actually means.
Mer bakgrunnsstoff om det er av interesse:
Millar Study Relies on Faux Pause for Optimism | Climate Nexus
Det er nettopp slike kommentarer fra deg som både jeg og noen andre her reagerer på. Sist gang noen arresterte deg på denne "arrogasmen" tok jeg deg i forsvar (ettersom jeg var ganske direkte mot deg og tilga dine sinneutbrudd) - men du fortsetter i samme bane. Det er veldig synd.Det har da vært klima for å diskutere klima i flere år på HFS. At du ikke får gjennomslag for dine mange vrangforestillinger og misforståelser omkring klimaforskningen, eller dine tåpelige innspill uten underbygning (som ditt innlegg om vulkanger på Antarktis), betyr ikke annet enn at du har usedvanlig lav overbevisningskraft, men sier lite om klimadiskusjonsklimaet (som er varierende).
At PKG linker til Mythbusters er på siden av diskusjonen, skulle jeg tro.
Ja usikkerheten i disse modellene er nok litt større enn man kan få inntrykk av:Interessant med den ganske fraværende diskusjonen om den nye Nature Geoscience-artikkelen som vel hevder å vise at økning i global gjennomsnittstemperatur per mengde utsluppet CO2 er langt mindre enn det som synes å ha vært en slags konsensus. Min evige kjepphest er at det er et langt steg fra å akseptere at CO2 er en drivhusgass og at dagens state of the klimamodeller nok er det beste vi har tilgjengelig for klimafremskrivinger til å hevde at gjennomsnittet av fremskrivingene fra modellene gitt ulike utslippsscenarier er egnet til planlegging eller utforming av politikk. Usikkerhetene om hvordan klimaet blir fremover kommer fra hvor godt eller dårlig man har forstått klimasystemet og hvordan verden vil gå sin skjeve og i liten grad politisk styrte gang. Betydningen av FrP, Lan Marie og Parisintensjonsavtaler: inte så micket.
CICERO
Ny artikkel i Nature: Emission budgets and pathways consistent with limiting warming to 1.5 °C
Vi har visst endel å gå på allikevel.
Tabloidisert: Sjokkrapport: Verden kan slippe ut fire ganger så mye CO2 som vi trodde
Om man skal operere innenfor et system, for eksempel være et menneske i verden, er det nyttig å vite hva det tåler av belastninger. Man kan selvfølgelig ha som utgangspunkt at man ikke skal påvirke systemet i det hele tatt, og så kaste seg i myra og bli et moselik.Hele problemstillingen om tall og hvor mye vi kan forurense før fanden er løs er meningsløs for meg.Skal vi prøve å ta vare på naturen eller skal vi leve som om det ikke kommer noen dag i morgen ? For meg er svaret enkelt. Og når det i tillegg (etter min mening og erfaring ) gir et bedre liv å forbruke mindre og være miljøvennlig så er det helt greit.
Myles Allen, som arbeidet sammen med Millar på rapporten, forklarer det grundig her, om du er interessert, i et brev til Michael Mann.Millar et al skriver om CO2-utslipp og temperaturøkning og dette kan de nok en del om. Jeg kan ikke mye om det, og har bare lest abstract og figurer, men jeg antar av det er etterrettelig og ordentlig gjort. Hva Millar et al. mener må til av internasjonal mobilisering for å oppnå en eller annen målstning er jeg ikke så interessert i. Det er kanskje heller ikke på klimapolitikkfeltet Millar er en kapasitet. Mer interessant er at forfatterne estimerer at 1.5C økning (over førindustrielt nivå) vil nås når det er sluppet ut 880Gt karbon etter 2015. Estimatet fra IPCCs forrige rapport er 240Gt.Tenker du på rapporten fra Allen og Millar, m.fl.? De er begge fortvilte over hvordan den er blitt feilaktig fremstilt -- fornektermedia har rapportert at "1,5C er mulig", uten å ta med hva forskerne mener man må gjøre for å få det til: en global mobilisering mot fossil energi vi p.t. ikke ser snurten av.Interessant med den ganske fraværende diskusjonen om den nye Nature Geoscience-artikkelen som vel hevder å vise at økning i global gjennomsnittstemperatur per mengde utsluppet CO2 er langt mindre enn det som synes å ha vært en slags konsensus. Min evige kjepphest er at det er et langt steg fra å akseptere at CO2 er en drivhusgass og at dagens state of the klimamodeller nok er det beste vi har tilgjengelig for klimafremskrivinger til å hevde at gjennomsnittet av fremskrivingene fra modellene gitt ulike utslippsscenarier er egnet til planlegging eller utforming av politikk. Usikkerhetene om hvordan klimaet blir fremover kommer fra hvor godt eller dårlig man har forstått klimasystemet og hvordan verden vil gå sin skjeve og i liten grad politisk styrte gang. Betydningen av FrP, Lan Marie og Parisintensjonsavtaler: inte så micket.
CICERO
Med en slik global mobilisering ville man klart 1,5C, innenfor gjeldende karbonbudsjett. Men så lenge nåværende bruk er høyt over kvoten blir det en papirøvelse.
Allen og Millar skrev en artikkel om hvordan Delingpole og andre misbrukte deres rapport for å så tvil. Slik sett ganske illustrerende for hvor åpne druknende er for halmstrå, selv når de er innbilte.
Greiest å gå til kilden. Også link til studien i artikkelen:
https://www.theguardian.com/environ...resent-our-climate-research-we-must-speak-out
On Monday, we published a paper in the scientific journal Nature Geoscience that re-evaluated how much carbon dioxide we can still afford, collectively, to emit into the atmosphere and still retain some hope of achieving the ambitious goals of the Paris climate agreement to “pursue efforts” to keep global temperatures to 1.5C above pre-industrial levels. The carbon budget we found, to yield a two-in-three chance of meeting this goal, was equivalent to starting CO2 emission reductions immediately and continuing in a straight line to zero in less than 40 years: a formidable challenge.
Formidable, but not inconceivable. The distinction matters, because if it were already completely impossible to achieve the Paris ambition, many might argue there was no point in pursuing those efforts in the first place – or that the only option left is immediately starting to cool the planet with artificial volcanoes.
snip
So after reasonably accurate initial reporting, suddenly our paper was about a downgrading of the threat of climate change, when it was actually nothing of the kind: our predictions for warming rates over the coming decades are identical to those of the IPCC, and we do not assess the impacts of climate change for any warming level. And then, of course, these ideas were picked up by sympathetic editors all over the world.
Who really loses from all this? While Delingpole and Stringer were making out that our paper was about something it wasn’t, it seems to have prompted much more interesting conversations among scientists around the world about what the true level of human-induced warming really is, and what the Paris goal actually means.
Mer bakgrunnsstoff om det er av interesse:
Millar Study Relies on Faux Pause for Optimism | Climate Nexus
Jeg sakser fra sitatet ditt over "(...) suddenly our paper was about a downgrading of the threat of climate change, when it was actually nothing of the kind: our predictions for warming rates over the coming decades are identical to those of the IPCC (...)"
Så Millar mener at det at å finne ut at +1.5C nås først ved nesten 4 ganger så mye CO2 (sluppet ut etter 2015) som tidligere antatt ikke innebærer noen "downgrading". Av det følger vel at om man senere finner at for å nå +2C så kan man bare slippe ut en fjerdedel av det som nå er antatt, så innebærer heller ikke det en "upgrading"? For meg gir det liten mening.
Hvordan "predictions for warming rates over the coming decades" kan være de samme som i IPCC-rapporten skjønner jeg ikke. Modellen hvor 240Gt gir like stor oppvarming som en annen modell trenger 880Gt for å få til må vel bli raskere varm?
Forklar gjerne hvordan jeg misforstår.
Edit: Jeg mener ikke å vite at Millar et als estimat er bedre en det gamle, men denne saken illustrerer at dagens forståelse av klimasystemet er begrenset, og at påstander som "hvis vi ikke (...) innen (...) så vil vi oppleve (...)" er babbel.
Når man ikke kan estimere det meste av usikkerheten så hjelper det lite med ærlighet.^ IPCC er vel ærlige om usikkerhetene - men disse blir ikke alltid fanget opp i videreformidlingen.
Man kan jo rett og slett bare gjøre så godt man kan......Om man skal operere innenfor et system, for eksempel være et menneske i verden, er det nyttig å vite hva det tåler av belastninger. Man kan selvfølgelig ha som utgangspunkt at man ikke skal påvirke systemet i det hele tatt, og så kaste seg i myra og bli et moselik.Hele problemstillingen om tall og hvor mye vi kan forurense før fanden er løs er meningsløs for meg.Skal vi prøve å ta vare på naturen eller skal vi leve som om det ikke kommer noen dag i morgen ? For meg er svaret enkelt. Og når det i tillegg (etter min mening og erfaring ) gir et bedre liv å forbruke mindre og være miljøvennlig så er det helt greit.
Faktisk helt enig.Man kan jo rett og slett bare gjøre så godt man kan......Om man skal operere innenfor et system, for eksempel være et menneske i verden, er det nyttig å vite hva det tåler av belastninger. Man kan selvfølgelig ha som utgangspunkt at man ikke skal påvirke systemet i det hele tatt, og så kaste seg i myra og bli et moselik.Hele problemstillingen om tall og hvor mye vi kan forurense før fanden er løs er meningsløs for meg.Skal vi prøve å ta vare på naturen eller skal vi leve som om det ikke kommer noen dag i morgen ? For meg er svaret enkelt. Og når det i tillegg (etter min mening og erfaring ) gir et bedre liv å forbruke mindre og være miljøvennlig så er det helt greit.
We still live in a world on a path to 3 or 4 °C global warming (...)
Ikke kjenner vi the path, og ikke forstår vi skogen den går gjennom. Jeg ville vært litt mer forsiktig enn Rahmstorf med å slå fast hvor vi vil ende opp.
Ikke kjenner vi the path, og ikke forstår vi skogen den går gjennom. Jeg ville vært litt mer forsiktig enn Rahmstorf med å slå fast hvor vi vil ende opp.
Om stien du følger viser alle tegn til at den stiger, stiger og stiger, vet du vel at det går oppover, i det minste.
Om planen din var å holde deg nogenlunne i samme høyde, kan du lett fastslå at du går feil. Best å gjøre noe med det før du kommer til stupet i stummende mørke, tenker jeg.
Disqutabel
Om stien du følger viser alle tegn til at den stiger, stiger og stiger, vet du vel at det går oppover, i det minste.
Om planen din var å holde deg nogenlunne i samme høyde, kan du lett fastslå at du går feil. Best å gjøre noe med det før du kommer til stupet i stummende mørke, tenker jeg.
Disqutabel
Jeg tar kritikk for å bidra til et vel metaforisk ordskifte, skal skjerpe meg.
Å slå fast at vi er "on the path" til 3-4°C finnes det ikke grunnlag for å slå fast. Det kan vel bli både 2 og 6?