Politikk, religion og samfunn Klimaforskerne regnet rett Hva nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.645
    Antall liker
    9.495
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Petroleumsskatten er 78%, så nesten alt tap ved utfasing av oljeindustrien vil falle på staten. I tillegg vil arbeidsledigheten øke en hel del. Å tro at ikke konsekvensen blir massive kutt i velferdsytelser er å leve i en fantasiverden.
    At vi har 10.000 milliarder i bakhånd og alle våre naboland uten oljeindustri ikke har femti øre på lur betyr ingenting? Man maler et skremmebilde helt unødvendig, norsk petroleumsnæring varer ikke evig, det vi snakker om er en kontrollert politisk nedtrapping eller en geologisk nedtrapping. Forskjellen i tid er ikke veldig stor. Og det store spørsmålet er pris og etterspørsel.
    Vi har 30-40 prosent høyere offentlige utgifter per capita enn alle våre naboland. Hvor skal 30-40 prosent kuttes, når ledigheten samtidig vil øke?

    Jeg er helt enig i at en nedtrapping kommer, men vår oljefyrte offentlige sektor står foran noen tunge tider. Pensjonsfondet er allerede bundet opp i pensjonsforpliktelser, og mer enn det også.
    Som vanlig har jeg tro på at det meste ordner seg, en nedgang i offentlige ytelser tror jeg også mange egentlig forventer seg.
    Vi kan starte med å fjerne kontantstøtte, og det finnes et mylder med ytelser som har gått ut på dato. F.eks. barnetrygd som går til alle uansett inntekt.
    Og en kuriositet; De med Cøliaki får noen tusen i året i støtte fordi de fortsatt tror at et glutenfritt kosthold er dyrere. osv. osv.
    Og ikke minst, det vil være naturlig å øke skatten på inntekt når vi må stramme inn livreimen. 4-5% burde duge muligens. I det hele tatt. Jeg ser ingen grunn til å male fanden på veggen.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.117
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    2. Ikkje nødvendigvis. Med litt inflasjon og manglande kjøpekraft, kopla med meir fritid (og sosialisering bort frå kostbar, til rimelege fritidsaktivitetar, kan det hende det går relativt smertefritt. Vi må sjølvsagt skaffe meir løn til fleire sjukepleiarar, men det kan løysast på gamlemåten: trykke opp meir pengar, og la inflasjonen få styre litt. Eg er ingen økonom, men trur likevel at inflasjon ikkje er usunt..
    Du er jo ansatt i staten, så du kan jo bruke deg selv som eksempel.
    La oss si at lønnen din blir kuttet med 25%. Også sier du mer fritid – det betyr jo at du skal jobbe mindre – så la oss si du går ned til 80% stilling. Hvis du hadde 500 000,- i lønn – så har du nå 300 000,-.
    Jeg tviler på at du kommer til å øke ditt private forbruk i denne situasjonen.
    Inflasjon gjør bare ting verre – det innebære i grunn at alt du skal kjøpe blir dyrere.
    Så er jeg klar over at dette kan funke for deg som trolig er i godt voksen, men du har sikkert noen yngre kollegaer du kan gjøre tankeøvelsen for.

    3. Kvifor skal vi på død og liv redusere offentleg sektor? Verdiskapinga skjer i like stor grad der som innan det private, det har vore diskutert før. Vi treng kanskje opprydding i kva som er "verdi".
    Hvorfor vi skal redusere offentlig sektor. Hele poenget her var jo at vi skulle redusere ressursbruken for å redde jordkloden. Det spiller jo ingen rolle for jordkloden om man varmer et terapibasseng eller en svømmebasseng. Om man bygger idrettshall eller hytte på fjellet osv.
    En annen ting er jo at når lønnen kuttes med 30-40% så forsvinner jo mye av skatteinntekter, momsinntekter, arbeidsgiveravgift og særavgifter.
    Ja verdiskapning er stor også i offentlig sektor – men det er bare det at verdiskapning = Velferd = ressursbruk. Så skal denne ned – så må det kuttes også i offentlig sektor.

    4. Ja, det er i høgste grad uheldig. Ein legg ned velferdstilbodet, og overlet dette til private, slik at berre dei med god råd kan skaffe seg skikkeleg velferd.
    Ja, sånn er det i mesteparten av verden. Det krever enormt med ressurser å drifte det velferdsapparatet vi har som rommer alle. Skal man kutte drastisk i ressursbruken er det vankselgi å skjerme dette.

    5. Eg skulle likt at politikarane prøvde likevel, og ikkje var så fastlåste i gamle dogmer om skilnaden på privat og offentleg sektor.
    Vel, da kan du jo argumentere litt for kommunesammenslåing, fjerne fylkekommuner, konkurranseutsetting, standardisering osv. Mitt inntrykk er vel at du ønsker at offentlig administrasjon skal ha samme oppbygging som den hadde i «50 -100år siden» - da alt måtte sendes som brev og ordnes med personlig oppmøte.

    6. Effektivisering er lik nedlegging og sentralisering, og det har ingen godt av.
    Med effektivisering er jo nettopp det å få mer goder ut av samme ressurser – så du er vel ikke akkurat på gli i din påstand fra punkt 5).

    7. Meir rettferd kunne gjort seg, ja. Men det brukar å jamne seg med tida, sjølv om vi har hatt aukande skilnadar nokre år no.
    Det er greit å vite at det er oljerikdommen som gjør at vi kan ta oss såpass godt av de svakeste i Norge. Skal du kutte skikkelig i ressursbruken så er det for meg vanskelig å se hvordan du ska få dette til uten at de svakeste blir hardt rammet.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.693
    Antall liker
    12.318
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå viser alle tegn hittil at sammenslåing av kommuner og fylker ikke fører til innsparinger, men i stedet til økt byråkrati, Dette er nokså logisk, da større enheter fører til enda et nivå av mellomledere/direktører. Rett nok sparer man noen ordførere og rådmenn, men de som er igjen må jo selvsagt ha ny og "konkurranseriktig" lønn, da de har fått større ansvar. Med mindre man i fullt alvor tror at alle kommunale og fykeskommunale ansatte bruker store deler av sin arbeidsdag på å klø seg her eller der, faller hele tanken på sin egen urimelighet. Offentlig sektor druknes snart i rapporteringer til alle mulig instanser, i et stadig økende byråkrati. Denne regjeringen gikk til valg på å redusere byråkratiet, men som kjent er det det motsatte som har skjedd, - aldri før har vi hatt så mange byråkrater som nå, og heller aldri før så mange ministre og departementer, uten at akkurat det siste er det største bidraget til problemene. Vi har sett dette i alle avskallingene av NSB, med sine 49 direktører, vi ser det i helseforetakene som er et stort sett unødvendig og sterkt kostnadsdrivende mellomledd, Forsvarsbygg er feks skoleeksemplet på totalt idiotisk organisering i tråd med NPM. Slik har offfentlig sektor gått av skaftet i de siste 20-30 år. Hvor mange "kommunikasjonsrådgivere" opererer nå i offentlig sektor? Slik kan vi holde på en god stund - sunn fornuft er erstattet med høytflyvende ideer kokt sammen i politiske bakrom, - og jeg mistenker svært ofte av personer totalt uten forankring i normalt arbeidsliv, det være seg privat eller offentlig... Resultatene er i alle fall stort sett hoderystende for de som ender opp med å utføre ale direktivene.
    DEt påstås at kamelen er et resultat av et politisk oppnevnt utvalg med oppgave å lage en hest. Vi har nå fått horder av kameler istedet, og dette er bare begynnelsen.
     
    6

    65finger

    Gjest
    Det selges da nye biler uansett og gamle blir til spiker. Ingenting nytt med det. Selv om bilsalget i verden går ned. Og det er bra. Skjer mye som vi over femti ikke forstår så mye av.;)
    hva slags holdning er det?Du tar lett på dette. kjøp elbil og jobb mindre så ordner det seg nok. NOT
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.645
    Antall liker
    9.495
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det selges da nye biler uansett og gamle blir til spiker. Ingenting nytt med det. Selv om bilsalget i verden går ned. Og det er bra. Skjer mye som vi over femti ikke forstår så mye av.;)
    hva slags holdning er det?Du tar lett på dette. kjøp elbil og jobb mindre så ordner det seg nok. NOT
    Det var svar på et nedsnødd argument. Å ha et godt humør og ha et positivt syn på livet er en svakhet jeg har.:cool:
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Problemet er at vi overforbruker globalt, og dette må vi endre på.
    Vis vedlegget 553704
    I Norge har vi en høy levestandard med tilhørende høyt forbruk, som nevnt tidligere må vi komme oss ut av forbruksveksten og redusere forbruket med 1-2 % pr.år, og til de som da nevner at det hjelper ikke å redusere antall flyturer fra 50 til 48 så er det riktig. Flyturer må reduserss vesentlig mer, virkemidlene må være avgifter på det som ikke er bra og gjøre miljøvennlige alternativer billigere. Jeg er overbevist om at det er mulig å få til et samfunn som forbruker mindre og som likevel er bra. Utifra innleggene her så skulle en tro at Norge i 1980 eller 1990 var et helvete. Det var ikke det. Vi bytter ut TVer, møbler, klær, osv. fordi vi kjeder oss, og vi flyr til London 6 ganger i året for prisen av en bussbilett for å handle. Dette må vi gjøre noe med eller så går det rett til helvete.
    Vis vedlegget 553706
    Leg lige merke til hvor lidt der var til forbrug, før i fandt Olie!
     
    6

    65finger

    Gjest
    Det selges da nye biler uansett og gamle blir til spiker. Ingenting nytt med det. Selv om bilsalget i verden går ned. Og det er bra. Skjer mye som vi over femti ikke forstår så mye av.;)
    hva slags holdning er det?Du tar lett på dette. kjøp elbil og jobb mindre så ordner det seg nok. NOT
    Det var svar på et nedsnødd argument. Å ha et godt humør og ha et positivt syn på livet er en svakhet jeg har.:cool:
    jo men du må bli litt mere sinna Terje:cool:
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Petroleumsskatten er 78%, så nesten alt tap ved utfasing av oljeindustrien vil falle på staten. I tillegg vil arbeidsledigheten øke en hel del. Å tro at ikke konsekvensen blir massive kutt i velferdsytelser er å leve i en fantasiverden.
    At vi har 10.000 milliarder i bakhånd og alle våre naboland uten oljeindustri ikke har femti øre på lur betyr ingenting? Man maler et skremmebilde helt unødvendig, norsk petroleumsnæring varer ikke evig, det vi snakker om er en kontrollert politisk nedtrapping eller en geologisk nedtrapping. Forskjellen i tid er ikke veldig stor. Og det store spørsmålet er pris og etterspørsel.
    Ja og de 10.000 miliarer på bok, vil du og MGD, helst få has på hurtigst mulig!
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Petroleumsskatten er 78%, så nesten alt tap ved utfasing av oljeindustrien vil falle på staten. I tillegg vil arbeidsledigheten øke en hel del. Å tro at ikke konsekvensen blir massive kutt i velferdsytelser er å leve i en fantasiverden.
    At vi har 10.000 milliarder i bakhånd og alle våre naboland uten oljeindustri ikke har femti øre på lur betyr ingenting? Man maler et skremmebilde helt unødvendig, norsk petroleumsnæring varer ikke evig, det vi snakker om er en kontrollert politisk nedtrapping eller en geologisk nedtrapping. Forskjellen i tid er ikke veldig stor. Og det store spørsmålet er pris og etterspørsel.
    Vi har 30-40 prosent høyere offentlige utgifter per capita enn alle våre naboland. Hvor skal 30-40 prosent kuttes, når ledigheten samtidig vil øke?

    Jeg er helt enig i at en nedtrapping kommer, men vår oljefyrte offentlige sektor står foran noen tunge tider. Pensjonsfondet er allerede bundet opp i pensjonsforpliktelser, og mer enn det også.
    Som vanlig har jeg tro på at det meste ordner seg, en nedgang i offentlige ytelser tror jeg også mange egentlig forventer seg.
    Vi kan starte med å fjerne kontantstøtte, og det finnes et mylder med ytelser som har gått ut på dato. F.eks. barnetrygd som går til alle uansett inntekt.
    Og en kuriositet; De med Cøliaki får noen tusen i året i støtte fordi de fortsatt tror at et glutenfritt kosthold er dyrere. osv. osv.
    Og ikke minst, det vil være naturlig å øke skatten på inntekt når vi må stramme inn livreimen. 4-5% burde duge muligens. I det hele tatt. Jeg ser ingen grunn til å male fanden på veggen.
    HA!!, der har du lige halvert MGD velger opslutning ved neste stortingsvalg valg

    :rolleyes:
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.693
    Antall liker
    12.318
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Som en som vokste opp i "de grusomme 60-årene", så kan jeg melde at oppturen i samfunnet startet relativt tidlig på 60-tallet. Folketrygden ble faktisk innført før oljen sprutet opp ( - joda - jeg vet at den ikke sprutet som gusheren...)
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.856
    Antall liker
    8.164
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Gradvis omstilling hadde vore greitt, og eg skulle nok takla inflasjon ganske bra. Det eg kjøper av utanlandske varer er litt elektronikk (hifi og kvitevarer skal eg klare meg med ei stund), kle burde eg sikkert kjøpe meir av, det er ikkje kvart år eg slår til.. Norske varer får nok ein viss prisstiging, men ikkje alvorleg. Men eg må ha diesel, iallfall til båten. Forbruket hadde nok gått ned, og eg hadde vorte nøydd til å prioritere strammare. Kunne tatt sykkel oftare, og latt bilen stå, også når det regnar (har vorte lat i det siste).

    Eg har no høve til å ta ut meir ferie enn i yngre dagar, og kjem sjølvsagt til å bruke ekstra fritid til ein flytur....men kunne strengt tatt konsentrert meg om familie, krabbefiske, fjellturar, vinlegging og hageputling. Og hatt mindre forbruk. Når det gjeld mine yngre kollegaer, har dei for tida økonomi nok til å reise til syden, dei også. Men dei har ikkje lært kunsten å legge vin på lokale råvarer endå, så dei stiller med betre økonomi og høgre forbruk enn kva vi gjorde då vi var nytilsette. Men inflasjonen bremsar nok dei også, sjølv om dei får like høg løn som meg, etter kvart.

    Vi treng ikkje nødvendigvis auke slitasjen på moder jord ved å auke offentlege aktivitetar. Omsorg for eldre og undervisning er om ikkje heilt CO2-fritt ei relativt grei affære. Men vegbyggjing er det ikkje..... Ressursbruk kan vere så mangt, men CO2-avtrykket til ein sjukepleiar er etter måten ganske greitt. For ein lærar også (iallfall for dei som kan spasere til jobben)

    Basseng ja. Vi har eitt som har stått tomt i 15 år. Det er snakk om rehabilitering, men eg vil no sjå det fyrst. Kunne vore greitt å lært neste generasjon å symje. Nyttig i ein krisesituasjon, og for oss som bur på kysten, ein døropnar for kortreist moro (har fem minutt å gå til badestranda). Når det er styggever, må ein ha våtdrakt - korleis er CO2-avtrykket til neoprenklede og surfebrett, tru?

    Når det gjeld stordriftsfordelar og ressurssparing ved sentralisering, har eg ikkje sett noko av dette så langt. Det er lettare å administrere og drive eit par-tre grendaskular, enn å transportere elevane til ein sentralskule (har litt erfaring med dette)

    Ein må finne ein måte å omfordele på, slik at dei ressursane som går til overforbruk i sterkare grad vert reduserte meir enn nødvendig ressursbruk.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Skåret ut i Pap, for miljø fantaster. Hvor mye CO2 vil genereres av at produksere 500 mil. Batteri biler.
    OG den økning av CO2 udslip, mener i lige at planeten trenger nu, i er fanden ikke rette, tror i skal se jer selv i speilet, og få sat prioteringerne ret.
    Det er fanden det mest idiotiske jeg har hørt!!!
    Her er den nedsnødde inleg , som refereres til.

    Du kalder det nedsnød. Jeg vi beskrive det som jordbundet, hvorimod andre argumenterer m Luft kasteller.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.856
    Antall liker
    8.164
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Som en som vokste opp i "de grusomme 60-årene", så kan jeg melde at oppturen i samfunnet startet relativt tidlig på 60-tallet. Folketrygden ble faktisk innført før oljen sprutet opp ( - joda - jeg vet at den ikke sprutet som gusheren...)
    Det stemmer. Bestefar var svært fornøgd over å få alderstrygd. Foreldra mine fekk visst barnetrygd også.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.856
    Antall liker
    8.164
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Skåret ut i Pap, for miljø fantaster. Hvor mye CO2 vil genereres av at produksere 500 mil. Batteri biler.
    OG den økning av CO2 udslip, mener i lige at planeten trenger nu, i er fanden ikke rette, tror i skal se jer selv i speilet, og få sat prioteringerne ret.
    Det er fanden det mest idiotiske jeg har hørt!!!
    Her er den nedsnødde inleg , som refereres til.

    Du kalder det nedsnød. Jeg vi beskrive det som jordbundet, hvorimod andre argumenterer m Luft kasteller.
    No er eg rett nok nynorskbrukar, men dansk ser ut til å vere eit underleg språk?
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Skåret ut i Pap, for miljø fantaster. Hvor mye CO2 vil genereres av at produksere 500 mil. Batteri biler.
    OG den økning av CO2 udslip, mener i lige at planeten trenger nu, i er fanden ikke rette, tror i skal se jer selv i speilet, og få sat prioteringerne ret.
    Det er fanden det mest idiotiske jeg har hørt!!!
    Her er den nedsnødde inleg , som refereres til.

    Du kalder det nedsnød. Jeg vi beskrive det som jordbundet, hvorimod andre argumenterer m Luft kasteller.
    No er eg rett nok nynorskbrukar, men dansk ser ut til å vere eit underleg språk?
    Mulig det, men jeg er sikker på at selv du sjønner:eek:
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.856
    Antall liker
    8.164
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Skåret ut i Pap, for miljø fantaster. Hvor mye CO2 vil genereres av at produksere 500 mil. Batteri biler.
    OG den økning av CO2 udslip, mener i lige at planeten trenger nu, i er fanden ikke rette, tror i skal se jer selv i speilet, og få sat prioteringerne ret.
    Det er fanden det mest idiotiske jeg har hørt!!!
    Her er den nedsnødde inleg , som refereres til.

    Du kalder det nedsnød. Jeg vi beskrive det som jordbundet, hvorimod andre argumenterer m Luft kasteller.
    No er eg rett nok nynorskbrukar, men dansk ser ut til å vere eit underleg språk?
    Mulig det, men jeg er sikker på at selv du sjønner:eek:
    Ja, eg tenkjer iallfall mitt...
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Jeg vil la dette inleg tele for sig selv, ta vek den øverste linje og du har et overslag over hva statens inkomst grundlag er i fremtiden, vis MGD og Terje for det som de vil.

    Dertil skal så tilleggs at arbejdes styrken i privat og offenlig regi bliver halvert, og 500.000 familiers eksistens grunnlag bliver revet vek under dem!

    Og så efterlyser jeg at se et overslag på et fremtidig balansert stats budget, som bygger på ovennevnte forutsetninger..

    Forstår du/i dette?
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.645
    Antall liker
    9.495
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Når vi møtes med dommedagsprofetier når det diskuteres en kontrollert politisk styrt nedtrapping så kan man jo lure på hva som venter på oss rundt 2040. Hvis det er noen som tror at Norge har ubegrensede ressurser så tar de alvorlig feil. Vi har en naturlig nedtrapping foran oss uansett hva politkerne velger å gjøre.
    Fant et par interessante grafer på et nettsted som absolutt ikke kan beskyldes for å være et propagandasted for en grønnere utvikling.
    https://www.geo365.no/
    181009-W1.jpg

    181009-W2.jpg
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.705
    Antall liker
    17.738
    Torget vurderinger
    2
    Ifølge Klimarisikoutvalget vil det bli langvarig hungersnød, deler av jorden blir «nær ulevelig for avanserte livsformer» og «at det er høyst usikkert om det vil være mulig for menneskeheten å tilpasse seg slike endringer.»

    «Kun en virkningsfull klimapolitikk … reduserer sannsynligheten for å havne i en slik fremtid.»

    Klimapolitikken vil altså føre til enorme masseutryddelser, ifølge det regjeringsutnevnte risikoutvalget.

    Norges statsminister Erna Solberg synes i stedet overbevist om at hun kan redde verden med litt flere elbiler, noe mindre klesvask og forbud mot engangsbestikk i plast.

    Velkommen til Ernas alternative virkelighet.
    www.nrk.no/ytring/ernas-alternative-virkelighet-1.14694597?

    XRN_TINGHUSET.jpg
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    3. Kvifor skal vi på død og liv redusere offentleg sektor?
    Hvordan skal man ellers få budsjettet til å gå opp? Staten går 250 milliarder kroner i underskudd hvert år når man fjerner petroleumsinntektene, så da må vel utgiftene kuttes tilsvarende? Eller skal vi bare trykke opp mer penger som Zimbabwe?
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    3. Kvifor skal vi på død og liv redusere offentleg sektor?
    Hvordan skal man ellers få budsjettet til å gå opp? Staten går 250 milliarder kroner i underskudd hvert år når man fjerner petroleumsinntektene, så da må vel utgiftene kuttes tilsvarende? Eller skal vi bare trykke opp mer penger som Zimbabwe?
    En ting er staten, men kommunerne vil også blive ramt av nedgangen av skatte inntekter, hvilke indebære nedbemanding av personale, probational med nedgang i inntekter!

    Men som Terje siger det blir ikke så slemt, og vis vi har 10.000miliader på bok, holder de jo til at vi kan køre m stats underskudd på 250 miliader i 40 år , før vi havner på fattig gården.

    Alti alt vil vi nedsette verdens CO2 udslip m en promille av rundt regnet, 0,02% , da efterspørslen bare vi blive dekket av andre aktører marked.

    Men da kan vi heldigvis skryte i av tidlen VERDENS MESTER I ØKONOMISK SELVMORD!
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.645
    Antall liker
    9.495
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    3. Kvifor skal vi på død og liv redusere offentleg sektor?
    Hvordan skal man ellers få budsjettet til å gå opp? Staten går 250 milliarder kroner i underskudd hvert år når man fjerner petroleumsinntektene, så da må vel utgiftene kuttes tilsvarende? Eller skal vi bare trykke opp mer penger som Zimbabwe?
    Igjen, det males fanden på veggen, at noen ytelser blir redusert eller borte er sannsynlig, men det er da ikke verdens undergang. Og som vi ser i grafene i en tidligere post; Olje- og gasseventyret er over rundt 2040 uansett. Og det vil komme økte inntekter fra andre næringer, havvind, fiskeoppdrett, batteriproduksjon. Norge er i ferd med å bli store på nye næringer som verden etterspør.

    https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/VKM91/Dette-er-statens-inntekter-og-utgifter-i-2018
    Bl.a.
    Noen av statens utgifter 2018;
    37,9 Milliarder kroner : Foreldrepenger, barnetrygd og kontantstøtte.
    25,0 Milliarder kroner : Statens utgifter til oljevirksomhet (Denne posten blir gradvis borte skulle man tro)
    33,6 Milliarder kroner: Utviklingshjelp.

    Noen av inntektene 2018;
    208,0 Milliarder kroner; Årets oljeinntekter.
    246,8 Milliarder kroner; Skatt på formue og inntekt på fastlandet.
    182,2 Milliarder kroner: Arbeidsgiveravgift.
    144,6 Milliarder kroner: Trygdeavgift.
    291,5 Milliarder kroner; Moms.

    Samlede inntekter 1252,9 mrd
    Samlede utgifter -1325,2 mrd
    Underskudd -72,3 mrd
    Underskuddet dekkes ved å hente 72,3 mrd fra Oljefondet.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.117
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hvis poenget med disse kuttene er at forbruket/ressursbruken skal ned, så kan man jo heller ikke hente noe fra fondet.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.421
    Antall liker
    1.147
    Torget vurderinger
    4
    Nå er det jo ikke gitt at med nedbemanning i oljeindustrien går de som må slutte arbeidsledige resten av livet. Ikke fortell meg at det ikke finnes andre industrier der de kan få jobb. Vedlikehold av off-shore vindmøller f.eks.
    Skal man få bygd de må de subsidieres med oljepenger.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.270
    Antall liker
    10.301
    Sted
    Trondheim
    Nå er det jo ikke gitt at med nedbemanning i oljeindustrien går de som må slutte arbeidsledige resten av livet. Ikke fortell meg at det ikke finnes andre industrier der de kan få jobb. Vedlikehold av off-shore vindmøller f.eks.
    Skal man få bygd de må de subsidieres med oljepenger.
    Gjerne det, men poenget er at debatten blir veldig svart/hvit og man glemmer alle gråtonene.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.117
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Man kan fort glemme hvor lønnsom oljeindustrien er.

    Mowi er verdens største på oppdrettslaks, 15000 ansatte og gjør det bra om dagen.
    De gikk 140 millioner Euro i pluss i andre kvartal - og betaler 22% skatt - så da blir det ca 300 millioner NOK i statskassen.

    Sverdrup feltet kommer til å gå med 300 millioner i pluss hver dag - og med 78% skatt, og med statens eierskap i Statoil så havner jo mesteparten av pengene i statskassen. Så på rundt 30 timer har Sverdrup feltet brakt like mye penger i statskassen som Mowi gjorde i 2. kvartal.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.645
    Antall liker
    9.495
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Selvfølgelig tjener Norge store penger på olje- og gassnæringen, men den varer jo ikke evig. Om MDG bestemmer så trappes den ned til null på 15 år. La oss si fra 2021 og slutt i 2036. Med FrP og Høyre bak rattet er det en slutt rundt 2040, kanskje 2050 av geologiske årsaker. Vi bør uansett politisk ståsted være enige om at dette har en slutt, hva som kommer først; politikken, etterspørselen, prisnivå eller geologien kan man fundere over. Men for meg ser det ut til at vi bygger opp voldsomme uenigheter over noe som fases ut om 20-30 år uansett.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    3. Kvifor skal vi på død og liv redusere offentleg sektor?
    Hvordan skal man ellers få budsjettet til å gå opp? Staten går 250 milliarder kroner i underskudd hvert år når man fjerner petroleumsinntektene, så da må vel utgiftene kuttes tilsvarende? Eller skal vi bare trykke opp mer penger som Zimbabwe?
    Igjen, det males fanden på veggen, at noen ytelser blir redusert eller borte er sannsynlig, men det er da ikke verdens undergang. Og som vi ser i grafene i en tidligere post; Olje- og gasseventyret er over rundt 2040 uansett. Og det vil komme økte inntekter fra andre næringer, havvind, fiskeoppdrett, batteriproduksjon. Norge er i ferd med å bli store på nye næringer som verden etterspør.

    https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/VKM91/Dette-er-statens-inntekter-og-utgifter-i-2018
    Bl.a.
    Noen av statens utgifter 2018;
    37,9 Milliarder kroner : Foreldrepenger, barnetrygd og kontantstøtte.
    25,0 Milliarder kroner : Statens utgifter til oljevirksomhet (Denne posten blir gradvis borte skulle man tro)
    33,6 Milliarder kroner: Utviklingshjelp.

    Noen av inntektene 2018;
    208,0 Milliarder kroner; Årets oljeinntekter.
    246,8 Milliarder kroner; Skatt på formue og inntekt på fastlandet.
    182,2 Milliarder kroner: Arbeidsgiveravgift.
    144,6 Milliarder kroner: Trygdeavgift.
    291,5 Milliarder kroner; Moms.

    Samlede inntekter 1252,9 mrd
    Samlede utgifter -1325,2 mrd
    Underskudd -72,3 mrd
    Underskuddet dekkes ved å hente 72,3 mrd fra Oljefondet.
    72,3 miliader, hertil kommer da de 208 miliader fra olie intjeningen.

    Desuten vil vi se et stor fald i statens andre intekter da de i stor grad avhenger at folks intjenings grad.

    Endvidere er det vigtig at bemerke sig at olie intjeningen i hoved sag er export intjening , som er det eneste landet lever av, alt der andet er bare beskatning på allerede innkomne penge i systemet , som rotere rundt.
    Når disse penge er roterer rundt nogen gange er skatteintjeningen 0 av Nul kroner.

    Vi kan ikke leve av at klippe hinanden!
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Også viktig å huske på at det er felter som åpnet på 80-90 tallet som hadde ca. 10 års levetid som fortsatt produserer. For ikke å snakke om Ekofisk. Vi er veldig gode i Norge på utvinningsgrad og det forskes på dette hele tiden. Så når det blir tomt vet ingen, samme med etterspørselen i fremtiden, vi vet ikke sikkert. Men det vi derimot vet er at MDG sine drømmer nok kommer til å bli akkurat det.

    Samtidig så må det sies at å lese om at alt har enkle løsninger i det minste gjør hverdagen litt mer underholdene.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Også viktig å huske på at det felter som åpnet på 80-90 tallet som hadde ca. 10 års levetid som fortsatt produserer. For ikke å snakke om Ekofisk. Vi er veldig gode i Norge på utvinningsgrad og det forskes på dette hele tiden. Så når det blir tomt vet ingen, samme med etterspørselen i fremtiden, vi vet ikke sikkert. Men det vi derimot vet er at MDG sine drømmer nok kommer til å bli akkurat det.

    Samtidig så må det sies at å lese om at alt har enkle løsninger i det minste gjør hverdagen litt mer underholdene.
    YEP og vi søger stadig, led og du skal finde , er et gammel ordsprog.

    Man kan forledes til at tro at der er nogen indeher, har følt sig forbigått da kagen blev sent rundt, og nu synes tiden er kommet til at ta igen.

    Det ser ut til at vi på død og helvede skal begrenses i vores forbrug, men det skyldes kansje misunnelse over at lagkagen, ikke blev sent rundt igen.

    Mvh
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Det ser ut til at vi på død og helvede skal begrenses i vores forbrug, men det skyldes kansje misunnelse over at lagkagen, ikke blev sent rundt igen.

    Mvh
    Bare vent - det er nå fortsatt over 3 måneder til jul men kjøpefesten har allerede begynt........

    (fra en lokalavis i dag, mandag 16.september)

    Noen trekker på smilebåndet, andre rister oppgitt på hodet. Uansett er det et faktum at de første julevarene er på plass hos Europris i xxxxxxxx.

    Med godt over tre måneder igjen til julaften, kan man lurte på hvorfor Europris henter fram nisser og julepynt allerede i midten av september. Butikksjef xxxx xxxxxx har svaret.

    – Den største grunnen til at jula bli tatt ut nå, er for å få ut det vi har igjen fra i fjor før årets levering kommer. Det er MYE julevarer på vei nå. I tillegg skal vi danne en sinnssyk julebutikk i år, og det tar litt tid, sier xxxxx.


    Begrense forbruk? Ja, det skulle jeg gjerne likt å se. Ovennevnte er bare begynnelsen på tidenes julehandel, i år som i fjor og året før der osv osv
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.645
    Antall liker
    9.495
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det ser ut til at vi på død og helvede skal begrenses i vores forbrug, men det skyldes kansje misunnelse over at lagkagen, ikke blev sent rundt igen.

    Mvh
    Bare vent - det er nå fortsatt over 3 måneder til jul men kjøpefesten har allerede begynt........

    (fra en lokalavis i dag, mandag 16.september)

    Noen trekker på smilebåndet, andre rister oppgitt på hodet. Uansett er det et faktum at de første julevarene er på plass hos Europris i xxxxxxxx.

    Med godt over tre måneder igjen til julaften, kan man lurte på hvorfor Europris henter fram nisser og julepynt allerede i midten av september. Butikksjef xxxx xxxxxx har svaret.

    – Den største grunnen til at jula bli tatt ut nå, er for å få ut det vi har igjen fra i fjor før årets levering kommer. Det er MYE julevarer på vei nå. I tillegg skal vi danne en sinnssyk julebutikk i år, og det tar litt tid, sier xxxxx.


    Begrense forbruk? Ja, det skulle jeg gjerne likt å se. Ovennevnte er bare begynnelsen på tidenes julehandel, i år som i fjor og året før der osv osv
    En frivillig begrensing av forbruket er umulig, men at forbruket kan dreies i mer miljøvennlig retning har jeg tro på. Se på reduksjonen i antall passasjerer innenriks i Sverige f.eks. Vi er egoister og flokkdyr, og vi lar oss påvirke av reklamen vi bombarderes med koninuerlig. Da blir det politikernes oppgave å prøve å styre forbruket i mer miljøvennlig retning. Avgiftsendringer og tilgjengelighet er viktige virkemidler. Men skal forbruket ned generelt må vi få mindre penger mellom hendene.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Det ser ut til at vi på død og helvede skal begrenses i vores forbrug, men det skyldes kansje misunnelse over at lagkagen, ikke blev sent rundt igen.

    Mvh
    Bare vent - det er nå fortsatt over 3 måneder til jul men kjøpefesten har allerede begynt........

    (fra en lokalavis i dag, mandag 16.september)

    Noen trekker på smilebåndet, andre rister oppgitt på hodet. Uansett er det et faktum at de første julevarene er på plass hos Europris i xxxxxxxx.

    Med godt over tre måneder igjen til julaften, kan man lurte på hvorfor Europris henter fram nisser og julepynt allerede i midten av september. Butikksjef xxxx xxxxxx har svaret.

    – Den største grunnen til at jula bli tatt ut nå, er for å få ut det vi har igjen fra i fjor før årets levering kommer. Det er MYE julevarer på vei nå. I tillegg skal vi danne en sinnssyk julebutikk i år, og det tar litt tid, sier xxxxx.


    Begrense forbruk? Ja, det skulle jeg gjerne likt å se. Ovennevnte er bare begynnelsen på tidenes julehandel, i år som i fjor og året før der osv osv
    En frivillig begrensing av forbruket er umulig, men at forbruket kan dreies i mer miljøvennlig retning har jeg tro på. Se på reduksjonen i antall passasjerer innenriks i Sverige f.eks. Vi er egoister og flokkdyr, og vi lar oss påvirke av reklamen vi bombarderes med koninuerlig. Da blir det politikernes oppgave å prøve å styre forbruket i mer miljøvennlig retning. Avgiftsendringer og tilgjengelighet er viktige virkemidler. Men skal forbruket ned generelt må vi få mindre penger mellom hendene.
    Det finnes ord som slutter på -"isme" som passer til slik politikk men som jeg (og mange andre) ikke vil ha her i landet.

    Det må da være mulig å redusere forbruket basert på frivillighet.
    Det finnes vel grenser for hvor mange kinaimporterte-nisser man trenger i sin julepynt - og hva skjedde med de man kjøpte i fjor, og året før?
    Jeg vil oppfordre vår kvinnelige befolkning om rett og slett må ta seg selv i nakken.
    (så kan vi som liker dingzer og hifi også gjøre det - ingen flere headset i år - haha)

    Og den med flyreiser vs. togreiser i Sverige vs. Norge har vi vel diskutert til det kjedsommelige..............
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.645
    Antall liker
    9.495
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det ser ut til at vi på død og helvede skal begrenses i vores forbrug, men det skyldes kansje misunnelse over at lagkagen, ikke blev sent rundt igen.

    Mvh
    Bare vent - det er nå fortsatt over 3 måneder til jul men kjøpefesten har allerede begynt........

    (fra en lokalavis i dag, mandag 16.september)

    Noen trekker på smilebåndet, andre rister oppgitt på hodet. Uansett er det et faktum at de første julevarene er på plass hos Europris i xxxxxxxx.

    Med godt over tre måneder igjen til julaften, kan man lurte på hvorfor Europris henter fram nisser og julepynt allerede i midten av september. Butikksjef xxxx xxxxxx har svaret.

    – Den største grunnen til at jula bli tatt ut nå, er for å få ut det vi har igjen fra i fjor før årets levering kommer. Det er MYE julevarer på vei nå. I tillegg skal vi danne en sinnssyk julebutikk i år, og det tar litt tid, sier xxxxx.


    Begrense forbruk? Ja, det skulle jeg gjerne likt å se. Ovennevnte er bare begynnelsen på tidenes julehandel, i år som i fjor og året før der osv osv
    En frivillig begrensing av forbruket er umulig, men at forbruket kan dreies i mer miljøvennlig retning har jeg tro på. Se på reduksjonen i antall passasjerer innenriks i Sverige f.eks. Vi er egoister og flokkdyr, og vi lar oss påvirke av reklamen vi bombarderes med koninuerlig. Da blir det politikernes oppgave å prøve å styre forbruket i mer miljøvennlig retning. Avgiftsendringer og tilgjengelighet er viktige virkemidler. Men skal forbruket ned generelt må vi få mindre penger mellom hendene.
    Det finnes ord som slutter på -"isme" som passer til slik politikk men som jeg (og mange andre) ikke vil ha her i landet.

    Det må da være mulig å redusere forbruket basert på frivillighet.
    Det finnes vel grenser for hvor mange kinaimporterte-nisser man trenger i sin julepynt - og hva skjedde med de man kjøpte i fjor, og året før?
    Jeg vil oppfordre vår kvinnelige befolkning om rett og slett må ta seg selv i nakken.
    (så kan vi som liker dingzer og hifi også gjøre det - ingen flere headset i år - haha)

    Og den med flyreiser vs. togreiser i Sverige vs. Norge har vi vel diskutert til det kjedsommelige..............
    Har ikke noe med -isme å gjøre i det hele tatt, øker staten f.eks, momsen med en prosent så synker forbruket. Eller f.eks. skatten på inntekt.
    Hvor mye penger vi skal ha mellom hendene bestemmer politikerne som sitter på Stortinget........
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.226
    Antall liker
    1.731
    Torget vurderinger
    1
    Det ser ut til at vi på død og helvede skal begrenses i vores forbrug, men det skyldes kansje misunnelse over at lagkagen, ikke blev sent rundt igen.

    Mvh
    Bare vent - det er nå fortsatt over 3 måneder til jul men kjøpefesten har allerede begynt........

    (fra en lokalavis i dag, mandag 16.september)

    Noen trekker på smilebåndet, andre rister oppgitt på hodet. Uansett er det et faktum at de første julevarene er på plass hos Europris i xxxxxxxx.

    Med godt over tre måneder igjen til julaften, kan man lurte på hvorfor Europris henter fram nisser og julepynt allerede i midten av september. Butikksjef xxxx xxxxxx har svaret.

    – Den største grunnen til at jula bli tatt ut nå, er for å få ut det vi har igjen fra i fjor før årets levering kommer. Det er MYE julevarer på vei nå. I tillegg skal vi danne en sinnssyk julebutikk i år, og det tar litt tid, sier xxxxx.


    Begrense forbruk? Ja, det skulle jeg gjerne likt å se. Ovennevnte er bare begynnelsen på tidenes julehandel, i år som i fjor og året før der osv osv
    En frivillig begrensing av forbruket er umulig, men at forbruket kan dreies i mer miljøvennlig retning har jeg tro på. Se på reduksjonen i antall passasjerer innenriks i Sverige f.eks. Vi er egoister og flokkdyr, og vi lar oss påvirke av reklamen vi bombarderes med koninuerlig. Da blir det politikernes oppgave å prøve å styre forbruket i mer miljøvennlig retning. Avgiftsendringer og tilgjengelighet er viktige virkemidler. Men skal forbruket ned generelt må vi få mindre penger mellom hendene.
    Dette er nærmest en naturlov på befolkningsnivå. Heldigvis har ikke jeg det slik: Jeg har betydelig lavere forbruk nå enn for 10 år siden, på tross av en betydelig lønnsvekst. Jeg har ingen ønsker om å nødvendigvis bruke opp alle pengene jeg har og skulle gjerne sett at flere delte gleden denne lille gleden.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    En frivillig begrensing av forbruket er umulig, men at forbruket kan dreies i mer miljøvennlig retning har jeg tro på. Se på reduksjonen i antall passasjerer innenriks i Sverige f.eks. Vi er egoister og flokkdyr, og vi lar oss påvirke av reklamen vi bombarderes med koninuerlig. Da blir det politikernes oppgave å prøve å styre forbruket i mer miljøvennlig retning. Avgiftsendringer og tilgjengelighet er viktige virkemidler. Men skal forbruket ned generelt må vi få mindre penger mellom hendene.
    Det finnes ord som slutter på -"isme" som passer til slik politikk men som jeg (og mange andre) ikke vil ha her i landet.

    Det må da være mulig å redusere forbruket basert på frivillighet.
    Det finnes vel grenser for hvor mange kinaimporterte-nisser man trenger i sin julepynt - og hva skjedde med de man kjøpte i fjor, og året før?
    Jeg vil oppfordre vår kvinnelige befolkning om rett og slett må ta seg selv i nakken.
    (så kan vi som liker dingzer og hifi også gjøre det - ingen flere headset i år - haha)

    Og den med flyreiser vs. togreiser i Sverige vs. Norge har vi vel diskutert til det kjedsommelige..............
    Har ikke noe med -isme å gjøre i det hele tatt, øker staten f.eks, momsen med en prosent så synker forbruket. Eller f.eks. skatten på inntekt.
    Hvor mye penger vi skal ha mellom hendene bestemmer politikerne som sitter på Stortinget........
    Ja, lykke til med den tenkemåten.
    Ganske nylig fikk dere tilhengere av slik politikk følgende tilbakemelding fra "kundene": -8,2%
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.645
    Antall liker
    9.495
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    En frivillig begrensing av forbruket er umulig, men at forbruket kan dreies i mer miljøvennlig retning har jeg tro på. Se på reduksjonen i antall passasjerer innenriks i Sverige f.eks. Vi er egoister og flokkdyr, og vi lar oss påvirke av reklamen vi bombarderes med koninuerlig. Da blir det politikernes oppgave å prøve å styre forbruket i mer miljøvennlig retning. Avgiftsendringer og tilgjengelighet er viktige virkemidler. Men skal forbruket ned generelt må vi få mindre penger mellom hendene.
    Det finnes ord som slutter på -"isme" som passer til slik politikk men som jeg (og mange andre) ikke vil ha her i landet.

    Det må da være mulig å redusere forbruket basert på frivillighet.
    Det finnes vel grenser for hvor mange kinaimporterte-nisser man trenger i sin julepynt - og hva skjedde med de man kjøpte i fjor, og året før?
    Jeg vil oppfordre vår kvinnelige befolkning om rett og slett må ta seg selv i nakken.
    (så kan vi som liker dingzer og hifi også gjøre det - ingen flere headset i år - haha)

    Og den med flyreiser vs. togreiser i Sverige vs. Norge har vi vel diskutert til det kjedsommelige..............
    Har ikke noe med -isme å gjøre i det hele tatt, øker staten f.eks, momsen med en prosent så synker forbruket. Eller f.eks. skatten på inntekt.
    Hvor mye penger vi skal ha mellom hendene bestemmer politikerne som sitter på Stortinget........
    Ja, lykke til med den tenkemåten.
    Ganske nylig fikk dere tilhengere av slik politikk følgende tilbakemelding fra "kundene": -8,2%
    Den tenkemåten tror jeg alle politikere på stortinget har. Men de innrømmer det nok ikke:p. Gi gass i dårlige tider og brems i gode tider. Nå har Norge råd til å gasse på uansett og dermed har de aller fleste blitt med på festen. Jeg personlig synes det er svært fornuftig med lav skatt på inntekt, det bremser svart arbeid og i kombinasjon med avgifter på forbruk så kan vi selv bestemme mer hvor vi vil legge pengene. Stereo er smarte greier, ikke årsavgift;)
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.856
    Antall liker
    8.164
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Å flagge skattelette no framover, vert like harry som å ville fjerne røykelova.
    Frivilleg reduksjon av forbruk - ikkje går det, og kvifor skulle vi prøve med det? Kva skal vi bruke overskotet til om ikkje auka forbruk? Investere i aksjar?
    Mindre kjøpekraft er nødvendig, så får ein sukre pilla så godt ein kan politisk.
    Auke i inntektsskatt er det mest rettferdige, dette rammar minst dei som sit trangt i det. Ny auke i momsen rammar alle likt, slik at dei med lite inntekt får ein større reduksjon i kjøpekrafta etter å ha kjøpt det livsnødvendige og det som "alle må ha" (barnehageplass, mat, stereoanlegg og denslags)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn