Politikk, religion og samfunn Klimaforskerne regnet rett Hva nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• 6

65finger

Gjest
    3. Kvifor skal vi på død og liv redusere offentleg sektor?
    Hvordan skal man ellers få budsjettet til å gå opp? Staten går 250 milliarder kroner i underskudd hvert år når man fjerner petroleumsinntektene, så da må vel utgiftene kuttes tilsvarende? Eller skal vi bare trykke opp mer penger som Zimbabwe?
    Igjen, det males fanden på veggen, at noen ytelser blir redusert eller borte er sannsynlig, men det er da ikke verdens undergang. Og som vi ser i grafene i en tidligere post; Olje- og gasseventyret er over rundt 2040 uansett. Og det vil komme økte inntekter fra andre næringer, havvind, fiskeoppdrett, batteriproduksjon. Norge er i ferd med å bli store på nye næringer som verden etterspør.

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/VKM91/Dette-er-statens-inntekter-og-utgifter-i-2018
    Bl.a.
    Noen av statens utgifter 2018;
    37,9 Milliarder kroner : Foreldrepenger, barnetrygd og kontantstøtte.
    25,0 Milliarder kroner : Statens utgifter til oljevirksomhet (Denne posten blir gradvis borte skulle man tro)
    33,6 Milliarder kroner: Utviklingshjelp.

Noen av inntektene 2018;
    208,0 Milliarder kroner; Årets oljeinntekter.
    246,8 Milliarder kroner; Skatt på formue og inntekt på fastlandet.
    182,2 Milliarder kroner: Arbeidsgiveravgift.
    144,6 Milliarder kroner: Trygdeavgift.
    291,5 Milliarder kroner; Moms.

Samlede inntekter 1252,9 mrd
    Samlede utgifter -1325,2 mrd
    Underskudd -72,3 mrd
    Underskuddet dekkes ved å hente 72,3 mrd fra Oljefondet.
    Vi driver 50% dyrere enn svenskene og danskene og dobbelt så dyrt som finnene. redusere utgiftene med 400-500 millioner over en 10 års periode og alt er bra. levestandarden kan vi senke til 1995 nivå. vi hadde det bra DENGANG

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.187
    Sted
    '
    redusere utgiftene med 400-500 millioner over en 10 års periode og alt er bra.
    De som går av med ytelsespensjon i dag har hatt flaks, fått med seg hele oppturen fra 60-tallet og oppover og når tåregassen og langkøllene kommer på banen legger de på lokket. Bra timing.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.498
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det gjør man helt sikkert, og jeg er en av dem som muligens snart skal nyte min opium, som det engang stod i lokalavisa her....
    Dette er avtaler som er inngått for mange år siden, og som er juridisk bindende - til et evt flertalls vedtak gjøres i Stortinget... det blir ikke enkelt, tatt i betraktning den ordningen som Storting og Regjering har fikset for seg selv.
    Likevel - i prosessen med å nærme seg pensjonsalder, har også vi "gæmlisene" her i huset blitt bombardert med penjsonsrådgivere bl.a. fra NAV... om ikke disse rådgiverne står og lyver oss alle rett i fleisen, så kommer de som er ca 40 og yngre til å ha en pensjon selv vi "gæmliser født før 1957" bare kan drømme om, - om vi tror på det samme aksjemarkedet som politikerne som vedtok dette tydeligvis gjør.... eller er Stortinget ført bak lyset av finansbransjen også i denne saken???

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.066
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er som kjent vanskelig å spå, særlig om fremtiden, men jeg har vært i privat innskuddspensjonsordning siden 1996 og har hatt max aksjeandel hele tiden. Angrer ikke så mye på det, et par børskrakk til tross. :)

U

Utgatt24668

Gjest
    Sissener hadde en liten kalddusj og realitetssjekk på Dagsnytt 18 idag.

- MDG i likhet med flere andre partier har ingen plan for å erstatte oljen.
    - vi kommer til å produsere olje i 70 år til.
    - å få Ola nordmann til å gå ned drastisk i levestandard er urealistisk (fullstendig)
    - klimaløsningen ligger utenfor norsk oljeproduksjon, og man må tenke både og - og ikke enten eller for å imøtekomme fallet i olje og bygge ny industri.

Jeg tror nok han har mye rett. Men mulig han undervurder framvekst av fornybart?

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.167
    Norge står for ca 0,03 % av klodens CO 2 utslipp, leste nylig, lite å hente her, men det er påpekt før

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Sissener hadde en liten kalddusj og realitetssjekk på Dagsnytt 18 idag.

- MDG i likhet med flere andre partier har ingen plan for å erstatte oljen.
    - vi kommer til å produsere olje i 70 år til.
    - å få Ola nordmann til å gå ned drastisk i levestandard er urealistisk (fullstendig)
    - klimaløsningen ligger utenfor norsk oljeproduksjon, og man må tenke både og - og ikke enten eller for å imøtekomme fallet i olje og bygge ny industri.

Jeg tror nok han har mye rett. Men mulig han undervurder framvekst av fornybart?
    Alt tyder på at fornybart kommer raskere enn det mange trodde, F.eks. OPECs analyse av elbilsalg gjort for noen år siden.
    Electric_Vehicle_Forecast_XL_2054_1086_80.jpg

R

rr30629

Gjest
    Jo men farten må enda mer opp. Det mangler mye enda på at det er tilfredsstillende her i landet. Så får vi se hvor mye dette med bompenger, avgifter etc. betyr på sikt.

Av totalt 2,7 millioner personbiler utgjør den elektriske andelen nå 7,2 prosent. Samtidig er det bare 1,1 prosent bestandandel for elektriske varebiler. (Utgang 2018..)

https://elbil.no/over-200-000-elbiler-i-norge/

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det er snakk om et tipping point for elbilsalget i Norge, og andre land kommer etter raskt. Men jeg venter med spenning på elektrifiseringen av lastebilnæringen. Med synkende batteripriser og stigende dieselpriser så snakker vi om store besparelser i drift og ikke minst i service. Det er stor forskjell på 4 liter diesel på mila kontra 8 kW med strøm. En kompis kjører vogntog Oslo-Stavanger-Oslo fast hele året. Han må uansett ta pauser underveis. Her er det muligheter for å kunne spare store penger og spare miljløet samtidig.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.498
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    8 kWh på mila?? En Tesla ligger vel på ca 20 kWh med tøffeljevn kjøring i 80 km/h.... dvs max rekkevidde 34-35 mil på sommerføre med 80kWh batteri... En fullastet lastebil på 25-30 tonn, for ikke å snakke om et vogntog på 50-60..... 100-300 kWh??

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.498
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Når Tesla oppgir 34-35 mils rekkevidde på et 80kWh batteri - 4 timer i 80km/t blir 32 mil..hvordan får du det regnestykket til å gå opp??

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Vi får sjekke med Teslaeierne her inne, med den nye WLTP standarden så ligger "normale" elbiler på ca.. 1,6kWh på mila. Men dette er egentlig ikke poenget mitt, poenget er at jeg venter på at lastebilene som går på faste ruter som ikke er allt for lange blir elektriske.
    Og det skjer nå....:)
    Stena recycling har testet en fra Emoss i et års tid og nå har de 2 stk. som går mellom Gardermoen og Klemetsrudanlegget i Oslo.

Dette må det bli mere av:
    Her-kjoerer-Norges-foerste-el-trekkvogn-paa-E6.jpg

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.498
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er helt greit , - jeg har ingenting i mot små eller store elbiler,- alt til sitt bruk... Det er bare noe med regnestykkene som ikke stemmer....

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.362
    Vi får sjekke med Teslaeierne her inne, med den nye WLTP standarden så ligger "normale" elbiler på ca.. 1,6kWh på mila. Men dette er egentlig ikke poenget mitt, poenget er at jeg venter på at lastebilene som går på faste ruter som ikke er allt for lange blir elektriske.
    Og det skjer nå....:)
    Stena recycling har testet en fra Emoss i et års tid og nå har de 2 stk. som går mellom Gardermoen og Klemetsrudanlegget i Oslo.

Dette må det bli mere av:
    Vis vedlegget 553884
    Den bilen der er mer som varebil å regne enn lastebil. Lasteevne 10 tonn eller deromkring.

R

rr30629

Gjest
    Går mot rekordlite hull i ozonlaget

Årets ozonhull over Antarktis er under halvparten så stort som det vanligvis er midt i september.

Fortsatt er det noen tiår igjen til ozonlaget er friskmeldt og tilbake der det var før menneskene begynte å tukle med det. Men allerede nå ser man at Montreal-protokollen var en miljøavtale som har virket.

https://www.nrk.no/urix/gar-mot-rekordlite-hull-i-ozonlaget-1.14706250

Hi-rex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Selvfølgelig tjener Norge store penger på olje- og gassnæringen, men den varer jo ikke evig. Om MDG bestemmer så trappes den ned til null på 15 år. La oss si fra 2021 og slutt i 2036. Med FrP og Høyre bak rattet er det en slutt rundt 2040, kanskje 2050 av geologiske årsaker. Vi bør uansett politisk ståsted være enige om at dette har en slutt, hva som kommer først; politikken, etterspørselen, prisnivå eller geologien kan man fundere over. Men for meg ser det ut til at vi bygger opp voldsomme uenigheter over noe som fases ut om 20-30 år uansett.
    Hvor ved du fra at det er slut, der pågår stadig lete virksomhet på Norsk Sokkel.

Du gætter, tror, og fantaserer, ut fra din politiske overbevisning.

Og hva det det for en isme, du har med, at vil ta pengene folk har?,

Jantaloven, og Misundelse er en dårlig ting, og hold Nallerne vek fra mine kronker, ellers for du en blodtud!

Hva du gør med dine, vis du har nogen , er mig fuldstendig ligegyldig, du kan foreksempel donere dem til den nyreligiøse bevegelse, som går ynder betegnelsen MGD.

Jeg drikker min STARBUR kaffe , køre bilen min, Ta de Flyrejser der passer mig, og det er fanden ikke din business.

Måtte ha lidt Luft;)

Hver man sit Hus, regner m du forstår prinsippet.

Mvh

Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Selvfølgelig tjener Norge store penger på olje- og gassnæringen, men den varer jo ikke evig. Om MDG bestemmer så trappes den ned til null på 15 år. La oss si fra 2021 og slutt i 2036. Med FrP og Høyre bak rattet er det en slutt rundt 2040, kanskje 2050 av geologiske årsaker. Vi bør uansett politisk ståsted være enige om at dette har en slutt, hva som kommer først; politikken, etterspørselen, prisnivå eller geologien kan man fundere over. Men for meg ser det ut til at vi bygger opp voldsomme uenigheter over noe som fases ut om 20-30 år uansett.
    Hvor ved du fra at det er slut, der pågår stadig lete virksomhet på Norsk Sokkel.

Jantaloven, og Misundelse er en dårlig ting, og hold Nallerne vek fra mine kronker, ellers for du en blodtud!

Hva du gør med dine, vis du har nogen , er mig fuldstendig ligegyldig, du kan foreksempel donere dem til den nyreligiøse bevegelse, som går ynder betegnelsen MGD.

Jeg drikker min STARBUR kaffe , køre bilen min, Ta de Flyrejser der passer mig, og det er fanden ikke din business.

Måtte ha lidt Luft;)

Mvh
    Men så se her for fanden, det er ikke mine meninger, det er hentet herfra, så ta din - isme og ta din luft der sola aldri skinner.
    181009-W1.jpg

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    Når Tesla oppgir 34-35 mils rekkevidde på et 80kWh batteri - 4 timer i 80km/t blir 32 mil..hvordan får du det regnestykket til å gå opp??
    Det må da være lett å finne ut av? Det er jo flere Tesla-eiere her i forumet.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.066
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Mine har brukt ca 0,18 - 0,20 kWh/km i gjennomsnitt over flere år, inkludert både vinterkulde og motorveistrekk i 130. Det er ikke noe problem å kjøre på 0,15 kWh/km under gode forhold, f eks landevei i 60-80 km/t i 18-20 grader.

80 kWh / 0,2 kWh/km = 400 km. 80 kWh / 0,15 kWh/km = 533 km.

Rekorden er vel å tyne ut ca 700 km av en batterilading, men da var det konstant 30 km/t på flatmark i maaaaange timer. Jeg tror det er mulig å kjøre Trondheim-Oslo uten å lade, men har ikke tålmodighet til å forsøke.

I praksis er ikke rekkevidde noe man tenker så mye på. Man kjører, og stopper på en superlader når det behøves. Så er bilen fulltanket igjen neste morgen når man skal kjøre mer. Med fossilbil går man heller ikke rundt og tenker på rekkevidden.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Alt mellom 1,5 og 2,7 kWh/km, sommer og 80 sone gir typisk 1,6kWh/km.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.198
    Omregnet til en enhet folk har litt mer forhold til - forbruk av bensin/diesel bruker en Tesla Model S et sted rundt 0.2l på mila (målt i energi). Det er ganske lite for en bil på godt over 2 tonn, med firehjulstrekk og ganske så kraftig motor (selv om det siste ikke er veldig relevant for en elektromotor som har veldig høy virkningsgrad uansett hvor stor eller liten den er).

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.198
    Det er for øvrig interessant at det har blitt et spørsmål om "personlig ansvar" og hva den enkelte kan gjøre av stort sett trivielle tiltak i eget liv.

Norge skal kutte 40% av utslippene fra 1990-nivå frem til 2030.

Norges utslipp i dag er ca 53 millioner tonn, i 1990 var de ca 50 millioner. Altså har utviklingen gått feil vei.
    Det er nå 11 år til 2030, innen da skal det kuttes ned til 30 millioner tonn. Altså 1.8 millioner tonn skal kuttes. Pr år.

Innenriks flytrafikk står for ca 1.5 millioner tonn CO2-utslipp (før hensyn til eventuelle multiplikatoreffekter av at det skjer høyt oppe osv).

Så om vi i dag parkerte absolutt alle innenriksfly i Norge og lot være å erstatte reisene med annen utslippsgenererende transport så ville vi være i mål med kutt frem til juni/juli neste år. Neste sommer må vi så igjen finne på noe som gir samme mengde kutt. Og slik må vi da holde på hvert eneste år frem til 2030. Om vi tar knekken på utenrikstrafikken også så har vi kjøpt oss reduksjonen for et par år til. Men husk da at alle disse flyene skal stå på bakken. For alltid.

Å tro at dette er et individuelt ansvar og noe man løser gjennom små grep i livet er grenseløst naivt og lite annet enn en avsporing av debatten.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.010
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    "Siden hver enkelt av oss står for mindre enn 0,0000001 % av utslippene i verden, så er det ikke noe poeng å bry seg med dette. Det har ikke noe å si uansett."

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.198
    "Siden hver enkelt av oss står for mindre enn 0,0000001 % av utslippene i verden, så er det ikke noe poeng å bry seg med dette. Det har ikke noe å si uansett."
    For Norges del er det sentralt å forså at de store utslippene først og fremst er på systemnivå, ikke på individnivå. ca 1/3 av det kommer fra olje/offshore (da kun produksjon, ikke brenning av oljen/gassen som tas opp). 1/3 kommer fra transport, hvorav veitransport står for mesteparten. Så er det en stor post fra industrien. Med mindre det gjøres store og dyptgripende endringer på disse områdene, og det raskt, vil Norge ikke oppfylle sine mål. Alle som kan å regne skjønner at dette ikke kommer til å skje, så da regner jeg med at kvotekjøp blir den foretrukne løsningen.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.010
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det stemmer. Men individer i felleskap er et system.
    Sånn sett er kommentaren min strengt talt mer rettet mot de som mener at det ikke er noe poeng i at vi i Norge gjør noe, fordi vi er så små at da kan vi egentlig bare peise på som før.

Hi-rex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4

Måtte ha lidt Luft;)

Mvh
    Men så se her for fanden, det er ikke mine meninger, det er hentet herfra, så ta din - isme og ta din luft der sola aldri skinner.
    Vis vedlegget 553907
    Flotte farver, hvor har du de fra?- Felt operatoren, ell Stat oil, eller er jeg ikke sikker på at de er papiret hvert.

Og ja jeg skal ta mig en tur op hvor solen ikke skinner, m Diesel taxi, fly, Starbur kaffe , incl. for at være med til at sikre, at der også er smør på bordet til dig imorgen.

Men ærligt talt, når du går ud på et politisk korstog, med et formål, som vil ta levebrødet fra et par 100 tusind familiar, min incl, og som samtidig vil sette hele nationens økonomiske fundament på spil.., Ja da må du kunne tåle, at få et par riser i lakken.

Og så må du og jeg passe bedre på blodtrykket i fremtiden, ellers ender det med vi begge for hjerte slag;)

mvh

R

rr30629

Gjest
    Det stemmer. Men individer i felleskap er et system.
    Sånn sett er kommentaren min strengt talt mer rettet mot de som mener at det ikke er noe poeng i at vi i Norge gjør noe, fordi vi er så små at da kan vi egentlig bare peise på som før.
    Utenom Tybringen og Hagen er det mange som mener at vi bare kan peise på da? Tror de fleste skjønner at man må gjøre noe og også gjør det, noen gjør småting mens andre gjør mer ut av det.

Hele klima greiene er blitt litt sånn nå at hvis man ikke gjør som prektige meg, som har skjønt det, så gjør man ikke nok, vi har t.o.m skaffet oss et politisk parti som baserer seg på dette.

Alle monner drar. Men de store tingene må gjøres politisk, m.a.o. de kommer aldri til å bli gjort.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.010
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Alle monner drar. Men de store tingene må gjøres politisk, m.a.o. de kommer aldri til å bli gjort.
    ...og det tror jeg du har smertelig rett i. Det er vel derfor personlig engasjement har blitt så viktig, siden ingenting blir gjort ellers.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.091
    Torget vurderinger
    2
    Dag to i tingretten. Det gikk godt i går. Rasmus Benestad fra Meteorologisk institutt redegjorde for utviklingen i global oppvarming. Thomas Cottis, lektor i landbruk og klimatilpasning ved Høgskolen Innlandet gjorde det klart at landets styresmakter er i villrede om hva som vil skje med Norges og klodens matproduksjon med fortsatt økning i temperaturene. Allerede nå reduseres avkastningen med 1% pr år, pga klimaendringer. Arne Johan Vetlesen tok for seg det moralske ansvaret vi har for å handle nå.

Det gjør også Tim Flannery, i denne uttalelsen.

Norge er på tredjeplass i verden når det gjelder andel klimaforskningsfornektere i befolkningen, etter Saudi Arabia og USA. Nå ønsker FrPs Tybring-Gjedde og Hagen å satse på fornekterne, for å bygge større støtte for partiet.

I Australia anklager Tim Flannery, en gang Årets Australianer, kullindustriens forkjempere for å være en trussel mot hans barn. Det han sier passer godt på våre egne, virkelighetsfjerne politikere, som fornekter tingenes tilstand for å kunne dundre på med fossiløkonomien.

"In Australia, the disconnect among our political leaders on the deadly nature of fossil fuels is particularly breathtaking.

Prime Minister Scott Morrison continues to sing the praises of coal, while members of the government call for subsidies for coal-fired power plants. A few days ago, Energy and Emissions Reduction Minister Angus Taylor urged that the nation's old and polluting coal-fired power plants be allowed to run "at full tilt".

In the past, many of us have tolerated such pronouncements as the utterings of idiots — in the true, original Greek meaning of the word as one interested only in their own business. But the climate crisis has now grown so severe that the actions of the denialists have turned predatory: they are now an immediate threat to our children."

"De er nå en umiddelbar trussel mot våre barn," skriver Flannery. Australia er på femteplass på listen.

Norges elendige klimainnsats skyldes at vi er en olje- og gassproduserende nasjon, som ikke klarer la være å fortsette å ødelegge klodens livsbetingelser.
    "Vi er så små, det lille vil gjør kan da ikke bety noe?"

Equinor, statseid med 70,45%, har operasjoner i 25 land, verden over, på alle kontinent unntatt Antarktis. Og det har spesialisert seg på å få opp den vanskelige oljen, den andre selskap har gitt opp.

Bannerne som ble vist foran Tingretten i dag er på sin plass, selv om meldingen er tung. Oljepenger er et svik mot framtiden og våre barn.
    https://mobile.abc.net.au/news/2019...eniers-are-a-threat-to-our-children/11518138?

Dagens bannere foran tingretten.

Dag2 - Tinghuset.jpg

Hi-rex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Dag to i tingretten. Det gikk godt i går. Rasmus Benestad fra Meteorologisk institutt redegjorde for utviklingen i global oppvarming. Thomas Cottis, lektor i landbruk og klimatilpasning ved Høgskolen Innlandet gjorde det klart at landets styresmakter er i villrede om hva som vil skje med Norges og klodens matproduksjon med fortsatt økning i temperaturene. Allerede nå reduseres avkastningen med 1% pr år, pga klimaendringer. Arne Johan Vetlesen tok for seg det moralske ansvaret vi har for å handle nå.

Norge er på tredjeplass i verden når det gjelder andel klimaforskningsfornektere i befolkningen, etter Saudi Arabia og USA. Nå ønsker FrPs Tybring-Gjedde og Hagen å satse på fornekterne, for å bygge større støtte for partiet.

I Australia anklager Tim Flannery, en gang Årets Australianer, kullindustriens forkjempere for å være en trussel mot hans barn. Det han sier passer godt på våre egne, virkelighetsfjerne politikere, som fornekter tingenes tilstand for å kunne dundre på med fossiløkonomien.

"In Australia, the disconnect among our political leaders on the deadly nature of fossil fuels is particularly breathtaking.

Prime Minister Scott Morrison continues to sing the praises of coal, while members of the government call for subsidies for coal-fired power plants. A few days ago, Energy and Emissions Reduction Minister Angus Taylor urged that the nation's old and polluting coal-fired power plants be allowed to run "at full tilt".

In the past, many of us have tolerated such pronouncements as the utterings of idiots — in the true, original Greek meaning of the word as one interested only in their own business. But the climate crisis has now grown so severe that the actions of the denialists have turned predatory: they are now an immediate threat to our children."

"De er nå en umiddelbar trussel mot våre barn," skriver Flannery. Australia er på femteplass på listen.

Norges elendige klimainnsats skyldes at vi er en olje- og gassproduserende nasjon, som ikke klarer la være å fortsette å ødelegge klodens livsbetingelser.

Equinor, statseid med 70,45%, har operasjoner i 25 land, verden over, på alle kontinent unntatt Antarktis. Og det har spesialisert seg på å få opp den vanskelige oljen, den andre selskap har gitt opp.

Bannerne som ble vist foran Tingretten i dag er på sin plass, selv om meldingen er tung. Oljepenger er et svik mot framtiden og våre barn.
    https://mobile.abc.net.au/news/2019...eniers-are-a-threat-to-our-children/11518138?

Vis vedlegget 553927
    Arbejdsløse, eller en jeng med evighet studenter, siden de har tid til at stå der og Henge;)

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19

Vis vedlegget 553927
    Arbejdsløse, eller en jeng med evighet studenter, siden de har tid til at stå der og Henge;)
    Rart hvordan penger er viktigere enn alt annet, Onkel Skrue og hans drabanter greier jo ikke å svømme. Man tar bare armene mot seg hele tiden.
    Velg 1 sekk med penger eller 1 fallskjerm når flyet styrter mot bakken, hva velger man?

Dan Dare

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Antall liker
    416
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4

Vis vedlegget 553927
    Tror nok det er et mye større svik mot framtiden og våre barn dersom vi kutter ut oljeproduksjonen.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn