Politikk, religion og samfunn Klimaforskerne regnet rett Hva nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    Se frem til 4 ukers dag, Deph:
    https://www.fridaysforfuture.org/

Hver fredag er streik :)
    Dersom du lukar ugras i hagen kvar fredag - og har ein bra hage, sjølvsagt - kan det hende det vil løne seg å gjere dette i staden for å gå på jobb. 80% stilling + 20% heimeverande mataukar og kulturbidragsytar (gatemusikar, til dømes) = 100% tilfredsstillande livsførsel. Kanskje du utviklar ny spelestil på gitaren, og finn på nokre nidviser om dei som bestemmer?
    Eg overlet nidvisene til kulturraddisane :)

Ellers er eg fornøgd med svaret ditt.

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    4.252
    Torget vurderinger
    4

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.546
    Torget vurderinger
    2
    Slik jeg oppfatter Gates sier han vel bare at det ikke er noe poeng i å flytte pengene ifra olje & gass hvis du ikke investerer det i noe som gjør miljøet bedre som feks ny teknologi etc.
    Og det er presis dette internasjonal finans er i ferd med å gjøre.

C

cruiser

Gjest
    Hæ, selger de ikke fossilposisjonene og syr pengene inn i madrassen?

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.546
    Torget vurderinger
    2
    Må være veldig rart å iherdig stritte mot klimaforskning som store virksomheter, finansindustri, reforsikringsselskap o.a. forlengst har godtatt og tatt konsekvensene av. Men det er også litt underholdende å følge de hissige utfallene mot vitenskap og konsekvenser.

The Economist løper forskernes ærend denne uken.
    https://www.economist.com/leaders/2019/09/19/the-climate-issue

20190921_cna400.jpg

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.142
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Lederen i Guardian er klokkeklar:
    https://www.theguardian.com/comment...he-school-climate-strike-protests-that-matter
    A reckoning is overdue with those who, seeking to avoid the transition to clean energy, misled the public. Without the lost decades of inaction and denial, global heating need never have become the emergency it now is. Many politicians as well as fossil fuel industry executives and lobbyists are deeply culpable. But Friday is an opportunity to take action – as the Guardian is doing by declaring a climate emergency.

Environmental campaigners, scientists and others deserve praise for their climate work over many decades. That we are nowhere near where we should be, in spite of their efforts and knowledge, is a cause for anger. The freshness and seriousness of the school strike movement is a reason to hope.
    CNN nå:
    https://edition.cnn.com/world/live-news/global-climate-strike-2019/index.html
    At certain points in history, when institutions and established leaders have failed to step up and take action, it falls to the youngest among us to take charge. That is happening again these two weeks as a 16-year-old girl from Sweden, Greta Thunberg, takes center stage to mobilize the world against climate change.

Those of us who are older are reminded how young Americans rose up more than 50 years ago in the Civil Rights era. In May 1963, more than 1,000 young people in Birmingham, Alabama, marched through the city to call attention to racial injustice.

When many of the children marched again the next day, the notoriously racist sheriff Bull Connor set vicious police dogs on them. The children were under attack -- by the dogs, clubs, fire hoses, and whatever means deemed necessary by the police. The television pictures that night sickened the nation.

The violence continued until the Department of Justice stepped in and the marches came to an end. But even as the marches stopped, the impact of the Birmingham Children's Crusade continued to be felt.

The crusade offered moral clarity to the nation and proved pivotal in swaying President John F. Kennedy and Americans everywhere to urgently confront the need for racial justice.

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    Slik jeg leser Gates i linken har han et ganske enkelt poeng: Fossilindustrien har god tilgang på finansiering, så om en investor (f eks Oljefondet) selger seg ut, vil det ikke endre utvinningstakten. Det er nok riktig, men nedsalg fra mange investorer vil også senke aksjekursene og dermed bonusene og opsjonene for ledelsen, noe som etterhvert vil gå ut over rekrutteringen til bransjen. Det har nok mer med «cancelling the social licence to operate» å gjøre som en del av en langsiktig strategi enn å påvirke utvinningen og utslippene på kort sikt. Da er det mer effektivt å sykle til butikken i stedet for å kjøre, og plante et tre når man kommer hjem.

Slik jeg leser Gjestemedlem er det derimot mange adjektiver og lite innhold...
    De store oljeselskapene er vel ikke spesielt avhengige av egenkapitalfinansiering i det hele? De trenger neppe å hente egenkapital da kontantstrømmen fra driften finansierer sjappa greit. En del av de driver med låneopptak for å betale utbytter, men så lenge den underliggende driften i seg selv er tilstrekkelig lønnsom er det ikke spesielt lett å se hvorfor de skulle være avhengige av å hente kapital eller være spesielt utsatte for fall i egen, utover eventuell utbataling basert på denslags til ledelsen. Mengde olje de henter opp og selger styres av etterspørsel etter olje - ikke av aksjekursen eller hvor hotte de er hos investorer.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det disse klimagjøkene ikke fatter er jo at det er meningsløst å gå løs på oljeselskaper og slikt. Den eneste måten å få ned forbruket på er å minske etterspørselen etter petroleumsprodukter. Og det får man bare til ved å tilby alternativer i form av utslippsfri elektrisk kraft. Det er her vi må sette inn innsatsen ikke denne evneveike protesteringen mot oljeindustrien. Når kraftbehovet kan dekkes på andre måter vil de utfase seg selv, og det er den veien vi må gå. Om Norge legger ned all produksjon om få år vil det ha NULL påvirkning på klimaet så lenge behovet og etterspørselen etter olje er der og det er rikelig med andre leverandører.

Det eneste disse galningene vil oppnå er at pengene havner i lommen på despoter i Midt Østen i stedet for her hjemme hvor vi tross alt kan bruke inntektene til å styre utviklingen i en ønsket retning. Jeg håper søppeltrynene i ER får strenge straffer til skrekk og advarsel.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.707
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det disse klimagjøkene ikke fatter er jo at det er meningsløst å gå løs på oljeselskaper og slikt. Den eneste måten å få ned forbruket på er å minske etterspørselen etter petroleumsprodukter. Og det får man bare til ved å tilby alternativer i form av utslippsfri elektrisk kraft. Det er her vi må sette inn innsatsen ikke denne evneveike protesteringen mot oljeindustrien. Når kraftbehovet kan dekkes på andre måter vil de utfase seg selv, og det er den veien vi må gå. Om Norge legger ned all produksjon om få år vil det ha NULL påvirkning på klimaet så lenge behovet og etterspørselen etter olje er der og det er rikelig med andre leverandører.

Det eneste disse galningene vil oppnå er at pengene havner i lommen på despoter i Midt Østen i stedet for her hjemme hvor vi tross alt kan bruke inntektene til å styre utviklingen i en ønsket retning. Jeg håper søppeltrynene i ER får strenge straffer til skrekk og advarsel.
    Klimagjøkene prøver å redde Askøy fra orkaner og stigende havnivå, de prøver å hjelpe deg. Men utakk er jo verdens lønn:)

G

Gjestemedlem

Gjest

Klimagjøkene prøver å redde Askøy fra orkaner og stigende havnivå, de prøver å hjelpe deg. Men utakk er jo verdens lønn:)
    Jeg betviler ikke deres gode hensikter, men deres virkemidler virker ikke og er svært skadelige. Jeg ønsker også tiltak for å endre forbruket og få ned utslippene, og har jo postet mangt og mye om det. men å gå løs på norsk oljeindustri er bare å sage av seg begge bena for å kunne posere som rullestolbruker.

U

Utgatt24668

Gjest
    Slik jeg leser Gates i linken har han et ganske enkelt poeng: Fossilindustrien har god tilgang på finansiering, så om en investor (f eks Oljefondet) selger seg ut, vil det ikke endre utvinningstakten. Det er nok riktig, men nedsalg fra mange investorer vil også senke aksjekursene og dermed bonusene og opsjonene for ledelsen, noe som etterhvert vil gå ut over rekrutteringen til bransjen. Det har nok mer med «cancelling the social licence to operate» å gjøre som en del av en langsiktig strategi enn å påvirke utvinningen og utslippene på kort sikt. Da er det mer effektivt å sykle til butikken i stedet for å kjøre, og plante et tre når man kommer hjem.

Slik jeg leser Gjestemedlem er det derimot mange adjektiver og lite innhold...
    De store oljeselskapene er vel ikke spesielt avhengige av egenkapitalfinansiering i det hele? De trenger neppe å hente egenkapital da kontantstrømmen fra driften finansierer sjappa greit. En del av de driver med låneopptak for å betale utbytter, men så lenge den underliggende driften i seg selv er tilstrekkelig lønnsom er det ikke spesielt lett å se hvorfor de skulle være avhengige av å hente kapital eller være spesielt utsatte for fall i egen, utover eventuell utbataling basert på denslags til ledelsen. Mengde olje de henter opp og selger styres av etterspørsel etter olje - ikke av aksjekursen eller hvor hotte de er hos investorer.
    Nettopp.

U

Utgatt24668

Gjest

Jeg betviler ikke deres gode hensikter, men deres virkemidler virker ikke og er svært skadelige. Jeg ønsker også tiltak for å endre forbruket og få ned utslippene, og har jo postet mangt og mye om det. men å gå løs på norsk oljeindustri er bare å sage av seg begge bena for å kunne posere som rullestolbruker.
    Vanskelig å se dette når man skal løse klimakrisen innenfor ring 2.

C

cruiser

Gjest
    Jeg skjønner ikke hvorfor dette er så vanskelig.. Vi har funnet mye mer olje(globalt) enn hva vi kan forbrenne, er det da noe vits å lete etter mer?

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.707
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg skjønner ikke hvorfor dette er så vanskelig.. Vi har funnet mye mer olje(globalt) enn hva vi kan forbrenne, er det da noe vits å lete etter mer?
    Det går på autopilot, vi kan jo ikke stoppe, fortsatt så dytter vi selskapene ut i havet med leterefusjonsordningen som lokkemiddel, en blanding av galskap, teknologioptimisme, griskhet og fornektelse råder grunnen. Minner mer og mer om Påskeøya..

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.707
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19

Vanskelig å se dette når man skal løse klimakrisen innenfor ring 2.
    Ikke bland sammen lokalpolitikeren Lan Berg med Une Bastholm nå da.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.546
    Torget vurderinger
    2
    Det går på autopilot, vi kan jo ikke stoppe, fortsatt så dytter vi selskapene ut i havet med leterefusjonsordningen som lokkemiddel, en blanding av galskap, teknologioptimisme, griskhet og fornektelse råder grunnen. Minner mer og mer om Påskeøya..
    Som jeg har skrevet her inne: vi presterer nok å forbrenne hvert eneste hydrokarbon vi klarer å få opp. Men konsekvensene blir forjævlige og er helt uavvendelige. Ingen som helst mulighet for at vi fanger karbon i en takt som står i forhold til hva som forbrennes.

Da kan man, selvsagt, si at slik blir det, som Sissener i radioen forleden. Men logikken er rar: Bilen går i fjellveggen, vi kan like godt presse gassen i bånn. (Underforstått: jeg er nok død før det smeller skikkelig).

Fortsatt leting etter olje- og gassreserver skjer utelukkende for å forsvare bunnlinjen til oljeselskapene. "Reserves replacement" kan skje ved oppkjøp av andres funn eller ved såkalt "organic reserves replacement", der man selv leter og finner. Oljeselskapene må formidle til aksjonærer og potensielle investorer hvorvidt erstatningen av det som er produsert går opp eller ned og aksjeverdien vil reflektere i hvilken utstrekning man har lykkes med det eller ei.

Når jeg holder foredrag om dette blir jeg spurt om jeg tror det er mulig å holde global oppvarming på 1,5C over førindustrielt snitt. Jeg svarer at det er umulig og blir da gjerne spurt hvorfor jeg holder på med å mobilisere til innsats. "For å unngå 6-8 graders oppvarming eller mer og kanskje klare holde den på fire."

Men vi i Norge bør være klar over hva oppvarming over 1,5C betyr. Om vi ser bort fra vår elendige selvforsyningsgrad og problemer som vil oppstå innen egne grenser, vil det ha store konsekvenser for oss hva som skjer i andre land og spesielt i lavtliggende nasjoner, som vil sette et hardt lys på vårt statseide oljeselskap, som har aktiviteter i 25 land, verden over.

https://www.dno.no/en/investor-rela...es-100-percent-reserves-replacement-in-20181/

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Mye av letingen gjør man for å beholde eksisterende infrastruktur lengst mulig.

C

cruiser

Gjest
    Hva betyr det, at man leter etter olje man egentlig ikke har noen planer om å hente opp?

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.546
    Torget vurderinger
    2
    Letingen handler om å bevare og øke selskapsverdiene, men den skjer mot bakteppe av en forventning om business-as-usual, og den forventningen er et bomskudd nå.

Principles of Responsible Investment har konferanse om noen dager. Har møtt CEO Fiona Reynolds som skriver innlegget i linken (Martin Skancke sitter i styret til PRI). 2.600 storinvestorer er medlemmer i PRI og når de møtes representerer de 84 tn USD (trillioner på amerikansk). I tillegg til sikre plasseringer for sine porteføljer ønsker de å være pådrivere for en akselerasjon av overgangen til løsninger som ikke utgjør en sivilisasjonstrussel. Med Reynolds ord:

The PRI has commissioned a major new forecast to model the “Inevitable Policy Response”. It aims to fundamentally reset investors’ forward-looking policy assumptions. Unlike other climate scenarios that are reverse-engineered from a predefined temperature goal, the forecast policy scenario “works up” from a detailed and realistic assessment of policy and technology developments given the world as it is today. The questions this work raises will be front of mind this week when we release the policy forecasts at our annual conference in Paris before more than 1,700 investors and 100 expert speakers.

Our message to delegates representing $84tn of investment will be clear: it’s time to get real about policy risks coming down the line — investors must act now to protect and enhance value.
    www.ft.com/content/4e78b35e-d2f5-11e9-8367-807ebd53ab77?

Let the fnysing&fråding begin. Her er en kickstarter:

Skjermbilde 2019-09-20 kl. 17.04.56.jpg

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Hva betyr det, at man leter etter olje man egentlig ikke har noen planer om å hente opp?
    At man leter etter felt i nærområdet når det begynner å minke på feltet man utvinner. Langt enklere og billigere å knytte et nytt felt til en eksisterende plattform enn en ny utbygging og man kan også utvinne felt som er for små til å forsvare en selvstendig utbygging.

På mange måter er det en god måte å utnytte ressursene på.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.707
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    At man leter etter felt i nærområdet når det begynner å minke på feltet man utvinner. Langt enklere og billigere å knytte et nytt felt til en eksisterende plattform enn en ny utbygging og man kan også utvinne felt som er for små til å forsvare en selvstendig utbygging.

På mange måter er det en god måte å utnytte ressursene på.
    Det kan man jo være enig i, men letingen etter olje på nye felt nå er kun fordi man skal øke verdien på selskapet, kjente reserver osv. Men galskap uansett. Vi må sette alt på å få ned etterspørselen betydelig, det er det eneste som hjelper. Mer penger til forskning og utvikling av alternative energiløsninger.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Kartlegging av nye reserver er gull. Det må vi ikke stoppe med, å vite hvor oljen ligger er kunnskap og vi kan siden ta faktabaserte avgjørelser omkring eventuell utvinning. Faktafornektelse i form av stopp på forskning og utvikling av geologiske forekomster er ikke veien å gå. Vi må ikke sause sammen kunnskapsutvidelse og politisk aktivisme.

Det er ikke her slaget må stå selv om klimapsykotikerne limer seg til skrivebord her og der for å få oppmerksomhet, eller sender barna sine ut for å være "aktivister" før de er gammel nok til å fatte hva slags dårskap de er med på. 30-tallets Tyskland og dagens Nord Korea er vel det som kommer nærmest dette nye presset på barn i vesten om å være "aktivister" for den store sak. Ganske motbydelig i mine øyne.

article-2307937-193FE0CC000005DC-270_964x653.jpg

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.546
    Torget vurderinger
    2
    G

Gjestemedlem

Gjest
    www.irishtimes.com/life-and-style/p...berg-so-triggering-for-certain-men-1.4002264?

But who’s the real freak – the activist whose determination has single-handedly started a powerful global movement for change, or the middle-aged man taunting a child with Asperger syndrome from behind the safety of their computer screens?
    Det er ikke asbergers som er problemet her men OCD. Aspier er kule de, men dette syke pikebarnet med en kropp som 8-åring og full av tvangstanker og vrangforestillinger er ikke noen slags ny baby-jesus men noen som sårt treger behandling i psykiatrien før det går riktig ille.

kjellbjarne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Antall liker
    3.649
    Torget vurderinger
    4
    Ulrik Malt var vel forsiktig med det etter abb

Men ja

G

Gjestemedlem

Gjest

Men ja
    Kjenner ikke Ulrik Malt og forstår ikke hva du sikter til.

Men jeg er genuint fascinert av asbergere og andre velfungerende autister.

La meg gi to eksempler:

Jeg elsker disse menneskene. Aspie er det jeg liker med Greta, men det er andre ting som ikke henger på greip, det er OCD som er hennes problem.

Gidder du å se disse to får du plusspoeng i min bok.

Sist redigert av en moderator:

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.707
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    www.irishtimes.com/life-and-style/p...berg-so-triggering-for-certain-men-1.4002264?

But who’s the real freak – the activist whose determination has single-handedly started a powerful global movement for change, or the middle-aged man taunting a child with Asperger syndrome from behind the safety of their computer screens?
    Det er ikke asbergers som er problemet her men OCD. Aspier er kule de, men dette syke pikebarnet med en kropp som 8-åring og full av tvangstanker og vrangforestillinger er ikke noen slags ny baby-jesus men noen som sårt treger behandling i psykiatrien før det går riktig ille.
    Når middelaldrende menn går til angrep på ungdommen som engasjerer seg i kampen mot ødeleggelsen av planeten så tyder det på et alvorlig tilfelle av grus i hatten. Jeg ser ikke tegn til OCD hos Greta, men de som har tastaturtourette derimot......

Hi-rex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Flot, da er tiden kommet for politikerne at se på en Global utbygning av A kraft.
    a) Der er den energi form som vil have mindst CO2 avtryk, for generering av strøm som hovedkilde i en fremtidig energi forsyning.

Nogle må da regne m at blive grønne av stråling med mellomrum, da det historisk set er bevist, at vi mennnesker ikke er ufeilbarlige, og diverse uheldige hendelser, da vil inntreffe.

Så valget kommer i sidste ende til at stå mellem, en Orkan kontra en nedsmelting med jevne mellomrom.

Så du foresten artiklene i dagbladet idag, da kan du blive oplyst om, hvor mye CO2 der genereres, for at produksere sådan en miljøvennlig Elbil.

Hva tror du CO2 avtrykket er, for at produksere en Vindmølle og vedligeholde sådan en sag!

b) Ser du sammenligningen med da alle skule købe dieselbiler da de, var langt mere miljø rigtige, da de brugte mindre brendstof.
    20 år senere er det nu roten til al fanden skabet, siges det!, men hvem ved, kansje det blir redningen igen.
    c) Tanks køre foreksempel ikke special langt på en opladning.
    d) Og på yderlige 20 år kan der ske meget!

Mvh
    a) Men kva slags radioaktivt avtrykk vil eit atomkraftverk ha, dersom ting går gale? Og kor stor sjanse er det for at noko går gale dei neste, skal vi seie, 2000 år? Oddsen aukar med tida, vil eg tru....
    b) Vi må nok satse på å utvikle heilskapleg forståing av problemet, i staden for å sminke litt på symtoma.
    c) Heldigvis. Då kan vi få sentralisert konfliktene til å halde seg innan ein radius på køyrelengda til ein tank.
    d) Uff, ja. Tida går. Eller kjem , alt ettersom....
    hvor lang tid, gik der mellem thernobyl og Fukushima ? Takten av uheld vil øke i takt m utbygning, vi trenger at øke forskning udviklin av fremtidig a- teknologi av denne energi form , for at minske risikoen i fremtiden.
    Elektrifisering vil helt sikkert begrense militær aktion radius, men der er nok en ell anden høg, som kommer på at inplisere en reaktor som driv linje;)
    Tiden er relativ, dig og mig har vel lidt travelt, vis vi skal nå det, hvor imod planet vores, universielt set, har evigheter.
    :)

Sist redigert:

kjellbjarne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Antall liker
    3.649
    Torget vurderinger
    4

Men ja
    Kjenner ikke Ulrik Malt og forstår ikke hva du sikter til.

Men jeg er genuint fascinert av asbergere og andre velfungerende autister.

La meg gi to eksempler:

Jeg elsker disse menneskene. Aspie er det jeg liker med Greta, men det er andre ting som ikke henger på greip, det er OCD som er hennes problem.

Gidder du å se disse to får du plusspoeng i min bok.
    Han sier vel ikke at alle asp er massemordere, Men enig med deg at de dytter henne. Men vi alle skjønner vel klima

Eller nå var jeg tøff, skjønner ikke noe av dette.

Sist redigert:

kjellbjarne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Antall liker
    3.649
    Torget vurderinger
    4
    Greia er vel sikkert en flott stakkars jenta, hun blir jo brutalt brukt. At vi voldtar henne? Er det ok?

Sist redigert:

Hi-rex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4

Vis vedlegget 554255

vis valget står mellem hendes og Bill Gates synspunkter, holder jeg mig til den ældre generation.

Der er ikke mange på denne planet, som på det personlige plan, har invisteret så meget økonomisk, i at bedre leve vilkårene for denne planets beboer.

Det kan vel selv de mest venstre vridde se, og gi ham lidt kredit for.

Eller ?

Og så har, vi dem som bliver inspirerte av arbejdes løse, evighets studenter, m lilla tørklæde, i kombination med autisme.

Trodde i venstre vridde var så skolet, at i selv var i stand til at fremlegge sagen jeres, men her har vi tydelig vis taget fejl.

Stakels jente, som i utnytter for alt det er hvert, i provoganda app til jeres bevegelse.

Sist redigert:
    U

Utgatt24668

Gjest
    Det som slår meg er at de største dommedagsprofetene svært ofte er de som selv har flest svin på skogen når det kommer til CO2-avtrykk. Dette er en elitist tankerekke der man selv setter seg over andre. Vi vet med sikkerhet at en slik ideologi ikke er bærekraftig og ikke blir akseptert av folket i lengden. Jeg tenker f eks Al Gore og Solheim.

Greta blir nok brukt, og omkranses av politiske korrekte ledere som ofte ikke har fått til mye, nå sist eks president Obama. At noen blir provosert på denne onanien av politisk korrekthet og symbolbruk er forståelig.

Gates blir kritisert for å komme med faktum, men sannheten er nok at hans utspill kan gi en bedre bevissthet og mulighet til å handle - som har større effekt på klimaet enn symbolbruken fra aktivistene.

Men, likevel er et økt press fra aktivistene en god ting. Jeg tenker det er positivt at MDG som eks presser styringspartiene i Norge til å styrke sin klimapolitikk selv om deres politikk i seg selv er lite realistisk mht gjennomføring. En stor kjeft er ikke nok når vi mister store deler av velferdssamfunnet vårt.

Det Equinor nå gjør med å plassere penger i fornybart er positivt, og noe de bør gjøre mer av i overgangen fra olje og gass. Så er det litt synd at de ikke satser enda mer på bølgekraft og innovasjon på det området.

G

Gjestemedlem

Gjest

Når middelaldrende menn går til angrep på ungdommen som engasjerer seg i kampen mot ødeleggelsen av planeten så tyder det på et alvorlig tilfelle av grus i hatten. Jeg ser ikke tegn til OCD hos Greta, men de som har tastaturtourette derimot......
    Hun er offisielt diagnostisert med OCD, det er ikke noe jeg har funnet på for å bruke det som noe negativt, men det forklarer mye.

https://en.wikipedia.org/wiki/Greta_Thunberg skrev:
    Thunberg says she first heard about climate change in 2011, when she was 8 years old, and could not understand why so little was being done about it.[11] Three years later she became depressed and lethargic, stopped talking and eating, and was eventually diagnosed with Asperger syndrome,[12] obsessive–compulsive disorder (OCD),[12] and selective mutism.
    Det forklarer både hennes sykelige kosthold, mangelfulle utvikling og hennes vrangforestillinger omkring hva som er gode løsninger på klimaproblemet. Pluss for engasjement og stahet, men kraftig minus for komplett idiotiske og skadelige løsningsforslag.

Jeg håper hun har mange nok rundt henne som kan ta vare på henne og at glorifiseringen og ikonifiseringen av et sykt svensk barn med vrangforestillinger og angst ikke fører til at det bikker helt over for det stakkars pikebarnet og at hun ender opp på sterk avdeling. Venstrevridde panikkmakere som har funnet en ny baby-jesus kan få mye på samvittigheten.

Det sagt så har jeg ikke noe i mot henne, og det er positivt at hun setter fokus på klimaproblemet. Men andre må finne løsningene, det kan man ikke heller forvente at et sykt lite barn skal kunne forstå ennå.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Velfungerende og velfungerende, Fru Blom....
    Hvorfor er ikke Temple Grandin velfungerende da.

https://en.wikipedia.org/wiki/Temple_Grandin skrev:
    Mary Temple Grandin (born August 29, 1947) is an American professor of animal science at Colorado State University, consultant to the livestock industry on animal behavior, and autism spokesperson. She is one of the first individuals on the autism spectrum to document the insights she gained from her personal experience of autism. Grandin has authored more than 60 peer reviewed scientific papers on animal behavior, and is a prominent proponent for the humane treatment of livestock for slaughter. She also invented the "Hug Box" device to calm those on the autism spectrum. In the 2010 Time 100, an annual list of the 100 most influential people in the world, she was named among those in the "Heroes" category.[2] She was the subject of the Emmy- and Golden Globe-winning semi-biographical film Temple Grandin.

R

rr30629

Gjest
    Er ikke så opptatt av hva Thunberg og legen hennes snakker om men det som skjer nå er slettes ikke bra for en jente på hennes alder. Det er jo rene Beatles tendensene, folk hyler og besvimer mens de venter på henne. Oppmerksomhet om en sak er bra men dette er gått lengre enn at det er god oppmerksomhet, spesielt for jenta.

Hun skal ha et liv etterpå også og trenger beskyttelse og ikke gudedyrkelse. Det har ødelagt mange folk før henne.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn