Politikk, religion og samfunn Klimaforskerne regnet rett Hva nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.377
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Men det vil vere endå betre om vi droppar å kjøpe superbillege duppedittar/klesplagg/anna vi strengt tatt ikkje treng. Eit anna aspekt er om miljøet vil tene på at vi har dyre kvalitetsalternativ i staden for billeg dritt. Klesindustrien er vel kanskje den verste?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Om kloden blir varmere slipper vi vel unna alle disse fæle klærne. I svarteste jungelen klarer de seg gjerne med et penisfutteral, sikkert økologisk også.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Positiv utvikling. Når alternativene er på plass faller oljeforbruket. Dette er selve nøkkelen til å få til varig nedgang i forbruket. Det er en modell som vi bør satse på i alle sektorer som i dag forbruker petroleumsprodukter og annet fossilt brensel. Transport, oppvarming, matlaging, strømproduksjon.

Uten gode alternativer til folk og industri er det meste annet av tiltak fånyttes.

--

Bensin- og dieselsalget stuper – staten taper halv milliard i år
    Så langt i år er det solgt over 130 millioner liter mindre bensin og diesel enn i fjor. Det påfører staten et inntektstap på rundt 500 millioner kroner.

https://www.dn.no/innenriks/bensin-og-dieselsalget-stuper-staten-taper-halv-milliard-i-ar/2-1-715941

G

Gjestemedlem

Gjest
    Klimaforskerne regnet rett, hva nå?
    Pragmatiske politikere med fungerende tiltak i stedet for ryggradsløse sentimentale posører hvis innbyrdes konkurranse i grønnskap er det hele fokus ville vært en god start.

Et sikkert tegn på dårskap er at jo høyere de hyler og skriker og jo mer de oppfordrer til panikk i stedet for rasjonalitet jo lengre omvei rundt galningene bør man ta. de som maler med grønnest pensel er nok de som i størst grad har behov for å dekke til det faktum at de ikke har noe som helst konstruktiv å bidra med i klimadebatten eller -politikken. Selvskading, posering, hærverk og symbolpolitikk kan sikkert skaffe litt oppmerksomhet men utover det er det skadelig og unyttig.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.377
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Då får vi berre innrette oss. Stemme på dei politikarane vi føler har den mest fornuftige tilnærminga til utfordringane framover, og prøve doomesday prepping så godt vi kan ut over fellestiltak. Det meste er vel sagt i denne tråden, tenkjer eg.

Men det går ikkje an å la Deffe få siste ordet...

U

Utgatt24668

Gjest
    Problemet er at det ikke er noen klare alternativ til en god klimapolitikk idag - MDG har helt rett når de taler for en skattemodell som favoriserer bærekraftig adferd. Når Oslo kommune kjøper stein fra Kina og offentlige kantiner spyr ut svinekjøtt og gir faen i å ha vegetarmat - når Sp vil gjøre det billigere med bensin og diesel så går vi i feil retning. Hvor mye skatte- og oljepenger skal vi egentlig bruke på et NAV finansiert og subsidiert distrikts-Norge?? For å ikke nevne CO2 avtrykket?

Når vi snakker fram symbolpolitikk og glemmer tiltak som monner så går vi i feil retning - og så lenge vi velger å glemme problemet Kina og deres forsøpling av kloden uten politisk vilje til å redusere importen fra disse forbryterne så har vi et problem. I tillegg har vi sikkerhetstrusselen de utgjør ved å handle med dem og indirekte finansiere et kommunistisk styrt militær som er en trussel mot den frie verden.

Jeg forakter naiviteten til MDG og deres support samt enkelte deltakere som kaviarsosialisten Solheim, hykleren Hansson og ikke minst svovelpredikanten Arild Hermstad som er fullstendig ufordragelig i tillegg. Men MDG har likevel noen poenger om hvordan vi kan endre adferden til forbrukere via skatteseddelen - problemet er at de nå har alliert seg med AP og SV samt SP (delvis) som vil gjøre Norge mer oljeavhengig uten nødvendige effektiviseringstiltak og uten å legge til mer rette for verdiskapning utenfor offentlig sektor.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.352
    Torget vurderinger
    2
    Positiv utvikling. Når alternativene er på plass faller oljeforbruket. Dette er selve nøkkelen til å få til varig nedgang i forbruket. Det er en modell som vi bør satse på i alle sektorer som i dag forbruker petroleumsprodukter og annet fossilt brensel. Transport, oppvarming, matlaging, strømproduksjon.

Uten gode alternativer til folk og industri er det meste annet av tiltak fånyttes.

--

Bensin- og dieselsalget stuper – staten taper halv milliard i år
    Så langt i år er det solgt over 130 millioner liter mindre bensin og diesel enn i fjor. Det påfører staten et inntektstap på rundt 500 millioner kroner.

https://www.dn.no/innenriks/bensin-og-dieselsalget-stuper-staten-taper-halv-milliard-i-ar/2-1-715941
    SOM VANLIG SKJØNNER IKKE JORNALISTENE AT MAN MÅ HA MED DEN RELATIVE ENDRINGEN FOR Å FÅ MED SEG HELHETEN, HVOR MANGE % ER FALLET? 0.1 1 10 100%

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.388
    Torget vurderinger
    2
    Om Norge legger ned sin asbestproduksjon, vil ikke det føre til tilsvarende reduksjon på verdensbasis. Det er ikke så lett. Hvis vi slutter å lage den, vil verden ganske enkelt kjøpe asbest fra noen andre. Befolkningen i Kina nærmer seg en milliard. Alle disse menneskene har et ønske om ikke å brenne opp i husene sine, som for øvrig både er større enn våre, og har flere beboere per kvadratmeter. Dette gjør at behovet for brannbeskyttelse er minst like stort som vårt, per innbygger. Kommunistlandets asbestproduksjon er større enn vår, og den øker fra år til år. De blir ikke færre der borte, for å si det på den måten. Om vi her hos oss likevel velger å kutte tvert, har vi satt oss på vår høye, moralske hest til ingen nytte. Det er ikke en hest vi kan ri noe sted.

Nå skal asbestarbeiderne liksom skamme seg. De blir personlig stilt til ansvar for hvert eneste tilfelle av asbestrelatert lungesykdom. Vi sier til våre ansatte: Vær en stolt asbestarbeider. Gå omkring i samfunnet med hodet høyt hevet, i visshet om at du har vært med å redde liv. Hver vegg som ble stående etter at et hus tok fyr, er en vegg som du kan ha vært med å produsere isolasjon til.

Verden er i endring. Det er vi i Norsk Asbest også. Og selv om ingen kan spå om framtiden, er to ting helt sikkert: Verden vil trenge mer isolasjonsmateriale, og helseskadene må ned. Vi vil være med på begge deler.

Våre ingeniører har utviklet verdens beste asbest. Nå ønsker de å ta brannbeskyttelsen inn i en ny æra. For å gjøre dette trengs deres ekspertise og de ressursene som bare en fortsatt høy og forutsigbar asbestproduksjon kan gi. Vi ønsker å gi jobber til de unge som skal utvikle og produsere morgendagens brannbeskyttelse.
    www.dagbladet.no/kultur/vi-lager-verdens-sunneste-asbest/71872814?

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    4.201
    Torget vurderinger
    4
    Totalt skivebom - fem av fem bom (ser på skiskytig)

U

Utgatt24668

Gjest
    Denne tråden begynner muligens å avsluttes. Jeg ble litt inspirert av trådens navn og oppsummerer den slik:

«Klimaforskerne regnet rett, hva nå?

Klimaforsknene hadde rett, men hva så - Så lenge jeg kan vise meg fram på NRK?

Jeg våkner opp med stå, og det vil for meg gå - med all denne oppmerksomheten må du forstå.

Tror du på IPCC er du en idiot - fordi i hodet ditt er det bare rot. I morgen kommer vredens dag - iallefall så lenge det gir meg PR på sølv-fat.

Og du er nok en klimafornekter - så lenge du forskning forfekter. Fordi millioner vil lide så lenge du ikke står ved min side.

Og du er nok en rasist - hvis du ikke forstår min norsk til sist - det er bra sikkert og visst.»😉

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.220
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.649
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Volvo, Hitachi hele gjengen viser elektriske gravemaskiner nå, åpenbare fordeler er lavere driftsutgifter og null utslipp, passer jo veldig bra i byområder.
    Typiske spesifikasjoner er 4 timers brukstid og ladetid på 0-80% på en snau time.

https://www.at.no/emne/elektrisk-gravemaskin

https://www.volvoce.com/global/en/n...-compact-excavator-and-wheel-loader-at-bauma/
    Veldig bra. Det kunne vært et fint tiltak om det offentlige gav fordeler til selskaper som har en viss andel av maskinparken elektrisk, for å gradvis å legge inn kriterier i utlysningene etterhvert som selskapene har fått tid til å justere maskinparken sin. Det må gjøres langsomt og over mange år, men det er absolutt et verktøy jeg håper de etterhvert kommer til å benytte seg av.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.388
    Torget vurderinger
    2
    Det er. naturligvis, mulig å kjøre høykapasitets elkabel rett til elektriske gravemaskiner. Enkelt gjennomført -- så man er ikke avhengig av batteridrift.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.480
    Sikkert gjennomførbart på en kompakt byggeplass inne i et bysentrum, men på store anlegg nærmest umulig. Hvordan skal man f.eks. lade opp en 100 tonns gravemaskin som går 16 timer i døgnet på et veianlegg? Jeg har hatt et veianlegg som nabo i et par-tre år. Over 100 maskiner, de fleste av en ganske røslig størrelse. Tre tankbiler har vært i drift for å forsyne beistene med diesel.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det er. naturligvis, mulig å kjøre høykapasitets elkabel rett til elektriske gravemaskiner. Enkelt gjennomført -- så man er ikke avhengig av batteridrift.
    Ja det burde kunne fungere noen steder.. Det store problemet jeg ser er at det kanskje ikke er slik strømtilførsel tilgjengelig på mange arbeidessteder, på byggeplasser, langs veier etc., og skal man ha med en dieselgenerator er man jo like langt, så det blir litt vanskelig å komme unna batteriene. Men det går jo an å ha et stort batteri på en egen vogn/bil som anleggsmaskiner kan dele på slik at de slipper hvert sitt.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Yutong skal levere 88 elbusser til Bergen

Yutong skal levere 88 elbusser til Bergen -

Mobilitetsaktøren Keolis Norge har signert en ordre på 88 elektriske Yutong E12 busser som skal produseres av Yutong Eurobus Scandinavia AS. Dette er blant de største engangskjøp av elektriske busser i Europa og størst i Skandinavia.

Keolis kan i dag melde om at pilotbussen er satt i produksjon. De helelektriske bussene skal leveres i 2020 og settes inn i driften av det nylig tildelte bussanbudet i Bergen Sentrum.

U

Utgatt24668

Gjest
    Veldig flau dokumentar på NRK om XR i Norge. Vi har tross alt henvisning til psykiatrisk behandling i dette landet. 😳

Jeg forstår nå at dette ikke handler om klimaet men om personlige lidelser som er tragisk og alvorlig nok i seg selv - en slags prosjektering av sin egen eksistensielle krise over på klimaet. Da er det ikke rart at deres virkelighet ikke er overens med verken politikken eller IPCC.

Sist redigert av en moderator:

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.649
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Løft blikket, XR er et symptom på en syk verden.

Verden trenger nye ledere.
    https://energiogklima.no/kommentar/blogg/verden-trenger-nye-ledere/
    Bl.a.
    «En politiker tenker på neste valg; en statsleder på neste generasjon. En politiker ser etter suksessen til partiet, en statsmann for landet sitt. Statsmannen ønsker å styre, mens politikeren er fornøyd med å drive.»

U

Utgatt24668

Gjest

Bl.a.
    «En politiker tenker på neste valg; en statsleder på neste generasjon. En politiker ser etter suksessen til partiet, en statsmann for landet sitt. Statsmannen ønsker å styre, mens politikeren er fornøyd med å drive.»
    Symptomet på en syk verden er en økende polarisering mellom grupperinger type anti-globalister og de med fremmedfrykt/klimafornektelse og deres motparter. Jeg tenker at XR er noe annet - De med tilhørighetsproblemer i samfunnet og har funnet hverandre over en god sak som de ellers ikke har bakkekontakt med.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.649
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19

Bl.a.
    Symptomet på en syk verden er en økende polarisering mellom grupperinger type anti-globalister og de med fremmedfrykt/klimafornektelse og deres motparter. Jeg tenker at XR er noe annet - De med tilhørighetsproblemer i samfunnet og har funnet hverandre over en god sak som de ellers ikke har bakkekontakt med.
    Saken er god, og de har rett i at det går for sakte. De ønsker fokus på det de brenner for, og det får de. Hvilke mennesketyper som søker seg til XR er helt sikkert et studie verdig.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.649
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Og det beste tiltaket vi kan gjøre er å ikke få barn....

I en studie publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Environmental Research Letters i 2017 sammenlignes en rekke ulike klimatiltak som enkeltindivider kan utføre. Utslippsberegningene baserer seg på analyser av 39 andre studier. I studien har forskerne analysert en rekke ulike handlinger, og vurdert hvilke som monner mest i form av reduserte utslipp.

Blant handlingene som gir store utslag, trekker forskerne frem fire tiltak, som de anbefaler å promotere. Det første tiltaket er å velge å få ett barn mindre. Av alle tiltakene som forskerne har gjennomgått, er det dette som gir soleklart størst utslag for klimaet.

Det neste anbefalte tiltaket er å leve bilfritt, det tredje er å unngå å fly og det fjerde er å velge en plantebasert diett.

U

Utgatt24668

Gjest

Bl.a.
    Saken er god, og de har rett i at det går for sakte. De ønsker fokus på det de brenner for, og det får de. Hvilke mennesketyper som søker seg til XR er helt sikkert et studie verdig.
    Se dokumentaren så oppdager du raskt at dette er mennesker som fyller sine tomrom og eksistensielle kriser og prosjekterer dem på klimaet. Det er en dommedagssekt. Deres fokus er ikke på forskningen - men en tro på at milliarder vil dø i vår levetid eller innen 2030.

U

Utgatt24668

Gjest

I en studie publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Environmental Research Letters i 2017 sammenlignes en rekke ulike klimatiltak som enkeltindivider kan utføre. Utslippsberegningene baserer seg på analyser av 39 andre studier. I studien har forskerne analysert en rekke ulike handlinger, og vurdert hvilke som monner mest i form av reduserte utslipp.

Blant handlingene som gir store utslag, trekker forskerne frem fire tiltak, som de anbefaler å promotere. Det første tiltaket er å velge å få ett barn mindre. Av alle tiltakene som forskerne har gjennomgått, er det dette som gir soleklart størst utslag for klimaet.

Det neste anbefalte tiltaket er å leve bilfritt, det tredje er å unngå å fly og det fjerde er å velge en plantebasert diett.
    Det får meg til å tenke på da Bastholm høygravid belærte en ungkar i FrP om klimaet og bærekraft. Hvis bilder kan si tusen ord...å du hykleriske verden..WALK THE TALK!!

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.377
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Vi får ganske sikkert betydelege endringar, kanskje ikkje innan 2030, men garantert innan 2050. Då er eg på veg ut, reknar eg med, men alt no har eg barnebarn. Slutte med bil klarer eg nok ikkje før eg vert nøydd, men eg kan klare meg utan særleg mange flyturar. Og eg ser ikkje noko poeng i å kutte ut geite- og sauekjøt.

Noreg vil nok vere ganske godt stilt også i framtida. Det vert nok verst der det er tett med folk, og der det er svak statsmakt. Eg kan tenkje meg at ein del land i Afrika er vesentleg verre stilt enn oss. Midtausten og ein del av Asia er også ganske ustabilt. Så har vi utfordringane med eit Kina som svelt etter vekst, og eit India ein ikkje veit mykje om. Russland er også ein usikker faktor. Søramerika er også eit rot, og med USA i spinn er det mykje som tyder på at det vert eit paradigmeskifte.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.827
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Som tidligere nevnt: Beijing-platået, Kinas hovedstad og kornkammer, er et av de stedene som først vil oppleve så intense varmebølger at det bokstavelig talt blir ulevelig for mennesker utendørs. En varmebølge som kverker titusener på flatmark vil formodentlig gjøre et visst inntrykk også i partihovedkvarteret.

2018: https://www.thebeijinger.com/blog/2...0-year-record-summer-temperatures-soar-39degc
    2019: Heatwave to continue in Beijing - Chinadaily.com.cn
    The Ghost of Summers to Come: China could face deadly heat waves due to climate change | MIT News

Kina vil få det brenntravelt om noen få år. På mange måter er dette Kinas problem, både med de største utslippene og de største konsekvensene.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.388
    Torget vurderinger
    2
    An average of only 27.4mm of rain fell across the nation for the season, according to the Bureau of Meteorology, while temperature records tumbled from coast to coast as the country endured severe and catastrophic bushfires. The driest spring on record follows the hottest ever summer, the third-warmest autumn, the sixth-warmest winter, the hottest March on record, the third-hottest July, and the hottest month ever recorded in Australia (January 2019). We cannot cut our losses and accept the ruination of the planet.
    In November, the intense heat, bone-dry conditions and high winds meant catastrophic fire danger levels were declared for parts of New South Wales, Western Australia, South Australia and in the Greater Sydney region for the first time.

https://www.theguardian.com/austral...s-driest-and-second-hottest-spring-on-record?

U

Utgatt24668

Gjest
    Som tidligere nevnt: Beijing-platået, Kinas hovedstad og kornkammer, er et av de stedene som først vil oppleve så intense varmebølger at det bokstavelig talt blir ulevelig for mennesker utendørs. En varmebølge som kverker titusener på flatmark vil formodentlig gjøre et visst inntrykk også i partihovedkvarteret.

2018: https://www.thebeijinger.com/blog/2...0-year-record-summer-temperatures-soar-39degc
    2019: Heatwave to continue in Beijing - Chinadaily.com.cn
    The Ghost of Summers to Come: China could face deadly heat waves due to climate change | MIT News

Kina vil få det brenntravelt om noen få år. På mange måter er dette Kinas problem, både med de største utslippene og de største konsekvensene.
    En så tragisk hendelse kan paradoksalt redde situasjonen ved å motivere hovedproblemet til å handle - eller de er i det minste en viktig deltaker i problemet. Men det er klart at parisavtalen ikke kun er beleilig for Kina og India - globaliseringen er beleilig for den vestlige økonomien også som utfører innovasjon på hjemmebane og produksjon hos de med frikort. Jeg er ikke i mot globalisering men det har gått for langt - ikke bare med tanke på klimagasser men også alle andre problemer det bærer med seg. Overforbruk - tapt livskvalitet i karrierejag - forsøpling av havene og økte forskjeller.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Trolleybussen er ikke død ennå.

--

Solaris med 10 trolleybusser til Bergen -

Solaris med 10 trolleybusser til Bergen

«Jeg er veldig glad for å presentere de første trolleybussene av vårt merke i Norge. At Bergen har valgt at Solaris-kjøretøyer skal betjene den eneste trolleybusslinjen i landet er en virkelig milepælhendelse for oss,” sier Sverre Skaar, administrerende direktør i Solaris Norge AS.

Mandag 2. desember ble det klart at Keolis kjøper 10 18 meter trolleybusser fra Solaris Norge AS. Bergen er den eneste byen i Norge som fremdeles har trolleybusser i drift og de satser på det.

---

Jeg tror egentlig kan kunne spart betydelige summer på å lage egne traseer for slike i stedet for bybanen. Men det toget er nok gått.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Når det kommer til fanatiske dommedagskultister så er det et tiltak jeg støtter fullt ut. De bør ikke få barn. Det ville være tragisk for barn å vokse opp med paranoide ekstremister som foreldre. Litt det samme som å vokse opp i en IS-familie. Sjansen for at det går bra med dem i livet er mye mindre enn hos normale mennesker.

.. tenk å ha foreldre som ser på barn som forurensende klimaproblemer som helst ikke burde vært satt til verden. Da går mange små en trivelig oppvekst i møte. :(

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.649
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Når det kommer til fanatiske dommedagskultister så er det et tiltak jeg støtter fullt ut. De bør ikke få barn. Det ville være tragisk for barn å vokse opp med paranoide ekstremister som foreldre. Litt det samme som å vokse opp i en IS-familie. Sjansen for at det går bra med dem i livet er mye mindre enn hos normale mennesker.

.. tenk å ha foreldre som ser på barn som forurensende klimaproblemer som helst ikke burde vært satt til verden. Da går mange små en trivelig oppvekst i møte. :(
    Ingen burde få barn, i hvertfall ikke klimafornektere som vil indoktrinere barna til å bli ignorante små bøllefrø uten kontakt med virkeligheten:).....

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn