Det forundrer meg litt at norske meteorologer ikke snakker mer om jetstrømmen. I USA er kart og animasjoner av hvor jetstrømmen ligger et fast innslag i værmeldingen på TV. Her vil også buktningene i den gi skillet mellom stabilt tørt/varmt vær og stabilt ustabilt Atlanterhavsklima for oss her nord, og så definitivt sette preg påværet lenger sørover i Europa.
The ribbon of fast winds familiar to air travelers between North America and Europe is a big influencer on weather in North America and Europe. By drilling deep into the Greenland Ice Sheet, researchers reconstructed the jet stream's past and found that climate-caused disruptions are likely to...
www.sciencedaily.com
Forskere har sjekket hvordan jetstrømmen har variert over de siste 1250 år.
forskning.no
Artikkelen om endringer i Golfstrømmen/AMOC:
De ser etter mønstre i et nokså kaotisk system, uten egentlig å demonstrere de fysiske driverne. Jeg er kanskje ikke helt overbevist, men det ser ut til å være en mye større risiko der enn godt er.
Jeg har forsøkt å forstå hvordan en «off» tilstand for Golfstrømmen vil arte seg. Hvordan den oppstår er brukbart forstått: Smeltevann fra Grønland og Arktis er lettere enn saltvannet fra tropene, selv om det siste er varmere, og «pumpen» i form av nedsynking svekkes og stopper opp. Den relativt kalde sonen i havet sørvest for Island (som en del fjols brukte som begrunnelse for å benekte global oppvarming for bare noen få år siden) og oppvarmingen av vannet langs østkysten av USA er symptomer på at dette faktisk skjer.
Men det er vanskeligere å forstå effekten. Det er fortsatt en himla masse varme i tropene. Om den ikke transporteres bort vil havvannet der bli enda varmere og saltere. Om varmen ikke transporteres nordover vil temperaturen der falle, smeltingen avta, og smeltevannet bli kjøligere. Isen i Arktis kan begynne å vokse igjen. Jordrotasjonen, corioliskreftene og kystlinjene er som de er, så det varme vannet vil presses nordover. På et eller annet punkt flipper likevekten tilbake, nedkjølt saltvann begynner igjen å synke, og pumpen starter opp igjen.
Den langsiktige prognosen er at Arktis og Grønland smelter helt ned. Da er det også slutt på smeltevann derfra, og det er ingen ting som hindrer at AMOC forblir «på». Vi kan komme til å veksle mellom perioder med rask oppvarming av Arktis (som nå) og perioder med langsommere oppvarming på veien dit, men jeg ser virkelig ikke hvordan systemet skal gå til en stabil «av»-tilstand. Prognosen er nok mer noen hundre år lange perioder med drittvær enn en ny istid som bare rammer Norge.