Disqutabel
Æresmedlem
- Ble medlem
- 28.09.2016
- Antall liker
- 11.923
Det er jo et spennende standpunkt at trend er uinteressant i den store sammenhengen, mens korte tidsintervaller skal være gjeldende. Hvordan kommer man til at et slikt tankesett er produktivt? Når det gjelder flytende havvind er vi ikke i nærheten av det punktet der utflating av kurvene setter i gang, det har jo bare så vidt begynt. Om man i det hele tatt får disse prosjektene til å fungere, er det overveiende sannsynlig med radikale kostnadsfall de kommende 10 - 30 år.Det er ingen som er uenig i at det finnes en læringskurve - men den flater jo også ut.
Og siden vi nå faktisk diskuterer dette i dag - så synes jeg det er mer relevant hva som har skjedd de siste 2 årene - enn hva som har skjedd de 20 årene før det.
Men du får lese ting som du vil - jeg gidder ikke mer.
Og ellers, siden det ble bragt på bane dette med diskusjonsteknikk:
Det ble aldri skrevet slik fra min side. Jeg påpekte kun at det lages incitamenter for å få prosjekter i gang, og benyttet leterefusjon som eksempel på en kostbar løsning, som på den annen side er en såkalt "utgift til inntekts ervervelse". Subsidier ble ikke nevnt.Det må være fint å leve i en fantasiverden hvor O&G er subsidiert,
Lurer på hvorfor du bringer opp dette temaet, ettersom jeg ikke var i nærheten av å skrive noe i den retning. Asbjørn hadde ingen problemer med å lese det jeg faktisk skrev, mens du fremlegger dette som om det er noe jeg har forfattet, og argumenterer ut fra dettevindkraft kommer til å bli så billig at det utkonkurrerer alt,
Jeg tok ikke opp balanseringen i mine innlegg overhodet, mest fordi vi har vannkraft til dette i Norge. I et større internasjonalt marked, vil også andre mekanismer slå inn på balanseringssiden, men som sagt var ikke dette min agenda i det hele tatt.nettet balanserer seg selv
Dette avslutter jo på eklatant vis et innlegg som er 100% (faktisk!) uredelig i form og innhold, ettersom jeg overhodet ikke nevnte noe som kunne tolkes i denne retning. Er dette ny rekord antall stråmenn i bare ett innlegg? Uansett tenker jeg det er greit å forholde seg til hva som blir skrevet, fremfor å fantasere fram noe helt, helt annet, og så svare på det man selv har fantasert fram.og overskuddet fra å selge kjempebillig vindkraft til en lav strømpris generer store skatteinntekter for staten.