Morsomt,^ Er OMF ditt alter ego??
Bildet er vel helt presist. Økende global snittemperatur fører til at atmosfæren holder på mer vann, regnmengder øker, slik du fortrinnlig demonstrerer ved din ekstrainnsats.Morsomt,
Dette er vel ikke av interesse vil jeg tro, men likefullt: Her er nedbørsstatistikken for den nevnte værstasjonene de siste 180 årene.
Jevnt stigende nedbør hele perioden, med størst stigning fra 1920 til 1960.
Økt nedbør gir jo også flere tilfeller at styrtregn.
Vis vedlegget 1027977
Det var jo litt morsomheter om utsnitt og slikt - gir det blå utsnittet dere har valgt et riktig bilde? Jeg synes vel ikke det.
Vis vedlegget 1028026
Presiserer at det er styrtregn det er snakk om, IKKE totalnedbør.Morsomt,
Dette er vel ikke av interesse vil jeg tro, men likefullt: Her er nedbørsstatistikken for den nevnte værstasjonene de siste 180 årene.
Vis vedlegget 1027977
Det var jo litt morsomheter om utsnitt og slikt - gir det blå utsnittet dere har valgt et riktig bilde? Jeg synes vel ikke det.
Vis vedlegget 1028026
Fra Blood Sweat and Tears:styrtregn er jo som en følge av høyere temp er vel ikke så oppsiktsvekkende det vel? Hadde vært mere bekymringsfullt om det ikke regnet og ble varmere.
Høyre og Frp står for drill baby, drillHøire tråkker i klimasalaten igjen og vil åpne i Lofoten 6.... jaja.. stem Høire for klimasituasjonen...
Ble du plutselig interessert i lange tidsserier nå? Var det ikke du som nettopp argumenterte for at tall fra de siste to-tre årene trumfer alt som gikk tidligere? Gjaldt det bare noen tallserier og ikke andre?Morsomt,
Vis vedlegget 1027977
Vis vedlegget 1028026
Tenk ellers litt over årsak og virkning her, hva som skjer med vann når det blir varmere, og hvorfor kurven du selv viste er flat frem til et stykke inn på 1900-tallet og deretter går over til en stigende trend.Og siden vi nå faktisk diskuterer dette i dag - så synes jeg det er mer relevant hva som har skjedd de siste 2 årene - enn hva som har skjedd de 20 årene før det.
ja ofte veldig lokalt både regn og varme/kulderekorderFra Blood Sweat and Tears:
"What goes up, must come down.."
Varmt klima fører til høyere fordamping, og den fuktigheten må falle ned til slutt
Hvor det faller se det kan være så ymse.
Ifjor sommer forlot jeg Frogner i Oslo i styrtregn, da jeg kom til Torshov hadde det ikke falt en dråpe.
Nei intet av dette er selvfølgelig oppsiktsvekkende i Basserns verden. Jeg derimot kan ikke nok om meteorologi og atmosfærefysikk til å si at dette er som heeelt forventet. Men noen av oss uvitende syns det er interessant at vitenskapens metodikk stadfester det vi syns å observere.styrtregn er jo som en følge av høyere temp er vel ikke så oppsiktsvekkende det vel? Hadde vært mere bekymringsfullt om det ikke regnet og ble varmere.
"Vått og kaldt og breiflabb overalt"?basic fysikk, og forklart endel ganger allerede.
Det som bekymrer meg mest er hvis oslo blir like fuktig som bergen og det viser seg at det er fuktig klima som gir så rar dialekt..
Seriøst - dette er pinlig lavmål.Ble du plutselig interessert i lange tidsserier nå? Var det ikke du som nettopp argumenterte for at tall fra de siste to-tre årene trumfer alt som gikk tidligere? Gjaldt det bare noen tallserier og ikke andre?
Tenk ellers litt over årsak og virkning her, hva som skjer med vann når det blir varmere, og hvorfor kurven du selv viste er flat frem til et stykke inn på 1900-tallet og deretter går over til en stigende trend.
Morsomt, sa du selv.
Litt usikker på hva du legger i det noe upresise begrepet basic fysikk. Barneskole ? Ungdomsskole ? VGS ? Fysikk på Roteloftet ?basic fysikk, og forklart endel ganger allerede.
Det som bekymrer meg mest er hvis oslo blir like fuktig som bergen og det viser seg at det er fuktig klima som gir så rar dialekt..
"Det var visst varmt før i tiden også" gjerne avsluttet med at annet solid argument som "hø,hø,hø" . Det er vel en av de mest brukte frasene jeg har hørt under diskusjon med klimaskeptikere. Det viser seg at det er umulig å diskutere med slike da de stort sett er faktaresistente, eller vitenskapsfornektere som det egentlig er.Det var vist varmt før i tiden også:
Årlige temperaturekstremer i Norge - Wikiwand
Dette er en oversikt over høyeste og laveste offisielt registrerte temperatur i Norge fra 1878.www.wikiwand.com
Vis vedlegget 1028715
Litt mer info. Eventuell senking av temperaturene vil komme på tampen av året.FN: La Niña kan senke temperaturene i år
Det nedkjølende værfenomenet La Niña kommer tilbake i år. Det sier FNs værbyrå. Dette kan være med på å senke de høye temperaturene vi har sett globalt den siste tiden.
Endringen vil trolig skje i løpet av de neste månedene. World Meteorological Organization sier de ser tegn til at motsatsen El Niño, som har bidratt til de høye temperaturene, nå viser «tegn til å ta slutt».
Til lokale forhold i Italia (Liguria), min kompis som fisker melder om sjøtemperatur allerede på 22 grader. Det er svært tidlig. I fjor kom det opp i 29 grader som max, så høyt hadde han aldri målt før. Blåskjelldyrkerne, de er det mange av der, er meget bekymret. .Litt mer info. Eventuell senking av temperaturene vil komme på tampen av året.
God sjanse for etablering av La Niña mot slutten av året, men varme-etterslepet vil fortsette ut året, selv med overgang til La Niña.
De seneste ni årene er de varmeste som er målt, til tross for at vi hadde en flerårig La Niña fra 2020-tidlig 2023. Man regner med at overopphetede hav er et varmereservoar som gjør at overgangene ikke blir like tydelige som før.
God artikkel i linken.
Trur ikkje det.Om vi er løsningen er vel foreløpig et veldig åpent spørsmål.