Tenkte jeg skulle dele min arbeidsdag med resten av menigheten. En av de beste på lenge...
Driver jo fortsatt og spiller inn mine RF-63 som nå har fått juling noen dager etter tips\ oppskrift fra Rognilen. Satte de mot hverandre, ut av fase og i mono i 3 døgn. Og se det, dette gjorde susen!! Det hele hadde løsnet betydelig, akkurat som om det var mer av alt over hele fjøla selv om jeg hadde ca 300 timer på de fra før. Både bredde, dybde og høyde hadde vokst, liksom falt på plass. Jeg satte også inn noen nye NOS rør på smårøra av type Mullard for en ukes tid siden som sikkert også har bidratt med sitt, noe jeg senere fikk bekreftet ved ett rør skifte. Disse kostet litt men, men.. verdt hver eneste krone!!!
Etter en time med mer eller mindre sjokkerende prøvelytting på morgenkvisten, måtte jeg bare samenligne og teste mine gamle N803 som jeg har hatt lenge trass i at det har hvert flere andre høytalere innom før Klipsch'ene kom i hus. Disse kjenner jeg ut og inn så de er greie å bruke som preferanser (enn så lenge).
Det var betydelig med liv i mine gamle 803 som nå fikk prøvd seg en tur på Mc 275 for første gang etter rør skifte, og andre gang etter at denne forsterkeren ble kjøpt. Jeg hadde på forhånd bestemt meg for å vente til Klipsch'ene hadde begynt å falle på plass før en evntuell samenligning. Tenk om jeg ikke likte Klipsch over tid eller at de ikke ble så mye bedre med en god rør forsterker og litt innspilling.. Gjett om jeg tok feil.
For å gjøre en lang historie kort. Det ble spillt hele 5 melodier på B&W'ene før Klipsch'a ble koblet opp igjen!!! ;D
Dvs. RF-63 henger nok litt etter i toppen, eller retter sagt det mangler noe Hz oppover i frekvens mot 803, noe jeg tvilsomt hadde tenkt over om jeg ikke hadde direkte samenlignet disse. 803 spiller riktignok med en helt annen ro over seg, men for å si det kort og brutalt så ligger de miiiiiiiiiiiiiiiiiiiiilevis etter på dynamikk og innlevelse både på godt og vondt. Det lille RF-63 mangler oppover tar den igjen så det holder nedover. Den er dyp som en brønn i forhold, og med en innlevelse i mellomtonen som er direkte imponerende og så virkelighetsnær at det nesten blir for dumt å samenligne disse.
Har sittet å hørt på skiver i hele dag mens jeg har "forsøkt" å jobbe litt, det ble selvsagt hjemme kontor i dag
. Det har ikke hvert lett og jobbe da jeg tilstadighet har blitt revet med og det formelig flyter av plater utover hele stua også. Jeg prøver nå febrilsk å ta igjen det tapte for jobben, men det er jaggu ikke lett.
"Akkurat nå synger Elvis Costello som aldri før med en helt himmelsk stemme.., en nærhet, varme og en autoritet som jeg aldri har opplevd maken til i egen stue"
Klipsch RF-63 er mitt første møte med "horn lyden" og jeg er rimelig fersk med røra også, så dere får ha meg unnskyldt om jeg virker en smule overentusiastisk og poster et såpass langt innlegg her, men disse høytalerne må da være ett av de aller beste kjøpene på denne siden av 20 frognertiere? De fortjener da virkelig å kombineres med komponenter som overgår de flere ganger i pris også eller hva? (Det gjelder vel kanskje Klipsch generellt for den del)
Mvh
Kristjan