Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MVIL

    Medlem
    Ble medlem
    04.03.2010
    Innlegg
    27
    Antall liker
    0
    RB-25, RB-35 og RB-75 har K-1128-OB element.
    RC-7, RF-3, RF-3 II og RF-5 har K-1083-SB element.
    Sånn hurtig oppsummert.
     

    MVIL

    Medlem
    Ble medlem
    04.03.2010
    Innlegg
    27
    Antall liker
    0
    Haakon_Rognlien skrev:
    MVIL skrev:
    Siden du er Mr. Klipsch 8)
    Hva bør jeg lete etter som erstatter for RF-5?
    Er egentlig en mann som ikke ser meg tilbake på svunnen tid, men RF-5 var et ekteskap jeg savner dypt og inderlig!
    Mitt hjerte blør hver dag jeg er uten RF-5 :-[
    Skjønner deg godt, er selv klart mest glad i RF-serien... Har selv eid RF5 i flere år, og den naturlige etterfølger er RF63. De må dog ha litt større rom og enda litt høyere forsterkerkvalitet for å blomstre. De oppleves ofte en touch mindre dynamiske enn RF5, men årsaken er faktisk en glattere og bedre oppløst diskant. Mindre "rufs" og støy har ofte den effekt at det høres mindre friskt og dynamisk ut, men jeg garanterer at med rett kraft, spiller de så sjokkartet at det æ'kke til å holde ut! :)
    Innspilling? MINST like jævelige som RF 5, men i det minste spiller de litt mer harmonisk fra start... Bare vær obs på at de har en periode underveis der de låter helt innforjævelig, men det går over!
    Selv sitter jeg med mitt blødende hjerte og venter på RF-seriens fornyelse; jeg har et par forkjellige Heritage'r å velge i, men det gjør meg nesten like frustret som lykkelig... ;)
    Skal du finne noe ikke-Klipsch som er flotte og lettstyrte, og litt lettdrevne, kan du se på Kef og Tannoy, for eksempel. Kjekke høyttalere som er snille mot de fleste. :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Tusen takk for gode svar, Håkon!
    Grunnen til at jeg likte RF-5 bedre enn de fleste Klipsch, var en stor stue og mange timers intens jobb med å få bukt med bass-boom, for å trille frem musikken som befinner seg i utløpet av RF-5.
    Jeg er ikke tilhenger av kveling av musikken for "partyeffekter"
    Plantet rett på gulv uten noen form for tweaks, kostet mye av gleden oppover.
    RF-5 låter ikke bedre enn "alle" andre høyttalere i den prisklassen om det ikke jobbes relativt intenst for å fjerne bi-effektene.

    For å kunne sette fingeren på hva som kunne blitt optimalt for meg pr dags dato, vil jeg sette opp følgende kriterier:
    Holografi som RF-3 II kan skilte med, eller bedre.
    Renheten og de musikalske egenskapene som RF-5 besitter, eller bedre.
    Enda mer av de positive sidene som får musikken til å trille lekende lett ut til lytter.
    Gulvstående (barn på 4, 7 og 10 år).
    Litt flåsete uttalelse kanskje, men se for deg en "high-end" versjon av RF-5.
    Gulvstående full-range ProAc Response two som kan mestre all slags musikk og brukes til party, om nødvendig, kun drevet av SE 300B.
    DET er min personlige drøm :)

    Er da RF-63 noe å satse på for min del?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.827
    Antall liker
    11.611
    Torget vurderinger
    2
    MVIL skrev:
    For å kunne sette fingeren på hva som kunne blitt optimalt for meg pr dags dato, vil jeg sette opp følgende kriterier:
    Holografi som RF-3 II kan skilte med, eller bedre.
    Ikke så enkelt; RF 3 har førsteordens filter mot toppen, og fungerer temmelig fasekorrekt. Derav de store, presise lydbildene

    Renheten og de musikalske egenskapene som RF-5 besitter, eller bedre.
    Joda, den kan du finne i andre RF'r også, men til en pris...

    Enda mer av de positive sidene som får musikken til å trille lekende lett ut til lytter.
    Den er ikke enkel. For noe av RF5's egenskaper er "rent lureri" :), den er nemlig litt rufsete i toppen, skjønner du, noe som tilsynelatende gir masse liv og energi. En slags snarvei til stor moro, på et vis. RF 63 er bedre i hele frekvensområdet, men er også mer sugen på reisnspikka kvalitet for å bevise det.

    Gulvstående (barn på 4, 7 og 10 år).
    RF 63 står som påler. De er en god del større og tyngre enn RF 5

    Litt flåsete uttalelse kanskje, men se for deg en "high-end" versjon av RF-5.
    Det blir jo på mange måter RF 63 (evt 83) det, da... Selv om ekte high-end høyttalere fnyser av en sånn påstand... :)

    Gulvstående full-range ProAc Response two som kan mestre all slags musikk og brukes til party, om nødvendig, kun drevet av SE 300B.
    DET er min personlige drøm :)
    Den beskrivelsen står det også RF 63 på. Den går enda dypere enn RF 5, og da med klart bedre presisjon, den er glattere og mer elegant oppover. Men den krever alt for dyrt utstyr for å vise sine kapasiteter fullt ut. Dessuten de vil nok ikke låte like klangfullt som Respons, like luftig som Martin Logan, like frekvenslineære som Marten....osv...

    Er da RF-63 noe å satse på for min del?
    Tja. De kommer aldri til å kopiere lydbildene fra de mest faskorrekte. Men de spiller ellers bedre enn RF 5 på alt, med det mulige unntak at de spiller en anelse mer avslappet. Dermed kan de subjektivt virke noe mindre dynamiske. Men i virkeligheten er de ikke det, heller tvert om. Men de ønsker seg veldig gode forsterkere for å vise sitt potensiale, som sagt.
    Gudd løkk!
    Håkon
     

    MVIL

    Medlem
    Ble medlem
    04.03.2010
    Innlegg
    27
    Antall liker
    0
    Tusen hjertelig takk!!!!
    Hva skulle man gjort uten slike ikoner som deg, Håkon?
    Uvurderlig, rett og slett!!
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    462
    Antall liker
    218
    OJ! Nå har jeg fått priser og tekniske løsninger som jeg kam være fornøyd med. Ayon Audio Spirit II og Sugden 21a series 2 (m/HT-inngang modet fra fabrikk).
    Huff, ikke enkelt. Prisene er ikke SÅ ulik at det må til slutt bli beste match til RF63. Ikke enkelt nei.
     

    Blomsterkjell

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2010
    Innlegg
    155
    Antall liker
    1
    rolfozzy skrev:
    Tja. Hva vet vi om de?

    Fortell hva du vet, så skal jeg fortelle hva jeg vet.
    Du får de ikke med blomster.!
    Du får de ikke med blomsterduft.!
    Er de totalt ubrukelige da.?
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.365
    Antall liker
    6.578
    Torget vurderinger
    2
    Blomsterkjell skrev:
    rolfozzy skrev:
    Tja. Hva vet vi om de?

    Fortell hva du vet, så skal jeg fortelle hva jeg vet.
    Du får de ikke med blomster.!
    Du får de ikke med blomsterduft.!
    Er de totalt ubrukelige da.?
    Og hva vet jeg om de?

    Mindre enn deg, nemlig ingenting. ;D
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.498
    Antall liker
    291
    Torget vurderinger
    20
    Noen her som har impedanse graf for Cornwall III?
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Brodern trenger noen lange billige høyttaler kabler på 2x8m til RF-52 og AN SP-1 (eller var det SP-10?)
    De må være hvite da de må trekkes over en hvit dør/vegg. Noen forslag?
     

    Blomsterkjell

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2010
    Innlegg
    155
    Antall liker
    1
    Torsen skrev:
    Brodern trenger noen lange billige høyttaler kabler på 2x8m til RF-52 og AN SP-1 (eller var det SP-10?)
    De må være hvite da de må trekkes over en hvit dør/vegg. Noen forslag?
    Eventuelle forslag er nærmest umulig.!
    Ved å bruke så lange lengder på billige kabler så får han seriøse problemer med lyden..
    Har noen lengder på 8-10 meter av Tara Labs Klara og Omni jeg hektet på anlegg nr 2 for å høre hvor høyttalerene låt greiest, men lyden ble elendig.!!
    Forsto ikke hva som var galt før jeg kuttet de ned til par meter, da kom jaggu musikken frem 8)
    Billig og lange kabler hører ikke sammen i mine ører.!
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.162
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Om ikke ett forslag så iaf en erfaring, fra min side.

    Brukte rundt 7m med 6kv solid core kobber ht kabler, i leiligheten, og det fungerte helt greit.
    Noe upraktisk kanskje, stive kabler ;)
    Men billig var det.

    /jan
     

    bat

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.03.2004
    Innlegg
    86
    Antall liker
    1
    Har vore ven i mange år, men kjem ut av skapet først i dag. Etter nokre år med klipsch SF-1, oppgraderte eg til RF3 mk2. Dette var ein høgtalar eg levde godt med i mange år. I fjor haust tok eg eit nytt steg og oppgraderte til Cornwall III. Fantastisk morosam høgtalar. Tippar desse vert ståande i mange år.

    Står no ved eit vaskeleg val. Har testa ein del med Copland CTA-405, men kjem til at eg har lyst på ein transistorforsterkar i staden. Mest praktiske årsaker. Er veldig nære ved å bestille ein Sugden A21 series 2. Er denne i same klasse lydmessig som 405, kva gjeld engasjerade spelestil. Likar at det er litt sprut i lydbilete. Er eg på villspor ved å ville ha Sugden framfor Copland. Nokon som har samanlikna desse forsterkarane som kan seie noko om likskapar og ulikskapar?

    Er takksam for tilbakemeldingar.
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.162
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    bat skrev:
    Har vore ven i mange år, men kjem ut av skapet først i dag. Etter nokre år med klipsch SF-1, oppgraderte eg til RF3 mk2. Dette var ein høgtalar eg levde godt med i mange år. I fjor haust tok eg eit nytt steg og oppgraderte til Cornwall III. Fantastisk morosam høgtalar. Tippar desse vert ståande i mange år.

    Står no ved eit vaskeleg val. Har testa ein del med Copland CTA-405, men kjem til at eg har lyst på ein transistorforsterkar i staden. Mest praktiske årsaker. Er veldig nære ved å bestille ein Sugden A21 series 2. Er denne i same klasse lydmessig som 405, kva gjeld engasjerade spelestil. Likar at det er litt sprut i lydbilete. Er eg på villspor ved å ville ha Sugden framfor Copland. Nokon som har samanlikna desse forsterkarane som kan seie noko om likskapar og ulikskapar?

    Er takksam for tilbakemeldingar.
    Jaggu på tide at du kom ut av skapet bat :)

    Hørt Sugden A21SE (hvis jeg ikke husker helt feil) og den "gamle" A21 på div høytalere men ikke på klipsch desverre. Likte veldig godt hva jeg hørte. Sist hørte jeg på Sugden og Harbeth hos den lokale hifi pusheren, det svingte :) Skulle jeg hatt meg en transistor amp tror jeg nok Sugden hadde stått som nr1 på lista.

    Men som sagt, mest synsing fra min side når det gjelder Sugden - Klipsch.

    /jan
     

    bat

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.03.2004
    Innlegg
    86
    Antall liker
    1
    JanR skrev:
    Jaggu på tide at du kom ut av skapet bat :)

    Hørt Sugden A21SE (hvis jeg ikke husker helt feil) og den "gamle" A21 på div høytalere men ikke på klipsch desverre. Likte veldig godt hva jeg hørte. Sist hørte jeg på Sugden og Harbeth hos den lokale hifi pusheren, det svingte :) Skulle jeg hatt meg en transistor amp tror jeg nok Sugden hadde stått som nr1 på lista.

    Men som sagt, mest synsing fra min side når det gjelder Sugden - Klipsch.

    /jan
    Jau takk for det. Lyden er faktisk mykje betre etter at eg kom ut. Var litt innestengt, kan du seie;)

    Har så godt som bestemt meg, så det er ikkje mykje overtaling som skal til før det vert kjøp. Er litt av typen utolmodig for tida, og vil få på plass ny forsterkar rimelig kjapt. Har stort sett kun fått med meg positive ting om Sugden. Dersom det finnest: er det noko å utsette på merket, noko negativt? Eller er A21 series 2 så bra og driftsikker som dei fleste vil ha det til.
     

    Blomsterkjell

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2010
    Innlegg
    155
    Antall liker
    1
    bat skrev:
    Har vore ven i mange år, men kjem ut av skapet først i dag. Etter nokre år med klipsch SF-1, oppgraderte eg til RF3 mk2. Dette var ein høgtalar eg levde godt med i mange år. I fjor haust tok eg eit nytt steg og oppgraderte til Cornwall III. Fantastisk morosam høgtalar. Tippar desse vert ståande i mange år.

    Står no ved eit vaskeleg val. Har testa ein del med Copland CTA-405, men kjem til at eg har lyst på ein transistorforsterkar i staden. Mest praktiske årsaker. Er veldig nære ved å bestille ein Sugden A21 series 2. Er denne i same klasse lydmessig som 405, kva gjeld engasjerade spelestil. Likar at det er litt sprut i lydbilete. Er eg på villspor ved å ville ha Sugden framfor Copland. Nokon som har samanlikna desse forsterkarane som kan seie noko om likskapar og ulikskapar?

    Er takksam for tilbakemeldingar.
    Sugden, Marantz og Jeff Rowland er vel de argeste "konkurrentene"..
    Prøve og feile er vel eneste løsningen.?
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.162
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    bat skrev:
    JanR skrev:
    Jaggu på tide at du kom ut av skapet bat :)

    Hørt Sugden A21SE (hvis jeg ikke husker helt feil) og den "gamle" A21 på div høytalere men ikke på klipsch desverre. Likte veldig godt hva jeg hørte. Sist hørte jeg på Sugden og Harbeth hos den lokale hifi pusheren, det svingte :) Skulle jeg hatt meg en transistor amp tror jeg nok Sugden hadde stått som nr1 på lista.

    Men som sagt, mest synsing fra min side når det gjelder Sugden - Klipsch.

    /jan
    Jau takk for det. Lyden er faktisk mykje betre etter at eg kom ut. Var litt innestengt, kan du seie;)

    Har så godt som bestemt meg, så det er ikkje mykje overtaling som skal til før det vert kjøp. Er litt av typen utolmodig for tida, og vil få på plass ny forsterkar rimelig kjapt. Har stort sett kun fått med meg positive ting om Sugden. Dersom det finnest: er det noko å utsette på merket, noko negativt? Eller er A21 series 2 så bra og driftsikker som dei fleste vil ha det til.
    Kjenner ikke Sugden godt nok til å si noe om akkurat det.
    Men tror ikke du trår feil her :)

    Sugden har en vennetråd her, sving innom :)
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=26932.0

    /jan
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.162
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg

    bat

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.03.2004
    Innlegg
    86
    Antall liker
    1
    JanR skrev:
    Håpe det grer seg til. Ikke lenge før vi ser en 405 på børsen nå da ?

    /jan
    Njaa. Me får no sjå. Kanskje, kanskje ;)
     

    pixote

    Medlem
    Ble medlem
    02.03.2008
    Innlegg
    40
    Antall liker
    0
    JanR skrev:
    pixote skrev:
    Noen som vet prisen på et par nye klipsch khorn?
    I underkant av 100k hvis jeg ikke tar helt feil.
    60'th aniversary.

    /jan
    Ser du spiller med 2a3 forsterker på khorn,jeg har en audio note vindicator 2a3. Er det nok krefter med 3.5 watt?
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    bat skrev:
    JanR skrev:
    Jaggu på tide at du kom ut av skapet bat :)

    Hørt Sugden A21SE (hvis jeg ikke husker helt feil) og den "gamle" A21 på div høytalere men ikke på klipsch desverre. Likte veldig godt hva jeg hørte. Sist hørte jeg på Sugden og Harbeth hos den lokale hifi pusheren, det svingte :) Skulle jeg hatt meg en transistor amp tror jeg nok Sugden hadde stått som nr1 på lista.

    Men som sagt, mest synsing fra min side når det gjelder Sugden - Klipsch.

    /jan
    Jau takk for det. Lyden er faktisk mykje betre etter at eg kom ut. Var litt innestengt, kan du seie;)

    Har så godt som bestemt meg, så det er ikkje mykje overtaling som skal til før det vert kjøp. Er litt av typen utolmodig for tida, og vil få på plass ny forsterkar rimelig kjapt. Har stort sett kun fått med meg positive ting om Sugden. Dersom det finnest: er det noko å utsette på merket, noko negativt? Eller er A21 series 2 så bra og driftsikker som dei fleste vil ha det til.
    Hjalp en kar med en Sugden A21 for en tid tilbake. Gjennomført relativt bra komponenter og solid konstruksjon! Sikkert derfor den fungerer godt også ;)
    Problemet med denne enheten, var overslag pga utslitt volumpot. Rimelig og enkel sak og fikse.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.140
    Antall liker
    6.774
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Ser du spiller med 2a3 forsterker på khorn,jeg har en audio note vindicator 2a3. Er det nok krefter med 3.5 watt?
    utrolig men sant - ja du kan fint klare deg med 3.5W - spiller som det skal det :)
    ps - selv vil jeg ha mer effekt men så har jeg jo ikke k-horn...
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.162
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    pixote skrev:
    JanR skrev:
    pixote skrev:
    Noen som vet prisen på et par nye klipsch khorn?
    I underkant av 100k hvis jeg ikke tar helt feil.
    60'th aniversary.

    /jan
    Ser du spiller med 2a3 forsterker på khorn,jeg har en audio note vindicator 2a3. Er det nok krefter med 3.5 watt?
    Føler at jeg har mer enn nok :)
    Kjører 2A3'n igjennom en AN M2, fungerer greit.

    Nå skal det sies at jeg har prøvd med 8w 300B/10W ECL86/25W EL34/35W KT77/45W 6550/60W 6C33A.
    Ender opp med 2A3'n hver gang :)

    /jan
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    pixote skrev:
    JanR skrev:
    pixote skrev:
    Noen som vet prisen på et par nye klipsch khorn?
    I underkant av 100k hvis jeg ikke tar helt feil.
    60'th aniversary.

    /jan
    Ser du spiller med 2a3 forsterker på khorn,jeg har en audio note vindicator 2a3. Er det nok krefter med 3.5 watt?
    3,5 watt er og blir nettopp det!
    De vil teoretisk kunne drive en høytaler som Khorn med 104 db følsomhet, til et maks volum på ca109 db. Dette er slett ikke lavt.

    Til sammenligning vil du behøve 64 watt for å drive en høytaler med 90 db følsommhet til samme volum.

    Hvor godt det vil spille opp til det teoretisk oppgitte volum, avhenger av konstruksjon, strømforsyning utgangstrafo osv., og så lang meg bekjent er Vindicator en godt konstruert forsterker!
     

    bat

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.03.2004
    Innlegg
    86
    Antall liker
    1
    Erland skrev:
    bat skrev:
    JanR skrev:
    Jaggu på tide at du kom ut av skapet bat :)

    Hørt Sugden A21SE (hvis jeg ikke husker helt feil) og den "gamle" A21 på div høytalere men ikke på klipsch desverre. Likte veldig godt hva jeg hørte. Sist hørte jeg på Sugden og Harbeth hos den lokale hifi pusheren, det svingte :) Skulle jeg hatt meg en transistor amp tror jeg nok Sugden hadde stått som nr1 på lista.

    Men som sagt, mest synsing fra min side når det gjelder Sugden - Klipsch.

    /jan
    Jau takk for det. Lyden er faktisk mykje betre etter at eg kom ut. Var litt innestengt, kan du seie;)

    Har så godt som bestemt meg, så det er ikkje mykje overtaling som skal til før det vert kjøp. Er litt av typen utolmodig for tida, og vil få på plass ny forsterkar rimelig kjapt. Har stort sett kun fått med meg positive ting om Sugden. Dersom det finnest: er det noko å utsette på merket, noko negativt? Eller er A21 series 2 så bra og driftsikker som dei fleste vil ha det til.
    Hjalp en kar med en Sugden A21 for en tid tilbake. Gjennomført relativt bra komponenter og solid konstruksjon! Sikkert derfor den fungerer godt også ;)
    Problemet med denne enheten, var overslag pga utslitt volumpot. Rimelig og enkel sak og fikse.
    Takk for input. Sit eigentleg på svaret sjølv, og som Blomsterkjell nevnte litt tidlegare, så må eg nesten berre prøve og eventuelt feile.

    Tok ein kjapp telefon no og bestilte meg ein A21 series 2. Då er det ikkje lenge før eg har svaret om dette er ein match som passar meg.

    Om eg gledar meg? JA:)
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.162
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    bat skrev:
    Takk for input. Sit eigentleg på svaret sjølv, og som Blomsterkjell nevnte litt tidlegare, så må eg nesten berre prøve og eventuelt feile.

    Tok ein kjapp telefon no og bestilte meg ein A21 series 2. Då er det ikkje lenge før eg har svaret om dette er ein match som passar meg.

    Om eg gledar meg? JA:)
    Gratulerer :)

    Gleder meg til å høre resultatet.

    /jan
     

    bat

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.03.2004
    Innlegg
    86
    Antall liker
    1
    JanR skrev:
    bat skrev:
    Takk for input. Sit eigentleg på svaret sjølv, og som Blomsterkjell nevnte litt tidlegare, så må eg nesten berre prøve og eventuelt feile.

    Tok ein kjapp telefon no og bestilte meg ein A21 series 2. Då er det ikkje lenge før eg har svaret om dette er ein match som passar meg.

    Om eg gledar meg? JA:)
    Gratulerer :)

    Gleder meg til å høre resultatet.

    /jan
    Takkar.
    Så høgt skal eg ikkje spele ;)

    Skal avlegge ein rapport nå forsterkaren er i hus og ferdig innspelt. Fekk opplyst at det tek ca 150 timar totalt, og at ein bør spele nokolunde sivilisert dei første 30 timane.
     

    Blomsterkjell

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2010
    Innlegg
    155
    Antall liker
    1
    Erland skrev:
    pixote skrev:
    JanR skrev:
    pixote skrev:
    Noen som vet prisen på et par nye klipsch khorn?
    I underkant av 100k hvis jeg ikke tar helt feil.
    60'th aniversary.

    /jan
    Ser du spiller med 2a3 forsterker på khorn,jeg har en audio note vindicator 2a3. Er det nok krefter med 3.5 watt?
    3,5 watt er og blir nettopp det!
    De vil teoretisk kunne drive en høytaler som Khorn med 104 db følsomhet, til et maks volum på ca109 db. Dette er slett ikke lavt.

    Til sammenligning vil du behøve 64 watt for å drive en høytaler med 90 db følsommhet til samme volum.

    Hvor godt det vil spille opp til det teoretisk oppgitte volum, avhenger av konstruksjon, strømforsyning utgangstrafo osv., og så lang meg bekjent er Vindicator en godt konstruert forsterker!
    Er kalkylen din korrekt, Erland.? ::)
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Blomsterkjell skrev:
    Erland skrev:
    pixote skrev:
    JanR skrev:
    pixote skrev:
    Noen som vet prisen på et par nye klipsch khorn?
    I underkant av 100k hvis jeg ikke tar helt feil.
    60'th aniversary.

    /jan
    Ser du spiller med 2a3 forsterker på khorn,jeg har en audio note vindicator 2a3. Er det nok krefter med 3.5 watt?
    3,5 watt er og blir nettopp det!
    De vil teoretisk kunne drive en høytaler som Khorn med 104 db følsomhet, til et maks volum på ca109 db. Dette er slett ikke lavt.

    Til sammenligning vil du behøve 64 watt for å drive en høytaler med 90 db følsommhet til samme volum.

    Hvor godt det vil spille opp til det teoretisk oppgitte volum, avhenger av konstruksjon, strømforsyning utgangstrafo osv., og så lang meg bekjent er Vindicator en godt konstruert forsterker!
    Er kalkylen din korrekt, Erland.? ::)
    Skulle mene det ja.
    Desibel skalaen er ikke lineær.
    Du dobler volumet ved å øke 3 db.
    For å doble volum må du doble tilført kraft.

    1W = 104 db (oppgitt følsomhet)
    2W = 107 db
    4W = 110 db

    1W = 90 db (oppgitt følsommhet)
    2W = 93 db
    4W = 96 db
    8W = 99 db
    16 = 102db
    32 = 105 db
    64 = 108 db
    128W = 111 db
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.162
    Antall liker
    3.997
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Petterone skrev:
    RF-5 er da i salg via klipsch.com. vel og merke kun til us, men jetcarrier er fin å bruke
    Ser att RF -7 har gjennoppstått med en jubileumsmodell,som også vil vere tilsalgs i her hjemme (Bare noen sett)
    Ser at lsound tar inn disse!!



    http://lsound.no/Avdelinger/Produkt...ulvhøyttaler---2-x-10-basselement-100598.aspx

    When you own the RF-7 Tower Speaker you can expect to be surprised by what you haven’t heard in your favorite music and movies. After all, this speaker was designed to perform just as good as your favorite concert hall or theater.

    •Built in Hope, Arkansas
    •Plays louder with less distortion
    •Accurate midrange and high frequencies
    •Powerful bass free from sonic blur
    •Furniture-grade wood veneer enclosure

    The Classic RF-7, with 102dB sensitivity, plays louder with less distortion than perhaps any speaker you’ve ever heard. It mates an 8-inch square Tractrix® Horn to a 1.75-inch titanium diaphragm compression driver powered by a remarkably large, video-shielded magnet. Together, they deliver accurate non-fatiguing midrange and high frequencies at any volume.

    Furthermore, the highest quality horn-loaded speakers, including the RF-7, are an absolute must for delivering the powerful, detailed soundtracks of today’s demanding blockbusters. Perhaps that’s why Klipsch professional cinema speakers are chosen by top theater operators worldwide.

    The advanced Tractrix Horn geometry and compression driver technology that reproduces a more genuine, lifelike sound in theaters is the same technology that is applied to the RF-7. This speaker’s horn design enables it to produce more output using less energy. In turn, this improves reliability and reduces distortion, so you hear exactly what you’re supposed to, instead of speaker coloration.

    The RF-7’s two 10-inch Cerametallic woofers with 90-ounce magnets provide powerful, deep bass free from sonic blur. A pair of large flared ports bolster bass response while reducing turbulence. The biwireable, audiophile-grade crossover improves imaging and detail across the sound spectrum, with premium wiring used for optimum clarity.

    Dual windowpane bracing and cast metal woofer frames control resonance at even the most intense volume, while broad-stance outrigger feet add stability and allow easy leveling on any surface.
     

    Vedlegg

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.427
    Antall liker
    1.142
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    15
    pixote skrev:
    Noen som vet prisen på et par nye klipsch khorn?
    15% på alle Klipsch står det på forsiden av HFS, det skulle jo bety at du får et par til 75000 kroner.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn