JanR skrev:
Erland:
Har du dempet hornene på noen måte ?
Tenker på asfalt matter eller tilsvarende.
/jan
Å dempe Heritage høytalere er det flere teorier om. Jeg henvendte meg på Klipsch forumet, og de aller fleste som er "Klipsch'd" heller mot at de ikke skal dempes i det heletatt.
Et fungerende høytaler horn har en form og størrelse som er et resultat av en kalkulasjon. Ved å putte dempe eller fyllmateriale, endrer man dette volumet.
Dette er teori og meninger. Det kan være at dine Klipsch Forte har godt av litt demping? Det er jo bare å prøve. Skulle det ikke fungere, er det bare å ta det av igjen (med mindre du limer det fast med kontaktlim).
Hva jeg har gjort.
I det lille "dødrommet" bak i basshornet (som ikke er en del av hornet) har jeg lagt sånn høytalerfyll. Selv dette, finnes det folk som mener er "fy".
mellomtonehorna mine består av tre lag finèr med et eller annet dempende gummimateriale i mellom.
Om du ser på noen av disse "hornsidene" så vil du se at mange som har kompositt eller metallhorn i diskant eller mellomtone har dempet dem med "Densotape" eller annen form for tungt fleksibelt klebrig materiale. Dette gjøres for å hindre "jalling" og klang fra mellomtonen. For Fortene så må du nødvendigvis inn i kabinettet for å gøre noe med mellomtonehornet.
mvh Erland